Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 09:40 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 430

Britse prinses Catherine lijdt aan kanker [+video]

LONDEN –

De Britse prinses Catherine heeft kanker. De ziekte kwam aan het licht na haar buikoperatie in januari, heeft Kensington Palace bekendgemaakt.

Het was lange tijd onduidelijk wat er precies met Catherine (42) aan de hand is. Het paleis meldde in januari enkel dat ze een geplande buikoperatie zou ondergaan en dat ze zeker tot en met Pasen rust moest houden. De aanleiding voor de ingreep werd niet bekendgemaakt, maar het hof meldde destijds wel dat het niet om kanker ging.

In een videoboodschap vertelt Catherine, de echtgenote van prins William, dat latere tests uitwezen dat er kanker was gevonden. “Mijn medische team adviseerde me daarom om een preventieve chemokuur te ondergaan en ik ben nu in het vroege stadium van behandeling”, vertelt de prinses, die in januari dertien dagen in het ziekenhuis lag.

Enorme schok

Het nieuws kwam “als een enorme schok” voor Catherine en haar gezin, zeker nadat eerder dit jaar ook bekend werd dat koning Charles aan kanker lijdt. Ze zegt dat ze het daarom eerst privé wilde verwerken. “Zoals je je kunt voorstellen, heeft dit tijd gekost”, vertelt ze. “Het heeft me tijd gekost om te herstellen van een grote operatie om met mijn behandeling te kunnen beginnen. Maar het heeft ons vooral tijd gekost om alles aan George, Charlotte en Louis uit te leggen op een manier die bij hen past en om hen gerust te stellen dat het goed met me komt.”

Catherine zegt dat het goed met haar gaat en dat ze “elke dag” sterker wordt. “William is een grote bron van troost en geruststelling. Net als de liefde, steun en vriendelijkheid die door zo velen van jullie is getoond. Het betekent veel voor ons allebei.” De prinses vraagt in de komende tijd om rust en privacy.

Op sociale media werd de afgelopen tijd veel gespeculeerd over de reden van Catherines langdurige afwezigheid. Die speculaties werden verder aangewakkerd nadat het hof een foto van het gezin van Catherine had vrijgegeven. Die bleek later door de prinses zelf bewerkt te zijn.

Europese natuurherstelwet voorlopig de ijskast in

BRUSSEL – De Europese natuurherstelwet wordt voorlopig niet doorgezet. Omdat niet genoeg EU-landen de wet nog steunen, brengt EU-voorzitter België de wet tot nader order niet in stemming. Of en wanneer dat er ooit nog van komt, kunnen Belgische diplomaten niet zeggen.

De natuurherstelwet, die de aantasting van de Europese natuur moet stoppen, is in veel EU-lidstaten een symbool van verzet tegen de Europese klimaat- en milieumaatregelen geworden. De wet van toenmalig Eurocommissaris Frans Timmermans is al flink afgezwakt, maar dat bleek voor te veel landen niet genoeg. Het kabinet zag onder druk van de Tweede Kamer af van steun, waardoor de wet acuut in gevaar kwam. Dat Hongarije deze week overliep naar de tegenstanders was de doodsteek.

“Het zal op een goed moment weer op tafel komen”, zegt een diplomaat. De kwestie zou nu zo gepolitiseerd zijn dat compromissen moeilijk te vinden zijn. Het is wachten tot de hitte van de strijd om het Europese klimaat- en milieubeleid wat is bekoeld en de belangstelling wat is weggeëbd, denkt de ingewijde.

Demissionair minister Christianne van der Wal (Natuur) en haar collega’s uit de andere EU-landen zouden eigenlijk komende maandag over de natuurherstelwet beslissen. België, dat dit halfjaar voorzitter is van de EU en hoopte de wet over de eindstreep te loodsen, overwoog nog om maandag toch te proberen de ministers mee te krijgen. Maar die hoop heeft het land opgegeven.

LZV’s met aerodynamische cabine mogen binnenkort 50cm langer zijn

ZOETERMEER – Langere en/of zwaardere vrachtauto’s (LZV’s) met een aerodynamische cabine mogen binnenkort langer zijn dan reguliere LZV’s. Na een lange lobby van de transportsector hebben RDW, politie en Prorail ingestemd met een extra lengte van 50 cm. De nieuwe voorschriften zullen na goedkeuring van de wegbeheerders in werking treden. Dat meldt transport en Logistiek Nederland (TLN) vrijdag.

TLN is blij dat het nu bijna geregeld is. Samen met vrachtautofabrikant DAF is er veel tijd en energie geïnvesteerd om de LZV-wetgeving op dit punt aan te passen. De grotere toegestane lengte maakt het mogelijk om de nieuwe generatie aerodynamische en daardoor langere vrachtautocabines, zonder verlies in laadlengte, ook voor LZV’s in te zetten. Dat is goed voor het milieu en de logistiek. LZV-combinaties met de grotere lengte moeten wel aan de bestaande LZV-bestreken baan eisen voldoen.

Minder CO2

De EU-wetgeving voor afmetingen en gewichten van wegvoertuigen biedt vrachtautofabrikanten vanaf eind 2020 meer ruimte om met meer aerodynamisch gevormde cabines te komen. Een betere stroomlijn zorgt voor een lager verbruik en dus minder CO2-uitstoot. Ook heeft de bestuurder een beter zichtveld, waarmee de verkeersveiligheid verbetert. Daarnaast biedt de cabine meer ruimte en comfort voor de bestuurder. Vrachtautofabrikant DAF was eind 2021 het eerste merk dat vrachtauto’s met een aerodynamische cabine op de markt bracht. Inmiddels komen er steeds meer fabrikanten met aerodynamische en verlengde cabines.

Beleidsregel LZV

Voor inzet in reguliere vrachtautocombinaties vormt de verlengde cabine geen probleem. In EU-verband is geregeld dat de lengte van deze combinaties langer mag zijn dan van combinaties met een standaard cabine. In Nederland rijden inmiddels ook bijna 3.000 LZV’s rond. Veel vervoerders met nieuwe vrachtautocabines willen deze voertuigen ook in LZV’s inzetten. Dat past vaak niet binnen de wettelijke toegestane 25,25m. In de EU-wetgeving is daar niets voor geregeld. Het is aan de landen om daar zelf invulling aan te geven. In Nederland is hiervoor een aanpassing van de Beleidsregel voor LZV’s nodig.

TLN heeft er samen met DAF en andere brancheorganisaties bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de RDW op aangedrongen om deze regeling aan te passen. De afspraak was om dit toe te staan, wel onder het voorbehoud dat LZV’s met een grotere lengte binnen de bestaande LZV draaicirkel blijven en dat ze in staat zijn de voor LZV’s vrijgegeven spoorwegovergangen op het LZV-wegennetwerk veilig over te steken. Dat laatste punt was een harde voorwaarde van spoorbeheerder ProRail.

Succesvolle testen Lelystad

In vervolg hierop heeft TLN samen met DAF testen laten uitvoeren op de RDW testbaan in Lelystad. De testen zijn gedaan met een LZV met een totale lengte van 25,75m (50 cm extra). De langere LZV heeft beide testen met succes doorstaan. Op basis hiervan hebben RDW, politie en ProRail ingestemd met een wijziging van de Beleidsregel. In de wijziging is vastgelegd dat LZV’s met een, volgens de EU-wetgeving, goedgekeurde verlengde cabine maximaal 50 cm langer mogen zijn dan reguliere LZV’s (25,25m). Wel moeten ze aan de bestaande LZV-bestreken baan eisen voldoen.

Het wijzigingsvoorstel moet op 28 maart aanstaande formeel nog worden goedgekeurd door het landelijke Centrale Overleg Ontheffingverlening (OCOV) waar alle betrokken organisaties en ook de wegbeheerders zijn aangesloten. Kort daarna kan de nieuwe beleidsregel gepubliceerd worden en officieel in werking treden.

Netanyahu zegt Rafah desnoods zonder steun VS binnen te gaan

TEL AVIV – Als de Verenigde Staten Israël niet steunen bij een grootschalige aanval op de stad Rafah, zal Israël die uitvoeren zonder Amerikaanse steun. Het is anders niet mogelijk om Hamas te verslaan, heeft premier Benjamin Netanyahu gezegd na een overleg met de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken.

Rafah ligt in het zuiden van Gaza. Meer dan een miljoen Palestijnen zijn daar naartoe gevlucht vanwege de Israëlische aanvallen op de rest van de strook.

De Amerikaanse regering heeft bezwaar tegen een inval omdat de burgers in dat gebied geen kant op kunnen. Minister Blinken heeft die bezwaren tijdens een bezoek aan het Midden-Oosten besproken met de Israëlische premier.

“We hebben geen mogelijkheden om Hamas te verslaan zonder Rafah binnen te gaan en de bataljons die daar nog over zijn uit te schakelen”, zei Netanyahu na overleg met Blinken. “Ik heb hem gezegd dat ik hoop dat we dat kunnen doen met steun van de Verenigde Staten, maar zo nodig doen we het alleen.”

Componist en pianist Laurens van Rooyen (88) overleden

BREUKELEN – Componist en pianist Laurens van Rooyen is donderdag op 88-jarige leeftijd in zijn woning in Breukelen overleden. Dat meldt de voorzitter van zijn management, de Stichting Imaginary Landscapes, vrijdag mede namens de familie van Van Rooyen. De componist is “onverwacht” overleden, laat de stichting weten in een verklaring.

De pianist studeerde af aan het conservatorium van Utrecht, waar hij medestudent Herman van Veen ontmoette. In 1966 richtten ze samen het Harlekijn Muziektheater op, waar ze optraden met zelfgecomponeerde liedjes.

Van Rooyen componeerde vele pianostukken en schreef ook muziek voor films, zoals Een vrouw als Eva (1979), Lieve jongens (1980), Een vlucht regenwulpen (1981) en Eline Vere (1991). Hij bracht tientallen albums uit. Zijn bekendste nummers zijn Just a Simple Lovesong en Imaginary Landscapes, waarmee hij ook internationaal furore maakte.

Gevleugelde Vrienden

Ook vormde hij met onder anderen pianist Louis van Dijk en Pieter van Vollenhoven het gezelschap Gevleugelde Vrienden, met wie hij meer dan 45 keer optrad.

De afgelopen jaren gaf Van Rooyen vooral concerten op speciale evenementen, in theaters of in kastelen. Zo gaf hij elk jaar een serie zomerconcerten aan de Vecht in het Koetshuis op het landgoed de Zadelhoff in Breukelen. Komende zomer zou de 23e editie van de concertreeks plaatsvinden, staat op zijn website.

Benefietconcert

Voor vrijdagavond stond er nog een benefietconcert gepland met Van Rooyen in de Petrus en Pauluskerk in Soest om geld op te halen voor muziekinstrumenten voor de Bachschool Soest.

OM eist 2 jaar cel in zaak over dodelijk ongeval tijdens appen

Openbaar Ministerie

ARNHEM – Het Openbaar Ministerie eist een celstraf van twee jaar tegen een 28-jarige chauffeur voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval op de A325 bij Elst in Gelderland. Bij het ongeval kwamen drie mensen om het leven: een 9-jarig meisje en haar opa (76) en oma (75). Hun kleinzoon, uit een ander gezin, raakte zwaargewond.

Wasim el M. reed op 28 november 2021 in zijn bestelwagen van het depot van PostNL terug naar huis in Lent toen hij met 89 kilometer per uur op een file afreed en achterop een auto botste. Beide kinderen in de personenauto voor hem kwamen uit Nijmegen, hun grootouders uit Duiven.

Volgens de officier van justitie keek de verdachte tijdens de rit veelvuldig op zijn telefoon. Hij zou in de minuten voor de aanrijding drie berichten via WhatsApp hebben verstuurd, die hij volgens het OM direct na het ongeluk heeft gewist.

De moeder van het overleden meisje liet de verdachte in haar slachtofferverklaring weten dat ze het hem erg kwalijk neemt dat ze haar dochter en beide ouders kwijt is geraakt “omdat jij op je telefoon keek en geen aandacht voor het verkeer had”. De vader van het jongetje dat de klap overleefde zei dat zijn zoon hersenletsel heeft opgelopen en kampt met angsten en paniekaanvallen.

De verdachte reageerde erg emotioneel op de slachtofferverklaring van beide ouders. In tranen las hij in de rechtbank in Arnhem een brief voor waarin hij zijn spijt betuigde. “Ik hoop dat u me ooit dit verschrikkelijke leed kan vergeven”, zei hij.

Naast de celstraf eiste de officier dat de chauffeur vier jaar lang geen voertuig mag besturen. Hij betoogde dat er sprake is van roekeloos rijgedrag, de zwaarste vorm van dood door schuld, omdat de verdachte opzettelijk zijn telefoon bediende. Daarbij reed hij te hard, omdat de matrixborden in de staart van de file een maximumsnelheid aangaven van 70 kilometer per uur.

Dachser blijft op koers en breidt wereldwijde netwerk uit

Dachser

WADDINXVEEN/KEMPTEN – Na de economische opleving in de logistiek als gevolg van de pandemie en de wereldwijde verstoringen van de supply chains, normaliseerde de industrie in 2023. Ook voor Dachser werd het boekjaar gekenmerkt door een zwakke wereldwijde logistieke vraag, die gepaard ging met een aanzienlijke overcapaciteit en sterk dalende tarieven in de lucht- en zeevracht.

Als gevolg hiervan daalde de omzet tot ongeveer 7,1 miljard euro, 12,5 procent minder dan vorig jaar. De volumes daalden met 4,6 procent tot ongeveer 77,4 miljoen zendingen, terwijl de tonnage met 6,5 procent afnam tot ongeveer 40 miljoen ton.

“In het kader van een zwakke wereldeconomie en een uitdagende marktomgeving stonden de supply chains in 2023 aanzienlijk minder onder druk, waardoor we ons konden richten op het verbeteren van de productiviteit, de capaciteitsbenutting en de kwaliteit. Tegelijkertijd hebben we aanzienlijk geïnvesteerd in de uitbreiding van ons netwerk,” zegt Burkhard Eling, CEO van Dachser.

Vergeleken met het laatste pre-crisisjaar 2019 was de omzet in 2023 meer dan 25 procent hoger. Destijds rapporteerde Dachser een omzet van ongeveer 5,7 miljard euro.

Aanzienlijke uitbreiding van het wereldwijde netwerk

In 2023 heeft de logistieke dienstverlener strategische overnames gedaan en nieuwe joint ventures opgericht in Nederland (Müller Fresh Food Logistics), Australië en Nieuw-Zeeland (ACA International), Japan (50 procent joint venture Dachser Japan), Italië (80 procent joint venture Dachser & Fercam Italia), Zuid-Afrika (100 procent overname Dachser Zuid-Afrika) en Zweden (Frigoscandia). Hiervan komen alleen de overnames in Nederland en Oceanië in de eerste helft van het jaar terug in de omzetcijfers voor 2023.

“We hebben in 2023 bewust anticyclisch en voor de lange termijn geïnvesteerd: we voltooiden ons Europese groupagenetwerk in Italië met de op twee na grootste overname uit onze bedrijfsgeschiedenis. We hebben belangrijke markten voor voedsellogistiek aangeboord in de Benelux en Scandinavië. Bovendien hebben we nu onze eigen locaties in de grote overzeese markten van Japan en Australië,” aldus Eling.

Gezien de terughoudende economische prognoses blijft Dachser zich voorbereiden op lage volumes en slechts een lichte omzetgroei. “In ons streven om ‘s werelds meest geïntegreerde logistieke dienstverlener te worden, blijven we investeren in de uitbreiding en verbetering van onze netwerken, digitalisering, klimaatbescherming en natuurlijk in ons personeel,” zegt Eling. In 2023 investeerde Dachser meer dan 244 miljoen euro; het bedrijf is van plan om dat bedrag in 2024 te verhogen tot meer dan 500 miljoen euro.

Bedrijfsontwikkeling in detail

De omzet van Dachser’s Road Logistics business field – dat het vervoer en de opslag van industriële en consumentengoederen (European Logistics) en levensmiddelen (Food Logistics) omvat – steeg met 1,8 procent tot 5,8 miljard euro in 2023. Daarentegen daalde het aantal zendingen met 4,7 procent en de vervoerde tonnage met 6,5 procent.

De business line European Logistics genereerde een omzet van 4,4 miljard euro, ongeveer gelijk aan het recordjaar 2022. De Europese business units presteerde goed, waarbij Iberia als beste uit de bus kwam met een omzetstijging van meer dan 2 procent. Het aantal zendingen en de tonnage daalden over het algemeen als gevolg van de zwakke economie in Duitsland, wat ook een negatief effect had op de nauw met elkaar verweven landen in de regio Noord-Centraal-Europa.

De business line Food Logistics had ook een succesvol boekjaar in 2023, met een omzetstijging van 9,7 procent tot 1,4 miljard euro. Deze omzetstijging kwam voort uit positieve zakelijke ontwikkelingen bij vestigingen in Duitsland, evenals uit organische groei door de overname van Müller Fresh Food Logistics in Nederland en de aankoop van de resterende aandelen in Dachser Hongarije. In totaal vervoerde Dachser Food Logistics 10,9 miljoen zendingen, iets meer dan het voorgaande jaar, terwijl het tonnage met 3,8 procent daalde.

In de business field Air & Sea Logistics had de combinatie van een zwakke vraag en overcapaciteit in lucht- en zeevracht een ingrijpend effect. Dalende vrachttarieven waren verantwoordelijk voor een omzetdaling van 46,3 procent ten opzichte van 2022, tot 1,3 miljard euro. Het aantal zendingen steeg met 2,4 procent, terwijl de tonnage met 7,9 procent daalde.

Contract Logistics, een combinatie van transport, warehousing en klantspecifieke value-added services werd in 2023 ook aanzienlijk uitgebreid. Vorig jaar investeerde Dachser wereldwijd in extra capaciteit en breidde het aantal palletplaatsen uit met bijna 400.000. In totaal biedt Dachser nu meer dan 3 miljoen palletplaatsen op in totaal 164 warehouselocaties verspreid over vijf continenten.

Met het oog op de toekomst kondigde Eling aan dat Dachser zich nog meer zal richten op een nauwe integratie van de business fields Road Logistics en Air & Sea Logistics. “In de komende jaren zal er een belangrijke groei-impuls komen van markten buiten Europa. Om onze klanten wereldwijd met hoge kwaliteit en betrouwbaarheid te kunnen blijven bedienen, zijn we de processen en systemen van onze twee business fields nog nauwer met elkaar aan het verbinden om zo een geïntegreerde wereldwijde, deur-tot-deur groupage oplossing te ontwikkelen die we ‘Global Groupage’ noemen.”

Het aantal medewerkers bij Dachser is in 2023 als gevolg van de uitbreiding van de verkoop- en IT-teams en de overnames van Müller Fresh Food Logistics en ACA International met ruim 1.100 toegenomen tot ongeveer 34.000 in totaal.

Bedrijfsontwikkeling in Nederland

Na een periode van uitzonderlijke groei gedurende de COVID-19 pandemie, waarin Dachser Nederland buitengewone volumes en omzet realiseerde, laat het jaar 2023 ook hier een beeld van normalisatie zien. Desondanks zijn er mede dankzij de succesvolle overname van Müller Fresh Food Logistics opnieuw recordaantallen neergezet. De in totaal 1.165 medewerkers van Dachser Nederland realiseerden in 2023 een omzet van 363,1 miljoen euro. Het aantal zendingen bereikte een totaal van ongeveer 2,1 miljoen.

In een jaar van significante vooruitgang en strategische ontwikkeling, heeft Dachser Nederland de eerste positieve gevolgen van integratie en synergie door de overname van Müller Fresh Food Logistics ervaren. Aat van der Meer, Managing Director van Dachser Benelux, deelt inzichten over deze fase: “De integratie van Müller Fresh Food Logistics heeft ons niet alleen in staat gesteld om onze dienstverlening uit te breiden, maar levert ook steeds meer tastbare voordelen op.” Zo bevestigd ook Jan-Peter Müller, Managing Director van Müller Fresh Food Logistics: “We hebben een sterke synergie tussen onze teams en operaties ervaren, wat heeft geleid tot verbeterde efficiëntie en versterkte expertise. Deze eerste positieve effecten zijn het bewijs van de tot zo ver succesvolle integratie en zullen alleen maar toenemen naarmate we verder gaan.”

Stefan Raimondo, Country Manager van Dachser Nederland, werpt licht op de groei en ontwikkelingen binnen het bedrijf. “We zijn in 2023 aan een aantal nieuwe hoofdstukken begonnen in onze langetermijnstrategie. Met de start van de bouw van ons nieuwe warehouse in Waddinxveen, het opzetten van contractlogistiek in Zevenaar, en het uitbreiden van onze overslagloods en kantoren in Zevenaar, zetten we wederom grote stappen voorwaarts en zijn we klaar voor de toekomst. Deze ontwikkelingen staan centraal in onze missie om onze klanten nog optimaler te bedienen en te blijven voldoen aan de groeiende en evoluerende behoeften van onze klanten.”

In de Benelux overschreed de jaaromzet van de logistieke dienstverlener met 524,9 miljoen euro voor het eerst de grens van een half miljard euro. In totaal werden er vorig jaar 3,6 miljoen zendingen verwerkt, een recordaantal. Ook het personeelsbestand van Dachser in de Benelux is met in totaal 1.549 medewerkers nog nooit zo groot geweest. De records op Benelux-niveau worden voornamelijk verklaard door de overname van Müller Fresh Food Logistics. Het aantal vestigingen in de Benelux komt op een totaal van zestien.

Limburg: afsluiting Julianakanaal is ‘geheel eenzijdige afweging’

MAASTRICHT – De provincie Limburg is “zeer bezorgd” over de maandenlange afsluiting van het Julianakanaal voor de scheepvaart. De provincie spreekt bovendien van een “geheel eenzijdige afweging”.

Eerder deze week meldde Rijkswaterstaat dat het kanaal vanaf oktober maanden dichtgaat. Het moet worden drooggelegd om een bouwkuip weg te halen. Brancheorganisaties voor bedrijven in de transport en binnenvaart reageerden verbaasd. Volgens hen was het besluit “opeens” genomen.

Ook de provincie Limburg stelt nu dat “de regio niet is meegenomen in de finale afweging en besluitvorming”. De provincie heeft eerder “bij diverse gelegenheden” zorgen geuit over de plannen. “De schadelijke gevolgen van deze afsluiting van het Julianakanaal voor het Limburgse bedrijfsleven zijn enorm.”

Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) zegt dat het besluit niet plotseling is genomen. Harbers en Rijkswaterstaat willen volgende week met ondernemers in gesprek over de gevolgen. De provincie zegt dat te waarderen, “echter laat een overleg dat plaatsvindt vóór het nemen van een besluit meer ruimte dan een overleg dat plaatsvindt nadat het besluit al genomen is”.

Volgens Rijkswaterstaat is de situatie in het kanaal momenteel onveilig door de kapotte bouwkuip. “Uiterlijk in oktober” wordt het kanaal over een lengte van 4 kilometer drooggelegd om de kuip weg te halen. “Afhankelijk van de weersomstandigheden” is het project in april of mei van volgend jaar afgerond. De provincie wil weten of het toch mogelijk is om het kanaal deels bevaarbaar te laten blijven.

Ondernemers die getroffen worden door de drooglegging kunnen gebruikmaken van een compensatieregeling. Volgens Rijkswaterstaat is het nog te vroeg om iets te zeggen over bedragen. De provincie vindt dat het zou moeten gaan om een “forse schadeloosstelling”.

17-jarige scooterbestuurder omgekomen bij ongeval in Hoofddorp [+foto]

HOOFDDORP – Een 17-jarige jongen uit Hoofddorp is in de nacht van donderdag op vrijdag om het leven gekomen door een ongeval in zijn woonplaats. Een 19-jarige plaatsgenoot is gewond naar een ziekenhuis vervoerd, meldt een politiewoordvoerder.

Agenten kregen rond 01.30 uur een melding over een ongeval aan de Hoofdweg. Daar troffen zij de gewonde Hoofddorper van 19 aan. Later bleek dat een scooter en de bestuurder daarvan in het water lagen, zegt de woordvoerder. Die 17-jarige bestuurder bleek overleden.

De exacte oorzaak van het ongeval is nog onbekend. Wel lijkt het er volgens de zegsman op dat er niemand anders bij betrokken was.

Oud-havenmedewerker opgepakt op verdenking van cokesmokkel

NIEUWDORP – Een voormalige havenmedewerker van de haven van Vlissingen is gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij de smokkel van cocaïne.

De 55-jarige man uit de Zeeuwse gemeente Borsele meldde zich donderdag op het politiebureau, nadat eerder op de dag al zijn woning en auto werden doorzocht.

De verdachte kwam in beeld tijdens een onderzoek van de Zeehavenpolitie, die informatie kreeg over havenmedewerkers die mogelijk betrokken waren bij de invoer van drugs.

De Zeehavenpolitie onderzoekt welke contacten de man had en welke rol hij precies heeft gespeeld.

Oud-gedeputeerde Ger Koopmans wordt voorzitter landbouworganisatie LTO

Ger Koopmans - LTO

WAGENINGEN – Oud-gedeputeerde in de provincie Limburg Ger Koopmans wordt de nieuwe voorzitter van boerenlobbyorganisatie LTO. Hij volgt Sjaak van der Tak op, die begin dit jaar stopte als voorzitter van de grootste belangenorganisatie voor de agrarische sector

Koopmans begint direct aan zijn nieuwe functie. Dat is volgens LTO hard nodig, omdat veel boeren en tuinders in onzekerheid verkeren, doordat “regelgeving uit Brussel en Den Haag zich blijft opstapelen”.

Koopmans, bekend als politicus voor het CDA, was tussen 2014 en 2021 gedeputeerde in de provincie Limburg. Als verantwoordelijke voor grondzaken kwam hij een aantal keren in opspraak na beschuldigingen van belangenverstrengeling.

Toekomstvisie

Hij trad af na artikelen van NRC waarin stond dat een andere oud-CDA-gedeputeerde subsidies van de provincie voor zijn Limburgse landschapsinstelling doorsluisde naar eigen bedrijfjes. Ook kwam hij in opspraak omdat hij tot 2017 commissaris was bij een bedrijf dat betrokken was bij een hoogwaterproject bij Venlo. In beide kwesties concludeerden onderzoekers dat hij zich niet schuldig had gemaakt aan belangenverstrengeling, maar in dat laatste geval wekte hij wel de schijn daarvan.

Koopmans is geen vreemde voor LTO, voluit Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland. Hij was tussen 1989 en 2002 actief voor de Limburgse afdeling van de organisatie en zat in 2013 en 2014 de vakgroep kalverhouderij voor. De nieuwe voorzitter onderstreept de toekomstvisie van de LTO, die meer vrijheid wil voor boeren en tuinders bij het bepalen van de manier waarop ze aan milieu- en natuurnormen voldoen.

Onvrede

“Iedere ondernemer moet zijn eigen ontwikkelrichting kunnen bepalen; van inzet op innovatie tot de keuze voor natuur-inclusieve extensivering. Maar alle ondernemers hebben recht op duidelijkheid en op steun van overheid en markt om die keuze ook voor langere termijn mogelijk te maken”, stelt hij.

Europabreed is er veel onvrede bij boeren, die bang zijn dat hun verdienmodel onder druk komt te staan. In Nederland speelt al jaren de stikstofcrisis. Daarnaast vrezen melkveehouders problemen doordat ze hun mest niet kwijt kunnen, doordat een Europese uitzonderingsregel komt te vervallen en veel natuurgebieden te sterk zijn vervuild met meststoffen.

Koopmans’ voorganger Van der Tak onderhandelde vorig jaar een tijdlang met de regering en andere sectoren over een breed landbouwakkoord. Uiteindelijk stapte hij uit dat overleg omdat hij toezeggingen over het toekomstige verdienmodel niet ver genoeg vond gaan.

Vrachtwagenchauffeur door werkgever gedwongen om over rijtijd heen te gaan, verplichte pauze

SUHL – Zaterdagmiddag controleerden Duitse agenten op de Duitse A71 een Bulgaarse trekker-oplegger op het knooppunt Suhl/Zella-Mehlis. Hoewel op het eerste gezicht alles in orde leek, althans aan de vrachtwagen, ontdekte de politie na het uitlezen van de tachograaf dat de 51-jarige Bulgaarse chauffeur zijn wekelijkse rijtijden meerdere keren massaal had overschreden.

In totaal had hij de afgelopen vier weken ruim 23,5 uur te veel gereden.

Toen de man werd verhoord, bleek dat hij dit niet vrijwillig had gedaan, maar dat het transportbedrijf dit simpelweg van hem had geëist. Toch kreeg de chauffeur boete van 400 euro, maar het leverde hem wel een verplichte pauze op tot het einde van het weekend. Daar was hij zichtbaar opgelucht over.

Zijn werkgever kan een aangifte verwachten wegens het schenden van zijn toezicht- en zorgplicht jegens zijn personeel.

Noord-Holland werkt samen met Californië aan luchtvaartinnovaties

SACRAMENTO – De provincie Noord-Holland gaat de komende drie jaar kennis en ervaring uitwisselen met de Amerikaanse staat Californië over de mogelijkheden van innovatieve, duurzame luchtvaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om drones en technologische ontwikkelingen die elektrisch vliegen mogelijk maken.

Waar nu boten, auto’s of helikopters worden ingezet, kunnen drones uitkomst bieden tegen verstopping van wegen en luchtvervuiling. De onbemande vliegtuigen kunnen worden ingezet bij medicijnen- en organenvervoer, het onderhoud van windparken op zee, de beveiliging van het leidingnetwerk op de Noordzee of zoekacties naar drenkelingen.

Commissaris van de Koning Arthur van Dijk was met vertegenwoordigers van zo’n dertig Nederlandse bedrijven en publieke instellingen in de Californische hoofdstad Sacramento voor een innovatiemissie, georganiseerd door de provincie en de Electric Flying Connection. Bij dat samenwerkingsverband zijn onder meer KLM, Twente Airport, Hogeschool InHolland en de TU Eindhoven aangesloten.

De commissaris tekende in Sacramento een samenwerkingsovereenkomst om de komende drie jaar intensiever te gaan samenwerken met de Amerikaanse staat, die hij als een wereldleider in technologische ontwikkelingen omschrijft. De delegatie had gesprekken met de ruimtevaartorganisatie NASA en tal van bedrijven.

Van Dijk ziet veel overeenkomsten met de situatie in Noord-Holland. “We zien dat er veel kansen liggen voor de mobiliteit, maar ook voor andere terreinen zoals veiligheid. Het is nu belangrijk dat we meer leren over wat er allemaal bij komt kijken wanneer we deze nieuwe vorm van vervoer door de lucht toe willen passen in Noord-Holland.”

Vrachtwagen met zand gekanteld op rotonde N358 [+foto’s]

BUITENPOST – Donderdagmiddag 21 maart omstreeks 15.05 uur is een vrachtwagen gekanteld op de Lauwersmeerweg – N358 in Buitenpost.

De vrachtwagen, geladen met zand, is gekanteld op een rotonde. Het zand ligt gedeeltelijk op de weg en in de berm.

Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt.

Een berger zal de vrachtwagen weer op de wielen zetten.

De oorzaak van het ongeval wordt nog onderzocht.

Amsterdamse kantoren Marktplaats, BNR en FD ontruimd na dreigement

AMSTERDAM – [update 16:51 uur]De kantoren van Marktplaats, BNR en Het Financieele Dagblad zijn donderdag ontruimd nadat een dreigement was binnengekomen bij de klantenservice van Marktplaats. Een woordvoerder van Marktplaats meldt dat dit is gebeurd “uit veiligheidsoverwegingen”. Het dreigement was afkomstig van een Marktplaats-gebruiker, aldus de zegsman.

De redactievloeren van radiozender BNR en Het Financieele Dagblad zijn inmiddels leeg, meldt adjunct-hoofdredacteur Wendy Beenakker van BNR. Het zou gaan om honderden mensen, die in veiligheid zijn gebracht. Beenakker geeft aan dat er vanaf een alternatieve locatie uitgezonden zal worden. “We hebben een goede test gehad tijdens de coronacrisis om bijvoorbeeld vanuit huis uit te zenden. Hopelijk heeft dit geen impact op de programmering”, zegt zij.

De politie is niet ter plaatse. Zij zien geen reden tot ontruiming, meldt een woordvoerder.

De zegsman van Marktplaats geeft aan dat het bedrijf zelf heeft besloten het pand te ontruimen en niet op last van de politie. Wel heeft de website contact gehad met de politie over het doen van aangifte. De woordvoerder kan nog niet zeggen of de medewerkers vrijdag weer naar kantoor kunnen.

Beenakker zegt te hopen dat het personeel van BNR en het FD vrijdag weer naar kantoor kan komen. Zij laat weten dat de radio-uitzendingen nu worden verzorgd vanuit een ander pand, de krant wordt gemaakt vanuit huis.

LAATSTE NIEUWS

ProRail wil mensen behoeden voor gevaarlijk gedrag op overwegen

UTRECHT - Steeds meer ongelukken op overwegen worden volgens ProRail veroorzaakt door gevaarlijk gedrag en hierbij vallen meer dodelijke slachtoffers. Daarom wil de spoorwegbeheerder...