Clicky

woensdag 6 november 2024 - 14:43 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 43

STEF Nederland breidt ultramodern warehouse in Zeewolde uit om groeiende marktvraag te ondersteunen

ZEEWOLDE – STEF Nederland heeft een belangrijke stap gezet in de uitbreiding van hun warehouse in Zeewolde. Ze zijn begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000 m², dat medio 2025 klaar zal zijn. Hierdoor wordt het totale oppervlak van het moderne logistieke centrum meer dan 62.000 m².

Met deze uitbreiding speelt STEF in op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur bewaard moeten worden, en er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Slimme investering

Dankzij de investering van 5 miljoen euro kan STEF Nederland nog beter inspelen op de logistieke behoeften van haar klanten in de voedingsindustrie. De faciliteit wordt uitgerust met moderne technologieën, zoals energiezuinige LED-verlichting en smalle gangpaden, waardoor de doorvoer van goederen sneller en efficiënter verloopt en de beschikbare ruimte optimaal wordt benut.

LEES OOK
STEF Group neemt TDL Fresh Logistics over

Duurzaamheid en efficiëntie centraal

Naast de uitbreiding van de opslagcapaciteit worden er zes nieuwe docks toegevoegd en een pleinruimte van 1.200 m² ingericht om een snellere en efficiëntere goederenverwerking te realiseren. Deze innovaties onderstrepen STEF’s toewijding aan duurzaamheid en efficiëntie binnen de logistieke keten.

LEES OOK
STEF Nederland voltooit rebranding na integratie Bakker Logistiek

Jan Prins, Algemeen Directeur van STEF Nederland, legt uit: “Deze uitbreiding is een strategische investering waarmee we niet alleen onze eigen groei faciliteren, maar vooral onze klanten nog beter kunnen ondersteunen in een steeds veranderende markt. Door te investeren in de nieuwste technologieën en duurzame oplossingen, blijven we de meest hoogwaardige logistieke diensten aanbieden binnen de voedingsindustrie.”

Dode bij ongeval met vrachtwagen in Scharmer [+foto]

Foto: Persbureau Meter

SCHARMER – Donderdagochtend heeft er omstreeks 9:30 uur een zeer ernstig verkeersongeval plaatsgevonden tussen een persoon en een vrachtwagen bij wegwerkzaamheden aan de Hoofdweg te Scharmer.

De persoon raakte zeer ernstig gewond. De 50-jarige man uit Hoogeveen is helaas aan zijn verwondingen overleden, meldt de politie.

De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

Op de plek van het ongeluk zijn wegwerkzaamheden.

CityLink breidt vastgoedportefeuille uit met aankoop 18.000m2 pand in Moerdijk

MOERDIJK – CityLink breidt haar portfolio uit door de aankoop van een nieuw pand aan de Graanweg 15 in Moerdijk, bestaande uit ongeveer 18.000 m².

Het aangekochte multi-tenant gebouw, gelegen aan de Graanweg 15 in Moerdijk, heeft een totale verhuurbare oppervlakte van 18.329 m², bestaande uit 10.505 m² bedrijfsruimte, 324 m² kantoorruimte en 7.500 m² buitenterrein, met 15 parkeerplaatsen op het terrein.

Het complex bestaat uit een vijftal geschakelde loodsen, die intern met elkaar verbonden zijn. Het complex is grotendeels verhuurd. Het pand is strategisch gelegen in de haven van Moerdijk.

De aankoop van dit pand brengt de portefeuille van CityLink op 120 objecten in Europa, wat de voortdurende groei van de portefeuille aantoont.

Bij deze transactie werd de verkoper geadviseerd door Ooms. CityLink werd geadviseerd door Savills, SGS, Loyens & Loeff en Hofstede.

Douane onderschept 80 kilo cannabis op Schiphol verstopt in vracht dekens

Foto: Douane

SCHIPHOL – De Douane heeft maandag 14 oktober op Schiphol 80 kilo cannabis onderschept.

Douaniers vonden de drugs tijdens de controle van een vrachtzending met dekens en matrassen.

De pakken cannabis waren verwerkt in de dekens. De dekens waren voorzien van een afsluitbare rits.

De zending was afkomstig uit Canada en bestemd voor een Nederlandse ontvanger.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Schoof: terugkeerhub Oeganda idee dat nog moet worden uitgewerkt

BRUSSEL – Een terugkeerhub voor uitgeprocedeerde asielzoekers in Oeganda “is een serieus idee”, zei premier Dick Schoof voor het begin van de EU-top met regeringsleiders. Ideeën over centra buiten de Europese Unie waar asielzoekers op hun uitzetting moeten wachten, leven volgens Schoof in meer lidstaten. “Maar het vereist echt nog veel uitwerking. Het is niet van de ene op de andere dag geregeld.”

Een zoveelste wild idee van zijn kabinet is het zeker niet, zei Schoof resoluut op vragen van diverse media. “Het is wel een serieus idee, maar er zitten natuurlijk echt wel heel veel haken en ogen aan waar goed naar gekeken moet worden”, zei Schoof.

De premier vindt het niet nodig om ideeën eerst uit te werken voor ze naar buiten te brengen. “Ideeën moeten gewoon altijd naar buiten kunnen worden gebracht. Het past in de lijn die we ook met de Europese lidstaten bespreken of die regionale hubs gaan werken.” Het Nederlandse idee voor een hub in Oeganda “zou een voorbeeld kunnen zijn”.

Reacties van andere lidstaten heeft Schoof nog niet gehad. De premier heeft voor de start van de officiële top met regeringsleiders vooroverleg met onder meer Italië en Denemarken en de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen. Schoof is benieuwd naar de Italiaanse ervaringen. Deze week is in Albanië een hub geopend, waar asielzoekers die uit bootjes van de Middellandse Zee zijn gehaald hun asielprocedure moeten afwachten.

Het heeft 3,5 jaar geduurd voordat de eerste asielzoekers in Albanië zijn aangekomen en voor Italië worden opgevangen.

Volgens Schoof is het Nederlandse idee van een hub in Oeganda een voorbeeld van “innovatieve oplossingen waar collega’s in principe in geïnteresseerd zijn. Het zijn ideeën die aansluiten bij de gedachte dat je uitgeprocedeerde asielzoekers naar de regio terugbrengt, en vervolgens vanuit de hub in de regio laat terugkeren naar het land van herkomst.”

Innovatieve oplossingen zijn de laatste tijd in de EU veelgebruikte ‘toverwoorden’. De lidstaten zijn op zoek naar onorthodoxe maatregelen om het aantal asielzoekers terug te dringen en uitgeprocedeerde asielzoekers sneller terug te sturen naar het land van herkomst.

Schoof verwacht niet dat de regeringsleiders donderdag concrete afspraken maken over het beperken van migratie. Over de terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers hoopt hij dat “we daar meters gaan maken”.

Nestlé opnieuw somberder door zuinige consument

VEVEY – Nestlé, het bedrijf achter bekende merken als KitKat, Maggi en Nespresso, is opnieuw voorzichtiger over zijn omzetgroei dit jaar. Het Zwitserse concern heeft moeite om marktaandeel terug te winnen nadat hogere prijzen consumenten hebben afgeschrikt om A-merken te kopen.

Nestlé rekent nu voor dit jaar op een omzetgroei van ongeveer 2 procent. In juli ging het bedrijf nog uit van een groei van de omzet van minimaal 3 procent.

In de eerste negen maanden van dit jaar zijn de verkopen met 2 procent gestegen. Dat was vrijwel volledig te danken aan prijsverhogingen.

Vorige maand verving Nestlé onverwacht topman Mark Schneider voor Laurent Freixe, die al langer bij het bedrijf werkt. De vraag van consumenten naar de producten van Nestlé nam de laatste maanden af en Freixe verwacht dat de vraag ook zwak blijft.

Tien nieuwe Volvo FH 460 4×2-trekkers voor Bos Dynamics, vervolgorder al geplaatst

EDE – Met de ingebruikname van tien Volvo FH 460 4×2-trekkers, heeft Bos Dynamics een nieuw merk aan de vloot toegevoegd. De logistiek dienstverlener uit Ede koos na een succesvolle demo-inzet voor de Volvo FH met de zuinige Turbo Compound-motor. Ook de service van de Volvo Trucks-dealer woog zwaar mee in het besluit.

“De eerste resultaten bevestigen ons in onze keuze: de trucks scoren qua verbruik ontzettend goed.” Een vervolgorder van nog eens zeven FH-trekkers, waarvan drie in Aero-uitvoering, is geplaatst.

Bos Dynamics uit Ede is gespecialiseerd in het transport van buitenmaatse goederen in binnen- en buitenland. Het bedrijf zet voor het transport zeventig eigen trucks met opleggers met kooiaap in, waarvan sinds kort tien Volvo FH 460 4×2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor. Bos Dynamics is bij de keuze voor Volvo Trucks niet over één nacht ijs gegaan.

“We hebben drie weken demo gereden met een Volvo FH met Turbo Compound-motor”, vertelt Cor-Albert Bos, directeur-eigenaar van Bos Dynamics. “Om een goed beeld te krijgen, hebben we verschillende routes gereden met drie verschillende chauffeurs. De resultaten waren hartstikke goed: de truck was zeer zuinig. Dat heeft ons overtuigd om voor Volvo Trucks te kiezen. Inmiddels zijn alle tien trucks al even op de weg en de eerste metingen bevestigen ons in onze keuze. De trucks zitten qua verbruik tussen de 1 op 4 en de 1 op 4,2 en dat is in ons werk ontzettend goed. We hebben daarom een vervolgorder voor nog eens zeven FH-trekkers geplaatst, waarvan drie in Aero-uitvoering.”

Comfortabel rijden en rusten

De nieuwe trucks zijn voorzien van een Globetrotter XL-cabine. “We willen het de chauffeur zo comfortabel mogelijk maken, zowel tijdens het rijden als rusten”, zegt Richard Vlastuin, wagenparkmanager van Bos Dynamics.

“We krijgen veel positieve feedback van chauffeurs over hoe het is om met deze trucks te rijden. De rust en het rijcomfort dat de I-Shift versnellingsbak biedt vinden ze fantastisch. Ook de cabine is ingericht op comfort. Zo kan de passagiersstoel bijvoorbeeld draaien. Als de chauffeur rust in de cabine, kan hij relaxed zijn benen strekken.”

Betrouwbaar, zuinig en goede service

Bij de keuze voor een merk kijkt Bos Dynamics naast de betrouwbaarheid en het brandstofverbruik van de trucks ook naar de service van de dealer. Bos: “We hanteren een hoge standaard en kiezen voor A-merken. Onderhoud, en vooral de manier waarop een dealer ons ontzorgt, wegen we zwaar mee in onze keuze. We hoorden goede verhalen over de service en de flexibiliteit van Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks, dat net als wij een familiebedrijf is. Dat schept een band en is een basis om een relatie op te bouwen waarbij je weet wat je aan elkaar hebt. Je moet op elkaar kunnen rekenen in goede en lastige tijden en dat vertrouwen is ontstaan in de gesprekken die we hebben gevoerd.”

“Als het gaat om service en onderhoud, willen we een ‘geen-gedoe-garantie’: we willen dat de dealer alles voor ons oplost. Daarom hebben we gekozen voor een Gold-onderhoudscontract. Daar zit alles in: van de reparatie van kapotte lampjes tot een onderhoudsschema per truck en pechhulp onderweg. De dealer regelt alles voor ons en dat is wat we willen.”

Bos Dynamics is in 2011 opgericht door Cor-Albert Bos. “Als logistiek dienstverlener ligt onze expertise bij het transport van buitenmaatse goederen. Dat varieert van garagedeuren, hekwerken en stellingmaterialen tot tuinhuizen, carports en sauna’s. Dat doen we in binnen- en buitenland: ons werkgebied omvat Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland en Engeland. Dagelijks zijn we met negentig voertuigen onderweg, waarvan zeventig eigen trucks.”

Grote fondsen temperen verwachtingen mogelijke pensioenverhoging

AMSTERDAM – Meerdere grote pensioenfondsen temperen de verwachtingen over een mogelijke verhoging van de pensioenen. Metaalfonds PME zegt dat de financiële positie “nog onvoldoende” is om eind dit jaar pensioenverhogingen door te voeren. Het pensioenfonds voor de metalektro PME waarschuwt dat een mogelijke verhoging van de pensioenen “helaas gering” zal zijn. Zorgfonds PFZW zei eerder al dat de pensioenen volgend jaar waarschijnlijk hetzelfde blijven als dit jaar.

Een en ander zou betekenen dat de pensioenen van veel gepensioneerden binnenkort waarschijnlijk niet of amper omhoog zullen gaan. De gedaalde rente maakt dat de fondsen meer geld opzij moeten zetten om aan toekomstige pensioenverplichtingen te voldoen. Ondanks stevige beleggingsrendementen zagen ze hun financiële positie daardoor afgelopen kwartaal toch verslechteren.

Van de grote fondsen die in hun kwartaalberichten ingaan op de kwestie, lijkt ambtenarenfonds ABP nog het meest positief. “Gelukkig mag ABP, net als de drie voorgaande jaren, gebruikmaken van soepelere regels waardoor we meer kunnen verhogen. Dat mag omdat we in 2027 overstappen op het vernieuwde pensioenstelsel”, stelt bestuursvoorzitter Harmen van Wijnen. Maar hij kan nog geen zekerheid bieden over de pensioenen voor volgend jaar, aangezien ABP net als de andere fondsen formeel pas dit najaar een besluit neemt.

ABP zegt graag te willen indexeren, maar “nog een paar spannende weken” te gaan te hebben. Als de pensioenen bij Nederlands grootste pensioenfonds omhoog kunnen, zal dat maximaal met 3,56 procent zijn. ABP kijkt voor zijn besluit naar de financiële positie van eind oktober en de prijsstijging tussen 1 september vorig jaar en 1 september dit jaar. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de inflatie voor deze periode berekend op dat percentage.

Elk fonds moet een eigen afweging maken. PME heeft vanwege de onzekerheid over de renteontwikkeling en de financiële markten in april al besloten geen gebruik te maken van versoepelde regelgeving in aanloop naar het nieuwe stelsel. Dit is voor PME-bestuurder Eric Uijen reden om nu al een “winstwaarschuwing” uit te spreken. “Een mogelijke verhoging van de pensioenen zal dit jaar helaas gering zijn.”

De fondsen willen ook goed voorbereid zijn op de aanstaande veranderingen in de sector. PFZW voerde in juli al aan dat het in aanloop naar de nieuwe pensioenregeling voorzichtig wil zijn met het verhogen en verlagen van de pensioenen. Dit om straks financieel gezond aan het nieuwe stelsel te kunnen beginnen.

Minder voetbalincidenten afgelopen seizoen, vaker celstraffen

DEN HAAG – Het aantal incidenten in en rond voetbalstadions is het afgelopen seizoen gedaald. Volgens de politie waren er vorig seizoen 616 incidenten bij wedstrijden in het betaald voetbal, waar dat er een seizoen eerder 725 waren. Ook kregen voetbalovertreders relatief vaker een celstraf opgelegd en moesten zij vaker voor de rechter verschijnen, blijkt uit cijfers van de politie, het Openbaar Ministerie en de KNVB.

Het is volgens de partijen het tweede seizoen op rij waarin er minder incidenten waren. Het gaat volgens de politie nog steeds vooral om zaken als het afsteken van vuurwerk en geweld, bijvoorbeeld tegen agenten. De KNVB telde in de stadions 11 procent minder incidenten. Het ging volgens de bond om 150 wanordelijkheden waarvoor een onderzoek werd ingesteld door de onafhankelijk aanklager betaald voetbal.

Vooral in de Eredivisie waren er volgens de politie minder ongeregeldheden en ook bij Europese wedstrijden was er een daling. In de Keuken Kampioen Divisie (KKD) was er juist een lichte stijging. Ook was er bij KKD-wedstrijden meer politie-inzet nodig dan in andere jaren. Een verklaring zou kunnen zijn dat er vorig jaar meer relatief grote clubs met een grote achterban in de eerste divisie speelden, zegt de politie.

Stadionverbod

De KNVB legde 1008 supporters een stadionverbod op, tegen 1086 verboden een jaar eerder en 1342 in het seizoen 2021/2022. Wel ligt het aantal stadionverboden nog steeds veel hoger dan voor de coronaperiode. De meeste stadionverboden werden opgelegd voor openlijke geweldpleging (16 procent), het bezitten of dragen van gezichtsbedekking zoals bivakmutsen (13 procent) en het bezitten of afsteken van vuurwerk (11 procent).

Met name voor gezichtsbedekking worden volgens de KNVB veel vaker stadionverboden opgelegd. Er was een flinke daling in het aantal verboden voor het gooien van voorwerpen op het veld. Afgelopen seizoen kregen 99 mensen daar een stadionverbod voor opgelegd. In het seizoen 2022/2023 ging het om 242 verboden. De KNVB denkt dat dit komt door strengere regels hiervoor in de stadions.

Het Openbaar Ministerie zag afgelopen seizoen minder voetbalzaken binnenkomen. Voor het afgelopen seizoen gaat het om 323 verdachten met zeker 419 strafbare feiten. Vorig jaar waren dat er uiteindelijk 523 met 691 feiten. In het seizoen 2021/2022 ging het om 922 feiten. Tot dusver zijn 107 voetbalzaken over het afgelopen seizoen afgehandeld, waarbij in ongeveer de helft van de gevallen een gevangenisstraf is opgelegd. Dat is hoger dan in eerdere jaren. Ook werd er in ruim van de helft van de zaken gedagvaard door het OM, waar dat een seizoen eerder in 32 procent van de gevallen gebeurde.

2M Logistics Group neemt Deane Europe BV over

BARENDRECHT – Deane Europe B.V. is per 15 oktober overgenomen door de 2M Logistics Group.

Onder leiding van Marcel Hulsker, CEO van 2M Logistics BV, breidt het bedrijf de capaciteiten verder uit en versterken zij hun logistieke dienstverlening. “Met deze overname voegen we de expertise en ervaring van Jan Willem Drent, voormalig eigenaar en directeur van Deane Europe B.V. , toe aan ons groeiende netwerk”, aldus Marcel Hulsker.

Deane Europe B.V. is wereldwijd actief in transport- en logistieke oplossingen. Gelegen nabij de belangrijkste havengebieden van Rotterdam en Antwerpen en de luchthavens van Amsterdam, Brussel en Luxemburg biedt Deane Europe B.V. uitgebreide diensten aan, zoals LCL-/FCL-zendingen, projectverzendingen en luchtvracht.

Het ervaren team opereert wereldwijd, en geen uitdaging is hen te groot. Of het nu gaat om complexe logistieke vraagstukken of snelle verzendingen, Deane Europe B.V. staat altijd voor de klant klaar.

“Samen met Deane Europe B.V. versterkt 2M Logistics BV de positie in de logistieke sector en blijven we ons inzetten voor het leveren van uitstekende service aan onze klanten”, besluit Hulsker.

Brandweer redt twee vrouwen uit brand cultuurcentrum in Eindhoven

EINDHOVEN – In cultureel centrum Stroomhuis in het centrum van Eindhoven heeft donderdagochtend vroeg een grote brand gewoed, meldt de veiligheidsregio. De brandweer heeft twee mensen uit het brandende pand gered. Zij zijn niet gewond geraakt.

De eerste melding van de brand kwam rond 04.15 uur binnen. Er werd meteen opgeschaald naar ‘grote brand’ omdat er naar alle waarschijnlijkheid mensen binnen waren.

Het Eindhovens Dagblad (ED) bericht dat twee vrouwen (24 en 26) in het pand wonen. Het tweetal lag te slapen toen ze werden gewekt door de kat. Ze wisten de aandacht van de brandweer te trekken en werden uit het brandende pand gered, schrijft het ED. Rond 05.20 uur werd het sein brand meester gegeven.

Het Stroomhuis is een cultureel centrum waar onder andere concerten plaatsvinden.

14-jongen overleden door aanrijding met vrachtwagen, chauffeur mogelijk onder invloed

Foto: MediaTV

MAASSLUIS – Een 14-jarige jongen uit Maassluis is overleden door een verkeersongeluk in die plaats, meldt de politie. Het slachtoffer fietste toen hij in aanrijding kwam met een vrachtwagen die een rotonde verliet. De fietser kwam onder de vrachtwagen terecht en overleed ter plaatse.

Het ongeluk gebeurde donderdagochtend rond 08.00 uur op de Dr. Jan Schoutenlaan in de Zuid-Hollandse plaats.

De bestuurder van de vrachtwagen is aangehouden op verdenking van het veroorzaken van een dodelijk ongeval waarbij hij mogelijk onder invloed was van verdovende middelen, meldt de politie. Het gaat om een 23-jarige man uit Enschede.

De politie onderzoekt wat er precies gebeurd is.

“Nieuwe Eurocity Direct naar Brussel voor veel mensen te duur”

AMSTERDAM – Rover wil dat treinen naar België in dezelfde prijsklasse gaan vallen als de reguliere, binnenlandse Intercity’s. Het hoge prijskaartje maakt de trein nu geen aantrekkelijk alternatief voor de auto, waarschuwt Rover.

Eind dit jaar gaat een nieuwe, snelle Intercity tussen Amsterdam Zuid, Rotterdam, Antwerpen en Brussel rijden via de hogesnelheidslijn. De trein is hiermee zo’n 40 minuten sneller dan de reguliere IC Brussel, die blijft rijden tussen Rotterdam en Brussel.

De nieuwe trein biedt een aantrekkelijke verbinding maar met een paar grote nadelen. Zo zijn er geen abonnementen voor terugkerende reizigers en zijn voordeelreizigers aan een vooraf gekozen trein gebonden. Maar bovenal krijgt de nieuwe verbinding een fors prijskaartje.

Wie van Amsterdam Zuid naar Groningen reist, legt ruim 200 kilometer af in ruim 2 uur tijd. Het prijskaartje: €29,40. De rit met de nieuwe Eurocity Direct van Amsterdam naar Brussel duurt grofweg even lang is legt dezelfde afstand af. Toch moet de reiziger die naast het net vist voor een voordeelticket hier het standaardtarief van €64,10 voor betalen. “Wat een gemiste kans”, reageert Rover-directeur Freek Bos teleurgesteld.

“België ligt om de hoek, voor de automobilist zijn de grenzen nauwelijks zichtbaar. Maar NS maakt er een wereldreis van door reizigers zeer hoge prijzen te laten betalen en in sommige gevallen aan een specifieke trein te binden. Deze trein rijdt zo zijn doel voorbij.”

Oorspronkelijk wilde NS maar liefst €73 rekenen voor een enkele reis naar Brussel, maar na een negatief advies van Rover werd dit bedrag naar beneden bijgesteld en blijft het voordelige “Saver”-ticket van €25 beschikbaar zolang de voorraad strekt. Toch is Rover nog niet tevreden.

“Wij zien liever een lager basistarief voor iedereen. Daarnaast begrijpen we niet waarom NS hun eigen kortingsabonnementen niet wil accepteren”, stelt Freek Bos. “Er bestaat al een Eurostar-trein naar Brussel. Voor veel mensen is deze verbinding te duur. De nieuwe Eurocity Direct had juist een mooi alternatief kunnen zijn.”

Rover pleit ervoor de trein naar België niet anders te behandelen dan binnenlandse Intercity’s. “Dat betekent normale prijzen, acceptatie van kortingsabonnementen tenminste tot de grens, flexibel kunnen reizen met de trein naar keuze, en natuurlijk geen grenstoeslagen en andere gekkigheden”, verduidelijkt Freek Bos.

Rover doet een beroep op NS om het maatschappelijk belang voorop te stellen en de nieuwe verbinding dermate aantrekkelijk te maken dat meer reizigers naar België de trein zullen verkiezen boven de auto.

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Foto: Rijkswaterstaat

MAASTRICHT – Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt.

De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat.

Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

Het schip voer zaterdag tegen de stuw in Borgharen bij Maastricht, maakte water en zonk. De tweekoppige bemanning bleef ongedeerd. Sindsdien is Rijkswaterstaat bezig om het vrachtschip los te trekken. Zo is het resterende zand eruit gehaald, zijn de luiken van de laadruimte verwijderd, is er een pomp in geplaatst en is er rondom het schip gebaggerd.

Dinsdag mislukte ook al een poging om het los te trekken.

Lichaam van vermiste Franse tiener Lina gevonden

STRAATSBURG – Het lichaam van het Franse tienermeisje Lina is woensdag gevonden, nadat zij meer dan een jaar geleden vermist raakte. Ze verdween in september vorig jaar in de Elzas in het noordoosten van Frankrijk. Woensdag werd haar lichaam gevonden in een bosgebied in het midden van het land.

Het stoffelijk overschot werd ontdekt in een “bebost gebied in de regio van Nevers, ondergedompeld in een waterloop onder een dijk”, zei het openbaar ministerie in Straatsburg. Door DNA-onderzoek werd vastgesteld dat het om Lina gaat. De doodsoorzaak wordt nog onderzocht.

Op 23 september 2023 verliet het 15-jarige meisje haar woning in de plaats Plaine om met de trein naar Straatsburg te reizen, maar daar kwam ze nooit aan.

Eind juli kende de zaak een “grote doorbraak” toen in een auto DNA van Lina werd aangetroffen. De 43-jarige verdachte Samuel Gonin overleed zelf op 10 juli door zelfmoord. In een afscheidsboodschap schreef hij: “Ik ben mijn eer, mijn waardigheid, mijn menselijkheid verloren, ik moet vertrekken”.

LAATSTE NIEUWS

Nedcargo bereidt zich voor op strategische voorraadvorming vanwege verwachte verschuivingen in...

WADDINXVEEN - Nu Donald Trump na de Amerikaanse presidentsverkiezingen aantreedt, bereiden bedrijven wereldwijd zich voor op waarschijnlijke wijzigingen in het Amerikaanse handelsbeleid. Nedcargo, een...