Clicky

maandag 18 november 2024 - 03:32 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 43

Intertoys verkocht aan Belgisch bedrijf ToyChamp

AMSTERDAM – Speelgoedwinkelketen Intertoys komt in Belgische handen. Mirage Retail Group (MRG), eveneens eigenaar van onder meer winkelketen Blokker, verkoopt de 220 winkels van Intertoys aan familiebedrijf ToyChamp. De verkoop wordt, na goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt, naar verwachting nog dit jaar afgerond.

MRG maakte niet bekend hoeveel het krijgt voor de winkels van Intertoys. MRG was vorig jaar al op zoek naar een nieuwe eigenaar voor Intertoys, maar die poging mislukte toen. Nu was het bedrijf niet actief op zoek, maar begin dit jaar zocht ToyChamp zelf contact.

De verkoop van Intertoys heeft volgens de betrokken partijen geen gevolgen voor de ruim 1400 personeelsleden. Ook blijft de directie van de speelgoedwinkelketen gewoon zitten.

De verkoop was bedoeld om MRG weer financieel gezond te maken. Eerder nam MRG al afscheid van het inmiddels failliete Big Bazar.

ToyChamp nam een aantal jaar geleden al zeven grote vestigingen over van Intertoys. Het familiebedrijf heeft in België en Nederland al 41 winkels met de naam ToyChamp en bezit ook een meerderheidsbelang in de Belgische speelgoedketen DreamLand.

Intertoys heeft afgelopen jaar nog een sterke groei doorgemaakt en zag de omzet toenemen. Maar de speelgoedwinkelketen heeft ook lastigere tijden gekend en is meermaals van eigenaar gewisseld. Zo werd Intertoys in 2019 nog failliet verklaard, onder meer door aanhoudende zware marktomstandigheden. De keten was toen pas veertien maanden in handen van de Britse investeerder Alteri, die Intertoys had overgenomen van winkelbedrijf Blokker.

Onder de Portugese investeerder Green Swan maakte de winkelketen in 2019 al snel een doorstart. Een paar maanden later kwam Intertoys in handen van MRG.

Intertoys ontstond in 1976 en werd in 1993 gekocht door Blokker Holding. Mirage Retail Group is voortgekomen uit de voormalige Blokker Holding.

Trainer Erik ten Hag ontslagen bij Manchester United

MANCHESTER – Manchester United heeft trainer Erik ten Hag ontslagen. De 54-jarige Nederlandse trainer moet vertrekken om de slechte resultaten. Manchester United verloor zondag in de Premier League met 2-1 bij West Ham United en staat na negen speelronden op de veertiende plaats met 11 punten.

Assistent-trainer Ruud van Nistelrooij is voorlopig hoofdtrainer, tot er een opvolger voor Ten Hag is gevonden, meldt Manchester United.

Manchester United nam Ten Hag in de zomer van 2022 over van Ajax, waar hij met drie landstitels en het bereiken van de halve finale van de Champions League erg succesvol was. In zijn eerste seizoen eindigde de Tukker met Manchester als derde, met 75 punten, op ruime achterstand van kampioen Manchester City en Arsenal. Datzelfde seizoen won Ten Hag met United de League Cup, de eerste prijs voor de club sinds 2017.

Achtste plek

Het seizoen daarop stelde Manchester United met de achtste plaats en 60 punten teleur. Ten Hag won wel weer een prijs, de FA Cup dit keer, ten koste van rivaal Manchester City (2-1). De toekomst van Ten Hag leek onzeker, maar hij behield het vertrouwen en mocht flink wat investeren. Manchester United versterkte zich de voorbije transferperiode onder anderen met Oranje-internationals Matthijs de Ligt en Joshua Zirkzee en oud-Ajacied Noussair Mazraoui. Ook zijn begeleidingsstaf kwam met onder anderen Van Nistelrooij en René Hake uit steeds meer Nederlanders te bestaan.

Verbetering bleef dit seizoen uit. Ten Hag vroeg om tijd en zei geregeld dat hij met de club en zijn team bezig was aan “een proces”. Vorige week vrijdag zocht de oud-speler van onder meer FC Twente en FC Utrecht de confrontatie met journalisten en vertelde ze dat ze “sprookjes creëerden” met hun verhalen. “We houden ons aan het plan en zijn ervan overtuigd dat we het gaan omdraaien”, sprak hij. Na een gelijkspel bij Fenerbahçe in de Europa League (1-1) en de nederlaag van zondag bij West Ham is het geduld van de clubleiding op.

Uitblijven landstitel

Manchester United wacht al sinds 2013 op de Engelse landstitel. De succesvolle Alex Ferguson was toen nog de trainer. Sindsdien versleet Manchester United vele trainers: David Moyes, Ryan Giggs, Louis van Gaal, José Mourinho, Ole Gunnar Solskjaer, Ralf Rangnick en Ten Hag.

Ten Hag was voor zijn periode bij Ajax trainer van FC Utrecht. Eerder werkte hij ook bij Go Ahead Eagles en Bayern München.

Grote brand bij EK Coatings in Montfoort [+video]

Brandweer

MONTFOORT – De grote brand die maandagmiddag uitbrak bij EK Coatings in Montfoort is onder controle, meldt de Veiligheidsregio Utrecht. Ook is het NL-Alert dat was verstuurd om omwonenden te waarschuwen voor de rook inmiddels ingetrokken. Wie geen last meer heeft van de rook, kan ramen en deuren weer openen en de ventilatie aanzetten, aldus de veiligheidsregio.

Naar verwachting is de brandweer nog enkele uren bezig met nablussen, laat een woordvoerster van de veiligheidsregio weten. Ook kan het zijn dat de brandweer dinsdag nog langsgaat bij het bedrijf, omdat er mogelijk bijvoorbeeld nog smeulende resten onder het puin liggen. Door de brand is een van de twee bedrijfshallen van 1500 vierkante meter verloren gegaan. Het dak van die hal is deels naar beneden gehaald door een graafmachine, zegt de woordvoerster.

De brandweer probeerde de tweede hal, de opslag van het bedrijf, af te schermen van de brand. De woordvoerster van de veiligheidsregio laat maandagavond weten dat in die hal uiteindelijk wel brand heeft gewoed, maar dat de hal grotendeels behouden is.

De brand in het bedrijf in de Utrechtse plaats brak aan het begin van de middag uit. Er kwam veel rook vrij die tot in de verre omgeving te zien was. Medewerkers van het bedrijf, waar metalen van poedercoating worden voorzien, konden het pand op tijd verlaten. Hoewel de materialen die voor de coating worden gebruikt ook zijn getroffen door de brand, hebben die de rook volgens metingen van de brandweer niet extra giftig gemaakt.

De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Burgemeester Petra van Hartskamp van Montfoort spreekt in een reactie op de brand haar medeleven uit met de betrokkenen. “Dit is een heftige en verdrietige gebeurtenis, vooral voor de eigenaren en de medewerkers van het bedrijf. Gelukkig kunnen we opgelucht zijn dat er bij deze brand geen gewonden zijn gevallen. Het personeel is tijdelijk opgevangen bij omliggende bedrijven.”

Tientallen mensen in Nijmegen voor protest met livestream Khatib

NIJMEGEN – Op de campus van de Radboud Universiteit in Nijmegen hebben zich maandag aan het begin van de middag zo’n zeventig mensen verzameld, ziet een verslaggever. Tijdens een protest daar zal Mohammed Khatib van de omstreden pro-Palestijnse beweging Samidoun via een livestream spreken, is de bedoeling. Ook houden de actievoerders een mars over het terrein.

De demonstratie werd aangekondigd door de Nijmeegse pro-Palestijnse actiegroep Nijmegen Student Encampment. Khatib zou eigenlijk naar de universiteit komen voor een toespraak, maar het kabinet heeft hem de toegang tot Nederland ontzegd, omdat hij geweld tegen Israël volgens de bewindslieden “legitimeert, vergoelijkt en verheerlijkt”.

De mensen die maandag bij het protest op de campus zijn, dragen mondkapjes en houden borden vast. Ook zijn een aantal Palestijnse vlaggen te zien. “We zien Khatib als held die zich verzet tegen het Israëlische regime”, zei een actievoerder in zijn speech. “We hopen nog in ons leven te zien dat de Palestijnen vrij kunnen leven.” Na zijn betoog riep de groep demonstranten leuzen. Een woordvoerder van de universiteit meldt dat ze “alert” zijn, maar vooralsnog niet ingrijpen bij de demonstratie.

‘Islamofoob’

De actievoerders lopen in een mars over de campus, eindigend bij het veld waar deze zomer ook werd gedemonstreerd tegen de banden van de universiteit met Israël.

Khatib zelf noemt het inreisverbod door het kabinet “islamofoob en racistisch”. België, waar Khatib woont, wil hem het land uitzetten “op basis van de veiligheidsdiensten”. In Duitsland is de organisatie Samidoun verboden.

Vakbond noemt fabriekssluitingen Volkswagen ‘steek in het hart’

WOLFSBURG – De Duitse vakbond IG Metall reageert verontwaardigd op de plannen van Volkswagen maandag om in Duitsland zeker drie fabrieken te sluiten. “Dit is een diepe steek in het hart van de hardwerkende VW-arbeidskrachten”, zegt IG Metall-districtsleider Thorsten Gröger. De vakbond vertegenwoordigt een groot deel van de werknemers van Volkswagen.

De ondernemingsraad van het autoconcern meldde ook dat Volkswagen zeker tienduizenden banen schrapt. Ondernemingsraadvoorzitter Daniela Cavallo zei dat daarnaast wordt bezuinigd op de overgebleven fabrieken in Duitsland. “We verwachten dat Volkswagen en het bestuur aan de onderhandelingstafel met realistische plannen voor de toekomst komen, in plaats van fantasieën voor bezuinigingen”, zegt Gröger.

Duitse Volkswagen-medewerkers hebben maandag het werk neergelegd om te protesteren tegen de fabriekssluitingen. In september had Volkswagen een dertig jaar oude werkzekerheidsovereenkomst opgezegd, waardoor het bedrijf vanaf juli volgend jaar een ontslagronde kan doorvoeren. Gröger noemt de “krankzinnige” plannen van het bestuur “op geen enkele manier acceptabel” en “een breuk met alles wat we in de afgelopen decennia hebben meegemaakt in het bedrijf”.

Volkswagen meldt tegenover persbureau Bloomberg dat de maatregelen nodig zijn om het concern op de lange termijn goed te laten concurreren. De kosten voor energie, materialen en personeel stijgen en de autoverkoop levert op dit moment te weinig geld op, stelt het concern. Volkswagen zegt dat sommige fabrieken in Duitsland twee keer zo duur zijn als die van concurrenten. Zij zouden de duurste taken hebben uitbesteed, terwijl Volkswagen die binnen het bedrijf afhandelt.

LEES OOK
Volkswagen wil fabrieken sluiten en 'tienduizenden' banen schrappen

De Duitse overheid heeft er bij Volkswagen op aangedrongen banen te beschermen. “Mogelijk verkeerde beslissingen die in het verleden door het management zijn genomen zouden niet ten koste mogen gaan van werknemers”, meldt een woordvoerder van de overheid. Vakbonden hebben beweerd dat werknemers de rekening betalen voor fouten van het management.

Volkswagen en andere autofabrikanten als BMW en Mercedes-Benz kampen met minder vraag in Europa en stijgende concurrentie van automakers uit China. Zo meldde Mercedes-Benz vorige week meer te gaan doen om de kosten te beteugelen.

Boeing wil bijna 19 miljard dollar ophalen via aandelenverkoop

Foto: Adobe Stock

ARLINGTON – Boeing wil bijna 19 miljard dollar aan nieuw kapitaal ophalen met de uitgifte van nieuwe aandelen. Dat heeft de geplaagde vliegtuigfabrikant maandag bevestigd. Eerder meldden Amerikaanse media al dat Boeing een aandelenverkoop zou lanceren om meer dan 15 miljard dollar aan nieuw geld bij investeerders op te halen.

Het bedrijf wil 90 miljoen gewone aandelen verkopen en ongeveer 5 miljard dollar ophalen met de verkoop van preferente aandelen. Met die stap wil Boeing voorkomen dat zijn kredietwaardigheid wordt verlaagd naar junk.

Een junkstatus betekent dat geld lenen aan Boeing als risicovol wordt gezien, wat geld lenen duurder maakt voor het bedrijf. Ook heeft Boeing het geld nodig om zijn productie op te voeren zodra de staking bij het bedrijf voorbij is.

De vliegtuigbouwer kampt al weken met een massale staking van fabrieksmedewerkers, die het concern veel geld kost.

NCTV waarschuwt: Rusland en China voeren cyberaanvallen op

DEN HAAG – Rusland en China voeren hun cyberaanvallen op Nederland en zijn bondgenoten op, waarschuwt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Ze “intensiveren en verbreden” die aanvallen. China lijkt het niet meer bij spionage te willen houden, maar zich ook op te maken voor sabotage. Bovendien melden zich nieuwe landen aan het cyberfront.

Aanvallende landen als Rusland en China gebruiken een steeds breder arsenaal aan cyberwapens, constateert NCTV Pieter-Jaap Aalbersberg in zijn jaarlijkse doorlichting van de digitale veiligheid van Nederland. Bovendien nemen ze volgens dit zogeheten Cybersecuritybeeld vaker bedrijven en hacktivisten in de arm.

“Het tempo en de complexiteit van statelijke cybercampagnes wordt opgevoerd”, zegt Aalbersberg. Hij ziet de inzet van “meerdere cyberaanvallen in combinatie met elkaar”, of samen met andersoortige aanvallen (zoals misleidingscampagnes). Wie zich daartegen wil verweren, moet “kijken naar de samenhang van deze cyberaanvallen en de bredere dreiging die uitgaat van de optelsom van deze risico’s”.

Toenemende dreiging China

Rusland probeert met een groeiend aantal cyberoperaties waarschijnlijk de cruciale infrastructuur van Europese en NAVO-landen binnen te dringen, denkt de NCTV. Eenmaal daar genesteld, kan Rusland die infrastructuur saboteren wanneer het Kremlin dat uitkomt. Ook gluren ze mee naar geheime informatie over bijvoorbeeld de hulp aan Oekraïne.

China wijdde zich tot dusver vooral aan spionage, maar maakt ook aanstalten voor sabotage, denkt Aalbersberg. Hij wijst op aanvallen vorig jaar op militaire infrastructuur in de Verenigde Staten. Europa kreeg daarmee nog niet te maken, maar de snelle groei “maakt het Chinese cybersabotageprogramma de komende jaren in potentie een dreiging voor Nederland”.

Turkije

Nederland moet ook bedacht zijn op nieuwe “cybermachten” als Turkije. Die keren zich ook nog niet tegen Nederland, maar wel tegen tegenstanders in ballingschap.

Achter twee grote storingen deze zomer zat geen vijandig land. Een verkeerde update door een computerbedrijf in de populaire CrowdStrike-software en een fout in een cruciaal overheidsnetwerk verlamden overheidsdiensten. Nederland moet zich niet te afhankelijk maken van een of enkele aanbieders, stelt de NCTV.

Kwantumcomputer aanstaande

Ook de komst van de kwantumcomputer en van andere nieuwe technologie verontrust Aalbersberg. Een kwantumcomputer zou bijvoorbeeld computerbeveiliging simpel kunnen kraken. Ook heeft hij zorgen over het tekort aan cyberveiligheidsexperts in Nederland.

Krant: vrachtschip Ruby met ammoniumnitraat naar Groot-Brittannië

Haven van Great Yarmouth | Foto: Adobe Stock

GREAT YARMOUTH – Een beschadigd vrachtschip met 20.000 ton ammoniumnitraat mag aanleggen in Groot-Brittannië bericht een plaatselijke krant. De Great Yarmouth Mercury schrijft dat de Ruby wordt verwacht in de haven van Great Yarmouth.

Het schip vertrok eerder dit jaar uit Rusland en liep vervolgens schade op tijdens een storm. Het is vervolgens geweigerd in meerdere Europese havens vanwege zorgen over de lading.

Ammoniumnitraat wordt onder meer gebruikt als kunstmest. In de Libanese hoofdstad Beiroet ontplofte in 2020 een pakhuis met de chemische stof, met enorme verwoestingen tot gevolg.

De Ruby kwam uiteindelijk terecht voor de Britse kust, bij een van de drukste vaarroutes in de wereld. De havendirecteur van Great Yarmouth heeft inmiddels bevestigd dat het schip maandag mag aanleggen.

Volgens de plaatselijke krant kunnen pas reparaties worden uitgevoerd als de lading van boord is. Er worden volgens de haven wel strenge veiligheidsmaatregelen getroffen.

TLN waarschuwt voor economische schade door grenscontroles, wil voorrangsregeling voor vrachtverkeer

Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Dit jaar zijn al ruim 53.000 mensen tegengehouden bij de Duitse grens. Maar wat betekent dit voor de transport- en logistieke sector?

Bestuursvoorzitter Elisabeth Post waarschuwde in zowel Nieuwsuur als NPO Spraakmakers dat de grenscontroles juist ernstige gevolgen kunnen hebben voor de transport- en logistieke sector.

“Elke vertraging bij de grens leidt tot forse economische schade, oplopend tot wel €75 miljoen per maand aan directe schade voor de transportsector. En dat is nog zonder de extra kosten als vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de boot in Hoek van Holland”, aldus Elisabeth Post

Voorrangsregeling voor vrachtverkeer

TLN pleit daarom voor een voorrangsregeling voor vrachtverkeer. “Als vrachtverkeer voorrang kan krijgen, kunnen we de economische impact beperken. We roepen de overheid op om het vrachtverkeer te ontzien bij grenscontroles en samen met de transportsector naar oplossingen te zoeken.”

Het huidige gebrek aan een lange-termijnoplossing zet het principe van open grenzen op losse schroeven en maakt plannen voor de toekomst complex voor transporteurs en logistieke dienstverleners.

Casting director Hans Kemna (84) overleden

AMSTERDAM – Casting director Hans Kemna is zondagavond op 84-jarige leeftijd na een kort ziekbed overleden. Dat melden zijn familie en vrienden via Facebook. Kemna kreeg voornamelijk bekendheid met zijn bureau Kemna Casting, waarmee onder meer de casting voor Goede tijden, slechte tijden werd gedaan.

“Omringd door vrienden is Hans rustig en vredig ingeslapen”, schrijven zijn nabestaanden op Facebook. Verdere informatie over het afscheid van Kemna volgt nog.

Kemna richtte Kemna Casting in 1980 op. Job Gosschalk nam het bedrijf in 2000 over. Toen Gosschalk werd beschuldigd van seksuele intimidatie en machtsmisbruik, kreeg het bedrijf in 2018 de naam Post Castelijn Casting.

Gouden Kalf

Kemna verzorgde de casting van vele Nederlandse speelfilms, televisieseries en theaterproducties. Zo castte hij alle films van regisseur Paul Verhoeven, met wie hij goed bevriend was. Voor de film Turks Fruit (1973) ontdekte hij Monique van de Ven. De door hem gecaste films De Aanslag (1985) en Antonia (1997) vielen in de prijzen bij de Oscars. Kemna kreeg in 2005 een Gouden Kalf uit handen van staatssecretaris Medy van der Laan, als erkenning voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de Nederlandse filmcultuur.

De partner van Kemna, de Nederlandse toneelregisseur Adrian Brine, overleed in 2016.

Volkswagen wil fabrieken sluiten en ‘tienduizenden’ banen schrappen

Foto: Adobe Stock

WOLFSBURG – Volkswagen is van plan om ten minste drie fabrieken in Duitsland te sluiten. Daardoor komen tienduizenden banen te vervallen, heeft het personeel te horen gekregen. Volkswagen heeft tien fabrieken in Duitsland en ongeveer 120.000 medewerkers.

Daniela Cavallo, voorzitter van de ondernemingsraad van VW, spreekt van “uithongering” door de directie. “Dit betekent dat er nog meer producten, ploegendiensten en complete productielijnen worden geschrapt”. Het plan omvat ook een voorgestelde loonsverlaging van 10 procent voor alle medewerkers, volgens de ondernemingsraad.

Het management heeft de ondernemingsraad geïnformeerd over de plannen. Ook op alle overgebleven locaties in het land zal bezuinigd worden, zei ondernemingsraadvoorzitter Cavallo, die ook zitting heeft in de raad van commissarissen van VW.

Volkswagen-medewerkers in Duitsland legden maandag het werk neer om te protesteren tegen de plannen. Volkswagen kampt met een afnemende vraag in Europa en toenemende concurrentie uit China. Vakbonden stellen dat werknemers de rekening moeten betalen voor falend management.

De Duitse regering is zich bewust van de problemen bij Volkswagen, liet een woordvoerder maandag in Berlijn weten. “Het is algemeen bekend dat Volkswagen in een lastige situatie verkeert. Er is voortdurend overleg met zowel de werkgevers als de werknemers bij Volkswagen.”

Beelden van André Rieu en Emma Kok duiken op in Trumpfilmpje

DEN HAAG – X-eigenaar Elon Musk heeft een fragment van een concert van André Rieu en Emma Kok gebruikt in een filmpje, waarin hij steun uitspreekt voor de Amerikaanse presidentskandidaat Donald Trump. Het duo heeft geen toestemming gegeven voor het gebruik van de video, bevestigt de woordvoerder van Rieu aan het ANP na berichtgeving van het AD.

In de video, die Musk in de nacht van zondag op maandag op X plaatste, is kort te zien dat Kok zingt onder begeleiding van Rieu. De zang die te horen is, is echter niet van de 16-jarige zangeres.

De rest van het filmpje bevat onder meer leeuwen, straaljagers, raketlanceringen en beelden van de voormalige worstelaar Hulk Hogan. Daarnaast geeft Musk een speech over het belang van de aankomende verkiezingen en is een gladiatorengevecht te zien, waar de gezichten van Trump en zijn tegenstander Kamala Harris op geplakt zijn.

Eerdere muziekkeuzes

Pierre Rieu, de zoon en woordvoerder van de orkestleider, heeft laten weten de tekst in het filmpje “afschuwelijk” te vinden. Rieu en Kok zijn niet van plan om juridische stappen te ondernemen.

Trump maakt vaak gebruik van populaire muziek tijdens zijn campagnebijeenkomsten. Onder meer Céline Dion, ABBA, The White Stripes, Beyoncé en de Foo Fighters hebben aangegeven dat ze niet willen dat Trump hun muziek gebruikt. Verschillende artiesten hebben juridische stappen ondernomen om dit te voorkomen. In verschillende uitspraken hebben rechters besloten dat de Republikein onder meer Electric Avenue (2024) van Eddy Grant en Hold On, I’m Comin’ (1966) van Sam & Dave niet meer mag gebruiken.

Iraanse media melden burgerdode na aanval Israël

TEHERAN – Iraanse media hebben melding gemaakt van een burgerdode bij de Israëlische luchtaanvallen van afgelopen weekend.

Het zou gaan om een burger die Allahverdi Rahimpour heet en is omgekomen in de buurt van Teheran, berichten persbureaus in het land.

De Iraanse autoriteiten hadden eerder nog geen omgekomen burgers door de Israëlische aanvallen gemeld. De aanvallen waren gericht tegen militaire doelen. Iran maakte naderhand bekend dat vier militairen waren gesneuveld.

De Israëlische aanval diende als vergelding voor een grote Iraanse raketaanval op Israëlisch grondgebied. Die vond plaats op 1 oktober en was ook bedoeld als vergelding, nadat Israël leiders van pro-Iraanse groepen had gedood.

Daimler Truck en Volvo Group tekenen bindende overeenkomst voor joint venture om softwaregedefinieerd voertuigplatform te ontwikkelen

GÖTEBORG/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Zoals aangekondigd in mei van dit jaar, zijn Daimler Truck en Volvo Group van plan een joint venture op te richten om een ​​gemeenschappelijk softwaregedefinieerd voertuigplatform en een speciaal truckbesturingssysteem te ontwikkelen, waarmee de basis wordt gelegd voor toekomstige softwaregedefinieerde bedrijfsvoertuigen.

De twee toonaangevende bedrijven in de bedrijfsvoertuigindustrie hebben nu een bindende overeenkomst getekend om de joint venture op te richten en werken aan de oprichting van het bedrijf dat zijn hoofdkantoor in Göteborg, Zweden, zal hebben. Het softwaregedefinieerde voertuigplatform stelt Daimler Truck en Volvo Group en potentiële andere toekomstige klanten van de joint venture in staat om zelfstandige digitale voertuigfuncties voor hun producten te leveren.

Leiding geven aan de digitale transformatie

“De ondertekening toont onze gezamenlijke toewijding om de digitale transformatie van onze industrie te leiden. De software en hardware van deze joint venture zullen cruciaal zijn om ongekende niveaus van veiligheid, comfort en efficiëntie voor onze klanten te bereiken”, aldus Karin Rådström, CEO van Daimler Truck.

Martin Lundstedt, President en CEO van de Volvo Group, voegt toe: “We bundelen onze krachten om softwarearchitectuur opnieuw te definiëren en een nieuw tijdperk van zelfoptimaliserende trucks te pionieren. Samen verwijderen we complexiteit zodat onze klanten hogere niveaus van connectiviteit, veiligheid en efficiëntie kunnen ontgrendelen en continu streven naar betere prestaties. Het is een revolutionaire reactie op de uitdagingen van onze moderne wereld en we zijn er trots op dat we de industriestandaard bepalen.”

De activiteiten van de joint venture omvatten de specificatie en aanschaf van gecentraliseerde high-performance controle-eenheden die speciaal zijn bedoeld voor commerciële voertuigen en die grote hoeveelheden data kunnen verwerken. Het nieuwe bedrijf zal een besturingssysteem en tools ontwikkelen die voertuigfabrikanten kunnen gebruiken als basis om hun eigen onderscheidende digitale voertuigfuncties te ontwikkelen. Dit zal in de toekomst de software- en hardwareontwikkelingscycli ontkoppelen en klanten in staat stellen om digitale applicaties draadloos ‘over the air’ te kopen en te updaten, wat uiteindelijk de efficiëntie en ervaring van de klant verbetert.

Daimler Truck en Volvo Group blijven concurrenten en blijven zich onderscheiden met hun complete product- en serviceaanbod, inclusief hun respectieve digitale oplossingen.

De transactie voor de joint venture zal naar verwachting in de eerste helft van 2025 worden afgerond, mits alle vereiste wettelijke goedkeuringen zijn verkregen.

MAN betreedt nieuw elektrisch tijdperk

MAN Truck & Bus heeft een nieuw tijdperk ingeluid: de fabrikant is gestart met de aflevering van volledig elektrische heavy-duty trucks. In Leipzig werd de allereerste 40-tons truck door Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN en verantwoordelijk voor sales, overhandigd aan de DRÄXLMAIER Group, een toeleverancier van de auto-industrie. DRÄXLMAIER gaat de MAN eTGX gebruiken voor het emissievrij transporteren van accu’s voor de elektrisch aangedreven Porsche Macan naar de Porsche-fabriek in Leipzig.

Alexander Vlaskamp, CEO bij MAN: “Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van onze onderneming. MAN presenteerde 100 jaar geleden de eerste truck met dieselmotor. Nu betreden we een nieuw elektrisch tijdperk. Na jaren van planning, ontwikkeling en vele tienduizenden testkilometers gaan we eindelijk van start met de serieproductie.”

De MAN eTGX wordt bij DRÄXLMAIER opgeladen met elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Alexander Vlaskamp: “Veel duurzamer dan dat wordt het niet. Dit is echt een succesverhaal op het gebied van elektrisch rijden.”

Albrecht Reimold, lid van de Raad van Bestuur van Porsche en verantwoordelijk voor productie en logistiek: “We zijn verheugd over het feit dat de bevoorrading voor de Porsche Macan-productie in Leipzig deels wordt verzorgd door deze innovatieve elektrische truck van MAN. De MAN eTGX laat zien dat zelfs grote onderdelen als accumodules in grote hoeveelheden elektrisch vervoerd kunnen worden.”

“Met het inzetten van de MAN eTruck realiseren we een volledige elektrificatie voor onze klant en laten we opnieuw zien dat we logistieke processen duurzamer en toekomstgerichter willen maken. Daarmee voldoen we aan een centrale aspect van ons begrip van duurzaamheid: het reduceren van emissies in de toeleveringsketen”, aldus Felix Klimas, hoofd Supply Chain Management bij de DRÄXLMAIER Group.

DRÄXLMAIER koopt de truck niet zelf, maar geeft opdracht voor het transport ermee. De eTGX wordt gekocht door Business Fleet Services (BFS), de grootste verhuurder van MAN-bedrijfsvoertuigen in Europa. BFS verhuurt de vrachtwagen aan Spedition Elflein, die deze vervolgens zal exploiteren. Jan Plieninger, Managing Director bij BFS: “Als grootste verhuurder van bedrijfsvoertuigen van MAN in Europa zijn we zeer verheugd over het feit dat we deel uitmaken van deze historische mijlpaal en samen met MAN en onze klanten het nieuwe elektrische tijdperk inluiden. Met de aanschaf van de eerste MAN eTGX onderstrepen we opnieuw dat we een voortrekkersrol innemen op het gebied van toekomstgerichte oplossingen voor duurzame mobiliteit.”

Het project

De afstand tussen de vestiging van DRÄXLMAIER en de fabriek van Porsche in Leipzig bedraagt ongeveer vijf kilometer. De truck vervoert gemiddeld 15,5 ton aan gewicht. Tegen het einde van het jaar volgen nog twee eTrucks, zodat er in totaal drie MAN’s eTGX voor DRÄXLMAIER op weg zijn.

MAN eTGX

De MAN eTGX die voor DRÄXLMAIER wordt ingezet, heeft een vermogen va 450 pk (330 kW), een accucapaciteit van 534 kWh (waarvan 480 kWh bruikbaar) dankzij zes accupakketten, een innovatief design en een volledig digitale chauffeurswerkplek die speciaal voor de eTruck is ontworpen. De eTGX biedt een laadvermogen van maximaal 375 kW via het CCS-laadsysteem en heeft als dieplader een schotelhoogte van 950 mm. MAN is de enige fabrikant die een elektrische trekker met dieplader, ook wel ultra-trekker genoemd, in serie produceert. Dankzij de bijzonder lage koppelschotelhoogte kan de truck opleggers met een binnenhoogte van drie meter trekken en dus aanzienlijk meer volume vervoeren. Dit is vooral interessant voor de auto-industrie, waarin vaak lichte onderdelen met een groot volume moeten worden vervoerd. Bovendien biedt de MAN eTruck de kortste wielbasis in zijn klasse, waardoor hij geschikt is voor alle soorten aanhangers.

Compleet gamma

De krachtigste versie van de MAN eTruck heeft een vermogen van 544 pk (400 kW) en biedt, afhankelijk van de wijze waarop hij wordt ingezet, een actieradius van ongeveer 650 kilometer zonder bijladen wanneer hij is uitgerust met een zevende hoogvoltage-accu die over enige tijd beschikbaar zal zijn. De MAN eTGX en MAN eTGS kunnen ook worden voorbereid op de megawatt laadstandaard (MCS), die in de toekomst laadcapaciteiten van één megawatt en meer mogelijk maakt. Dit maakt het mogelijk om de accu’s van de truck in ongeveer een half uur op te laden van 10 tot 80 procent. Dit maakt de MAN eTruck geschikt voor transport over lange afstanden.

In totaal zijn er al meer dan 2.500 orders en orderaanvragen voor de eTruck ontvangen. “Samen met de eTGL, het ‘kleinere broertje’ van de eTruck dat tijdens de IAA 2024 aan de wereld wordt voorgesteld, biedt MAN nu een compleet portfolio van elektrische trucks van 12 tot 50 ton. We verwachten dat tegen 2030 ongeveer de helft van alle afgeleverde trucks van MAN batterij-elektrisch zal zijn”, aldus Friedrich Baumann, Chief Sales Officer bij MAN.

LAATSTE NIEUWS

Komende week guur en onstuimig, grote kans op sneeuw

HOUTEN - De weersomslag die komende week in Nederland plaatsvindt, kan plaatselijk even voor witte straten zorgen. Dat meldt weerbureau Weeronline zondag. Voor de...