Clicky

woensdag 6 november 2024 - 13:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 43

Nestlé opnieuw somberder door zuinige consument

VEVEY – Nestlé, het bedrijf achter bekende merken als KitKat, Maggi en Nespresso, is opnieuw voorzichtiger over zijn omzetgroei dit jaar. Het Zwitserse concern heeft moeite om marktaandeel terug te winnen nadat hogere prijzen consumenten hebben afgeschrikt om A-merken te kopen.

Nestlé rekent nu voor dit jaar op een omzetgroei van ongeveer 2 procent. In juli ging het bedrijf nog uit van een groei van de omzet van minimaal 3 procent.

In de eerste negen maanden van dit jaar zijn de verkopen met 2 procent gestegen. Dat was vrijwel volledig te danken aan prijsverhogingen.

Vorige maand verving Nestlé onverwacht topman Mark Schneider voor Laurent Freixe, die al langer bij het bedrijf werkt. De vraag van consumenten naar de producten van Nestlé nam de laatste maanden af en Freixe verwacht dat de vraag ook zwak blijft.

Tien nieuwe Volvo FH 460 4×2-trekkers voor Bos Dynamics, vervolgorder al geplaatst

EDE – Met de ingebruikname van tien Volvo FH 460 4×2-trekkers, heeft Bos Dynamics een nieuw merk aan de vloot toegevoegd. De logistiek dienstverlener uit Ede koos na een succesvolle demo-inzet voor de Volvo FH met de zuinige Turbo Compound-motor. Ook de service van de Volvo Trucks-dealer woog zwaar mee in het besluit.

“De eerste resultaten bevestigen ons in onze keuze: de trucks scoren qua verbruik ontzettend goed.” Een vervolgorder van nog eens zeven FH-trekkers, waarvan drie in Aero-uitvoering, is geplaatst.

Bos Dynamics uit Ede is gespecialiseerd in het transport van buitenmaatse goederen in binnen- en buitenland. Het bedrijf zet voor het transport zeventig eigen trucks met opleggers met kooiaap in, waarvan sinds kort tien Volvo FH 460 4×2-trekkers met de zuinige Turbo Compound-motor. Bos Dynamics is bij de keuze voor Volvo Trucks niet over één nacht ijs gegaan.

“We hebben drie weken demo gereden met een Volvo FH met Turbo Compound-motor”, vertelt Cor-Albert Bos, directeur-eigenaar van Bos Dynamics. “Om een goed beeld te krijgen, hebben we verschillende routes gereden met drie verschillende chauffeurs. De resultaten waren hartstikke goed: de truck was zeer zuinig. Dat heeft ons overtuigd om voor Volvo Trucks te kiezen. Inmiddels zijn alle tien trucks al even op de weg en de eerste metingen bevestigen ons in onze keuze. De trucks zitten qua verbruik tussen de 1 op 4 en de 1 op 4,2 en dat is in ons werk ontzettend goed. We hebben daarom een vervolgorder voor nog eens zeven FH-trekkers geplaatst, waarvan drie in Aero-uitvoering.”

Comfortabel rijden en rusten

De nieuwe trucks zijn voorzien van een Globetrotter XL-cabine. “We willen het de chauffeur zo comfortabel mogelijk maken, zowel tijdens het rijden als rusten”, zegt Richard Vlastuin, wagenparkmanager van Bos Dynamics.

“We krijgen veel positieve feedback van chauffeurs over hoe het is om met deze trucks te rijden. De rust en het rijcomfort dat de I-Shift versnellingsbak biedt vinden ze fantastisch. Ook de cabine is ingericht op comfort. Zo kan de passagiersstoel bijvoorbeeld draaien. Als de chauffeur rust in de cabine, kan hij relaxed zijn benen strekken.”

Betrouwbaar, zuinig en goede service

Bij de keuze voor een merk kijkt Bos Dynamics naast de betrouwbaarheid en het brandstofverbruik van de trucks ook naar de service van de dealer. Bos: “We hanteren een hoge standaard en kiezen voor A-merken. Onderhoud, en vooral de manier waarop een dealer ons ontzorgt, wegen we zwaar mee in onze keuze. We hoorden goede verhalen over de service en de flexibiliteit van Volvo Trucks-dealer Harbers Trucks, dat net als wij een familiebedrijf is. Dat schept een band en is een basis om een relatie op te bouwen waarbij je weet wat je aan elkaar hebt. Je moet op elkaar kunnen rekenen in goede en lastige tijden en dat vertrouwen is ontstaan in de gesprekken die we hebben gevoerd.”

“Als het gaat om service en onderhoud, willen we een ‘geen-gedoe-garantie’: we willen dat de dealer alles voor ons oplost. Daarom hebben we gekozen voor een Gold-onderhoudscontract. Daar zit alles in: van de reparatie van kapotte lampjes tot een onderhoudsschema per truck en pechhulp onderweg. De dealer regelt alles voor ons en dat is wat we willen.”

Bos Dynamics is in 2011 opgericht door Cor-Albert Bos. “Als logistiek dienstverlener ligt onze expertise bij het transport van buitenmaatse goederen. Dat varieert van garagedeuren, hekwerken en stellingmaterialen tot tuinhuizen, carports en sauna’s. Dat doen we in binnen- en buitenland: ons werkgebied omvat Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Zwitserland en Engeland. Dagelijks zijn we met negentig voertuigen onderweg, waarvan zeventig eigen trucks.”

Grote fondsen temperen verwachtingen mogelijke pensioenverhoging

AMSTERDAM – Meerdere grote pensioenfondsen temperen de verwachtingen over een mogelijke verhoging van de pensioenen. Metaalfonds PME zegt dat de financiële positie “nog onvoldoende” is om eind dit jaar pensioenverhogingen door te voeren. Het pensioenfonds voor de metalektro PME waarschuwt dat een mogelijke verhoging van de pensioenen “helaas gering” zal zijn. Zorgfonds PFZW zei eerder al dat de pensioenen volgend jaar waarschijnlijk hetzelfde blijven als dit jaar.

Een en ander zou betekenen dat de pensioenen van veel gepensioneerden binnenkort waarschijnlijk niet of amper omhoog zullen gaan. De gedaalde rente maakt dat de fondsen meer geld opzij moeten zetten om aan toekomstige pensioenverplichtingen te voldoen. Ondanks stevige beleggingsrendementen zagen ze hun financiële positie daardoor afgelopen kwartaal toch verslechteren.

Van de grote fondsen die in hun kwartaalberichten ingaan op de kwestie, lijkt ambtenarenfonds ABP nog het meest positief. “Gelukkig mag ABP, net als de drie voorgaande jaren, gebruikmaken van soepelere regels waardoor we meer kunnen verhogen. Dat mag omdat we in 2027 overstappen op het vernieuwde pensioenstelsel”, stelt bestuursvoorzitter Harmen van Wijnen. Maar hij kan nog geen zekerheid bieden over de pensioenen voor volgend jaar, aangezien ABP net als de andere fondsen formeel pas dit najaar een besluit neemt.

ABP zegt graag te willen indexeren, maar “nog een paar spannende weken” te gaan te hebben. Als de pensioenen bij Nederlands grootste pensioenfonds omhoog kunnen, zal dat maximaal met 3,56 procent zijn. ABP kijkt voor zijn besluit naar de financiële positie van eind oktober en de prijsstijging tussen 1 september vorig jaar en 1 september dit jaar. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de inflatie voor deze periode berekend op dat percentage.

Elk fonds moet een eigen afweging maken. PME heeft vanwege de onzekerheid over de renteontwikkeling en de financiële markten in april al besloten geen gebruik te maken van versoepelde regelgeving in aanloop naar het nieuwe stelsel. Dit is voor PME-bestuurder Eric Uijen reden om nu al een “winstwaarschuwing” uit te spreken. “Een mogelijke verhoging van de pensioenen zal dit jaar helaas gering zijn.”

De fondsen willen ook goed voorbereid zijn op de aanstaande veranderingen in de sector. PFZW voerde in juli al aan dat het in aanloop naar de nieuwe pensioenregeling voorzichtig wil zijn met het verhogen en verlagen van de pensioenen. Dit om straks financieel gezond aan het nieuwe stelsel te kunnen beginnen.

Minder voetbalincidenten afgelopen seizoen, vaker celstraffen

DEN HAAG – Het aantal incidenten in en rond voetbalstadions is het afgelopen seizoen gedaald. Volgens de politie waren er vorig seizoen 616 incidenten bij wedstrijden in het betaald voetbal, waar dat er een seizoen eerder 725 waren. Ook kregen voetbalovertreders relatief vaker een celstraf opgelegd en moesten zij vaker voor de rechter verschijnen, blijkt uit cijfers van de politie, het Openbaar Ministerie en de KNVB.

Het is volgens de partijen het tweede seizoen op rij waarin er minder incidenten waren. Het gaat volgens de politie nog steeds vooral om zaken als het afsteken van vuurwerk en geweld, bijvoorbeeld tegen agenten. De KNVB telde in de stadions 11 procent minder incidenten. Het ging volgens de bond om 150 wanordelijkheden waarvoor een onderzoek werd ingesteld door de onafhankelijk aanklager betaald voetbal.

Vooral in de Eredivisie waren er volgens de politie minder ongeregeldheden en ook bij Europese wedstrijden was er een daling. In de Keuken Kampioen Divisie (KKD) was er juist een lichte stijging. Ook was er bij KKD-wedstrijden meer politie-inzet nodig dan in andere jaren. Een verklaring zou kunnen zijn dat er vorig jaar meer relatief grote clubs met een grote achterban in de eerste divisie speelden, zegt de politie.

Stadionverbod

De KNVB legde 1008 supporters een stadionverbod op, tegen 1086 verboden een jaar eerder en 1342 in het seizoen 2021/2022. Wel ligt het aantal stadionverboden nog steeds veel hoger dan voor de coronaperiode. De meeste stadionverboden werden opgelegd voor openlijke geweldpleging (16 procent), het bezitten of dragen van gezichtsbedekking zoals bivakmutsen (13 procent) en het bezitten of afsteken van vuurwerk (11 procent).

Met name voor gezichtsbedekking worden volgens de KNVB veel vaker stadionverboden opgelegd. Er was een flinke daling in het aantal verboden voor het gooien van voorwerpen op het veld. Afgelopen seizoen kregen 99 mensen daar een stadionverbod voor opgelegd. In het seizoen 2022/2023 ging het om 242 verboden. De KNVB denkt dat dit komt door strengere regels hiervoor in de stadions.

Het Openbaar Ministerie zag afgelopen seizoen minder voetbalzaken binnenkomen. Voor het afgelopen seizoen gaat het om 323 verdachten met zeker 419 strafbare feiten. Vorig jaar waren dat er uiteindelijk 523 met 691 feiten. In het seizoen 2021/2022 ging het om 922 feiten. Tot dusver zijn 107 voetbalzaken over het afgelopen seizoen afgehandeld, waarbij in ongeveer de helft van de gevallen een gevangenisstraf is opgelegd. Dat is hoger dan in eerdere jaren. Ook werd er in ruim van de helft van de zaken gedagvaard door het OM, waar dat een seizoen eerder in 32 procent van de gevallen gebeurde.

2M Logistics Group neemt Deane Europe BV over

BARENDRECHT – Deane Europe B.V. is per 15 oktober overgenomen door de 2M Logistics Group.

Onder leiding van Marcel Hulsker, CEO van 2M Logistics BV, breidt het bedrijf de capaciteiten verder uit en versterken zij hun logistieke dienstverlening. “Met deze overname voegen we de expertise en ervaring van Jan Willem Drent, voormalig eigenaar en directeur van Deane Europe B.V. , toe aan ons groeiende netwerk”, aldus Marcel Hulsker.

Deane Europe B.V. is wereldwijd actief in transport- en logistieke oplossingen. Gelegen nabij de belangrijkste havengebieden van Rotterdam en Antwerpen en de luchthavens van Amsterdam, Brussel en Luxemburg biedt Deane Europe B.V. uitgebreide diensten aan, zoals LCL-/FCL-zendingen, projectverzendingen en luchtvracht.

Het ervaren team opereert wereldwijd, en geen uitdaging is hen te groot. Of het nu gaat om complexe logistieke vraagstukken of snelle verzendingen, Deane Europe B.V. staat altijd voor de klant klaar.

“Samen met Deane Europe B.V. versterkt 2M Logistics BV de positie in de logistieke sector en blijven we ons inzetten voor het leveren van uitstekende service aan onze klanten”, besluit Hulsker.

Brandweer redt twee vrouwen uit brand cultuurcentrum in Eindhoven

EINDHOVEN – In cultureel centrum Stroomhuis in het centrum van Eindhoven heeft donderdagochtend vroeg een grote brand gewoed, meldt de veiligheidsregio. De brandweer heeft twee mensen uit het brandende pand gered. Zij zijn niet gewond geraakt.

De eerste melding van de brand kwam rond 04.15 uur binnen. Er werd meteen opgeschaald naar ‘grote brand’ omdat er naar alle waarschijnlijkheid mensen binnen waren.

Het Eindhovens Dagblad (ED) bericht dat twee vrouwen (24 en 26) in het pand wonen. Het tweetal lag te slapen toen ze werden gewekt door de kat. Ze wisten de aandacht van de brandweer te trekken en werden uit het brandende pand gered, schrijft het ED. Rond 05.20 uur werd het sein brand meester gegeven.

Het Stroomhuis is een cultureel centrum waar onder andere concerten plaatsvinden.

14-jongen overleden door aanrijding met vrachtwagen, chauffeur mogelijk onder invloed

Foto: MediaTV

MAASSLUIS – Een 14-jarige jongen uit Maassluis is overleden door een verkeersongeluk in die plaats, meldt de politie. Het slachtoffer fietste toen hij in aanrijding kwam met een vrachtwagen die een rotonde verliet. De fietser kwam onder de vrachtwagen terecht en overleed ter plaatse.

Het ongeluk gebeurde donderdagochtend rond 08.00 uur op de Dr. Jan Schoutenlaan in de Zuid-Hollandse plaats.

De bestuurder van de vrachtwagen is aangehouden op verdenking van het veroorzaken van een dodelijk ongeval waarbij hij mogelijk onder invloed was van verdovende middelen, meldt de politie. Het gaat om een 23-jarige man uit Enschede.

De politie onderzoekt wat er precies gebeurd is.

“Nieuwe Eurocity Direct naar Brussel voor veel mensen te duur”

AMSTERDAM – Rover wil dat treinen naar België in dezelfde prijsklasse gaan vallen als de reguliere, binnenlandse Intercity’s. Het hoge prijskaartje maakt de trein nu geen aantrekkelijk alternatief voor de auto, waarschuwt Rover.

Eind dit jaar gaat een nieuwe, snelle Intercity tussen Amsterdam Zuid, Rotterdam, Antwerpen en Brussel rijden via de hogesnelheidslijn. De trein is hiermee zo’n 40 minuten sneller dan de reguliere IC Brussel, die blijft rijden tussen Rotterdam en Brussel.

De nieuwe trein biedt een aantrekkelijke verbinding maar met een paar grote nadelen. Zo zijn er geen abonnementen voor terugkerende reizigers en zijn voordeelreizigers aan een vooraf gekozen trein gebonden. Maar bovenal krijgt de nieuwe verbinding een fors prijskaartje.

Wie van Amsterdam Zuid naar Groningen reist, legt ruim 200 kilometer af in ruim 2 uur tijd. Het prijskaartje: €29,40. De rit met de nieuwe Eurocity Direct van Amsterdam naar Brussel duurt grofweg even lang is legt dezelfde afstand af. Toch moet de reiziger die naast het net vist voor een voordeelticket hier het standaardtarief van €64,10 voor betalen. “Wat een gemiste kans”, reageert Rover-directeur Freek Bos teleurgesteld.

“België ligt om de hoek, voor de automobilist zijn de grenzen nauwelijks zichtbaar. Maar NS maakt er een wereldreis van door reizigers zeer hoge prijzen te laten betalen en in sommige gevallen aan een specifieke trein te binden. Deze trein rijdt zo zijn doel voorbij.”

Oorspronkelijk wilde NS maar liefst €73 rekenen voor een enkele reis naar Brussel, maar na een negatief advies van Rover werd dit bedrag naar beneden bijgesteld en blijft het voordelige “Saver”-ticket van €25 beschikbaar zolang de voorraad strekt. Toch is Rover nog niet tevreden.

“Wij zien liever een lager basistarief voor iedereen. Daarnaast begrijpen we niet waarom NS hun eigen kortingsabonnementen niet wil accepteren”, stelt Freek Bos. “Er bestaat al een Eurostar-trein naar Brussel. Voor veel mensen is deze verbinding te duur. De nieuwe Eurocity Direct had juist een mooi alternatief kunnen zijn.”

Rover pleit ervoor de trein naar België niet anders te behandelen dan binnenlandse Intercity’s. “Dat betekent normale prijzen, acceptatie van kortingsabonnementen tenminste tot de grens, flexibel kunnen reizen met de trein naar keuze, en natuurlijk geen grenstoeslagen en andere gekkigheden”, verduidelijkt Freek Bos.

Rover doet een beroep op NS om het maatschappelijk belang voorop te stellen en de nieuwe verbinding dermate aantrekkelijk te maken dat meer reizigers naar België de trein zullen verkiezen boven de auto.

Gestrand vrachtschip bij Maastricht ligt nog steeds vast

Foto: Rijkswaterstaat

MAASTRICHT – Ook de poging van woensdagavond om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken, is niet gelukt. Laat in de avond is het werk gestaakt.

De onderkant van het schip ligt nog steeds erg vast en het is niet gelukt er verdere beweging in te krijgen. Donderdagochtend volgt weer een poging, aldus Rijkswaterstaat.

Een extra lier zal vanuit een andere hoek ook gaan meetrekken.

Het schip voer zaterdag tegen de stuw in Borgharen bij Maastricht, maakte water en zonk. De tweekoppige bemanning bleef ongedeerd. Sindsdien is Rijkswaterstaat bezig om het vrachtschip los te trekken. Zo is het resterende zand eruit gehaald, zijn de luiken van de laadruimte verwijderd, is er een pomp in geplaatst en is er rondom het schip gebaggerd.

Dinsdag mislukte ook al een poging om het los te trekken.

Lichaam van vermiste Franse tiener Lina gevonden

STRAATSBURG – Het lichaam van het Franse tienermeisje Lina is woensdag gevonden, nadat zij meer dan een jaar geleden vermist raakte. Ze verdween in september vorig jaar in de Elzas in het noordoosten van Frankrijk. Woensdag werd haar lichaam gevonden in een bosgebied in het midden van het land.

Het stoffelijk overschot werd ontdekt in een “bebost gebied in de regio van Nevers, ondergedompeld in een waterloop onder een dijk”, zei het openbaar ministerie in Straatsburg. Door DNA-onderzoek werd vastgesteld dat het om Lina gaat. De doodsoorzaak wordt nog onderzocht.

Op 23 september 2023 verliet het 15-jarige meisje haar woning in de plaats Plaine om met de trein naar Straatsburg te reizen, maar daar kwam ze nooit aan.

Eind juli kende de zaak een “grote doorbraak” toen in een auto DNA van Lina werd aangetroffen. De 43-jarige verdachte Samuel Gonin overleed zelf op 10 juli door zelfmoord. In een afscheidsboodschap schreef hij: “Ik ben mijn eer, mijn waardigheid, mijn menselijkheid verloren, ik moet vertrekken”.

Voormalig One Direction-lid Liam Payne (31) dood aangetroffen

BUENOS AIRES – Voormalig One Direction-zanger Liam Payne (31) is dood aangetroffen in zijn hotel in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires. Dat meldt persbureau Reuters op basis van Argentijnse media. De politie heeft het overlijden inmiddels bevestigd.

Payne overleed na een val van de derde verdieping van een hotel in de wijk Palermo.

De politie onderzoekt momenteel of de zanger zelf is gesprongen of dat het een ongeluk was. Eerder op de dag ging de politie al naar het hotel, omdat er melding was gemaakt van een agressieve man, mogelijk onder invloed van drank of drugs.

De 31-jarige Britse zanger was jarenlang lid van de populaire boyband One Direction, die werd opgericht tijdens talentenjacht X-Factor. De groep ging in 2015 uit elkaar, waarop alle vijf de leden solo gingen. De band scoorde grote hits met What Makes You Beautiful, Kiss You, Story of My Life en Night Changes.

Pakketbezorger krijgt zes jaar gevangenisstraf en tbs voor doodrijden man in Wijchen

DEN BOSCH – Het gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft een 22-jarige man die werkte als pakketbezorger veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging wegens doodslag. Hij heeft in 2020 in Wijchen een man doodgereden nadat deze hem aansprak op zijn rijgedrag.

Het slachtoffer sprak de bestuurder van een bedrijfswagen aan op zijn rijgedrag in een woonwijk van Wijchen. Daarop ontstond een woordenwisseling. Toen de man voor de auto van de bezorger ging staan om een foto te maken van het kenteken, reed de bezorger de man aan. Het slachtoffer belandde op de motorkap, werd meegesleurd, viel van de motorkap en kwam onder de auto. Hij werd in totaal drie keer door de verdachte overreden en is uiteindelijk overleden aan zijn verwondingen. De verdachte verliet de plaats van het ongeval en liet het slachtoffer in hulpeloze toestand achter.

Het gerechtshof Arnhem – Leeuwarden veroordeelde de verdachte tot 7 jaar gevangenisstraf en tbs wegens doodslag, net zoals de rechtbank Midden-Nederland eerder had beslist. De verdachte ging tegen de uitspraak van het hof in cassatie bij de Hoge Raad.

De Hoge Raad heeft het arrest van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden vernietigd, omdat de pleitnota niet (meer) bij de stukken zat en heeft de zaak verwezen naar het gerechtshof ‘s-Hertogenbosch om opnieuw te worden behandeld en beoordeeld.

Door zijn handelen heeft de verdachte het slachtoffer op een verschrikkelijke manier het leven ontnomen, en de nabestaanden hun partner, vader en zoon. Hij beging zijn daad nadat hij was aangesproken op zijn rijgedrag. Dit kan ertoe leiden dat mensen elkaar niet meer durven aanspreken op hun (rij)gedrag als dit zulke consequenties kan hebben. Het hof rekent de verdachte het feit zwaar aan en veroordeelt hem tot een gevangenisstraf van zes jaar en tbs met dwangverpleging wegens doodslag.

De verdachte is in het Pieter Baan Centrum onderzocht door gedragsdeskundigen en deze schatten de kans op herhaling hoog in, o.a. door zijn huidige psychische toestand en gebrek aan probleembesef. Het hof vindt het daarom van belang dat de psychische problematiek van de verdachte spoedig wordt behandeld. Dat is voor het hof één van de redenen om een lagere gevangenisstraf op te leggen.

Kabinet wil opvang afgewezen asielzoekers in Oeganda verkennen

DEN HAAG – Het kabinet wil de mogelijkheid verkennen om door Nederland afgewezen asielzoekers in Oeganda op te vangen. Dit is aan de orde gekomen tijdens een bezoek van minister Reinette Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) aan het Oost-Afrikaanse land.

“We hebben een breed gesprek gevoerd over migratie. Of het allemaal juridisch mogelijk en wenselijk is, dat moet nog verder uitgezocht worden. Dat gaat mevrouw Faber (minister van Asiel en Migratie) vast doen”, laat de bewindsvrouw weten. “Wat we kunnen doen, moet allemaal nog uitgezocht worden.”

Afgewezen asielzoekers uit landen rond Oeganda zoals (Zuid-)Soedan en Democratische Republiek Congo zouden dan uit Nederland worden overgebracht naar Oeganda. De Oegandese minister van Buitenlandse Zaken liet na overleg met Klever weten open te staan voor gesprekken, zei hij tegen de NOS.

Museveni

Als de regering in Kampala akkoord zou gaan met een dergelijk plan, zou het door Nederland financieel gecompenseerd worden voor de opvang van de uitgeprocedeerde asielzoekers. Klever bezocht woensdag een vluchtelingenkamp in Oeganda. In het land worden al zo’n 1,7 miljoen vluchtelingen opgevangen.

President Yoweri Museveni leidt het Oost-Afrikaanse land al 38 jaar. Hij werd drie jaar geleden gekozen voor een zesde ambtstermijn. De aanloop naar die verkiezingen verliep bijzonder gewelddadig. Vorig jaar keurde Museveni zeer strenge en omstreden antihomowetgeving goed.

Daarop beperkte de voorganger van Klever de samenwerking met Oeganda. Toenmalige minister Liesje Schreinemacher (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) liet toen weten dat het kabinet in elk geval stopte met de programma’s voor rechtshandhaving. Nederland pleitte toen ook in de EU voor het stoppen van ontwikkelingshulp aan Oeganda.

Zwitserland probeert shoppen over de grens te beperken

GENÈVE – Zwitserland gaat de maximale waarde van goederen die burgers belastingvrij voor privégebruik mogen invoeren halveren. Dit is een poging om het shoppen over de grens door Zwitserse burgers te beperken, maakte het Zwitserse ministerie van Financiën woensdag bekend in een verklaring.

Vanaf 1 januari mogen particulieren nog maar goederen ter waarde van maximaal 150 Zwitserse frank (ongeveer 157 euro) belastingvrij invoeren, in plaats van de huidige limiet van 300 frank. Als de waarde van de goederen deze grens overschrijdt, moeten consumenten btw betalen, die in Zwitserland 8,1 procent bedraagt.

Zwitserse inwoners die in de grensregio’s met Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk wonen, gaan vaak over de grens winkelen omdat producten daar vaak goedkoper zijn. Veel winkels in de grensregio’s richten zich ook sterk op de voortdurende toestroom van Zwitserse klanten.

Het Zwitserse ministerie van Financiën stelt dat het doel is “om de belastingheffing eerlijker te maken en het winkeltoerisme tegen te gaan”. Wie ingevoerde goederen heeft om aan te geven, kan dat doen via een speciale app.

Luchtvaartbedrijven willen meedoen aan hoger beroep Schiphol

Foto: Rijksoverheid | Martijn Beekman

DEN HAAG – Negen luchtvaartbedrijven willen meedoen aan de rechtszaak in hoger beroep tussen Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) en de Staat. De bedrijven hebben daarvoor een verzoek ingediend dat nu bij het gerechtshof ligt, schrijft minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. “Als deze verzoeken worden ingewilligd mogen zij in de hogerberoepsprocedure een standpunt innemen en dit mondeling bepleiten op een zitting.”

In maart oordeelde de rechtbank in Den Haag dat de Staat de rechten van omwonenden van Schiphol niet genoeg heeft beschermd door regels over geluidshinder niet te handhaven. De staat is tegen die uitspraak in beroep gegaan. Nu willen ook Schiphol, KLM, KLM Cityhopper, Transavia, Martinair, Delta Airlines, Tui Airlines, Corendon en Air Transport Association of America meepraten in de zaak in hoger beroep.

Schiphol wil “graag de mogelijkheid hebben onze kant van het verhaal toe te lichten”, schreef de luchthaven eerder in een persbericht. “Schiphol is geen partij in deze zaak, maar de uitkomst ervan kan grote gevolgen hebben voor onze bedrijfsvoering.” Het vliegveld wil een uitspraak in hoger beroep die “operationeel uitvoerbaar” is.

Tegelijkertijd speelt een kwestie over de deadline die geldt voor het handhaven van de geluidsnormen. De rechter gaf de Staat daarvoor twaalf maanden, maar dat is volgens de Staat niet te doen. Daarom heeft de Staat een verzoek ingediend om het vonnis te schorsen, totdat er een uitspraak in hoger beroep ligt. Madlener verwacht dat er half december een zitting is over het schorsingsverzoek, en begin volgend jaar een uitspraak.

LAATSTE NIEUWS

Evofenedex: overwinning Trump nadelig voor handel en logistiek

ZOETERMEER - De overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft naar verwachting nadelige effecten op de handel en logistiek. Dat zegt algemeen...