Clicky

donderdag 14 november 2024 - 04:38 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 429

FT: Thames Water kan lening ING niet op tijd terugbetalen

Thames Water

LONDEN – Het grootste waterbedrijf van het Verenigd Koninkrijk kan zijn leningen aan onder meer ING niet op tijd terugbetalen, melden ingewijden aan zakenkrant Financial Times. Het moederbedrijf van het noodlijdende waterbedrijf Thames Water moet voor het einde van deze maand 190 miljoen pond (bijna 221,5 miljoen euro) aan leningen terugbetalen.

Een van de bronnen noemt ING als een van de financierders die geld moet terugkrijgen van moederbedrijf Kemble Water. Het is niet bekend hoeveel geld Kemble schuldig is aan aan de bank uit Nederland. ING wilde tegenover persbureau Bloomberg en het ANP niks zeggen over de lening.

De geldverstrekkers zouden weigeren om de terugbetaling uit te stellen. Dat willen ze pas doen als Thames Water meer geld krijgt. Maar aandeelhouders besloten vorige week om geen kapitaalinjectie te geven van 500 miljoen pond, bijna 583 miljoen euro. Daardoor zou Kemble de leningen niet voor het einde van de maand kunnen terugbetalen.

Afgelopen zomer werd bekend dat Thames Water een grote schuldenlast van zeker 13 miljard pond had. Het bedrijf werd gered na een investering van 750 miljoen pond. Thames Water kreeg in juli een boete van meer dan 3 miljoen pond voor het illegaal lozen van rioolwater. Ook meldde de toezichthouder in september dat verschillende waterbedrijven, waaronder Thames Water, hun klanten 114 miljoen pond moeten terugbetalen.

Vrachtwagen vast in berm op N244 [+foto’s]

N244

WESTBEEMSTER – Donderdagmiddag rond kwart voor twee is op de N244 in Westbeemster een ongeluk gebeurd.

Een vrachtwagen kwam met zijn rechter wielen in de berm en kwam daar niet meer uit. De vrachtwagen kwam uiteindelijk tot stilstand.

Zelfstandig uit de berm komen lukt niet.

Een berger zal de vrachtwagen met een telekraan op de weg tillen. Als de telekraan aankomt zal de weg in beide richtingen afgesloten worden. Dit zal een paar uur duren.

Eerste stap internationale vrachttrein voor vers voedsel Valencia-Rotterdam-Oslo

RSC Rotterdam

ROTTERDAM – De provincie Zuid-Holland maakt plannen voor een internationale vrachttrein voor vers voedsel. De trein moet in de loop van 2024 gaan rijden van Valencia via Rotterdam naar Oslo. De provincie presenteerde het plan op donderdag 4 april op de transportbeurs Connecting Europe Days in Brussel.

Met deze pilottrein wil Zuid-Holland laten zien dat verstransport over het spoor een grote behoefte kan vervullen. De trein vervoert sinaasappels en tomaten uit Spanje, zalm uit Noorwegen en verschillende versproducten uit Nederland. Dit project moet een begin zijn van grootschalige verschuiving van versvervoer over de weg naar andere transportmiddelen. Het begint met één trein per week. Als een aantal bottlenecks is opgeheven zijn meerdere treinen per dag mogelijk.

Tijdwinst van een etmaal

Vrachttreinen maken het mogelijk om verse producten sneller, goedkoper en duurzamer van de boer naar je bord te brengen. De reistijd van Valencia naar Oslo wordt meer een etmaal korter dan over de weg: van 100 uur per vrachtwagen tot 70 uur per trein. Nu reist nog 98 procent van het verse voedsel over de weg, ook al rijden er al sinds 1850 internationale treinen. Dit kan en moet beter voor een CO2-emissievrije toekomst.

Wat houdt ons tegen? Niet veel. Er is een beperkt aantal maatregelen nodig om dat te veranderen: ruimte in internationale schema’s voor treinpaden met voorrang, minder bureaucratie aan de grens en uniforme tarieven bij de verschillende nationale spoorbedrijven in Europa. “Zoals gelijkschakeling van regels het Europese vrachtvervoer op de weg in een stroomversnelling heeft gebracht, zo moet dat ook op het spoor gebeuren”, zegt gedeputeerde verkeer en vervoer Frederik Zevenbergen van de provincie Zuid-Holland.

Het juiste moment

Als logistiek knooppunt nabij grote tuinbouwclusters is Rotterdam nu al Europa’s grootste knooppunt voor verse producten. Daar komen zeevaart, binnenvaart en transport over de weg samen. Transport van verse producten over het spoor kan filedruk en uitstoot verminderen. Voor de pilottrein bundelt Zuid-Holland haar krachten met het Rijk, het Havenbedrijf Rotterdam, Greenports Nederland en de provincie Limburg.

Verschillende marktpartijen zijn ook betrokken bij de uitwerking van de plannen, waaronder COOP en bedrijven in de verssector. Maarten van Hamburg (Greenyard): “Dit is het moment. Verschuiving van vrachtwagen naar trein brengt een enorme verandering.”

“Dit is het juiste moment om de trein in gang te zetten”, zegt Zevenbergen. Alle partijen die dit samen mogelijk kunnen maken zaten vandaag met elkaar aan tafel. Zoals de Europese Commissie, het Trans-European Transport Network, verschillende landelijke ministeries van transport, Europese spoorgoederencoördinatoren en bedrijven in de verssector. Bovendien draagt transport per trein bij aan de verschillende duurzaamheidsdoelen van de Europese Unie.

Macron: idee dat Frankrijk rol speelde bij aanslag Moskou ‘bizar’

Macron

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron noemt het “bizar en gevaarlijk” dat de Russische minister van Defensie, Sergej Sjojgoe, in een telefoongesprek met zijn Franse collega insinueerde dat Frankrijk een rol zou hebben gespeeld bij de aanslag in Moskou.

In een gesprek van een uur met Sébastien Lecornu zei Sjojgoe dat “hij hoopte dat de Franse geheime dienst niet betrokken was” bij de recente aanval op een concertgebouw in Moskou.

“Maar het is belachelijk om te zeggen dat Frankrijk erachter zit, en dat de Oekraïners erachter zitten”, aldus Macron. “Het slaat nergens op. Het komt niet overeen met de werkelijkheid. Het is een manipulatie van informatie die deel uitmaakt van het Russische oorlogsarsenaal.” De aanval in Moskou werd opgeëist door terreurgroep Islamitische Staat.

‘Bruikbare informatie’

Dat de Franse en Russische ministers van Defensie met elkaar telefoneerden was op zich best opmerkelijk, omdat Macron zijn houding tegenover Russische president Vladimir Poetin de voorbije maanden juist verder had verhard.

Maar het telefoontje zou volgens Macron deel uitmaken van “technische gesprekken” tussen de twee landen over de strijd tegen terreur. Frankrijk zou “bruikbare informatie” hebben voor Rusland over de aanslag van 22 maart die het leven kostte aan zeker 144 mensen.

KNVB legt verboden aandelenhandel Alex Kroes voor aan licentiecommissie

Alex Kroes

ZEIST – Alex Kroes heeft de regels van de KNVB overtreden door aandelen van Ajax te kopen, terwijl hij in dienst was van AZ. De voetbalbond bevestigt berichtgeving hierover in de Volkskrant en gaat de zaak voorleggen aan de licentiecommissie. De raad van commissarissen van Ajax heeft Kroes dinsdag geschorst, amper drie weken nadat hij was begonnen in zijn functie van algemeen directeur bij de Amsterdamse club.

De raad van commissarissen verwijt Kroes aandelenhandel met voorkennis, een strafbaar feit. Kort voordat bekend werd dat hij een directiefunctie bij AZ zou verruilen voor het algemeen directeurschap in Amsterdam kocht hij nog eens 17.000 aandelen Ajax, ter waarde van zo’n 190.000 euro. Hiermee heeft hij ook de regels van de voetbalbond overtreden.

“Op de vraag van de Volkskrant of iemand die op enig moment directeur is van voetbalclub A ook aandelen mag hebben van voetbalclub B, hebben wij laten weten dat dit niet mag op grond van kwaliteitseisen uit de richtlijn waarborgen onafhankelijkheid en continuïteit licentiehouder”, meldt de KNVB. “De casus zal worden voorgelegd aan de licentiecommissie betaald voetbal. Die commissie houdt toezicht op de naleving van de licentieregelgeving.”

Mogelijke sancties

De KNVB probeert met het licentiesysteem de integriteit en continuïteit van de voetbalcompetities zo goed mogelijk te waarborgen. De commissie richt zich vooral op de financiën van clubs. Zo keurde ze onlangs een overname van Vitesse door een Amerikaanse investeerder af en legde ze eerder clubs de verplichting op een plan van aanpak op te stellen bij hoog opgelopen schulden. Ook puntenaftrek behoort in dat geval tot de mogelijke sancties.

Een woordvoerder verklaarde dat het in het geval-Kroes te vroeg is om iets te zeggen over de mogelijke conclusies van de licentiecommissie. AZ, de club waar Kroes de regels heeft overtreden, zou volgens de Volkskrant gevraagd zijn opheldering te verschaffen. De club meldt via een woordvoerder nog geen vragen daarover te hebben ontvangen.

Eis: 10 jaar cel en tbs voor doodsteken medewerkster Albert Heijn

Antoneta Gjokja doodgestoken in supermarkt Den Haag

DEN HAAG – Voor de moord op een medewerkster van een Albert Heijn in Den Haag heeft het Openbaar Ministerie donderdag tien jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist tegen Jamel L. (57). Het 36-jarige slachtoffer Antoneta Gjokja werd op 20 juni vorig jaar in het filiaal aan de Turfmarkt met meerdere messteken om het leven gebracht.

L. (57) kwam al vroeg in de ochtend naar de winkel. Eenmaal binnen vroeg hij een vakkenvuller waar de messen lagen, waarna hij met een mes de medewerkster van de broodafdeling aanviel. In de rechtbank vertelde hij dat hij Gjokja niet kende.

L. handelde naar eigen zeggen in een impuls en uit wraak. Hij was eerder gepakt voor winkeldiefstal bij een ander filiaal van Albert Heijn. Hij vond dat hij daarvoor onschuldig in de gevangenis had gezeten, waar hij dwangmedicatie kreeg toegediend. Volgens het OM ging L. in Den Haag bewust op zoek naar een witte medewerker. Zo kon hij volgens de aanklager ook meteen “een punt maken tegen de discriminatie die verdachte meende te ervaren”.

Pychose

Het OM noemt de steekpartij moord. Volgens de officier handelde L. direct na binnenkomst met voorbedachte raad. Hij liep direct op de medewerkster af en had vooraf genoeg tijd om na te denken.

Het Pieter Baan Centrum concludeerde dat L. handelde onder invloed van een psychose. Hij had paranoïde wanen. Ze oordelen dat de steekpartij hem in sterk verminderde mate valt toe te rekenen. De advocaat van L. betoogde dat haar cliënt volledig ontoerekeningsvatbaar is, waarbij celstraf niet aan de orde is.

Nachtmerrie

“Hij heeft niet alleen het leven van mijn vrouw ontnomen, maar ook het mijne en dat van haar familie”, zei de man van het slachtoffer. Hij vertelde de rechters dat ze samen probeerden hun leven op te bouwen en een gezin wilden stichten. “Het is een nachtmerrie, maar de werkelijkheid is geen nachtmerrie. Het is mijn leven”, zei de weduwnaar. “Ik heb het gevoel dat mijn vrouw meekijkt. Het zal voor haar ook een opluchting zijn als hier recht wordt gesproken.”

De moeder van Gjokja sprak in haar slachtofferverklaring ook de Nederlandse staat aan, “die onverschillig stond tegenover de daden die de verdachte zijn hele leven al heeft gepleegd”. In 2018 kreeg L. op Curaçao tbs opgelegd in een strafzaak, maar op het eiland waren er amper behandelmogelijkheden en Nederland wilde de kosten ervan niet dragen.

De rechtbank doet op 18 april uitspraak.

Voor het eerst meer vraag naar vliegreizen dan voor corona

GENÈVE – De wereldwijde vraag naar vliegreizen is in februari voor het eerst boven het niveau van voor de coronapandemie uitgekomen, maakt de internationale brancheorganisatie voor de luchtvaart IATA bekend.

Gemeten in door reizigers afgelegde kilometers lag de vraag naar vliegreizen in februari 21,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. “De sterke start van 2024 zette zich in februari voort met een dubbelcijferige groei van het passagiersverkeer op alle markten, behalve Noord-Amerika. Er is goede reden om optimistisch te zijn over de vooruitzichten van de sector in 2024”, zegt IATA-topman Willie Walsh in een toelichting.

De sterkste groei werd gemeten bij Aziatische luchtvaartmaatschappijen, met een plus van bijna 38 procent. Noord-Amerika bleef achter, met een groei van nog geen 9 procent. Europese maatschappijen zagen de vraag met een kleine 15 procent toenemen.

MerlinGroup stelt nieuwe Salamanca in gebruik

Salamanca Drogeladingschip

ARKEL – Afgelopen vrijdag vierden binnenvaartonderneming MerlinGroup en verschillende partners, klanten, leveranciers en andere genodigden de oplevering van de Salamanca. Tijdens de feestelijke Open Dag werd het schip gedoopt. Het nieuwe drogeladingschip vervangt de oude Salamanca van compagnon Danny van Deurzen en gaat varen voor Danser Group en Pro-Log.

De Salamanca is het eerste schip van Concordia Damen’s CDS 443 ontwerp, waarbij duurzaamheid en laadcapaciteit aantoonbaar hand in hand gaan. Mede dankzij de hybride voortstuwing heeft schip het Green Award Gold certificaat gekregen.

Het 135m x 14.20m schip is een doorontwikkeling van bestaande principes van de werf en leidt tot 20 procent brandstofbesparing. Binnenvaartondernemer Jan Kleine (MerlinGroup) en mede-eigenaar Danny van Deurzen zijn zeer tevreden na de laatste proefvaart en de open dag. Danny: “Bij het kiezen voor een nieuw schip stond vergroening hoog in het vaandel. Samen met MerlinGroup zetten wij waar mogelijk in op de energietransitie. Met dit ‘next generation’ schip slagen we daar ook grotendeels in. Omdat we tot 20 procent minder brandstof gebruiken, stoten we ook minder schadelijke stoffen uit.”

Jan Kleine vult aan: “Efficiëntie, duurzaamheid en laadcapaciteit; daar ging het ons om, maar het is nog niet zo makkelijk om die drie eisen met elkaar in balans te brengen. We hebben diverse opties onderzocht. Dit nieuwe scheepstype van Concordia Damen, waarmee we al langer samenwerken, benadert onze wensen het meest en dat gaf de doorslag.”
Het schip zal naast de Nederlandse en Belgische markt ook voor Duitse Rijnvaart worden ingezet.

Jan: “Naast brandstofbesparing heeft de Salamanca 10 procent meer 40-voets containercapaciteit ten opzichte van vergelijkbare schepen. Dat is serieuze winst. Tot slot is het schip uitgerust met diesel-elektrische aandrijving én het is ook nog eens voorbereid op een volledig elektrisch systeem, iets waarmee we voor de toekomst bezig zijn. Deze eigenschappen hebben ons geholpen om een lange termijn contract met onze klant Danser Group af te sluiten. Kortom, we zijn erg trots op de Salamanca en iedereen die er aan heeft meegewerkt!”

Participatiemaatschappij MerlinGroup heeft momenteel een vloot van 9 schepen en is vooral actief in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland.

Heleen Kornet, Marketing-Communications manager Concordia Damen, is blij met het project: “We zijn erg dankbaar dat Jan en Aad Kleine en hun compagnons Danny en Ilse van Deurzen niet alleen opnieuw voor onze werf hebben gekozen, maar ook nog eens vertrouwen hebben gesteld in ons nieuwe ontwerp. We zijn ook zeer tevreden dat de gunstige ‘speed-power curve’ die we verwachtten zicht heeft waargemaakt. En het mooie van dit ontwerp is dat het ruimte laat voor aanpassingen op basis van klantwensen, zowel qua accommodatie als wat betreft voortstuwingstypen. Zo kunnen we gemakkelijk meebewegen als klanten, regelgeving of marktwensen daarom vragen.”

Nederlandse verdachte vast na neersteken kleuter in Duitsland

BERLIJN – De Duitse politie heeft een Nederlander aangehouden na een steekpartij in een supermarkt. Daar raakte een 4-jarig meisje ernstig gewond.

Het incident vond woensdag plaats in Wangen im Allgäu (Baden-Württemberg). Het meisje was daar met haar moeder naar de supermarkt gegaan. Daar werd het kind aangevallen met een mes.

De autoriteiten zeggen dat een getuige het incident zag en de verdachte ontwapende. Die man verliet de winkel en kon later zonder verzet worden aangehouden. Het zou gaan om een 34-jarige Nederlander van Syrische komaf.

Het kind is overgebracht naar een ziekenhuis en zou niet in levensgevaar verkeren. Het is onduidelijk waarom het meisje is aangevallen. De verdachte en het jonge slachtoffer kenden elkaar vermoedelijk niet.

Aantal gevallen van mazelen gestegen tot boven de 50

vaccinatie

DEN HAAG – Het aantal besmettingen met mazelen is opgelopen tot boven de vijftig. De regio Brabant-Zuidoost is het zwaarst getroffen met 43 gevallen. In Limburg-Noord hebben zeker vier mensen de ziekte opgelopen, in de regio Hart voor Brabant zijn drie gevallen bekend en in Zuid-Limburg is er één patiënt. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

In heel 2023 waren er zeven gevallen in heel Nederland en in 2022 zes. In 2021 werd de ziekte helemaal niet vastgesteld, vermoedelijk door maatregelen tegen het coronavirus. De laatste grote epidemie was in 2013. Toen liepen bijna 2700 mensen in Nederland mazelen op.

Mazelen zijn heel besmettelijk. Voor de meeste mensen die mazelen oplopen, verloopt de ziekte relatief mild, maar soms kunnen patiënten ernstige complicaties krijgen, zoals longontsteking of hersenvliesontsteking. In zeldzame gevallen overlijden mensen aan mazelen. Voor de jongste kinderen is het risico groter dan voor volwassenen.

Kinderen in Nederland kunnen worden gevaccineerd tegen mazelen, maar de vaccinatiegraad is in de afgelopen jaren gedaald tot minder dan 90 procent. De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat een bevolking goed beschermd is wanneer 95 procent ingeënt is.

Dode bij ongeval op N315

RUURLO Bij een eenzijdig ongeval op de N315 (Ruurloseweg) is donderdagmorgen een automobilist om het leven gekomen.

Het ongeval gebeurde rond 10:15 uur tussen Ruurlo en Borculo. De automobilist raakte door nog onbekende reden van de weg en botste daar frontaal op een boom.

De enige inzittende van het voertuig is hierbij overleden. Het gaat om een 55-jarige man uit Haaksbergen, meldt de politie.

De politie doet verder onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Ruim 27 miljoen illegale sigaretten onderschept in Rotterdamse haven

ROTTERDAM – Op 29 maart heeft het Combiteam Smoke in de Rotterdamse haven een partij van ruim 27 miljoen illegale sigaretten aangetroffen. De sigaretten zaten in een zeecontainer, die het team na onderzoek en analyse had geselecteerd voor een controle.

Er is niemand aangehouden. Alle sigaretten worden vernietigd.

Als deze sigaretten op de Nederlandse markt zouden zijn afgezet, dan was de Nederlandse Staat ruim € 6.610.500 aan accijnzen en belastinggeld misgelopen

Combiteam Smoke

Het Combiteam Smoke is een samenwerkingsverband van de Douane, FIOD en het Openbaar Ministerie. Dit team bestrijdt de illegale handel in tabaksproducten.

Effecten prijsstijgingen verschillen sterk tussen huishoudens

DEN HAAG – De mate waarin huishoudens worden geraakt door prijsveranderingen van goederen en diensten varieert sterker binnen inkomensgroepen dan tussen inkomensgroepen. Dat maakt gericht koopkrachtbeleid bij prijsschokken lastig vorm te geven. Dat blijkt uit het CPB-onderzoek ‘Prijsontwikkeling van consumptie: verschillen tussen huishoudens’ dat op 4 april is gepubliceerd.

In hoeverre prijsveranderingen de portemonnee van een huishouden raken, is afhankelijk van het uitgavenpatroon (het consumptiemandje) en de prijsontwikkeling van de goederen en diensten in dat mandje. Prijsveranderingen kunnen anders uitpakken voor huishoudensgroepen met een hoog of een laag inkomen, of bijvoorbeeld pensioen- en bijstandsgerechtigden. Zo geven huishoudens met een laag inkomen over het algemeen meer van hun inkomen uit aan huur en energie. En omdat deze categorieën de afgelopen jaren sterker in prijs zijn gestegen dan de gemiddelde cpi-inflatie, wordt de koopkracht van deze groepen hierdoor harder geraakt dan bijvoorbeeld van hogere inkomensgroepen.

Daarentegen geven huishoudens met een hoog inkomen relatief meer uit aan diensten (bijvoorbeeld recreatie) en industriële goederen. Hun koopkracht is dus gevoeliger voor prijsontwikkelingen in deze categorieën.

Geen huishouden koopt hetzelfde

Opvallend is dat binnen die huishoudensgroepen met hetzelfde kenmerk (zoals inkomensgroep) er sterkere variaties in de effecten optreden dan tussen de verschillende huishoudensgroepen onderling. Dit komt omdat de consumptiemandjes van individuele huishoudens binnen de specifieke groepen nog veel meer verschillen dan tussen groepen. Mensen in dezelfde inkomensgroep die bijvoorbeeld vaker autorijden, merken meer van prijsstijgingen van brandstof.

Lastig voor beleid

Het gegeven dat prijsschokken ook binnen huishoudensgroepen sterk kan variëren, maakt ook dat het lastig is om gericht koopkracht- en armoedebeleid te ontwerpen. Beleid op basis van alleen huishoudkenmerken, zoals de inkomensbron of de hoogte van het inkomen, zal niet voor elk huishouden binnen die specifieke groep even goed uitpakken. Effectief koopkrachtbeleid is daarom lastig vorm te geven en draagt het risico van ondoelmatige inzet van middelen.

‘Een toekomstbestendige luchtvaart vraagt om samenwerking en samenhangend beleid’

AMSTELVEEN – Woensdag 3 april organiseerden 31 partijen actief binnen de Nederlandse luchtvaartsector een dialoog met Kamerleden en beleidsmedewerkers over een “Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland” om te praten over de toekomst van de luchtvaart in Nederland, en hoe we de luchtvaart samen schoner, stiller en sterker kunnen maken.

In januari dit jaar presenteerden de 31 partijen, waaronder kennisinstellingen, luchtvaartmaatschappijen, vrachtpartijen, maakindustrie, brandstofleveranciers, koepelorganisaties en vakbonden – hun gezamenlijke visie Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland, met daarin 10 concrete commitments aan Nederland.

“Wij hebben goede gesprekken gehad met Kamerleden en beleidsmedewerkers over onder andere het opschalen van de productie van duurzamere brandstoffen in Nederland, meer internationale treinen, minder afval, een mondiale kerosinebelasting, stiller vliegen, radicale innovatie en goede werkomstandigheden. Alleen door goed samen te werken kunnen we de grote stappen zetten die nodig zijn. Ook kwamen er kritische geluiden voorbij, over het tempo van verduurzaming en het bereiken van resultaten voor de omgeving”, aldus KLM.

“Ons doel is om samen op basis van onze 10 commitments visie met de politiek en overheid een gezamenlijke actieagenda te maken die de Nederlandse luchtvaart schoner, stiller en sterker maakt, voor ons allemaal, terwijl we de goede verbindingen van Nederland behouden. Samenhangend en stabiel beleid is essentieel om grote stappen voorwaarts te maken. Dat betekent niet alleen dat luchtvaart minder overlast moet veroorzaken voor omwonenden, maar ook dat luchtvaart toegankelijk blijft voor iedereen, ook voor mensen die minder te besteden hebben. Ook is het van belang dat belangrijke luchtvracht zoals medicijnen, versproducten of hightech apparatuur ons land blijven bereiken of via onze luchthavens verzonden kunnen worden.”

“Wij staan voor onze commitments aan Nederland en gaan graag verder in gesprek om te komen tot een gedragen en samenhangend luchtvaartbeleid die goed is voor alle Nederlanders. Op basis van de constructieve dialoog met alle deelnemers vandaag kijken wij er naar uit om samen de luchtvaart in Nederland van morgen schoner, stiller en sterker te maken. Wij roepen de politiek, overheid en belanghebbenden om met ons aan de slag te gaan.”

Nieuwe Scania voor Pijpers Bronbemalingen

Pijpers Bronbemalingen

NIJKERK – Pijpers Bronbemalingen B.V. uit Nijkerk nam recent voor het eerst in zijn bestaan een nieuwe Scania rondom luchtgeveerde 420P als 6×2*4 met gestuurde hefbare naloopas in gebruik. De bakwagen kreeg een in eigen beheer geconstrueerde opbouw om zo helemaal toegesneden te zijn op het specialistische werk dat met de auto gedaan wordt.

Het familiebedrijf Pijpers bestaat al ruim 100 jaar en is specialist in beheersen van het grondwaterniveau bij bouwprojecten en het boren van verschillende soorten putten voor brandweer, wateronttrekking of juist infiltratie. Het bedrijf plaatst ook H-balken ter behoeve van Berliner damwanden en voorziet voornamelijk de woningbouw van gesloten bodemenergiesystemen voor de grondgebonden warmtepomp.

“Wij zitten inderdaad in een bijzondere niche,” vertelt eigenaar/directeur David van de Bunt. “Eigenlijk gaat het bij ons om het pompen en boren. Het transport van ons materieel via onze vloot van tien trucks is niet onze kernactiviteit.”

Dat Pijpers dan juist voor een premium merk gaat en ook in een zeer complete uitvoering, heeft meerdere redenen. “Allereerst waren wij op zoek naar een merk met een uitstekende service. Wij leveren de uiterste inspanning om onze klanten een optimaal resultaat te kunnen bieden. Dat verwachten wij op onze beurt dan ook weer van onze toeleveranciers. Wij denken dat met de Scaniadealer in Nijkerk gevonden te hebben. En bovendien zit die hier min of meer om de hoek.”

pijpers Bronbemalingen

Wat Van de Bunt verder prettig aan Scania vindt, is de modulaire bouwwijze. “Wij zochten een compacte, rondom luchtgeveerde truck die toegesneden is op de bouwplaats. De robuuste XT uitvoering, met de stalen bumper, die Scania kan leveren, beantwoordt perfect aan onze wensen. Waar wij ook veel belang aan hechten is aan de wendbaarheid. Door te kiezen voor een 6×2*4 configuratie met een gestuurde hefbare naloopas, konden wij met een optimale wendbaarheid én de cabinekraan opbouwen én een 6,20 meter lange laadbak realiseren. Bij onze andere trucks lukte dat nooit. Die hebben allemaal de kraan juist achterop staan om in het veld diverse boorwerkzaamheden uit te voeren. Bij deze auto hoeft dat niet. We hebben vorig jaar geïnvesteerd in een nieuwe rups-spoelboormast waar we het boorwerk mee uitvoeren en die kan eenvoudig achter deze auto meegenomen worden. Met de langere laadbak kunnen we daar eenvoudig ons bemalingsmaterieel opladen. Dat is echt een groot voordeel.”

“Onze mensen zijn veel meer bronbemalingsspecialist dan chauffeur. “Ik denk dat ze je meer kunnen vertellen over een spanningsbemaling dan over een Scania. Maar dat wil niet zeggen dat de truck maar een bijzaak is. Daarom stemmen we zo’n aanschaf altijd zorgvuldig af met de medewerkers. In dit geval heeft chauffeur Barry Dasselaar gedurende het hele aankooptraject met ons meegedacht. Want hij zit er mee in het veld en op krappe bouwprojecten. Vandaar ook dat het voertuig rondom luchtgeveerd is. Vaak is het noodzakelijk om de auto op zulke plaatsen even iets omhoog te zetten. De laadbak hebben we zelf geconstrueerd in onze eigen werkplaats. Dan is hij precies zoals wij hem willen. De maatvoering voor de opbergkisten en de plaatsing aan het frame zijn weer ingegeven door de wensen van de chauffeurs. Een ander punt was de luchtvering voor de bijrijdersstoel. Bij ons zijn ze altijd met zijn tweeën op de auto. Toch is dit pas de eerste truck bij ons met een luchtgeveerde bijrijdersstoel. We hebben bij deze auto ook gekozen voor leren stoelbekleding want dat is goed schoon te houden en gaat lang mee.”

Je zou verwachten dat een bronbemalingsbedrijf zou kiezen voor een multi-aangedreven voertuig. “Dat is in ons geval niet nodig”, vertelt David. “Bouwprojecten zijn doorgaans goed bereikbaar. En dankzij de reikwijdte van 25m van de autolaadkraan kunnen wij eigenlijk altijd op het verharde blijven en onze pompen toch op de goede plek manoeuvreren.

Pijpers Bronbemalingen Nijkerk

“Wat wij daarbij direct gemerkt hebben, is hoe goed het zicht rondom de P-cabine is. Als het krap wordt, en dat is het vaak, verliest de chauffeur nooit het overzicht tot op de grond. Dat, aangevuld met nog een camera achterop, geeft heel veel zekerheid.”

Operator of niet, Barry en zijn collega zijn in hun rol van chauffeur zeer tevreden over de nieuwe Scania. “Ze vinden dat de aandrijflijn heel prettig schakelt en melden mij terug dat de auto heel zuinig rijdt. Dat is ook precies wat ik ervan verwacht. Want hoewel wij naar verhouding weinig kilometers maken, doen we dat wel jarenlang. Wij hebben hier trucks die net 550.000 km op de teller hebben staan, maar wel na 20 jaar. Dus van het rijden zal onze Scania niet moe worden. En omdat het een premium product is, verwacht ik dat hij lang ons visitekaartje zal blijven.”

LAATSTE NIEUWS

Douane onderschept 720 kilo cocaïne in haven van Vlissingen, straatwaarde 54...

VLISSINGEN - De Douane heeft woensdagochtend tijdens een reguliere controle in de haven van Vlissingen 720 kilo cocaïne gevonden in diverse pallets. De drugs zaten...