SCHIPHOL – Op Schiphol wordt het gebruik van elektrische autonome bussen getest. Twee zelfsturende bussen van leverancier Ohmio rijden dagelijks een vaste route en maken hierbij een aantal tussenstops aan airside. De haltes die de bussen aandoen, zijn dicht bij de kantoren van een aantal schoonmaak- en grondafhandelingsbedrijven. Deze pendeldienst is voor werknemers die op deze locaties werken. Met deze proef wil de luchthaven onderzoeken wat de voordelen van autonoom vervoer kunnen zijn en hoe medewerkers dit ervaren.
In de eerste fase van de proef is de technologie achter de bussen grondig getest en aangepast aan de luchthaveninfrastructuur. Momenteel wordt de pendeldienst gebruikt door medewerkers en wordt onderzocht hoe zij zelfrijdend vervoer ervaren. Van de medewerkers die gebruikmaken van de autonome lijndienst is 89% bereid om deze opnieuw te gebruiken. Initiële bevindingen geven aan dat de dienst als veilig en positief ervaren wordt. Tot eind april zal de luchthaven doorgaan met het testen van de technologie en verkent het de potentiële mogelijkheden tot uitbreiding.
“Met deze proef zetten we weer een stap richting onze ambitie om in 2030 een uitstootvrije en in 2050 autonome grondoperatie te realiseren. De kennis en inzichten die we met de proef vergaren zijn van enorme toegevoegde waarde voor toekomstige autonome ontwikkelingen op Schiphol”, aldus Jan Zekveld, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group.
Voorgeprogrammeerde bussen
Schiphol is de eerste Nederlandse luchthaven waarbij de technologie van Ohmio wordt gebruikt om personen te vervoeren tussen ander verkeer aan airside. Deze zogenoemde Automated Guided Vehicles, zijn geprogrammeerd om een vaste route af te leggen waarbij rekening wordt gehouden met andere weggebruikers, de positie op de weg en wanneer deze moet stoppen en/of voorrang verlenen aan ander verkeer.
Route en capaciteit
De autonome bussen hebben ieder een capaciteit van acht personen per keer. Medewerkers kunnen opstappen vanaf een personeelsdoorgang die toegang geeft tot airside en op elk locatie die op de route ligt, in –en uitstappen. Iedere rit duurt ongeveer 5 minuten.
“Deze samenwerking benadrukt Ohmio’s visie om visionaire concepten te ontwikkelen op het gebied van transport. We zijn enthousiast over deze kans en voelen ons vereerd om de handen ineen te slaan met Schiphol – een toonaangevende speler in de Europese luchtvaartindustrie”, zegt Mohammed Hikmet, Directeur Ohmio.
Zero emissie grondoperatie
In 2050 wil Royal Schiphol Group de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld zijn. Het bouwen van een duurzamere en uitstootvrije grondoperatie draagt hieraan bij. Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 alle voertuigen zijn vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen zijn geautomatiseerd. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal meer aansturend zijn en met afwisselende taken.
Het bedrijf Ohmio ontwikkelt autonome voertuigen welke verbonden zijn met intelligente transportsystemen. Hierdoor zijn de bussen zelfsturend, communiceren ze met verkeersborden en andere (autonome) voertuigen. De technologie achter de zelfrijdende voortuigen is ontwikkeld door HMI Technologies in Pakuranga, Auckland – een wereldwijd technologiebedrijf en innovator van intelligente transportsystemen, zoals elektronische verkeersborden.