Clicky

maandag 18 november 2024 - 15:46 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 428

SEG moet Stefan de Vrij ruim 5 miljoen euro schadevergoeding betalen

AMSTERDAM – Sports Entertainment Group (SEG) moet profvoetballer Stefan de Vrij een schadevergoeding van ruim 5 miljoen euro betalen. Dat heeft het gerechtshof Amsterdam vandaag in hoger beroep beslist. Hiermee kent het hof De Vrij een hogere schadevergoeding toe dan de rechtbank. Het hoger beroep van SEG tegen die uitspraak slaagt niet dus.

In 2018 maakte De Vrij een transfer van Lazio Roma naar zijn huidige voetbalclub Internazionale, SEG bemiddelde daarbij. Volgens de Vrij gaf SEG hem geen openheid van zaken over de provisie die zij hiervoor van Internazionale zou ontvangen, terwijl SEG daartoe wel verplicht was. SEG stelt dat zij bij de transfer niet De Vrij, maar Internazionale bijstond.

Het hof oordeelt dat tussen SEG en De Vrij wel een bemiddelingsovereenkomst als bedoeld in de wet is ontstaan. Op SEG rustte daarom de verplichting om De Vrij te informeren over SEG’s eigen financiële belang (een provisie van € 9,5 miljoen) bij de totstandkoming van de arbeidsovereenkomst tussen De Vrij en Internazionale.

Het hof stelt vast dat SEG deze mededelingsplicht heeft geschonden. Het hof acht bewezen dat De Vrij hierdoor een lager inkomen heeft genoten en begroot zijn schade op ruim € 5,2 miljoen. De rechtbank kende De Vrij eerder 4,75 miljoen euro toe.

Demonstranten Extinction Rebellion veroordeeld voor acties bij ING Nijmegen

ARNHEM – De politierechter veroordeelt zeven activisten van Extinction Rebellion voor lokaalvredebreuk (niet weggaan uit een gebouw na een vordering hiertoe namens ING Bank) en het onbruikbaar maken van de vloer naar aanleiding van demonstraties bij de ING Bank in Nijmegen in 2022 en 2023. De actievoerders krijgen allemaal voorwaardelijke geldboetes van 250 euro voor elke actie waarbij de demonstranten betrokken waren.

De zeven activisten waren allemaal betrokken bij een actie bij de ING Bank op 22 april 2023. Zij ketenden zich vast met metalen buizen rondom een pilaar in het pand. De politie of brandweer moest er met een slijptol aan te pas komen om de activisten los te maken.

De activisten waren in wisselende samenstelling ook betrokken bij acties op dezelfde locatie op 9 juli 2022, 29 oktober 2022, 29 juli 2023 en 18 augustus 2023. Bij alle acties ontstond enige vorm van schade aan de gietvloer. Het OM verweet de activisten dat zij zich schuldig maakten aan lokaalvredebreuk en vernieling, beschadiging dan wel onbruikbaar maken van de gietvloer.

De centrale vraag waarover de politierechter zich moest buigen is hoe ver het demonstratierecht gaat. De activisten voerden aan dat sprake was van vreedzame demonstraties en beriepen zich op het demonstratierecht.
Hoewel de politierechter vooropstelt dat de vrijheid om te demonstreren een fundamenteel recht is, is dit recht niet absoluut. Ook gedragingen in het kader van een demonstratie kunnen strafbaar zijn als sprake is van ‘laakbaar gedrag’.
Doordat de demonstranten zich met metalen buizen om de armen aan elkaar vastmaakten rondom pilaren in het pand en geen gehoor gaven aan verschillende vorderingen om weg te gaan, moesten de demonstraties uiteindelijk met dwang worden beëindigd. De demonstranten moesten iedere keer van elkaar worden losgemaakt met een slijptol door de politie of brandweer, waarbij er een aanmerkelijke kans ontstond op schade aan de gietvloer. De politierechter oordeelt dat daarom sprake is van ‘laakbaar gedrag’ en dus van strafbare feiten, namelijk lokaalvredebreuk en het (tijdelijk) onbruikbaar maken en/of beschadigen van de vloer.
De acties waren goed voorbereid en zijn gezamenlijk uitgevoerd. Zo lag er een plan om op de verschillende data met Extinction Rebellion-leden naar de ING Bank in Nijmegen te gaan. Verder spraken ze af wie zich vast zou ketenen, werd iemand aangesteld als contactpersoon voor de politie (politie liaison) en was het benodigde materiaal voorbereid en meegenomen. Volgens de politierechter is daarom sprake geweest van een nauwe en bewuste samenwerking en is dus sprake van medeplegen.
Bij het bepalen van de straf houdt de politierechter rekening met de omstandigheid dat de demonstranten nooit eerder een straf kregen voor dergelijke feiten. Ook mag het strafrechtelijk optreden van politie en justitie, van de beëindiging van de demonstratie tot en met een eventuele strafoplegging, niet zo ingrijpend zijn dat daarvan een afschrikwekkende werking uitgaat op personen die gebruik willen maken van hun demonstratierecht.
Afhankelijk van het aantal keren dat demonstranten meededen aan demonstraties bij ING, komt de politierechter uit op voorwaardelijke geldboetes van 500 euro tot 1.250 euro per persoon (250 euro per keer).  Dit is in hoogte iets meer dan de eis van de officier van justitie (200 euro per keer), maar de politierechter legt de geldboetes geheel voorwaardelijk op. Volgens de politierechter sluiten deze straffen meer aan bij de straffen die eerder zijn opgelegd in vergelijkbare zaken.
ING bank vorderde tegen twee demonstranten een schadevergoeding tot een bedrag van bijna 13 duizend euro. Deze schade had voornamelijk betrekking op scheuren in de vloer. Met betrekking tot de scheuren in de vloer is echter geen sprake van een bewezenverklaring van een vernieling of beschadiging. Om die reden verklaart de politierechter ING niet-ontvankelijk in deze vordering.

Vrachtwagen met mest op zijn kop in sloot en weiland langs N309 [+foto]

N309 vrachtwagen van de weg

ELBURG – Op de N309 tussen Dronten en Elburg is dinsdag een vrachtwagen geladen met mest van de weg geraakt en op zijn kop in een weiland en sloot terechtgekomen.

De chauffeur is bij het ongeval gewond geraakt en moest met spoed per ambulance naar het ziekenhuis.

De chauffeur kwam met zijn vrachtwagen net bij een boerenerf vandaan waar hij mest heeft opgehaald. Kort daarna ging het door nog onbekende oorzaak mis. De chauffeur is met diverse verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht.

De N309 tussen Dronten en Elburg is afgesloten vanwege het ongeval. De tank wordt eerst leeggepompt, daarna wordt de vrachtwagen geborgen.

Minderjarigen betalen online vaak achteraf terwijl dat niet mag

creditcard

AMSTERDAM -Minderjarigen betaalden vorig jaar iets minder dan 600.000 keer achteraf bij onlineaankopen, terwijl dat niet mag. Dat constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek. Als het aan de financiële waakhond ligt moeten aanbieders van Buy Now, Pay Later-diensten (BNPL) snel actie ondernemen, omdat het verboden is voor minderjarigen om een schuld aan te gaan. “Wetgeving is in aantocht, maar het is zaak daarop tijdig in te spelen, zodat er in de tussentijd geen grote brokken worden gemaakt”, zegt bestuursvoorzitter Laura van Geest van de AFM.

De waakhond vermoedt dat minderjarigen alsnog gebruik kunnen maken van achteraf betalen door de leeftijdcontroles van aanbieders te omzeilen. Omdat de wet die de AFM toezicht geeft op de BNPL-sector pas in 2026 van kracht wordt, roept de waakhond de politiek en aanbieders van achteraf betalen nu al op om op korte termijn tot een aanpak te komen. Die moet ervoor zorgen dat minderjarigen stoppen met achteraf betalen.

In Nederland wordt steeds vaker gebruikgemaakt van de optie om achteraf te betalen tijdens het winkelen. In 2022 nam het aantal transacties waarbij achteraf werd betaald toe met 8 procent tot 45 miljoen. Bij elkaar zijn die transacties 4,8 miljard euro waard. Toch is het aantal mensen dat gebruikmaakt van achteraf betalen juist gedaald. Dat betekent dat een kleinere groep mensen steeds vaker achteraf betaalt en daar ook steeds meer bij uitgeeft.

In een aantal gevallen gebeurt achteraf betalen ook uit financiële noodzaak, ziet de AFM. “Je kan achteraf betalen bijvoorbeeld ook gebruiken voor de boodschappen”, zegt manager consumptief krediet Teun van der Velden van de AFM. “Soms hebben mensen het geld gewoon niet, maar kopen ze alsnog en hopen ze dat ze het aan het eind van de maand kunnen betalen.”

Dat leidt tot grote zorgen bij de AFM. Daarbij wijst de waakhond op het risico dat mensen steeds meer gaan wennen aan het hebben van een schuld. Ongeveer een miljoen mensen maakten in 2022 meer dan twintig keer gebruik van de optie om achteraf te betalen tijdens het winkelen. Dat is een forse stijging van 31 procent ten opzichte van een jaar eerder, waardoor de kans op het missen van betalingen ook groter wordt.

De AFM komt daarom met het advies aan BNPL-aanbieders om regelmatig een betaalherinnering per sms te sturen. Dat kan het aandeel klanten dat te laat betaalt omlaagbrengen met een vijfde volgens de waakhond.

Vrachtwagen van de weg op A7 [+foto]

Ongeval A7
Foto: Rijkswaterstaat | OvD Ron

HEERENVEEN – Op de A7 bij Heerenveen is een ongeval gebeurd met een vrachtwagen. De vrachtwagen is van de weg geraakt en tegen de vangrail gebotst.

Rijkswaterstaat voert tot circa 14:00 uur een spoedreparatie aan de vangrail uit.

Na de avondspits zal de vangrail definitief hersteld worden, meldt Rijkswaterstaat op X.

Deense politie controleert weekendrust: bijna helft gecontroleerde chauffeurs in overtreding

HVIDOVRE – Verschillende transporteurs zijn aangeklaagd wegens het niet naleven van de regels inzake wekelijkse rust, nadat de Deense politie zondag een controle hield in het Deense Hvidovre. Hier trof de politie verschillende chauffeurs aan die in de vrachtwagens zaten te rusten, terwijl dit niet is toegestaan.

De Deense politie bezocht zondag verschillende parkeerterreinen in Hvidovre om te controleren of de vrachtwagenchauffeurs zich aan de regels voor wekelijkse rust hielden. Er werden in totaal achttien buitenlandse vrachtwagens gecontroleerd, waarbij bleek dat bijna de helft wekelijks rust nam in de vrachtwagen.

Vijf chauffeurs van hetzelfde transportbedrijf waren door hun werkgever opgedragen om in de vrachtwagen te overnachten. De chauffeurs hadden moeten worden ondergebracht in een hotel of soortgelijke accommodatie met toegang tot een douche, toilet en keuken. De boete tegen de werkgever zal naar verwachting 100.000 Deense Kronen (omgerekend 13.407 euro) bedragen, dus werd een vrachtwagen als borg in beslag genomen.

Twee Indiase chauffeurs in dezelfde vrachtwagen verklaarden dat hun werkgever sinds Pasen had geweigerd hen voor de accommodatie te betalen en hen had opgedragen in de vrachtwagen te slapen. De boete tegen de vrachtwagenchauffeur zal naar verwachting 40.000 Deense Kronen (5.362 euro) bedragen, en de vrachtwagen met een wielslot vastgelegd. De zaak wordt nu juridisch beoordeeld op de vraag of er sprake is van overtreding van de regels van het Wetboek van Strafrecht inzake uitbuiting.

Een andere chauffeur had een wekelijkse rustperiode van 50 uur in de vrachtwagen doorgebracht en de vrachtwagenchauffeur betaalde een borg van 20.000 Deense Kronen (2.681 euro) om de verwachte boetes tegen het bedrijf te dekken.

“Wij controleren voortdurend of de wekelijkse rusttijd volgens de regels wordt genomen. Voor de veiligheid op de weg is het van cruciaal belang dat chauffeurs voldoende rust krijgen en het welzijn krijgen waar ze recht op hebben”, zegt politiecommissaris Michael Sander, hoofd van de afdeling Verkeer.

Alle chauffeurs werden doorverwezen naar hotels in de omgeving en de politie verwacht dat de werkgevers hiervoor hebben betaald.

Wereldeconomie meer verdeeld sinds inval in Oekraïne, ziet IMF

IMF

WASHINGTON – De wereldwijde economie raakt meer verdeeld tussen landen die zich voornamelijk richten op de Verenigde Staten en landen die meer op China gericht zijn, constateert het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Landen die zich focussen op de VS handelen sinds het begin van de oorlog in Oekraïne twee jaar geleden minder met landen die zich richten op China, volgens de studie.

De handel tussen een op de VS gericht land en een op China gericht land is ongeveer 12 procent lager dan de handel tussen landen in hetzelfde blok, zeggen de IMF-onderzoekers. De tweedeling kan volgens het IMF verergeren als geopolitieke spanningen en handelsbeperkingen toenemen.

De versnippering en de verminderde handel zijn minder extreem dan tijdens de Koude Oorlog, zeggen de onderzoekers. Neutralere landen profiteren nu van hun status als “verbindende” economie tussen de twee handelsblokken, komt verder naar voren uit de studie.

Ajax-leden sturen bestuursraad brief en eisen excuses Van Praag

Michael van Praag

AMSTERDAM – Leden van Ajax willen dat Michael van Praag zijn excuses aanbiedt aan de geschorste algemeen directeur Alex Kroes. Volgens de leden heeft de voorzitter van de raad van commissarissen “karaktermoord met voorbedachten rade” gepleegd.

Ernst Boekhorst, de voorzitter van de bestuursraad, bevestigde dinsdagochtend dat de bestuursraad een brief heeft ontvangen van 131 leden.

“Alex is niet alleen lid van onze vereniging, maar Alex is bovenal onze vriend en speler bij de Ajax zaterdagamateurs. Wij kennen Alex allemaal geruime tijd – sommigen van ons kennen hem al meer dan veertig jaar – en in onze ogen staat de integriteit van Alex buiten kijf. Daarnaast kennen wij hem als een hardwerkende professional die gerespecteerd wordt om zijn kennis en kunde”, schrijven de leden in de brief die in handen is van onder meer Het Parool.

Voorkennis

“Hoe kan dat het dan zijn dat onze erevoorzitter toch heeft gemeend Alex met de grond gelijk te maken en allerlei feitelijke onjuistheden te gebruiken om dit te doen? Wat heeft onze erevoorzitter gedreven om een ander lid van onze vereniging onheus te bejegenen? Is dit de manier hoe leden die verenigd zijn in onze club met elkaar omgaan?”

Vorige week werd Kroes geschorst omdat hij met voorkennis aandelen zou hebben gekocht. “Het is dom, het is naïef. Maar het is ook zijn karakter. Hij heeft zoiets van: waar maken jullie je druk om?”, liet Van Praag vorige week optekenen.

Later in de week bleek dat Van Praag zelf had verzuimd zijn aandelen van de club te laten registreren bij de Autoriteit Financiële Markten.

Verdachte aangehouden in cold case Tonny ter Horst

arrestatie

DOETINCHEM – Het onderzoeksteam dat de dood van Tonny ter Horst onderzoekt, heeft dinsdagochtend 9 april een man aangehouden. Het gaat om 50-jarige man uit Doetinchem, die ervan wordt verdacht Tonny op 9 oktober 2000 dood te hebben geschoten.

Tonny werd in Terborg doodgeschoten, toen hij twee mannen tegen het lijf liep die vluchtten na een mislukte overval.

De aangehouden verdachte zit in beperkingen en mag daarom alleen contact hebben met zijn advocaat. Het onderzoek naar de tweede man die bij de dood van Tonny betrokken was, gaat door.

Zaak heropend
Maandag 18 maart maakte het onderzoeksteam bekend dat de zaak heropend werd nadat nieuwe informatie binnen was gekomen. Op basis van de nieuwe informatie had het onderzoeksteam aanwijzingen dat er meer mensen iets moesten weten over wie er betrokken waren bij de dood van Tonny. Door de zaak weer onder de aandacht te brengen, hoopte het onderzoeksteam dat mensen na 23 jaar alsnog zouden gaan praten.

Om de zaak onder de aandacht te krijgen, werd op 19 maart het Mobiel Media Lab (MML) in Terborg, de woonplaats van Tonny, en Doetinchem ingezet. Ook maakte Opsporing Verzocht een uitgebreid item over de cold case. Speciaal voor deze zaak maakte het programma een live-uitzending vanuit Terborg.

In de dagen die volgden kwamen meer dan 20 tips binnen, waarin mensen meedachten, maar ook namen doorgaven. Om het lopende onderzoek niet te schaden, kunnen we geen verdere informatie delen en zullen we niet ingaan op de inhoud van de tips.

Noordzee-landen willen nauwer samenwerken om vitale infrastructuur te beschermen

DEN HAAG – Nederland slaat de handen ineen met een aantal andere landen die aan de Noordzee grenzen, om de vitale infrastructuur die er op zee aanwezig is beter te beschermen. Met dat doel voor ogen hebben de deelnemende landen een verklaring ondertekend, om de samenwerking de komende jaren te intensiveren.

Nederland slaat de handen ineen met een aantal andere landen die aan de Noordzee grenzen, om de vitale infrastructuur die er op zee aanwezig is beter te beschermen. Met dat doel voor ogen hebben de deelnemende landen een verklaring ondertekend, om de samenwerking de komende jaren te intensiveren.

De Noordzee is de drukst bevaren zee ter wereld. Naast scheepvaart is de zee ook een belangrijke bron van hernieuwbare energie, en lopen er allerlei pijpleidingen en communicatiekabels. Al deze infrastructuur moet niet alleen goed onderhouden worden, maar ook beschermd tegen sabotage.

Samen met België, Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland, en Noorwegen wil Nederland stappen zetten om onze belangen op de Noordzee nog beter te beschermen.

Nederland wil met deze landen meer kennis en informatie uitwisselen over de bescherming van deze belangrijke infrastructuur.

Ook is het de bedoeling om in de toekomst gezamenlijk op te treden in geval van crises. Daarbij moet samen worden samengewerkt met internationale partners zoals de Europese Unie en de NAVO.

RWG verhoogt piektoeslag en voegt duurzaamheidsbijdrage toe

RWG Terminal

ROTTERDAM – RWG zegt voortdurend te streven naar het verder optimaliseren van de logistieke afhandeling op haar terminal. In dit kader heeft RWG per half februari 2024 het verwacht losmoment van containers toegevoegd aan de data-elementen in MCA. Met deze toevoeging, naast alle andere investeringen door RWG in het landzijdig proces, is het dus nu mogelijk om het ophalen van containers nog efficiënter te plannen.

Om, volgens eigen zeggen, ook in de toekomst hoogwaardige data te kunnen delen en te blijven investeren in het landzijdig proces zal RWG per 1 mei 2024 de piektoeslag met EUR 2,50 (exclusief BTW) verhogen naar EUR 17,50 (exclusief BTW).

“RWG is een 100% CO2-neutrale terminal voor alle eigen equipment. Duurzaamheid is een belangrijke strategische doelstelling voor RWG. Vanuit deze strategie heeft RWG een zeer omvangrijk reeds lopend investeringsprogramma opgesteld voor de aankomende jaren, om structureel voor alle modaliteiten een partner te zijn in de transitie naar 100% CO2-neutrale supply chains op water, weg en spoor. Mede zodat alle partijen tijdig kunnen voldoen aan alle toekomstige verplichtingen die worden opgelegd vanuit de EU en andere overheidsinstanties in relatie tot deze doelstelling”, aldus RWG.

In dit kader zal vanaf 1 mei 2024 een duurzaamheidsbijdrage van EUR 2,95 (exclusief BTW) worden ingevoerd per vrachtwagenbezoek. Deze bijdrage geldt niet voor zero-emissie trucks.

Algemene voorwaarden opnieuw accepteren

Door deze nieuwe ontwikkelingen zijn de algemene voorwaarden van RWG gewijzigd. Iedereen die gebruik wil maken van de diensten van RWG dient voor 30 april 2024 de algemene voorwaarden van RWG opnieuw te accepteren in de portal van SecureLogistics.

Indien de gewijzigde voorwaarden niet opnieuw worden geaccepteerd voor 1 mei 2024, kunnen er vanaf 1 mei 2024 geen tijdsloten geboekt worden bij RWG.

China wil strategische samenwerking met Rusland opvoeren

Lavrov en Wang Yi

BEIJING – China wil de strategische samenwerking met Rusland versterken. Dat heeft de Chinese minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi dinsdag gezegd bij een bezoek aan Beijing van zijn Russische evenknie Sergej Lavrov, berichten Russische staatsmedia.

“Beijing en Moskou zullen de strategische samenwerking op het wereldtoneel blijven versterken en elkaar krachtige steun blijven geven”, aldus Wang volgens persbureau RIA Novosti. “China zal de stabiele ontwikkeling van Rusland onder leiding van Poetin steunen. Ik denk dat het Russische volk onder het sterke leiderschap van president Poetin een mooie toekomst zal hebben”, zei hij nog.

Lavrov bedankte China voor zijn “steun” na de recente herverkiezing van president Vladimir Poetin. Hij zegt dat de twee landen samen beter een vuist kunnen maken tegen de Verenigde Staten en hun NAVO-bondgenoten, die zouden proberen om hun invloed uit te breiden.

Wang wil volgens Russische media niet dat de NAVO haar activiteiten in de Oost-Aziatische regio uitbreidt. Lavrov vindt de westerse alliantie überhaupt geen relevant orgaan meer om mee te overleggen.

China en Rusland hebben de afgelopen jaren de economische samenwerking en diplomatieke contacten opgevoerd. Enkele dagen voor de Russische invasie van Oekraïne sloten ze een partnerschap “zonder grenzen”, maar ook daarna is de band alleen maar hechter geworden.

Westerse landen dringen er bij Beijing regelmatig op aan zijn invloed op Moskou te gebruiken om tot een vredesakkoord met Oekraïne te komen. China zegt neutraal te zijn in het conflict.

CBS bevestigt oplopen inflatie naar 3,1 procent

DEN HAAG – Het dagelijks leven is in maart 3,1 procent duurder geworden dan in dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van definitieve cijfers, die gelijk zijn aan de eerder gemelde snelle raming.

In februari nam de inflatie nog af tot 2,8 procent, van 3,2 procent in januari. De oplopende inflatie hangt vooral samen met de energieprijzen en de prijzen van motorbrandstoffen aan de pomp.

Energieprijzen waren in maart weliswaar 2,9 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar, maar in februari was energie nog 5,9 procent goedkoper dan een jaar eerder. De afgelopen tijd zijn benzine en diesel ook duurder geworden voor automobilisten door de stijgende olieprijzen. Benzine was in maart 11,5 procent duurder dan een jaar eerder. In februari waren benzineprijzen 9,0 procent hoger dan in februari 2023.

De Nederlandse inflatie op basis van de Europese geharmoniseerde rekenmethode bedroeg ook 3,1 procent, tegen 2,7 procent in februari. Die rekenmethode is net iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning. De inflatie in de eurozone nam af van 2,6 procent in februari naar 2,4 procent in maart.

Meer nieuwbouwwoningen verkocht, prijzen gestegen

DEN HAAG – Het aantal verkochte nieuwbouwwoningen steeg in het vierde kwartaal van vorig jaar met 15 procent tot 6100. Ondanks deze toename is het totale aantal verkochte nieuwbouwwoningen in heel 2023 met 16.600 het laagste in de afgelopen vijf jaar. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), op basis van eigen cijfers en die van het Kadaster en het Europese statistiekbureau Eurostat.

De prijzen van nieuwbouwwoningen waren in het laatste kwartaal 3 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. De gemiddelde verkoopprijs bedroeg ruim 502.000 euro.

Bestaande koopwoningen werden in het vierde kwartaal juist 0,3 procent goedkoper, met een gemiddelde verkoopprijs van 422.000 euro. Het aantal verkochte bestaande woningen daalde met 1,6 procent. Vooral de opgelopen hypotheekrente zet de verkoopprijzen onder druk.

In de Europese Unie stijgen de prijzen van koopwoningen in zeventien landen harder dan in Nederland. Polen staat aan kop met een stijging van 13 procent. Ook in Bulgarije (plus 10 procent) en Kroatië (plus 9 procent) werden huizen een stuk duurder. In Luxemburg daalden de prijzen het hardst met ruim 14 procent.

Eerder werd al bekend dat de huizenprijzen in de Europese Unie in het vierde kwartaal van vorig jaar met 1,5 procent zijn gedaald vergeleken met het voorgaande kwartaal. Dat is de grootste daling sinds begin 2009.

Transavia beboet voor oneerlijke behandeling stagiairs

Transavia

DEN HAAG – Transavia heeft van de Arbeidsinspectie een boete van ruim 46.000 euro gekregen omdat het in 2022 stagiairs als volwaardige medewerkers inzette. Ook moet de luchtvaartmaatschappij de zestig stagiairs met terugwerkende kracht loon en vakantiebijslag betalen. Dat kost de luchtvaartmaatschappij in totaal 623.000 euro.

Het gaat om stagiairs die van februari tot en met juni 2022 stage liepen en volgens de inspectie oneerlijk zijn behandeld. Zij voerden dezelfde taken uit en hadden dezelfde verantwoordelijkheden en werkschema’s als cabinemedewerkers, maar ontvingen slechts een stagevergoeding.

De Arbeidsinspectie onderzocht de zaak en concludeerde vorig jaar juni al dat er sprake was van een arbeidsrelatie en dat de studenten onderbetaald waren. Daarbij werd de naam van Transavia niet genoemd. Maar destijds bevestigde Transavia dat het om de Nederlandse budgetmaatschappij ging. Een woordvoerder van de inspectie geeft nu aan dat het dezelfde zaak betreft.

De zestig studenten waren afkomstig van vijf verschillende mbo-instellingen. De Arbeidsinspectie heeft met de onderwijsinstellingen gesproken om te benadrukken dat tijdens de stages van studenten het leeraspect centraal moet staan. Werkgevers mogen deze stagiairs niet als volwaardig werknemer inzetten.

Transavia liet vorig jaar al weten het belangrijk te vinden mbo-studenten praktijkervaring op te laten doen, maar dat na het onderzoek van de Arbeidsinspectie aanpassingen zijn doorgevoerd in samenspraak met mbo-scholen en stagiairs. De budgetmaatschappij meldt nu via een woordvoerder kennisgenomen te hebben van het boeterapport en zich hierin te gaan verdiepen.

LAATSTE NIEUWS

Boeren voeren actie in Frankrijk, kan wel eens weken aanhouden

Franse boeren kondigden vorige week acties aan. Volgens de laatste informatie wordt er door Franse boeren nu al gemanifesteerd in de departementen Gard (30), Haute-Loire...