AMSTERDAM – De nieuwe snelle Intercity van Amsterdam naar Brussel geeft onvoldoende tijdwinst, nu reizigers voor de meeste bestemmingen moeten overstappen. Daarvoor waarschuwen reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus.
De reizigersorganisaties stellen een alternatieve dienstregeling voor waarbij de trein zonder tijdverlies ook de belangrijke stations en knooppunten bedient.
Vanaf december introduceren NS en de Belgische spoorwegen NMBS een nieuwe snelle Intercity die ieder uur gaat rijden tussen Amsterdam Zuid en Brussel-Zuid. Deze trein brengt reizigers 40 minuten sneller naar Brussel dan de huidige trein. De huidige, tragere Intercity rijdt vanaf december nog ieder uur tussen Brussel, Breda en Rotterdam, maar niet meer naar Amsterdam. Reizigersvereniging Rover en haar Belgische evenknie TreinTramBus zijn verheugd met de komst van de nieuwe, snellere trein en zien de trein graag een groot succes worden. Een snelle trein is echter niet per definitie de snelste optie voor de reiziger.
Rover en TreinTramBus vrezen dat de nieuwe trein nu voor veel reizigers niet interessant is omdat stations Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Noord niet worden bediend.
“Zo’n snelle trein is natuurlijk fantastisch”, stelt Freek Bos, directeur van Rover. “Maar als deze trein zoveel grote stations voorbij rijdt, rijdt hij letterlijk zijn doel voorbij. Reizigers moeten dan in veel gevallen overstappen of terugreizen en zijn dus in de praktijk toch niet sneller.”
Omdat de trein 10 minuten langer dan nodig onderweg is tussen Rotterdam en Antwerpen en in Antwerpen ook nog eens 10 minuten stil staat, was er genoeg ruimte in de dienstregeling geweest om op de geschrapte stations te stoppen. Groot bezwaar is daarnaast dat één van de vier Belgische IC’s tussen Antwerpen en Brussel een aantal stops moet schrappen om plaats te maken voor de internationale Intercity wat voor een aantal reizigers binnen België een grote verslechtering betekent.
Rover en TreinTramBus pleiten voor een alternatief plan waarin de snelle IC Brussel wordt samengevoegd met de Belgische Intercity naar Charleroi. Hierdoor hoeft de trein geen stations over te slaan, blijft de reistijdwinst van 40 minuten bestaan en hoeven er geen Belgische stops te verdwijnen.
“Dat is de juiste weg. We roepen NMBS en NS op om snel samen aan de slag te gaan met de nodige verbeteringen”, stelt Peter Meukens, voorzitter van TreinTramBus.
“Door naar het totaalplaatje te kijken is een veel aantrekkelijker aanbod mogelijk en daarmee zijn zowel binnenlandse als internationale reizigers het beste gediend.”