Clicky

donderdag 26 december 2024 - 08:41 uur
BAS World
Home Blog Pagina 425

Eerste nieuwe Europese AI-regels over halfjaar van kracht

BRUSSEL – De nieuwe EU-regels voor kunstmatige intelligentie (AI) gaan dit jaar niet meer in. De verboden op de gevaarlijkste toepassingen worden begin 2025 van kracht, denkt een woordvoerder van de raad van EU-ministers, die de regels dinsdag definitief bekrachtigde.

Na de goedkeuring van de ministers wachten er alleen nog wat formaliteiten voor de baanbrekende “vangrails” die voor AI gaan gelden. Maar vervolgens duurt het nog een halfjaar voor de eerste ervan, de verboden op de allergevaarlijkste toepassingen, in werking treden. Die zijn bijvoorbeeld gericht op technologie die gebruikers manipuleert of hun zwaktes uitbuit. Of op technieken zoals China die gebruikt om het gedrag van burgers te volgen en te sturen.

De regels voor zogeheten generatieve AI, met chatbots als het bekende ChatGPT van OpenAI en Gemini van Google, worden na een jaar van kracht. Dat wordt ergens in de zomer van volgend jaar, verwacht de woordvoerder. Het leeuwendeel van de voorschriften volgt nog een jaar later.

De revolutionaire technologie ontwikkelt zich zo snel dat overheden met hun voorschriften voortdurend achterlopen, waarschuwen critici. Overheden moeten nu “snel toezichthouders aanstellen die de AI-wet gaan handhaven”, zegt de koepel van Europese consumentenorganisaties. En ze moeten die voorzien van “de middelen die ze nodig hebben”, stelt BEUC.

ANWB: drukste avondspits van het jaar, ruim 1100 kilometer file

DEN HAAG – De avondspits is onder meer door forse regenval dinsdag de drukste van het jaar, meldt een woordvoerder van de ANWB.

Iets voor 17.30 uur stond er ruim 1100 kilometer file in het land.

Dinsdagen zijn net als donderdagen doorgaans al drukke dagen op de weg. Veel mensen werken dan op kantoor. In combinatie met de buien die vanuit het oosten en zuiden over het land trekken zorgt dat voor extra drukte.

Op plekken waar buien overtrekken loopt de snelheid op de wegen snel terug, ziet Rijkswaterstaat.

Foto’s in boek ‘Drugsbaron’ moeten worden aangepast

UTRECHT – Enkele foto’s in het boek ‘Drugsbaron’ dat eerder dit jaar verscheen, moeten worden aangepast. Dat is de beslissing van de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland. De Belgische Staat startte een kort geding tegen de uitgever omdat in het boek foto’s staan van medewerkers van de Belgische Staat. Hun veiligheid zou hierdoor in gevaar zijn. Het boek mag nu nog alleen uitgegeven worden als de betreffende medewerkers onherkenbaar zijn.

Onrechtmatig

Op de foto’s in het boek zijn medewerkers te zien die werkzaam waren of nog zijn voor de Belgische Staat. Volgens de Belgische Staat lopen zij hierdoor gevaar en moet daarom verdere verspreiding van de foto’s voorkomen worden. De medewerkers zijn in het boek herkenbaar afgebeeld op de foto’s. Gelet op hun professionele achtergrond, oordeelt de voorzieningenrechter dat dit onrechtmatig is.

Beslissing

De beslissing van de voorzieningenrechter is dat de uitgever ervoor moet zorgen dat de medewerkers in het boek niet langer herkenbaar in beeld zijn. De uitgever is onder meer verplicht zich in te spannen om boeken die al bij de boekhandel liggen aan te passen, in die zin dat medewerkers op enkele foto’s onherkenbaar worden gemaakt.

Daarnaast wordt het de uitgever met onmiddellijke ingang verboden om een nieuwe druk van het boek (digitaal of op welke andere wijze dan ook) uit te geven waarbij de medewerkers door foto’s of op een andere manier herkenbaar zijn.

Weer conducteur bedreigd, verdachte aangehouden

WEERT/UTRECHT – De NS heeft dinsdag aangifte gedaan van bedreiging van een conductrice. Dat heeft een woordvoerder van de spoorvervoerder gemeld. Het incident gebeurde in de trein van Eindhoven naar Weert toen een man de bril van een conductrice van haar hoofd trok en op de grond gooide. Zij had hem vlak daarvoor om zijn vervoersbewijs gevraagd, en dat had hij niet. Desondanks reisde hij eersteklas. Agenten hebben de man rond 13.30 uur in Weert uit de trein gehaald en naar het cellencomplex in Roermond gebracht, liet een woordvoerder van de politie weten.

Reizigers sprongen de conductrice te hulp, toen de man haar lastig bleef vallen en bij Weert een dreigende houding aannam tegen medepassagiers. De man veroorzaakte al een tijd overlast in een stiltecoupé. Toen hij de conductrice zag komen, stond hij op en liep op haar af, vragend waar het toilet was. Zij wilde echter eerst zijn kaartje zien, waarop hij agressief werd. Zij moest een veilig heenkomen zoeken, maar de man bleef haar achtervolgen.

De man werd door een vrouw in de trein op zijn gedrag aangesproken, maar dat maakte hem alleen maar bozer. Uiteindelijk wist de conductrice met steun van enkele reizigers te voorkomen dat de man wegliep, zodat agenten hem konden arresteren.

Reactie NS

Omdat de politie getuigen moest ondervragen, kon de trein niet verder rijden. Reizigers konden overstappen op een andere trein, die hen verder naar Roermond bracht.

Een woordvoerder van de NS heeft geen goed woord over voor dit zoveelste incident. “Je moet met de poten van onze collega’s afblijven.”

Felle buien veroorzaken grote verkeersdrukte in deel van het land [+foto’s]

DEN HAAG – Het is op de Nederlandse wegen veel drukker dan normaal, meldt de ANWB. Gemiddeld staat er rond 16.45 uur zo’n 450 kilometer, nu is dat ruim 800 kilometer.

Vooral rond Eindhoven zijn de files volgens de ANWB toe te schrijven aan de felle buien die er op diverse plaatsen in het land vallen.

Het gaat dan bijvoorbeeld om de A2, de A50 en de A58. “Daar moet je rekening houden met een uur vertraging doordat het verkeer langzaam rijdt”, zegt een woordvoerder.

Ook elders zijn er problemen. Zo doet de politie bij Joure onderzoek na een ongeluk, waardoor er files staan op de A6. In de richting van Emmeloord is de weg daar dicht.

Havenbedrijf Rotterdam gaat met onderwaterankers kades verdiepen

Foto: Ries Wendel-de Joode | V.l.n.r.Peter Bongers, Jan-Mark van Mastwijk, Vivienne, Egbert, Dirk Smet

ROTTERDAM – Vandaag, dinsdag 21 mei, tekende Havenbedrijf Rotterdam een raamovereenkomst met High5Solutions, Smet Group en Hakkers B.V voor het installeren van onderwaterankers bij verdiepings- en versterkingsprojecten in de Rotterdamse haven.

Een proef van het Havenbedrijf in de ‘proeftuin’ Seinehaven heeft uitgewezen dat dit een effectieve manier is om een bestaande kade te verdiepen of te versterken. Dat is een belangrijke ontwikkeling omdat het installeren van onderwaterankers goedkoper en duurzamer is dan nieuwbouw en bovendien korter duurt en minder impact heeft op de bedrijfsvoering.

Het installeren van onderwaterankers past in de visie van Havenbedrijf Rotterdam om de bedrijfsvoering te verduurzamen, want het alternatief was de kademuur slopen en opnieuw bouwen. Met het oog op havenontwikkeling is dit belangrijk. Schepen worden steeds groter en kranen zwaarder. De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Het Havenbedrijf geeft daarbij het voorbeeld. Zo lopen er ook proeven met het op stroom zetten van baggerslib en gebruikt het Havenbedrijf kunststof in havenmeubilair als remmingswerk, steigers en pontons. Daarnaast bereidt het Havenbedrijf de inkoop voor van nieuwe patrouillevaartuigen die emissieloos moeten kunnen varen

Innovatie

High5Solutions, Smet Group en Hakkers B.V. hebben het afgelopen jaar succesvol onderwaterankers getest op een openbare kademuur in de Seinehaven te Rotterdam Botlek. Ze zijn in staat om onder water – op grote diepte – ankers aan te brengen in kademuren, zodat deze op de juiste plek versterkt kunnen worden om zo de bodem te verlagen en/of de belasting op de kade te vergroten. Het onderwater aanbrengen van ankers is een innovatie ten opzichte van het traditioneel verankeren boven de waterlijn: de machines moeten waterdicht zijn en op afstand vanachter een beeldscherm worden bestuurd.

Bij verdiepingsprojecten waarbij onderwaterankers nodig zijn, zal het Havenbedrijf het werk aan een van de drie partijen gunnen.

OM vervolgt Raisa Blommestijn voor groepsbelediging en smaad

DEN HAAG – Het OM vervolgt Raisa Blommestijn voor groepsbelediging en smaad om verschillende berichten op X, voorheen Twitter, vorig jaar. Volgens het OM, dat Blommestijn niet bij naam noemt, liet ze zich beledigend uit over mensen met een zwarte huidskleur.

Op X uit Blommestijn, voormalig presentatrice van Ongehoord Nederland, zich dinsdagmiddag kritisch op de vervolging. “Je hebt geen vrijheid van meningsuiting als het bekritiseren van politieke tendensen – zoals geweld van migranten, omvolking en massamigratie – je op een dagvaarding komt te staan”, schrijft ze.

Het gaat onder meer om een bericht dat Blommestijn op 10 mei vorig jaar plaatste. De aanleiding was een filmpje van een mishandeling. Ze schreef op X: “Wéér een blanke man op straat in elkaar getrapt door een groep negroïde primaten. Hoe veel weerloze blanken moeten nog slachtoffer worden? Talloze waarschijnlijk: de open grenzen-elite importeert dit volk met bosjes, met alle gevolgen van dien”.

Smaad

Volgens het OM deelde ze rond datzelfde filmpje ook nog andere berichten, maar daar vervolgt het OM haar niet voor. “Die tweets gaan niet over een groep wegens ras, maar over het gedrag van de personen die op dat filmpje te zien waren.”

Daarnaast wordt ze ook verdacht van smaad. “Ze noemde in een tweet iemand ‘kleuterneuker” terwijl de rechtbank net iemand had veroordeeld voor het plaatsen van een soortgelijk bericht”, aldus het OM.

Rechtszaak

Blommestijn moet op 19 augustus voor de rechter verschijnen.

A6 ter hoogte van de Scharsterrijnbrug dicht

Scharsterrijnbrug Dicht A6
Foto: Rijkswaterstaat

EMMELOORD – De A6 is dinsdagmiddag ter hoogte van de Scharsterrijnbrug dicht. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Het is onbekend wat er precies is gebeurd maar het lijkt erop dat er een ongeval aan vooraf is gegaan.

Er is een monteur onderweg voor de brug. Vanaf Joure kan verkeer voorlopig via de A7, A32, A28, N50, meldt Rijkswaterstaat.

Aanrijding met twee vrachtwagens op A15 [+foto]

Foto: Rijkswaterstaat

ROTTERDAM – Op de A15 richting Europoort zijn dinsdagmiddag twee vrachtwagens op elkaar gereden. Rijkswaterstaat heeft één rijstrook afgesloten vanwege het ongeval.

Het ongeval gebeurde bij de Thomassentunnel.

Volgens Rijkswaterstaat levert het ongeval ruim veertig minuten vertraging op.

Eerder dan verwacht kon de weg om 17:00 uur weer vrijgegeven worden.

Dode door bedrijfsongeval in Katwijk

KATWIJK – Door een ongeval bij een bio-energiecentrale in Katwijk (Noord-Brabant) is een dode gevallen.

Volgens een woordvoerder van de Arbeidsinspectie gebeurde het ongeval tijdens werkzaamheden met een shovel.

Het slachtoffer kwam dinsdagochtend onder een shovel terecht en overleed daarna. Over de toedracht is nog niets bekend.

De inspectie doet geen mededelingen over de identiteit van het slachtoffer.

Van Zwol wil niets zeggen over mogelijke premierskandidaat

Van Zwol

DEN HAAG – Beoogd formateur Richard van Zwol wil niets loslaten over een premierskandidaat die al dan niet in beeld zou zijn.

Eerder op dinsdag berichtten media dat Van Zwol zei dat er zicht is op een nieuwe kandidaat, maar dat weerspreekt hij enige tijd later. “Dat soort misverstanden krijg je als je met een paar mensen in de deuropening van de lift staat.”

Toen een verslaggever eerder op dinsdag vroeg of er “zicht is op een nieuwe naam”, antwoordde Van Zwol: “Ja, maar daar doe ik in deze fase waar de formatie nog niet is gestart natuurlijk geen mededelingen over.” Direct daarna ontkende hij gezegd te hebben dat er zicht is op een nieuwe premier. Vervolgens gingen de liftdeuren dicht.

Van Zwol is in het Kamergebouw om met PVV, VVD, NSC en BBB te praten. “Ik maak een rondje langs de vier fractievoorzitters met het oog op woensdag”, zegt hij. Woensdag debatteert de Kamer over het verslag van de afgelopen formatiefase, dat Van Zwol als informateur samen met Elbert Dijkgraaf heeft gemaakt.

Honderdste DAF voor Joh. van der Haas BV

EINDHOVEN – Recentelijk ontving Transportbedrijf Joh van der Haas B.V. de sleutels van haar honderdste DAF voor het hoofdkantoor van DAF Trucks in Eindhoven. Deze mijlpaal werd bereikt in het jaar waarin het bedrijf ook haar 70-jarig bestaan viert.

Toen Johan van der Haas in 1954 besloot als vrachtrijder zelfstandig verder te gaan, was dat de start van het transportbedrijf Joh. van der Haas. Het vervoer bestond uit agrarische producten afkomstig van de land- en tuinbouw.

In de aanvang werd er nog gewerkt met paard en wagen, maar medio jaren ’60 werd de eerste DAF aangeschaft. Deze DAF werd aangeschaft bij DAF dealer Blansjaar, die later opging in het huidige BLOM-DSW. Daarmee was de basis gelegd voor een langdurige relatie die tot op de dag van vandaag voortduurt.

In 1994 besloot Johan van der Haas samen met zijn vrouw het kalmer aan te gaan doen en droeg het stokje over aan de volgende generatie. Het bedrijf groeide verder met een vestiging in België en ook het wagenpark nam toe. Ook specialiseerde het bedrijf zich ondertussen in transport voor de tuinbouw en de sierteelt.

Om deze transporten betrouwbaar en volgens de nieuwste eisen uit te kunnen voeren wordt het wagenpark up to date gehouden door jaarlijks een aantal voertuigen te vervangen. De decennia lange betrouwbare relatie met DAF en BLOM-DSW heeft het mogelijk gemaakt dat nu het honderdste DAF voertuig aan de vloot is toegevoegd. Tijdens een speciale overhandiging werd deze mijlpaal gevierd tijdens een bezoek van de voltallige directie aan DAF Trucks in Eindhoven.

 

Shell verdedigt op jaarvergadering opvoeren productie fossiel lng

Andrew Mackenzie

LONDEN – Shell heeft het opvoeren van de productie van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) verdedigd op zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Die fossiele brandstof blijft nodig omdat de vraag naar energie blijft toenemen door bevolkingsgroei en toenemende welvaart, betoogde voorzitter Andrew Mackenzie. Ook olie blijft “lange tijd een vitale rol spelen” omdat de luchtvaart en transportsector nog te weinig alternatieven voorhanden hebben, verklaarde hij.

“Shell gelooft dat de wereld meer behoefte heeft aan lng, dat een belangrijke brandstof zal zijn in de energietransitie”, zei Mackenzie, die wees op de lagere CO2-uitstoot in vergelijking met steenkool. Vooral in China en andere Aziatische landen waar kolen een grote rol spelen, zou gas voor minder uitstoot zorgen. De focus op gas zou ook de overstap op biogas of waterstof vergemakkelijken, zei hij.

Mackenzie en Shell-topman Wael Sawan benadrukten tegelijkertijd dat het olie- en gasconcern erop mikt om in 2050 per saldo geen broeikasgassen uit te stoten. “We investeren tussen 2023 en 2025 ook 10 miljard tot 15 miljard dollar in CO2-arme energie, zoals laadpalen voor elektrische auto’s, hernieuwbare elektriciteit, biobrandstoffen, waterstof en het afvangen en opslaan van CO2”, zei Sawan in zijn openingsspeech.

Aanpassing klimaatdoelen

“Mensen overschatten vaak wat op de korte termijn kan veranderen, maar onderschatten wat op de lange termijn kan veranderen. De huidige uitdagingen zijn veel te complex om in die val te trappen”, sprak Mackenzie.

Door meer werk te maken van gaswinning en de olieproductie niet verder te verlagen, haalde het energiebedrijf zich de woede op de hals van milieuorganisaties. Ook de aanpassing van de klimaatdoelen zorgt voor scepsis. In maart zei Shell in 2030 per eenheid energie de uitstoot met 15 tot 20 procent te hebben verlaagd, in plaats van het eerdere doel van 20 procent. De doelstelling voor 2035 schrapte Shell volledig.

De activistische aandeelhouder Mark van Baal, die Shell jaarlijks oproept meer te doen tegen CO2-uitstoot, daagde het Shell-bestuur uit om uit te leggen hoe het klimaatdoel van 2050 wordt gehaald zonder het woord “geloof” erin. “Ik heb geen antwoord gekregen en ik weet waarom. U weet dat dit niet werkt. Zeg gewoon: ik geloof niet in Parijs”, zei hij vervolgens.

Meerdere gewonden bij ongeval op A73 [+foto]

A73

REUVER –  Op de A73 ter hoogte van Reuver zijn dinsdagmiddag meerdere personen gewond geraakt bij een aanrijding waarbij twee auto’s zijn betrokken.

Een vrachtwagenchauffeur heeft zijn vrachtwagen dwars over de weg gezet om het ongeval af te schermen.

De A73 Nijmegen richting Maasbracht is bij Reuver afgesloten. Omrijden kan vanaf Venlo over de A67 en de A2, meldt de ANWB.

De oorzaak voor het ongeval is op dit moment niet bekend, de politie zal daar onderzoek naar doen.

Vakbond kondigt nieuwe staking bij metaalbedrijven aan

UTRECHT – Vakbonden FNV en CNV kondigen opnieuw stakingen in de metaalsector aan. Werknemers van metaalbedrijven dreigen donderdag 24 uur het werk neer te leggen in Drenthe en vrijdag in Noord-Holland en Utrecht. Werkgevers blijven zich volgens de bonden verzetten tegen een goede cao voor de ongeveer 360.000 medewerkers.

Werknemers blijven staken totdat er voor de vakbond een goede cao ligt, zegt FNV-onderhandelaar Peter Reniers. “We hebben de afgelopen cao-periode fors ingeleverd op koopkracht, maar hier lijken de werkgevers totaal geen boodschap aan te hebben.” De cao geldt voor werknemers van kleinere metaal- en techniekbedrijven, zoals installatie- of isolatiebedrijven. Bij bijvoorbeeld Spie, Unica en Equans wordt gestaakt.

FNV wil onder meer een structurele loonsverhoging van ruim 10 procent om de gestegen inflatie te compenseren. Daarbovenop wil de vakbond een salarisverhoging van 100 euro bruto per maand om de koopkracht te verbeteren.

Hervatting overleg

Bijna zeshonderd werknemers deden mee aan een 24 uursstaking in Friesland en de Noordoostpolder vorige maand. FNV-bestuurder Wilma Nieveen zei daarbij dat de werkonderbreking impact had op de productie bij bedrijven en dat sommige afdelingen volledig stillagen.

“Stakingen brengen nieuwe cao’s in de metaal en techniek niet dichterbij”, zegt Ron Follon, onderhandelaar namens de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek (FWT). Voor nieuwe cao’s moet het overleg volgens hem worden hervat. Hij roept de vakbonden daarom op om terug te keren naar de onderhandelingstafel.

De werkgevers hadden eerder een naar eigen zeggen “stevig eindbod” gedaan met een “flinke” loonsverhoging van ruim 9 procent. “De vakbonden houden vast aan een looneis van ruim 13 procent. Daarmee plaatsen ze zich buiten de realiteit. Dit kunnen werkgevers simpelweg niet dragen”, stelde Follon vorige maand.

×