Clicky

dinsdag 5 november 2024 - 10:27 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 425

Geld beschikbaar om wegen veiliger te maken

Mark Harbers

De komende periode krijgen gemeenten, provincies en waterschappen nieuwe mogelijkheden om met geld van het Rijk hun wegen veiliger te maken. Dit geld komt uit de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid, waarmee het Rijk 500 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld tussen 2020 en 2030.

Vandaag meldde minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) dat de regels voor overheden om aanspraak te maken op dit geld worden verruimd wanneer de derde tranche ingaat. Naar verwachting is dat in het derde kwartaal van 2024. Tijdens de eerste twee tranches is al voor ruim 200 miljoen bijgedragen aan verkeersveiligheidsmaatregelen. Denk aan het verbreden van fietspaden, het verlagen van het snelheidslimiet en de aanleg van rotondes.

Minister Harbers: “Het aantal verkeersslachtoffers is weer aan het stijgen: in 2022 ging het om 745 dodelijke slachtoffers, dat zijn meer dan twee mensen per dag. Dat is veel te veel. Uit onderzoek blijkt dat veel ongelukken gebeuren in de bebouwde kom. Daarom hebben we vanuit het Rijk geld beschikbaar om ook deze wegen veiliger te maken. Ik vind het belangrijk om te luisteren naar wat de overheden nodig hebben om dit geld zo effectief mogelijk te besteden, vandaar dat we de regels flexibeler gaan maken.”

Nieuwe regels

Eén van de veranderingen die vandaag wordt aangekondigd, is dat het voor overheden mogelijk wordt om in één keer aanspraak te maken op een groter geldbedrag. Bij de vorige tranches gold er een lager plafond, waardoor kleinere gemeenten onvoldoende geld konden krijgen om de grotere maatregelen uit te voeren. Denk dan aan het aanleggen van een rotonde of fietsonderdoorgang.

Daarnaast worden de geschatte kosten voor het uitvoeren van de maatregelen beter passend gemaakt bij de daadwerkelijke kosten. Eerder werden de kosten berekend op basis van het huidige prijspeil. Doordat de uitvoering vaak pas een jaar of twee later plaatsvindt, liepen veel overheden er tegenaan dat de bijdrage van het Rijk aan een maatregel lager uitviel dan verwacht.

Verder wordt de verantwoording voor overheden eenvoudiger. Nu moeten overheden achteraf laten weten hoe veel geld zij hebben uitgegeven aan bijvoorbeeld het inrichten van een schoolzone. Op basis daarvan wordt bepaald op hoe veel geld ze recht hebben. Voor de derde tranche gaat IenW alleen nog kijken naar of een maatregel is gerealiseerd, maar staat de bijdrage voor die maatregel vooraf vast. Als overheden een maatregel goedkoper kunnen uitvoeren, dan is dat in hun voordeel.

Onderzoek is positief

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ingeschat hoe veel slachtoffers zijn voorkomen en hoe veel kosten zijn bespaard door deze investeringen in veiliger wegverkeer. Wanneer alle maatregelen worden uitgevoerd, zullen er volgens hen over 30 jaar bijna 600 slachtoffers zijn voorkomen. Daarmee leveren de maatregelen 1,5 keer zoveel baten op als dat ze kosten.

Politie stelt dodental busongeluk Leipzig bij van vijf naar vier

LEIPZIG – Het busongeluk bij de Duitse stad Leipzig heeft niet aan vijf, maar aan vier mensen het leven gekost, meldt de politie. Een van de slachtoffers blijkt niet overleden te zijn, maar wel levensgevaarlijk gewond.

Het ongeluk met het voertuig van vervoerder FlixBus gebeurde woensdagochtend op de A9, in het oosten van Duitsland. De bus raakte van de weg en sloeg over de kop. Volgens de vervoerder heeft de chauffeur het overleefd en heeft hij zich gehouden aan alle regels rond rij- en rusttijden.

Volgens de nieuwste informatie raakten 29 mensen lichtgewond en 6 zwaargewond. De identificatie van de doden is nog bezig. De politie onderzoekt of het ongeluk is veroorzaakt door nalatigheid.

De snelweg werd volledig afgesloten en ging pas in de loop van woensdagavond weer open. Dat was zo’n twaalf uur na de crash.

Twee lichamen geborgen na brugongeluk Baltimore

brugongeluk Baltimore

BALTIMORE – [update 08:30 uur]Bij de zoekactie naar vermisten bij het brugongeluk in Baltimore zijn twee lichamen geborgen, hebben de autoriteiten bekendgemaakt. Vier anderen worden nog vermist.

De gevonden slachtoffers zijn een 35-jarige man uit Baltimore en een 26-jarige man uit het nabijgelegen Dundalk. De twee kwamen oorspronkelijk uit Mexico en Guatemala. Net als de nog vermiste personen maakten de mannen onderdeel uit van een crew die zich bezighield met het vullen van gaten in het wegdek van de brug. Hun lichamen werden gevonden in een rode truck die op bijna acht meter diepte werd gevonden.

De lokale politie liet woensdag weten dat op sonarbeelden andere voertuigen onder water te zien zijn, maar die zijn bedolven onder de gezonken brugonderdelen. Pogingen de lichamen te bergen zijn voorlopig opgeschort omdat de omstandigheden te veel risico’s opleveren voor reddingswerkers.

In de nacht van maandag op dinsdag voer een vrachtschip tegen de Francis Scott Key Bridge over de rivier Patapsco. De kapitein van het schip had minuten daarvoor stroomuitval gemeld en om hulp gevraagd. De brug stortte na de botsing deels in en er kwamen meerdere mensen in het water terecht. Twee mensen konden direct na het ongeluk worden gered.

Baltimore is een belangrijke havenstad. Experts vrezen dat de schade van het ongeluk en de economische verstoringen door de gestokte doorstroom behoorlijk kan oplopen, met schattingen tussen honderden miljoenen en meer dan een miljard dollar.

Overijssel krijgt weg van 77 miljoen euro om files te verminderen

ZWOLLE – De provincie Overijssel heeft toestemming gegeven voor de aanleg van de Vloedbeltverbinding, een provinciale rondweg tussen Almelo en Borne. Een meerderheid van Provinciale Staten stemde woensdag in met het zogeheten provinciaal inpassingsplan. Dit plan bevat allerlei afspraken over het project.

Vooraf was onduidelijk of de BBB, met afstand de grootste fractie in de Staten van Overijssel, zou instemmen. BBB had namelijk de nodige twijfels en bedenkingen over het plan, onder meer over de juridische basis. De zeventien leden van de fractie stemden uiteindelijk voor. Coalitiepartner GroenLinks stemde juist tegen. Dat was opvallend omdat gedeputeerde Martijn Dadema van GroenLinks over dit mobiliteitsplan gaat.

De aanleg van de Vloedbeltverbinding kost ongeveer 77 miljoen euro. Vooral door indexatie ligt dat bedrag bijna 27 miljoen euro hoger dan in 2021 werd begroot.

De nieuwe weg van ruim 6,5 kilometer moet onder meer de nabijgelegen snelweg A1/A35 ontlasten, en zorgen voor aanzienlijk minder verkeer op de provinciale weg N743 die door het dorp Zenderen en door Borne gaat. Daarop staan dagelijks files. De Vloedbeltverbinding loopt deels parallel aan de A1/A35 en heeft ten zuidwesten van Borne, nabij Hengelo, een aansluiting op de snelweg.

In Overijssel werd jaren gepraat over de nieuwe weg. Inwoners van het gebied waar de Vloedbeltverbinding moet komen te liggen, vrezen voor extra overlast. De gemeente Almelo is tegen het beoogde tracé en stuurde twee weken geleden een kritische brief naar het provinciebestuur, waarin het met juridische stappen dreigt. Veel partijen in de Staten wilden dan ook van Dadema weten of het plan wel stand houdt bij de rechter.

“We zijn voorbereid op een gang naar de Raad van State, daar is in de planning al rekening mee gehouden”, aldus Dadema. “Het is onfortuinlijk dat we op deze manier tegenover één van onze gemeenten staan. Op dit moment is de constatering: ‘we agree to disagree’ met Almelo over het nut en de noodzaak van deze Vloedbeltverbinding. Het sterkt me dat de rest van de gemeenten wel enthousiast is over deze oplossing.”

Bosma meldt bedreiging Klaver door Baudet na debat, wil gesprek

Bedreiging Baudet

DEN HAAG -FVD-leider Thierry Baudet heeft Tweede Kamerlid Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA) woensdag na een debat tot twee keer toe bedreigd. Dat schrijft Kamervoorzitter Martin Bosma in een brief aan Baudet. Bosma wil dat Baudet zich donderdagochtend bij hem meldt voor een gesprek. “Bedreigingen – nota bene in de plenaire zaal – kan ik niet tolereren.”

Klaver vroeg Baudet na een debat over een wetsvoorstel van FVD de jaarverslagen van de Stichting Forum voor Democratie op te sturen, schrijft NRC. Daarop zou Baudet volgens het GroenLinks-PvdA-Kamerlid hebben geantwoord: “Dat ga ik niet doen. En als je het nog een keer vraagt, sla ik je op je bek.”

Bosma was zelf niet bij het gesprek, maar heeft er van meerdere anderen over gehoord. Hij ziet in de regels van de Tweede Kamer geen mogelijkheden om sancties op te leggen om bedreigingen buiten debatten, maar vindt dat “wel degelijk grenzen en fatsoensnormen zijn overschreden”.

Donaties

Tijdens het debat botste Baudet al met Klaver en Jan Paternotte (D66) toen die twee Kamerleden hem vroegen naar donaties aan de stichting die voorloper van zijn politieke partij is. “In elke andere situatie zou ik iemand op de bek slaan als je zoiets van mij denkt”, zei Baudet.

Bosma vond die opmerking van Baudet nog kunnen. “Ik heb eerder het idee dat hij het overdrachtelijk bedoelde in de zin van: je zou heel erg boos zijn op een derde persoon.” Dat geldt wat hem betreft niet voor bedreigingen die Baudet tegen Klaver richtte vlak nadat het debat was afgehamerd.

Onacceptabel

Klaver noemt het goed dat Bosma dit zo snel oppakt. “Bedreigingen zijn onacceptabel. In een democratie lossen we meningsverschillen met woorden op. Dat de heer Baudet in onze vergaderzaal, het hart van de Nederlandse democratie, het nodig vond een bedreiging te uiten is een dieptepunt”, verklaart hij in een reactie. Paternotte wijst op X naar een voorstel vorig jaar van hem en ChristenUnie-leider Mirjam Bikker om bedreiging te verbieden in de Tweede Kamer. “Wat je in de nationale vergaderzaal roept, is niet zonder consequenties. Het zet mensen aan tot intimidatie. En erger.” De afgelopen jaren is vaker ophef geweest in het parlement over de verruwing van omgangsvormen en taalgebruik.

Het debat ging over een initiatiefwetsvoorstel van Forum om een raadgevend referendum te houden over de vraag of Nederland lid moet zijn van de Europese Unie.

Baudet was woensdagavond niet direct bereikbaar voor een reactie.

Kustwacht zegt dat schip Baltimore geen gevaar is voor omgeving

Baltimore - Dali

BALTIMORE – De lading aan boord van het schip dat in aanvaring kwam met de brug in Baltimore levert volgens de kustwacht geen gevaar op voor de omgeving. Het schip had gevaarlijke stoffen aan boord, maar die zijn veilig, zei viceadmiraal Peter Gautier tijdens een persconferentie in het Witte Huis.

Er wordt nog altijd gezocht naar de zes mensen die vermist worden, aldus Gautier. De autoriteiten gaan ervan uit dat zij niet meer in leven zijn. Intussen doen gespecialiseerde teams onderzoek naar de gevaarlijke stoffen en de staat van het schip, dat volgens Gautier stabiel is. Wel is er nog meer dan 5,5 miljoen liter smeer- en stookolie aan boord, plus 4700 containers waarvan er 56 gevaarlijke stoffen bevatten.

De Amerikaanse minister van Transport Pete Buttigieg zei op dezelfde persconferentie dat de ramp nog veel groter had kunnen zijn. “Feit is dat zonder verschillende factoren, waaronder de inspanningen van de hulpdiensten, de noodoproep, de afsluitingen voor onderhoud en het tijdstip, dit tientallen levens had kunnen eisen.”

EU-landen willen nog strengere importregels Oekraïense landbouw

BRUSSEL – De EU-landen willen de regels voor de invoer van Oekraïense landbouwproducten nog verder aanscherpen. Van een aantal producten willen ze de hoeveelheid verlagen die tolvrij naar de Europese Unie mag. De lidstaten gaan nu proberen het daarover eens te worden met het Europees Parlement.

De regeringen van de 27 EU-lidstaten en het Europees Parlement sloten vorige week al een voorlopig akkoord, maar Polen, Frankrijk en een aantal andere landen vonden dat dat hun eigen boeren niet genoeg beschermde. Daarom hebben de EU-ambassadeurs van de lidstaten nu afgesproken dat ze de quota voor onder meer eieren, pluimvee en andere landbouwproducten uit Oekraïne nog iets willen verlagen, zeggen EU-diplomaten. Als het land meer wil exporteren moet het daarover wel importheffingen betalen.

De aanscherpingen gaan Oekraïne een kleine 330 miljoen euro per jaar kosten, schatten EU-bronnen. De schade voor het land, dat door de oorlog voortdurend balanceert op de rand van bankroet, zou volgens het oorspronkelijke plan 86 miljoen euro lager uitvallen.

Limiet

Landbouwgrootmacht Oekraïne mag sinds juni 2022 zonder heffingen naar de Europese Unie exporteren. De EU wil die in juni aflopende maatregel verlengen, maar wel afzwakken. Zo wil zij tegemoetkomen aan Europese boeren die klagen dat ze worden weggeconcurreerd. De nieuwe (en laatste) verlenging zou gelden tot juni volgend jaar.

Sommige EU-landen, zoals Hongarije, stonden erop ook een limiet voor de heffingsvrije import van tarwe uit Oekraïne in te voeren. Maar zo’n ‘noodrem’ voor tarwe komt er ook volgens het nieuwe voorstel niet.

Onderhandelen

De quota voor landbouwproducten als suiker, honing, maïs, haver en gries zouden oorspronkelijk afgestemd worden op de invoer in 2022 en 2023. Toen ging al een groot deel van de export naar de EU, omdat Rusland bijvoorbeeld de Zwarte Zee blokkeerde. De EU-landen hebben nu afgesproken ook de export in de tweede helft van 2021, toen Oekraïne veel minder naar de EU uitvoerde, te laten meewegen.

De EU-landen moeten nu weer onderhandelen met het Europees Parlement. “Na het paasweekend weten we meer van hun kant”, zegt een EU-diplomaat. Vliegende haast is inmiddels geboden om de aanpassingen nog voor juni rond te krijgen. Als dat niet lukt, zouden alle importheffingen weer gaan gelden en is Oekraïne helemaal slecht af. Maar de EU-bron heeft goede moed, want “dit nieuwe compromis is een stap in de richting” van wat het Europees Parlement wilde.

Cao-akkoord grondpersoneel Lufthansa voorkomt staking rond Pasen

FRANKFURT – Een dreigende staking van grondpersoneel van Lufthansa rond Pasen is voorkomen.

De Duitse vakbond Verdi en het luchtvaartconcern zijn het woensdagavond na onderhandelingen met bemiddelaars in hoofdlijnen eens geworden over een nieuwe cao voor de ongeveer 25.000 grondmedewerkers.

Recent legde het grondpersoneel al het werk neer, waardoor honderden vluchten werden geannuleerd. Beide partijen onderhandelden sinds maandag achter gesloten deuren met bemiddeling van onder anderen de minister-president van de deelstaat Thüringen. Zo wilden ze nieuwe stakingen van onbepaalde duur in de drukke Duitse paasvakantie voorkomen.

Details van de overeenkomst zijn nog niet naar buiten gebracht. De vakbond eiste onder meer een salarisverhoging van 12,5 procent bij een looptijd voor de nieuwe cao van een jaar. Maar Lufthansa wilde eerder niet verder gaan dan 10 procent meer loon in combinatie met een looptijd van 28 maanden.

Met de deal is de stakingsdreiging in de Duitse luchtvaart nog niet verdwenen. Zo is er ook nog een conflict over de cao voor werknemers van luchtvaartbeveiligingsdiensten op Duitse luchthavens. Daarvoor beginnen volgende maand nieuwe onderhandelingen met een bemiddelaar.

Ook de stewards en stewardessen van Lufthansa hebben al gestaakt voor een hoger loon. Voor dat geschil lijkt voorlopig nog geen oplossing in zicht.

Gasunie waarschuwt voor kans op gastekort in komende jaren

GRONINGEN – [update 19:30 uur] Nederland kan komende jaren te maken krijgen met een gastekort als de overheid geen maatregelen neemt. Daarvoor waarschuwt Gasunie Transport Services (GTS), de beheerder van het landelijk gasnet.

Als komende winters kouder dan gemiddeld verlopen, zouden de gasopslagen na de winter relatief leeg kunnen zijn. Dan is er een “reële kans” dat het de zomer daarop niet lukt om de opslagen weer voldoende te kunnen vullen voor het geval de winter erna weer heel koud wordt.

De kans dat dit gebeurt, lijkt klein. Maar volgens GTS is het zaak “proactief te handelen” om de levering van aardgas te kunnen blijven garanderen, nu de import van Russisch gas is gestopt en ervoor is gekozen om niet meer verder te gaan met de gaswinning in het Groningenveld.

Vulnorm

In een adviesrapport worden meerdere maatregelen voorgesteld. Zo zou er een wettelijk vastgestelde vulnorm moeten komen voor de gasopslagen. Ook adviseert GTS om te beginnen met de aanleg van een noodvoorraad om in geval van nood toch nog wat gas achter de hand te hebben.

Demissionair minister Rob Jetten voor Klimaat en Energie zegt dat de in het rapport benoemde risico’s reden zijn voor het kabinet om waakzaam te blijven. “Hoewel de kans zeer klein is dat de door GTS geschetste tekorten zich voordoen, zouden de economische en maatschappelijke gevolgen groot zijn.”

Wetsvoorstel

Het kabinet werkt ook aan een wetsvoorstel om beter voorbereid te zijn op een mogelijke gascrisis. Dat wetsvoorstel zou volgens Jetten dit najaar naar de Tweede Kamer moeten gaan.

Volgens de bewindsman blijft het kabinet zich verder inzetten voor voldoende capaciteit als het gaat om de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). Hierover lopen ook nog gesprekken met Gasunie.

Gasopslagen

Het risico op een tekort aan capaciteit zou vanaf oktober 2026 tijdelijk opgelost zijn met de uitbreiding van de Gate Terminal bij Rotterdam. Maar het probleem zou zich na afloop van de termijn voor de tijdelijke lng-terminal in de Eemshaven in september 2027 opnieuw kunnen voordoen, erkent Jetten.

Door het milde weer is de leveringszekerheid van gas afgelopen winter niet in gevaar gekomen. De Nederlandse gasopslagen waren vooraf ook goed gevuld. Op 1 november zaten ze voor 99,6 procent vol. Begin vorige maand was dit nog 64,9 procent. Daarmee werd ruimschoots voldaan aan het voor die datum vanuit Brussel voorgeschreven vulniveau van 43 procent.

Air France en KLM nemen vernieuwde Air&Rail Terminal in Brussel-Zuid in gebruik

SCHIPHOL – Dinsdag 26 maart werd de volledig gerenoveerde Air&Rail Terminal van Air France en KLM officieel in gebruik genomen door Marjan Rintel, CEO van KLM, Pieter Jan Kleiweg de Zwaan, Permanent Vertegenwoordiger van Nederland bij de EU en François Sénémaud, Franse ambassadeur in België. De Air&Rail Terminal is te vinden in het station Brussel-Zuid en biedt een sfeervolle lounge voor reizigers. Air France en KLM blijven investeren in hun Air&Rail aanbod tussen België, Frankrijk en Nederland, met meer dan 4.500.000 zitplaatsen op 93.000 hogesnelheidstreinen sinds de introductie van de dienst in maart 2001.

“We zijn trots op onze continue investering in het Air&Rail product. We blijven ons volledig inzetten voor een soepele klantreis, waardoor de trein een steeds beter alternatief biedt voor korte-afstandsvluchten binnen Europa. We werken nauw samen met onze partners om het Air&Rail aanbod voor onze klanten te optimaliseren voor onze klanten, die kunnen kiezen uit meer dan 300 bestemmingen wereldwijd via Parijs-Charles de Gaulle en Schiphol”, zegt Marjan Rintel, CEO KLM.

Al bijna 20 jaar bieden Air France en KLM hun klanten van en naar België een volledig geïntegreerde service, waarbij ze hun trein- en vliegreizen kunnen combineren in dezelfde boeking. Dankzij het Air&Rail-aanbod hebben reizigers één enkele boeking voor hun hele reis en een gegarandeerde zitplaats op de volgende beschikbare vlucht of trein, kosteloos, als hun vlucht of treinvertraging zou hebben. Speciale teams helpen reizigers van Air France en KLM in de stations.

Leden van Flying Blue, het loyaliteitsprogramma van Air France en KLM, krijgen alle voordelen die bij hun status horen: Miles sparen, voorrang bij het inchecken dankzij de SkyPriority-service, toegang tot de Eurostar Lounge in het station Brussel-Zuid, extra bagagevrijstelling en gratis toegang tot stoelopties aan boord van hun vlucht. Air France-klanten met een aansluiting in Parijs-Charles de Gaulle hebben als extra voordeel de doorcheck van hun bagage vanaf het station Brussel-Zuid tot aan de eindbestemming van hun reis. KLM-klanten profiteren van SkyPriority in transit op Amsterdam Airport Schiphol, waardoor ze voorrang krijgen bij het inchecken, het boarden en de bagageafhandeling, evenals voorrang bij de veiligheidscontrole en immigratie.

Sinds 2022 kunnen KLM-klanten die overstappen op Schiphol vanaf 30 uur voor vertrek online inchecken voor hun gehele reis, inclusief treinreizen met Eurostar. Hiermee wordt tijd bespaard. Reizigers kunnen tot 30 minuten voor vertrek inchecken. Air France-klanten krijgen een 1e-klas zitplaats aan boord van TGV INOUI. Business Class-klanten van KLM nemen plaats in de Premium-klasse aan boord van de Eurostar-treinen.

Aanstaande zomer wordt een zevende dagelijkse hogesnelheidsdienst toegevoegd op het traject tussen Brussel-Zuid en Parijs-Charles de Gaulle.

Zware val wielrenner Van Aert in Dwars door Vlaanderen [+video]

Wout van Aert

WAREGEM – [update 19:45 uur]De Belgische wielrenner Wout van Aert heeft door een zware val tijdens Dwars door Vlaanderen zijn sleutelbeen en meerdere ribben gebroken. Dat meldt zijn ploeg Visma – Lease a Bike op X.

Het is nog onduidelijk hoelang Van Aert uit de roulatie is, maar hij start sowieso niet in De Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en Amstel Gold Race.

Van Aert was betrokken bij een grote valpartij op ongeveer 70 kilometer van de finish. Een geëmotioneerde Van Aert bleef lang op de grond zitten alvorens hij werd afgevoerd naar een ziekenhuis. Ook zijn landgenoot Jasper Stuyven behoorde tot de slachtoffers. De renner van Lidl-Trek moest ook opgeven, net als de Eritreër Biniam Girmay. De Deen Mads Pedersen, zondag winnaar van Gent-Wevelgem, viel eveneens, maar kon zijn weg vervolgen.

Stuyven heeft volgens Belgische media ook zijn sleutelbeen gebroken. Girmay liep geen blessures op bij de crash, meldde zijn ploeg Intermarché-Wanty.

De Amerikaan Matteo Jorgenson, ploeggenoot van Van Aert, won Dwars door Vlaanderen. Voor Van Aert is het afzeggen voor de klassiekers extra pijnlijk. De Belg had zijn hele voorjaar afgestemd op met name ‘de Ronde’ en Parijs-Roubaix, koersen die hij nog niet heeft gewonnen.

Geen aanwijzing voor omkoping of poging daartoe door Khalid Kasem

Khalid Kasem

AMSTERDAM -De deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten zegt geen aanwijzingen te kunnen vinden voor omkoping van selectiefunctionarissen of pogingen daartoe door voormalig advocaat Khalid Kasem. Wel krijgt hij een formele waarschuwing omdat hij in één geval ongepaste uitlatingen tegen een cliënt deed om een factuur betaald te krijgen.

Kasem werd in verschillende artikelen in het AD in verband gebracht met omkoping. De krant zou opnames hebben uit 2019 waarin hij bijvoorbeeld tegen Peter R. de Vries, met wie hij destijds in Amsterdam een advocatenkantoor had, zou bevestigen dat hij een medewerker van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) had omgekocht om een cliënt eerder vrij te krijgen. Kasem ontkende deze beschuldiging direct.

Over de opnames schrijft de toezichthouder dat de dingen die worden gezegd “niet telkens letterlijk opgevat moeten worden, maar moeten worden geplaatst in een bredere context. Een deelnemer aan een gesprek die niet weet dat een opname wordt gemaakt zal in het algemeen minder zorgvuldig, en soms zelfs ronduit inadequaat, formuleren en zal zich ook minder bekommeren om de indruk die zijn woorden wellicht achterlaten bij de gesprekspartners”.

De deken van de Amsterdamse orde van Advocaten meldt dat dat niet wegneemt dat hij juist de delen uit die gesprekken die vragen opriepen, heeft onderzocht. De bevinding hieruit is dat “de beweerde omkoping” niet heeft plaatsgevonden. “Dat wordt niet alleen door alle betrokkenen gesteld, maar is ook erg onwaarschijnlijk en weinig zinvol gezien de achterliggende structuren en processen van Dienst Justitiële Inrichtingen. De stukken bevestigen dat de processen correct zijn gevolgd.”

Door de gebeurtenissen legde Kasem zijn werk als presentator van het BNNVARA-programma Khalid & Sophie neer. Een woordvoerder van BNNVARA zegt op dit moment nog niet op het onderzoek te reageren, maar hoopt dit in de loop van de middag wel te doen.

Transavia neemt tweede Airbus A321neo in ontvangst

SCHIPHOL – Transavia heeft de tweede Airbus A321neo in ontvangst genomen als onderdeel van de omvangrijke vlootvernieuwing. Het nieuwe toestel landt donderdag 28 maart op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij vervangt komende jaren de volledige Boeing-vloot. Daarmee wordt toegewerkt naar een schonere, stillere en zuinigere luchtvaart.

De vernieuwing van de vloot draagt bij aan de doelstellingen uit het Akkoord Duurzame Luchtvaart. De nieuwe toestellen zorgen onder meer voor minder geluid voor omwonenden van luchthavens. De Airbus A320-familie, inclusief gekozen motor, verkleint de zogeheten noise footprint tot 50 procent; een duidelijk verschil van geluidsbeleving bij zowel take-off als de nadering. Verder zorgen de nieuwe Airbussen voor meer dan 15 procent reductie van CO2-uitstoot ten opzichte van de vorige generatie vliegtuigen.

Pieter Wensveen, CFO Transavia, kreeg het nieuwe vliegtuig bij Airbus in Hamburg officieel overgedragen. “De luchtvaartsector staat voor een enorme opgave om schoner, stiller en zuiniger te vliegen. Daar investeren we miljarden in. De nieuwe toestellen zijn significant stiller. De komende zeven jaar wordt de hele vloot vernieuwd. Maar dat kan alleen als er ook perspectief blijft voor de luchtvaart. Voor deze zomer hebben wij al zes Airbussen in de vloot zitten. Deze zomer wordt al een vijfde van de nachtvluchten van Transavia door de nieuwe stillere Airbus uitgevoerd. Eind dit jaar hebben we er acht en volgend jaar is meer dan de helft van al onze vloot op Schiphol vernieuwd en dus meer dan 50 procent stiller. Dat is ook ruim beter dan de norm vanuit de overheid.”

Passagiers 

De komst van de nieuwe vliegtuigen brengt passagiers meer comfort. In de cabine is plaats voor maximaal 232 reizigers waar dat er in de huidige Boeing 737-800 nog 189 zijn. De bredere cabine geeft een gevoel van extra ruimte, waarbij de grotere bagagebakken met verbeterde toegang ervoor zorgen dat handbagage gemakkelijker is op te bergen. Alle stoelen beschikken verder over USB C-poortjes om mobiele apparatuur op te laden.

Eind 2021 plaatste Air France-KLM een order voor 100 vliegtuigen uit de Airbus A320neo-familie – met de optie om nog eens 60 vliegtuigen aan te schaffen. Deze bestelling is bedoeld om de vloot van Transavia Nederland, Transavia Frankrijk en KLM te vernieuwen en uit te breiden. De order omvat zowel Airbus A320neo als Airbus A321neo vliegtuigen.

Pegida-voorman Wagensveld opgepakt na op de grond slepen koran

Edwin Wagensveld

ARNHEM – Pegida-voorman Edwin Wagensveld is opgepakt in de rechtbank in Arnhem nadat hij, voordat hij naar binnen ging, een koran aan een hondenriem over de grond had gesleept. Hij overtrad hiermee het noodbevel dat hem eerder werd opgelegd, meldt de politie.

Hij mocht woensdag naar Arnhem komen omdat de rechtbank dan zijn bezwaar behandelt tegen het gebiedsverbod dat burgemeester Ahmed Marcouch hem oplegde. Hij mocht geen andere handelingen uitvoeren. Met het op de grond slepen van de koran verbrak hij de regels.

Ook veel gewonden na dodelijke buscrash bij Leipzig

buscrash bij Leipzig

LEIPZIG – De Duitse autoriteiten hebben na de dodelijke buscrash bij Leipzig meer bekendgemaakt over het aantal slachtoffers. Er vielen naast vijf doden ook zo’n twintig gewonden, zegt de politie.

De bus van vervoerder FlixBus raakte woensdag van de weg op de A9 en kantelde. Over de identiteit van de overleden slachtoffers is nog niets bekendgemaakt.

Er zouden 53 passagiers en twee bestuurders in de bus hebben gezeten. Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt nog geen signalen te hebben ontvangen dat ook Nederlanders meereden.

De bus reed van Berlijn naar Zürich. De hulpdiensten rukten na de crash met groot materieel uit om hulp te verlenen. Op beelden is te zien dat helikopters op het wegdek stonden van de snelweg, die in beide richtingen werd gesloten.

FlixBus reageerde geschokt op het incident. Een woordvoerder liet weten mee te leven met de slachtoffers en de nabestaanden. Het bedrijf zou nauw samenwerken met de autoriteiten om de oorzaak van het incident op te helderen.

LAATSTE NIEUWS

Van den Bosch eert jubilarissen met feestelijke avond

ERP - Het is een van de mooiste tradities van Van den Bosch: de jubilarissenavond. Begin november eerde de logistiek dienstverlener ruim 300 dienstjaren,...