Clicky

maandag 18 november 2024 - 16:01 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 424

Kayak-zanger en drummer Max Werner (70) overleden

Max Werner,

DEN HAAG – Drummer en zanger Max Werner, vooral bekend van de band Kayak, is op 70-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de band woensdag bekendgemaakt op haar website en haar Facebookaccount.

“We kregen het droevige nieuws te horen dat Max overleden is”, schrijft de formatie. “Max was de eerste zanger van de band tot 1978 en in die hoedanigheid essentieel voor de sound van de groep. Later werd hij ook de drummer van de groep.”

Kayak werd in 1972 opgericht door Werner, pianist Ton Scherpenzeel, gitarist Johan Slager en drummer Pim Koopman. Als zanger was Werner te horen op de eerste vijf albums van de groep. Het grootste succes werd eind jaren zeventig behaald met het album Starlight Dancer. Daarna stopte Werner met zingen en werd hij drummer van de band.

De groep was niet actief tussen 1982 en 1999, maar daarna kwamen de muzikanten weer samen. Werner keerde toen ook terug als zanger, tot de samenwerking na een comebacktournee definitief werd beëindigd. Daarna maakte Werner nog vier soloalbums. Internationaal scoorde hij in 1981 een grote hit met het lied Rain in May, niet alleen in Europa maar ook in de VS.

Exporteurs iets positiever voor 2024, na groeistagnatie in 2023

DEN HAAG – Nederlandse exporteurs zagen de vraag naar hun producten vorig jaar flink afnemen. De groei kwam volledig stil te liggen. Het was het slechtste jaar in een decennium, op coronajaar 2020 na. Dat meldt ondernemersvereniging evofenedex, die samen met kredietverzekeraar Atradius onderzoek deed naar de internationale handel.

Voor dit jaar zijn internationaal opererende bedrijven iets positiever, met een gemiddelde groeiverwachting van 7 procent. “Hoewel exporteurs optimistischer zijn dan vorig jaar, zijn hun groeiverwachtingen nog altijd lager dan gemiddeld in het afgelopen decennium”, stellen de onderzoekers. In de laatste tien jaar was de gemiddelde groeiverwachting 9 procent.

De exporteurs hebben met een rapportcijfer van 6,1 weinig vertrouwen in het economische klimaat. “Door geopolitieke spanningen tekenen zich steeds grotere breuklijnen af in het internationale handelsverkeer. Vooral hierdoor staat het vertrouwen onder druk. De helft van de exporteurs beschouwt dit als de grootste bedreiging voor het behalen van hun doelstellingen”, staat in het rapport. Onder meer de spanningen tussen Europa en Rusland en tussen China en de Verenigde Staten zetten de positie van Nederland als belangrijk exportland onder druk.

De Verenigde Staten staan bovenaan in de top tien van landen waar Nederlandse exporteurs de grootste omzetstijging verwachten. China en Tsjechië staan bovenaan in de lijst van verwachte omzetdalingen. Exporteurs beschouwen Europa, en dan met name Duitsland, als de kansrijkste regio voor de komende jaren.

Curatoren van failliete Van Hool kiezen voor bod van VDL en Schmitz Cargobull

Van Hool

BRUSSEL – De Nederlandse bussenbouwer VDL en de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull nemen samen het failliete Van Hool definitief over. De curatoren van het Belgische bedrijf hebben een principeakkoord gesloten met beide partijen, meldt een woordvoerder van Van Hool woensdagavond.

Het bod dat de bedrijven uitbrachten nadat Van Hool maandag bankroet werd verklaard, is met alle betrokken partijen besproken en aanvaard. “De andere biedingen die de afgelopen dagen werden voorgelegd aan het college van curatoren werden uiteraard ook besproken met diezelfde stakeholders en uiteindelijk niet weerhouden”, aldus Van Hool.

VDL en Schmitz Cargobull leken in eerste instantie de enige gegadigden, maar dinsdag kwam naar buiten dat de Belgische zakenman Guido Dumarey samen met de Amerikaanse dealer van Van Hool-bussen, ABC, een concurrerend bod had gedaan. Hij beloofde meer banen te behouden.

Curator Jeroen Pinoy zegt dat de andere biedingen “niet significant beter” waren dan het bindende bod van VDL en Schmitz Cargobull. Hij ziet in de overname door de Nederlands/Duitse combinatie “de beste oplossing voor de tewerkstelling en een duurzame doorstart.”

Lufthansa schort tijdelijk vluchten naar Teheran op

BERLIJN – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa vliegt tijdelijk niet van en naar Teheran, de hoofdstad van Iran, “door de huidige situatie in het Midden-Oosten”. Hoelang de maatregel duurt, is nog niet bekend. Het besluit geldt in ieder geval tot donderdag.

“We houden de situatie in het Midden-Oosten voortdurend in de gaten en staan in nauw contact met de autoriteiten. De veiligheid van onze gasten en bemanningsleden is de topprioriteit van Lufthansa”, heeft een woordvoerder van Lufthansa gezegd tegen persbureau Reuters.

Als Iran vanaf het eigen grondgebied een aanval uitvoert op Israël, zullen de Israëlische autoriteiten namelijk reageren met een aanval op Iran. Met die waarschuwing kwam de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Israel Katz op berichtendienst X.

Het bericht van Katz was gericht aan de hoogste geestelijk leider van Iran, Ali Khamenei. Die zei eerder dat het “boosaardige regime” in Israël gestraft zal worden voor een recente luchtaanval bij de Iraanse ambassade in Syrië.

Het Nederlandse KLM vliegt niet op de Iraanse hoofdstad.

FNV noemt uitkomsten onderzoek fijnstof op Schiphol ‘zorgwekkend’

UTRECHT – Platformmedewerkers op Schiphol worden tijdens hun werk blootgesteld aan hoge concentraties ultrafijnstof. Dat wordt bevestigd in nieuw onderzoek in opdracht van Schiphol. Vakbond FNV noemt de cijfers, waarover televisieprogramma Zembla woensdag berichtte, “zorgwekkend”. De bond dringt erop aan dat door Schiphol voorgestelde maatregelen om de blootstelling aan ultrafijnstof te beperken, zo snel mogelijk worden ingevoerd.

Voor het onderzoek is voor zo’n driehonderd medewerkers gekeken aan hoeveel ultrafijne deeltjes ze dagelijks werden blootgesteld. Daaruit kwam voor sommige mensen een daggemiddelde uit van meer dan 100.000 ultrafijne deeltjes per kubieke centimeter. Dat is ongeveer drie keer zoveel als wanneer je op een snelweg staat, verduidelijkt FNV-bestuurder David van de Geer. “Dit onderzoek bevestigt wat we al langer weten en het laat zien dat er snel effectieve maatregelen genomen moeten worden.” Er komt volgens hem ook nog een onderzoek aan naar de impact op de gezondheid van medewerkers.

Schiphol laat weten de zorgen die er zijn rondom de uitstoot van vliegtuig- en dieselmotoremissies “uiterst serieus” te nemen. Het blootstellingsonderzoek is onderdeel van een hele reeks onderzoeken op de luchthaven. Volgens een woordvoerder bevestigen de uitkomsten van deze studie dat Schiphol met een recent bij de Nederlandse Arbeidsinspectie ingediend plan de juiste weg is ingeslagen.

Schiphol wil de blootstelling van personeel aan fijnstof verminderen door bijvoorbeeld vliegtuigmotoren zo min mogelijk te laten draaien en op het platform gebruik te maken van elektrische voertuigen. “Ook werken we aan innovaties voor het filteren en schoonmaken van lucht, om daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren”, vertelt de woordvoerder. Schiphol deed al een proef met een luchtzuiveringsinstallatie in de brandweerkazerne. Binnenkort start een vervolgproef met de installatie in de buitenlucht op het platform bij de D-pier. Dat is een van de locaties waar hoge concentraties ultrafijnstof zijn gemeten.

Habtamu de Hoop: Johan Derksen bepaalt niet wie ik ben

Habtamu

AMSTERDAM – GroenLinks-PvdA-parlementariër Habtamu de Hoop laat zich “niet door Johan Derksen vertellen of ik Fries ben of niet”. Dat stelde de politicus woensdag in Sophie & Jeroen naar aanleiding van uitlatingen die Derksen dinsdag deed in Vandaag Inside.

Derksen stelde dat De Hoop geen Fries is, omdat hij in Ethiopië is geboren. De parlementariër werd toen hij een paar maanden oud was geadopteerd door Friese ouders.

De Hoop vond het een “bizarre uitspraak” die hij in eerste instantie aan zich voorbij wilde laten gaan. Maar hier kwam hij woensdagochtend op terug. “Dit gaat voor mij over iets groters en fundamentelers”, zei De Hoop. “Veel mensen vragen zich hier af, zeker sinds de verkiezingen: hoor ik er wel? Mag ik wel Nederlander zijn? Mag ik wel Fries zijn?”

De Friese politicus stelde zich expliciet over de uitlatingen van Derksen te willen uitspreken voor “mensen die minder sterk in hun schoenen staan. Laat je niet door anderen vertellen wie je bent, waar je thuishoort en hoe je je moet voelen. Ik red me wel, maar als het over anderen gaat, word ik hier nijdig van. Als mensen het gevoel hebben hier niet thuis te horen, omdat een ander dat voor ze bepaalt. Jij bepaalt zelf je identiteit.”

De opmerkingen van Derksen leidden woensdag tot veel verontwaardiging, onder anderen onder politici en op sociale media. De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme stelde expliciet dat programma’s als Vandaag Inside racisme en discriminatie normaliseren, omdat het een “verdienmodel is”. Talpa Network, Talpa-baas John de Mol en de vaste analisten van Vandaag Inside waren woensdag de hele dag onbereikbaar om te reageren op de boze commentaren.

Rutte blij met nieuwe migratieregels EU ‘na jaren werk’

Rutte

DEN HAAG/BRUSSEL – Premier Mark Rutte is blij dat het Europees Parlement “na jaren werk” heeft ingestemd met nieuwe migratieregels. “Daar is het dan!”, schrijft hij op X. Landen als Polen en Hongarije zweren ondertussen dat ze zich blijven verzetten.

“Na jaren werk is er nu een definitief akkoord” over het opvangen, verdelen en terugsturen van migranten, aldus Rutte. “Hiermee beschermen we onze buitengrenzen en krijgen we meer grip op migratie.” De demissionair premier loopt vooruit op de definitieve goedkeuring van de lidstaten, die hun steun al eerder hadden toegezegd.

Polen en Hongarije houden vol dat ze zich niet laten dwingen om asielzoekers op te nemen of aan hun opvang mee te betalen. Die regel “zal beslist niet gaan gelden voor Polen”, stelt premier Donald Tusk. Hongarije “houdt zijn juridische en fysieke grenshekken, migratiepact of niet”, meldt de regeringswoordvoerder. De twee landen stribbelen al jaren tegen, maar de andere lidstaten besloten ditmaal door te drukken.

Ruttes partijgenoot Malik Azmani en CDA’er Jeroen Lenaers, twee van de belangrijkste betrokken Europarlementariërs, zijn wel blij. “Eindelijk”, zegt Lenaers, die “jaren van stilstand” in herinnering roept. Azmani prijst zich gelukkig met “strenge regels”, die “grenzen stellen” en “alle EU-landen verplichten om hun steentje bij te dragen”. De last ligt straks volgens hem niet langer “alleen bij West-Europese landen, zoals Nederland”. Ook SGP’er Bert-Jan Ruissen ziet “een stap in de goede richting”, al had hij liever meer asielzoekers als kansarm aangemerkt.

Linksere Europarlementariërs moesten soms slikken. Sophie in ‘t Veld (Volt) stemde voor, ondanks “problematische elementen, risico’s en zwakke punten”. Tineke Strik (GroenLinks) en Thijs Reuten (PvdA) zijn blij met de grotere solidariteit, maar bezorgd over het vastzetten van kansarme migranten.

Een nieuwe, gezamenlijke Europese aanpak van migratie stuitte lang op diepe tegenstellingen tussen grofweg zuidelijke, westelijke en oostelijke lidstaten. Zuidelijke aankomstlanden zoals Italië willen niet in hun eentje de lasten dragen, terwijl West-Europese lidstaten als Nederland klagen dat zij geen werk maken van opvang en selectie, maar migranten naar het westen doorsluizen. Sommige oostelijke EU-landen, Hongarije en Polen voorop, zouden liefst iedere migrant weren en passen ervoor andere lidstaten te helpen.

Van Praag wil ongeruste leden van Ajax snel bijpraten

Van Praag

AMSTERDAM – Van Praag wil ongeruste leden van Ajax snel bijpraten wil de leden van Ajax snel uitleg geven over de beslissing om algemeen directeur Alex Kroes te schorsen om het handelen met voorkennis in het aandeel van de beursgenoteerde club uit de hoofdstad. “Ik ben beschikbaar, maar het is niet aan mij maar aan de bestuursraad om een bijeenkomst te organiseren”, laat hij weten.

Van Praag, voorzitter van de raad van commissarissen, voelt dat er onder de leden van Ajax veel onrust is ontstaan na het voorgenomen ontslag van Kroes. De bestuursraad van Ajax ontving afgelopen maandag een brief die door 131 leden van de club uit Amsterdam is ondertekend. Zij vinden dat Van Praag karaktermoord op Kroes heeft gepleegd en eisen dat hij zijn excuses maakt.

Van Praag noemde Kroes ‘dom’ en ‘naïef’ en snapt niet dat de algemeen directeur vlak voor zijn voorgenomen benoeming in strijd met alle regels aandelen van zijn club heeft aangeschaft. Een paar dagen later bleek dat Van Praag ook niet helemaal op de hoogte was van de regels voor een beursgenoteerde voetbalclub. Hij was vergeten om zijn honderd aandelen te laten registreren bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

F-Side

Kroes voetbalt sinds zijn negende bij Ajax. Hij speelt inmiddels voor een veteranenploeg en staat er goed op bij veel leden. Kroes wil dat de AFM zich uitspreekt over zijn schorsing. Maar volgens bestuursvoorzitter Laura van Geest van de financiële toezichthouder kan een dergelijk onderzoek naar de situatie bij Ajax jaren duren en het voorgenomen ontslag van de algemeen directeur wordt op 21 mei al behandeld tijdens een buitengewone vergadering voor aandeelhouders.

Van Praag wil de ongeruste leden van Ajax dus eerder bijpraten. De bestuursraad, die namens de vereniging Ajax met 73 procent van de aandelen optreedt als grootaandeelhouder, heeft veel macht en kan zelfs de raad van commissarissen naar huis sturen. Dat voornemen staat echter niet op de agenda van de vergadering van 21 mei.

In de aanloop naar het thuisduel van zondag met FC Twente neemt de druk op commissarissen Anette Mosman, Georgette Schlick en in mindere mate Cees van Oevelen toe. Zij zaten afgelopen zomer al in de rvc toen de inmiddels ontslagen directeur voetbalzaken Sven Mislintat voor ruim 100 miljoen euro twaalf spelers kocht. Mosman en Schlick worden geïntimideerd door fanatieke fans van de F-Side, die eisen dat ze zo snel als mogelijk aftreden.

Wilders: partijen praten door, nog geen grote besluiten genomen

Geert Wilders

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders zegt “redelijk positief” gestemd te zijn over het verloop van de kabinetsformatie, maar erkent dat het “een klus” wordt om uiterlijk half mei uitsluitsel te kunnen geven. “Er zijn nog geen grote knopen doorgehakt”, erkent hij. Dat de onderhandelende partijen nog steeds met elkaar aan tafel zitten “is al goed nieuws”, vindt hij.

De leiders van PVV, VVD, NSC en BBB hadden woensdagavond een ingelast, gezamenlijk overleg met de informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf. Tot dusver voerden die deze week alleen aparte gesprekken met de onderhandelaars.

Op eerdere mediaberichten, waarin op basis van anonieme bronnen werd gemeld dat de onderhandelingen stroef zouden verlopen, wil Wilders na afloop niet ingaan. Dat in de kabinetsformatie hobbels gekomen moeten worden, is volgens hem dagelijks aan de orde. Het extra groepsgesprek was op verzoek van de informateurs, zegt de PVV-voorman. “En dan komen we allemaal heel braaf.”

Ook Pieter Omtzigt (NSC) wil niets weten van een impasse. Het is volgens hem normaal dat er soms verschillen van mening zijn. “Dat wisten we op 22 november al. Als die er niet waren, dan was er nu wel een kabinet.”

VDL wil geen biedingsstrijd om Van Hool

ROESELARE – Industrieconcern VDL wil niet in een biedingsstrijd stappen om de bussendivisie van het failliete Van Hool uit België. “Als er vanavond geen besluit wordt genomen of geen besluit in ons voordeel, dan eindigt het voor ons”, heeft een bestuurder van de Nederlandse onderneming woensdag laten weten.

Maandag werd bekend dat het Nederlandse VDL samen met trailerfabrikant Schmitz Cargobull het bankroete Van Hool wil overnemen. Maar dinsdag kwam naar buiten dat de Belgische zakenman Guido Dumarey samen met de Amerikaanse dealer van Van Hool-bussen, ABC, een concurrerend bod heeft gedaan. Hij beloofde meer banen te behouden. Schmitz Cargobull heeft ook concurrentie gekregen bij het bod op de trailerdivisie van Van Hool.

De curatoren moeten nu beslissen wat er gebeurt. Een Belgische vakbond vroeg hen al om de biedingen goed te vergelijken, zodat er zoveel mogelijk werkgelegenheid in België behouden blijft. Maar VDL wil duidelijkheid. “Ons bod is zeer zorgvuldig en solide tot stand gekomen”, zei VDL-bestuurder Rolf-Jan Zweep woensdag in de marge van een rondleiding van een nieuwe bussenfabriek van VDL in het Belgische Roeselare. “Als men het op een biedoorlog wil laten uitdraaien, moet men andere partijen zoeken.”

Zembla: Platformmedewerkers Schiphol blootgesteld aan fijnstof

HILVERSUM -Platformmedewerkers op Schiphol worden dagelijks blootgesteld aan gemiddeld meer dan 100.000 ultrafijne deeltjes per kubieke cm, dat is ruim twee keer zoveel als wat volgens de Arbeidsinspectie vanuit gezondheidskundig oogpunt gewenst is. Dat blijkt uit een omvangrijk, nog niet gepubliceerd onderzoek dat in handen is van Zembla.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksinstituut IRAS van de Universiteit Utrecht en het Nederlands Kenniscentrum Arbeid en Longaandoeningen (NKAL) in opdracht van Schiphol. Het stelselmatig inademen van ultrafijnstof kan hart- en longziekten veroorzaken.

Vakbond FNV zegt in een reactie bezorgd te zijn over de uitkomsten van het onderzoek. “Dat het foute boel is wisten we en daarom zijn we hier al zo lang op aan het drukken. We zijn ervan geschrokken dat de blootstelling zo hoog is. Het onderstreept dat snel adequate maatregelen getroffen moeten worden om te zorgen dat de blootstelling minimaal wordt.”

Tesla-monteurs in Zweden gaan toch door met maandenlange staking

staking Tesla monteurs Zweden

STOCKHOLM – Tesla-monteurs in Zweden blijven volgens een vakbond doorgaan met hun maandenlange staking, waarmee ze de operatie van het autoconcern verstoren. Dit gebeurt ondanks dat topman Elon Musk heeft gezegd dat de problemen voor zijn bedrijf in het Scandinavische land voorbij zijn.

In Zweden voert Tesla-personeel al sinds oktober actie. Tal van andere mensen, onder wie vuilnismannen, havenarbeiders en schoonmakers, hebben zich solidair getoond door geen Tesla-gerelateerde zaken meer af te handelen.

“Ik denk dat de storm op dat front voorbij is”, zei Musk maandag in een livechat op zijn socialemediaplatform X. “Ik denk dat het redelijk goed gaat in Zweden.” De Amerikaanse autofabrikant maakt geen auto’s in Zweden, maar zijn elektrische voertuigen worden er onderhouden door meer dan 120 monteurs.

Omzeilen

Vakbond IF Metall spreekt de verklaring van Musk tegen. “De staking in Zweden is nog steeds volop aan de gang, onze leden zijn in staking”, verklaarde een woordvoerder tegen persbureau Reuters. “Tesla wil de indruk wekken dat alles normaal is, maar wij weten – en zij weten – dat dat niet helemaal waar is.”

Het conflict draait om de arbeidsvoorwaarden voor Tesla-personeel. Volgens de bond weigert Tesla collectief te onderhandelen over bijvoorbeeld de lonen. Tesla heeft nog niet op de laatste opmerkingen van de bond gereageerd. Volgens een andere betrokken vakbond probeert het bedrijf de blokkade te omzeilen door bijvoorbeeld auto’s op vrachtwagens of per trein naar Zweden te brengen.

Chauffeur onder invloed van cannabis én zonder rijbewijs gepakt tijdens Duitse controle [+foto]

Duitse Transportcontrole
Foto: Duitse Politie

FRANKENTHAL – Op dinsdag 9 april werden op de Duitse A61 in totaal zestig vrachtwagens gecontroleerd tijdens een grote transportcontrole.

De politie, de douane, het Federaal Bureau voor Logistiek en Mobiliteit en het beheer van gevaarlijk afval in Rijnland-Palts hebben de lading, de technische staat van de voertuigen en de voertuigbestuurders nauwkeurig onderzocht.

Uiteindelijk werden er bij 28 voertuigen overtredingen gevonden. Voor vijf eindigde de rit vanwege ernstige gebreken ter plaatse.

In twee gevallen troffen de agenten tijdens de controle een arrestatiebevel aan tegen de chauffeur. In beide gevallen kon een gevangenisstraf worden vermeden door het betalen van een geldsom.

Een andere vrachtwagenchauffeur was onder invloed van cannabis. Over zijn rijbewijs hoefde hij zich echter geen zorgen te maken, want die was hij al kwijtgeraakt door een eerdere rit onder invloed van alcohol en reed dus ook nog zonder geldig rijbewijs.

Er is bloed afgenomen en hij zal het rijden onder invloed van bedwelmende middelen en het opzettelijk besturen van een motorvoertuig zonder rijbewijs moeten verantwoorden bij een rechter.

Politiek leider Hamas bevestigt dood zonen bij luchtaanval

Haniyeh

CAÏRO -Drie zonen en verscheidene kleinkinderen van de politieke leider van de Palestijnse beweging Hamas, Ismail Haniyeh, zijn gedood bij een Israëlische luchtaanval. Haniyeh heeft dit volgens nieuwszender Al Jazeera bevestigd. Hij zei dat de zonen een bezoek brachten aan familie in Al Shati aan de noordkant van Gaza-Stad, ter gelegenheid van het breken van het vasten aan het einde van de ramadan.

“De criminele vijand wordt gedreven door wraak en door een geest van moord en bloedvergieten en trekt zich van geen enkele wet iets aan”, aldus Haniyeh. Hij zei dat de Israëli’s al zestig familieleden van hem hebben vermoord sinds oktober.

Het Israëlische leger heeft de aanval van woensdag op de zonen van Haniyeh bevestigd. Het waren volgens de Israëli’s leden van de militaire tak van Hamas. Volgens een Libanese nieuwssite zijn de familieleden van Haniyeh gedood door een luchtaanval op een voertuig in Al Shati. Al Jazeera meldt de dood van drie zoons en drie kleinkinderen.

Qatar

De dood van zijn zonen heeft geen enkele invloed op het standpunt van Hamas en de eisen die de beweging voor een bestand in de Gazastrook stelt, zei Haniyeh. Hij is een belangrijke figuur in de onderhandelingen die worden gevoerd in Caïro om een bestand te regelen tussen Israël en Hamas.

Die gesprekken lijken vooralsnog vruchteloos. Een Amerikaans voorstel dat de VS aan het begin van de week ter tafel brachten, zou vooral door Hamas zijn afgewezen. Hamas houdt vol dat de Israëlische troepen zich eerst moeten terugtrekken. Qatar treedt namens Hamas als onderhandelaar op. Andere betrokken landen zijn Egypte, Israël en de VS.

BYD kreeg miljardensubsidies van China voor elektrische auto’s

BEIJING – BYD, China’s grootste fabrikant van elektrische auto’s, heeft minstens 3,4 miljard euro aan overheidssubsidies ontvangen, meldt het Duitse Kiel Institute for the World Economy na onderzoek. De geldinjectie is onderdeel van de ambitie van de regering van president Xi Jinping om een dominante positie op het gebied van elektrisch rijden en schone technologieën te krijgen.

Volgens de onderzoekers profiteert BYD ook van steun voor lokale accufabrikanten en kortingen voor kopers van zijn auto’s. Het rapport van de Duitse denktank verschijnt op een moment dat de Europese Unie onderzoek doet naar vermeende oneerlijke steun voor de Chinese sector van elektrische auto’s. Brussel overweegt extra importtarieven te heffen op die auto’s uit China.

“Subsidies zoals die aan BYD hebben Chinese bedrijven in staat gesteld snel op te schalen, de Chinese markt te domineren en een toenemende uitbreiding naar EU-markten te vergemakkelijken”, concludeert het instituut, dat de Duitse overheid adviseert.

Europa werd het afgelopen jaar overspoeld met nieuwe Chinese merken van goedkopere elektrische auto’s. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel grote Europese autofabrikanten marktaandeel. Volgens China winnen zijn autofabrikanten de race dankzij superieure producten.

BYD, dat voluit Build Your Dreams heet, werd opgericht in 1995. Aanvankelijk produceerde het bedrijf alleen accu’s. Buitenlandse fabrikanten zoals Tesla, BMW, Mercedes en Audi zijn nog altijd afhankelijk van het Chinese concern voor hun batterijen.

LAATSTE NIEUWS

Boeren voeren actie in Frankrijk, kan wel eens weken aanhouden

Franse boeren kondigden vorige week acties aan. Volgens de laatste informatie wordt er door Franse boeren nu al gemanifesteerd in de departementen Gard (30), Haute-Loire...