Clicky

dinsdag 24 december 2024 - 19:14 uur
BAS World
Home Blog Pagina 424

A6 ter hoogte van de Scharsterrijnbrug dicht

Scharsterrijnbrug Dicht A6
Foto: Rijkswaterstaat

EMMELOORD – De A6 is dinsdagmiddag ter hoogte van de Scharsterrijnbrug dicht. Dat meldt Rijkswaterstaat.

Het is onbekend wat er precies is gebeurd maar het lijkt erop dat er een ongeval aan vooraf is gegaan.

Er is een monteur onderweg voor de brug. Vanaf Joure kan verkeer voorlopig via de A7, A32, A28, N50, meldt Rijkswaterstaat.

Aanrijding met twee vrachtwagens op A15 [+foto]

Foto: Rijkswaterstaat

ROTTERDAM – Op de A15 richting Europoort zijn dinsdagmiddag twee vrachtwagens op elkaar gereden. Rijkswaterstaat heeft één rijstrook afgesloten vanwege het ongeval.

Het ongeval gebeurde bij de Thomassentunnel.

Volgens Rijkswaterstaat levert het ongeval ruim veertig minuten vertraging op.

Eerder dan verwacht kon de weg om 17:00 uur weer vrijgegeven worden.

Dode door bedrijfsongeval in Katwijk

KATWIJK – Door een ongeval bij een bio-energiecentrale in Katwijk (Noord-Brabant) is een dode gevallen.

Volgens een woordvoerder van de Arbeidsinspectie gebeurde het ongeval tijdens werkzaamheden met een shovel.

Het slachtoffer kwam dinsdagochtend onder een shovel terecht en overleed daarna. Over de toedracht is nog niets bekend.

De inspectie doet geen mededelingen over de identiteit van het slachtoffer.

Van Zwol wil niets zeggen over mogelijke premierskandidaat

Van Zwol

DEN HAAG – Beoogd formateur Richard van Zwol wil niets loslaten over een premierskandidaat die al dan niet in beeld zou zijn.

Eerder op dinsdag berichtten media dat Van Zwol zei dat er zicht is op een nieuwe kandidaat, maar dat weerspreekt hij enige tijd later. “Dat soort misverstanden krijg je als je met een paar mensen in de deuropening van de lift staat.”

Toen een verslaggever eerder op dinsdag vroeg of er “zicht is op een nieuwe naam”, antwoordde Van Zwol: “Ja, maar daar doe ik in deze fase waar de formatie nog niet is gestart natuurlijk geen mededelingen over.” Direct daarna ontkende hij gezegd te hebben dat er zicht is op een nieuwe premier. Vervolgens gingen de liftdeuren dicht.

Van Zwol is in het Kamergebouw om met PVV, VVD, NSC en BBB te praten. “Ik maak een rondje langs de vier fractievoorzitters met het oog op woensdag”, zegt hij. Woensdag debatteert de Kamer over het verslag van de afgelopen formatiefase, dat Van Zwol als informateur samen met Elbert Dijkgraaf heeft gemaakt.

Honderdste DAF voor Joh. van der Haas BV

EINDHOVEN – Recentelijk ontving Transportbedrijf Joh van der Haas B.V. de sleutels van haar honderdste DAF voor het hoofdkantoor van DAF Trucks in Eindhoven. Deze mijlpaal werd bereikt in het jaar waarin het bedrijf ook haar 70-jarig bestaan viert.

Toen Johan van der Haas in 1954 besloot als vrachtrijder zelfstandig verder te gaan, was dat de start van het transportbedrijf Joh. van der Haas. Het vervoer bestond uit agrarische producten afkomstig van de land- en tuinbouw.

In de aanvang werd er nog gewerkt met paard en wagen, maar medio jaren ’60 werd de eerste DAF aangeschaft. Deze DAF werd aangeschaft bij DAF dealer Blansjaar, die later opging in het huidige BLOM-DSW. Daarmee was de basis gelegd voor een langdurige relatie die tot op de dag van vandaag voortduurt.

In 1994 besloot Johan van der Haas samen met zijn vrouw het kalmer aan te gaan doen en droeg het stokje over aan de volgende generatie. Het bedrijf groeide verder met een vestiging in België en ook het wagenpark nam toe. Ook specialiseerde het bedrijf zich ondertussen in transport voor de tuinbouw en de sierteelt.

Om deze transporten betrouwbaar en volgens de nieuwste eisen uit te kunnen voeren wordt het wagenpark up to date gehouden door jaarlijks een aantal voertuigen te vervangen. De decennia lange betrouwbare relatie met DAF en BLOM-DSW heeft het mogelijk gemaakt dat nu het honderdste DAF voertuig aan de vloot is toegevoegd. Tijdens een speciale overhandiging werd deze mijlpaal gevierd tijdens een bezoek van de voltallige directie aan DAF Trucks in Eindhoven.

 

Shell verdedigt op jaarvergadering opvoeren productie fossiel lng

Andrew Mackenzie

LONDEN – Shell heeft het opvoeren van de productie van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) verdedigd op zijn jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Die fossiele brandstof blijft nodig omdat de vraag naar energie blijft toenemen door bevolkingsgroei en toenemende welvaart, betoogde voorzitter Andrew Mackenzie. Ook olie blijft “lange tijd een vitale rol spelen” omdat de luchtvaart en transportsector nog te weinig alternatieven voorhanden hebben, verklaarde hij.

“Shell gelooft dat de wereld meer behoefte heeft aan lng, dat een belangrijke brandstof zal zijn in de energietransitie”, zei Mackenzie, die wees op de lagere CO2-uitstoot in vergelijking met steenkool. Vooral in China en andere Aziatische landen waar kolen een grote rol spelen, zou gas voor minder uitstoot zorgen. De focus op gas zou ook de overstap op biogas of waterstof vergemakkelijken, zei hij.

Mackenzie en Shell-topman Wael Sawan benadrukten tegelijkertijd dat het olie- en gasconcern erop mikt om in 2050 per saldo geen broeikasgassen uit te stoten. “We investeren tussen 2023 en 2025 ook 10 miljard tot 15 miljard dollar in CO2-arme energie, zoals laadpalen voor elektrische auto’s, hernieuwbare elektriciteit, biobrandstoffen, waterstof en het afvangen en opslaan van CO2”, zei Sawan in zijn openingsspeech.

Aanpassing klimaatdoelen

“Mensen overschatten vaak wat op de korte termijn kan veranderen, maar onderschatten wat op de lange termijn kan veranderen. De huidige uitdagingen zijn veel te complex om in die val te trappen”, sprak Mackenzie.

Door meer werk te maken van gaswinning en de olieproductie niet verder te verlagen, haalde het energiebedrijf zich de woede op de hals van milieuorganisaties. Ook de aanpassing van de klimaatdoelen zorgt voor scepsis. In maart zei Shell in 2030 per eenheid energie de uitstoot met 15 tot 20 procent te hebben verlaagd, in plaats van het eerdere doel van 20 procent. De doelstelling voor 2035 schrapte Shell volledig.

De activistische aandeelhouder Mark van Baal, die Shell jaarlijks oproept meer te doen tegen CO2-uitstoot, daagde het Shell-bestuur uit om uit te leggen hoe het klimaatdoel van 2050 wordt gehaald zonder het woord “geloof” erin. “Ik heb geen antwoord gekregen en ik weet waarom. U weet dat dit niet werkt. Zeg gewoon: ik geloof niet in Parijs”, zei hij vervolgens.

Meerdere gewonden bij ongeval op A73 [+foto]

A73

REUVER –  Op de A73 ter hoogte van Reuver zijn dinsdagmiddag meerdere personen gewond geraakt bij een aanrijding waarbij twee auto’s zijn betrokken.

Een vrachtwagenchauffeur heeft zijn vrachtwagen dwars over de weg gezet om het ongeval af te schermen.

De A73 Nijmegen richting Maasbracht is bij Reuver afgesloten. Omrijden kan vanaf Venlo over de A67 en de A2, meldt de ANWB.

De oorzaak voor het ongeval is op dit moment niet bekend, de politie zal daar onderzoek naar doen.

Vakbond kondigt nieuwe staking bij metaalbedrijven aan

UTRECHT – Vakbonden FNV en CNV kondigen opnieuw stakingen in de metaalsector aan. Werknemers van metaalbedrijven dreigen donderdag 24 uur het werk neer te leggen in Drenthe en vrijdag in Noord-Holland en Utrecht. Werkgevers blijven zich volgens de bonden verzetten tegen een goede cao voor de ongeveer 360.000 medewerkers.

Werknemers blijven staken totdat er voor de vakbond een goede cao ligt, zegt FNV-onderhandelaar Peter Reniers. “We hebben de afgelopen cao-periode fors ingeleverd op koopkracht, maar hier lijken de werkgevers totaal geen boodschap aan te hebben.” De cao geldt voor werknemers van kleinere metaal- en techniekbedrijven, zoals installatie- of isolatiebedrijven. Bij bijvoorbeeld Spie, Unica en Equans wordt gestaakt.

FNV wil onder meer een structurele loonsverhoging van ruim 10 procent om de gestegen inflatie te compenseren. Daarbovenop wil de vakbond een salarisverhoging van 100 euro bruto per maand om de koopkracht te verbeteren.

Hervatting overleg

Bijna zeshonderd werknemers deden mee aan een 24 uursstaking in Friesland en de Noordoostpolder vorige maand. FNV-bestuurder Wilma Nieveen zei daarbij dat de werkonderbreking impact had op de productie bij bedrijven en dat sommige afdelingen volledig stillagen.

“Stakingen brengen nieuwe cao’s in de metaal en techniek niet dichterbij”, zegt Ron Follon, onderhandelaar namens de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek (FWT). Voor nieuwe cao’s moet het overleg volgens hem worden hervat. Hij roept de vakbonden daarom op om terug te keren naar de onderhandelingstafel.

De werkgevers hadden eerder een naar eigen zeggen “stevig eindbod” gedaan met een “flinke” loonsverhoging van ruim 9 procent. “De vakbonden houden vast aan een looneis van ruim 13 procent. Daarmee plaatsen ze zich buiten de realiteit. Dit kunnen werkgevers simpelweg niet dragen”, stelde Follon vorige maand.

Organisatie Giro schrapt Umbrailpas na dreigement renners

Giro

LIVIGNO – Na enkele chaotische uren heeft de organisatie van de Giro d’Italia besloten de Umbrailpas uit het parcours van de zestiende etappe te schrappen. De renners hadden dinsdagochtend unaniem gedreigd niet van start te gaan vanwege gevaarlijke omstandigheden op de Umbrailpas waar sneeuw en ijskoude regen worden verwacht.

Kort voor de oorspronkelijke start om 11.30 uur besloot de organisatie de Umbrailpas over te slaan. In een persbericht meldt de organisatie van de Giro d’Italia dat hiertoe is besloten omdat de weersomstandigheden snel verslechterden.

De renners rijden nu vanuit Livigno naar de Munt Raschera-tunnel, waar ze in de auto stappen en naar Prati allo Stelio gaan. Daar gaat de flink ingekorte etappe rond 14.00 uur van start.

Lang onduidelijkheid

Enkele renners uitten harde kritiek op de organisatie van de Giro doordat er lange tijd onduidelijkheid heerste over de zestiende etappe. De Australische klassementsrenner Ben O’Connor (Decathlon AG2R La Mondiale) sprak van “één van de slechtst georganiseerde koersen die er zijn”.

De huidige nummer 4 van het klassement was witheet. “Dit zou elders nooit gebeuren”, aldus O’Connor. “Het is zonde dat we in 2024 zitten en er nog altijd dinosaurussen zijn die de menselijke kant niet zien. Ik zou koersdirecteur Mauro Vegni in onze positie willen zien. Buiten op een fiets gaan zitten, de start van de rit doen, en zien wat hij dan als antwoord geeft na een paar uur.”

De grote favoriet voor de eindzege, Tadej Pogacar, hield zich kort voor de start op de vlakte. De 25-jarige Sloveen velde geen oordeel en liet – schuilend onder een grote roze paraplu – weten alleen te hopen dat de dag veilig zou verlopen.

Zware turbulentie aan boord van vlucht van Londen naar Singapore; één dode en meerdere gewonden [+foto’s]

Singapore Airlines

SINGAPORE – Een vliegtuig van Singapore Airlines heeft een noodlanding moeten maken in Bangkok door hevige turbulentie. Een persoon aan boord is overleden en volgens Thaise media zijn dertig mensen gewond geraakt.

De Boeing 777-300ER was onderweg van Londen naar Singapore toen het toestel een noodlanding moest maken. Er waren 211 passagiers en 18 bemanningsleden aan boord.

Het overleden slachtoffer was een 73-jarige Brit, bericht de Britse omroep BBC. Die man overleed mogelijk aan de gevolgen van een hartinfarct. Zeker zeven gewonden zouden nog in kritieke toestand verkeren.

Een getuige vertelde de BBC dat het vliegtuig plots omlaag dook en dat voorwerpen door de cabine vlogen. “Ik zat onder de koffie”, vertelde de man, die naderhand naar eigen zeggen een schreeuwende vrouw met een hoofdwond te hulp schoot.

Het medische team van de luchthaven in Bangkok werkt samen met de lokale autoriteiten om de mensen zo goed mogelijk op te vangen. Singapore Airlines biedt de nabestaanden van de overleden persoon de “diepste condoleances” aan.

Singapore Airlines bood passagiers en bemanningsleden in een verklaring excuses aan voor de “traumatische ervaring”. Vliegtuigproducent Boeing condoleerde de nabestaanden en zei mee te leven met iedereen in het vliegtuig.

Financiële steun voor twee Vlaamse projecten die transport via binnenvaart bundelen

Foto: Port of Antwerp-Bruges

ANTWERPEN – De Vlaamse Regering heeft op voorstel van de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken twee projecten goedgekeurd die het intermodaal aanbod van en naar de Vlaamse havens verbeteren via nieuwe corridorshuttles.

Deze projecten kaderen binnen het Impulsprogramma binnenvaart dat als doel heeft om de bereikbaarheid van de Vlaamse zeehavens te verhogen en de druk op het wegennet te verlichten. Het Impulsprogramma binnenvaart is een samenwerking tussen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW), Port of Antwerp-Bruges, North Sea Port en Lantis.

Binnenvaart stimuleren

Met het Impulsprogramma willen de Vlaamse overheid (Departement MOW en Lantis), Port of Antwerp-Bruges en North Sea Port een tijdelijke ondersteuning aan de binnenvaartsector geven. Concreet werden inland terminals, barge-operatoren en andere intermodale partijen via een marktbevraging aangezet tot het uitwerken van samenwerkingsprojecten (‘corridor-shuttles’ en ‘terminal-hub shuttles’) op de verschillende vaarroutes van en naar Port of Antwerp-Bruges.

De doelstelling is om de afhandeling van de containerbinnenvaart aan de maritieme kaaien betrouwbaarder te maken en de wachttijden in de haven te verminderen. Een aantrekkelijker binnenvaartaanbod draagt bij aan een modal shift van wegvervoer naar binnenvaart. Lantis, de bouwheer van de Oosterweelwerken, zet volop zijn schouders onder deze maatregel die past binnen de ‘Minder Hinder-campagne’ om de files op de Antwerpse Ring terug te dringen.

Nieuwe terminal-hub shuttles

Zes projectconsortia stelden zich kandidaat. Uiteindelijk werden twee projectvoorstellen rond nieuwe terminal-hub shuttles geselecteerd: ‘Terminalhub Logistiek Centrum Gorinchem’ en ‘Flanders Container Corridor’. Voor het eerste jaar hebben de projectpartners maximaal € 713.415 subsidies beschikbaar gemaakt.

De deelnemende terminals zullen regelmatige binnenvaartdiensten opzetten tussen maritieme terminals en inlandterminals die langs dezelfde corridor gelegen zijn. In elke samenwerking worden kleinere volumes samengebracht op één centrale plaats om de containers te kunnen bundelen van en naar Port of Antwerp-Bruges.

Met het project ‘Terminalhub Logistiek Centrum Gorinchem’ zal een terminalhubshuttle tussen de terminals in Waalwijk, Veghel, Oss, Tilburg, Ridderkerk, Duisburg en Emmerich en de haven van Antwerpen varen, via Logistiek Centrum Gorinchem (LCG).

In ‘Flanders Container Corridor’ werken Stukwerkers en Danser Benelux samen om de containerstromen in en rond de regio Gent te bundelen, zodat er voldoende volume ontstaat voor meerdere dagelijkse afvaarten van en naar de haven van Antwerpen.

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “Om de betrouwbaarheid en de efficiëntie van de containerbinnenvaart in onze haven nog te verbeteren, stimuleren we samenwerking op belangrijke vaarroutes. Zo zorgen we voor gebundelde volumes en krijgen we een vlottere afhandeling aan de containerterminals. Dit verhoogt de aantrekkelijkheid van de binnenvaart voor containervervoer. Deze twee projecten zijn hiervan een schoolvoorbeeld.”

De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken: “Deze nieuwe projecten komen bovenop de eerder geselecteerde projecten van 2022. In het kader van dit programma zullen de projectpartners meer dan 3,5 miljoen euro vrijmaken om de modal shift van het wegvervoer naar de binnenvaart extra te stimuleren, het aanbod te verhogen en de betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart te verbeteren. Deze samenwerking moet leiden tot een betere werking van de integrale logistieke keten van en naar de Vlaamse zeehavens. We geven het transport tussen onze Vlaamse zeehavens en inlandterminals een boost en creëren efficiëntiewinsten voor bedrijven. Tegen 2030 is het de ambitie om het aandeel van de containerbinnenvaart van en naar de Antwerpse haven te verhogen tot 42 procent.”

Daan Schalck, CEO North Sea Port: “Nu al gaat 60 procent van het vervoer van goederen vanuit onze haven naar het achterland via de binnenvaart. Als North Sea Port zetten we immers actief in op de modal shift richting duurzaam transport via de binnenvaart. Ons havengebied mag dan wel op het kruispunt van de Europese binnenwateren liggen en deel uitmaken van een aantal Europese vervoerscorridors. Het is echter door samenwerking dat we deze shift kunnen realiseren. En daar draagt deze subsidie toe bij.”

Politie ontmantelde in 2023 meer drugslabs dan ooit

DEN HAAG – De politie heeft vorig jaar meer drugslabs ontmanteld dan ooit. In totaal werden 151 productielocaties van verdovende middelen ontdekt, een stijging van 44 procent ten opzichte van 2022, zo staat in het nationaal overzicht drugslocaties 2023. De politie vermoedt dat de toename voortkomt uit de wereldwijd gestegen vraag naar drugs, zegt Willem Woelders, portefeuillehouder drugs bij de landelijke eenheid.

Vooral het aantal productielocaties van heroïne steeg, van 2 in 2022 naar 10 in 2023. Ook nam het aantal ontdekte plekken waar synthetische drugs, zoals MDMA, amfetamine en methamfetamine, werden gemaakt aanzienlijk toe van 83 in 2022 naar 125 in 2023. Hierbij zag de politie vooral een toename van productielocaties voor MDMA (van 15 naar 32) en methamfetamine (van 15 naar 29). Het aantal ontmantelde cocaïnelabs bleef vrijwel gelijk. De meeste locaties trof de politie aan in de provincies Zuid-Holland (40) en Noord-Brabant (35).

“We hebben sterke aanwijzingen om aan te nemen dat de vraag toeneemt”, zegt Woelders. “Dat zien we bijvoorbeeld aan de wereldwijde inbeslagnames van (synthetische) drugs die te relateren zijn aan Nederland.” Ook kwamen er meer meldingen over drugslabs binnen bij Meld Misdaad Anoniem, van 246 meldingen in 2022 tot 330 in 2023. Dit heeft volgens de politie mogelijk ook geleid tot de vondst van meer productielocaties.

De politie benadrukt het belang voor de opsporing van drugslabs dat mensen signalen ervan herkennen. Verloederde panden, verdachte activiteiten of onverklaarbare luxe kunnen hierop wijzen. Productielocaties voor drugs vormen een gevaar voor de omgeving, onder meer door het risico op brand en ontploffing. Ze trekken bovendien criminelen aan. Het afval is zeer schadelijk voor het milieu en de volksgezondheid, zegt de politie.

Rijkswaterstaat start Belevingsonderzoek vrachtwagenchauffeurs 2024

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Rijkswaterstaat voert tot halverwege juli 2024 een tevredenheidsonderzoek uit onder vrachtwagenchauffeurs. Het gaat om vrachtwagenchauffeurs die gebruikmaken van de wegen waar Rijkswaterstaat beheerder van is.

“Met dit onderzoek krijgen we inzicht in de wensen en tevredenheid van Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. We gebruiken de resultaten uit het onderzoek om de tevredenheid op peil te houden en, waar mogelijk, acties uit te voeren”, aldus Rijkswaterstaat.

Alle vrachtwagenchauffeurs die in de afgelopen maand minstens een keer op de Nederlandse wegen hebben gereden, mogen meedoen aan dit onderzoek.

Er wordt onder andere gevraagd naar de informatievoorziening, de doorstroming en de hinder. Ook de veiligheid op verzorgingsplaatsen komt aan bod.

Het beantwoorden van de vragenlijst duurt ongeveer 15 minuten.

Waarom een tevredenheidsonderzoek?

“We willen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en maatschappelijke behoeften. Daarom handelen wij vanuit de wensen en beleving van de (vaar)weggebruiker. Hiervoor moeten we weten hoe chauffeurs de wegen gebruiken en wat zij van de wegen vinden.”

“We gebruiken de mening van het publiek om verbeteringen naar wens door te voeren. Met het onderzoek kijken we ook hoe de tevredenheid zich door de jaren heen ontwikkelt”, besluit Rijkswaterstaat.

Staat handelde niet onrechtmatig bij illegale adoptie uit Brazilië

DEN HAAG – Een man die in 1980 illegaal werd geadopteerd uit Brazilië, wil dat wordt vastgesteld dat de Staat hierbij onrechtmatig handelde. De man vordert bovendien een schadevergoeding. Het gerechtshof Den Haag heeft vandaag beslist dat de Staat niet onrechtmatig handelde.

Illegale ‘adoptie’
De man werd in 1980 in Brazilië als pasgeboren baby ‘geadopteerd’ door zijn Nederlandse juridische ouders. De adoptie was illegaal omdat de juridische ouders het kind in Brazilië en in Nederland, als hun biologische kind hebben aangegeven, terwijl dat niet zo was.

Onrechtmatig handelen
Volgens de man waren vergelijkbare misstanden toen al bekend en had de Staat moeten ingrijpen. Zijn illegale adoptie zou dan zijn voorkomen. De man stelt ook dat de Staat op onrechtmatige wijze heeft meegewerkt aan zijn illegale adoptie en als werkgever aansprakelijk is vanwege de betrokkenheid van een Nederlandse consulaire ambtenaar. Tot slot verwijt de man de Staat dat deze onvoldoende heeft gedaan om hem toegang te geven tot informatie over zijn afstamming en afkomst.

De rechtbank heeft de man alleen op dit laatste punt in het gelijk gesteld en de overige stellingen verworpen. Beide partijen zijn in hoger beroep gekomen. Het hof wijst alle vorderingen van de man af.

Vorderingen afgewezen
Het hof benadrukt dat de primaire verantwoordelijkheid voor de illegale adoptie ligt bij de juridische ouders van de man en bij de andere direct betrokken personen. Zij omzeilden bij de adoptie bewust de destijds in Nederland geldende adoptieregels. Daarbij komt dat hier toen nog geen wettelijk systeem van overheidstoezicht op adopties vanuit het buitenland bestond en dat een en ander zich grotendeels heeft afgespeeld buiten de jurisdictie en het zicht van de Nederlandse Staat.

Bovendien moet het handelen/nalaten van de overheid in zaken die zich rond 1980 afspeelden naar de maatstaven van die tijd worden beoordeeld. Signalen van betrokkenheid van Nederlandse ambtenaren ontbraken destijds. Het is ook niet aannemelijk dat de illegale adoptie van de man voorkomen had kunnen worden door contact met de Braziliaanse autoriteiten over de misstanden in dat land. De betrokkenheid van een Nederlandse ambtenaar was verder niet zodanig dat de Staat als werkgever aansprakelijk moet worden gehouden. Ook bij de onderzoeken die vanaf 1981 zijn verricht heeft de Staat volgens het hof niet onrechtmatig gehandeld. Evenmin is sprake van onrechtmatig handelen/nalaten van de Staat naar aanleiding van verzoeken om hulp en informatie van de man vanaf 2011.

Weer tien nieuwe Scania’s voor Overmeer Logistics

MIJNSHEERENLAND – Tankspecialist Overmeer Logistics uit Mijnsheerenland nam recent negen nieuwe Scania 420S en een Scania 530S V8 als 4×2 ADR gekeurde trekkers in gebruik. De trucks zijn niet alleen voor Overmeer. Enkele gaan naar Bok Transport en TSL; beide onderdeel van de Overmeer Group.

Met meer dan honderd eigen voertuigen is het familiebedrijf Overmeer Logistics een van de grotere spelers binnen het tanktransport. Het komt voort uit een management buy out die Hans Michels meer dan 20 jaar terug deed. Sinds twee jaar neemt Jeffrey het stokje over. Het bedrijf levert een zeer veelzijdig pallet aan diensten waaronder een eigen depot waar ze de diensten tankcleaning, repair en verwarmen voor tankcontainers verlenen. Verder is het bedrijf specialist in het vloeistoffenvervoer met flexitanks waarbij ze een totaalpakket aanbieden voor het stukje voor- en natransport en hierin de klant dan ook volledig kunnen ontzorgen.

De nieuwe Scania’s die Overmeer nu krijgt, zijn vervanging voor andere auto’s uit de vloot. “Wij hebben een gemengde vloot trucks van rond de 100 voertuigen en met deze toevoeging komen we op een totaal van 24 Scania’s. Maar bij de 10 trucks die er nu uitgaan, zijn ook andere merken. Dus het totale aantal Scania’s is de afgelopen maanden nog iets groter worden”, vertelt eigenaar directeur Jeffrey Michels.

“Dat wij met meerdere merken rijden, komt behalve het contact met de dealers en de kwaliteit van de werkplaats ook voor een deel voort uit de keuze van de chauffeur. We hebben er behoorlijk wat die echt het liefste op een Scania rijden. Maar soms is er een andere reden. De ene V8 die ik nu gekocht heb is een jubileumcadeautje voor een chauffeur die al heel lang bij ons werkt. Die heeft altijd op een ander merk gereden. Maar toen hij mocht kiezen, wilde toch één keer in zijn leven een V8. Ja, dan kom je bij Scania uit.”

“De drie onderdelen van ons bedrijf Overmeer Transport, Bok Transport en TSL hebben elk hun eigen zwaartepunt”, vertelt Jeffrey Michels. “Overmeer Transport heeft als core business het trekken van tankcontainers en flexitanks. Een typische dag daar begint vaak bij ons op het depot met het opzetten van een tankcontainer, die laden bij, bijvoorbeeld, Shell en afleveren op een deep sea terminal. Veel werk dat altijd begint of eindigt in de Rotterdamse en Antwerpse haven waarbij we zo’n 90.000 km per jaar rijden. Bok Transport, dat wij in 2019 overnamen, zit veel meer in de distributie van vloeibare meststoffen en rijdt tot het erf van afnemers in de land- en tuinbouw. En TSL dat sinds drie jaar bij onze groep hoort, is de afdeling die de echte internationale kilometers maakt. Hoewel wij dat zoveel mogelijk beperken tot afstanden van zo’n 700 kilometer rond Rotterdam.”

Overmeer Transport Mijnsheerenland

Jeffrey Michels kiest altijd voor de combinatie van een grote ruime cabine met een normaal motorvermogen. “De vorige Scania’s die wij vijf jaar geleden kochten, hadden 410 pk. De nieuwe zijn nu 420. Dat lijkt niet overdreven veel, maar uit alle data die Scania ons aanlevert over de belasting van de motor, zie ik dat de combinatie vermogen en verbruik in ons werkgebied meer dan voldoende is. En in deze 420S ligt de nieuwe Super-motor met de bovenliggende nokkenassen gekoppeld aan de nieuwe versnellingsbak en de verder geoptimaliseerde aandrijflijn. Die zou het nog beter moeten doen.”

Overmeer Logistics kiest bewust voor een rijk uitgeruste cabine. “Zo’n grote cabine met een vlakke vloer, zoals de S-cabine van Scania, geeft onze chauffeur tenminste echt wat ruimte. Wij zorgen ook altijd voor een leren interieur, een kastenwand, magnetron, ijskast en standkoeling. Dat is natuurlijk luxe, maar aan de andere kant weet ik dan zeker dat de chauffeurs niet meteen onthand zijn als ze ergens onderweg moeten overstaan. Want de ervaring leert dat het doorgaans niet overal in Europa de meest inspirerende parkeerplaatsen zijn.”

×