GOUDA – De groei van de Nederlandse economie valt volgens CBS terug in 2023. In de eerste drie kwartalen was er sprake van krimp. Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat ook de sector transport en logistiek last heeft van de economische neergang. De omzet in goederenvervoer over de weg is in het laatste kwartaal van 2023 voor het derde kwartaal op rij negatief en in logistiek voor het vierde kwartaal op rij.
Over heel 2023 is in beide branches ook sprake van omzetverlies. Het aantal faillissementen blijft hoog. Ondernemers zijn negatief gestemd over het economisch klimaat. Hoewel minder transportondernemers last hebben van personeelstekort hebben steeds meer transportondernemers last van onvoldoende vraag.
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.
In het vierde kwartaal van 2023 was de omzet in het goederenvervoer over de weg 3,7 procent lager. In logistieke dienstverlening daalde de omzet met 13,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder (CBS, 2024). De omzet in goederenvervoer over de weg is voor het derde kwartaal op rij negatief en in logistiek voor het vierde kwartaal op rij. Over heel 2023 is in beide branches ook sprake van omzetverlies.
Eind 2023-Q4 zijn er ongeveer 6.300 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Het aantal vacatures is gedaald vergeleken met vorig jaar en het vorige kwartaal. In aantal regio’s neemt de arbeidsmarktkrapte ook iets af. Desondanks blijft de arbeidsmarkt voor chauffeurs in de meeste regio’s wel zeer krap (meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs). Ook voor beroepsgroepen verwant aan transport en logistiek ligt het aantal openstaande vacatures lager dan vorig jaar.
Volgens het CBS zijn ondernemers in de zogenaamde categorie ‘Vervoer over land’ begin 2024 Q1 per saldo negatief over economisch klimaat in de afgelopen 3 maanden. En voor de komende 3 maanden zijn hun verwachtingen ook negatief. Ondernemers oordelen wel positiever over personeelssterkte in hun bedrijf.
Het aandeel ondernemers dat Vervoer over land dat onvoldoende vraag ervaart neemt toe (van 27 procent in jan. 2023 naar 37 procent in jan. 2024). Ondernemers blijven het meest belemmerd in de bedrijfsvoering door een tekort aan personeel (47 procent geeft dit aan). Dit aandeel is wel afgenomen ten opzichte van vorig jaar (van 67 procent in jan. 2023 naar 47 procent in jan. 2024).
Ontwikkelingen ten aanzien van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV
In 2023-Q4 is het aantal faillissementen hoger dan vorig jaar (42 in 2023-Q4 tegen 28 in 2022-Q4). Het aantal ligt op een vergelijkbaar niveau als in de voorgaande kwartalen. In heel 2023 gingen in de sector flink meer bedrijven failliet dan in 2022 (bijna een verdubbeling; 156 tegen 80).
Het totaal aantal werknemers neemt af ten opzichte van vorig jaar en vorig kwartaal. Aantal chauffeurs neemt ook af ten opzichte van vorig jaar. De uitstroom ligt boven de instroom (net als in Q1 t/m Q3). In 2023-Q4 is de instroom van chauffeurs 2.626 en de uitstroom 2.923. 62 procent van de instroom bestaat uit werknemers tussen 18-35 jaar. De leeftijdspiek bij de instroom ligt op 20 jaar en bij de uitstroom op 67 jaar.
Het aandeel oproepkrachten neemt af ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde leeftijd van werknemers stijgt ten opzichte van vorig jaar, zowel bij niet-chauffeurs als chauffeurs (bij chauffeurs naar ruim 45 jaar). De pensioenuitstroom van werknemers lag in 2023 lager dan in 2022, maar blijft wel op een hoog niveau (sinds 2020).