Clicky

donderdag 14 november 2024 - 17:05 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 423

Transavia beboet voor oneerlijke behandeling stagiairs

Transavia

DEN HAAG – Transavia heeft van de Arbeidsinspectie een boete van ruim 46.000 euro gekregen omdat het in 2022 stagiairs als volwaardige medewerkers inzette. Ook moet de luchtvaartmaatschappij de zestig stagiairs met terugwerkende kracht loon en vakantiebijslag betalen. Dat kost de luchtvaartmaatschappij in totaal 623.000 euro.

Het gaat om stagiairs die van februari tot en met juni 2022 stage liepen en volgens de inspectie oneerlijk zijn behandeld. Zij voerden dezelfde taken uit en hadden dezelfde verantwoordelijkheden en werkschema’s als cabinemedewerkers, maar ontvingen slechts een stagevergoeding.

De Arbeidsinspectie onderzocht de zaak en concludeerde vorig jaar juni al dat er sprake was van een arbeidsrelatie en dat de studenten onderbetaald waren. Daarbij werd de naam van Transavia niet genoemd. Maar destijds bevestigde Transavia dat het om de Nederlandse budgetmaatschappij ging. Een woordvoerder van de inspectie geeft nu aan dat het dezelfde zaak betreft.

De zestig studenten waren afkomstig van vijf verschillende mbo-instellingen. De Arbeidsinspectie heeft met de onderwijsinstellingen gesproken om te benadrukken dat tijdens de stages van studenten het leeraspect centraal moet staan. Werkgevers mogen deze stagiairs niet als volwaardig werknemer inzetten.

Transavia liet vorig jaar al weten het belangrijk te vinden mbo-studenten praktijkervaring op te laten doen, maar dat na het onderzoek van de Arbeidsinspectie aanpassingen zijn doorgevoerd in samenspraak met mbo-scholen en stagiairs. De budgetmaatschappij meldt nu via een woordvoerder kennisgenomen te hebben van het boeterapport en zich hierin te gaan verdiepen.

COA stevent af op maandlange overschrijding capaciteit Ter Apel

COA-Ter Apel

TER APEL – Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) maakt de balans op van het aantal mensen dat de nacht heeft doorgebracht in het aanmeldcentrum in Ter Apel. Als dit er opnieuw meer dan 2000 zijn, hebben daar sinds 9 maart elke nacht te veel mensen geslapen, omdat het COA hen niet kon doorplaatsen naar andere plekken in het land.

Als het maximumaantal opnieuw wordt overschreden, komt het boetebedrag dat aan de gemeente Westerwolde moet worden betaald boven de 500.000 euro. Die gemeente, waar Ter Apel in ligt, dwong onder meer vanwege overlast in de omgeving via de rechter af dat het afgesproken maximum in het aanmeldcentrum wordt gehandhaafd. Sinds 22 februari geldt daarom een dwangsom van 15.000 euro voor elke dag dat er meer dan 2000 mensen overnachten. Het bedrag kan oplopen tot maximaal 1,5 miljoen euro.

Om mensen toch een bed te geven, brengt het COA asielzoekers naar de nachtopvang in 2e Exloërmond. Die locatie, op vijftien minuten rijden van het aanmeldcentrum, sluit nu. Vanaf komende nacht wordt uitgeweken naar het Drentse Zuidwolde, op zo’n 45 minuten rijden. Asielzoekers worden daar de komende twee maanden ‘s avonds naartoe gebracht, krijgen er eten en een bed en gaan dan voor het vervolg van hun procedure in de ochtend terug naar Ter Apel. Het is de derde nachtopvanglocatie. In december en januari gingen mensen op en neer naar Stadskanaal.

Vorige week bracht het COA 125 mensen naar een hal in de Jaarbeurs in Utrecht. Daar worden ook mensen uit Oekraïne op kampeerbedjes opgevangen. Voor hen allen wordt vanuit daar een plek in een andere gemeente gezocht.

De Jong Zuurmond Groep neemt Bergnet over

Overname Bergnet

AMSTERDAM – De Jong Zuurmond Groep neemt per dinsdag 9 april autobergingsbedrijf Bergnet over. De Gelderse dienstverlener in infrabeheer, onderhoud en services, koopt een meerderheidsbelang in het bedrijf van directeuren en oprichters Sander en Nicole Vlaar.

Beiden behouden een substantieel belang en blijven na de overname aan als directie bij Bergnet, dat een van de grotere autobergingsbedrijven van de Nederlandse snelwegen is.

Bergnet voert dag en nacht autoberging, pechhulp en transportwerkzaamheden voor vracht- en personenauto’s uit in Midden-Nederland. Vanuit zes locaties in Amsterdam, Haarlem, Amersfoort, Lelystad, Almere en Blaricum verwerkte het bedrijf van het echtpaar Vlaar over 2023 meer dan 29 duizend opdrachten voor de snelwegen.

In totaal voerde Bergnet over het afgelopen jaar meer dan 120 duizend opdrachten uit op zowel het hoofd- als onderliggende wegennet. De overname heeft geen gevolgen voor de 125 werknemers en de bedrijfsnaam.

Strategische partner

Met de overname voegt De Jong Zuurmond Groep autoberging, pechhulp en transportwerkzaamheden toe aan het portfolio. Daarnaast bundelen beide partijen hun kennis en netwerk en kunnen zij gezamenlijke diensten aanbieden. Ook biedt de overname voor het autobergingsbedrijf een nieuw toekomstperspectief, zegt Bergnet-directeur Nicole Vlaar. “We treden toe tot een strategische partner waardoor we nieuwe diensten aan kunnen bieden”, aldus Vlaar. “We voelen ons goed bij de cluster van bedrijven, waarbij andere marktpartijen uit onze sector zich ook kunnen aansluiten. De Jong Zuurmond Groep biedt ons de mogelijkheid om verder uit te breiden.”

De Jong Zuurmond Groep telt vier clusters met specialismes in onderhoud en services van wegen, waterwegen en beheer van de openbare ruimte. Daar wordt met de overname van Bergnet een vijfde cluster aan toegevoegd. Gerrit Zuurmond, directeur De Jong Zuurmond Groep: “Met de acquisitie van Bergnet halen we nieuwe expertise in huis waarmee we een nóg completer pakket aan diensten kunnen verlenen aan onze opdrachtgever.”

De overname is tot stand gekomen door bemiddeling van overnameadviseur Marktlink, die gespecialiseerd is in fusies en overnames. Laurence Hamilton, manager bij Marktlink: “Aangezien de activiteiten van Bergnet en De Jong Zuurmond Groep complementair zijn aan elkaar is het samengaan een logische stap. De groeiende markt, de hoge investeringsbehoefte en de toenemende druk op het elektrificeren van het wagenpark zullen bijdragen aan een verdere consolidatie binnen de markt van bergers.”

Autobergingsbedrijf Bergnet is in 2002 opgericht door Sander en Nicole Vlaar. Sindsdien is Bergnet uitgegroeid tot de een van de grotere autobergingsbedrijven van Nederland. Het bedrijf verricht autoberging, pechhulp en transportwerkzaamheden voor vracht- en personenauto’s. Inmiddels telt de onderneming zes locaties, 125 werknemers en een vloot van tachtig bergingsvoertuigen.

Tot middaguur geen treinverkeer tussen Zwolle en noorden

ZWOLLE – Tussen Zwolle en het noorden van het land rijden dinsdagochtend geen treinen. De NS meldt dat de storing naar verwachting tot ongeveer 11.45 uur duurt.

De verstoring is veroorzaakt door een aanrijding. Hierdoor rijden geen treinen tussen Zwolle en Meppel, Groningen en Leeuwarden.

Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met een vertraging van meer dan een uur.

Het traject bij Meppel is cruciaal voor de treinverbindingen van en naar Noord-Nederland. In januari boden de provincies Friesland, Groningen en Drenthe en de regio Zwolle de Tweede Kamer nog een petitie aan om de verbinding te verbeteren. Volgens hen ligt het spoorverkeer rond Meppel gemiddeld negen uur per week stil.

Vitens werkt aan duurder water voor ‘comfortgebruik’

Zwembadje vullen

ZWOLLE – Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland, werkt aan een plan om huishoudens die veel water gebruiken daar extra voor te laten betalen. “Wij kijken hoe we het zogeheten comfortgebruik duurder kunnen maken”, zegt een woordvoerder van het bedrijf dinsdag tegen De Telegraaf.

Het gaat dan bijvoorbeeld om ‘het sproeien van de tuin in de zomer of het vullen van het zwembad bij mooi weer’. “Voor een huishouden willen we straks een basistarief voor het water dat gebruikt wordt om te koken, drinken, douchen en wc doortrekken”, legt de woordvoerder aan de krant uit. “Alles wat er bovenop wordt verbruikt zal duurder worden.”

Hoeveel duurder het ‘comfortwater’ wordt, weet Vitens volgens de krant nog niet. Volgende week wordt er op de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf over gesproken. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft bij het bedrijf aangegeven dat het belangrijk is dat het drinkwater betaalbaar blijft voor iedereen. Of de plannen van Vitens werkelijkheid worden, is volgens de woordvoerder dan ook nog de vraag.

Vitens weigerde de afgelopen jaren al tientallen aanvragen van bedrijven voor drinkwateraansluitingen. Ook voor woningbouwprojecten dreigt zoiets te gebeuren omdat de drinkwatervoorziening op meerdere plekken in Nederland onder druk staat.

 

Dinsdagmiddag code geel in westen vanwege zware windstoten

Storm

DE BILT – Dinsdagmiddag komen er in het westen plaatselijk zware windstoten voor van circa 75 kilometer per uur, aan zee mogelijk rond 90 kilometer per uur.

Hiervoor heeft het KNMI code geel afgegeven voor de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en de Waddeneilanden.

De windstoten komen uit een zuidwestelijke richting.

Vanavond nemen de windstoten weer af, meldt het KNMI.

Akkoord cao distributiemedewerkers Albert Heijn, zonder stakingen

Albert Heijn

UTRECHT – De vakbonden CNV en FNV zijn het eens geworden met Albert Heijn over een nieuwe cao voor medewerkers van distributiecentra van de supermarktketen. CNV is “blij met het resultaat”. Vorig jaar leidden vastgelopen onderhandelingen over de cao tot stakingen, wat resulteerde in lege schappen.

Volgens CNV omvat het akkoord een loonsverhoging van 4 procent en een maandelijkse verhoging van 25 euro. Deze afspraken gelden ook voor uitzendkrachten.

Naast de loonsverhoging zijn er ook afspraken gemaakt over hogere zaterdagtoeslagen voor parttimers en uitzendkrachten.

De vakbondsleden moeten de cao nog goedkeuren. Vorig jaar bereikten de vakbonden na een hoogopgelopen conflict met Albert Heijn een loonsverhoging van 10 procent voor distributiemedewerkers.

Meer oog nodig voor langdurige inzetbaarheid migranten, stelt CPB

CPB

DEN HAAG – Nederland moet lessen uit het verleden trekken als het gaat om de toenemende instroom van arbeidsmigranten, stellen onderzoekers van het Centraal Planbureau (CPB). De politiek moet daarbij meer oog hebben voor de langdurige inzetbaarheid van arbeidsmigranten, om het risico op grootschalige werkloosheid tegen te gaan. “Als je migratiebeleid voert, dan moet je ook oog hebben voor waarnaar de economie zich ontwikkelt”, zegt CPB-econoom Gerdien Meijerink.

Zo raakten veel arbeidsmigranten in de jaren 50, 60 en 70 werkloos toen de bedrijfstakken waarin ze werkten, bijvoorbeeld de mijnbouw en textielindustrie, plots krompen. “En dat had veel werkloosheid van arbeidsmigranten als gevolg die moeilijk ander werk konden vinden door hun geringe scholing”, legt Meijerink uit. “Net als toen, willen we ook nu tijdelijke arbeidsmigranten aantrekken, maar veel van hen blijven hier wonen.”

Vanuit het Nederlandse migratiebeleid is het de bedoeling dat migranten na een aantal jaren weer terugkeren naar hun thuisland, maar een grote groep blijft desondanks dus in Nederland. “Driekwart gaat na tien jaar terug naar het herkomstland, maar zeker een vierde blijft dus”, zegt Meijerink. “Het is dus heel belangrijk dat zij langdurig inzetbaar zijn of snel ander werk kunnen vinden als ze ontslagen worden door bijvoorbeeld om te scholen.”

Bovendien zorgt de flexibele arbeidsmarkt van Nederland, door bijvoorbeeld het gebruik van tijdelijke en flexibele contracten, ervoor dat er meer arbeidsmigranten komen. Werkgevers zoeken daarbij sneller buiten de landsgrenzen naar personeel. Banen met een tijdelijk contract bieden namelijk minder inkomenszekerheid en ontslagbescherming, waardoor Nederlanders minder interesse hebben dan arbeidsmigranten.

Ook zorgt de krappe arbeidsmarkt voor een toenemende vraag naar buitenlandse kenniswerkers. Grote techbedrijven zoals ASML zoeken bijvoorbeeld actief naar buitenlandse ingenieurs, die snel gevonden worden dankzij gunstige regelingen voor expats.

Maar of het migratiebeleid en het economisch beleid goed ook op elkaar zijn afgestemd, wordt regelmatig ter discussie gesteld. Zo stelde topman Sander van ‘t Noordende van uitzendbureau Randstad eerder nog dat “het verstandig zou zijn als Nederland wat helderder op het netvlies heeft hoe het zich zo moeten ontwikkelen in de toekomst.” En ook ASML-topman Peter Wennink is negatief over de Nederlandse situatie, hij stelde onlangs dat zijn bedrijf in het buitenland zal uitbreiden als die niet beter wordt.

Woningbouwers: optoppen gebouwen geen oplossing voor woningtekort

modulaire woningbouw

VOORBURG – Het zogeheten optoppen, ofwel een extra woonlaag plaatsen op een bestaand gebouw, het splitsen van woningen en het aanbouwen, leveren maar “zeer beperkt” extra woningen op. Dat meldt WoningBouwersNL, brancheorganisatie voor ontwikkelaars en bouwondernemers, na onderzoek.

“Als gevolg van juridische, praktische en technische beperkingen leveren deze methoden geen significante bijdrage aan het oplossen van het woningtekort in Nederland”, concludeert de organisatie.

“Hoewel deze bouwmethoden kunnen bijdragen aan de woningvoorraad, is de impact ervan onvoldoende om het nijpende tekort aan woningen op te lossen.”

Hoeveel extra woningen deze methodes wel kunnen opleveren, meldt de brancheorganisatie niet. Demissionair minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) wil juist meer inzetten op het optoppen om aan meer woningen te komen.

Nederlands Damen mag volgens Bloomberg Duitse marineschepen bouwen

Damen Shipyards

BERLIJN – De Nederlandse scheepsbouwer Damen heeft een Duitse miljardenorder voor de levering van in ieder geval twee grote marineschepen binnengesleept, zogeheten fregatten. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Leden van het Duitse parlement moeten nog instemmen met het investeringsplan voor de strijdkrachten, met een totale waarde van ongeveer 7 miljard euro.

Een tak van het in Gorinchem gevestigde Damen is gekozen als hoofdaannemer voor de bouw van de fregatten en gaat daarbij samenwerken met het Franse Thales en Blohm+Voss uit Duitsland. Volgens Bloomberg overweegt de Duitse regering nog twee extra F126-fregatten bij te bestellen, waardoor Duitsland zijn totaal naar zes zou brengen.

Een woordvoerder van Damen zegt “nog nergens” van te weten. “Wij hebben nog geen bericht gekregen van de Duitse overheid. We zijn er natuurlijk wel klaar voor, het zou fijn zijn. Als we een bericht krijgen dat ze ze gaan bestellen communiceren we daarover.”

Uit het plan gaat 4 miljard euro naar de aanschaf van negenhonderd gepantserde legervoertuigen, geproduceerd door het Duitse Rheinmetall. Zo wil Duitsland zijn defensie moderniseren, nog als reactie op de Russische inval van Oekraïne.

Door de inhaalslag besteedt Duitsland dit jaar voor het eerst sinds de invoering van de NAVO-norm in 2006 minstens 2 procent van zijn bbp aan zijn defensie. De regering van bondskanselier Olaf Scholz heeft tot 2027 100 miljard euro gereserveerd voor de modernisering, en heeft toegezegd dat het land ook daarna aan de NAVO-norm blijft voldoen. Het reguliere jaarlijkse Duitse budget voor defensie ligt op ongeveer 52 miljard euro.

Damen greep vorige maand naast een order uit eigen land voor het maken van vier onderzeeërs. Het demissionaire kabinet koos voor het Franse Naval. Damen reageerde destijds teleurgesteld. “Met de voorlopige gunning van het meest innovatieve Nederlandse maritieme project aan een Frans staatsbedrijf, is het fundament weggeslagen onder onze complete en goed functionerende Nederlandse marinebouw.”

Terreurverdachte aangehouden in Italië na vlucht uit Eindhoven

arrestatie

ROME – De Italiaanse autoriteiten hebben een terreurverdachte aangehouden die vanuit Eindhoven naar Rome was gevlogen. Het gaat volgens de politie om een man uit Tadzjikistan tegen wie een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd is. Hij wordt in Italiaanse media omschreven als een actief lid van terreurorganisatie Islamitische Staat.

Het is nog onduidelijk in welk land de man wordt gezocht. De autoriteiten hebben dat niet bekendgemaakt. Ze verwezen ook niet naar de terreuraanslag van vorige maand in Moskou. Daar vielen meer dan 140 doden door een aanslag op een concertzaal. Het bloedbad is opgeëist door Islamitische Staat en de Russische autoriteiten hebben meerdere verdachten uit Tadzjikistan opgepakt.

Italië noemt de opgepakte verdachte S.I., naar zijn initialen. De man heeft de nationaliteit van Tadzjikistan en zou daarnaast meerdere valse identiteiten hebben. Hij zou zich onder meer hebben voorgedaan als inwoner van Oezbekistan, Kirgizië en Oekraïne. De verdachte is volgens een verklaring geboren in 1992 en zou zich in 2014 als buitenlandse strijder hebben aangesloten bij IS in Syrië.

EU-buitenlandchef ziet Houthi’s gevaarlijker worden in Rode Zee

Josep Borrell

BRUSSEL – De Houthi-milities die schepen aanvallen in de Rode Zee breiden hun aanvalsgebied uit naar de Indische Oceaan, heeft de Europese buitenlandchef Josep Borrell gezegd. Dat maakt de Europese marinemissie Aspides in de Rode Zee alleen maar belangrijker, aldus Borrell op een persconferentie over deze nieuwe missie.

De Houthi’s hebben zich opgeworpen als beschermers van de Palestijnen en vallen in de Rode Zee schepen aan van landen die een vermeende band hebben met Israël. Maar de Houthi’s lijken hun opdracht steeds ruimer op te vatten, aldus Borrell. “Ze eisen inmiddels dat schepen officieel toestemming krijgen voordat ze de territoriale wateren van Jemen binnenvaren”. Volgens Borrell hebben de Houthi’s bovendien aangekondigd in de Indische Oceaan aanvallen te gaan uitvoeren. “Op dit moment vallen ze om het even welk vrachtschip aan in de Rode Zee en de Arabische Zee”, aldus Borrell. “Of er een link is met Israël of Amerikaanse belangen, wie zal het zeggen?”

Aspides is sinds 19 februari met vier schepen in de vaart om in de Rode Zee schepen te begeleiden en aanvallen van Houthi’s af te slaan. De Europese Unie draagt voor 8 miljoen euro bij aan logistieke kosten. De kosten van salarissen en schepen zijn voor de lidstaten die schepen leveren. Volgens de Europese Unie zijn inmiddels 68 vrachtschepen veilig begeleid en zijn elf aanvallen van Houthi’s op vrachtschepen verhinderd. Maar volgens Borrell worden de Houthi’s intussen gevaarlijker en zelfverzekerder. De EU-buitenlandchef betwijfelt bovendien dat de Houthi’s aan de leiband lopen van Iran. “Ik geloof niet dat Iran volledige controle heeft over de besluiten van de Houthi’s”, aldus Borrell.

Het Nederlandse marineschip Zr. Ms. Karel Doorman gaat vanaf begin volgende maand tot half augustus meedoen aan Aspides. Tot eind april is Zr. Ms. Tromp nog in de Rode Zee om de scheepvaart te beschermen. Dat schip doet mee aan de internationale operatie Prosperity Guardian.

Geen belangenverstrengeling ontslagen Ajax-directeur Mislintat

Sven Mislintat

AMSTERDAM -Er zijn geen aanwijzingen voor belangenverstrengeling van de voormalige directeur voetbalzaken Sven Mislintat van Ajax. Dat meldt de Amsterdamse club. De 51-jarige Duitser werd in september ontslagen, volgens Ajax om een gebrek aan een breed draagvlak binnen de organisatie. De club kondigde toen een onderzoek aan naar mogelijke belangenverstrengeling van Mislintat bij de transfer van Borna Sosa naar Ajax.

“Er is geen formele situatie van belangenverstrengeling geconstateerd inzake de transfer van Sosa. Evenmin is bij de andere inkomende transfers belangenverstrengeling vastgesteld”, verklaart Ajax na het onafhankelijke onderzoek door KPMG Forensic (KPMG). “De werkwijze van Mislintat roept weliswaar vragen op, maar er is geen grond voor aansprakelijkheidsstelling.”

Mislintat kocht op de slotdag van de transferperiode linksback Sosa. Zowel Mislintat als de agent van Sosa, AKA Global, was rond de transfer aandeelhouder van het bedrijf Matchmetrics GmbH. Dit was op zich echter geen probleem, zo blijkt uit het onderzoek.

“Mislintat heeft zijn aandeelhouderschap aan Ajax gemeld bij zijn indiensttreding. Dat AKA Global op dat moment ook aandeelhouder van Matchmetrics was, is niet gemeld, maar dat was toen ook niet relevant. Wel had het op de weg van Mislintat gelegen om dat te melden in het kader van de latere transfer van Sosa.”

Het feit dat Sosa op het laatste moment een andere zaakwaarnemer in de arm heeft genomen is evenmin problematisch. “Daarbij zijn op basis van de beschikbare informatie geen onregelmatigheden vastgesteld.”

Ook het onderzoek naar de andere transfers waarbij Mislintat betrokken was, heeft geen aanwijzingen opgeleverd voor mogelijke belangenverstrengeling. De oud-directeur haalde twaalf nieuwe spelers.

Hinder voor treinreizigers in meivakantie door werkzaamheden

UTRECHT – De stations Amsterdam Centraal, Zwolle en Tilburg zijn tijdens de meivakantie slecht te bereiken per trein, of zelfs onbereikbaar. Dit komt door werkzaamheden op het spoor, melden NS en ProRail maandag.

De meivakantie begint op Koningsdag en een dag later op zaterdag 28 april beginnen de werkzaamheden op station Tilburg en Tilburg Universiteit. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het spoor tussen Tilburg en Breda en Tilburg en Vught. Het karwei duurt tot en met zondag 12 mei, waardoor die hele periode geen treinen van, naar en via de Noord-Brabantse plaats rijden.

Vanaf maandag 29 april tot en met zaterdag 4 mei wordt er aan het spoor gewerkt op en rond station Amsterdam Centraal en Amsterdam Bijlmer. Hierdoor moeten reizigers die van, naar en via centraal reizen rekening houden met extra overstappen en langere reistijden. NS raadt deze passagiers aan om gebruik te maken van alternatieve routes of voor ander openbaar vervoer te kiezen.

Op die maandag begint ook de hinder voor reizigers die naar Zwolle willen reizen. Vanwege werkzaamheden op en rond het station rijden er tot en met woensdag 1 mei geen NS-treinen van en naar de Overijsselse plaats. Op donderdag 2 mei is er geen treinverkeer tussen Zwolle en Kampen Zuid en Zwolle en ‘t Harde, ook rijden er dan geen sprinters tussen Zwolle en Meppel.

NS meldt dat de werkzaamheden ook problemen veroorzaken voor de diensten van Arriva en Keolis. Reizigers kunnen gebruikmaken van bussen die NS inzet, wel moeten zij rekening houden met een half uur extra reistijd.

Weinig zorgen onder Nederlandse passagiers na incidenten Boeing

DEN HAAG -Nederlandse vliegtuigpassagiers lijken zich nauwelijks zorgen te maken na de incidenten met Boeing-toestellen afgelopen maanden in de Verenigde Staten. KLM, Transavia, Corendon en TUI vliegen met toestellen van de Amerikaanse vliegtuigbouwer, maar zeggen geen vragen te ontvangen van passagiers over de gebeurtenissen waarbij vliegtuigonderdelen in de lucht loslieten.

De vier luchtvaartmaatschappijen melden over de incidenten dat ze hun vliegtuigen goed inspecteren voor vertrek en daarnaast goed onderhouden.

Op sociale media als X uiten enkele Nederlanders hun zorgen. Zo schreef een X-gebruiker in januari: “Ik ga echt nooit in een Boeing 737 MAX zitten”, als reactie op het eerste incident. Daarbij verloor een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines in de lucht een deurpaneel. Nederlanders op sociale media maken vooral grappen over de incidenten of verwijten de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen van nalatig onderhoud aan de toestellen.

Het meest recente incident met een Boeing was afgelopen zondag. Toen viel een motorkap van een Boeing 737 van Southwest Airlines van het vliegtuig tijdens het opstijgen. Verder viel bijvoorbeeld kort na vertrek een band van een Boeing 777-200 van United Airlines en werd bij een ander vliegtuig van Southwest Airlines kort voor het opstijgen brand in een van de motoren gesignaleerd.

De Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA startte afgelopen maanden onderzoeken naar verschillende incidenten. De FAA hield bij een van de onderzoeken MAX 9-vliegtuigen een tijdje aan de grond, waardoor veel vluchten werden geannuleerd. Bij meerdere toestellen van dit type werden losse bouten gevonden.

Boeing heeft Alaska Airlines afgelopen kwartaal 160 miljoen dollar compensatie betaald voor het aan de grond houden van de 737 MAX 9, werd vorige week bekend. De luchtvaartmaatschappij verwacht in de loop van dit jaar nog meer compensatie te krijgen van de vliegtuigbouwer.

LAATSTE NIEUWS

TransportKlok: Tijdsregistratie eenvoudig en efficiënt

GRONINGEN - Veel transportbedrijven ervaren problemen met het efficiënt bijhouden van de urenregistratie voor hun chauffeurs, vooral met de eisen van de CAO Beroepsgoederenvervoer....