Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 11:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 422

FNV: Schandalig dat Eerste Kamer verhoging minimumloon tegenhoudt

UTRECHT – De FNV vindt het schandalig dat de BBB in de Eerste Kamer de verhoging van het minimumloon tegenhoudt. “De beloftes van meer bestaanszekerheid zoals die gedaan werden tijdens de verkiezingscampagne blijken al bij de eerste de beste gelegenheid niets meer waard.”

Slechtst betaalde banen krijgen er niets bij

Zakaria Boufangacha, vicevoorzitter FNV: “Dit is zeer teleurstellend. Dit betekent dat er voor de mensen met de slechtst betaalde banen niets extra’s bijkomt. Dit betekent dat het geld dat gezinnen aan boodschappen hadden kunnen uitgeven nu terecht komt bij bedrijven die er hun winsten mee verhogen.”

BBB maakt kans op eerlijker loon onmogelijk

De BBB maakte dinsdag bekend tegen de verhoging van het minimumloon te stemmen in de Eerste Kamer, daarmee is een meerderheid voor de verhoging uit het zicht verdwenen.

Minimumloon en uitkeringen niet meegegroeid

Boufangacha: “We hebben de afgelopen tijd met succes campagne gevoerd voor een hoger minimumloon, maar we zijn er nog lang niet. Het minimumloon moet doorstijgen, en dat geldt ook voor de daaraan gekoppelde uitkeringen zoals de bijstand en de AOW. Ook die niet zijn meegegroeid met de rest van de lonen. Er is geen legitieme reden te verzinnen waarom in een steeds rijker land minimumloners en uitkeringsgerechtigden niet mee zouden mogen profiteren van de groeiende rijkdom.”

Non-argumenten
“Ook in deze discussie worden weer argumenten gebruikt die al lang zijn weerlegd. Werkgevers kunnen deze verhoging prima betalen, als het wordt afgezet tegen de winsten die gemaakt worden. Voor grote bedrijven waar de meeste minimumloners in dienst zijn, kost deze verhoging 0.04% van hun winst, bij het MKB is dat 0.07% van de winst.”

Strijdbaar

Boufangacha: “Onze leden worden alleen maar strijdbaarder van dit soort politieke besluiten en coalitie-spelletjes. Dat zullen we gaan merken aan de cao-tafels en overal in het land waar mensen voor een eerlijk minimumloon in actie willen komen, vinden ze de FNV aan hun zijde.”

Gevaar van niet-betaalde facturen door bedrijven steeds groter

‘S-HERTOGENBOSCH – Kredietverzekeraar Allianz Trade onderzocht hoe betaalgedrag (DSO, Days Sales Outstanding) en de werkkapitaal-behoefte (WCR, Working Capital Requirements) zich in 2023 wereldwijd hebben ontwikkeld. Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade worstelen Europese bedrijven in toenemende mate met het werkkapitaal dat ze beschikbaar hebben voor hun dagelijkse business.

“Ze komen minder gemakkelijk aan krediet en ook zijn de kosten hiervoor gestegen. Tel daarbij op dat marges over een brede linie krimpen. Bedrijven zoeken naar extra speelruimte. Bijvoorbeeld door facturen later te betalen. Op die manier gebruiken ze hun leveranciers als financier. Maar als alle bedrijven dat doen, krijg je wel een sneeuwbaleffect. Betalingsproblemen en wanbetaling zullen daardoor steeds vaker voorkomen.”

Afzwakking economische groei

Uit het onderzoek van de kredietverzekeraar blijkt dat de mondiale werkkapitaalbehoeften voor het derde jaar op rij zijn gestegen. Omgerekend in dagen kwam dat in 2023 uit op een omzet van 76 dagen (+2 dagen ten opzichte van 2022), gedreven door een zwakkere economische groei en hogere bedrijfs- en financieringskosten. Ondanks verschillen in economisch momentum wereldwijd gezien, bleek de aanhoudende stijging van de WCR breed gedragen in de belangrijkste economische regio’s.

“Over het geheel genomen laat de helft van de landen in onze steekproef een stijging zien van de WCR in 2023, en twee van de vijf landen overschreden het mondiale gemiddelde, met name Frankrijk (+5 dagen) en Duitsland (+5) in West-Europa, en China (+3 dagen) en Japan (+3) in Azië-Pacific”, zegt Maxime Lemerle, hoofdanalist voor insolventieonderzoek bij Allianz Trade. De WCR bedroeg eind 2023 81 dagen in Azië-Pacific (+2 dagen), 69 dagen in West-Europa (+1 dag) en 70 dagen in Noord-Amerika (+1 dag).

Grootste sprong sinds 2008

Days Sales Outstanding (DSO) kwam naar voren als de belangrijkste aanjager van de stijgende WCR, die in 2023 met +3 dagen steeg tot 59 dagen. Dit is de grootste sprong sinds 2008 en bijna het dubbele van de stijging in 2022. Dat impliceert dat steeds meer bedrijven langer wachten op hun betaling, waardoor het risico op cashflowproblemen toeneemt. Wereldwijd boekte 42% van de bedrijven eind 2023 betalingstermijnen van meer dan 60 dagen omzet.

“In Europa lag dit aandeel met 44% in lijn met het mondiale gemiddelde. In Azië zagen we dat 46% van de bedrijven boven het mondiale gemiddelde uitkwam. In Noord-Amerika scoorden 33% van de bedrijven lager dan het gemiddelde. Niettemin zagen bijna alle 22 sectoren die we wereldwijd monitoren een stijgende DSO in 2023. Onder meer door voorraadoverschot steeg de WCR steeg in transportmiddelen (114 dagen omzet), elektronica (114) en machines (113), gevolgd door textiel, farmaceutische producten, metalen en chemicaliën – allemaal met een WCR van meer dan 90 dagen”, voegt Maxime Lemerle toe.

Dalende winstgevendheid

Volgens Allianz Trade is in Europa afnemende winstgevendheid de belangrijkste drijfveer voor de oplopende DSO (meer nog dan financieringskrapte of conjuncturele invloeden). In deze context zou de vertragende mondiale vraag in 2024, in combinatie met de nog steeds hoge exploitatiekosten, de weg vrij kunnen maken voor een verdere verslechtering van de betalingstermijnen, vooral in Europa.

“Volgens onze onderzoekers kan een daling van de winstgevendheid met -1 procentpunt de betaling van facturen met ruim +7 dagen verlengen. Nu er in 2024 een krimp in de winstgevendheid dreigt, moeten Europese bedrijven zich schrap zetten voor langere betalingstermijnen. Dit zou de druk op de kasstromen kunnen vergroten en mogelijk het risico op niet-betaling in de regio vergroten”, zegt Ano Kuhanathan, hoofd van Corporate Research.

Brussel wil betalingstermijn verkorten

Het aanpakken van de steeds latere betaling van facturen is van cruciaal belang voor de veerkracht van Europese bedrijven. Het voorstel van de Europese Commissie hiervoor zou kunnen betekenen dat betalingstermijnen in Europa worden teruggebracht van de huidige aanbevolen 60 dagen naar 30 dagen (bindend). Door het Europees Parlement is hieraan toegevoegd dat de termijn van 60 dagen nog wel mogelijk blijft als dat contractueel wordt overeengekomen (en ook voor specifieke goederen kan een termijn worden gehanteerd van 120 dagen).

Ondanks deze verruiming die de maatregel minder ingrijpend maakt, wordt de financiële flexibiliteit van bedrijven flink beknot. Volgens het onderzoek van Allianz Trade ging in het vierde kwartaal van 2023 40% van de Europese bedrijven over de grens van 60 dagen bij de betaling van hun facturen. De nieuwe maatregel zadelt veel bedrijven op met een ‘financieringstekort’. Ook macro-economisch heeft dat aanzienlijke impact.

2 biljoen euro

“Om de betalingstermijnen terug te brengen tot 30 dagen zouden Europese bedrijven 2 biljoen euro aan aanvullende financiering nodig hebben. Bij de huidige rentetarieven stijgen de rentebetalingen van bedrijven hierdoor met 100 miljard euro. Dat is gelijk aan een margeverlies van -2 procentpunt. Bovendien kunnen te rigide betalingsvoorwaarden de concurrentiekracht van het Europese MKB in gevaar brengen, doordat bedrijven ertoe worden aangezet over te stappen naar leveranciers buiten de EU. In deze context moeten beleidsmakers rekening houden met de mogelijke negatieve effecten”, stelt Ana Boata, hoofd macro-economisch onderzoek bij Allianz Trade.

“Zit er bovenop”

Geeroms tot slot over het oplopende DSO: “Facturen die steeds later worden betaald is vooral voor het MKB uitermate lastig. De klant legt steeds langer beslag op geld dat van jou is. Het MKB mist de speelruimte om dat vlotjes op te vangen. En het is ook gevaarlijk. Uitstel kan afstel worden. Veel bedrijven durven hun klanten niet onder druk te zetten, maar wij weten uit ervaring dat het juist professioneel en heel verstandig is om vanaf het eerste moment dat de betalingstermijn wordt overschreven er bovenop te zitten. Bel het bedrijf, vraag waarom er nog niet is betaald. Laat merken dat je er geen gras over laat groeien. Zo zorg je ervoor dat je als eerste aan de beurt bent als er wel betaald wordt. Elk gezond bedrijf heeft een strikt debiteurenbeleid.”

Kwart bevolking heeft problemen met ontlasting

AMERSFOORT – Bijna een kwart van de Nederlanders (23 procent) heeft problemen met de ontlasting, meldt de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) woensdag, op Nationale Poepdag, op basis van eigen onderzoek. Daaraan deden 54.000 mensen mee, van wie 17 procent regelmatig diarree blijkt te hebben en 6 procent veelvuldig verstopping. Iets meer dan een vijfde (21 procent) noemde de eigen stoelgang perfect.

Met name waterige of dunne ontlasting veroorzaakt problemen, zegt MLDS-directeur Mariël Croon. “Dunne ontlasting kan sociaal belemmerend zijn, doordat mensen altijd een wc in de buurt moeten hebben. Het is belangrijk dat daar aandacht voor is, en dat er meer wc’s zijn in de openbare ruimte.”

Verstopping komt vaak door een tekort aan vezels of vocht. “Negen op de tien Nederlanders eten te weinig vezels”, weet de MLDS. Ze zouden er dus goed aan doen om vezelrijke voeding tot zich te nemen als volkorenproducten, bonen, groenten en vruchten.

De MLDS roept op Nationale Poepdag mensen op om vaker achterom te kijken op de wc. “Dat geeft informatie over de gezondheid van je spijsvertering.” Problemen ermee moet je gewoon bespreken met de dokter en je moet je er niet voor schamen, vindt de MLDS.

684 verkeersdoden in 2023

DEN HAAG – In 2023 kwamen 684 mensen in Nederland om door een verkeersongeval. Dat zijn 61 verkeersdoden minder dan een jaar eerder, maar opnieuw meer dan tussen 2010 en 2021. Voor het vierde jaar op rij kwamen meer fietsers (270) dan inzittenden van personenauto’s (194) om in het verkeer. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers.

Sinds het begin van deze eeuw is het jaarlijkse aantal verkeersdoden tot 2010 afgenomen. Dat komt vooral doordat minder mensen in personenauto’s verongelukten. Daarna schommelt het aantal jaarlijks, met een daling tijdens de coronapandemie. Tegelijkertijd is het aantal fietsende verkeersslachtoffers de laatste jaren toegenomen.

In 2023 kwamen 270 fietsers om het leven in het verkeer, 20 minder dan het jaar ervoor. In beide jaren reed minimaal 40 procent van hen op een e-bike. 194 inzittenden van een personenauto hadden een fataal ongeluk, 27 minder dan in 2022. Ook overleden 71 voetgangers, 53 mensen in een scootmobiel, 46 motorrijders, 32 brom- en snorfietsers en 16 inzittenden van een bestel- of vrachtauto als gevolg van een verkeersongeval.

Vier op de tien fietsdoden door botsing met auto

Van 2019 tot en met 2023 overleden 1 199 fietsers door een verkeersongeval. Van hen kwam 42 procent om door een aanrijding met een personen- of bestelauto. Bijna 10 procent overleed na een aanrijding met een vrachtauto of bus en 32 procent kwam om het leven zónder botsing. Ze kwamen bijvoorbeeld ongelukkig ten val. Van de verongelukte fietsers van 75 jaar of ouder had 38 procent geen botsing gehad.

Van de 1 022 verkeersdoden onder inzittenden van een personenauto had 29 procent een aanrijding met een andere personen- of bestelauto en 13 procent met een vrachtauto of bus. Bij 40 procent was een botsing met een vast object de oorzaak. Bij de om het leven gekomen voetgangers was in twee derde van de gevallen een personen- of bestelauto betrokken en bij 16 procent een vrachtauto of bus.

Aantal verkeersdoden het hoogst in Noord-Brabant

In Noord-Brabant vielen 120 dodelijke verkeersslachtoffers. Dat zijn er 21 minder dan in 2022, maar opnieuw het hoogste aantal van alle provincies. De minste verkeersdoden vielen in Flevoland (11) en Zeeland (19). Noord-Brabant heeft het meest uitgebreide wegennet van alle provincies (ruim 23 duizend kilometer), gevolgd door Gelderland en Zuid-Holland.

Per kilometer weg meeste doden in Haaglanden en Amsterdam-Amstelland

Per duizend kilometer weg in die provincie was het aantal verkeersdoden niet in Noord-Brabant, maar in Noord- en Zuid-Holland het hoogst. Uitgesplitst naar veiligheidsregio vielen in Haaglanden (met onder andere Den Haag en Zoetermeer) en in Amsterdam-Amstelland met 8 doden per duizend kilometer relatief de meeste doden in de afgelopen vijf jaar. In de regio’s in het noordoosten van Nederland waren dat er minder dan 4. Zeeland telde met 2,5 verkeersdoden per duizend kilometer weg de minste verkeersslachtoffers.

A73 mogelijk urenlang afgesloten na gekantelde vrachtwagen [+foto]

Gekantelde vrachtwagen

MALDEN -Door een gekantelde vrachtwagen met afval is de A73 van Maasbracht naar Nijmegen dicht tussen Haps en Malden. Het bergen is complex en de verwachting is dat de weg rond het middaguur pas kan worden vrijgegeven.

Vooral op de wegen rondom de afgesloten weg is het woensdagochtend druk.

Op bijvoorbeeld de N321 en de N324 bedroeg de vertraging tussen een half uur en drie kwartier, zegt een woordvoerder van de ANWB. Verkeer krijgt het advies om te rijden via Eindhoven over de A67, A2 en A50. Op de A50 is het volgens de ANWB ook druk, maar daar is het vaker drukker, geeft de woordvoerder aan.

De andere kant op, richting Maasbracht, is een rijstrook dicht omdat de vangrail beschadigd is geraakt. Dat zorgt voor een vertraging van zo’n drie kwartier. Omrijden kan via Eindhoven over de A50 en A2, aldus de ANWB.

Luchtvaartautoriteit onderzoekt weer mogelijk probleem bij Boeing

WASHINGTON – De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA opent opnieuw een onderzoek naar de werkwijze van Boeing, dit keer rond de productie van de 787 Dreamliner. Een klokkenluider beweert dat de vliegtuigfabrikant zijn zorgen over de veiligheid van de vliegtuigen negeerde, wat de FAA bevestigde na berichtgeving van The New York Times. Boeing verkeert al in een crisis door veiligheidszorgen rond de 737 MAX 9.

Boeing-ingenieur Sam Salehpour beweert dat de romp van de 787 Dreamliner zwakker kan worden omdat medewerkers handigheidjes gebruiken om verschillende onderdelen sneller aan elkaar te bevestigen. Ze deden dit om nieuwe exemplaren van het vliegtuig op tijd te kunnen afleveren. Salehpours zorgen over de risico’s van die aangepaste productiemethode zou Boeing hebben genegeerd.

Boeing zegt dat de klokkenluider “onjuiste” beweringen doet die geen recht doen aan “het uitgebreide werk dat Boeing heeft gedaan om de kwaliteit en langdurige veiligheid van het vliegtuig” te garanderen. Tegen The New York Times erkent de fabrikant wel het productieproces te hebben aangepast.

Uit hun schema

Het is niet voor het eerst dat er zorgen zijn rond de 787 Dreamliner. Tussen mei 2021 en augustus 2022 mocht Boeing dit type vliegtuig niet leveren aan klanten vanwege meerdere productiefouten.

Begin dit jaar zorgde een opmerkelijk incident met een 737 MAX 9 van Alaska Airlines voor grote zorgen over de veiligheid van die Boeing-toestellen. Een deurpaneel liet tijdens een vlucht los, maar er vielen geen gewonden. Later bleek dat bepaalde bouten niet goed waren aangedraaid. Openbaar aanklagers zijn een strafrechtelijk onderzoek begonnen na het ongeluk.

De Boeing 737 MAX en 787 Dreamliner behoren tot de belangrijkste modellen van de Amerikaanse fabrikant. Door alle veiligheidszorgen levert Boeing veel trager vliegtuigen af aan klanten, waardoor sommige luchtvaartmaatschappijen aankomende zomer vluchten uit hun schema moeten halen. In het eerste kwartaal van 2024 daalde het aantal afgeleverde jets tot het laagste niveau sinds medio 2021.

Ambtenaar aangehouden voor verkopen kentekeninformatie

DEN HAAG – De Rijksrecherche heeft maandagochtend 8 april een medewerker van de gemeente Meierijstad aangehouden. De 33-jarige man wordt ervan verdacht dat hij tegen betaling kentekeninformatie leverde.

Het onderzoek begon nadat er bij de Rijksrecherche informatie was binnengekomen over de ambtenaar. De man zou tegen betaling informatie waarover hij vanwege zijn werk kon beschikken leveren aan derden.

Het zou gaan om kentekeninformatie en informatie over tenaamstellingen. Hoe vaak dit precies is voorgekomen is onderwerp van onderzoek.

In de zaak is maandag ook een 33-jarige man uit Tilburg aangehouden. Hij zou samen met ambtenaar betrokken zijn bij de handel en als een soort tussenpersoon voor afnemers hebben gefungeerd. Deze man is dinsdag na verhoor in vrijheid gesteld. Hij blijft verdachte in de zaak. De ambtenaar zit nog vast.

BBB’er laat EU-klimaatdoel 2050 in verkiezingsdebat los

BRUSSEL – BBB steunt de Europese afspraak niet om in 2050 klimaatneutraal te zijn, zegt de nummer twee van de partij voor de Europese verkiezingen. Dat doel zou “niet realistisch” zijn.

De Europese Unie heeft vastgelegd dat de EU tegen 2050 de uitstoot van broeikasgassen zo moet terugdringen dat zij evenveel opneemt als uitstoot. Dat moet voorkomen dat de aarde nog verder opwarmt en het klimaat uit het lood schiet. Dat streven kreeg eerder ook steun van BBB.

Maar klimaatneutraliteit in 2050 is “niet haalbaar en betaalbaar”, stelde kandidaat-Europarlementariër Jessika van Leeuwen dinsdag in een verkiezingsdebat in aanloop naar de verkiezingen van juni. Ze pleit voor “realistische doelstellingen” die geen “draconische maatregelen” vergen.

Geen steun in senaat voor verhoging minimumloon, BBB stemt tegen

DEN HAAG – De extra verhoging van het minimumloon die de Tweede Kamer halverwege dit jaar wilde doorvoeren, gaat niet door. BBB zal volgende week tegen het wetsvoorstel stemmen, bevestigt fractievoorzitter Ilona Lagas na een bericht van de NOS. Daarmee is er in de senaat geen meerderheid.

Het voorstel om het wettelijk minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen met 1,2 procent extra te verhogen, werd vorige maand met een ruime meerderheid aangenomen in de Tweede Kamer, mede dankzij steun van de PVV. Maar de partijen die toen tegen stemden, waaronder ook BBB, hebben samen wél een meerderheid in de Eerste Kamer.

BBB sprak eerder al de vrees uit dat een verdere stijging van het minimumloon ondernemers op te hoge kosten jaagt en banen in gevaar kan brengen. Ook wees de partij op de hoge kosten voor de schatkist als gevolg van de meestijgende uitkeringen.

Tekort

Initiatiefnemer Tom van der Lee, Tweede Kamerlid voor GroenLinks-PvdA, noemt de aangekondigde tegenstem van BBB “een verschrikkelijk foute keuze”. Hij vindt het “echt een schande” dat de partij daarmee de laagstbetaalde mensen “plotseling met een fors koopkrachtverlies opzadelt”.

Het minimumloon is de afgelopen jaren flink gestegen, ook bovenop de reguliere correctie voor de inflatie. Desondanks komen veel mensen met laagbetaalde banen nog altijd honderden euro’s per maand tekort, concludeerde vorig jaar een commissie die onderzoek deed naar de toereikendheid van het sociaal minimum. Een van de aanbevelingen was een verdere verhoging van het minimumloon.

ILT ontdekt druppellekkage van tankwagen met salpeterzuur

Druppellekkage Salpeterzuur
Foto: ILT

ZWOLLE – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleerde dinsdagmiddag in Zwolle een tankwagen die was beladen met salpeterzuur 53% (UN 2031).

Toen een druppellekkage achter de schotel werd vastgesteld, is de tankwagen direct op een vloeistofdichte vloer geplaatst.

Foto: ILT

De lading zal worden overgepompt in een andere tankwagen.

Jumbo: vervolging oud-topman Van Eerd zonder gevolgen voor bedrijfsvoering

VEGHEL – De beslissing van het Openbaar Ministerie om de voormalige topman van Jumbo te vervolgen, heeft geen gevolgen voor de bedrijfsvoering van de supermarktketen. “De zaak heeft betrekking op Frits van Eerd persoonlijk”, benadrukt een woordvoerder van Jumbo.

Eerder op dinsdag werd bekend dat het OM Van Eerd “in ieder geval” vervolgt voor niet-ambtelijke corruptie en valsheid in geschrifte. Mogelijk komen daar nog verdenkingen van witwassen bovenop, maar daar loop nog onderzoek naar.

“Frits is sinds september 2022 niet meer actief betrokken bij de aansturing van Jumbo. Dit besluit van het OM heeft dan ook geen consequenties voor de bedrijfsvoering van onze onderneming. Uiteraard volgen wij het verloop van de zaak met grote belangstelling en we hopen voor Frits dat er snel een einde komt aan deze onzekere periode”, reageert het supermarktenconcern.

Jumbo liet naar aanleiding van de aanhouding van Van Eerd in 2022 een juridisch en forensisch onderzoek doen binnen het bedrijf. “Hieruit zijn geen strafbare feiten of onregelmatigheden binnen Jumbo naar voren gekomen”, stelt Jumbo.

Rotterdammers krijgen 4,5 jaar cel voor omkopen agent en drugshandel

UTRECHT – Twee Rotterdammers van 32 en 38 jaar zijn door de rechtbank Midden-Nederland veroordeeld tot 4,5 jaar gevangenisstraf. Het tweetal kocht meerdere malen een politieagent om in ruil voor vertrouwelijke politie-informatie. Ook zijn de mannen veroordeeld voor het handelen in drugs.

Via accounts op EncroChat en SkyECC namen de verdachten tussen 2018 en 2020 veelvuldig contact op met een politieagent, die in 2020 werd veroordeeld tot 4 jaar cel voor het doorspelen van informatie uit politiesystemen aan criminelen. Met deze accounts verstuurden zij versleutelde berichten naar de PGP-telefoon van de agent.

Uit zowel de verklaring van de agent als de ontcijferde berichten bleek dat de 38-jarige verdachte aan de agent doorgaf welke informatie hij uit het systeem moest halen in ruil voor geld. De 32-jarige verdachte kwam de informatie vervolgens bij de agent ophalen en gaf hem hiervoor het beloofde geld.

De informatie die de omgekochte agent deelde met de mannen bestond uit persoons-, adres- en kentekengegevens. Deze informatie had te maken met de mogelijke daders van een ripdeal en hield verband met de martelkamers in de Wouwse Plantage. Kort na het opvragen van de politie-informatie werden een woning en een bedrijfspand aan de gedeelde adressen beschoten.

Uit de ontcijferde berichten kwam ook naar voren dat de mannen actief waren in de drugshandel. Zo vond er op 8 juni 2020 een chatgesprek plaats waaruit bleek dat de 38-jarige man een kilo cocaïne heeft verkocht.

Ook werd in de chatberichten gesproken over enorme bedragen, Panama, Colombia, Bolivia en de mogelijke inkoop van grote partijen drugs. De 32-jarige man handelde ook in drugs en had daarnaast 8 kilo cocaïne en 205 gram heroïne in zijn bezit.

De rechtbank krijgt op basis van het dossier de indruk dat de 38-jarige man opereerde als een informatiemakelaar voor criminelen en een achterliggende criminele organisatie, terwijl hij de 32-jarige medeverdachte als loopjongen inzette. Het omkopen van politieagenten is een ernstig strafbaar feit, want het belemmert een goede uitvoering van overheidstaken en levert een bedreiging op voor de integriteit van de politie als organisatie. Met name de lange duur, het systematische karakter en de grote gevolgen van de omkoping acht de rechtbank zeer ernstig.

De officier van justitie eiste vorige maand 9 jaar cel voor de 38-jarige man en 5,5 jaar cel voor de 32-jarige man. De rechtbank komt voor de omkoping van de agent en de drugshandel tot een gevangenisstraf van 4,5 jaar voor beide verdachten. De rechtbank heeft bij het bepalen van de straf onder andere rekening gehouden met de strafmaat in soortgelijke zaken. Ook acht de rechtbank de drugshandel van de 38-jarige man in mindere mate bewezen dan de officier, waardoor de straf lager uitvalt dan geëist.

ILT: Vliegveiligheid vraagt continue aandacht

Luchtvaart Nederland

DEN HAAG – De Nederlandse luchtvaart voldoet aan strenge internationale eisen, waardoor het een van de veiligste vormen van vervoer is. Wel ziet de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) uitdagingen waarop de sector actie moet ondernemen om de veiligheid op een hoog niveau te houden.

Met als belangrijkste aandachtspunten de beschikbaarheid van bekwaam personeel en het lage risicobewustzijn bij een grote groep dronegebruikers. En als het gaat om de leefomgeving constateert de ILT dat de geluidshinder die omwonenden van Schiphol ervaren toeneemt, ondanks een stillere vloot. Daarnaast blijkt uit onderzoek van de ILT dat aannames over de uitstoot van zwaveldioxide niet overeenkomen met de werkelijkheid. Dit staat in de 1e Staat van de luchtvaart die vandaag door Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat is aangeboden aan de Tweede Kamer.

Karin Visser, directeur Luchtvaartautoriteit: “De Staat van de luchtvaart wordt een jaarlijkse trendrapportage waarmee de ILT laat zien hoe het gaat met de veiligheid en de duurzaamheid op en rond Schiphol, luchthavens van nationale betekenis en de brede luchtvaart. De Staat van de luchtvaart beschrijft de feiten, reflecteert op ontwikkelingen en signaleert. Zo wil de inspectie bijdragen aan het verbeteren van de veiligheid en duurzaamheid op en rond onze luchthavens.”

Personeelstekorten vergen scherpere keuzes

Veiligheid hangt niet alleen af van het voldoen aan strenge wettelijke en technische eisen en het inventariseren van (potentiële) risico’s. De menselijke factor is ook van grote invloed en bij een te hoge werkdruk ligt menselijk falen op de loer. Het tekort aan vakbekwaam personeel – zoals onderhoudstechnici, luchtverkeersleiders, piloten en medewerkers grondafhandeling – is het gevolg van de coronacrisis, concurrentie op de arbeidsmarkt, vergrijzing en de veeleisendheid van werken in de luchtvaart. De personeelskrapte kan leiden tot een hogere werkdruk en de veiligheid(scultuur) onder druk zetten. Luchtvaartbedrijven moeten transparant zijn over de effecten van personeelstekorten op hun activiteiten en over de keuzes waar zij voor staan om de veiligheid blijvend te waarborgen.

Meer hinder Schiphol ondanks stillere vloot

Er lopen verschillende initiatieven om de geluidshinder te verminderen, zoals bijvoorbeeld vlootvernieuwing. Maar ondanks de inzet van stillere toestellen, ervaren omwonenden van Schiphol meer geluidshinder. Het verminderen van geluid door vliegtuigen leidt dus niet automatisch tot het terugdringen van geluidshinder. Uit onderzoek van de ILT blijkt dat er een relatie is tussen bepaalde vliegtuigtypen en de gemelde hinder van omwonenden. De inspectie constateert dat de sector mogelijkheden onbenut laat om geluidsbelasting en -hinder sneller terug te dringen. Hierbij kan worden gedacht aan het tijdstip van de vlucht en het type vliegtuig (grootte en gewicht, vracht of passagiers, aantal motoren). Daarnaast kan een sterkere differentiatie van haventarieven luchtvaartmaatschappijen nog meer stimuleren om hun stillere vrachtvliegtuigen in te zetten op Schiphol.

Laag risicobewustzijn bij dronegebruikers

Het aantal drones in Nederland is in 2023 sterk toegenomen. Er zijn geen harde cijfers over hoeveel drones daadwerkelijk in gebruik zijn. Als een drone bijvoorbeeld als speelgoed kan worden aangemerkt, dan is de bezitter niet verplicht om zich te registreren bij de RDW. Dronegebruikers lijken niet altijd goed te weten waar ze wel of niet met hun drone mogen vliegen. Daarom vliegen ze regelmatig in gebieden waar ze in botsing kunnen komen met ander luchtverkeer of een risico kunnen vormen voor personen op de grond. Het lijkt met name te gaan om dronevluchten in de categorie Open. De aanpak van het probleem is lastig, omdat deze groep gebruikers divers is en meestal niet georganiseerd. Meer samenwerking tussen sectorpartijen en overheidsinstanties zoals gemeentes, Rijksoverheid en politie is daarom nodig.

Naleving norm zwaveldioxide leidt niet tot minder uitstoot

Zwaveldioxide is genormeerd omdat de uitstoot hiervan slecht is voor mens en milieu. De uitstoot van zwaveldioxide blijft binnen de normwaarden van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol. Wel blijkt uit onderzoek van de ILT dat aannames in het rekenvoorschrift voor de zwaveldioxide-uitstoot niet overeenkomen met de werkelijkheid. De ILT constateert, net als vorig jaar, dat de huidige norm niet aanzet tot vermindering van de zwaveldioxide-uitstoot. Hiervoor zou een aanpassing van de systematiek nodig zijn.

Achteraf betalen leidt volgens banken te snel tot problemen

Visa

AMSTERDAM -De optie om achteraf te betalen bij het online winkelen leidt te snel tot financiële problemen, zegt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) over onderzoek hiernaar van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De NVB is bezorgd over het stijgende aantal transacties waarbij achteraf betaald wordt en over het feit dat minderjarigen massaal de leeftijdscontroles van aanbieders van deze diensten, zoals Klarna, omzeilen.

De banken vinden het onacceptabel en willen dat snel meer actie komt om financieel kwetsbare groepen te beschermen.

Zo krijgt 13 procent van de mensen die gebruikmaken van de optie om achteraf betalen te maken met aanmaningskosten en wordt 4 procent zelfs overgedragen aan een incassobureau. Bij elkaar zijn dat duizenden gevallen per jaar.

Voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd door OM vervolgd voor corruptie en valsheid in geschrifte

Frits van Eerd

GRONINGEN -Frits van Eerd, de voormalige topman van Jumbo, wordt “in elk geval vervolgd” voor corruptie en valsheid in geschrifte. Mogelijk vervolgt het Openbaar Ministerie hem ook nog voor witwassen, maar het onderzoek daarnaar loopt nog.

De autoriteiten deden in september 2022 een inval in het huis van Van Eerd in Heeswijk-Dinther, in het kader van een onderzoek naar witwassen waarbij de oud-coureur Theo E. hoofdverdachte is. Die laatste maakte zich volgens het OM schuldig aan belastingfraude, valsheid in geschrifte en niet-ambtelijke corruptie.

Het onderzoek naar Van Eerd, die het OM beschrijft als “een 57-jarige man uit Bernheze”, is nog niet geheel afgerond. In ieder geval zeggen de aanklagers duidelijke aanwijzingen te hebben voor niet-ambtelijke corruptie.

De advocaten van Van Eerd beklagen zich erover dat het OM ongeveer een jaar na diens arrestatie pas vertelde wat de verdenkingen precies waren. “Dit betreft immers een geheel andere verdenking dan de verdenking van witwassen en valsheid in geschrifte op grond waarvan de cliënt in september 2022 is gehoord”, reageren ze in een persbericht. “De verdediging stelt dan ook vast dat van de verdenking op grond waarvan de cliënt in september 2022 is aangehouden, niets meer over is”, voegen ze toe.

Bij de doorzoekingen zegt het OM belastend bewijs en een groot geldbedrag in beslag te hebben genomen. Het Financieele Dagblad schreef in 2022 dat in het huis van Van Eerd honderdduizenden euro’s aan cash werden aangetroffen. Volgens advocaten van de voormalige supermarktbestuurder kon hij aantonen dat het geld niet uit een misdrijf afkomstig was.

Van Eerd keerde niet meer terug in het bestuur van Jumbo nadat zijn arrestatie bekend was geworden. Ton van Veen, voormalig financieel directeur en commissaris bij de supermarktketen, volgde hem op als hoogste leidinggevende.

Vier andere verdachten krijgen een strafbeschikking aangeboden van het OM. Dat zijn straffen, bijvoorbeeld boetes, die het OM kan opleggen zonder dat daar een rechter aan te pas hoeft te komen. Het onderzoek naar een aantal andere verdachten is geseponeerd.

LAATSTE NIEUWS

Migranten en politieagenten klagen over rode ogen en huidirritatie na smokkel...

WAIDHAUS - De Duitse politie heeft woensdagavond 13 november elf migranten gearresteerd na een vermoedelijke smokkel nabij Waidhaus. De agenten ontdekten drie groepen mensen...