Clicky

woensdag 25 december 2024 - 19:31 uur
BAS World
Home Blog Pagina 421

TU Delft deelt samenwerking met Israël niet, zorgen om veiligheid

Scheve Jan in Delft

DELFT – De Technische Universiteit in Delft wil de samenwerkingen met instellingen in Israël niet openbaar maken. “We hebben besloten om geen lijst te publiceren van samenwerkingen met één individueel land omdat we ons zorgen maken over de sociale veiligheid van betrokken wetenschappers en studenten”, laat de universiteit donderdag weten.

Volgens de TU is dat risico “niet ondenkbeeldig gezien de manier waarop de huidige maatschappelijke discussie woedt”.

Pro-Palestijnse studenten, docenten en anderen hebben de afgelopen tijd veel gedemonstreerd bij de universiteiten in Delft en andere steden. Ze willen dat de universiteiten de banden met Israëlische instituten verbreken, omdat die zouden bijdragen aan genocide in de Gazastrook. Voor de TU is het stoppen van de samenwerkingen geen optie: “Het beëindigen of bevriezen van alle contacten met onderwijsinstellingen van een land biedt geen oplossing. We vinden het van belang om in dialoog te blijven met studenten en collega’s uit conflictgebieden, omdat juist zij kunnen bijdragen aan verandering.”

Donderdagmiddag hebben demonstranten tenten opgezet bij de universiteitsbibliotheek, zo is te zien op de Instagrampagina Delft Encampment. Met dit kamp willen de actievoerende studenten hun eisen kracht bijzetten.

IMF komt met steunpakket van 2,2 miljard dollar voor Oekraïne

IMF

WASHINGTON – Functionarissen van het Internationaal Monetair Fonds brengen deze week een bezoek aan Oekraïne om te praten over een nieuw steunpakket.

Als Oekraïne aan alle voorwaarden voldoet, kan het land een nieuwe lening van meer dan 2,2 miljard dollar tegemoetzien.

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) keurde vorig jaar een steunpakket goed ter waarde van 15,6 miljard dollar (14,4 miljard euro).

Het was voor het eerst in het bijna 80-jarige bestaan van het fonds dat leningen werden verstrekt aan een land in oorlog. Het bedrag wordt over een periode van vier jaar uitgekeerd. In maart werd 880 miljoen dollar uitbetaald. Het geld is bedoeld om de overheid draaiende te houden en voor de wederopbouw van het land.

Luchthavenmedewerker Schiphol aangehouden na vondst 120 kilo cocaïne [+foto]

Foto: Koninklijke Marechaussee

SCHIPHOL – De Koninklijke Marechaussee heeft maandagavond 20 mei een 48-jarige luchthavenmedewerker aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij internationale drugshandel. De Douane onderschepte een dag eerder ruim 120 kilo cocaïne op Schiphol en droeg de drugs over aan het Drugsteam Schiphol (DTS) van de Koninklijke Marechaussee voor nader onderzoek.

De verdovende middelen zaten verborgen in diverse koffers op een vlucht uit de Gambiaanse hoofdstad Banjul. Onderzoek naar de onderschepte lading leidde naar een medewerker van een bedrijf op de luchthaven. Hij is daarop aangehouden in Amsterdam.

Daarnaast heeft het Drugsteam Schiphol de woning van de verdachte doorzocht, waar onder andere een vuurwapen, patroonhouders, munitie en duizenden euro’s in contanten werden aangetroffen en in beslag genomen. De verdachte wordt vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris.

De Koninklijke Marechaussee op Schiphol doet onderzoek naar de zaak onder leiding van het Openbaar Ministerie Noord-Holland.

In het Programma Aanpak Ondermijning Schiphol wordt door publiek-private samenwerking ondermijning op Schiphol aangepakt door de Belastingdienst, Douane, FIOD, gemeente Haarlemmermeer, Koninklijke Marechaussee, Openbaar Ministerie, Politie, RIEC Noord-Holland, KLM en Schiphol Group.

In België gestolen trailer teruggevonden [+foto]

Foto: Politie

ROTTERDAM – Op dinsdag 21 mei 2024 zag een gespecialiseerde eenheid van de politie – Eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) – een bij hen bekende vrachtwagen rijden met een trailer die daar niet aan te linken was.

De combinatie kwam vanuit België de grens met Nederland over. De trailer stond niet als gestolen geregistreerd maar het onderbuikgevoel gaf aan dat het niet klopte. De trekker was eerder betrokken geweest bij ladingdiefstal.

Hierop namen zij contact op met schade- expertise en onderzoeksbureau TT Experts uit Rotterdam, waarvan zij wisten dat zij veel onderzoek doen naar ladingdiefstal en ook bekend zijn met de eigenaar van de trailer.

TT Experts nam vervolgens contact op met de eigenaar en ontving direct de bevestiging dat deze trailer eerder die ochtend was gestolen.

Het betrof een diefstal in Gent (BE) en de trailer was op het moment van de diefstal geladen met erg dure lading.

Deze informatie is direct teruggekoppeld aan de politie die hierop de combinatie staande heeft gehouden. De chauffeur kon niet goed uitleggen waarom hij met deze trailer op pad was en is hierop aangehouden.

Het goede nieuws is dat op het eerste oog de zending nog compleet lijkt te zijn.
De trailer is door de politie in beslag genomen en zal, na een inspectie van de goederen door TT Experts, naar verwachting nog deze week weer aan de eigenaar worden vrijgegeven.

ASML investeert 80 miljoen euro in onderzoek TU Eindhoven

ASML

EINDHOVEN – Chipmachinemaker ASML investeert de komende tien jaar 80 miljoen euro in onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven. Het geld gaat onder andere naar promotieonderzoek op het gebied van natuurkunde, technologie en kunstmatige intelligentie (AI). Ook gaan de universiteit en het techbedrijf samen onderzoek doen.

De TU Eindhoven spreekt van een win-winsituatie. De investering van ASML kan volgens de universiteit “grensverleggende” nieuwe kennis opleveren die maatschappelijk en economisch van belang is. De chipmachinemaker uit het naburige Veldhoven zelf zou profiteren van alle promovendi die worden opgeleid tot “topspecialisten” die in de chipsector nodig zijn.

ASML betaalt ook mee aan de bouw van een nieuwe ‘cleanroom’, een onderzoeksruimte waar zelfs de kleinste stofdeeltjes uit de lucht zijn gezuiverd om vervuiling van onderzoeksmateriaal te voorkomen. De TU Eindhoven investeert zelf naar verwachting ruim 100 miljoen euro in het cleanroomgebouw en de aanstelling van nieuwe promovendi.

“Hiermee investeren we in de wetenschap in Nederland en in het opleiden van experts”, stelt Roger Dassen, financieel topman van ASML. Robert-Jan Smits, voorzitter van het college van bestuur van de universiteit, is “trots dat we hiermee een enorme boost geven aan de stevige samenwerking die we al tientallen jaren hebben”.

De onlangs afgezwaaide ASML-topman Peter Wennink sloeg eind vorig jaar nog alarm om het vestigingsklimaat voor techbedrijven in Nederland. Als die zou verslechteren, zet dat volgens hem het toekomstige verdienvermogen van Nederland onder druk.

Daarop tuigde het demissionaire kabinet ‘project Beethoven’ op om de chipmachinebouwer ertoe te bewegen in Nederland te blijven groeien. Samen met de regio Eindhoven zegde het kabinet 2,5 miljard euro toe om de halfgeleidersector in Noord-Brabant te versterken. De uitgebreide samenwerking tussen ASML en de TU Eindhoven moet daar ook aan bijdragen, schrijft de universiteit.

Stroom terugleveren mag geen geld meer kosten

DEN HAAG – Stroom terugleveren mag huishoudens geen geld meer kosten. Dat staat in een voorstel van NSC-Kamerlid Wytske Postma, dat volgens haar ook steun heeft van de andere coalitiepartijen PVV, VVD en BBB.

Onder de zogeheten salderingsregeling mogen huishoudens elektriciteit die ze opwekken wegstrepen tegen hun verbruik. Als mensen meer stroom opwekken dan ze verbruiken, moet de energieleverancier daarvoor een “redelijke vergoeding” betalen.

Op momenten dat er veel aanbod van elektriciteit is en weinig wordt gebruikt, bijvoorbeeld op een zomermiddag, kan het voorkomen dat de stroomprijs negatief is. Dan moet dus niet de energieleverancier, maar de eigenaar van de zonnepanelen betalen voor de teruggeleverde stroom.

Gevolgen

Huishoudens zijn daardoor geneigd panelen uit te zetten, zegt Postma. In haar voorstel staat dat de “redelijke vergoeding” die energieleveranciers betalen voor teruggeleverde groene stroom nooit negatief mag zijn.

Omdat de salderingsregeling energieleveranciers geld kost, brengen veel van die bedrijven extra kosten in rekening bij huishoudens die stroom terugleveren, ook als ze minder leveren dan ze gebruiken. Het is nog onduidelijk wat het gevolg van het NSC-voorstel precies is voor deze terugleverkosten. Als huishoudens maar niet hoeven te betalen voor de stroom die ze opwekken, zegt Postma. “Ik wil niet dat eigenaren van zonnepanelen stress krijgen als de zon schijnt.”

Dichte rijstrook A7 richting Amsterdam leidt weer tot lange file

A7

PURMEREND – Doordat er maar één rijstrook open is op de A7 richting Amsterdam heeft zich donderdagochtend opnieuw een lange file gevormd. Tussen Hoorn en Zaanstad staat momenteel 9 kilometer file met een vertraging van zo’n veertig minuten, zo is te zien bij de ANWB-reisinformatie.

Doordat de brug bij Purmerend versterkt wordt, is sinds zaterdag een van de twee rijstroken dicht. Deze werd afgesloten omdat zwaar vrachtverkeer ondanks een verbod van de brug gebruik bleef maken. Rijkswaterstaat is nog tot 1 september bezig met de versterkingsoperatie.

Dinsdag en woensdag, de eerste twee werkdagen na het pinksterweekend met de afgesloten rijstrook, ontstonden er ook al lange files.

De file op de A9 richting Amstelveen lost op, omdat de rechterrijstrook weer open is, meldt een woordvoerder van de ANWB. De rijstrook was donderdagochtend dicht omdat er een vrachtwagen met pech stond.

Meeste verdiensten cocaïnehandel stromen naar het buitenland

DEN HAAG – In 2021 werd binnen de Nederlandse grenzen 17 miljard euro verdiend met illegale activiteiten. De meeste verdiensten stroomden naar het buitenland. Illegale activiteiten droegen in 2021 4,5 miljard euro bij aan de Nederlandse economie. Het grootste deel van de illegale activiteiten binnen de landsgrenzen was de handel in cocaïne, waarmee 10,7 miljard euro werd verdiend. Bijna 90 procent van de opbrengst van de cocaïnehandel stroomde naar buitenlandse opdrachtgevers van de drugshandel.

Dit blijkt uit een schatting van het CBS in het artikel ‘de raming van illegale activiteiten in de nationale rekeningen’.

Veel activiteiten rondom de internationale drugshandel in Nederland staan onder leiding van opdrachtgevers die geen Nederlands ingezetenen zijn. De handel in en productie van drugs kan hierdoor deels buiten de Nederlandse economie vallen, waarbij Nederlands ingezetenen enkel diensten verlenen aan het buitenland. Alleen de opbrengsten van die verleende diensten vallen binnen de Nederlandse economie, oftewel het bruto binnenlands product (bbp).

Illegale economie vormt 0,5 procent van Nederlandse economie

Naast de cocaïnehandel doet het CBS ook een schatting voor productie en handel in synthetische drugs, productie en handel in cannabis, prostitutie en illegale productie en handel in tabak. In het geval van cannabis en prostitutie meet het CBS niet alleen het deel dat tot de illegale economie behoort, maar ook het legale en gedoogde gedeelte. De totale toegevoegde waarde van illegale activiteiten was 4,5 miljard euro in 2021. Dit komt neer op 0,5 procent van het bruto binnenlands product.

Binnen de Nederlandse grenzen werd in 2021 ruim 3 miljard euro verdiend met de handel en productie van synthetische drugs. Net als bij de cocaïnehandel stroomt een groot deel weg naar het buitenland. Bijna een derde van deze verdiensten draagt bij aan het bruto binnenlands product.

Van de verdiensten van cannabis blijft het grootste deel van de in Nederland gegenereerde inkomsten ook in de Nederlandse economie. De verdiensten van prostitutie en illegale handel in tabak blijven volledig onderdeel van de Nederlandse economie. In 2021 droegen de cannabis, prostitutie en illegale tabakshandel activiteiten 2,4 miljard euro bij aan de Nederlandse economie.

Volvo ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Waterstof

GÖTEBORG – Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren. Vrachtwagens die rijden op groene waterstof zijn een belangrijke stap voor Volvo om de netto nul-doelstelling te bereiken en om klanten te ondersteunen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. In 2026 zullen de eerste klantentests plaatsvinden, ter voorbereiding op de start van de serieproductie die daarna volgt.

Het gebruik van groene waterstof in plaats van fossiele brandstoffen past binnen Volvo’s strategie om transport koolstofvrij te maken met een mix van verschillende technieken en brandstoffen. Vrachtwagens die rijden op waterstof (H2) zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden. Het kan het een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is voor het opladen van de accu’s.

In 2026 begint Volvo met klantentests met trucks die zijn uitgerust met een waterstofverbrandingsmotor. De trucks met waterstofverbrandingsmotor vormen een aanvulling op Volvo’s aanbod van andere alternatieven, zoals batterij-elektrische trucks, elektrische trucks op brandstofcellen en trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals biogas en HVO. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

“Trucks waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieseltrucks. Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot whell-to-wheel. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dit is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt, om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de bewezen betrouwbare techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren kennen een zeer lage CO2-uitstoot en kunnen worden gecategoriseerd als een ‘Zero Emission Vehicle’ (ZEV) onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.

“Het is duidelijk dat verschillende soorten technologie nodig zijn om de uitstoot in het wegtransport drastisch te verlagen. Als wereldwijde vrachtwagenfabrikant ondersteunen wij onze klanten door verschillende oplossingen aan te bieden. Klanten kunnen hun alternatief kiezen op basis van de inzet, de beschikbare infrastructuur en de prijzen van (groene) brandstof en energie,” zegt Jan Hjelmgren.

Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten, om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.

 

59-jarige vrouw rijdt met auto tegen boom en overlijdt bij Baarle-Nassau

Politie

BAARLE-NASSAU – Bij een eenzijdig ongeval op de Voske is woensdagavond 22 mei rond 20.30 uur een 59-jarige vrouw uit Tilburg om het leven gekomen.

Het slachtoffer is met haar auto tegen een boom gebotst. De reden van de botsing is niet duidelijk.

Omstanders zagen het ongeluk gebeuren en hebben gelijk 112 gebeld.

De hulpdiensten waren snel aanwezig, maar helaas mocht dit niet meer baten.

Van Zwol kan met instemming van Kamer kabinet gaan samenstellen

Richard van Zwol

DEN HAAG – De Tweede Kamer stemt in met de aanstelling van Richard van Zwol als formateur. Hij moet de regeringsploeg gaan samenstellen die het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB verder gaat uitwerken. PVV-leider Geert Wilders had hem voor deze rol voorgedragen.

Van Zwol gaat donderdagochtend allereerst met de vier partijleiders om tafel over de vraag wie premier moet worden. Wilders had daar aanvankelijk Ronald Plasterk voor op het oog. De kandidatuur van de voormalig PvdA-minister en wetenschapper stuitte evenwel op bezwaren omdat hij nog verwikkeld is in een dispuut over patenten.

Plasterk ontkent dat hij iets fout heeft gedaan, maar trok maandag toch zelf zijn conclusies en liet weten niet langer beschikbaar te zijn voor het premierschap. Dat betekent dat een nieuwe kandidaat moet worden gezocht. De partijleiders hadden eerder in het formatieproces al afgesproken dat zij allemaal in de Tweede Kamer blijven.

Van Zwol krijgt voor zijn opdracht vijf weken de tijd. NSC-leider Pieter Omtzigt sprak tijdens het debat over het hoofdlijnenakkoord de verwachting uit dat de partijen die volledige periode wel nodig zullen hebben.

497 kilo cocaïne onderschept in haven van Vlissingen

Foto: Douane

VLISSINGEN – Tijdens een controle in de haven van Vlissingen heeft de Douane zaterdag 18 mei 497 kilo cocaïne onderschept. De drugs zaten verstopt in een lading bananen afkomstig uit Ecuador.

Politie en Koninklijke Marechaussee hebben de Douane bijgestaan bij het bewaken en beveiligen van het havengebied.

De lading waarin de cocaïne zat, was onderweg naar een bedrijf in Duitsland. Dat bedrijf heeft waarschijnlijk niets met de smokkel te maken.

De verdovende middelen, met een geschatte straatwaarde van ruim 37 miljoen euro, zijn zaterdag vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand van de Douane.

Veroordeling voor dodelijke aanrijding parkeerplaats Ede

ARNHEM – Het gerechtshof veroordeelt een 38-jarige vrouw uit Ede tot een gevangenisstraf van zes jaar voor het plegen van doodslag. Ook moet de vrouw haar rijbewijs voor tien jaar inleveren en schadevergoedingen betalen aan de nabestaanden van het slachtoffer.

Op 19 maart 2022 veroorzaakt verdachte op een parkeerplaats bij een winkelcentrum in Ede parkeerschade aan het busje van het latere slachtoffer. Als zij daarop wordt aangesproken, probeert verdachte met haar auto van de parkeerplaats weg te rijden. Het slachtoffer probeert dat te voorkomen door voor de auto te gaan staan. Verdachte rijdt dan drie keer over het slachtoffer heen, eerst vooruit. Als ze dan vastzit, rijdt ze achteruit en dan nogmaals vooruit.

Het slachtoffer is zwaargewond en overlijdt later die dag. Verdachte zegt dat ze het slachtoffer niet heeft gezien en niet heeft gemerkt dat zij over hem heen reed. Zij was in paniek geraakt en wilde koste wat het kost weg.

De psycholoog die verdachte onderzocht, komt tot de conclusie dat verdachte onder meer lijdt aan PTSS, vanwege een jarenlange gewelddadige relatie die kort daarvoor was beëindigd. De psycholoog oordeelt dat verdachte verminderd toerekeningsvatbaar is.

De rechtbank heeft bij vonnis van 28 maart 2023 verdachte veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar. Het openbaar ministerie had negen jaar geëist. Zowel de verdachte als het openbaar ministerie zijn in hoger beroep gegaan.

Het hof is het met de rechtbank eens dat uit de bewijsmiddelen blijkt dat verdachte het slachtoffer heeft kunnen zien en feitelijk ook heeft gezien voordat zij is gaan rijden. Het hof wil wel aannemen dat verdachte in paniek was en weg wilde. Het hof gelooft echter niet dat verdachte zodanig in paniek was dat zij niet heeft gemerkt dat zij drie keer over het slachtoffer heen is gereden.

Verdachte ging een boodschap doen en werd aangesproken vanwege blikschade die zij had veroorzaakt. Verdachte wilde vervolgens koste wat het kost weg uit die situatie. Dit handelen is niet rationeel, het is geen normale reactie. Het hof is net als de rechtbank van oordeel dat dit gedrag voor een deel moet worden toegerekend aan de PTSS waaraan verdachte lijdt. Dat zij helemaal niet wist wat zij deed, gelooft het hof niet. Ze kon haar auto wel doelgericht sturen en heeft allerlei dingen rond de aanrijding opgemerkt, zoals bijvoorbeeld de reactie van een getuige. Ook blijkt uit de bewijsmiddelen dat na het feit de paniek al snel is weggeëbd. Het hof vindt daarom ook dat in dit geval een gevangenisstraf van zes jaar passend is.

Het hof legt daarnaast een ontzegging van de rijbevoegdheid van tien jaar op, omdat verdachte bij het hof heeft laten weten dat zij eigenlijk zo weer de weg op kan. Zij realiseert zich nog altijd niet dat zij gezien haar labiele mentale toestand de weg niet op had mogen gaan, althans niet met een motorrijtuig.

Verenigd Koninkrijk houdt 4 juli parlementsverkiezingen

Rishi Sunak

LONDEN – Het Verenigd Koninkrijk houdt op donderdag 4 juli parlementsverkiezingen. Dat maakte de Britse premier Rishi Sunak bekend buiten zijn ambtswoning in Downing Street in Londen.

Het houden van verkiezingen wordt gezien als een politieke gok voor Sunak. Zijn Conservatieve Partij is al veertien jaar aan de macht, maar inmiddels gaat de linkse oppositiepartij Labour ruim op kop in de peilingen.

De volgende landelijke verkiezingen hadden uiterlijk begin 2025 gehouden moeten worden. Het parlement wordt nu ontbonden op 30 mei om de weg vrij te maken voor een stembusgang in de zomer.

Economische stabiliteit

De premier zei dat hij was aangetreden om in onzekere tijden voor economische stabiliteit te zorgen. Hij stelde dat het nu tijd is om de volgende stap te zetten. “Dit is het moment voor Groot-Brittannië om de toekomst te kiezen.”

Sunak betoogde dat belangrijke successen zijn geboekt op economisch gebied. Hij zei dat de economie snel groeit en dat de inflatie is genormaliseerd.

Makkelijke uitweg

De premier opende ook de aanval op Labour. Hij zei dat onduidelijk is waar die oppositiepartij voor staat en voorspelde dat het land met een Labourregering een onzekere toekomst tegemoet zal gaan. Sunak omschreef Labourleider Keir Starmer als een onbetrouwbare figuur. “Hij heeft keer op keer laten zien dat hij altijd de makkelijke uitweg kiest en alles doet om aan de macht te komen”.

Starmer reageerde met een eigen toespraak en beloofde dat juist Labour voor stabiliteit zal zorgen. Hij waarschuwde dat “niets zal veranderen” als de conservatieven opnieuw de verkiezingen winnen. “Het is tijd voor verandering”, zei de oppositieleider.

Uitgelekt

De verkiezingsdatum was voorafgaand aan de aankondiging al uitgelekt via Britse media. Dat leidde tot veel speculatie over waarom Sunak ervoor kiest om al in de zomer verkiezingen te houden. Dat heeft mogelijk deels te maken met positief nieuws over de economie.

115 wegen in Rotterdam volgend jaar naar 30 kilometer per uur

ROTTERDAM – De gemeente Rotterdam brengt volgend jaar de maximumsnelheid op 115 wegen terug van 50 naar 30 kilometer per uur. Volgens de gemeente gaat het om drukke straten waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants en cafés gevestigd zijn. De gemeente noemt de verkeerssituatie op die plekken “zo onveilig dat er snel iets moet veranderen”. Het gaat onder meer om de West-Kruiskade, delen van de Mathenesserlaan en het Hofplein.

De gemeente zegt dat de ingreep nodig is omdat het niet goed gaat met de verkeersveiligheid in Rotterdam. Vorig jaar waren er 1446 gewonden in het Rotterdamse verkeer, bijna 300 meer dan in 2021. De meeste ongelukken gebeurden op een weg waar het verkeer 50 mag rijden.

Rotterdam zegt dat de nieuwe maximumsnelheid “duidelijk zichtbaar” wordt. Zo komen er nieuwe verkeersborden, wordt er belijning op de weg toegevoegd of juist weggehaald en worden soms drempels aangelegd. De maatregel wordt in het derde kwartaal van volgend jaar in één keer ingevoerd.

Eind vorig jaar ging in een groot deel van Amsterdam de maximumsnelheid al terug naar 30 kilometer per uur. Zo’n ingrijpende maatregel in Rotterdam is volgens het college niet nodig, omdat de stad na de oorlog grotendeels opnieuw is opgebouwd. Bovendien kan de maximumsnelheid niet overal terug, bijvoorbeeld vanwege het openbaar vervoer of de hulpdiensten.

In Rotterdam geldt op meer dan de helft van de wegen overigens nu al een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, aldus de gemeente.

×