Clicky

woensdag 25 december 2024 - 07:12 uur
BAS World
Home Blog Pagina 420

Economische bedrijvigheid eurozone neemt opnieuw toe

LONDEN – De economische bedrijvigheid in de eurozone is in mei verder toegenomen, tot het hoogste niveau in een jaar tijd. Dat kwam vooral doordat de activiteit in de industriesector sterker toenam dan in april en de bedrijvigheid in Duitsland sterker groeide dan verwacht, meldt marktonderzoeker S&P Global.

De index van S&P Global die de algehele bedrijvigheid in het eurogebied meet, klom deze maand naar een stand van 52,3, van 51,7 een maand eerder. Economen hadden gerekend op een stand van 52. Een niveau van 50 of meer duidt op groei, daaronder op krimp. De economische bedrijvigheid laat daarmee voor de derde maand op rij groei zien. De groei van de dienstensector bleef ongewijzigd ten opzichte van april, terwijl de industrie minder sterk kromp dan een maand eerder.

In Duitsland, de grootste economie van de eurozone en de belangrijkste handelspartner van Nederland, werd de groei gedreven door de dienstensector. De Duitse industrie bleef krimpen, maar wel in een langzamer tempo dan de maand ervoor. In april liet Duitsland al voor het eerst sinds juni vorig jaar weer een groei zien van de bedrijvigheid. In mei kwam de bedrijvigheid in Duitsland ook uit op het hoogste niveau in een jaar. De Franse economie kromp daarentegen onverwacht, na een groei in april. Dat kwam vooral door een afname van de activiteit in de dienstensector. De krimp van de industrie viel minder sterk uit dan voorzien.

De positieve cijfers duiden erop dat de eurozone in het tweede kwartaal waarschijnlijk met 0,3 procent zal groeien, wat overeenkomt met het groeitempo in het eerste kwartaal, zei hoofdeconoom Cyrus de la Rubia van Hamburg Commercial Bank. Ook volgens ING-econoom Bert Colijn tonen de cijfers aan dat het economische herstel in de eurozone aan kracht wint. Hij voorziet een groei van 0,3 tot 0,4 procent in het tweede kwartaal.

China stuurt ‘serieuze waarschuwing’ met oefeningen bij Taiwan

Pingtan

BEIJING – China stuurt met zijn militaire oefeningen bij Taiwan een “serieuze waarschuwing”, zegt een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. Degenen die een onafhankelijk Taiwan steunen, zullen volgens hem achterblijven met “gebroken hoofden en stromend bloed”.

De Chinese strijdkrachten zijn donderdag met tweedaagse oefeningen begonnen als reactie op “separatistische handelingen” van Taipei. De oefeningen vinden volgens Chinese staatsmedia plaats in de Straat van Taiwan, rondom Taiwan en in de omgeving van door Taiwan gecontroleerde eilanden dicht bij het Chinese vasteland.

De militaire oefeningen komen drie dagen na de inauguratie van de nieuwe president van Taiwan, Lai Ching-te. Hij wordt door Beijing gezien als een separatist. Lai heeft herhaaldelijk gezegd dat alleen Taiwanezen over hun toekomst kunnen beslissen en hij is het er niet mee eens dat het eiland onderdeel is van China. Beijing ziet het democratische bestuurde Taiwan als een afvallige provincie.

Mobilisatie

Taiwan heeft in reactie op de oefeningen zijn strijdkrachten gemobiliseerd. Lai heeft tijdens een bezoek aan een militaire basis gezegd dat Taiwan zich blijft bezighouden met het “beschermen van de waarden van vrijheid en democratie, en het waarborgen van de vrede en stabiliteit in de regio”, ondanks dreigingen vanuit China. Dat land maakt er geen geheim van Taiwan op een dag te willen inlijven.

De spanningen tussen Beijing en Taipei zijn de laatste jaren flink opgelopen. De Chinese strijdkrachten hebben meermaals rondom Taiwan grootschalige oefeningen gehouden. Lai riep China maandag tijdens zijn inauguratietoespraak op te stoppen met “militaire en politieke intimidatie”. Ook had hij het in zijn speech over een “glorieuze” periode voor de Taiwanese democratie.

Schiphol en BAM verduurzamen E-pier op weg naar aardgasvrije luchthaven

Foto: Schiphol

SCHIPHOL – Schiphol en BAM zijn gestart met de grootschalige vervanging van de klimaatsystemen op de E-pier. In plaats van verwarming met ketels op een gasaansluiting komt er een extra elektrische warmtepomp en worden nieuwe luchtbehandelingskasten aangesloten op het bestaande warmte- en koudeopslagsysteem in de bodem.

Efficiënt gebruik van energie en de verduurzaming van de luchthaven staan centraal bij de vervanging. Schiphol heeft als doel dat in 2030 alle eigen gebouwen op de luchthaven van het aardgas af zijn. De samenwerking met BAM op de E-pier is een stap in die richting.

BAM Bouw en Techniek gaat tot en met 2028 aan de slag met het aardgasvrij maken van de gehele E-pier, in combinatie met ander vervangingsonderhoud. Er wordt gestart met de installatie van de nieuwe klimaatinstallaties, voordat de oude installaties en de gasaansluiting worden ontkoppeld.

In totaal installeert Schiphol een extra warmtepomp, 17 luchtbehandelingskasten en renoveren ze het bestaande warmte- en koudeopslagsysteem in de bodem, om de E-pier duurzaam te verwarmen en koelen met een geavanceerd luchtsysteem. De werkzaamheden worden zoveel mogelijk gebundeld en in fasen uitgevoerd, zodat de overlast voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen van de E-pier beperkt blijft. Als er in een bepaald gebied wordt gewerkt, wordt er ook direct ander onderhoud uitgevoerd.

“De E-pier gebruikte per jaar gemiddeld 290.000 m3 aan aardgas. Dat getal moet in 2030 zijn teruggebracht naar 0. Dat kan alleen door vernieuwing en vervanging van onze bestaande assets. Nieuwe klimaatsystemen zonder aardgas helpen om ons gasverbruik substantieel te verminderen. We passen bewezen vormen, zoals warmte- en koudeopslag, ook toe op de E-pier. Dat is een grote opgave in een omgeving die altijd operationeel is. Dat maakt het soms een complexe puzzel met ander vervangingsonderhoud, maar we gaan voortvarend aan de slag”, aldus Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.

“Wij zijn ontzettend blij dat we met deze samenwerking Schiphol verder kunnen helpen bij de energietransitie en het waarmaken van haar duurzame ambities. Dit sluit naadloos aan op de strategie van BAM, ‘Building a sustainable tomorrow’, waarin wij ons samen met onze klanten hard maken voor een duurzame gebouwde omgeving voor huidige en toekomstige generaties”, zegt Lidewij de Haas, Executive Director BAM Bouw en Techniek.

Warmte- en koudeopslag

Op Schiphol draait een gedeelte van de terminal, de meeste pieren en een aantal kantoren al deels op warmte- en koudeopslagsystemen. Dat is een duurzaam systeem dat energie in de vorm van warmte en koude opslaat in de bodem. De E-pier is een van de eerste pieren die de transitie volledig doormaakt. Het gebruik van warmte- en koudeopslag levert een aanzienlijke winst op in het verminderen van de CO₂-uitstoot van de luchthaven.

Duurzame samenwerking

De werkzaamheden door BAM Bouw en Techniek zijn onderdeel van een duurzame langdurige samenwerking tussen BAM en Schiphol. BAM beheert, onderhoudt en optimaliseert de bestaande infrastructuur, verbetert het ondergrondse kabel- en leidingwerk met het oog op elektrificatie van de luchthaven.

Ook voert BAM het integrale beheer en onderhoud uit aan de installaties en bouwkundige onderdelen van onder andere Terminal 3, Schiphol Plaza, pieren E, F, G, H en M, brandweerposten en parkeergebouwen.

TU Delft deelt samenwerking met Israël niet, zorgen om veiligheid

Scheve Jan in Delft

DELFT – De Technische Universiteit in Delft wil de samenwerkingen met instellingen in Israël niet openbaar maken. “We hebben besloten om geen lijst te publiceren van samenwerkingen met één individueel land omdat we ons zorgen maken over de sociale veiligheid van betrokken wetenschappers en studenten”, laat de universiteit donderdag weten.

Volgens de TU is dat risico “niet ondenkbeeldig gezien de manier waarop de huidige maatschappelijke discussie woedt”.

Pro-Palestijnse studenten, docenten en anderen hebben de afgelopen tijd veel gedemonstreerd bij de universiteiten in Delft en andere steden. Ze willen dat de universiteiten de banden met Israëlische instituten verbreken, omdat die zouden bijdragen aan genocide in de Gazastrook. Voor de TU is het stoppen van de samenwerkingen geen optie: “Het beëindigen of bevriezen van alle contacten met onderwijsinstellingen van een land biedt geen oplossing. We vinden het van belang om in dialoog te blijven met studenten en collega’s uit conflictgebieden, omdat juist zij kunnen bijdragen aan verandering.”

Donderdagmiddag hebben demonstranten tenten opgezet bij de universiteitsbibliotheek, zo is te zien op de Instagrampagina Delft Encampment. Met dit kamp willen de actievoerende studenten hun eisen kracht bijzetten.

IMF komt met steunpakket van 2,2 miljard dollar voor Oekraïne

IMF

WASHINGTON – Functionarissen van het Internationaal Monetair Fonds brengen deze week een bezoek aan Oekraïne om te praten over een nieuw steunpakket.

Als Oekraïne aan alle voorwaarden voldoet, kan het land een nieuwe lening van meer dan 2,2 miljard dollar tegemoetzien.

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) keurde vorig jaar een steunpakket goed ter waarde van 15,6 miljard dollar (14,4 miljard euro).

Het was voor het eerst in het bijna 80-jarige bestaan van het fonds dat leningen werden verstrekt aan een land in oorlog. Het bedrag wordt over een periode van vier jaar uitgekeerd. In maart werd 880 miljoen dollar uitbetaald. Het geld is bedoeld om de overheid draaiende te houden en voor de wederopbouw van het land.

Luchthavenmedewerker Schiphol aangehouden na vondst 120 kilo cocaïne [+foto]

Foto: Koninklijke Marechaussee

SCHIPHOL – De Koninklijke Marechaussee heeft maandagavond 20 mei een 48-jarige luchthavenmedewerker aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij internationale drugshandel. De Douane onderschepte een dag eerder ruim 120 kilo cocaïne op Schiphol en droeg de drugs over aan het Drugsteam Schiphol (DTS) van de Koninklijke Marechaussee voor nader onderzoek.

De verdovende middelen zaten verborgen in diverse koffers op een vlucht uit de Gambiaanse hoofdstad Banjul. Onderzoek naar de onderschepte lading leidde naar een medewerker van een bedrijf op de luchthaven. Hij is daarop aangehouden in Amsterdam.

Daarnaast heeft het Drugsteam Schiphol de woning van de verdachte doorzocht, waar onder andere een vuurwapen, patroonhouders, munitie en duizenden euro’s in contanten werden aangetroffen en in beslag genomen. De verdachte wordt vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris.

De Koninklijke Marechaussee op Schiphol doet onderzoek naar de zaak onder leiding van het Openbaar Ministerie Noord-Holland.

In het Programma Aanpak Ondermijning Schiphol wordt door publiek-private samenwerking ondermijning op Schiphol aangepakt door de Belastingdienst, Douane, FIOD, gemeente Haarlemmermeer, Koninklijke Marechaussee, Openbaar Ministerie, Politie, RIEC Noord-Holland, KLM en Schiphol Group.

In België gestolen trailer teruggevonden [+foto]

Foto: Politie

ROTTERDAM – Op dinsdag 21 mei 2024 zag een gespecialiseerde eenheid van de politie – Eenheid Landelijke Expertise en Operaties (LX) – een bij hen bekende vrachtwagen rijden met een trailer die daar niet aan te linken was.

De combinatie kwam vanuit België de grens met Nederland over. De trailer stond niet als gestolen geregistreerd maar het onderbuikgevoel gaf aan dat het niet klopte. De trekker was eerder betrokken geweest bij ladingdiefstal.

Hierop namen zij contact op met schade- expertise en onderzoeksbureau TT Experts uit Rotterdam, waarvan zij wisten dat zij veel onderzoek doen naar ladingdiefstal en ook bekend zijn met de eigenaar van de trailer.

TT Experts nam vervolgens contact op met de eigenaar en ontving direct de bevestiging dat deze trailer eerder die ochtend was gestolen.

Het betrof een diefstal in Gent (BE) en de trailer was op het moment van de diefstal geladen met erg dure lading.

Deze informatie is direct teruggekoppeld aan de politie die hierop de combinatie staande heeft gehouden. De chauffeur kon niet goed uitleggen waarom hij met deze trailer op pad was en is hierop aangehouden.

Het goede nieuws is dat op het eerste oog de zending nog compleet lijkt te zijn.
De trailer is door de politie in beslag genomen en zal, na een inspectie van de goederen door TT Experts, naar verwachting nog deze week weer aan de eigenaar worden vrijgegeven.

ASML investeert 80 miljoen euro in onderzoek TU Eindhoven

ASML

EINDHOVEN – Chipmachinemaker ASML investeert de komende tien jaar 80 miljoen euro in onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven. Het geld gaat onder andere naar promotieonderzoek op het gebied van natuurkunde, technologie en kunstmatige intelligentie (AI). Ook gaan de universiteit en het techbedrijf samen onderzoek doen.

De TU Eindhoven spreekt van een win-winsituatie. De investering van ASML kan volgens de universiteit “grensverleggende” nieuwe kennis opleveren die maatschappelijk en economisch van belang is. De chipmachinemaker uit het naburige Veldhoven zelf zou profiteren van alle promovendi die worden opgeleid tot “topspecialisten” die in de chipsector nodig zijn.

ASML betaalt ook mee aan de bouw van een nieuwe ‘cleanroom’, een onderzoeksruimte waar zelfs de kleinste stofdeeltjes uit de lucht zijn gezuiverd om vervuiling van onderzoeksmateriaal te voorkomen. De TU Eindhoven investeert zelf naar verwachting ruim 100 miljoen euro in het cleanroomgebouw en de aanstelling van nieuwe promovendi.

“Hiermee investeren we in de wetenschap in Nederland en in het opleiden van experts”, stelt Roger Dassen, financieel topman van ASML. Robert-Jan Smits, voorzitter van het college van bestuur van de universiteit, is “trots dat we hiermee een enorme boost geven aan de stevige samenwerking die we al tientallen jaren hebben”.

De onlangs afgezwaaide ASML-topman Peter Wennink sloeg eind vorig jaar nog alarm om het vestigingsklimaat voor techbedrijven in Nederland. Als die zou verslechteren, zet dat volgens hem het toekomstige verdienvermogen van Nederland onder druk.

Daarop tuigde het demissionaire kabinet ‘project Beethoven’ op om de chipmachinebouwer ertoe te bewegen in Nederland te blijven groeien. Samen met de regio Eindhoven zegde het kabinet 2,5 miljard euro toe om de halfgeleidersector in Noord-Brabant te versterken. De uitgebreide samenwerking tussen ASML en de TU Eindhoven moet daar ook aan bijdragen, schrijft de universiteit.

Stroom terugleveren mag geen geld meer kosten

DEN HAAG – Stroom terugleveren mag huishoudens geen geld meer kosten. Dat staat in een voorstel van NSC-Kamerlid Wytske Postma, dat volgens haar ook steun heeft van de andere coalitiepartijen PVV, VVD en BBB.

Onder de zogeheten salderingsregeling mogen huishoudens elektriciteit die ze opwekken wegstrepen tegen hun verbruik. Als mensen meer stroom opwekken dan ze verbruiken, moet de energieleverancier daarvoor een “redelijke vergoeding” betalen.

Op momenten dat er veel aanbod van elektriciteit is en weinig wordt gebruikt, bijvoorbeeld op een zomermiddag, kan het voorkomen dat de stroomprijs negatief is. Dan moet dus niet de energieleverancier, maar de eigenaar van de zonnepanelen betalen voor de teruggeleverde stroom.

Gevolgen

Huishoudens zijn daardoor geneigd panelen uit te zetten, zegt Postma. In haar voorstel staat dat de “redelijke vergoeding” die energieleveranciers betalen voor teruggeleverde groene stroom nooit negatief mag zijn.

Omdat de salderingsregeling energieleveranciers geld kost, brengen veel van die bedrijven extra kosten in rekening bij huishoudens die stroom terugleveren, ook als ze minder leveren dan ze gebruiken. Het is nog onduidelijk wat het gevolg van het NSC-voorstel precies is voor deze terugleverkosten. Als huishoudens maar niet hoeven te betalen voor de stroom die ze opwekken, zegt Postma. “Ik wil niet dat eigenaren van zonnepanelen stress krijgen als de zon schijnt.”

Dichte rijstrook A7 richting Amsterdam leidt weer tot lange file

A7

PURMEREND – Doordat er maar één rijstrook open is op de A7 richting Amsterdam heeft zich donderdagochtend opnieuw een lange file gevormd. Tussen Hoorn en Zaanstad staat momenteel 9 kilometer file met een vertraging van zo’n veertig minuten, zo is te zien bij de ANWB-reisinformatie.

Doordat de brug bij Purmerend versterkt wordt, is sinds zaterdag een van de twee rijstroken dicht. Deze werd afgesloten omdat zwaar vrachtverkeer ondanks een verbod van de brug gebruik bleef maken. Rijkswaterstaat is nog tot 1 september bezig met de versterkingsoperatie.

Dinsdag en woensdag, de eerste twee werkdagen na het pinksterweekend met de afgesloten rijstrook, ontstonden er ook al lange files.

De file op de A9 richting Amstelveen lost op, omdat de rechterrijstrook weer open is, meldt een woordvoerder van de ANWB. De rijstrook was donderdagochtend dicht omdat er een vrachtwagen met pech stond.

Meeste verdiensten cocaïnehandel stromen naar het buitenland

DEN HAAG – In 2021 werd binnen de Nederlandse grenzen 17 miljard euro verdiend met illegale activiteiten. De meeste verdiensten stroomden naar het buitenland. Illegale activiteiten droegen in 2021 4,5 miljard euro bij aan de Nederlandse economie. Het grootste deel van de illegale activiteiten binnen de landsgrenzen was de handel in cocaïne, waarmee 10,7 miljard euro werd verdiend. Bijna 90 procent van de opbrengst van de cocaïnehandel stroomde naar buitenlandse opdrachtgevers van de drugshandel.

Dit blijkt uit een schatting van het CBS in het artikel ‘de raming van illegale activiteiten in de nationale rekeningen’.

Veel activiteiten rondom de internationale drugshandel in Nederland staan onder leiding van opdrachtgevers die geen Nederlands ingezetenen zijn. De handel in en productie van drugs kan hierdoor deels buiten de Nederlandse economie vallen, waarbij Nederlands ingezetenen enkel diensten verlenen aan het buitenland. Alleen de opbrengsten van die verleende diensten vallen binnen de Nederlandse economie, oftewel het bruto binnenlands product (bbp).

Illegale economie vormt 0,5 procent van Nederlandse economie

Naast de cocaïnehandel doet het CBS ook een schatting voor productie en handel in synthetische drugs, productie en handel in cannabis, prostitutie en illegale productie en handel in tabak. In het geval van cannabis en prostitutie meet het CBS niet alleen het deel dat tot de illegale economie behoort, maar ook het legale en gedoogde gedeelte. De totale toegevoegde waarde van illegale activiteiten was 4,5 miljard euro in 2021. Dit komt neer op 0,5 procent van het bruto binnenlands product.

Binnen de Nederlandse grenzen werd in 2021 ruim 3 miljard euro verdiend met de handel en productie van synthetische drugs. Net als bij de cocaïnehandel stroomt een groot deel weg naar het buitenland. Bijna een derde van deze verdiensten draagt bij aan het bruto binnenlands product.

Van de verdiensten van cannabis blijft het grootste deel van de in Nederland gegenereerde inkomsten ook in de Nederlandse economie. De verdiensten van prostitutie en illegale handel in tabak blijven volledig onderdeel van de Nederlandse economie. In 2021 droegen de cannabis, prostitutie en illegale tabakshandel activiteiten 2,4 miljard euro bij aan de Nederlandse economie.

Volvo ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Waterstof

GÖTEBORG – Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren. Vrachtwagens die rijden op groene waterstof zijn een belangrijke stap voor Volvo om de netto nul-doelstelling te bereiken en om klanten te ondersteunen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. In 2026 zullen de eerste klantentests plaatsvinden, ter voorbereiding op de start van de serieproductie die daarna volgt.

Het gebruik van groene waterstof in plaats van fossiele brandstoffen past binnen Volvo’s strategie om transport koolstofvrij te maken met een mix van verschillende technieken en brandstoffen. Vrachtwagens die rijden op waterstof (H2) zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden. Het kan het een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is voor het opladen van de accu’s.

In 2026 begint Volvo met klantentests met trucks die zijn uitgerust met een waterstofverbrandingsmotor. De trucks met waterstofverbrandingsmotor vormen een aanvulling op Volvo’s aanbod van andere alternatieven, zoals batterij-elektrische trucks, elektrische trucks op brandstofcellen en trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals biogas en HVO. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

“Trucks waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieseltrucks. Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot whell-to-wheel. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dit is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt, om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de bewezen betrouwbare techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.

Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren kennen een zeer lage CO2-uitstoot en kunnen worden gecategoriseerd als een ‘Zero Emission Vehicle’ (ZEV) onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.

“Het is duidelijk dat verschillende soorten technologie nodig zijn om de uitstoot in het wegtransport drastisch te verlagen. Als wereldwijde vrachtwagenfabrikant ondersteunen wij onze klanten door verschillende oplossingen aan te bieden. Klanten kunnen hun alternatief kiezen op basis van de inzet, de beschikbare infrastructuur en de prijzen van (groene) brandstof en energie,” zegt Jan Hjelmgren.

Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten, om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.

 

59-jarige vrouw rijdt met auto tegen boom en overlijdt bij Baarle-Nassau

Politie

BAARLE-NASSAU – Bij een eenzijdig ongeval op de Voske is woensdagavond 22 mei rond 20.30 uur een 59-jarige vrouw uit Tilburg om het leven gekomen.

Het slachtoffer is met haar auto tegen een boom gebotst. De reden van de botsing is niet duidelijk.

Omstanders zagen het ongeluk gebeuren en hebben gelijk 112 gebeld.

De hulpdiensten waren snel aanwezig, maar helaas mocht dit niet meer baten.

Van Zwol kan met instemming van Kamer kabinet gaan samenstellen

Richard van Zwol

DEN HAAG – De Tweede Kamer stemt in met de aanstelling van Richard van Zwol als formateur. Hij moet de regeringsploeg gaan samenstellen die het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB verder gaat uitwerken. PVV-leider Geert Wilders had hem voor deze rol voorgedragen.

Van Zwol gaat donderdagochtend allereerst met de vier partijleiders om tafel over de vraag wie premier moet worden. Wilders had daar aanvankelijk Ronald Plasterk voor op het oog. De kandidatuur van de voormalig PvdA-minister en wetenschapper stuitte evenwel op bezwaren omdat hij nog verwikkeld is in een dispuut over patenten.

Plasterk ontkent dat hij iets fout heeft gedaan, maar trok maandag toch zelf zijn conclusies en liet weten niet langer beschikbaar te zijn voor het premierschap. Dat betekent dat een nieuwe kandidaat moet worden gezocht. De partijleiders hadden eerder in het formatieproces al afgesproken dat zij allemaal in de Tweede Kamer blijven.

Van Zwol krijgt voor zijn opdracht vijf weken de tijd. NSC-leider Pieter Omtzigt sprak tijdens het debat over het hoofdlijnenakkoord de verwachting uit dat de partijen die volledige periode wel nodig zullen hebben.

497 kilo cocaïne onderschept in haven van Vlissingen

Foto: Douane

VLISSINGEN – Tijdens een controle in de haven van Vlissingen heeft de Douane zaterdag 18 mei 497 kilo cocaïne onderschept. De drugs zaten verstopt in een lading bananen afkomstig uit Ecuador.

Politie en Koninklijke Marechaussee hebben de Douane bijgestaan bij het bewaken en beveiligen van het havengebied.

De lading waarin de cocaïne zat, was onderweg naar een bedrijf in Duitsland. Dat bedrijf heeft waarschijnlijk niets met de smokkel te maken.

De verdovende middelen, met een geschatte straatwaarde van ruim 37 miljoen euro, zijn zaterdag vernietigd door het Team Bijzondere Bijstand van de Douane.

×