Clicky

woensdag 6 november 2024 - 13:46 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 420

Nieuwe website! App komen te vervallen

DAMWÂLD – De vaste bezoeker van Transport Online is het natuurlijk allang opgevallen: we hebben een nieuwe website!

Transport Online is nu nog beter te bezoeken via de smartphone.

Naast het actuele nieuws vindt u ook de oude vertrouwde extra’s weer terug op de vernieuwde Transport Online zoals het Fotoalbum, Vraag & Aanbod, Rijverboden en meer.

Wij hebben echter wel moeten besluiten om de app te laten vervallen. Vanaf nu kunt u eenvoudig weg onze website bezoeken via www.transport-online.nl

Brandstof aan pomp steeds duurder door oplopende olieprijs

DEN HAAG -De prijzen aan de pomp zijn de afgelopen maanden behoorlijk gestegen, in navolging van de hogere olieprijzen. Sinds begin dit jaar is de adviesprijs voor een liter benzine volgens consumentencollectief UnitedConsumers al met bijna 20 cent gestegen. De adviesprijs voor diesel ging in die periode met circa 10 cent per liter omhoog.

De adviesprijs voor een liter Euro95 staat nu op 2,235 euro en die van diesel is 1,97 euro per liter. Die adviesprijzen worden doorgaans alleen gevraagd bij pompstations langs snelwegen. Pomphouders kunnen namelijk afwijken van de adviesprijzen van de grote oliemaatschappijen.

De olieprijzen liggen inmiddels op het hoogste niveau in ongeveer vijf maanden. Dat komt mede door de verder oplopende spanningen in het Midden-Oosten nadat Israël maandag een luchtaanval uitvoerde op het consulaire gebouw van de Iraanse ambassade in de Syrische hoofdstad Damascus. Daarbij zijn twee generaals van de Iraanse Revolutionaire Garde omgekomen. Ook vijf andere leden van de Garde overleefden de aanval niet.

Serieuze reactie

Teheran heeft gezegd met een serieuze reactie te komen. Iran is bondgenoot van de Houthi-rebellen in Jemen. Die voeren geregeld aanvallen uit op schepen in de Rode Zee, waaronder op olietankers. Mogelijk kunnen de Houthi’s die aanvallen verder opvoeren of kan Iran tankers in de Perzische Golf aanvallen.

Ook de productiebeperkingen door de OPEC+ spelen een rol bij de hogere olieprijzen. De groep van grote olieproducerende landen, waaronder Saudi-Arabië en Rusland, vergadert woensdag weer over de productie. Naar verwachting wordt dan de productiebeperking van meer dan 2 miljoen vaten per dag doorgezet tot het einde van het tweede kwartaal.

Chinese industrie

Verder spelen ook andere factoren een rol, waaronder een tijdelijk verlaagde olie-export uit Mexico. Ook zijn er cijfers gekomen over een groeiende Chinese industrie. China is ‘s werelds grootste importeur van ruwe olie. Bij een aantrekkende productie in China zal naar alle waarschijnlijkheid de olievraag toenemen, wat dus zorgt voor hogere prijzen.

De prijs van een vat Amerikaanse WTI-olie staat nu op bijna 85 dollar en Brentolie kost meer dan 88 dollar per vat (van 159 liter).

SWOV: steeds meer volwassenen gebruiken telefoon in het verkeer

DEN HAAG – Bijna 1 op de 5 volwassenen (17,8 procent) zegt weleens online te vergaderen in het verkeer. Dat staat in een nieuw rapport van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Van de respondenten die onderweg vergaderen, zegt ongeveer een derde dit met alleen geluid te doen. Bijna de helft van de vergaderende weggebruikers doet dat met beeld en geluid en neemt voornamelijk deel aan groepsvergaderingen. SWOV noemt dit een zorgelijke ontwikkeling “omdat respondenten hierdoor langere tijd zowel auditief als visueel worden afgeleid”.

Het instituut doet iedere twee jaar onderzoek naar telefoongebruik in het verkeer, in opdracht van verzekeringsmaatschappij Interpolis. Ten opzichte van de eerste keer dat het onderzoek werd uitgevoerd in 2017 is het aantal volwassenen dat zijn telefoon weleens gebruikt in het verkeer met bijna 10 procent gestegen, naar 75 procent in 2023. Online vergaderen werd dit jaar voor het eerst onderzocht, omdat SWOV vermoedde dat mensen dat sinds de coronapandemie ook in het verkeer doen. De nieuwe cijfers bevestigen dat vermoeden.

Behalve vergaderen is de navigatie instellen een veelgenoemde handeling in het verkeer. Onder fietsers wordt de telefoon het meest hiervoor gebruikt, bijna de helft van de fietsers doet dit onderweg. Ook sturen en lezen zij steeds vaker berichten en speelt bijna 1 op de 8 fietsers weleens al fietsend een spelletje.

Automobilisten die hun mobiel onderweg gebruiken, doen dat meestal om handsfree te bellen. Afgelopen jaar zetten ze ook vaker muziek op ten opzichte van eerdere jaren, blijkt uit het onderzoek. Respondenten pakten bovendien vaker onderweg hun telefoon om iets te checken of op te zoeken of om foto’s en video’s te maken.

Overigens vinden veel respondenten hun telefoongebruik in het verkeer geen probleem. Onder de fietsers en de automobilisten is dat zo’n 40 procent, een verdubbeling ten opzichte van 2021. Zowel fietsers als automobilisten vinden dat ze hun telefoon veilig gebruiken als ze dat doen, of ze zeggen dat ze hun telefoon bijna niet gebruiken.

Uit het onderzoek blijkt ook dat maar weinig respondenten negatieve consequenties ondervinden van hun telefoongebruik, zoals een boete of een ongeluk. Slechts zeven fietsers en zeven automobilisten van de bijna 4000 volwassen respondenten hebben een boete gekregen voor mobiele telefoongebruik in het verkeer.

Problemen dreigen bij zorginstellingen door stroomtekort

DELFT -Bijna de helft van de Nederlandse zorginstellingen dreigt in de problemen te komen als gevolg van de overbelasting van het stroomnetwerk. Zij zaten met hun piekverbruik afgelopen jaar boven de 80 procent van hun capaciteit.

Bij industriële bedrijven zijn de problemen nog groter. Dat blijkt uit meetgegevens van Joulz, een bedrijf dat zich bezighoudt met het beheer en onderhoud van infrastructuur voor energie.

Joulz bekeek de meetgegevens van 18.000 klanten. Bedrijven en instellingen die meer stroom verbruiken dan waarvoor ze een contract hebben afgesloten, kunnen een schadeclaim krijgen of zelfs worden afgesloten. Normaal zouden ze een aanvraag kunnen indienen om het contract aan te passen, maar zulke uitbreidingen zijn in grote delen van Nederland niet meer mogelijk door de overbelasting van het stroomnetwerk. Bij zorginstellingen zullen netbeheerders om de bijzondere status niet snel overgaan tot afsluiting, maar voor industriële bedrijven is het gevaar reëel.

Ook nutsbedrijven, de retail- en groothandelsbranche en de bouw- en vastgoedsector lopen tegen de grenzen aan van het vermogen dat zij mogen verbruiken, stelt Joulz. Voorrang verlenen aan ziekenhuizen en zorginstellingen boven bedrijven is een lapmiddel, geen oplossing, waarschuwt Joulz-topman Sytse Zuidema. “Bovendien heb je niks aan voorrang als er überhaupt geen ruimte te vergeven is. Onze cijfers laten zien dat het hier echt om een acuut en groeiend probleem gaat. We moeten daar nú mee aan de slag.”

Bedrijven en instellingen kunnen op twee manieren zorgen dat hun piekverbruik binnen de perken blijft, zegt Zuidema. “Je kunt enerzijds het patroon van je energieverbruik aanpassen om de pieken te beperken. Anderzijds kun je ervoor kiezen om het extra vermogen dat je nodig hebt niet uit het net te halen, maar uit eigen opwek en opslag.” Bedrijven en instellingen zouden ook meer moeten samenwerken door hun piekverbruik met elkaar af te stemmen, stelt Zuidema.

Ajax stuurt directeur Kroes weg wegens handel met voorkennis

Alex Kroes

AMSTERDAM – De raad van commissarissen van Ajax heeft algemeen directeur en directievoorzitter Alex Kroes per direct geschorst “wegens zeer sterke aanwijzingen voor handel met voorwetenschap”. De Amsterdamse club zegt van plan te zijn de samenwerking “permanent te beëindigen”.

Het besluit is, zo meldt Ajax, genomen nadat de rvc had vernomen dat Kroes, een week voor de publicatie van zijn voorgenomen benoeming op 2 augustus 2023, ruim 17.000 aandelen Ajax heeft gekocht.

Kroes kon pas op 1 maart beginnen bij Ajax omdat zijn vorige werkgever AZ een concurrentiebeding had. Dat werd teruggebracht naar een half jaar. Hij volgde in Amsterdam Edwin van der Sar op. Kroes was eerder in beeld bij Ajax na het gedwongen vertrek van directeur voetbalzaken Marc Overmars vanwege ongewenst gedrag.

Hij is afgestudeerd bedrijfseconoom en medeoprichter van de Sports Entertainment Group, een internationaal kantoor van zaakwaarnemers in het voetbal en andere sporten. Hij was grootaandeelhouder van Go Ahead Eagles en werkte sinds december 2022 bij AZ als directeur International Football Strategy.

Onverenigbaar

“Wij zijn zeer onaangenaam verrast dat dit Ajax nu overkomt, want dit is zeer slecht voor de club en voor iedereen die de club een warm hart toedraagt”, zegt rvc-voorzitter Michael van Praag in een persbericht. “Het handelen van Alex Kroes is niet verenigbaar met waar we met Ajax voor staan. Het moment waarop hij de aandelen kocht maakt dat hij handelde met voorwetenschap. Een dergelijke wetsovertreding kan een beursgenoteerde onderneming niet tolereren, zeker niet als het de CEO betreft. Na zorgvuldige beraadslaging is de rvc dus tot de conclusie gekomen dat de positie van Alex als directielid van Ajax niet houdbaar is. Ik vind het belangrijk om hieraan toe te voegen dat het technische beleid zal worden voortgezet met de mensen die we daarvoor hebben en op de weg die Ajax met Alex reeds was ingeslagen.”

Kroes betaalde destijds rond de 190.000 euro voor zijn aandelen, uitgaande van de beurskoers eind juli. Daarna is de beurskoers stevig gedaald, en op een klein piekje in november na, niet meer boven het niveau van juli uitgekomen. Zijn taken worden voorlopig door zijn collega-directieleden overgenomen. Van Praag zal als gedelegeerd commissaris de directie tijdelijk bijstaan. Op korte termijn volgt een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders (BAVA) om die te horen over het voorgenomen ontslag. Daarna zal de rvc een besluit nemen over het ontslag.

Schietpartij Finse school: verdachte en slachtoffers minderjarig

HELSINKI -Zeker een kind is om het leven gekomen door de schietpartij op een school in Finland. Het gaat volgens Finse media om een 12-jarige leerling.

Twee andere slachtoffers zijn ernstig gewond. De politie heeft na het incident een verdachte aangehouden. Het gaat om een andere leerling van 12 jaar. Die zou te voet zijn gevlucht en heeft een bekentenis afgelegd.

De schietpartij vond plaats in basisschool Viertola in Vantaa, naast hoofdstad Helsinki. Ouders vertelden de pers dat geschoten zou zijn in een klaslokaal.

Het motief van de schutter is nog onduidelijk. Het kind beschikte volgens de politie over een handvuurwapen waar een familielid een vergunning voor had. Alle slachtoffers zouden schotwonden hebben.

De politie zegt uit te gaan van moord en poging tot moord. Er zijn vooralsnog geen andere verdachten in beeld. Er was eerder al bekendgemaakt dat alle betrokkenen bij het incident 12 jaar zijn.

Het incident leidde in Finland tot geschokte reacties. Premier Petteri Orpo en minister van Binnenlandse Zaken Mari Rantanen spraken hun afschuw uit over de schietpartij.

Consumentenorganisaties willen nog meer treinen in 2025

UTRECHT -Rover is blij dat NS vanaf december fors meer treinen laat rijden maar wil dat er nog een stap extra wordt gezet. Om te beginnen zou NS de afspraken uit het nieuwe contract volledig moeten nakomen. Dat schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov. De consumentenorganisaties pleiten er bovendien voor om een einde te maken aan uurdiensten.

Vanaf december gaat NS meer treinen rijden. Tegelijk gaat het nieuwe contract tussen NS en het Rijk van start. Rover is blij dat de reiziger een groot aantal van de eerder geschrapte treinen weer terug mag verwelkomen. Tegelijk ontbreekt in 2025 nog ruim 2% van de treinen. Reizigers merken dit vooral op vrijdagen en aan een aantal spitstreinen dat nog niet terugkeert op het spoor.

Rover is verbaasd dat NS het nieuwe contract meteen wil starten door minder treinen te rijden dan afgesproken. Samen met de andere organisaties roept Rover NS op om die laatste stap ook te zetten en alle eerder geschrapte treinen terug te brengen. Om te beginnen met de Zaanlijn tussen Uitgeest en Amsterdam, waar in het weekend en in de daluren slechts twee keer per uur een trein rijdt. Met dagelijks meer dan 12.000 in- en uitstappers op de stations aan deze lijn zou de kwartierdienst weer snel hersteld moeten worden. Ook tussen Amsterdam en Zeist en tussen Den Haag en Gouda zouden alle Sprinters weer moeten terugkeren.

“We zien ieder jaar meer reizigers terugkeren naar de trein, maar reizigers dreigen nu voor het derde jaar op een rij geconfronteerd te worden met minder treinen op hun traject” stelt Rover-directeur Freek Bos. “Het is hoog tijd dat NS niet langer achterom kijkt naar de lastige jaren achter ons maar zich richt op de toekomst door reizigersgroei verder mogelijk te maken met een aantrekkelijke dienstregeling.”

Rover en de andere consumentenorganisaties pleiten voor het niet alleen herstellen maar ook verder uitbreiden van de dienstregeling. Zo zouden er meer treinen kunnen rijden in de vroege ochtend en late avond. Bovendien adviseren zij NS om geleidelijk een einde te maken aan uurdiensten. Deze trajecten waar slechts één keer per uur een trein rijdt, zijn niet aantrekkelijk voor reizigers. Een halfuurdienst zou op termijn overal de absolute ondergrens moeten zijn, stellen de consumentenorganisaties.

Ajax omlaag op beurs Amsterdam na schorsing directeur Alex Kroes

AMSTERDAM – Het aandeel Ajax ging dinsdag omlaag op de beurs in Amsterdam na de schorsing van algemeen directeur Alex Kroes om verdenking van handel met voorkennis.

De Amsterdamse club zegt van plan te zijn de samenwerking “permanent te beëindigen”. Ajax stond in de vroege handel 1,5 procent in het rood bij de lokale fondsen op het Damrak.

Het besluit is volgens Ajax genomen nadat de raad van commissarissen vernam dat Kroes, een week voor de publicatie van zijn voorgenomen benoeming op 2 augustus 2023, ruim 17.000 aandelen Ajax heeft gekocht.

De AEX-index noteerde kort na opening een plus van 0,9 procent op 889,47 punten. Daarmee werd het record van vorige week donderdag verder aangescherpt. De MidKap won 0,5 procent tot 934,58 punten.

Dode in Delft niet door misdrijf omgekomen, verdachte vrijgelaten

Politie

DELFT – De overleden persoon die maandagavond werd gevonden in een woning in de Minderbroerstraat in Delft is niet door een misdrijf om het leven gekomen. Dat meldt de politie dinsdagochtend na onderzoek. Er was een verdachte aangehouden, die is op vrije voeten gesteld.

De politie doet geen uitspraken over de identiteit van het slachtoffer.

De nieuwe Actros L van Mercedes-Benz Trucks met futuristische ProCabin

LEUSDEN -Sinds zijn introductie in juni 2021 definieert de Actros L het premiumsegment van de zware dieseltrucks van Mercedes-Benz Trucks. Nu tilt het merk zijn succesvolle vlaggenschip naar een nieuw niveau: met zijn futuristische voertuigdesign, geoptimaliseerde aerodynamica, vele comfortuitrustingen, zuinige motoren, hoge rijdynamiek en de nieuwste assistentiesystemen heeft de nieuwe Actros L alles in zich om zowel wagenparkbeheerders als chauffeurs te imponeren. De nieuwe Actros L met ProCabin is vanaf april 2024 te bestellen en zal in december 2024 in productie gaan.

Rainer Müller-Finkeldei, Hoofd Ontwikkeling bij Mercedes-Benz Trucks: “Wij streven er altijd naar om onze klanten de beste voertuigoplossingen te bieden voor alle aandrijftechnologieën. De klassieke dieseltruck zal nog een tijd onmisbaar blijven in verschillende delen van de wereld. Met de nieuwe Actros L hebben we ons beproefde vlaggenschip in veel opzichten verder verbeterd. Dit komt al tot uiting in het revolutionaire cabinedesign.”

Nieuw aerodynamisch design zorgt voor een brandstofbesparing tot 3 procent

Het compleet nieuwe uiterlijk van de Actros L springt direct in het oog. De vormgeving van de ProCabin, die voor het eerst werd onthuld bij de wereldpremière van de batterij-elektrische eActros 600 in oktober 2023, is volledig gericht op een bijzonder efficiënte aerodynamica – van de voorspoiler op het dak vóór de eigenlijke dakspoiler via de deflectorplaten op de A-stijlen bij de zijruiten en de grote, vlakke voorklep van de cabine tot de geoptimaliseerde bumper met minimale luchtinlaten voor koeling en de innovatieve bodembekleding.

De luchtstroom stuit daardoor op een aerodynamisch gunstig, met 80 mm verlengd front en wordt vervolgens zo optimaal mogelijk rond het voertuig geleid. Hiervoor zorgen een gestroomlijnde instap, verbeterde wielkastbekleding en geoptimaliseerde zijbekleding. Voegen en naden zijn er nauwelijks meer, ten gunste van een geoptimaliseerde luchtstroom. Verlengde en in zeildesign uitgevoerde zijspoilers zorgen voor een goede overgang tussen trekker en trailer. Het gebruik van verschillende afdichtingen om de motorruimte te ontkoppelen van de externe luchtstroom maakt het aerodynamische concept compleet. Alles bij elkaar resulteert dit in een brandstofbesparing tot 3 procent.

Hoog niveau van chauffeurscomfort

Naast efficiëntie en rendement speelt ook chauffeurscomfort en een aantrekkelijk uiterlijk een belangrijke rol bij de aanschaf van een truck. Opvallende details in dit verband zijn bijvoorbeeld het volledige lakwerk van de cabine, inclusief Mercedes-Benz ster en opschriften in donkerchroom of de aluminium treeplanken. De nieuwe Actros L komt standaard met volledige LED-verlichting rondom voor verbeterde lichtopbrengst. Optioneel zijn de Matrix-koplampen beschikbaar die met onder andere adaptieve grootlichtassistent zorgen voor maximale lichtopbrengst.

Van binnen biedt de ProCabin – leverbaar in de drie varianten Stream-, Big- en GigaSpace – tal van comfortuitrustingen zoals geoptimaliseerde stoelverwarming, nieuwe premium flat-woven stoelbekleding of bedden met volledige lattenbodem en een nieuwe, dikke premium matras. Ook nieuw zijn de uitgebreide functies van de bedieningspanelen op de bedden, de sfeerverlichting en de extra led-leeslampjes met zwanenhals. Daarnaast zijn er nog uitrustingen zoals extra USB-C-aansluitingen in de zijwanden, een hoogwaardig gordijn in tweekleurig design, een tweede koelkast, een 230V-stopcontact of het SoloStar Concept, dat nu leverbaar is in twee nieuwe stoelbekledingsvarianten.

Derde generatie OM 471-dieselmotor zorgt voor verdere brandstofbesparingen

Naast de aerodynamische maatregelen verhoogt Mercedes-Benz Trucks in combinatie met de 12,8 liter OM 471-dieselmotor van de derde generatie de efficiëntie van de nieuwe Actros L nog verder. De OM 471, leverbaar naast de beproefde OM 470- en OM 473-dieselmotoren, is ontworpen met het oog op zuinig rijden, verminderde CO2-uitstoot, lagere bedrijfskosten en een hoger rendement, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties, de rijdynamiek of het rijcomfort.

Met de derde generatie OM 471 heeft Mercedes-Benz Trucks twee nieuwe turbo’s geïntroduceerd die exact zijn afgestemd op de uiteenlopende behoeften van klanten. Bij de variant bestemd voor het langeafstandstransport ligt de nadruk op een zo laag mogelijk brandstofverbruik. In combinatie met de herziene uitlaatgasnabehandeling maakt deze turbo een maximale brandstofbesparing van 4 procent mogelijk ten opzichte van de vorige generatie.

Optimale ongevallenpreventie om alle weggebruikers te beschermen

De veiligheidsuitrustingen van de nieuwe Actros L versterken ook de positie van Mercedes-Benz Trucks als een van de pioniers in de branche. In sommige gevallen overtreffen deze systemen aanzienlijk de strenge normen van de General Safety Regulation GSR (Algemene Veiligheidsverordening) die vanaf juli 2024 van kracht wordt en een breed scala aan rijassistentiesystemen voorschrijft om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers verder te verhogen. Het uitrusten van de voertuigen met camera’s en sensoren is van cruciaal belang voor de effectiviteit van dergelijke systemen.

Om een nog grotere bijdrage te leveren aan het voorkomen van ongevallen heeft Daimler Truck een nieuw elektronicaplatform ontwikkeld dat nog meer zicht naar voren en opzij mogelijk maakt met zogeheten sensorfusie, dat wil zeggen het samenvoegen van radar- en cameragegevens. Het elektronicaplatform biedt een twintig keer snellere gegevensverwerking en de in totaal zes ingebouwde sensoren – vier korteafstandsradars aan de voor- en achterzijde, zowel rechts als links, één langeafstandsradar middenvoor en een multifunctionele camera in de voorruit – kunnen nu een hoek van 270° rondom het voertuig bestrijken. Dankzij de aanzienlijk grotere kijkhoek kunnen de ingebouwde assistentiesystemen hun sterke punten nog beter benutten.

Active Brake Assist 6 met meerbaansbewaking

Een voorbeeld van hoe efficiënt de 270°-fusietechnologie is en wat verder gaan dan de GSR-bepalingen betekent, is de alweer zesde generatie Active Brake Assist (ABA). De nieuwste noodremassistent van Daimler Truck kan bij snelheden tot 60 km/h nu geautomatiseerd afremmen tot volledige stilstand voor overstekende, tegemoetkomende of op dezelfde rijstrook rijdende voertuigen. Het GSR schrijft de uitbreiding van de reactie op voetgangers en fietsers voor nieuwe trucks en bussen/touringcars pas vanaf 1 juli 2026 voor. Bij snelheden tot 80 km/h kan het systeem net als voorheen op stilstaande voertuigen reageren met een noodstop. Een andere toegevoegde waarde van ABA 6 is meerbaansbewaking op een afstand tot 250 meter voor een nog betere herkenning van gevaar.

Active Sideguard Assist 2 met uitgebreide functionaliteit aan de chauffeurszijde

Ook de tweede generatie Active Sideguard Assist (ASGA) laat zien in hoeverre het uitrusten van de voertuigen met zes sensoren en de daarmee gepaard gaande grotere kijkhoek de verkeersveiligheid verhoogt. ASGA 2 monitort het verkeer aan zowel de chauffeurs- als de bijrijderszijde en kan met zijn tweetraps waarschuwingssysteem de chauffeur waarschuwen voor potentieel gevaar, zodat deze tijdig kan ingrijpen bij een kritieke verkeerssituatie. De actieve waarschuwingszone strekt zich uit tot 30 meter achter en 7 meter vóór het voertuig en werkt bij snelheden tot 30 km/h. Tot een stuursnelheid van 20 km/h kan het systeem in het rode waarschuwingsgebied ook geautomatiseerd afremmen tot stilstand, als de chauffeur niet op een zicht- en hoorbare waarschuwing heeft gereageerd. Ook met deze functie gaat het systeem verder dan de eisen van de GSR, die alleen bepaalt dat de afslagassistent indien nodig een waarschuwing moet geven. Bovendien beschikt ASGA 2 over een intelligent waarschuwingsconcept voor het wisselen van rijstrook, gebaseerd op de eigen positie van het voertuig in de rijstrook.

Front Guard Assist bewaakt het gebied vóór het voertuig

De nieuwe Front Guard Assist kan een nuttige functie zijn om ongevallen te voorkomen met voetgangers of fietsers die zich mogelijk direct voor de truck bevinden wanneer deze wegrijdt. Het assistentiesysteem houdt het gebied vóór het voertuig in de gaten en ondersteunt de chauffeur bij stilstand, bij het wegrijden en op kruispunten. Als het systeem stilstaande of bewegende objecten vóór het voertuig detecteert, ondersteunt het de chauffeur in rijsituaties tot 15 km/h door waarschuwingsmeldingen te sturen als onderdeel van het tweetraps waarschuwingssysteem. De 270°-fusietechnologie bestrijkt de dode hoek vóór het voertuig van 0,8 meter tot circa 4 meter over de volle breedte van het voertuig.

Daimler Truck streeft er met alle assistentiesystemen in het gehele productportfolio naar om chauffeurs tijdens het rijden binnen de systeemgrenzen zoveel mogelijk te ondersteunen en te ontlasten. De systemen zijn echter niet in staat de grenzen van de fysica te verleggen – hoe krachtig ze ook zijn. De chauffeur blijft dus te allen tijde volledig verantwoordelijk voor het veilig besturen van het voertuig, zoals wettelijk voorgeschreven.

Harmonieus totaalpakket voor ontspannen ondersteund rijden

Naast de op de verkeersveiligheid afgestemde assistentiesystemen beschikt de nieuwe Actros L ook over een goed gecoördineerd samenspel van systemen zoals Active Drive Assist 3 (ADA) en de intelligente transmissie- en cruise control regeling Predictive Powertrain Control (PPC). ADA maakt voor het eerst sinds 2018 gedeeltelijk geautomatiseerd rijden (SAE Level 2) mogelijk in een serietruck en komt nu in de derde generatie op de markt. Terwijl de tweede generatie ADA, die vanaf juni 2021 is geïnstalleerd, werd uitgebreid met de noodstopfunctie, ondersteunt ADA 3 de chauffeur nu nog beter bij de langs- en dwarsgeleiding van de truck. De preventieve PPC draagt zijn steentje bij aan ontspannen rijden doordat er automatisch rekening wordt gehouden met topografie, wegverloop en verkeersborden voor een zo efficiënt mogelijke rijstijl. Vanaf april 2025 wordt ook de routeinformatie van het navigatiesysteem geïntegreerd om komende gebeurtenissen op de route beter te kunnen herkennen. Hierdoor kunnen chauffeurs onnodig remmen, accelereren en schakelen vermijden.

Intelligente digitale oplossingen voor nog efficiënter gebruik

Mercedes-Benz Trucks biedt een uitgebreid scala aan digitale oplossingen en services rondom de nieuwe Actros L om processen en workflows voor wagenparkbeheerders te vereenvoudigen. TruckLive biedt gratis toegang tot de digitale serviceoplossingen van Mercedes-Benz Trucks. Hieronder vallen verschillende connectiviteitsservices die gebruikt kunnen worden op bestaande platforms zoals MyTruckPoint. Onderhoudsmanagement zorgt bijvoorbeeld voor een betere beschikbaarheid van voertuigen, terwijl Live Traffic helpt bij de routeplanning door middel van realtime verkeersgegevens via navigatie. De nieuwe connected services, zoals Over-the-Air Update of Service24h Connected, kunnen dit jaar al gebruikt worden. Er worden nog meer componenten gepland.

Premium telematicaservices van Fleetboard bieden ook een hoge toegevoegde waarde voor winstgevend wagenparkbeheer. Een voorbeeld hiervan is de Fleetboard-inzetanalyse, die technische gegevens van de Actros L verzamelt en verwerkt. Op basis van deze gegevens kan het rijgedrag worden geëvalueerd en geoptimaliseerd. Dit draagt bij aan het optimaliseren van het verbruik en het verminderen van slijtage, maar ook aan een hogere voertuigbezetting en een betere CO2-voetafdruk. Uiteindelijk kan dit het wagenparkbeheer duurzaam verbeteren.

Bovendien verhoogt Mercedes-Benz Trucks Uptime dankzij intelligente connectiviteit de beschikbaarheid van de nieuwe Actros L. Het systeem diagnosticeert voortdurend de status van het voertuig en geeft concrete aanbevelingen voor actie. Op deze manier kunnen reparatiebehoeften zo vroeg mogelijk worden geïdentificeerd om storingen te verminderen en kunnen klanten worden ondersteund bij het snel organiseren van de noodzakelijke werkzaamheden – rekening houdend met hun operationele planning. Het resultaat: een betere planning van werkplaatsbezoeken, een grotere beschikbaarheid van voertuigen en een hoger niveau van verkeersveiligheid. Mercedes-Benz Trucks biedt zijn klanten ook verschillende servicecontracten tegen maandelijkse planbare kosten om maximale voertuigbeschikbaarheid en minimale stilstand te garanderen. Als premiumpakket is hiervoor Mercedes-Benz Trucks Complete beschikbaar. Dit uitgebreide servicepakket omvat alle werkplaatswerkzaamheden inclusief slijtageonderdelen.

Natuur & Milieu: krimp Schiphol hoeft economie niet te schaden

Schiphol

UTRECHT – Schiphol kan tot een op de drie vluchten schrappen zonder directe kosten voor de Nederlandse economie. Dat meldt Natuur & Milieu na onderzoek in opdracht van de milieuorganisatie. Krimp van Schiphol zou onder bepaalde voorwaarden zelfs goed voor de economie kunnen uitpakken.

Volgens de onderzoekers, Eric Pels van de VU Amsterdam en Paul Peeters van Breda University of Applied Sciences, zijn er op Schiphol namelijk veel vluchten die voor de economie niet zo belangrijk zijn. Dat zijn vluchten die vooral vol zitten met mensen die nooit Nederland inkomen, maar Schiphol gebruiken om over te stappen op een andere vlucht.

Die overstapvluchten worden door KLM als een heel belangrijk onderdeel gezien van haar verdienmodel. Maar in de ogen van Natuur & Milieu zou de overheid bij beleid voor Schiphol meer moeten kijken naar wat vluchten voor Nederland als geheel opleveren. “Een vlucht levert ons weinig tot niets op als er alleen maar overstappende passagiers op zitten die helemaal niet in Nederland hoeven te zijn.”

Een “veel kleinere, maar op de Néderlandse behoefte afgestemde luchtvaart” kan juist een positieve bijdrage leveren aan de economie, redeneert de organisatie. “Want elke vlucht kost de samenleving ook wat door geluidsoverlast, uitstoot van stikstof en andere vervuilende stoffen, gezondheidsschade en klimaatverandering.”

SBS9 wordt Viaplay TV en gaat onder meer Formule 1 uitzenden

Talpa Network Viaplay TV

HILVERSUM -Talpa Network en streamingdienst Viaplay gaan samenwerken. Een selectie uit het sportaanbod van Viaplay is daardoor vanaf 5 april te zien op Viaplay TV, de nieuwe naam van de Talpa-zender SBS9. Het gaat om uitzendingen rond de Formule 1, darts van de Professional Darts Corporation (PDC) en voetbalwedstrijden uit de Engelse Premier League en Duitse Bundesliga.

Komend weekend is de tweede vrije training van de Formule 1-race in Japan live op de zender te zien. De kwalificatie op zaterdag en de race op zondag zijn er om 13.00 uur te zien, enkele uren nadat de rondes in Japan zijn verreden. Live is de wedstrijd alleen via de betaalde zender van Viaplay te zien. In de avond is er op de nieuwe zender een samenvatting van de wedstrijd te zien.

Een woordvoerder van Talpa Network laat desgevraagd weten dat het nog niet bekend is welke uitzendingen rond de Formule 1 ook bij het nieuwe Viaplay TV te zien zullen zijn. Aan de programmering voor de komende tijd wordt nog gewerkt. Over welke commerciële afspraken er tussen de zenders zijn gemaakt, doet Talpa Network geen uitspraken.

SBS9 startte in 2015 als vierde zender van Talpa Network. Op de zender waren sindsdien vooral films en series te zien. Op het nieuwe Viaplay TV blijven naast de nieuwe sportuitzendingen, ook films en series te zien. Het Zweedse Viaplay is in Nederland sinds maart 2022. De zender is te zien via een betaald abonnement. Of de samenwerking tussen Talpa Network en Viaplay gevolgen heeft voor de bestaande abonnees van Viaplay is nog niet bekend. De streamingdienst was dinsdagochtend nog niet in de gelegenheid te reageren op vragen.

Overleden man in woning in Delft, vrouw als verdachte aangehouden

DELFT – De politie heeft maandagavond in een woning aan de Minderbroerstraat in het centrum van Delft een overleden persoon gevonden. Een verdachte is aangehouden, meldt de politie.

Lokale media melden dat de overleden persoon een man is en de aangehouden verdachte een vrouw. De politiewoordvoerder bevestigt dit, maar kan verder nog geen details verstrekken over de identiteit van het slachtoffer en de verdachte.

De politie doet onderzoek naar de toedracht.

Zorgen bij artsen spoedeisende hulp over kwaliteitsnormen

spoedeisende hulp

UTRECHT – Burgers in acute medische nood moeten altijd kunnen rekenen dat er op redelijke afstand hoogwaardige acute zorg beschikbaar is. Ziekenhuizen mogen niet tornen aan de afgesproken normen, stelt de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA). De vereniging vraagt hier aandacht voor bij de Tweede Kamer, die woensdag debatteert over de acute zorg.

De NVSHA maakt zich zorgen over ontwikkelingen in de ziekenhuiszorg die afwijken van de afspraken in het Kwaliteitskader Spoedzorgketen, waar jarenlang aan is gewerkt. Zowel op lokaal als landelijk niveau wordt afgeweken van vastgestelde minimumkwaliteitsnormen. Het betekent een stap terug in de kwaliteit, waarschuwt de artsenvereniging.

Sommige ziekenhuizen vervangen volgens de vereniging de naam van de afdeling Spoedeisende Hulp (SEH) door variaties daarop. Daarmee wekken de ziekenhuizen de indruk dat ze zich niet langer hoeven te voldoen aan de vastgelegde normen. Voorzitter David Baden van de NVSHA zegt niet te willen bakkeleien over de naam van de spoedeisende hulp, maar noemt het “onacceptabel dat er getracht wordt de vastgestelde normen te omzeilen, omdat daarmee de kwaliteit van de zorg onder druk komt te staan.”

Baden: “Op deze afgeschaalde SEH-afdelingen worden immers nog wel zieke patiënten ontvangen. Het gaat dan bijvoorbeeld om patiënten waarbij het bij de huisarts of ambulance onduidelijk is welk probleem er achter hun klachten zit of die onverwacht veel zieker blijken te zijn dan aanvankelijk werd ingeschat. Deze patiënten zijn mogelijk levensbedreigend ziek”. Hij noemt het essentieel voor de veiligheid van patiënten dat op deze afdelingen 24 uur per dag specialisten aanwezig dienen te zijn.

32-jarige man uit Beekbergen doodgestoken, verdachte zit vast

BEEKBERGEN – Een 32-jarige man uit het Gelderse Beekbergen is maandagmiddag overleden aan de gevolgen van een steekincident met meerdere gewonden.

Een 26-jarige man uit Beekbergen is daarvoor gearresteerd, meldt de politie. Het steekincident was afgelopen nacht rond 2 uur.

Het steekincident was in een huisje op een park aan de Kaapbergweg in het dorp ten zuiden van Apeldoorn. Er was volgens de politie een conflict tussen meerdere personen.

Bij het conflict raakten een 21-jarige man en een 22-jarige man gewond. De 21-jarige is ter plaatse door ambulancepersoneel behandeld. De 22-jarige heeft een hoofdwond opgelopen. Hij is in de loop van de dag naar het ziekenhuis gegaan voor medische behandeling.

De verdachte wordt verhoord over het steekincident. Daarnaast heeft de politie meerdere getuigen op het terrein gehoord over het conflict, de mishandeling en het steekincident. In het huisje is forensisch onderzoek gedaan.

LAATSTE NIEUWS

Evofenedex: overwinning Trump nadelig voor handel en logistiek

ZOETERMEER - De overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft naar verwachting nadelige effecten op de handel en logistiek. Dat zegt algemeen...