Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 17:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 420

Vakbond en Lufthansa sluiten loonakkoord voor cabinepersoneel

BERLIJN -Na maanden van onderhandelingen heeft de Duitse vakbond UFO een cao-akkoord gesloten voor het cabinepersoneel van Lufthansa. De loonovereenkomst, waarvoor bemiddelaars werden ingezet, geldt voor ongeveer 19.000 cabinemedewerkers van de Duitse luchtvaartmaatschappij.

Vorige maand legden cabinemedewerkers het werk neer, waardoor honderden vluchten werden geschrapt en duizenden passagiers gestrand raakten.

Afgesproken is dat de medewerkers een loonsverhoging van 16,5 procent krijgen, verdeeld over drie fasen in 36 maanden. Ook ontvangen ze een inflatiecompensatie van 3000 euro. “We kunnen nu heel tevreden zijn met het resultaat”, zegt een onderhandelaar van Flight Attendants Organization (UFO).

Eind maart bereikten vakbond Verdi en Lufthansa al een principeakkoord over een nieuwe cao voor het grondpersoneel van het luchtvaartconcern. Daardoor werd een dreigende staking rond Pasen voorkomen.

Ook werd er een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor zo’n 25.000 beveiligers van luchthavens in Duitsland. De afgelopen tijd hebben beveiligers meerdere keren het werk neergelegd op luchthavens, net als werknemers in andere delen van de luchtvaart.

Met de deal voor de stewardessen en stewards van Lufthansa is een einde gekomen aan een aantal grote arbeidsconflicten in de Duitse luchtvaartsector. Voor de piloten van de maatschappij werd eerder al een meerjarige loonovereenkomst gesloten.

NVM: koophuizen zijn flink duurder geworden, aanbod ‘droogt op’

Koopwoning

UTRECHT – Koophuizen zijn vorig kwartaal flink duurder geworden vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. Kopers moesten in de eerste drie maanden van dit jaar gemiddeld 9,1 procent meer geld neerleggen voor een bestaande woning. Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), die het aanbod van huizen ziet opdrogen.

De gemiddelde verkoopprijs van een koophuis kwam in januari, februari en maart uit op 432.000 euro. Dat is 0,1 procent minder dan in het kwartaal daarvoor. Het eerste kwartaal is volgens de NVM altijd een rustigere periode.

Vorig kwartaal zijn 15 procent minder huizen te koop gezet dan in de voorgaande drie maanden, aldus de makelaarsvereniging. Daarmee loopt de druk op de krappe woningmarkt verder op volgens Lana Gerssen, voorzitter van de NVM-vakgroep wonen. Er komen meer mensen af op het lagere aantal te koop staande woningen. Dankzij de licht gedaalde rente en de gestegen lonen kunnen kopers meer geld lenen voor een hypotheek, zegt ze. “We zien nu dat kopers weer vaker en meer overbieden en dat daarmee de prijzen gaan stijgen.”

Nieuwbouw

Het aanbod van bestaande huizen lag vorig kwartaal volgens de NVM bijna een kwart lager dan een jaar eerder. Dat zagen makelaars ook in aanloop naar de Open Huizen Dag afgelopen zaterdag. Toen deden veel minder huizen mee omdat er veel minder huizen te koop stonden.

Om de krapte op de markt te verminderen moeten meer huizen worden gebouwd, vindt de NVM. De makelaarsvereniging ziet dat de markt voor nieuwbouw zich vorig kwartaal herstelde. NVM-makelaars verkochten bijna 7000 nieuwbouwhuizen. Dat is een ruime verdubbeling van jaar op jaar en 16 procent meer dan in de laatste drie maanden van 2023. Een nieuwbouwhuis kostte de afgelopen drie maanden gemiddeld 479.000 euro, dat is 1,4 procent duurder vergeleken met de drie maanden daarvoor. Op jaarbasis gaat het om een stijging van 1,2 procent.

Ook in de nieuwbouw is het aanbod flink gekrompen, meldt de NVM verder. In januari, februari en maart bestond het aanbod uit 13.900 huizen, dat is 15 procent minder dan een kwartaal eerder en 16 procent minder dan in de eerste drie maanden van vorig jaar.

23 EU-ambassadeurs op werkbezoek bij North Sea Port in Zeeland

North Sea Port
Foto: Foto-Atelier Jo De Rammelaere

VLISSINGEN – Op uitnodiging van de Belgische ambassade in Nederland kwamen 23 ambassadeurs van EU-landen op bezoek in het Zeeuwse deel van North Sea Port. Dit werkbezoek op woensdag 10 april stond in het teken van het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie.

De uitgebreide diplomatieke delegatie werd ontvangen door de CEO van North Sea Port Daan Schalck en de Commissaris van de Koning van Zeeland, Han Polman.

Koploper in de Europese energietransitie

In het grensoverschrijdende havengebied van North Sea Port zijn er heel wat investeringen waarmee de haven zich in Europa op het voorplan van de energietransitie zet. CEO Daan Schalck en CSO Maarten den Dekker lichtten tijdens een rondvaart in het havengebied in Vlissingen en Borsele de ambitieuze ontwikkelingen en initiatieven toe: de import van waterstof voor de industrie, de bouw in Vlissingen van het Prinses Elisabeth energie-eiland voor de Belgische kust, de bouw van waterstoffabrieken, de indrukwekkende offshore locaties voor de windmolenparken op zee – het zijn enkele voorbeelden van cruciale ontwikkelingen voor de energietransitie in Nederland, België en Europa. Deze duurzaamheidsambitie van North Sea Port en de noodzaak tot verdere samenwerking tussen Europese havens, industrie en overheden binnen Europa stonden centraal in de dialoog tussen de ambassadeurs en de directie van North Sea Port.

Anick Van Calster, ambassadeur van België in Nederland: “In het kader van de activiteiten van het lokale Belgische EU-voorzitterschap in Nederland sluit een bezoek aan de Europese haven North Sea Port naadloos aan bij prioritaire thema’s als energietransitie, duurzaamheid, mobiliteit en circulariteit. Bovendien is het een prachtig voorbeeld van grensoverstijgende samenwerking, die ongetwijfeld ook inspirerend kan zijn voor andere EU-lidstaten.”

North Sea Port als grensoverschrijdende haven en als voorbeeld voor grensoverschrijdende samenwerking in Europa, het zit als het ware in het DNA. Dit unieke belang en karakter van North Sea Port vormde de rode draad in het verhaal van Han Polman, de Commissaris van de Koning van de provincie Zeeland.

Han Polman, Commissaris van de Koning: “De Nieuwe Sluis vormt een belangrijke schakel in de ontwikkeling van de Europese TenT-verbinding Schelde-Seine, waarmee Zeeland de poort naar de rest van Europa vormt. Grensbelemmeringen pakken we met het Schakelpunt Vlaanderen-Nederland aan, dat een methodiek zal ontwikkelen om obstakels in grensoverschrijdende samenwerking weg te nemen.”

Investeringen in internationale chemie

In North Sea Port zijn heel wat bedrijven actief in de chemie. Bij een daarvan, Dow Benelux, ging de delegatie op bezoek. In het Terneuzen Diamond Center kantoor gaf directeur Dow Benelux Tabita Verburg een toelichting over de strategie en investeringen van dit internationale chemiebedrijf. Dow Benelux is met meer dan 3.500 werknemers en 50 nationaliteiten de grootste werkgever in Zeeuws-Vlaanderen. Dow maakte inzichtelijk hoe het door chemie te verbinden met wetenschap en duurzame keuzes, bijdraagt tot het oplossen van de energie- en klimaatcrisis. Ook hier werd de noodzaak van Europese samenwerking uitgesproken.

Nieuwe Sluis verbindt Nederland, België en Frankrijk

Het bezichtigen van een van de grootste sluizen ter wereld, de Nieuwe Sluis, vormde de afronding van het bezoek. Na vijf jaar bouwen zal deze investering van de Vlaamse en Nederlandse overheid, North Sea Port en de Europese Unie in oktober van dit jaar officieel in gebruik genomen worden. Langs deze Nieuwe Sluis zullen dan grotere zeeschepen van de Westerschelde naar Terneuzen en Gent kunnen varen. Omgevingsmanager Harm Verbeek ging in op de bouw van de sluis, die samen met de twee aanpalende sluizen de Noordzeesluizen vormen.

Peter van Parys, COO van North Sea Port, lichtte toe dat de Nieuwe Sluis de centrale ligging van de haven op de Europese transportcorridors verder verstevigt. Het complex maakt immers deel uit van een belangrijke vaarroute in West-Europa tussen Rotterdam, North Sea Port en Parijs. De Noordzeesluizen en het Kanaal Terneuzen-Gent vormen zo een van de levensaders voor de economie van Nederland, Vlaanderen en België.

Daan Schalck, CEO van North Sea Port: “Het bezoek van 23 EU-ambassadeurs biedt ons de kans om de Europese ambities van onze haven en regio – Zeeland en Gent – verder te versterken in Europa. Wij stellen vast dat onze wens tot verdergaande samenwerking met havens en bedrijven in Europa goed wordt erkend. Dat is een belangrijk signaal gezien de grote uitdagingen én kansen waar havens en industrie in Europa voor staan.”

Kant-en-klaarmaaltijden vaak ongezonder dan beweerd

dark kitchen

DEN HAAG – Veel kant-en-klaarmaaltijden van onlineaanbieders blijken ongezonder dan beweerd. Dat meldt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.

De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Een probleem zit hem volgens de onderzoekers in de hoeveelheid zout. Gemiddeld bevatten de maaltijden 3 gram zout, terwijl dit volgens de richtlijnen maximaal 2 gram zou moeten zijn. Maaltijdservice.nl is met gemiddeld 4 gram zout per maaltijd de zoutste aanbieder. Factor Meals en Goodchef voldoen als enige twee op het nippertje aan de richtlijn.

Ook schort het volgens de Consumentenbond bij veel diensten aan de hoeveelheid groente per maaltijd en de koolhydraatbron. Zo komen de maaltijden van de helft van de aanbieders gemiddeld niet aan de benodigde 150 gram groente, terwijl door de meeste diensten geclaimd wordt dat ze voldoende of zelfs veel groente gebruiken.

Verder dient de aardappel in veel maaltijden als gezonde koolhydraatbron. Maar in de gevallen waar wordt gekozen voor granen, bevat het vaak witte rijst of pasta in plaats van een volkorenvariant.

Ondanks de bevindingen claimen onder meer Vers aan Tafel, Apetito, Spar Eet Smakelijk, Oh My Guts, Maaltijdservice.nl en Factor Meals op hun website rekening te houden met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Meerdere diensten hebben nu beloofd eerlijker naar de consument te gaan communiceren over de richtlijnen.

Joran van der Sloot aangevallen in gevangenis Peru

Joran van der Sloot

LIMA – Joran van der Sloot is gewond geraakt bij een gewelddadige vechtpartij in een Peruaanse gevangenis, waar hij een gevangenisstraf van 28 jaar uitzit voor de moord op de studente Stephany Flores. Dit schrijft de Amerikaanse krant de New York Post.

De 36-jarige werd vorige week in een gemeenschappelijke ruimte van de beruchte Challapalca-gevangenis aangevallen door twee andere gevangenen. Meer gevangenen voegden zich vervolgens bij het gevecht, tot de bewakers de mannen uit elkaar haalden.

Van der Sloot liep blauwe plekken en snijwonden op. Het is onduidelijk of de mannen Van der Sloot aanvielen om een ruzie in de gevangenis, of omdat Stephany Flores de dochter was van Ricardo Flores, een populaire impresario in Peru.

De Nederlander kreeg in oktober ook nog twintig jaar cel voor het afpersen van de moeder van Natalee Holloway, de Amerikaanse tiener die Van der Sloot in 2005 heeft vermoord.

Testfase gestart voor digitale verbinding tussen de zee- en binnenhavens

Port of Switzerland
Foto: Portbase

ROTTERDAM – Port-community-systemen Portbase en RPIS zijn een samenwerking gestart om de maritieme en achterland communities digitaal met elkaar te verbinden. Het doel hiervan is om de gegevensstroom tussen de Nederlandse zeehavens en de binnenhavens aan de Rijn te optimaliseren. Havenbedrijf Rotterdam, duisport en Port of Switzerland ondersteunen dit project als aandeelhouders en treden op als ambassadeurs.

Door de port-community-systemen van Portbase en RPIS (RiverPorts Planning and Information System) van RheinPorts aan elkaar te koppelen, kunnen de efficiëntie en transparantie in de logistieke ketens van de zeehavens tot in het achterland worden verbeterd.

De naadloze uitwisseling van gegevens maakt het mogelijk om import- en exportprocessen te optimaliseren, de planning te verbeteren en het delen van informatie met stakeholders te vereenvoudigen. Dit helpt de complexiteit van de data uitwisseling in de logistieke keten te verminderen en biedt zo toegevoegde waarde aan rederijen, terminals, haven autoriteiten, verladers en andere betrokken partners. Met de start van de testfase is de eerste concrete implementatie van de intentieverklaring van de drie havens uit 2022 een feit.

In het ontwikkelen van de digitale verbinding, speelt het logistieke bedrijfsleven een grote rol. Een belangrijke partner in de testfase is Danser Group. Zij ondersteunen de eerste stappen van het initiatief. Op basis van de ervaringen uit de testfase worden vervolgens verdere ‘use cases’ ontwikkeld.

Het uiteindelijke doel is om een digitale corridor te creëren. Dit zorgt voor een probleemloze en veilige gegevensuitwisseling, minder complexiteit en meer efficiëntie voor de binnenvaart en de haven autoriteiten. De initiatiefnemers willen dat het initiatief zo snel mogelijk voordelen oplevert voor de logistieke gemeenschap. Daarom wordt de testfase eind 2024 afgerond, zodat de eerste opschaling in 2025 kan plaatsvinden.

Samen met de gemeenschap willen de initiatiefnemers de digitale corridor tussen de binnen- en zeehavens succesvol tot stand brengen en zo de toekomst van de havenlogistiek verder vormgeven.

Aanrijding auto en goederentrein in Farmsum [+foto]

FARMSUM – Op de Oosterveldweg in Farmsum heeft donderdagochtend een aanrijding plaatsgevonden tussen een goederentrein en een auto.

Volgens de politie is de bestuurster van de auto ongedeerd. Ze is nagekeken in een ambulance.

ProRail gaat het voertuig van het spoor halen zodat de trein verder kan.

De trein zou zijn geladen met waterstofperoxide.

De omgeving is ruim afgezet.

Chileense non (80) laat koffer met dode vriendin achter op straat

Santiago

SANTIAGO – Een 80-jarige non heeft in de Chileense hoofdstad Santiago een koffer achtergelaten met daarin het stoffelijke overschot van een vriendin die een jaar geleden was overleden. De politie is een onderzoek gestart.

De koffer werd maandag gevonden. De politie vond de vrouw na het bestuderen van videobeelden. De non vertelde de politie dat zij samen met haar vriendin, ook een non, had afgesproken ook na hun dood samen te blijven. De vriendin stierf op 58-jarige leeftijd door ziekte.

De politie vermoedt niet dat er sprake is van kwade bedoelingen. “Er was een pact. De persoon stierf een jaar geleden en de ander hield haar sindsdien in een koffer om de genegenheid die ze voor haar had”, aldus een politiefunctionaris.

De Chileense non is niet opgepakt. Ze kan een straf krijgen omdat ze de autoriteiten niet op de hoogte heeft gesteld van het overlijden van haar vriendin, die daardoor niet kon worden begraven of gecremeerd.

Kayak-zanger en drummer Max Werner (70) overleden

Max Werner,

DEN HAAG – Drummer en zanger Max Werner, vooral bekend van de band Kayak, is op 70-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de band woensdag bekendgemaakt op haar website en haar Facebookaccount.

“We kregen het droevige nieuws te horen dat Max overleden is”, schrijft de formatie. “Max was de eerste zanger van de band tot 1978 en in die hoedanigheid essentieel voor de sound van de groep. Later werd hij ook de drummer van de groep.”

Kayak werd in 1972 opgericht door Werner, pianist Ton Scherpenzeel, gitarist Johan Slager en drummer Pim Koopman. Als zanger was Werner te horen op de eerste vijf albums van de groep. Het grootste succes werd eind jaren zeventig behaald met het album Starlight Dancer. Daarna stopte Werner met zingen en werd hij drummer van de band.

De groep was niet actief tussen 1982 en 1999, maar daarna kwamen de muzikanten weer samen. Werner keerde toen ook terug als zanger, tot de samenwerking na een comebacktournee definitief werd beëindigd. Daarna maakte Werner nog vier soloalbums. Internationaal scoorde hij in 1981 een grote hit met het lied Rain in May, niet alleen in Europa maar ook in de VS.

Exporteurs iets positiever voor 2024, na groeistagnatie in 2023

DEN HAAG – Nederlandse exporteurs zagen de vraag naar hun producten vorig jaar flink afnemen. De groei kwam volledig stil te liggen. Het was het slechtste jaar in een decennium, op coronajaar 2020 na. Dat meldt ondernemersvereniging evofenedex, die samen met kredietverzekeraar Atradius onderzoek deed naar de internationale handel.

Voor dit jaar zijn internationaal opererende bedrijven iets positiever, met een gemiddelde groeiverwachting van 7 procent. “Hoewel exporteurs optimistischer zijn dan vorig jaar, zijn hun groeiverwachtingen nog altijd lager dan gemiddeld in het afgelopen decennium”, stellen de onderzoekers. In de laatste tien jaar was de gemiddelde groeiverwachting 9 procent.

De exporteurs hebben met een rapportcijfer van 6,1 weinig vertrouwen in het economische klimaat. “Door geopolitieke spanningen tekenen zich steeds grotere breuklijnen af in het internationale handelsverkeer. Vooral hierdoor staat het vertrouwen onder druk. De helft van de exporteurs beschouwt dit als de grootste bedreiging voor het behalen van hun doelstellingen”, staat in het rapport. Onder meer de spanningen tussen Europa en Rusland en tussen China en de Verenigde Staten zetten de positie van Nederland als belangrijk exportland onder druk.

De Verenigde Staten staan bovenaan in de top tien van landen waar Nederlandse exporteurs de grootste omzetstijging verwachten. China en Tsjechië staan bovenaan in de lijst van verwachte omzetdalingen. Exporteurs beschouwen Europa, en dan met name Duitsland, als de kansrijkste regio voor de komende jaren.

Curatoren van failliete Van Hool kiezen voor bod van VDL en Schmitz Cargobull

Van Hool

BRUSSEL – De Nederlandse bussenbouwer VDL en de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull nemen samen het failliete Van Hool definitief over. De curatoren van het Belgische bedrijf hebben een principeakkoord gesloten met beide partijen, meldt een woordvoerder van Van Hool woensdagavond.

Het bod dat de bedrijven uitbrachten nadat Van Hool maandag bankroet werd verklaard, is met alle betrokken partijen besproken en aanvaard. “De andere biedingen die de afgelopen dagen werden voorgelegd aan het college van curatoren werden uiteraard ook besproken met diezelfde stakeholders en uiteindelijk niet weerhouden”, aldus Van Hool.

VDL en Schmitz Cargobull leken in eerste instantie de enige gegadigden, maar dinsdag kwam naar buiten dat de Belgische zakenman Guido Dumarey samen met de Amerikaanse dealer van Van Hool-bussen, ABC, een concurrerend bod had gedaan. Hij beloofde meer banen te behouden.

Curator Jeroen Pinoy zegt dat de andere biedingen “niet significant beter” waren dan het bindende bod van VDL en Schmitz Cargobull. Hij ziet in de overname door de Nederlands/Duitse combinatie “de beste oplossing voor de tewerkstelling en een duurzame doorstart.”

Lufthansa schort tijdelijk vluchten naar Teheran op

BERLIJN – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa vliegt tijdelijk niet van en naar Teheran, de hoofdstad van Iran, “door de huidige situatie in het Midden-Oosten”. Hoelang de maatregel duurt, is nog niet bekend. Het besluit geldt in ieder geval tot donderdag.

“We houden de situatie in het Midden-Oosten voortdurend in de gaten en staan in nauw contact met de autoriteiten. De veiligheid van onze gasten en bemanningsleden is de topprioriteit van Lufthansa”, heeft een woordvoerder van Lufthansa gezegd tegen persbureau Reuters.

Als Iran vanaf het eigen grondgebied een aanval uitvoert op Israël, zullen de Israëlische autoriteiten namelijk reageren met een aanval op Iran. Met die waarschuwing kwam de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Israel Katz op berichtendienst X.

Het bericht van Katz was gericht aan de hoogste geestelijk leider van Iran, Ali Khamenei. Die zei eerder dat het “boosaardige regime” in Israël gestraft zal worden voor een recente luchtaanval bij de Iraanse ambassade in Syrië.

Het Nederlandse KLM vliegt niet op de Iraanse hoofdstad.

FNV noemt uitkomsten onderzoek fijnstof op Schiphol ‘zorgwekkend’

UTRECHT – Platformmedewerkers op Schiphol worden tijdens hun werk blootgesteld aan hoge concentraties ultrafijnstof. Dat wordt bevestigd in nieuw onderzoek in opdracht van Schiphol. Vakbond FNV noemt de cijfers, waarover televisieprogramma Zembla woensdag berichtte, “zorgwekkend”. De bond dringt erop aan dat door Schiphol voorgestelde maatregelen om de blootstelling aan ultrafijnstof te beperken, zo snel mogelijk worden ingevoerd.

Voor het onderzoek is voor zo’n driehonderd medewerkers gekeken aan hoeveel ultrafijne deeltjes ze dagelijks werden blootgesteld. Daaruit kwam voor sommige mensen een daggemiddelde uit van meer dan 100.000 ultrafijne deeltjes per kubieke centimeter. Dat is ongeveer drie keer zoveel als wanneer je op een snelweg staat, verduidelijkt FNV-bestuurder David van de Geer. “Dit onderzoek bevestigt wat we al langer weten en het laat zien dat er snel effectieve maatregelen genomen moeten worden.” Er komt volgens hem ook nog een onderzoek aan naar de impact op de gezondheid van medewerkers.

Schiphol laat weten de zorgen die er zijn rondom de uitstoot van vliegtuig- en dieselmotoremissies “uiterst serieus” te nemen. Het blootstellingsonderzoek is onderdeel van een hele reeks onderzoeken op de luchthaven. Volgens een woordvoerder bevestigen de uitkomsten van deze studie dat Schiphol met een recent bij de Nederlandse Arbeidsinspectie ingediend plan de juiste weg is ingeslagen.

Schiphol wil de blootstelling van personeel aan fijnstof verminderen door bijvoorbeeld vliegtuigmotoren zo min mogelijk te laten draaien en op het platform gebruik te maken van elektrische voertuigen. “Ook werken we aan innovaties voor het filteren en schoonmaken van lucht, om daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren”, vertelt de woordvoerder. Schiphol deed al een proef met een luchtzuiveringsinstallatie in de brandweerkazerne. Binnenkort start een vervolgproef met de installatie in de buitenlucht op het platform bij de D-pier. Dat is een van de locaties waar hoge concentraties ultrafijnstof zijn gemeten.

Habtamu de Hoop: Johan Derksen bepaalt niet wie ik ben

Habtamu

AMSTERDAM – GroenLinks-PvdA-parlementariër Habtamu de Hoop laat zich “niet door Johan Derksen vertellen of ik Fries ben of niet”. Dat stelde de politicus woensdag in Sophie & Jeroen naar aanleiding van uitlatingen die Derksen dinsdag deed in Vandaag Inside.

Derksen stelde dat De Hoop geen Fries is, omdat hij in Ethiopië is geboren. De parlementariër werd toen hij een paar maanden oud was geadopteerd door Friese ouders.

De Hoop vond het een “bizarre uitspraak” die hij in eerste instantie aan zich voorbij wilde laten gaan. Maar hier kwam hij woensdagochtend op terug. “Dit gaat voor mij over iets groters en fundamentelers”, zei De Hoop. “Veel mensen vragen zich hier af, zeker sinds de verkiezingen: hoor ik er wel? Mag ik wel Nederlander zijn? Mag ik wel Fries zijn?”

De Friese politicus stelde zich expliciet over de uitlatingen van Derksen te willen uitspreken voor “mensen die minder sterk in hun schoenen staan. Laat je niet door anderen vertellen wie je bent, waar je thuishoort en hoe je je moet voelen. Ik red me wel, maar als het over anderen gaat, word ik hier nijdig van. Als mensen het gevoel hebben hier niet thuis te horen, omdat een ander dat voor ze bepaalt. Jij bepaalt zelf je identiteit.”

De opmerkingen van Derksen leidden woensdag tot veel verontwaardiging, onder anderen onder politici en op sociale media. De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme stelde expliciet dat programma’s als Vandaag Inside racisme en discriminatie normaliseren, omdat het een “verdienmodel is”. Talpa Network, Talpa-baas John de Mol en de vaste analisten van Vandaag Inside waren woensdag de hele dag onbereikbaar om te reageren op de boze commentaren.

Rutte blij met nieuwe migratieregels EU ‘na jaren werk’

Rutte

DEN HAAG/BRUSSEL – Premier Mark Rutte is blij dat het Europees Parlement “na jaren werk” heeft ingestemd met nieuwe migratieregels. “Daar is het dan!”, schrijft hij op X. Landen als Polen en Hongarije zweren ondertussen dat ze zich blijven verzetten.

“Na jaren werk is er nu een definitief akkoord” over het opvangen, verdelen en terugsturen van migranten, aldus Rutte. “Hiermee beschermen we onze buitengrenzen en krijgen we meer grip op migratie.” De demissionair premier loopt vooruit op de definitieve goedkeuring van de lidstaten, die hun steun al eerder hadden toegezegd.

Polen en Hongarije houden vol dat ze zich niet laten dwingen om asielzoekers op te nemen of aan hun opvang mee te betalen. Die regel “zal beslist niet gaan gelden voor Polen”, stelt premier Donald Tusk. Hongarije “houdt zijn juridische en fysieke grenshekken, migratiepact of niet”, meldt de regeringswoordvoerder. De twee landen stribbelen al jaren tegen, maar de andere lidstaten besloten ditmaal door te drukken.

Ruttes partijgenoot Malik Azmani en CDA’er Jeroen Lenaers, twee van de belangrijkste betrokken Europarlementariërs, zijn wel blij. “Eindelijk”, zegt Lenaers, die “jaren van stilstand” in herinnering roept. Azmani prijst zich gelukkig met “strenge regels”, die “grenzen stellen” en “alle EU-landen verplichten om hun steentje bij te dragen”. De last ligt straks volgens hem niet langer “alleen bij West-Europese landen, zoals Nederland”. Ook SGP’er Bert-Jan Ruissen ziet “een stap in de goede richting”, al had hij liever meer asielzoekers als kansarm aangemerkt.

Linksere Europarlementariërs moesten soms slikken. Sophie in ‘t Veld (Volt) stemde voor, ondanks “problematische elementen, risico’s en zwakke punten”. Tineke Strik (GroenLinks) en Thijs Reuten (PvdA) zijn blij met de grotere solidariteit, maar bezorgd over het vastzetten van kansarme migranten.

Een nieuwe, gezamenlijke Europese aanpak van migratie stuitte lang op diepe tegenstellingen tussen grofweg zuidelijke, westelijke en oostelijke lidstaten. Zuidelijke aankomstlanden zoals Italië willen niet in hun eentje de lasten dragen, terwijl West-Europese lidstaten als Nederland klagen dat zij geen werk maken van opvang en selectie, maar migranten naar het westen doorsluizen. Sommige oostelijke EU-landen, Hongarije en Polen voorop, zouden liefst iedere migrant weren en passen ervoor andere lidstaten te helpen.

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagenchauffeur wordt agressief tijdens controle, gaat er vandoor en lost zelf...

HOLZTHALEBEN - Vorige week donderdag 7 november voerde de Duitse politie een controle uit tussen de Duitse steden Holzthaleben en Größbrüchter. Rond 10.15 uur...