Clicky

dinsdag 24 december 2024 - 04:28 uur
BAS World
Home Blog Pagina 42

Klimaatactivisten weer de A12 op tegen fossiele subsidies

DEN HAAG – Klimaatactivisten van Extinction Rebellion zijn woensdagmiddag weer de Utrechtsebaan (A12) in Den Haag opgegaan. Rond het middaguur liepen en fietsten betogers de weg op. Dat was deze keer onaangekondigd.

De weghelft die de stad uit gaat, is door de blokkade onbegaanbaar. In de andere richting kan het verkeer wel doorrijden. Na enige tijd greep de politie in. Agenten zetten de betogers in bussen.

Net als tijdens de tientallen eerdere demonstraties eisen de activisten dat de overheid een einde maakt aan de miljarden euro’s aan fossiele subsidies. Daarmee worden alle regelingen bedoeld die het gebruik van fossiele brandstoffen stimuleren. Het gaat dan vooral om belastingvrijstellingen en fiscale kortingen voor grote bedrijven. Het onderwerp staat donderdag op de agenda van een commissievergadering in de Tweede Kamer.

De demonstranten hebben onder meer wekkers en sirenes meegenomen. “De afschaffing van deze fossiele subsidies kan niet wachten”, stelt de actiegroep. Die heeft voor 11 januari ook al de volgende A12-actie aangekondigd.

Klacht Consumentenbond over ‘oneerlijke’ krimpflatie afgewezen

DEN HAAG – De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de Consumentenbond ongelijk gegeven in zijn klacht over krimpflatie, het verschijnsel waarbij supermarktproducten even duur blijven, maar minder inhoud bevatten. “De commissie kijkt alleen naar de nieuwe verpakking. Zij zegt niet te kunnen oordelen of een onopvallende verkleining van de inhoud misleidend of oneerlijk is”, aldus de bond. “Maar wij blijven het verwerpelijk vinden als fabrikanten en supermarkten stiekem minder in een verpakking stoppen, zonder de prijs te verlagen.”

Meer dan een jaar geleden kondigde de consumentenorganisatie aan naar de rechter te stappen vanwege de “oneerlijke” krimpflatie, waarover de bond in de afgelopen jaren honderden klachten van consumenten ontving. “Gesprekken hierover met fabrikanten en supermarkten leverden niets op”, stelt de Consumentenbond.

De voorbeelden die de bond voorlegde aan de RCC betroffen Coronabier (van 355 ml naar 330 ml), Van Melle toffees (van 275 gram naar 225 gram) en De Ruijter hagelslag. Bij laatstgenoemde werd de verpakking 14 procent groter, maar de inhoud bleef gelijk.

De organisatie zegt inmiddels wel te zien dat veel producten langzaam weer wat goedkoper worden. “En dat krimpflatie veel minder voorkomt. Wij blijven krimpflatie aan de kaak stellen. Door nieuwe verkapte prijsverhogingen te verzamelen en consumenten daarover te informeren”, aldus de bond.

Dodelijk ongeval op Duitse A2 leidt tot langdurige afsluiting richting Hannover [+foto&video]

BORNSTEDT – Woensdagochtend 4 december 2024 vond rond 6.00 uur een ernstig ongeval plaats op de Duitse A2 tussen Bornstedt en Eilsleben, waarbij een 67-jarige bestuurder van een bestelwagen om het leven kwam.

Een vrachtwagenchauffeur reed in op een file en botste achterop de bestelwagen, die vervolgens tegen een vrachtwagen voor hem werd gedrukt. Een vierde voertuig raakte beschadigd door rondvliegende brokstukken.

De snelweg richting Hannover is sinds het ongeval volledig afgesloten voor bergings- en opruimwerkzaamheden. Verkeer wordt bij Bornstedt van de snelweg geleid, met de laatste vrije afrit bij Irxleben.

De politie verwacht dat de afsluiting tot in de middag zal duren.

Weggebruikers wordt geadviseerd om de aangegeven omleidingsroutes te volgen en rekening te houden met extra reistijd.

Voor een video, klik hier.

Chauffeur checkt schade midden op spoorwegovergang met aanrijding en treinontsporing tot gevolg [+foto’s]

Foto: Freiwillige Feuerwehr Niklasdorf

NIKLASDORF – Bij een ongeval dinsdagavond in Niklasdorf, Oostenrijk, is een goederentrein ontspoord na een botsing met een vrachtwagen. Hoewel er niemand gewond raakte, is de schade aanzienlijk en kan deze in de miljoenen euro’s lopen.

De vrachtwagenchauffeur, een 54-jarige vrachtwagenchauffeur reed vanaf de Foirachstraße een spoorwegovergang op om vervolgens te stoppen. Hij wilde mogelijke schade aan zijn aanhanger inspecteren na het nemen van een bocht. Kort daarna sloten de spoorbomen en naderde een trein. De chauffeur verliet snel de gevarenzone, maar de vrachtwagencombinatie bleef achter op de rails.

De aanstormende goederentrein kon een botsing niet voorkomen. Het voertuig werd van de spoorwegovergang tegen een geluidswal geschoven, waarbij meerdere wagons van de trein ontspoorden.

Enorme schade, maar geen gewonden

Zowel de vrachtwagenchauffeur als de 52-jarige machinist bleven ongedeerd. De schade aan het spoor, de trein en de omgeving is echter enorm. De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB heeft de getroffen spoorlijn afgesloten en vervangend busvervoer ingezet.

Meer dan 40 brandweerlieden uit Leoben-Göss, Leoben-Stadt en Niklasdorf werkten samen met medewerkers van ÖBB en de lokale overheid om de ravage op te ruimen en reparaties te starten.

De politie onderzoekt momenteel de precieze toedracht van het ongeval.

OESO verwacht meer groei, maar waarschuwt voor protectionisme

PARIJS – De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) heeft woensdag haar wereldgroeivooruitzichten voor 2025 licht verhoogd naar 3,3 procent, maar waarschuwt tegelijkertijd voor het risico van protectionistische maatregelen die inflatie kunnen aanwakkeren en de economie kunnen afremmen.

De denktank uit Parijs gaf, kort voor de terugkeer van Donald Trump naar het Witte Huis, aan dat nieuwe tarieven voor handelspartners van de Verenigde Staten schadelijk kunnen zijn. De OESO stelt dat “een toename van handelsbeperkende maatregelen de kosten en prijzen kan verhogen, investeringen kan ontmoedigen en uiteindelijk de groei kan verlagen.”

De verhoging van de wereldgroeivooruitzichten met 0,1 procentpunt naar 3,3 procent voor volgend jaar is voornamelijk te danken aan de sterkere groei in de VS. Zowel Frankrijk als Duitsland verlaagden juist hun groeivoorspellingen voor 2025 met 0,3 procentpunt, naar respectievelijk 0,9 en 0,7 procent. Dat komt onder meer door politieke crises en de problemen in de Duitse industrie.

Stijgende handelsspanningen

De vooruitzichten blijven onzeker, benadrukt de OESO. “Een verscherping van de lopende conflicten in het Midden-Oosten zou de energiemarkten kunnen verstoren en het vertrouwen en de groei kunnen schaden. Stijgende handelsspanningen kunnen de handelsgroei in gevaar brengen”, aldus de organisatie.

De OESO adviseert landen over beleidskwesties, publiceert regelmatig economische prognoses en beoordeelt factoren die van invloed kunnen zijn op de wereldwijde groei.

Vrachtwagenchauffeur komt om bij vrachtwagenbrand langs Italiaanse A22

Foto: Brandweer Bozen

BOZEN – In de nacht van dinsdag op woensdag heeft een tragisch incident plaatsgevonden op de parkeerplaats Laimburg bij Pfatten, langs de zuidzijde van de A22. Een vrachtwagenbrand kostte het leven van de chauffeur.

De melding kwam om 23:31 uur binnen bij de brandweer van Bozen. Voorbijgangers merkten een sterke rookontwikkeling op bij het voertuig en belden direct de hulpdiensten.

Toen de hulpdiensten arriveerden, stond de cabine van de vrachtwagen al volledig in brand. Ondanks snelle bluswerkzaamheden bleek dat de chauffeur zich nog in de cabine bevond en niet meer kon worden gered.

De blusoperatie was uitdagend vanwege de intense hitte en de beperkte ruimte op de parkeerplaats. Dankzij het snelle optreden van de brandweer kon verdere verspreiding van het vuur naar omliggende voertuigen worden voorkomen.

De precieze oorzaak van de brand is nog niet bekend en wordt momenteel onderzocht.

Staat citeert uit nieuwe chats Van Lienden: nooit meer geldzorgen

AMSTERDAM – De landsadvocaat heeft woensdag bij aanvang van de tweede zittingsdag in de civiele rechtszaak over de mondkapjesdeal uitgebreid geciteerd uit niet eerder gepubliceerde chats van Sywert van Lienden. Volgens de landsadvocaat raken de berichten de kern van de zaak, omdat ze gaan over de vraag of Van Lienden met zijn compagnons Camille van Gestel en Bernd Damme “de Staat met opzet hebben bedrogen met een winstoogmerk”.

De landsadvocaat zegt sinds vorige week te beschikken over de chats die de mannen aan elkaar en hun partners stuurden. “Nu echt rond!! Nooit meer geldzorgen”, chatte Van Lienden bijvoorbeeld op 22 april 2020 aan zijn eigen partner.

De landsadvocaat stelt in de rechtbank in Amsterdam dat de ex-bestuurders van de Stichting Hulptroepen Alliantie (SHA) zich terdege realiseerden dat zij bedrog pleegden. Hij citeerde uit een Signal-bericht van 31 mei 2020 dat Van Lienden naar zijn compagnons stuurde tijdens de uitvoering van de overeenkomsten: “Even serieus: wat we nu af en toe bespreken is echt grenzend aan vooropgezette fraude”. De advocaat van Van Lienden zei echter dat dit bericht “niets te maken heeft met de mondkapjesdeal”.

De Staat ging er naar eigen zeggen eerst vanuit dat Van Lienden, Damme en Van Gestel tot hun werksessie in de nacht van 12 op 13 april 2020 goede bedoelingen hadden gehad zonder winstoogmerk, maar “dat blijkt onjuist”, zei de landsadvocaat op basis van de chats. Daaruit zou blijken dat de compagnons van plan waren “for money” zaken met de Staat te doen.

Volgens de landsadvocaat bedachten de drie ondernemers vooraf de “verhaallijn” en “als deel van hun bedrog” dat ze door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) werden gedwongen om commercieel te gaan. De advocaat citeerde uit een opname van de nachtelijke werksessie waarin Damme opmerkte: “Wij zeggen dat de overheid ons dwingt dit te doen, in plaats van onze non-profitkoers.” Van Lienden zou dit op 31 mei in een Signal-bericht hebben bevestigd met de opmerking: “Het moet ons zeg maar overkomen”.

De Staat en het nieuwe bestuur van SHA vorderen beide een bedrag van ongeveer 29 miljoen euro terug, gelijk aan de gemaakte winst van de mondkapjesdeal.

De nieuwe advocaat van Van Lienden benadrukte in zijn pleidooi dat het ministerie vooraf wist dat het onderhandelde met een commerciële partij die winst zou maken. “Het beleid was gericht op kopen, kopen, kopen om een ijzeren voorraad van mondkapjes aan te leggen.”

GL-PvdA kijkt ook naar asiel: hele migratievraagstuk aanpakken

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA wil ook kijken naar maatregelen om ervoor te zorgen dat er minder asielzoekers naar Nederland komen, zegt partijleider Frans Timmermans. Zijn fractie omarmt het hele rapport van de staatscommissie over bevolkingsgroei en dat is “nieuw” en een “koerswijziging”. Volgens de VVD blijft het nieuwe geluid dat Timmermans aankondigde juist uit.

“Mijn fractie loopt niet weg voor een discussie over asiel en migratie”, zegt Timmermans in een Kamerdebat. “Zo kunnen we gewoon niet doorgaan.” Hij wijst vooral naar maatregelen in Europees verband, waaronder ook – onder strenge voorwaarden – afspraken met derde landen. Maar hij wil vooral het “hele migratievraagstuk” aanpakken en wijst erop dat er veel meer arbeidsmigranten naar Nederland komen dan asielzoekers.

VVD-Kamerlid Bente Becker hoort weinig nieuws in de bijdrage van Timmermans. Ze had gehoopt dat hij met meer voorstellen zou komen die op Nederlands niveau tot minder asielzoekers kunnen leiden. “Het is een beetje alsof je je met Sinterklaas verheugt op het cadeautje dat je gaat krijgen, en je treft gewoon je oude speelgoed weer aan in de cadeauverpakking.”

Gematigde groei

CDA’er Henri Bontenbal ziet wel “iets van beweging” bij GroenLinks-PvdA. “Ik zie een beetje de oude PvdA weer terug.” De christendemocraat wijst erop dat Timmermans het voorstel omarmt om tot gematigde groei te komen. De belangrijke staatscommissie-Van Zwol had deze gecontroleerde groei aanbevolen (naar maximaal 20 miljoen mensen in 2030). GroenLinks-PvdA wil nu dus ook dat er beleid wordt gevoerd op de bevolkingsgroei. Bontenbal wijst er wel op dat vooral de uitwerking van de maatregelen die daarvoor nodig zijn pijn kunnen doen.

“Ik erken ook dat er fors moet worden ingegrepen, gelet op de aantallen in de afgelopen jaren”, reageert Timmermans daarop. “En dat dat niet alleen kan bij arbeidsmigratie.” Maar de asielvoorstellen van het kabinet bieden “geen werkbare oplossing” en zijn in sommige gevallen zelfs “contraproductief”, meent hij.

Eerste elektrische vrachtwagen voor Veenstra|Fritom

HEEG – Veenstra|Fritom zet een belangrijke stap voorwaarts in duurzame innovatie met de aanschaf van haar eerste volledig elektrische vrachtwagen in combinatie met een eigen snellaad faciliteit. Deze investering is niet alleen een primeur voor het bedrijf, maar ook voor de gehele Fritom Groep. De volledig emissievrije vrachtwagen is uitgerust met geavanceerde technologieën die niet alleen bijdragen aan een schonere wereld, maar ook de duurzame logistieke ambities naar een hoger niveau tillen.

Techniek als drijvende kracht achter vooruitgang

De elektrische vrachtwagen beschikt over een batterijcapaciteit van 540 kWh, waarmee hij tot 350 kilometer kan afleggen op een volle lading. Daarbij is de truck voorzien van slimme rijondersteuning systemen, waaronder adaptieve cruise control en een geavanceerd camerasysteem dat dode hoeken minimaliseert. Deze technologieën verbeteren de veiligheid en zorgen ook voor een efficiëntere en comfortabelere rijervaring voor de chauffeur. Tegelijkertijd voldoet de vrachtwagen hiermee aan de nieuwste veiligheidsrichtlijnen van de General Safety Regulations, de vernieuwde veiligheidsmaatregelen van de EU.

Innovatie in het transport van morgen

Naast de indrukwekkende technische uitrusting draagt de vrachtwagen bij aan een stillere en schonere omgeving. Deze E-truck vermindert geluidsoverlast aanzienlijk, wat voordelen biedt in bijvoorbeeld stedelijke gebieden. Bovendien betekent de elektrische aandrijving een volledige eliminatie van CO2- en stikstofuitstoot, waarmee Veenstra|Fritom een duidelijke stap zet richting klimaatneutraal transport.

Een breder perspectief op duurzaamheid

Wessel R. Veenstra, algemeen directeur van Veenstra|Fritom, licht de keuze toe: “De inzet van deze elektrische vrachtwagen is een belangrijke mijlpaal in ons duurzaamheidsbeleid en een concreet voorbeeld van onze ambitie om koploper te zijn in milieuvriendelijke logistiek. Als familiebedrijf past binnen onze lange termijn visie om innovatie en duurzaamheid hand in hand te laten gaan.”

Met deze E-truck zet Veenstra|Fritom de eerste stap in het elektrificeren van zijn vloot waarbij dit voertuig zal worden ingezet in de regio distributie. Dit initiatief is onderdeel van een breder duurzaamheidsprogramma dat gericht is op innovatie en het verlagen van de ecologische voetafdruk.

Het verhaal van familie bedrijf Veenstra|Fritom begint in 1928. Elke dag werken bij het bedrijf bijna 200 medewerkers samen aan en voor logistieke rust voor de klant. De dienstverlening van Veenstra|Fritom bestaat uit transport, expeditie, warehousing en overige innovatieve logistieke oplossingen. Veenstra|Fritom is onderdeel van de Fritom Group, de slimme logistieke dienstverleners op zoek naar de beste oplossingen in alle soorten logistiek.

Air France-KLM gaat met AI van Google reisgedrag in kaart brengen

PARIJS – Air France-KLM gaat samenwerken met Google om met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) meer inzicht in het reisgedrag van passagiers te krijgen. Dat heeft de luchtvaartgroep woensdag bekendgemaakt.

Google Cloud gaat de gegevens van de honderden vliegtuigen en tientallen miljoenen passagiers van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep analyseren. Air France-KLM zal de uitkomsten van de clouddienst van Google gebruiken om beter inzicht te krijgen in passagiersvoorkeuren en reisgedrag om “op maat gemaakte reisopties en diensten aan te bieden”.

Het luchtvaartconcern kan de analyses ook gebruiken om de werkzaamheden tijdens vluchten en op de luchthaven te verbeteren. Zo is de tijd die nodig is om vast te stellen wanneer onderhoud aan vliegtuigen nodig is, volgens Google al gedaald “van uren naar minuten”.

“Onze samenwerking met Google Cloud is een belangrijke stap voorwaarts in onze datastrategie”, zegt vicepresident Pierre-Olivier Bandet van Air France-KLM. “Met de geavanceerde datatechnologieën van Google Cloud versnellen we onze innovatiekracht, terwijl we veiligheid en efficiëntie blijven waarborgen. Generatieve AI stelt ons in staat om te bouwen aan de toekomst van reizen.”

Cathay Pacific hervat vluchten tussen Brussel en Hongkong

ZAVENTEM – Vanaf 4 augustus 2025 hervat Cathay Pacific rechtstreekse passagiersvluchten tussen Brussels Airport en Hongkong. De luchtvaartmaatschappij biedt vier vluchten per week aan, op maandag, dinsdag, donderdag en zaterdag.

De route is een belangrijke toevoeging aan het intercontinentale netwerk van Brussels Airport. De Aziatische luchtvaartmaatschappij vloog al sinds 2018 op Brussel, maar moest de vluchten stopzetten tijdens de coronapandemie.

De vluchten worden uitgevoerd met een energiezuinige Airbus A350-900, die comfortabele reisopties biedt in Business, Premium Economy en Economy class. Hongkong blijft zowel voor zakenreizigers als toeristen een populaire bestemming, met in 2024 zo’n 35.000 Belgische bezoekers.

Volgens Brussels Airport CEO Arnaud Feist biedt deze verbinding zowel Belgische als Aziatische reizigers een unieke toegangspoort naar respectievelijk Europa en Azië.

Cathay Pacific’s Lavinia Lau benadrukt dat de route Brussel verbindt met een belangrijk financieel en zakelijk centrum in Azië.

Met deze heropening verstevigt Brussels Airport zijn positie als Europese hub.

Ook BBB wil meer concrete stikstofplannen van eigen minister zien

DEN HAAG – Ook de BBB wil meer concrete stikstofmaatregelen zien van haar eigen minister Femke Wiersma (Landbouw).

Zij presenteerde vrijdag haar alternatieve stikstofplannen, nadat zij de gebiedsaanpak van haar voorganger Christianne van der Wal (VVD) had stopgezet. Wiersma benadrukte dat het ging om hoofdlijnen die verder besproken moeten worden met de sector.

BBB-Kamerlid Cor Pierik snapt dat Wiersma in de vijf maanden sinds haar aantreden nog niet alles heeft kunnen uitwerken.

Ook vindt hij het “logisch” dat de minister “zorgvuldig” te werk gaat. “Maar we willen meer zicht op een tijdpad, concrete maatregelen, en een grove inschatting van de bijdrage die de maatregelen hebben aan het halen van de doelen.” De BBB’er kijkt “reikhalzend” uit naar de concrete invulling van Wiersma’s beleid.

Frank Starmans Transporten door oplopende brandstof- en personeelskosten en flinterdunne marges failliet verklaard

HEERLEN – Op dinsdag 4 december 2024 is door de rechtbank van Limburg het transportbedrijf Frank Starmans Transporten B.V. failliet verklaard.

“Het faillissement is aangevraagd door het bedrijf zelf”, meldt de curator Mr. W. Sterk woensdagmiddag aan Transport Online.

Frank Starmans Transport is in de afgelopen periode geconfronteerd met oplopende kosten van onder andere brandstof en personeel. Daarnaast heeft het bedrijf, volgens eigen verklaring, te maken met de hoge concurrentie van andere transportondernemingen waardoor de marges flinterdun waren.

Door een toename van opdrachten en klanten heeft het transportbedrijf over de afgelopen jaren diverse grote investeringen in het wagenpark moeten doen. Dit alles met het ook op positieve resultaten in de toekomst. Deze resultaten bleven echter uit waardoor de financiële middelen ontbraken om belastingaanslagen te voldoen.

“Door het oplopen van de belastingschuld en de flinterdunne marge zag het bedrijf geen mogelijkheid meer om er financieel bovenop te komen. Men zag zich daarom genoodzaakt faillissement aan te vragen voor de volledige groep”, aldus de curator.

Frank Starmans Transporten B.V. werd in 2017 opgericht en groeide uit tot een onderneming met veertig trekkende eenheden en 41 werknemers. Het bedrijf specialiseerde zich in het transport van staal en distributievervoer.

Daarnaast verzorgde het bedrijf wekelijks transport van stenen met tien vrachtwagens naar bestemmingen in Italië, Zwitserland en Oostenrijk.

Volgens de website van het bedrijf werkten zij uitsluitend met Nederlands sprekende chauffeurs, die daarnaast ook de Engelse en/of Duitse taal beheersten.

Er wordt op dit moment nog doorgewerkt bij het transportbedrijf. De curator acht een doorstart “waarschijnlijk”.

Zuid-Koreaanse minister van Defensie biedt ontslag aan

SEOUL – De Zuid-Koreaanse minister van Defensie Kim Yong-hyun heeft zijn ontslag aangeboden na de mislukte militaire noodtoestand die door de president werd uitgeroepen. De politicus betuigt “diepe spijt” en neemt de “volledige verantwoordelijkheid voor de verwarring en ongerustheid die bij het publiek is ontstaan”, staat in een verklaring.

Zijn ministerie bevestigde eerder dat Kim de noodtoestand had voorgesteld aan president Yoon Suk-yeol. Die werd dinsdag uitgeroepen om het land “te beschermen tegen de dreiging van communistische Noord-Koreaanse krachten”. Yoon moest deze weer intrekken omdat het parlement had gestemd voor het opheffen van de maatregel.

Het uitroepen van de noodtoestand zorgde voor geschokte reacties in Zuid-Korea, ook binnen zijn regeringspartij PPP. Partijleider Han Dong-hoon riep op tot het aftreden van minister Kim en de rest van het kabinet. Kim, een voormalig hoofd van de presidentiële beveiligingsdienst, trad in september aan als minister van Defensie.

Meer topfiguren hebben woensdag hun ontslag aangeboden. Het gaat volgens persbureau Yonhap om onder anderen de stafchef van de president, Chung Jin-suk, veiligheidsadviseur Shin Won-sik, politiek adviseur Sung Tae-woon en zeven andere naaste medewerkers van de president.

De oppositie hoopt Yoon met een afzettingsprocedure weg te sturen. Een motie hierover moet nog worden behandeld in het parlement. Er is nog geen tijdlijn vastgesteld, maar volgens Zuid-Koreaanse media kan de stemming vrijdag of zaterdag plaatsvinden. Als minstens 200 van de 300 parlementariërs de afzetting steunen, wordt Yoon op non-actief gesteld. Het constitutioneel hof moet vervolgens binnen zes maanden een beslissing nemen over Yoons presidentschap.

Belasting dreigt fortuin mis te lopen door verborgen crypto’s

DEN HAAG – Door de explosieve stijging van de bitcoin dit jaar loopt de Belastingdienst mogelijk tientallen miljoenen euro’s mis, doordat veel mensen hun cryptobezittingen onterecht niet aangeven. Uit eerder onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat Nederland jaarlijks naar schatting bijna 80 miljoen euro aan belasting op vermogenswinsten uit crypto’s misloopt. Nu de bitcoin dit jaar meer dan verdubbeld is en richting de 100.000 dollar beweegt, valt het misgelopen belastingbedrag over aangiftejaar 2024 waarschijnlijk veel hoger uit.

Bij de belastingaangifte zijn veel mensen verplicht om de waarde van hun bitcoins op te geven. Dit geldt onder andere wanneer het vermogen meer dan 33.748 euro bedraagt, waarbij de bitcoin en andere cryptovaluta worden meegeteld bij het totaalvermogen. Toch heeft de Belastingdienst slechts “een beperkt zicht” op de omvang van de groep bitcoinbezitters die onterecht geen aangifte doet, laat een woordvoerster weten. Daarbij is er volgens haar geen betrouwbare informatie beschikbaar over de gemiste belastingopbrengsten.

Om hier meer grip op te krijgen werkt de Belastingdienst zowel nationaal als internationaal samen met experts op het gebied van crypto’s om belastingontduiking tegen te gaan. Daarbij worden cryptodienstverleners met ingang van januari 2026 verplicht om cryptotransacties te rapporteren aan de Belastingdienst. “Ook ontvangt de Belastingdienst vanaf die datum soortgelijke inlichtingen uit het buitenland. Verder is het aangiftebiljet aangepast en vragen we vanaf 2025 nog explicieter naar het bezit van cryptoactiva”, aldus de zegsvrouw.

Vergrijpboete

Voor cryptobezitters die hun vermogen niet correct opgeven, kunnen de financiële gevolgen aanzienlijk zijn. “Zij kunnen geconfronteerd worden met een vergrijpboete van 300 procent over de verschuldigde belasting”, zegt de woordvoerster van de belastingautoriteit. “Ons uitgangspunt is echter om te bevorderen dat belastingplichtigen zoveel mogelijk zelf hun fiscale verplichtingen nakomen.” Hoeveel boetes er inmiddels al zijn uitgedeeld wordt volgens haar niet specifiek bijgehouden.

De Belastingdienst heeft nu nog geen directe toegang tot anonieme bitcoin-wallets, die beveiligd zijn met een privésleutel die alleen de eigenaar kent. Het gebruik ervan laat echter vaak een geldspoor achter dat de fiscus kan volgen via gekoppelde diensten. Ook grote stortingen op een bankrekening die afkomstig lijken van cryptotransacties kunnen de aandacht trekken.

×