Clicky

woensdag 6 november 2024 - 13:34 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 419

Bezorging van DHL kan deze week een dag langer duren door storing

DEN HAAG – De bezorging van pakketbedrijf DHL kan deze week op sommige plekken in Nederland een dag vertraagd zijn door een technische storing. Dat laat een woordvoerder van het bedrijf weten. Klanten kregen in de app van DHL een melding van de storing en de mogelijke vertraging.

“Door een technische storing hebben wij helaas vertraging opgelopen in ons sorteerproces”, meldt de woordvoerder. De storing is inmiddels verholpen en de impact is “zeer beperkt”, volgens DHL. “Hoogstens kan dinsdag en woensdag (2 en 3 april) lokaal en niet meer dan een dag vertraging optreden in de bezorging.”

Een storing in het centrale sorteerproces zorgt “hier en daar” voor vertraging in de aanlevering van lokale sorteercentra. Die krijgen “mogelijk op enkele plaatsen” niet alles uitgeleverd, aldus de woordvoerder.

Van de 6 miljoen tot 6,5 miljoen pakketten die DHL deze week verwerkt, zal minder dan 2 procent vertraagd zijn, laat de woordvoerder weten.

Duitse politie ontdekt 28 migranten in vrachtwagen [+foto’s]

Migranten in Vrachtwagen

BAHRATAL – Het Openbaar Ministerie van Dresden en de Duitse federale politie doen onderzoek naar twee Turken van 26 en 52 jaar oud op verdenking van het smokkelen van 28 migranten in een vrachtwagen.

Op zaterdag 30 maart 2024 controleerde de Duitse politie ‘s nachts een Mercedes Benz trekker met koeloplegger afkomstig uit Tsjechië. De controle vond plaats bij het controlepunt in Bahratal.

De 26-jarige chauffeur en zijn bijrijder identificeerden zich bij de politie. Na het openen van de koeltrailer konden de hulpdiensten mensen op de pallets zien en roken ze een sterke geur van ontlasting.

Politieagenten troffen in de koeltrailer 28 mensen aan uit Syrië, Irak, Egypte en Turkije, onder wie niet-begeleide minderjarigen. Een groot aantal van de vervoerden was uitgedroogd en werd ter plaatse verzorgd. Ze moesten hun behoefte doen in plastic flessen.

Migranten in Koeloplegger

De vervoerde personen zouden tijdens de reis in een levensbedreigende situatie hebben gezeten, aangezien de transporteur geen blootstellings- of ventilatieramen had en alleen elektrisch werd geventileerd, hoewel de ventilatie tijdens de reis verschillende keren zou zijn uitgevallen.

Van de 28 illegale migranten vroegen 23 mensen asiel aan en werden overgebracht naar een eerste opvangcentrum in Saksen. De minderjarigen werden overgedragen aan het Bureau Jeugdzorg. Vijf mensen werden teruggestuurd naar Tsjechië.

De verdachten werden op 30 maart 2024 voorlopig gearresteerd door de politie. Op verzoek van het openbaar ministerie van Dresden vaardigde de onderzoeksrechter van de districtsrechtbank van Dresden de volgende dag arrestatiebevelen uit tegen beide verdachten. Sindsdien zitten ze in hechtenis. De vrachtwagen werd in beslag genomen en weggesleept.

Vertrek drie directeuren in korte tijd, Blokker bevestigt leegloop

Blokker

AMSTERDAM – Operationeel directeur Dennis Besems stapt op bij winkelketen Blokker. In de afgelopen maanden vertrokken algemeen directeur Jeanine Holscher en financieel directeur Allard Visser ook al bij de winkelketen.

Blokker bevestigt het vertrek van het drietal, dat bekend werd gemaakt door RTL Nieuws, maar wil verder geen commentaar geven. Blokker lijdt fors verlies. Eigenaar Mirage Retail Group wil de winkelketen mogelijk verkopen.

“Het gaat heel hard”, zegt retaildeskundige Paul Moers. “Als drie directeuren een bedrijf zo kort na elkaar in de steek laten, is dat geen goed teken. Zeker niet voor een bedrijf dat dringend geld nodig heeft.” Mogelijke nieuwe financiers zullen zich nu nog eens extra bedenken, zegt Moers.

Meningsverschil

Het vertrek zou kunnen duiden op een meningsverschil met eigenaar Mirage Retail, zegt Moers. “De grote vraag is hoe het nu verder moet. Wie wil zich hier nog aan branden?” Ondanks de problemen waarin het bedrijf verkeert, ligt er nog steeds geen plan, volgens hem. “De vorige directie heeft zich vooral beziggehouden met navelstaren. Natuurlijk is de marktsituatie niet makkelijk. Maar concurrenten als HEMA en Action hebben wel een duidelijke strategie en maken wel winst.”

Moers is somber over de toekomst van de winkelketen. “Terwijl de merknaam heel bekend is. Blokker verkoopt bovendien producten waar mensen echt op zitten te wachten. Als Blokker het niet redt, zou dat een verlies zijn voor de winkelstraat.”

Eigenaar Mirage Retail meldde onlangs “constructieve gesprekken” te voeren met “een selecte groep mogelijke kopers” voor Blokker. Mirage doet er naar eigen zeggen “alles aan om de continuïteit van Blokker veilig te stellen”.

LZV-combinatie voor Bergwerff Transport Service

Bergwerff Transport Service Breda

BREDA – Italië specialist Bergwerff Transport Service b.v. heeft de afgelopen periode grote stappen gezet om de CO2 reductie te verminderen. Zo is er in de afgelopen periode een LZV combinatie in gebruik genomen. Óók is er een snelle intermodale connectie met Italië tot stand gekomen.

Bergwerff Transport Service b.v. is al tientallen jaren gespecialiseerd in het transport van “gevoelige’ goederen van en naar Italië. Hierbij moet gedacht worden aan diefstal, tijd en/of temperatuur gevoelige goederen. Bergwerff Transport Service b.v. is er geheel op gericht om deze goederen op de juiste manier te vervoeren. Dit wordt onderstreept met TAPA TSR1, 2 & 3 certificering voor beveiligd transport als ook een GDP certificering. Klanten kunnen bij Bergwerff Transport Service b.v. terecht voor groupage zendingen van hoogwaardige producten, medicijnen, luchtvracht als ook algemene goederen.

LZV trailer

Bergwerff Transport Service B.v. heeft onlangs een nieuwe LZV samengesteld. Deze bestaat uit een 8 meter lange mega B-double link trailer, geleverd door Jumbo-Groenewegen, in combinatie met een bestaande 13.6 m lange mega trailer.

De korte LZV trailer heeft een binnen hoogte van 2,95 meter en een schotelhoogte van 95 cm. Hierdoor kan de LZV trailer gekoppeld worden aan elke mega trailer. Daarnaast voldoet de trailer door hydraulische gestuurde assen aan de Duitse & Belgische eisen voor een LZV trailer.

De LZV combinatie zal in eerste instantie vooral ingezet worden binnen Nederland. Door de trailer te laten voldoen aan eisen in Duitsland & België is Bergwerff Transport Service b.v. voorbereid op de toekomst. Door de in gebruik name van de LZV combinatie is Bergwerff Transport Service b.v. in staat om tot 40% CO2 te besparen op het binnenlandse vervoer.

Snelle intermodale connectie Italië

Bergwerff Transport Service heeft al een geruime tijd een snelle intermodale connectie met Italië. Met deze connectie is het mogelijk om een zending welke in de ochtend wordt geladen de volgende dag uit te leveren in zowel Nederland als Italië. Daarnaast is Bergwerff Transport Service b.v. niet gebonden aan speciale intermodale trailers. Hierdoor kunnen zelfs de mega luchtvracht koel trailers per intermodale connectie naar de luchthavens in de Benelux en ook naar Italië worden verstuurd.

Bergwerff Transport Service b.v. is er dan ook van overtuigd dat een dergelijke snelle intermodale connectie een meerwaarde is voor het transport van luchtvracht binnen de Europese luchthavens.

Unieke Volvo FM betonmixers voor Betonmortel Centrale Koudekerk

BCK

KOUDEKERK – Betonmortel Centrale Koudekerk (BCK) heeft onlangs twee bijzondere Volvo FM 500 10×4 betonmixers in gebruik genomen.

Het zijn de eerste Volvo FM 5-assige 49-tons TAG-XL betonmixers in Nederland die volledig rondom luchtgeveerd zijn. Daarmee zet BCK in op maximaal rijcomfort voor de chauffeurs. De trucks zijn geleverd door Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn.

BCK produceert betonmortel, groutmortels, cementgebonden gietdekvloeren (Eco2floor) en aanverwante producten. Het transport doet het bedrijf met 22 betonmixers, waaronder twee nieuwe Volvo FM 500 10×4 betonmixers. “Het is voor het eerst dat de Volvo FM betonmixers in deze configuratie leverbaar zijn met luchtvering rondom”, zegt Roald van der Wal, directeur van BCK. “We hebben hiervoor gekozen om het rijcomfort nog verder te vergroten, ook in combinatie met het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. Chauffeurs vinden het een genot om met deze trucks te rijden. Ze voelen drempels praktisch niet meer.”

BCK

De luchtvering levert nog een belangrijk voordeel op. Van der Wal: “Wij komen met deze truck vaak op niet verharde, oneffen ondergronden. Ook de vloeibaarheid van de betonmortel wisselt. In dat geval is het een extra voordeel dat we met de luchtvering het chassis iets voorover kunnen zetten of juist meer achterover voor optimale stabiliteit.”

Maximale belasting

De Volvo FM betonmixers zijn voorzien van een 15-kuubs Schwing Stetter betonmixer die is opgebouwd door Boogert Service in Nieuwerkerk. Beide trucks zijn voorzien van een 49-tons TAG-XL asconfiguratie om het wettelijk toegestane maximale gewicht optimaal te benutten. Van der Wal: “Betonmortel is een heel zwaar product. Met deze trucks halen we altijd het wettelijk maximaal toegestane gewicht. Dankzij de TAG-XL asconfiguratie hebben deze trucks een GVW van 49 ton en zijn ze daar uitstekend op berekend, ook in combinatie met 10-tons luchtgeveerde voorassen.”

BCK

Veiligheid belangrijk

De keuze voor Volvo Trucks is ook een keuze voor veiligheid, vervolgt Van der Wal. “Volvo Trucks staat bekend om zijn geavanceerde veiligheidsfuncties. Op deze truck hebben we de meest uitgebreide veiligheidsopties, met ook Forward Collision Warning met Adaptive Cruise Control en een dodehoekcamera in de rechterspiegel. Deze trucks zijn voor ons de ideale combinatie van betrouwbaarheid, veiligheid en comfort voor de chauffeur.”

Jong wagenpark

Het grootste deel van de vloot van BCK bestaat uit Volvo-trucks. “Wij hebben 22 betonmixers en elk jaar vervangen we 3 à 4 combinaties. Wij zetten proactief in op een jong wagenpark met betrouwbare voertuigen die voldoen aan de specifieke eisen die heden ten dage worden gesteld aan de inzet in (binnen)stedelijke gebieden. Opdrachtgevers wegen de uitstoot steeds vaker mee in hun keuzes. Natuurlijk wordt daarbij vooral gekeken naar het product dat we produceren en leveren, maar ook het transport weegt mee. Een jong wagenpark helpt om de uitstoot zo laag mogelijk te houden door toepassing van nieuwe technieken. Ander voordeel is dat jonge trucks relatief minder onderhoud nodig hebben.”

‘Volvo Group Truck Center handelt snel en adequaat’

BCK laat groot onderhoud en keuringen doen bij Volvo Group Truck Center in Alphen aan den Rijn. “Als bedrijf zetten we sterk in op betrouwbaarheid en een hoge mate van service”, zegt Van der Wal. “Dat is ook de link met Volvo Trucks en Volvo Group Truck Center. Wij werken met een bederfelijk product dat snel uithardt, dus bij een calamiteit is het zaak dat een dealer adequaat reageert en acteert. Volvo Group Truck Center begrijpt welke potentiële risico’s op schade er zijn bij een calamiteit en handelt dan direct.”

BCK

BCK is al sinds 1956 producent van betonmortel. Het bedrijf bedient vanuit Koudekerk aan den Rijn afnemers in Zuid-Holland. De producten worden toegepast in een breed scala van projecten, van woningbouw tot utiliteitsbouw en civiele kunstwerken.

 

Geen strafvervolging voor dodelijk treinongeval Voorschoten

dodelijk treinongeval Voorschoten

VOORSCHOTEN -Het Openbaar Ministerie gaat niemand strafrechtelijk vervolgen voor het dodelijke treinongeval bij Voorschoten van vorig jaar. Bij dat ongeluk kwam een kraanmachinist, die met zijn kraan het spoor overstak, om het leven. Justitie concludeert dat er sprake is van een ongeluk.

De kraan werd gebruikt voor onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. Twee sporen werden hierdoor niet gebruikt. De overige twee sporen zouden, voordat de kraan zou oversteken, ook buiten werking worden gesteld. Echter, voordat dit gebeurde en voordat de rest van de werkploeg op de afgesproken plek was, is de machinist overgestoken.

Een goederentrein botste op de kraan en een passagierstrein ontspoorde als gevolg van brokstukken van dit ongeluk. Inzittenden van de trein raakten hierbij gewond, de kraanmachinist overleed.

“Het is niet te achterhalen waarom de kraanmachinist, ondanks deze afspraak, eerder aan de oversteek is begonnen. Er zijn geen technische gebreken aan de kraan vastgesteld en er zijn geen aanwijzingen dat de kraanmachinist onwel zou zijn geworden of de kraan opzettelijk voor de goederentrein zou hebben geplaatst”, somt het OM op. De conclusie is dus dat er sprake is van een ongeluk.

De overleden kraanmachinist was een medewerker van bouwbedrijf BAM. Een woordvoerder van dat bedrijf laat weten dat BAM heeft kennisgenomen van het besluit van het OM. BAM zegt in afwachting te zijn van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, dat naar verwachting medio mei gepubliceerd wordt. “Het besluit van het OM verandert niets aan de trieste herinnering aan die tragische gebeurtenis”, aldus de woordvoerder.

Mobiele kraan omgevallen in Enschede [+foto’s]

Brandweer

ENSCHEDE – Op het Spaansland in Enschede is dinsdagochtend een mobiele kraan omgevallen. De kraan ligt over de busbaan aan de Zuiderval, meldt de brandweer.

De omgeving is afgezet. Er is niemand gewond geraakt.

Er wordt een hijsplan gemaakt om de mobiele kraan vandaag te bergen, meldt de brandweer.

Naastgelegen parkeerplaats, busbaan en bedrijven blijven hierdoor niet bereikbaar.

Shell: klimaatvonnis heeft veel gevolgen, maar helpt klimaat niet

DEN HAAG – Als het gerechtshof het vonnis in de klimaatzaak tegen Shell in stand houdt, dan kan dat volgens het bedrijf “grote gevolgen” hebben voor andere grote bedrijven en daarmee voor de hele Nederlandse economie. Het klimaat zou daar echter niets mee opschieten, betogen de advocaten van Shell op de openingsdag van het hoger beroep in de zaak. Een verplichting voor Shell om minder broeikasgassen uit te stoten kan zelfs averechts werken, stellen ze. Volgens het bedrijf kunnen concurrenten profiteren en wordt zo “de rol die Shell wil spelen in de energietransitie belemmerd”.

Milieudefensie had de zaak aangespannen, met steun van Greenpeace en anderen. De rechtbank gaf de eisers in eerste instantie grotendeels gelijk. Shell moet eind 2030 de uitstoot van broeikasgassen die het veroorzaakt met 45 procent hebben verlaagd, ten opzichte van 2019. Dat geldt ook voor de uitstoot van klanten die brandstoffen van Shell verbranden. Shell tekende beroep aan. Het bedrijf vindt dat de rechters hun taken “te buiten” zijn gegaan.

Het olie- en gasbedrijf voert voor het hof een reeks argumenten aan tegen het vonnis. De advocaten vinden het onder meer onterecht dat Shell verantwoordelijk wordt gehouden voor uitstoot van klanten. Voor leveringszekerheid en betaalbaarheid van energie heeft de rechter volgens hen te weinig oog gehad.

“Contraproductief”

Met het verminderen van de uitstoot binnen de eigen organisatie zegt Shell al voortvarend bezig te zijn. De eisers in de zaak wijzen er op hun beurt op dat deze uitstoot slechts een paar procent van het totaal is: de zaak draait vooral om de CO2 die vrijkomt bij het uiteindelijke verbruik van Shell-producten.

De zaak gaat volgens de raadslieden niet over de vraag of actie nodig is tegen klimaatverandering. “Die noodzaak bestaat, Shell is het daarmee eens”, benadrukt advocaat Daan Lunsingh Scheurleer. Shell zegt het ook eens te zijn met het doel uit het Klimaatakkoord van Parijs om de opwarming van de aarde onder de 1,5 graden te houden. Hoe dat doel moet worden bereikt, is echter niet aan de rechter, vindt de multinational. De rechtbank heeft “de verkeerde afslag genomen”.

Als Milieudefensie de beroepszaak wint, kan dat volgens Shell “contraproductief blijken”. Zo bestaat volgens de raadslieden de kans dat als het bedrijf bijvoorbeeld minder gas moet gaan winnen, er meer steenkool nodig is. Kolen zijn vervuilender dan gas.

Detailhandel zette drie procent meer om in februari

Detailhandel

DEN HAAG – De detailhandel heeft in februari 3,0 procent meer omgezet dan in februari 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,7 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 3,9 procent en de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) met 1,4 procent. Online is 5,3 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in februari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 5,0 procent hoger dan in februari 2023.

Omzet non-food bijna 4 procent hoger

De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in februari 2024 met 3,9 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ook 4,6 procent hoger dan een jaar eerder.

De drogisterijen, de winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in februari meer omgezet dan in februari 2023. Daarentegen hebben de kledingwinkels, de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in meubels en woninginrichting in februari minder omgezet.

Omzet food ruim 1 procent hoger

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1,4 procent meer omzet behaald dan in februari 2023. Het verkoopvolume was 0,5 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 1,1 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 3,8 procent hoger.

Online 5,3 procent meer omgezet

De online omzet was in februari 5,3 procent hoger dan in februari 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 8,1 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 0,9 procent hoger.

De online omzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in februari 2024 hoger dan in februari 2023. De online omzet van de winkels in consumentenelektronica en de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.

AWS Asfaltwerken kiest voor een Scania vierasser

SOMEREN – AWS Asfaltwerken uit Someren is al jarenlang een begrip als het om onderhoud, reparatie en verbetering van asfaltbestrating gaat. Vanwege groei en vooral ook verandering van het begrip ‘reparatie’ nam het bedrijf recent zijn eerste nieuwe vrachtwagen in gebruik. Eigenaar Rob Muijen koos bewust voor een Scania G500 8×4 met tien tons luchtgeveerde vooras en een gestuurde en hefbare naloopas.

“Wij zitten met het repareren en onderhouden van asfalt in een niche die door veranderingen in de markt steeds verder groeit”, geeft Rob Muijen een inkijkje in de wondere wereld van de asfaltbestrating. “Er komt een steeds grotere scheiding tussen bedrijven die zich specialiseren in het maken van de meters en specialisten die het onderhoud doen. En daarin is veel werk want van de circa 140.000 kilometer verharde wegen in Nederland is een groot deel geasfalteerd en ligt een kleine 120.000 kilometer daarvan binnen gemeenten.”

“Ons werk loopt van onderhoud en reparatie tot bitumenverwerking en van oppervlaktebehandelingen tot spoedreparaties. Heel veel van dat werk kunnen wij met onze acht zware bestelwagens met aanhanger doen. Maar tegenwoordig heet het aanpakken van een 100 meter lange straat ook steeds meer ‘een reparatie’. En dat vergt zwaarder materieel. Vandaar dat wij nu na lang puzzelen onze eerste echte truck hebben aangeschaft met daarachter een nieuwe vierassige dieplader van GS Meppel.”

“Wij zochten een combinatie van een asfaltkipper die aan de rol kan, tot een alleskunner waarmee we ter plekke asfalt kunnen leggen en verwerken. Want ons hielp, is dat bij Scania dit soort vragen gewoon via een special order van de band kunnen lopen,” aldus Muijen.

Dat het een Scania moest worden, stond voor Rob eigenlijk al op voorhand vast. “Een Scania zit enorm fijn, en ik wilde een premium uitstraling die past bij mijn bedrijf. Daarbij zit de dealer hier om de hoek en kan Scania af fabriek super kort bouwen. Dat hebben wij nodig om wendbaar genoeg te kunnen zijn én binnen de acht meter van vangmuilkoppeling tot voorkant cabine te blijven. En dat is weer nodig om de optimale lengte van dieplader te krijgen.”

Maar kort of niet, er bleef wel ruimte voor een verlengde dagcabine. “Dat we voor een G-versie gaan, heeft er alles mee te maken dat een standaard R cabine hoger is, wat lastig is als je over de cabine moet kranen. Dat had ik kunnen oplossen door voor een laag dak te kiezen. Maar ik wilde die twee verstralers boven de voorruit.”

De Scania heeft verder een versterkt chassis met innerliner naar achteren om de piekbelasting achterop het chassis tijdens het kippen op te vangen. Alle assen zijn luchtgeveerd, inclusief de tien tons vooras. Dat geeft een variabele bodemvrijheid en, uiteraard, de chauffeur veel comfort. De totale hoogte van het voertuig is, inclusief de 22 ton/meter asfaltkraan van HMF, slechts 3,70m.

Voor Rob zit het hem in de details. “Scania denkt daarin goed mee want zo hebben we de speciale aanpassing om vanuit de cabine op de hoogstap bij de kraan te komen gewoon af fabriek bestelt. Scania levert ook een knop op de cabinewand waarmee je de cabinedeur weer kunt opendoen als je weer naar binnen wilt. Ik vind dat zulke opties enorm bijdragen aan de premiumuitstraling van het merk.”

Rob heeft samen met chauffeur Roy uitgebreid gepuzzeld om de auto zo optimaal mogelijk gespecificeerd te krijgen voor het werk. “We hebben bewust gekozen voor de dubbel geïsoleerde asfaltopbouw van Tibeg. Want de lading gaat er bij de asfaltmolen op 180⁰ Celsius in en moet zo lang mogelijk op temperatuur blijven. De kleppen worden elektrisch bediend, want we hebben maar één motor-PTO en de kraan en de hefinrichting van de bak zijn ook al hydraulisch. De achterklep van de bak is weer uitwisselbaar met een speciale versie waardoor je via dieplader ook machines in de bak kunt rijden. En verder hebben we alle ruimte aan het chassis optimaal benut voor extra opbergruimte.”

Wat dat betreft vindt Rob het ook heel fijn dat Scania een optie heeft om de AdBlue tank binnen het chassis te plaatsen. “Dat scheelt echt ruimte. Want door al die kort op elkaar geplaatste assen, de stempels voor de kraan en de hydrauliek is die beperkt. Zo kunnen we slechts 300 liter brandstof kwijt. Maar het voordeel bij Scania is wel, dat je hun tanks verder leeg kunt rijden dan bij andere merken. Dus kunnen we er makkelijk een hele dag mee werken.”

Rob koos bewust voor 500 pk. “Ik heb horen zeggen dat Scania met die SUPER motoren de hoogste koppel/pk verhouding in de markt heeft. Dus zou het ook met 460pk kunnen. Maar bij de 500pk motor heb je met 2.650Nm 150 Nm meer. En dat vanaf 900 omwentelingen. Dat scheelt bij ons heel veel brandstof tijdens de PTO-uren. Want die maken wij méér dan kilometers. En áls we dan onderweg zijn, rijdt die 500 pk gewoon superfijn.”

Voortaan ook Engelstalig procederen in sommige maritieme- en vervoerszaken

ROTTERDAM – Bij de rechtbank Rotterdam kan in bepaalde handelszaken ook in het Engels geprocedeerd worden. Het gaat om zaken op het gebied van zee- en vervoerrecht of de internationale handelskoop, welke behandeld worden door de maritieme kamer. Bij deze geschillen zijn vaak internationale partijen betrokken. Door de mogelijkheid te bieden om in het Engels te procederen, beoogt de rechtbank de Nederlandse rechtspraak voor die partijen toegankelijker maken.

Landelijk procesreglement

Voor het procederen in het Engels gelden bepaalde procesafspraken. Om nog beter aan te sluiten bij de behoeften van internationale partijen, zijn deze Procesafspraken bijgewerkt met een standaard-forumkeuzebeding waar partijen gebruik van kunnen maken om de keuze voor het Engelstalig procederen bij de maritieme kamer vast te leggen. Ook zijn ze geactualiseerd naar aanleiding van het hernieuwde Landelijk Procesreglement.

Engelse samenvattingen

In het kader van de toegankelijkheid publiceert de maritieme kamer ook Engelse samenvattingen van internationaal relevante uitspraken. Zo kunnen geïnteresseerden van buiten het Nederlandse taalgebied ook op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de rechtspraak.

De nieuwe versie van de Procesafspraken is hier te vinden.

Warme dagen op komst, zaterdag lokaal mogelijk 25 graden

HOUTEN – Het is momenteel nog wisselvallig lenteweer, maar later in de week komen de temperaturen waarschijnlijk voor het eerst dit jaar boven de 20 graden uit, meldt Weeronline. Volgens het weerbureau kan het zaterdag lokaal zelfs 25 graden worden.

Tot en met vrijdag is het nog wisselvallig weer met geregeld buien. De temperatuur ligt tot en met donderdag tussen de 12 en 15 graden. Op vrijdag valt nog een enkele bui, maar de zon schijnt geregeld. De temperatuur stijgt naar 17 graden in het westen tot lokaal 21 graden in het oosten van het land.

Op zaterdag stijgt de temperatuur naar 20 tot 24 graden. In het zuidoosten kan het zelfs 25 graden worden en dan is het voor het eerst dit jaar zomers warm. Mogelijk worden zaterdag warmterecords verbroken. Het record voor 6 april in De Bilt staat op 23 graden en werd gemeten in 2020. Het record over alle stations is 24,5 graden en werd ook in 2020 genoteerd, in het Limburgse Arcen.

Vanaf zondag is de verwachting onzeker, maar zeer waarschijnlijk is het dan minder warm. Wel blijft het de eerste dagen zachter dan gebruikelijk. Normaal is het in de eerste helft van april 12 tot 15 graden.

Nutri-Score op steeds meer producten in de supermarkt

Nutri-Score

DEN HAAG – Sinds de wettelijke invoering van Nutri-Score op 1 januari staat het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt. Zo kiezen bijna alle supermarkten met hun huismerken voor Nutri-Score. Vandaag start het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de campagne: ‘Kijk, vergelijk & kies’. Deze campagne helpt mensen om tijdens het boodschappen doen te kiezen voor het product met een betere samenstelling.

Fabrikanten kunnen er sinds 1 januari voor kiezen om Nutri-Score te gebruiken. Het is één van de hulpmiddelen om mensen te helpen betere keuzes te maken op het gebied van voeding. Als fabrikanten kiezen voor Nutri-Score moeten zij op elk product van hun merk een Nutri-Score zetten. Na registratie hebben ze hiervoor 24 maanden de tijd. Bijna alle supermarkten zijn gestart met het gebruik van Nutri-Score voor hun huismerken. Zoals Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus/Coop, Boon Food Group, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama/Boni, Poiesz, Spar en Vomar.

Maarten van Ooijen, demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: “De Nutri-Score is geen wondermiddel. Maar het is wel een ontzettend handig hulpmiddel om tijdens het boodschappen doen snel te kunnen checken welk product een betere samenstelling heeft. Vooral bij producten buiten de gezonde Schijf van Vijf heb je er echt iets aan. Bijna niemand leest wat de ingrediënten zijn van bijvoorbeeld alle pizza’s of ontbijtgranen of kant-en-klaar maaltijden. Het is voor iedereen handig dat je nu bij heel veel van dat soort boodschappen in één keer kunt zien welke een betere samenstelling hebben. Met onze nieuwe publiekscampagne willen we mensen helpen om de Nutri-Score op de juiste manier te gebruiken. En natuurlijk blijft het logo een hulpmiddel. Om gezond te eten zijn en blijven de Schijf van Vijf en gezond verstand het allerbelangrijkste.”

Zo gebruik jij Nutri-Score

Met Nutri-Score vergelijk je dezelfde soort producten simpel en snel tijdens het boodschappen doen. En kies je makkelijker voor het product met een betere samenstelling. Dat is vooral handig bij producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Zoals sauzen, frisdranken, koeken, pizza’s en snacks.

De Nutri-Score van een product staat op de voorkant van de verpakking. De score is aangegeven met een letter (A tot en met E) en een kleur (donkergroen tot en met donkeroranje). Het laat zien of het product een betere samenstelling heeft in vergelijking met dezelfde soort producten. Je vergelijkt dus ontbijtkoek met ontbijtkoek en niet ontbijtkoek met saus. Producten met een donkergroene A hebben een betere samenstelling dan dezelfde soort producten met een donkeroranje E.

De Nutri-Score zegt dus niet of een product gezond of ongezond is. De Schijf van Vijf blijft leidend voor een gezond voedingspatroon. Je voldoet dus niet aan een verantwoord voedingspatroon als je alleen producten met een A of B eet.

Dit is hoe Nutri-Score werkt

De Nutri-Score wordt per product bepaald met een speciale berekening (algoritme). Producten krijgen een hogere score door eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten. En producten krijgen een lagere score door energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout. Uit de berekening komt een totaalscore voor een product. Bijvoorbeeld een donkergroene A of een donkeroranje E.

In het algoritme zijn karakteristieken ingebouwd om ervoor te zorgen dat een hogere score ook daadwerkelijk leidt tot een product met een betere samenstelling.

Liesbeth Temme, RIVM: “Je kunt de score van een pizza bijvoorbeeld verbeteren door groente toe te voegen. Maar het product moet dan wel meer dan 40 procent groente, fruit en/of peulvruchten bevatten om hier positieve punten voor te scoren. Met de toevoeging van drie broccoliroosjes aan een pizza wordt een score dus niet beter. Zo wordt ‘healthwashing’ tegengegaan.”

Bijna twintig procent meer elektrische auto’s verkocht in eerste kwartaal 2024

elektrische auto

AMSTERDAM – In de maand maart zijn er 37.119 nieuwe auto’s op kenteken gezet, een half procent minder dan in maart 2023. Daarvan waren er 13.051 volledig elektrisch, 1,13 procent minder dan vorig jaar. Wanneer we kijken naar het eerste kwartaal van dit jaar, ontstaat een ander beeld: 101.849 nieuwe auto’s (+ 4,01 procent), waarvan 30.068 volledig elektrisch. Dat is 19,73 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2023. Dit alles blijkt uit de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC die vandaag bekend zijn gemaakt.

Aandeel elektrisch

Het volledig elektrische wagenpark is in de afgelopen 12 maanden met 32,4 procent toegenomen. Momenteel rijden er 490.820 elektrische auto’s rond in Nederland, 5,18 procent van het totaal (9.473.035).

Volgens Bert de Kroon, Voorzitter BOVAG-autodealers, komt dit doordat de zakelijke markt, vaak ook gedwongen door wet- en regelgeving, niet langer wacht tot de overheid met nieuwe initiatieven komt en zelf voorsorteert op elektrificatie. “Grote bedrijven zijn minder afhankelijk van fiscale stimulering. Maar wanneer we kijken naar het aandeel van de particuliere markt*, zien we dat het aantal consumenten dat een nieuwe EV koopt ver achterblijft op de zakelijke markt.”

De verkoopcijfers van vorig jaar bestonden voor een groot deel uit naleveringen. Het feit er in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 20 procent meer EV’s de showroom verlieten, is volgens De Kroon tegelijk een hoopvol gegeven en een duidelijk signaal aan de overheid: “Het aanbod groeit en wordt steeds breder. Beweeg mee met extra stimulatie en versnel de vergroening, juist zonder de consument achter te laten.”

Huub Dubbelman, sectievoorzitter personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij RAI Vereniging: “de stijgende ingroei van elektrische auto’s is niet alleen belangrijk voor de nieuwverkoop, maar op termijn ook voor de ontwikkeling van de tweedehands markt. De start van het eerste kwartaal was veelbelovend en met een prognose van 360.000 nieuwe auto’s voor 2024 liggen het aantal registraties op schema.”

Beleggers noemen actie Ajax-directeur Alex Kroes ‘heel erg dom’

Alex Kroes

DEN HAAG -De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) vindt het “heel erg dom” dat Alex Kroes aandelen Ajax kocht in de week voordat naar buiten kwam dat hij de nieuwe directeur zou worden van de voetbalclub, ongeacht of het om handel met voorkennis ging of niet. “Kroes heeft denk ik niet moedwillig gepoogd om een ritje met het aandeel te maken, het was gewoon dom”, zegt VEB-directeur en voormalig bestuurder bij toezichthouder AFM Gerben Everts.

Dinsdag kondigde de raad van commissarissen (rvc) van Ajax aan om Kroes per direct te schorsen omdat hij met voorkennis gehandeld zou hebben. Kroes weerspreekt de beschuldiging op LinkedIn en zegt de aankoop juist gedaan te hebben om zo “vertrouwen in de club en naar aandeelhouders uit te stralen”.

Of het om handel met voorkennis ging en dus om een strafbaar feit, hangt volgens Everts af van de concreetheid van de informatie waarover Kroes beschikte ten tijde van de aankoop. “Als Kroes op de dag van de transactie bijvoorbeeld wist van een voorgenomen besluit, dan is het concreet.”

De schorsing van Kroes volgt op een reeks tegenslagen voor Ajax. Zo kwam de club in opspraak nadat directeur voetbalzaken Marc Overmars in 2022 opstapte om grensoverschrijdend gedrag. Zijn opvolger, Sven Mislintat, werd vorig jaar ontslagen toen bleek dat er sprake was van mogelijke belangenverstrengeling rondom de aan- en verkoop van spelers.

Uiteindelijk zijn verschillende mensen aan de top van de club opgestapt. Daarnaast gaat het dit seizoen sportief niet zo goed met Ajax. “De komst van Kroes als algemeen directeur werd door aandeelhouders als nieuw begin gezien”, stelt Everts. “De rust keert niet terug met een doofpot, maar met volledige openheid en transparantie.”

LAATSTE NIEUWS

Evofenedex: overwinning Trump nadelig voor handel en logistiek

ZOETERMEER - De overwinning van Donald Trump in de Amerikaanse presidentsverkiezingen heeft naar verwachting nadelige effecten op de handel en logistiek. Dat zegt algemeen...