Clicky

vrijdag 15 november 2024 - 11:21 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 419

Kant-en-klaarmaaltijden vaak ongezonder dan beweerd

dark kitchen

DEN HAAG – Veel kant-en-klaarmaaltijden van onlineaanbieders blijken ongezonder dan beweerd. Dat meldt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.

De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Een probleem zit hem volgens de onderzoekers in de hoeveelheid zout. Gemiddeld bevatten de maaltijden 3 gram zout, terwijl dit volgens de richtlijnen maximaal 2 gram zou moeten zijn. Maaltijdservice.nl is met gemiddeld 4 gram zout per maaltijd de zoutste aanbieder. Factor Meals en Goodchef voldoen als enige twee op het nippertje aan de richtlijn.

Ook schort het volgens de Consumentenbond bij veel diensten aan de hoeveelheid groente per maaltijd en de koolhydraatbron. Zo komen de maaltijden van de helft van de aanbieders gemiddeld niet aan de benodigde 150 gram groente, terwijl door de meeste diensten geclaimd wordt dat ze voldoende of zelfs veel groente gebruiken.

Verder dient de aardappel in veel maaltijden als gezonde koolhydraatbron. Maar in de gevallen waar wordt gekozen voor granen, bevat het vaak witte rijst of pasta in plaats van een volkorenvariant.

Ondanks de bevindingen claimen onder meer Vers aan Tafel, Apetito, Spar Eet Smakelijk, Oh My Guts, Maaltijdservice.nl en Factor Meals op hun website rekening te houden met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Meerdere diensten hebben nu beloofd eerlijker naar de consument te gaan communiceren over de richtlijnen.

Joran van der Sloot aangevallen in gevangenis Peru

Joran van der Sloot

LIMA – Joran van der Sloot is gewond geraakt bij een gewelddadige vechtpartij in een Peruaanse gevangenis, waar hij een gevangenisstraf van 28 jaar uitzit voor de moord op de studente Stephany Flores. Dit schrijft de Amerikaanse krant de New York Post.

De 36-jarige werd vorige week in een gemeenschappelijke ruimte van de beruchte Challapalca-gevangenis aangevallen door twee andere gevangenen. Meer gevangenen voegden zich vervolgens bij het gevecht, tot de bewakers de mannen uit elkaar haalden.

Van der Sloot liep blauwe plekken en snijwonden op. Het is onduidelijk of de mannen Van der Sloot aanvielen om een ruzie in de gevangenis, of omdat Stephany Flores de dochter was van Ricardo Flores, een populaire impresario in Peru.

De Nederlander kreeg in oktober ook nog twintig jaar cel voor het afpersen van de moeder van Natalee Holloway, de Amerikaanse tiener die Van der Sloot in 2005 heeft vermoord.

Testfase gestart voor digitale verbinding tussen de zee- en binnenhavens

Port of Switzerland
Foto: Portbase

ROTTERDAM – Port-community-systemen Portbase en RPIS zijn een samenwerking gestart om de maritieme en achterland communities digitaal met elkaar te verbinden. Het doel hiervan is om de gegevensstroom tussen de Nederlandse zeehavens en de binnenhavens aan de Rijn te optimaliseren. Havenbedrijf Rotterdam, duisport en Port of Switzerland ondersteunen dit project als aandeelhouders en treden op als ambassadeurs.

Door de port-community-systemen van Portbase en RPIS (RiverPorts Planning and Information System) van RheinPorts aan elkaar te koppelen, kunnen de efficiëntie en transparantie in de logistieke ketens van de zeehavens tot in het achterland worden verbeterd.

De naadloze uitwisseling van gegevens maakt het mogelijk om import- en exportprocessen te optimaliseren, de planning te verbeteren en het delen van informatie met stakeholders te vereenvoudigen. Dit helpt de complexiteit van de data uitwisseling in de logistieke keten te verminderen en biedt zo toegevoegde waarde aan rederijen, terminals, haven autoriteiten, verladers en andere betrokken partners. Met de start van de testfase is de eerste concrete implementatie van de intentieverklaring van de drie havens uit 2022 een feit.

In het ontwikkelen van de digitale verbinding, speelt het logistieke bedrijfsleven een grote rol. Een belangrijke partner in de testfase is Danser Group. Zij ondersteunen de eerste stappen van het initiatief. Op basis van de ervaringen uit de testfase worden vervolgens verdere ‘use cases’ ontwikkeld.

Het uiteindelijke doel is om een digitale corridor te creëren. Dit zorgt voor een probleemloze en veilige gegevensuitwisseling, minder complexiteit en meer efficiëntie voor de binnenvaart en de haven autoriteiten. De initiatiefnemers willen dat het initiatief zo snel mogelijk voordelen oplevert voor de logistieke gemeenschap. Daarom wordt de testfase eind 2024 afgerond, zodat de eerste opschaling in 2025 kan plaatsvinden.

Samen met de gemeenschap willen de initiatiefnemers de digitale corridor tussen de binnen- en zeehavens succesvol tot stand brengen en zo de toekomst van de havenlogistiek verder vormgeven.

Aanrijding auto en goederentrein in Farmsum [+foto]

FARMSUM – Op de Oosterveldweg in Farmsum heeft donderdagochtend een aanrijding plaatsgevonden tussen een goederentrein en een auto.

Volgens de politie is de bestuurster van de auto ongedeerd. Ze is nagekeken in een ambulance.

ProRail gaat het voertuig van het spoor halen zodat de trein verder kan.

De trein zou zijn geladen met waterstofperoxide.

De omgeving is ruim afgezet.

Chileense non (80) laat koffer met dode vriendin achter op straat

Santiago

SANTIAGO – Een 80-jarige non heeft in de Chileense hoofdstad Santiago een koffer achtergelaten met daarin het stoffelijke overschot van een vriendin die een jaar geleden was overleden. De politie is een onderzoek gestart.

De koffer werd maandag gevonden. De politie vond de vrouw na het bestuderen van videobeelden. De non vertelde de politie dat zij samen met haar vriendin, ook een non, had afgesproken ook na hun dood samen te blijven. De vriendin stierf op 58-jarige leeftijd door ziekte.

De politie vermoedt niet dat er sprake is van kwade bedoelingen. “Er was een pact. De persoon stierf een jaar geleden en de ander hield haar sindsdien in een koffer om de genegenheid die ze voor haar had”, aldus een politiefunctionaris.

De Chileense non is niet opgepakt. Ze kan een straf krijgen omdat ze de autoriteiten niet op de hoogte heeft gesteld van het overlijden van haar vriendin, die daardoor niet kon worden begraven of gecremeerd.

Kayak-zanger en drummer Max Werner (70) overleden

Max Werner,

DEN HAAG – Drummer en zanger Max Werner, vooral bekend van de band Kayak, is op 70-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de band woensdag bekendgemaakt op haar website en haar Facebookaccount.

“We kregen het droevige nieuws te horen dat Max overleden is”, schrijft de formatie. “Max was de eerste zanger van de band tot 1978 en in die hoedanigheid essentieel voor de sound van de groep. Later werd hij ook de drummer van de groep.”

Kayak werd in 1972 opgericht door Werner, pianist Ton Scherpenzeel, gitarist Johan Slager en drummer Pim Koopman. Als zanger was Werner te horen op de eerste vijf albums van de groep. Het grootste succes werd eind jaren zeventig behaald met het album Starlight Dancer. Daarna stopte Werner met zingen en werd hij drummer van de band.

De groep was niet actief tussen 1982 en 1999, maar daarna kwamen de muzikanten weer samen. Werner keerde toen ook terug als zanger, tot de samenwerking na een comebacktournee definitief werd beëindigd. Daarna maakte Werner nog vier soloalbums. Internationaal scoorde hij in 1981 een grote hit met het lied Rain in May, niet alleen in Europa maar ook in de VS.

Exporteurs iets positiever voor 2024, na groeistagnatie in 2023

DEN HAAG – Nederlandse exporteurs zagen de vraag naar hun producten vorig jaar flink afnemen. De groei kwam volledig stil te liggen. Het was het slechtste jaar in een decennium, op coronajaar 2020 na. Dat meldt ondernemersvereniging evofenedex, die samen met kredietverzekeraar Atradius onderzoek deed naar de internationale handel.

Voor dit jaar zijn internationaal opererende bedrijven iets positiever, met een gemiddelde groeiverwachting van 7 procent. “Hoewel exporteurs optimistischer zijn dan vorig jaar, zijn hun groeiverwachtingen nog altijd lager dan gemiddeld in het afgelopen decennium”, stellen de onderzoekers. In de laatste tien jaar was de gemiddelde groeiverwachting 9 procent.

De exporteurs hebben met een rapportcijfer van 6,1 weinig vertrouwen in het economische klimaat. “Door geopolitieke spanningen tekenen zich steeds grotere breuklijnen af in het internationale handelsverkeer. Vooral hierdoor staat het vertrouwen onder druk. De helft van de exporteurs beschouwt dit als de grootste bedreiging voor het behalen van hun doelstellingen”, staat in het rapport. Onder meer de spanningen tussen Europa en Rusland en tussen China en de Verenigde Staten zetten de positie van Nederland als belangrijk exportland onder druk.

De Verenigde Staten staan bovenaan in de top tien van landen waar Nederlandse exporteurs de grootste omzetstijging verwachten. China en Tsjechië staan bovenaan in de lijst van verwachte omzetdalingen. Exporteurs beschouwen Europa, en dan met name Duitsland, als de kansrijkste regio voor de komende jaren.

Curatoren van failliete Van Hool kiezen voor bod van VDL en Schmitz Cargobull

Van Hool

BRUSSEL – De Nederlandse bussenbouwer VDL en de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull nemen samen het failliete Van Hool definitief over. De curatoren van het Belgische bedrijf hebben een principeakkoord gesloten met beide partijen, meldt een woordvoerder van Van Hool woensdagavond.

Het bod dat de bedrijven uitbrachten nadat Van Hool maandag bankroet werd verklaard, is met alle betrokken partijen besproken en aanvaard. “De andere biedingen die de afgelopen dagen werden voorgelegd aan het college van curatoren werden uiteraard ook besproken met diezelfde stakeholders en uiteindelijk niet weerhouden”, aldus Van Hool.

VDL en Schmitz Cargobull leken in eerste instantie de enige gegadigden, maar dinsdag kwam naar buiten dat de Belgische zakenman Guido Dumarey samen met de Amerikaanse dealer van Van Hool-bussen, ABC, een concurrerend bod had gedaan. Hij beloofde meer banen te behouden.

Curator Jeroen Pinoy zegt dat de andere biedingen “niet significant beter” waren dan het bindende bod van VDL en Schmitz Cargobull. Hij ziet in de overname door de Nederlands/Duitse combinatie “de beste oplossing voor de tewerkstelling en een duurzame doorstart.”

Lufthansa schort tijdelijk vluchten naar Teheran op

BERLIJN – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa vliegt tijdelijk niet van en naar Teheran, de hoofdstad van Iran, “door de huidige situatie in het Midden-Oosten”. Hoelang de maatregel duurt, is nog niet bekend. Het besluit geldt in ieder geval tot donderdag.

“We houden de situatie in het Midden-Oosten voortdurend in de gaten en staan in nauw contact met de autoriteiten. De veiligheid van onze gasten en bemanningsleden is de topprioriteit van Lufthansa”, heeft een woordvoerder van Lufthansa gezegd tegen persbureau Reuters.

Als Iran vanaf het eigen grondgebied een aanval uitvoert op Israël, zullen de Israëlische autoriteiten namelijk reageren met een aanval op Iran. Met die waarschuwing kwam de Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Israel Katz op berichtendienst X.

Het bericht van Katz was gericht aan de hoogste geestelijk leider van Iran, Ali Khamenei. Die zei eerder dat het “boosaardige regime” in Israël gestraft zal worden voor een recente luchtaanval bij de Iraanse ambassade in Syrië.

Het Nederlandse KLM vliegt niet op de Iraanse hoofdstad.

FNV noemt uitkomsten onderzoek fijnstof op Schiphol ‘zorgwekkend’

UTRECHT – Platformmedewerkers op Schiphol worden tijdens hun werk blootgesteld aan hoge concentraties ultrafijnstof. Dat wordt bevestigd in nieuw onderzoek in opdracht van Schiphol. Vakbond FNV noemt de cijfers, waarover televisieprogramma Zembla woensdag berichtte, “zorgwekkend”. De bond dringt erop aan dat door Schiphol voorgestelde maatregelen om de blootstelling aan ultrafijnstof te beperken, zo snel mogelijk worden ingevoerd.

Voor het onderzoek is voor zo’n driehonderd medewerkers gekeken aan hoeveel ultrafijne deeltjes ze dagelijks werden blootgesteld. Daaruit kwam voor sommige mensen een daggemiddelde uit van meer dan 100.000 ultrafijne deeltjes per kubieke centimeter. Dat is ongeveer drie keer zoveel als wanneer je op een snelweg staat, verduidelijkt FNV-bestuurder David van de Geer. “Dit onderzoek bevestigt wat we al langer weten en het laat zien dat er snel effectieve maatregelen genomen moeten worden.” Er komt volgens hem ook nog een onderzoek aan naar de impact op de gezondheid van medewerkers.

Schiphol laat weten de zorgen die er zijn rondom de uitstoot van vliegtuig- en dieselmotoremissies “uiterst serieus” te nemen. Het blootstellingsonderzoek is onderdeel van een hele reeks onderzoeken op de luchthaven. Volgens een woordvoerder bevestigen de uitkomsten van deze studie dat Schiphol met een recent bij de Nederlandse Arbeidsinspectie ingediend plan de juiste weg is ingeslagen.

Schiphol wil de blootstelling van personeel aan fijnstof verminderen door bijvoorbeeld vliegtuigmotoren zo min mogelijk te laten draaien en op het platform gebruik te maken van elektrische voertuigen. “Ook werken we aan innovaties voor het filteren en schoonmaken van lucht, om daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren”, vertelt de woordvoerder. Schiphol deed al een proef met een luchtzuiveringsinstallatie in de brandweerkazerne. Binnenkort start een vervolgproef met de installatie in de buitenlucht op het platform bij de D-pier. Dat is een van de locaties waar hoge concentraties ultrafijnstof zijn gemeten.

Habtamu de Hoop: Johan Derksen bepaalt niet wie ik ben

Habtamu

AMSTERDAM – GroenLinks-PvdA-parlementariër Habtamu de Hoop laat zich “niet door Johan Derksen vertellen of ik Fries ben of niet”. Dat stelde de politicus woensdag in Sophie & Jeroen naar aanleiding van uitlatingen die Derksen dinsdag deed in Vandaag Inside.

Derksen stelde dat De Hoop geen Fries is, omdat hij in Ethiopië is geboren. De parlementariër werd toen hij een paar maanden oud was geadopteerd door Friese ouders.

De Hoop vond het een “bizarre uitspraak” die hij in eerste instantie aan zich voorbij wilde laten gaan. Maar hier kwam hij woensdagochtend op terug. “Dit gaat voor mij over iets groters en fundamentelers”, zei De Hoop. “Veel mensen vragen zich hier af, zeker sinds de verkiezingen: hoor ik er wel? Mag ik wel Nederlander zijn? Mag ik wel Fries zijn?”

De Friese politicus stelde zich expliciet over de uitlatingen van Derksen te willen uitspreken voor “mensen die minder sterk in hun schoenen staan. Laat je niet door anderen vertellen wie je bent, waar je thuishoort en hoe je je moet voelen. Ik red me wel, maar als het over anderen gaat, word ik hier nijdig van. Als mensen het gevoel hebben hier niet thuis te horen, omdat een ander dat voor ze bepaalt. Jij bepaalt zelf je identiteit.”

De opmerkingen van Derksen leidden woensdag tot veel verontwaardiging, onder anderen onder politici en op sociale media. De Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme stelde expliciet dat programma’s als Vandaag Inside racisme en discriminatie normaliseren, omdat het een “verdienmodel is”. Talpa Network, Talpa-baas John de Mol en de vaste analisten van Vandaag Inside waren woensdag de hele dag onbereikbaar om te reageren op de boze commentaren.

Rutte blij met nieuwe migratieregels EU ‘na jaren werk’

Rutte

DEN HAAG/BRUSSEL – Premier Mark Rutte is blij dat het Europees Parlement “na jaren werk” heeft ingestemd met nieuwe migratieregels. “Daar is het dan!”, schrijft hij op X. Landen als Polen en Hongarije zweren ondertussen dat ze zich blijven verzetten.

“Na jaren werk is er nu een definitief akkoord” over het opvangen, verdelen en terugsturen van migranten, aldus Rutte. “Hiermee beschermen we onze buitengrenzen en krijgen we meer grip op migratie.” De demissionair premier loopt vooruit op de definitieve goedkeuring van de lidstaten, die hun steun al eerder hadden toegezegd.

Polen en Hongarije houden vol dat ze zich niet laten dwingen om asielzoekers op te nemen of aan hun opvang mee te betalen. Die regel “zal beslist niet gaan gelden voor Polen”, stelt premier Donald Tusk. Hongarije “houdt zijn juridische en fysieke grenshekken, migratiepact of niet”, meldt de regeringswoordvoerder. De twee landen stribbelen al jaren tegen, maar de andere lidstaten besloten ditmaal door te drukken.

Ruttes partijgenoot Malik Azmani en CDA’er Jeroen Lenaers, twee van de belangrijkste betrokken Europarlementariërs, zijn wel blij. “Eindelijk”, zegt Lenaers, die “jaren van stilstand” in herinnering roept. Azmani prijst zich gelukkig met “strenge regels”, die “grenzen stellen” en “alle EU-landen verplichten om hun steentje bij te dragen”. De last ligt straks volgens hem niet langer “alleen bij West-Europese landen, zoals Nederland”. Ook SGP’er Bert-Jan Ruissen ziet “een stap in de goede richting”, al had hij liever meer asielzoekers als kansarm aangemerkt.

Linksere Europarlementariërs moesten soms slikken. Sophie in ‘t Veld (Volt) stemde voor, ondanks “problematische elementen, risico’s en zwakke punten”. Tineke Strik (GroenLinks) en Thijs Reuten (PvdA) zijn blij met de grotere solidariteit, maar bezorgd over het vastzetten van kansarme migranten.

Een nieuwe, gezamenlijke Europese aanpak van migratie stuitte lang op diepe tegenstellingen tussen grofweg zuidelijke, westelijke en oostelijke lidstaten. Zuidelijke aankomstlanden zoals Italië willen niet in hun eentje de lasten dragen, terwijl West-Europese lidstaten als Nederland klagen dat zij geen werk maken van opvang en selectie, maar migranten naar het westen doorsluizen. Sommige oostelijke EU-landen, Hongarije en Polen voorop, zouden liefst iedere migrant weren en passen ervoor andere lidstaten te helpen.

Van Praag wil ongeruste leden van Ajax snel bijpraten

Van Praag

AMSTERDAM – Van Praag wil ongeruste leden van Ajax snel bijpraten wil de leden van Ajax snel uitleg geven over de beslissing om algemeen directeur Alex Kroes te schorsen om het handelen met voorkennis in het aandeel van de beursgenoteerde club uit de hoofdstad. “Ik ben beschikbaar, maar het is niet aan mij maar aan de bestuursraad om een bijeenkomst te organiseren”, laat hij weten.

Van Praag, voorzitter van de raad van commissarissen, voelt dat er onder de leden van Ajax veel onrust is ontstaan na het voorgenomen ontslag van Kroes. De bestuursraad van Ajax ontving afgelopen maandag een brief die door 131 leden van de club uit Amsterdam is ondertekend. Zij vinden dat Van Praag karaktermoord op Kroes heeft gepleegd en eisen dat hij zijn excuses maakt.

Van Praag noemde Kroes ‘dom’ en ‘naïef’ en snapt niet dat de algemeen directeur vlak voor zijn voorgenomen benoeming in strijd met alle regels aandelen van zijn club heeft aangeschaft. Een paar dagen later bleek dat Van Praag ook niet helemaal op de hoogte was van de regels voor een beursgenoteerde voetbalclub. Hij was vergeten om zijn honderd aandelen te laten registreren bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

F-Side

Kroes voetbalt sinds zijn negende bij Ajax. Hij speelt inmiddels voor een veteranenploeg en staat er goed op bij veel leden. Kroes wil dat de AFM zich uitspreekt over zijn schorsing. Maar volgens bestuursvoorzitter Laura van Geest van de financiële toezichthouder kan een dergelijk onderzoek naar de situatie bij Ajax jaren duren en het voorgenomen ontslag van de algemeen directeur wordt op 21 mei al behandeld tijdens een buitengewone vergadering voor aandeelhouders.

Van Praag wil de ongeruste leden van Ajax dus eerder bijpraten. De bestuursraad, die namens de vereniging Ajax met 73 procent van de aandelen optreedt als grootaandeelhouder, heeft veel macht en kan zelfs de raad van commissarissen naar huis sturen. Dat voornemen staat echter niet op de agenda van de vergadering van 21 mei.

In de aanloop naar het thuisduel van zondag met FC Twente neemt de druk op commissarissen Anette Mosman, Georgette Schlick en in mindere mate Cees van Oevelen toe. Zij zaten afgelopen zomer al in de rvc toen de inmiddels ontslagen directeur voetbalzaken Sven Mislintat voor ruim 100 miljoen euro twaalf spelers kocht. Mosman en Schlick worden geïntimideerd door fanatieke fans van de F-Side, die eisen dat ze zo snel als mogelijk aftreden.

Wilders: partijen praten door, nog geen grote besluiten genomen

Geert Wilders

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders zegt “redelijk positief” gestemd te zijn over het verloop van de kabinetsformatie, maar erkent dat het “een klus” wordt om uiterlijk half mei uitsluitsel te kunnen geven. “Er zijn nog geen grote knopen doorgehakt”, erkent hij. Dat de onderhandelende partijen nog steeds met elkaar aan tafel zitten “is al goed nieuws”, vindt hij.

De leiders van PVV, VVD, NSC en BBB hadden woensdagavond een ingelast, gezamenlijk overleg met de informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf. Tot dusver voerden die deze week alleen aparte gesprekken met de onderhandelaars.

Op eerdere mediaberichten, waarin op basis van anonieme bronnen werd gemeld dat de onderhandelingen stroef zouden verlopen, wil Wilders na afloop niet ingaan. Dat in de kabinetsformatie hobbels gekomen moeten worden, is volgens hem dagelijks aan de orde. Het extra groepsgesprek was op verzoek van de informateurs, zegt de PVV-voorman. “En dan komen we allemaal heel braaf.”

Ook Pieter Omtzigt (NSC) wil niets weten van een impasse. Het is volgens hem normaal dat er soms verschillen van mening zijn. “Dat wisten we op 22 november al. Als die er niet waren, dan was er nu wel een kabinet.”

VDL wil geen biedingsstrijd om Van Hool

ROESELARE – Industrieconcern VDL wil niet in een biedingsstrijd stappen om de bussendivisie van het failliete Van Hool uit België. “Als er vanavond geen besluit wordt genomen of geen besluit in ons voordeel, dan eindigt het voor ons”, heeft een bestuurder van de Nederlandse onderneming woensdag laten weten.

Maandag werd bekend dat het Nederlandse VDL samen met trailerfabrikant Schmitz Cargobull het bankroete Van Hool wil overnemen. Maar dinsdag kwam naar buiten dat de Belgische zakenman Guido Dumarey samen met de Amerikaanse dealer van Van Hool-bussen, ABC, een concurrerend bod heeft gedaan. Hij beloofde meer banen te behouden. Schmitz Cargobull heeft ook concurrentie gekregen bij het bod op de trailerdivisie van Van Hool.

De curatoren moeten nu beslissen wat er gebeurt. Een Belgische vakbond vroeg hen al om de biedingen goed te vergelijken, zodat er zoveel mogelijk werkgelegenheid in België behouden blijft. Maar VDL wil duidelijkheid. “Ons bod is zeer zorgvuldig en solide tot stand gekomen”, zei VDL-bestuurder Rolf-Jan Zweep woensdag in de marge van een rondleiding van een nieuwe bussenfabriek van VDL in het Belgische Roeselare. “Als men het op een biedoorlog wil laten uitdraaien, moet men andere partijen zoeken.”

LAATSTE NIEUWS