Clicky

dinsdag 24 december 2024 - 19:12 uur
BAS World
Home Blog Pagina 418

Tot begin juni geen treinen tussen Maastricht en Luik na noodweer

MAASTRICHT – De herstelwerkzaamheden aan het spoor tussen Maastricht en Luik na de zware regenval van vorige week duren langer dan gepland.

De NS verwacht dat tot zeker maandagochtend 3 juni 05.00 uur geen treinverkeer mogelijk is tussen Maastricht Randwyck en het Belgische Visé.

Sinds zaterdagochtend rijden er geen treinen meer over het traject, nadat delen van het spoor onder water waren komen te staan. Ook spoelde ballast onder de rails weg en raakten overwegen en seininstallaties beschadigd.

Een woordvoerster van NS zegt dat aan de Nederlandse zijde van de grens alle schade inmiddels is hersteld, maar dat in België hele stukken spoor vervangen moeten worden. Tot die tijd is treinverkeer niet mogelijk.

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS zet stopbussen in tussen Maastricht, Maastricht Randwyck, Eijsden en Visé. Reizigers moeten volgens de NS rekening houden met minstens een half uur extra reistijd.

Vrachtwagen gekanteld op rotonde in Veghel [+foto’s]

VEGHEL – Donderdagavond 23 mei heeft een ongeval plaatsgevonden op de Udenseweg in Veghel.

Een vrachtwagencombinatie kantelde op een rotonde. Hoe dit kon gebeuren is niet bekend.

Of de vrachtwagenchauffeur hierbij gewond is geraakt is op dit moment niet bekend.

De lading wordt overgepompt in een andere vrachtwagen alvorens het voertuig te kunnen bergen.

De rotonde is afgesloten voor het verkeer.

Een berger zal het voertuig bergen.

Jumbo gaat reorganiseren, verdwijnen kantoorbanen ‘onvermijdelijk’

VEGHEL – Supermarktconcern Jumbo heeft donderdag een reorganisatie aangekondigd, waardoor kantoorbanen verdwijnen. Topman Ton van Veen kan nog niet zeggen om hoeveel banen het gaat, maar dat “het aantal arbeidsplaatsen zal afnemen, is helaas onvermijdelijk”. Met de reorganisatie streeft Jumbo naar “een ongecompliceerd, ondernemend en slagvaardig Jumbo-kantoor”.

Dat is volgens het supermarktconcern nodig voor de nieuwe strategie. Zo investeert Jumbo naar eigen zeggen in “het verbeteren van de winkelervaring, een beter en duurzamer assortiment en lagere prijzen”. Die strategie werkt volgens het bedrijf, maar om deze voort te zetten, is ook een andere manier van werken nodig. Vandaar de reorganisatie. Jumbo, dat een hoofdkantoor heeft in het Brabantse Veghel, meldt in een later stadium hoeveel arbeidsplaatsen komen te vervallen.

Jumbo meldde begin dit jaar dat de winst steeds meer onder druk stond. Zo had het bedrijf te maken met gestegen inkoopprijzen en hogere kosten voor salarissen, huur en energie. Ook winkeldiefstallen, jaarlijks goed voor ruim 100 miljoen euro aan gemiste omzet, drukten op de resultaten. Die ontwikkelingen leidden vorig jaar tot een winst van ruim 21 miljoen euro, tegenover ruim 80 miljoen euro in 2022.

Om meer klanten aan zich te binden, wilde Jumbo dit jaar verder gaan met prijsverlagingen. Naar eigen zeggen deed het Brabantse familiebedrijf dat in 2023 ook al, bij ruim duizend producten. Met die strategie wil Jumbo marktaandeel terugwinnen op concurrenten.

Limburg krijgt nieuwe brug over de Maas naar België

Pater Sangersbrug
Foto: Vlaamse Waterweg NV

MAASTRICHT – De provincie Limburg krijgt in de gemeente Echt-Susteren een nieuwe brugverbinding met België over de Maas. De ruim zeventig jaar oude Pater Sangersbrug, tussen het dorp Roosteren en Maaseik in België, wordt vervangen. De betrokken partijen ondertekenden donderdag een intentieovereenkomst.

De in 1952 geopende brug is aan vervanging toe, mede als gevolg van schade die ontstond door het hoogwater waarmee Limburg in de zomer van 2021 te maken had. Iets verderop komt een nieuwe brug van 185 meter lang en 21 meter breed. Limburg hoeft zelf niet mee te betalen aan de aanleg. Vlaanderen trekt 20 miljoen euro uit voor het project en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) draagt ruim 6 miljoen euro bij.

Het is de bedoeling dat de bouw van de nieuwe brug in het eerste kwartaal van 2025 begint. De huidige Pater Sangersbrug blijft open tot de vervangende brug klaar is, zodat het verkeer de oversteek tussen Belgisch en Nederlands Limburg kan blijven maken.

“Vanwege het grote belang van grensoverschrijdend verkeer is het nu tijd om deze brug, na jaren van trouwe dienst, te vervangen en te moderniseren”, zegt gedeputeerde Jasper Kuntzelaers (mobiliteit). “Zodat hij kan blijven voldoen aan de eisen van de hedendaagse infrastructuur en de toekomstige generaties. Het vervangen van de Pater Sangersbrug zal niet alleen de verkeersveiligheid en de doorstroming verbeteren, maar ook bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van onze regio.”

Friesland blijft ondanks bezwaren Arriva bij concessie voor Qbuzz

LEEUWARDEN – Busvervoerder Qbuzz gaat ondanks bezwaren van Arriva vanaf december het busvervoer in Friesland verzorgen. De provincie volgt de commissie voor bezwaar- en beroepschriften en klachten. Arriva had daar een klacht ingediend en vond dat het zelf de busconcessie moest houden.

In oktober maakte gedeputeerde voor openbaar vervoer Matthijs de Vries bekend dat Qbuzz de concessie van Arriva vanaf december 2024 overneemt. Het aanbod van Qbuzz bood “fors meer busvervoer” en gaat bovendien meer kleine dorpen aandoen, aldus De Vries in oktober.

Het hoofdkantoor van Arriva in Nederland is gevestigd in Heerenveen. Veel mensen in de organisatie en veel chauffeurs zijn Fries. Het verlies van de concessie was daardoor een gevoelig punt voor de vervoerder. Arriva ging daarom in beroep tegen het Friese besluit. Volgens Arriva kan Qbuzz de beloofde dienstregeling niet rijden, er zouden niet genoeg chauffeurs zijn.

“We begrijpen dat dit een grote teleurstelling is voor de huidige vervoerder, maar de conclusie van de bezwaarschriftencommissie is dat de beoordeling en de procedure zorgvuldig zijn doorlopen”, aldus De Vries donderdag. Arriva heeft nog zes weken om in beroep te gaan.

Qatar Airways Cargo vervoert opnieuw zes jonge leeuwen naar Afrika

JOHANNESBURG – Qatar Airways Cargo heeft opnieuw Animal Defenders International geholpen door zes jonge leeuwen van de illegale dierenhandel naar het ADI Wildlife Sanctuary in Johannesburg te vervoeren. Bekend als de “Kuwait 6”, werden de mannetjes Muheeb, Saham, Shujaa, Saif, en de vrouwtjes Dhubiya en Aziza in beslag genomen of gered nadat ze waren achtergelaten in de dierentuin van Koeweit. Animal Defenders International (ADI) werd benaderd door de Koeweitse overheid om te helpen met de leeuwen, en ADI bood hen een thuis aan in hun 455 hectare grote reservaat in Zuid-Afrika.

Mark Drusch, Chief Officer Cargo bij Qatar Airways Cargo, zei: “We zijn trots om opnieuw ADI te ondersteunen, dit keer door deze zes prachtige leeuwen naar hun thuis in Afrika te brengen. Ons WeQare Rewild the Planet-initiatief is onze inzet om wilde dieren en bedreigde diersoorten gratis terug te brengen naar hun natuurlijke habitat. Het vergt veel inspanning en logistiek van ons team om het verplaatsen van zulke grote dieren te organiseren; van de logistiek op de luchthavens, het laden en lossen van de dieren uit het vliegtuig, tot het zorgen voor de juiste kooien en het welzijn van de dieren, maar het is iets waar we allemaal collectief erg trots en gepassioneerd over zijn.”

Jan Creamer, President van Animals Defenders International, voegde toe: “De Kuwait 6-leeuwen hebben hun hele leven nog voor zich en zullen hectaren ruimte hebben in het ADI Wildlife Sanctuary. We zijn dankbaar voor Qatar Airways Cargo en hun WeQare-programma dat ons opnieuw ondersteunt door de kosten van het luchttransport naar Afrika te dekken. We zijn ook zeer dankbaar voor de ADI-supporters die helpen om hun zorg te financieren.”

Alzahra Aljanabi, Senior Translator bij de Animal Welfare Department, Public Authority of Agricultural Affairs and Fish Resources in Koeweit: “We willen het ADI Wildlife Sanctuary bedanken voor hun steun en inspanningen om een beter habitat te bieden voor de zes leeuwen uit Koeweit. We zijn ook dankbaar voor Qatar Airways Cargo voor het genereus aanbieden van het luchttransport. Mensen onderschatten de risico’s van het houden van wilde dieren als huisdieren. Ze mogen dan prachtige wezens zijn, maar ze zijn ook roofdieren. We hebben meer bewustwording nodig om de handel in wilde dieren te bestrijden.”

Qatar Airways Cargo blijft zijn inzet voor dierenwelzijn bevestigen. De vrachtvervoerder opende onlangs zijn nieuwe ultramoderne Animal Centre en lanceerde opnieuw zijn Live-product, waarmee nieuwe normen worden gesteld voor het transport van levende dieren. Als toonaangevende vervoerder, met meer dan 550.000 vervoerde dieren in 2023, blijft de luchtvaartmaatschappij wereldwijd pleiten voor dierenwelzijn, waarbij de operaties respect hebben voor en positief bijdragen aan het welzijn van dieren.

Het WeQare-duurzaamheidsprogramma van Qatar Airways Cargo bestaat uit een reeks focushoofdstukken gebaseerd op vier kernpijlers: milieu, samenleving, economie en cultuur en is een bewuste inspanning om een positievere impact te creëren op de industrie en de wereld.

Chapter 2 – Rewild the Planet moedigt het behoud van ecologisch evenwicht aan door gratis transport aan te bieden aan organisaties die wilde dieren terugbrengen naar hun natuurlijke habitat.

DHL opent duurzame CityHub in Arnhem

UTRECHT – DHL eCommerce opende vandaag officieel de nieuwe CityHub in Arnhem. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Nermina Kundiç. Gelegen aan knooppunt Velperbroek is het duurzame gebouw goed zichtbaar vanaf de A12. Dagelijks worden er door 130 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Arnhem. Dat gebeurt veelal met elektrische auto’s.

Voor DHL is Arnhem ook de thuisbasis van het klantcontactcentrum en een regionale hub die zakelijke klanten belevert. Met 700 medewerkers is DHL daarmee een grote werkgever in Arnhem. Juist vandaag is DHL opnieuw uitgeroepen tot Great Place To Work; het internationale erkende certificaat voor goed werkgeverschap. De verbondenheid met Arnhem komt ook terug in het Nederlands Openluchtmuseum waar de loods van Van Gend & Loos, waar DHL uit voortkomt, een veelbezocht onderdeel is.

CityHub Houder Rafiek Babajev ontvangt de duurzaamheidstrofee uit handen van Ewout Blaauw onder toeziend oog van van wethouder Kundiç Nermina Kundiç, wethouder duurzame mobilteit en economie voor de gemeente Arnhem: “Als gemeente juichen we toe dat we samen met ondernemers de binnenstad beter, schoner en gastvrijer kunnen maken. Met deze CityHub geeft DHL het goede voorbeeld. De elektrische bezorgbusjes dragen bij aan een schone, stille en gastvrije stad. De CityHub zelf is duurzaam gebouwd: de vestiging wordt gasloos en voorzien van zonnepanelen, waarmee de elektrische bestelauto’s opgeladen kunnen worden. Dat past heel goed bij de duurzame doelstellingen die we in Arnhem hebben.”

Ewout Blaauw, Director Corporate Affairs van DHL: “Met deze CityHub hebben we een uitstekende uitvalsbasis voor duurzame, fossielvrije belevring van huishoudens en bedrijven in de regio. Voor onze medewerkers is het een plezierige en veilige werkplek.”

De CityHub is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. De vestiging is gasloos en wordt voorzien van zonnepanelen. De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bussen optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze servicepunten, worden gezien als nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt.

CityHub Arnhem is de vijftiende CityHub die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 130 lokale vestigingen. De komende tijd opent DHL nog een CityHub namelijk in Hendrik-Ido-Ambacht; op andere plekken wordt gebouwd en grond gezocht. Recent werd ook de eerste paal geslagen van het vijfde nationale sorteercentrum van DHL. Deze centra beleveren de 130 CityHubs verspreid over Nederland, waaronder die in Arnhem.

KNMI: vrijdag en zaterdag in heel Nederland kans op stevige onweersbuien

Onweer

DE BILT – Het KNMI waarschuwt voor stevige onweersbuien die vanaf vrijdagmiddag ons land binnentrekken. Daarbij kan in korte tijd veel neerslag vallen en mogelijk ook hagel.

In het hele land geldt tot en met zaterdag code geel.

Op de wegen en in tunnels is er kans op wateroverlast, meldt de weerdienst. Lokaal kan zo’n 20 tot 40 millimeter vallen in 24 uur en op sommige plaatsen mogelijk nog meer.

De buien verdwijnen pas zaterdag aan het einde van de middag.

Bovenleiding van spoor bij Lage Zwaluwe hersteld

UTRECHT – De treinen op het traject langs Lage Zwaluwe kunnen weer rijden. Door een kapotte bovenleiding bij Lage Zwaluwe was sinds de ochtend geen treinverkeer mogelijk tussen Dordrecht en Breda en Dordrecht en Roosendaal. Maar die “functioneert weer naar behoren”, meldt ProRail.

Eerder op de avond meldde de spoorbeheerder al dat een deel van het treinverkeer weer kon worden opgestart.

ProRail zegt het vervelend te vinden “voor reiziger en vervoerder dat de storing zo lang heeft geduurd”.

Vlaketunnel richting Middelburg deel weekend dicht voor onderhoud

MIDDELBURG – De Vlaketunnel in de A58 is vanaf komende zaterdag 23.00 uur tot en met maandagochtend 05.00 uur afgesloten in de richting Middelburg, omdat Rijkswaterstaat onderhoud uitvoert.

Het verkeer moet rekening houden met hinder en een langere reistijd, melden Rijkswaterstaat en de provincie Zeeland.

De A58 loopt van Eindhoven via Roosendaal naar Vlissingen en is een belangrijke route voor recreanten die Zeeland bezoeken. Tijdens de werkzaamheden komend weekend verwijdert Rijkswaterstaat onder meer over een lengte van ruim 300 meter de bovenlaag van het wegdek.

Verder is de A58 eind mei bij Kapelle (Zuid-Beveland) twee nachten in beide richtingen dicht door werkzaamheden van netbeheerder TenneT aan hoogspanningskabels.

De afsluitingen zijn van woensdag 29 mei 21.00 uur tot donderdag 30 mei 05.00 uur en van donderdag 30 mei 21.00 tot vrijdag 31 mei 05.00 uur.

Uitzendbureaus misbruiken ontslag, zegt Arbeidsinspectie

DEN HAAG – Uitzendbureaus misbruiken ontslag op staande voet als constructie voor financieel gewin, stelt de Arbeidsinspectie na onderzoek bij dertien uitzendbureaus die arbeidsmigranten hebben werken in de vleesverwerkende industrie. Het gaat in de meeste gevallen om mensen met een niet-Nederlandse nationaliteit.

Bij drie van de onderzochte bedrijven was er bij 40 tot 80 procent van de werknemers sprake van ontslag op staande voet. In de administraties van die drie bedrijven staan in totaal meer dan 7000 vermeldingen van ontslag op staande voet. Hierdoor stoppen betalingen aan de werknemer direct. Voor uitzendbureaus is dat financieel gezien gunstig, maar werknemers zijn er de dupe van, signaleert de Arbeidsinspectie.

De werknemer loopt bij ontslag op staande voet opgebouwd vakantiegeld en uitbetaling van niet opgenomen vakantiedagen mis. Het gaat vaak om honderden euro’s of meer, schrijft de Arbeidsinspectie. Ook is de werknemer in formele zin “verwijtbaar werkloos”, waardoor diegene bijvoorbeeld het recht op een WW-uitkering verliest.

Verrekening op ‘eindafrekening’

Als een werknemer steelt, geweld toepast of op een andere manier iets doet waardoor het voor de werkgever niet meer redelijk is om diegene in dienst te houden, kan die op staande voet worden ontslagen. De werknemer is de werkgever dan een vergoeding verschuldigd, bijvoorbeeld voor kosten om vervanging te regelen. Praktisch voor de werkgever is om die te verrekenen met de ‘eindafrekening’ van de werknemer. Deze komt bijna altijd uit op 0 euro, schrijft de Arbeidsinspectie.

Werknemers zijn er bovendien vaak niet van op de hoogte dat ze op staande voet zijn ontslagen, zegt de Arbeidsinspectie ook nog. Vaak gaan ze daarna weer aan de slag voor hetzelfde uitzendbureau. Door die onwetendheid stappen werknemers vermoedelijk maar weinig naar de rechter om het ontslag aan te vechten, terwijl dat bij ontslag op staande voet wel mogelijk is.

Maatregelen

De Arbeidsinspectie gaat samen met andere overheidsinstanties kijken hoe ze misbruik van de constructie kunnen voorkomen.

Douane onderschept 100 kilo cocaïne in Rotterdamse haven [+foto’s]

Foto: Openbaar Ministerie

ROTTERDAM – Tijdens een controle in de Rotterdamse haven heeft de douane op 23 mei 100 kilo verdovende middelen aangetroffen. Het werd aangetroffen in twee partijen van elk 50 kilogram. De straatwaarde van de drugs ligt rond de 7,5 miljoen euro.

De eerste partij coke werd gevonden in een container uit Costa Rica en de tweede in een container uit Ecuador. Beide partijen waren verstopt in de ruimte van de koelmotor van een koelcontainer.

De beide containers waren geladen met bananen. De bananen waren bestemd voor bedrijven in Nederland die niets met de smokkel te maken hebben.

Foto: Openbaar Ministerie

Het HARC-team, een samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam, heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd.

Terugleveren zonnestroom mag toch geld blijven kosten

DEN HAAG – Energieleveranciers mogen toch geld blijven vragen van huishoudens die zonnestroom terugleveren aan het stroomnet, bevestigt VVD-Kamerlid Silvio Erkens in een debat. Over een voorstel dat NSC donderdagochtend presenteerde samen met coalitiepartijen PVV, VVD en BBB is verwarring ontstaan. Suzanne Kröger (GroenLinks-PvdA) beschuldigt de coalitie van “iets verkopen wat niet helemaal waar is”.

“Volgens mij lopen een paar dingen door elkaar in de pers”, reageert Erkens. “Je hebt de terugleverheffing en de terugleververgoeding.” De heffing wil hij later afschaffen, de vergoeding mag volgens het donderdag aangekondigde voorstel niet negatief zijn.

De terugleverheffing draait om geld dat energieleveranciers innen bij mensen met zonnepanelen die stroom terugleveren. Volgens vergelijkingssite energievergelijk.nl liggen de kosten rond enkele tientjes per maand.

Dit geld heffen energieleveranciers vanwege de salderingsregeling. Onder die regeling mogen huishoudens teruggeleverde elektriciteit wegstrepen tegen de stroom die ze zelf verbruiken. Dat kost de energiebedrijven veel geld, omdat de zonnestroom in de regel binnenkomt op momenten dat de energieprijs lager is. Om de kosten terug te leggen bij eigenaren van zonnepanelen, vragen energieleveranciers geld. Die heffing wordt ook wel een ‘boete’ op het terugleveren van stroom genoemd.

Als een huishouden meer elektriciteit teruglevert dan het gebruikt, kan het die extra stroom niet meer wegstrepen. Voor dat overschot aan elektriciteit moeten energieleveranciers volgens de wet een “redelijke vergoeding” betalen, de ‘terugleververgoeding’ waar Erkens op doelt. Deze vergoeding kan op momenten dat de zon hard schijnt negatief zijn. Dan moet een huishouden nog meer betalen voor de elektriciteit die zonnepanelen opleveren.

Deze “redelijke vergoeding” mag niet negatief zijn, staat in het coalitievoorstel. Energieleveranciers mogen in de nieuwe wet dus geen geld innen voor stroom die huishoudens meer terugleveren dan ze gebruiken, maar andere kosten voor terugleveren mogen ze blijven rekenen.

Het overgrote deel van de huishoudens krijgt hoe dan ook geld voor de zonnestroom die ze over hebben, zegt Koen Kuijper van energievergelijk.nl. Volgens een grove schatting hebben slechts zo’n 100.000 huishoudens een contract waarop ze mogelijk moeten betalen voor stroom die ze terugleveren. De heffingen die energieleveranciers mogen blijven rekenen, kosten zo’n 2,5 miljoen huishoudens intussen honderden miljoenen per jaar, schat Kuijper.

Een “niemendalletje”, noemt Pieter Grinwis (ChristenUnie) het voorstel dan ook. Ilana Rooderkerk (D66) sprak van een “bliksemafleider”.

Verwachte ingebruikname Wunderline verschoven naar midden 2025

GRONINGEN – Provincie Groningen, Land Niedersachsen en Bremen werken met Deutsche Bahn (DB) en ProRail intensief samen aan de realisatie van de “Wunderline”, de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Met deze realisatie wordt de snelheid op het traject verhoogd en wordt de reistijd voor passagiers verkort. Vanwege vertragingen in de uitvoering van het werk verschuift de oorspronkelijke geplande ingebruikname van december 2024 naar midden 2025.

Zware regenval en hoogwater hebben aan de Duitse zijde de bodemgesteldheid aanzienlijk verslechterd, waardoor de bouwwerkzaamheden zijn vertraagd. Aan de Nederlandse zijde is de slechte kwaliteit van de ondergrond een belangrijke oorzaak. Daarnaast hebben ook leveringsproblemen en tekorten aan essentiële bouwmaterialen bijgedragen aan de vertraging.

Vervangend busvervoer

De huidige trein op het traject Groningen – Bad Nieuweschans zal zoveel mogelijk blijven rijden. Op delen van het traject waar door werkzaamheden geen trein rijdt, blijft er vervangend busvervoer beschikbaar. Ook de snelbus Groningen – Leer blijft rijden. Reizigers zullen tijdig worden geïnformeerd over de dienstregelingen. In de zomer van 2025 gaat naar verwachting een rechtstreekse trein rijden tussen Groningen en Leer.

Verschillende bouwfasen

De realisatie van de Wunderline wordt in meerdere bouwfasen uitgevoerd. Er wordt onder andere gewerkt aan sporen, wissels, bovenleidingen en seinen. In Duitsland werkt DB aan het trajectgedeelte tussen Ihrhove en de grens met Nederland. De Friesenbrücke bij Weener (Duitsland) is een essentieel onderdeel van het traject.

Deze wordt momenteel opnieuw gebouwd als Europa’s grootste hef-draaibrug en is gelijktijdig met de ingebruikname van de Wunderline klaar. Fietsers en voetgangers kunnen de brug mogelijk al in het voorjaar van 2025 gebruiken. In Nederland werkt ProRail aan het traject tussen Hoogezand en Zuidbroek, Scheemda en Winschoten en Bad Nieuweschans en de grens met Duitsland.

Toezichthouder FAA: Boeing heeft ‘lange weg’ te gaan

WASHINGTON – Vliegtuigfabrikant Boeing heeft “een lange weg” te gaan om de veiligheidsproblemen bij het concern op te lossen. Dat heeft het hoofd van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) gezegd.

De toezichthouder ontvangt binnenkort plannen van Boeing om de tekortkomingen aan te pakken.

Eind februari gaf FAA-directeur Mike Whitaker Boeing negentig dagen om met een uitgebreid plan te komen om de “systemische kwaliteitscontroleproblemen” bij het bedrijf aan te pakken. Ook mocht Boeing de productie van de 737 MAX niet uitbreiden.

Whitaker heeft aan ABC News verteld dat het plan, dat volgende week aangeleverd moet worden, “niet het einde van het proces is”.

“Het is het begin en het wordt een lange weg om Boeing terug te krijgen naar waar het moet zijn om veilige vliegtuigen te maken”, aldus het hoofd van de luchtvaartautoriteit.

×