ZAVENTEM – In de komende maanden wordt er een Taxibot getest op Brussels Airport. Brussels Airport en TUI fly voeren deze testen uit in het kader van het Stargate-programma, een Europees Green Deal-project voor een groenere luchtvaart. De Taxibot is een semi-automatisch sleepsysteem voor vliegtuigen dat de milieu-impact van het taxiën significant kan verkleinen. Het taxiën gebeurt dan met behulp van de Taxibot op biodiesel, in plaats van op de vliegtuigmotoren.
Sinds vorige week wordt er een Taxibot getest op Brussels Airport, in samenwerking met TUI fly. Dit initiatief maakt deel uit van het Stargate-programma, een ambitieus project dat door de Europese Commissie geselecteerd werd om oplossingen voor een duurzamere luchtvaart te ontwikkelen en uit te testen. Brussels Airport is de projectleider en werkt samen met een divers consortium van 21 partners waaronder drie Europese luchthavens en verschillende luchtvaartmaatschappijen.
In nauwe samenwerking met TUI fly, is Brussels Airport de eerste Belgische luchthaven die de Taxibot voor duurzaam taxiën test. Deze semi-automatische truck op biodiesel maakt het mogelijk om te taxiën zonder gebruik te maken van de vliegtuigmotor.
“Het is heel belangrijk om op zoek te gaan naar innovatieve oplossingen om de milieu-impact van onze luchthavenoperaties te verkleinen. De Taxibot biedt een nieuw en interessant alternatief voor het taxiën. Door de Taxibot te testen op Brussels Airport kunnen we niet alleen de werking ervan in de praktijk evalueren, het biedt ons ook een beter zicht op de voordelen ervan binnen onze infrastructuur. Een mooie samenwerking met TUI fly aangezien onze home carriers zich ook engageren om te werken aan milieuvriendelijkere operaties”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.
Gunther Hofman, Managing Director TUI fly Western Region: “Sinds haar oprichting heeft TUI fly Belgium duurzaamheid centraal gesteld in haar vliegoperaties. We zijn dan ook trots om, net als alle partners in het Stargate-project van Brussels Airport, een bijdrage te kunnen leveren aan een groenere luchtvaart. Het gebruik van een Taxibot is een belangrijke nieuwe fase in dit proces. Dit innovatieve voertuig zal ons in staat stellen om vliegtuigen te slepen en tegelijkertijd brandstof te besparen en de CO2-uitstoot te beperken.”
Een duurzamer alternatief voor het taxiën
De Taxibot is een semi-automatische truck die bestuurd kan worden door de piloot. Het is de enige erkende oplossing voor een duurzaam taxiproces en kan gebruikt worden voor alle B737 en A320 vliegtuigen. In plaats van de eigen motoren te gebruiken voor het taxiën, is het de Taxibot, met een motor op biodiesel, die het vliegtuig naar zijn bestemming sleept.
De piloot behoudt doorheen het volledige proces de controle en bedient de remmen, net zoals tijdens een traditioneel taxiproces. Het taxiën met de Taxibot gaat even snel als het gewone taxiën, maar de Taxibot zorgt voor een belangrijke vermindering van het kerosineverbruik, de uitstoot (tot 85 procent minder CO2, UFP, NOx, enz.) en de geluidshinder (tot 60 procent minder lawaai) tijdens het taxiën.
De bedoeling is om de Taxibot te testen op de taxibanen van Brussels Airport en zo te beoordelen wat de voordelen zijn in deze specifieke operationele context. De taxitijden op Brussels Airport zijn relatief kort, maar toch zou een Taxibot een positieve impact moeten hebben op vlak van geluidshinder en uitstoot in vergelijking met het taxiën op vliegtuigmotoren. Het proefproject is gestart op 25 maart, na de training van de piloten van TUI fly. Om te kunnen beoordelen wat de voordelen zijn van dit alternatief voor het taxiën zal de Taxibot gedurende drie maanden getest worden.
Arno Vermeulen stopt nu als NOS-commentator, gaat talent opleiden
HILVERSUM – Arno Vermeulen stopt voorlopig als commentator bij voetbalwedstrijden van de NOS. Een woordvoerder van de omroep heeft een bericht hierover van Voetbal International dinsdag bevestigd.
Vermeulen gaat zich bij de publieke omroep bezighouden met het opleiden van sportcommentatoren. Wel blijft hij actief als tafelgast bij Studio Voetbal.
Het besluit van de 63-jarige Vermeulen volgt uit het cultuuronderzoek dat de NOS deed nadat de Volkskrant had bericht over misstanden op de redactie van NOS Sport. Een van de conclusies die uit het onderzoek naar voren kwam, was dat leidinggevenden meer tijd moeten besteden aan het begeleiden van nieuw personeel.
Vermeulen zei na de onthullingen in de Volkskrant dat hij niets had gemerkt van grensoverschrijdend gedrag bij NOS Sport. Hij zei “buikpijn” van het nieuws te hebben. De presentator en commentator begon in de jaren negentig bij de NOS als verslaggever voor Langs de lijn.