Clicky

woensdag 6 november 2024 - 22:38 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 416

J.C.S. van Orselen neemt vrachtwagens van Lintex Transport over

Lintex Van Orselen
De eerste vrachtwagens zijn al bestickerd met van Orselen logo. Foto: J.S.C. van Orselen/LinkedIn

NIEUWENHOORN – J.C.S. van Orselen Transport neemt een onbekend aantal vrachtwagens van Lintex Transport over. Dat meldt het bedrijf op LinkedIn.

In eerste instantie meldde het bedrijf woensdag op LinkedIn dat het Lintex Transport had overgenomen maar volgens van Orselen is dat niet correct, meldt hij donderdag aan de redactie. “Wij hebben enkel vrachtwagens overgenomen en geen personeel”, benadrukt van Orselen. Het bericht op LinkedIn is inmiddels aangepast.

Op foto’s op LinkedIn is te zien dat de eerste vrachtwagens van Lintex al opnieuw bestickerd zijn. De naam van J.C.S. van Orselen prijkt nu op de grijze vrachtwagens die voorheen van Lintex waren.

Waarom Lintex afstand heeft gedaan van de vrachtwagens is op dit moment niet bekend.

In 1995 begon Leen van der Linden Lintex Transport met één vrachtwagen. Inmiddels heeft het transportbedrijf, volgens de eigen website, 32 eigen vrachtwagens, 58 multifunctionele chassis en vier heftrucks in verschillende hefgradaties in het wagenpark. En werken er vijftig werknemers.

J.C.S. van Orselen Transport is in 1946 opgericht. Van Orselen is met name actief in het internationale containertransport door heel Europa. Maar ook actief in het vervoer van bulkgoederen.

De vrachtwagens van van Orselen zijn behalve aan de gele kleur met rode streep ook te herkennen aan de ‘special paint’ gespoten ‘schildjes’ met daarop per auto verschillende Disney-figuren.

 

Auto rijdt pand Roosendaal binnen, geen gewonden

Politie

ROOSENDAAL – Een automobilist is in de nacht van woensdag op donderdag een pand in Roosendaal binnengereden en er daarna vandoor gegaan. De auto kwam in het pand tot stilstand.

De melding kwam rond 02.00 uur binnen. “De klap is door meerdere mensen gehoord en zij hebben ook de bestuurder uit de auto gehaald”, zegt een woordvoerder van de politie. “Maar die heeft vervolgens de benen genomen en hebben wij niet meer aangetroffen.”

Er zijn geen gewonden gevallen. De brandweer heeft het pand, waarin een dagopvang voor mensen met een beperking is gevestigd, gecontroleerd en veilig verklaard.

Hoe het kan dat de auto het pand is binnengereden is niet duidelijk. Volgens een woordvoerder van de politie kan een hoge snelheid daarbij een rol hebben gespeeld. De politie weet wie de eigenaar van de auto is. Of die persoon de auto ook heeft bestuurd, wordt onderzocht.

Bijna kwart cannabisgebruikers stapt uur na blowen alweer achter het stuur

Foto: TeamAlert

DEN HAAG – Cannabisgebruik is na alcohol het meest gebruikte middel in Nederland. Toch is er relatief weinig onderzoek gedaan naar wie cannabisgebruikers zijn en wanneer ze met cannabis achter het stuur kruipen. Het recente onderzoek van TeamAlert, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, brengt hier verandering in. Het biedt inzichten in de doelgroep, situaties en motieven van cannabisgebruikers die rijden onder invloed.

Cannabisgebruikers in het verkeer

Volgens de Nationale Drug Monitor (2022) heeft bijna een kwart (23,6%) van de Nederlandse bevolking ooit cannabis gebruikt. Cannabis is na alcohol de meest gerapporteerde drug bij rijden onder invloed. TeamAlert deed onderzoek onder 2172 cannabisgebruikers vanaf 18 jaar tot en met 65+. Van de 2172 deelnemers gaf bijna de helft (46%) aan binnen 8 uur na cannabisgebruik auto te hebben gereden, hiervan gaf bijna (22%) aan zelfs binnen 1 uur na gebruik achter het stuur te zijn gekropen.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “We weten dat cannabis zorgt dat je minder snel kan reageren en dat je jezelf minder goed kan coördineren. Het is dan ook verboden om onder invloed van cannabis in de auto te stappen. Ik vind het schokkend dat uit dit onderzoek blijkt dat veel cannabis-rijders gewoon op pad gaan, terwijl ze heel goed weten dat het verboden is. Wanneer de politie je betrapt, ben je meer dan 1000 euro kwijt: je moet dan een verplichte training volgen bij het CBR, waarna het CBR bepaalt of je rijbewijs geldig blijft. Meedoen aan het verkeer is een enorme verantwoordelijkheid, die moeten we allemaal heel serieus nemen.”

Ondanks dat rijden onder invloed in alle bevolkingsgroepen voorkomt, zijn het vaker mannen en mensen zonder kinderen. Daarnaast zien we dat het voornamelijk frequente gebruikers zijn die vaker autorijden.

Sjoerd van Halem, onderzoeker bij TeamAlert vertelt: “Rijden onder invloed van cannabis gebeurt het vaakst bij mensen die van zichzelf al stevig blowen. We zien dat deze groep vaak al jonger begonnen is met cannabis, en ook een sociale omgeving heeft die vaker blowt. Cannabisgebruik onder deze groep lijkt dusdanig genormaliseerd, dat het voor hen waarschijnlijk ook normaal voelt om met cannabis op achter het stuur te kruipen”

Situaties waarin rijden onder invloed van cannabis voorkomt

Het onderzoek toont verder aan dat er veel verschillende situaties zijn waarin rijden onder invloed van cannabis voorkomt, maar dat rijden onder invloed van cannabis voornamelijk gebeurt wanneer mensen alleen in de auto zitten, vooral ‘s avonds, in het weekend en meestal voor kortere afstanden.

Cannabisgebruikers bewust achter het stuur

Het onderzoek onthult dat mensen die onder invloed rijden, dit vaak bewust doen. Ze ervaren een lage pakkans en herkennen zich doorgaans niet in de risico’s van rijden onder invloed van cannabis, zoals het minder goed in staat zijn om afstanden in te schatten en een verslechterde coördinatie en reactiesnelheid. Meer dan de helft van de deelnemers wist tijdens het gebruik dat ze later zouden rijden. Deze bevindingen suggereren dat rijden onder invloed van cannabis door de betreffende gebruikers als relatief geaccepteerd en veilig wordt beschouwd.

De resultaten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan effectievere preventie en handhaving op het gebied van rijden onder invloed van cannabis.

Cao-loonstijging in eerste kwartaal 6,8 procent

DEN HAAG – In het eerste kwartaal van 2024 waren de cao-lonen (per uur inclusief bijzondere beloningen) 6,8 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is iets minder dan de ontwikkeling van het laatste kwartaal in 2023, dat met 6,9 procent de grootste cao-loonstijging in ruim veertig jaar tijd kende.

In 2022 en 2023 was de toename van de lonen elk kwartaal hoger dan die van het voorafgaande kwartaal. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In de sector gesubsidieerde instellingen (met name in de zorg) zijn de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2024 het hardst gestegen; 7,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de sector overheid en bij particuliere bedrijven namen de lonen toe met respectievelijk 6,9 en 6,6 procent. In de eerste drie kwartalen van 2023 was de loonstijging in de sector gesubsidieerde instellingen nog het laagst.

Sterkste loonstijging in verhuur en handel van onroerend goed

In de bedrijfstak verhuur en handel van onroerend goed (woningcorporaties) stegen de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2024 met 12,4 procent het meest. In hetzelfde kwartaal van 2023 was de loonontwikkeling in deze bedrijfstak nog het laagst (2,5 procent). Ook het onderwijs (10,2 procent) en de horeca (10,1 procent) behoren tot de grootste stijgers in het eerste kwartaal. In de financiële dienstverlening stegen de lonen met 4,2 procent het minst.

Contractuele loonkosten iets meer toegenomen dan cao-lonen

De contractuele loonkosten – de cao-lonen plus werkgeverspremies (pensioen, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en zorgverzekering) – stegen in het eerste kwartaal van 2024 met 6,9 procent. Dit is net iets meer dan de ontwikkeling van de cao-lonen. Dit komt voornamelijk doordat in 2024 de werkgeverspremie voor arbeidsongeschiktheid (AOF) is gestegen, terwijl de premie voor ziektekosten lager geworden is.

Reële loonstijging 4,3 procent

De reële cao-loonontwikkeling, waarbij het cao-loon wordt gecorrigeerd voor inflatie, lag het afgelopen kwartaal op 4,3 procent. Bij het bepalen van de reële loonstijging is net zoals in het vorige nieuwsbericht gebruikgemaakt van de ontwikkeling van de consumentenprijzen die is berekend met de daadwerkelijk betaalde energieprijzen.

De voorlopige cijfers over het eerste kwartaal van 2024 zijn gebaseerd op 97 procent van de cao’s waaruit de statistiek is opgebouwd. Drie kwart van de werknemers valt onder een cao.

Aardbeving schrikt regio Fukushima in noordoosten van Japan op

Aardbeving

FUKUSHIMA – Een aardbeving met een kracht van 6.0 heeft donderdag de regio Fukushima in het noordoosten van Japan getroffen, meldt het Japans Meteorologisch Instituut. Er is geen tsunamiwaarschuwing gegeven.

Er zijn nog geen meldingen van schade of gewonden. Het epicentrum van de aardbeving lag op een diepte van 40 kilometer en de beving werd ook in Tokio gevoeld.

De beving vond een dag na de krachtige aardbeving in Taiwan plaats, waarbij ten minste negen mensen zijn omgekomen en ruim duizend mensen gewond zijn geraakt.

Deze beving had een kracht van minimaal 7.2 volgens de Taiwanese autoriteiten en het epicentrum lag op een diepte van 15,5 kilometer. Tientallen gebouwen werden verwoest.

Personeel industriële wasserijen legt werk neer

Industriële Wasserijen

OOIJ – Werknemers van industriële wasserijen hebben sinds woensdag het werk neergelegd, meldt vakbond FNV. Nadat het personeel bij wasserijen van Elis in Hoogeveen, bij CWS in Den Bosch en bij Cleanlease in Goes in staking ging, legden donderdag werknemers bij Cleanlease in het Gelderse Ooij het werk neer. De stakingen begonnen nadat een ultimatum van FNV aan werkgeversorganisaties FTN en NETEX was verlopen.

In de industriële wasserijen in Nederland werken zo’n 7000 mensen. Zij wassen kleding, beddengoed, handdoeken en ander textiel voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, recreatieparken, de industrie, restaurants en hotels.

FNV eist onder meer een loonsverhoging van minstens 9 procent voor de nieuwe cao. Verder moeten de salarissen vanaf volgend jaar meestijgen als de prijzen in de winkels omhooggaan. Volgens FNV is het niet eerder voorgekomen dat de mensen in wasserijen het werk neerleggen. “Dat geeft wel aan dat het hen ernst is”, aldus de bond.

Volgens FNV zal het niet bij deze stakingen blijven. Werkgevers willen niet verder gaan dan een loonstijging van 5 procent. Dat bod is volgens de bond “inmiddels al bijna ingehaald door het minimumloon”.

Veel minder huizen doen zaterdag mee aan Open Huizen Dag

NVM Open Huizen Dag

DEN HAAG – Veel minder huizen doen zaterdag mee aan de Open Huizen Dag van de NVM. Het aantal huizen dat meedoet hangt samen met het aanbod op de krappe woningmarkt. En dat aanbod is volgens de makelaarsvereniging kleiner geworden, terwijl veel mensen nog altijd een koopwoning zoeken.

Op huizensite Funda staan ruim 5600 woningen die huizenzoekers tijdens de open dag zonder afspraak kunnen bezichtigen. Tijdens de vorige Open Huizen Dag op 30 september vorig jaar deden volgens de koepel meer dan 9000 huiseigenaren mee die hun woning in de verkoop deden via een NVM-makelaar. Zij ontvingen in totaal 55.000 huizenzoekers.

Aan de Open Huizen Dag in april vorig jaar deden ruim 13.500 huizen en 66.000 woningzoekers mee. NVM houdt het evenement twee keer per jaar.

De makelaarsvereniging maakt volgende week bekend hoe de huizenmarkt zich in het eerste kwartaal van dit jaar heeft ontwikkeld. NVM meldde in januari dat in de laatste drie maanden van 2023 ruim een kwart minder bestaande woningen te koop stond dan eind 2022.

Kamermeerderheid wil huurstijgingen langer beperken

Hugo de Jonge

DEN HAAG – Als het aan een brede Kamermeerderheid ligt, mogen de huren langere tijd maar beperkt stijgen. Woensdag tijdens een debat over de wet die de huurstijgingen tot mei 2027 ‘maximeert’ bleken veel fracties dat principe te steunen. Maar in welke vorm precies, is nog onduidelijk.

Het oorspronkelijke wetsvoorstel, ingediend door het toenmalige PvdA-Kamerlid Henk Nijboer, stelde de inflatie plus een procentpunt als plafond voor huurstijgingen. Nadat de inflatie omhoogschoot door de oorlog in Oekraïne, steunde de Kamer een voorstel van het kabinet om ook naar de cao-lonen te kijken.

De laagste van de twee plus een procentpunt geldt sindsdien als maximum. Het nieuwe voorstel, van demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) laat de inflatie helemaal los, en gebruikt alleen de loonontwikkeling plus een procentpunt als maximum.

GroenLinks-PvdA, NSC en ChristenUnie willen het houden bij het huidige systeem, “de laagste van de twee”. Peter de Groot (VVD) staat achter het voorstel van minister De Jonge. Barry Madlener (PVV) stelde juist voor om alleen naar de inflatie te kijken, net als in de wet van Nijboer, maar om de extra procentpunt te schrappen. Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) kon zich daar ook wel in vinden, maar uitte wel zorgen of de wet dan nog op tijd ingevoerd kan worden. “Op 23 april moet de Eerste Kamer stemmen. Laten we er in ieder geval voor zorgen dat de wet verlengd wordt.”

“Ik sluit niet uit dat De Hoop in zijn vrees gelijk zou krijgen”, reageerde De Jonge. De minister vreest dat de rechter een wet zonder extra procentpunt ruimte voor huurverhogingen van tafel veegt, of dat de Eerste Kamer de wet met dat vooruitzicht wegstemt. “Dan zijn we verder van huis.”

Of de huurverhogingen gekoppeld worden aan de lonen of aan de inflatie, maakt volgens De Jonge voor verhuurders weinig uit. Allebei tegelijkertijd levert hun te veel onzekerheid op, zei hij. “Dan weet je niet meer waar je als investeerder op moet plannen.”

WhatsApp getroffen door storing

DEN HAAG -De wereldwijde storing bij WhatsApp is grotendeels voorbij. Op de website Allestoringen.nl werden rond 23.30 uur nog een paar honderd problemen gemeld met de berichtendienst in Nederland, waar dat er een paar uur daarvoor op het hoogtepunt nog bijna 150.000 waren. Ook bij de internationale storingsmeldsite Downdetector is het aantal meldingen flink afgenomen.

Volgens beide storingssites waren er woensdagavond ook problemen bij Facebook en Instagram, die net als WhatsApp in handen zijn van het Amerikaanse techbedrijf Meta.

WhatsApp meldde rond 21.00 uur op X bekend te zijn met de problemen. “We werken eraan om alles zo snel mogelijk weer op 100 procent te krijgen voor iedereen”, aldus de berichtendienst, die daarna niet meer met een update is gekomen. Ook Meta is nog niet met een reactie gekomen.

Vorige maand kampten Facebook, Messenger en Instagram ook al met een wereldwijde storing. Die werd volgens moederbedrijf Meta veroorzaakt door een “technisch probleem”. Wat de oorzaak van de storing van woensdagavond was, is nog niet bekend.

Vrouw (75) uit Huissen veroordeeld voor veroorzaken fataal verkeersongeluk

ARNHHEM – De rechtbank veroordeelt een 75-jarige vrouw uit Huissen tot een taakstraf van 120 uur voor het veroorzaken van een verkeersongeval in Zevenaar waarbij een vrouw op een scootmobiel overleed. De rechtbank bepaalt verder dat de vrouw een rijontzegging krijgt van 12 maanden.

De vrouw reed in juni 2022 met haar auto door een rood verkeerslicht. Hierbij verleende zij geen voorrang aan een overstekende vrouw op een scootmobiel. Het slachtoffer overleed later aan haar verwondingen.

Volgens de rechtbank is sprake van zeer onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag. Ze stelt vast dat de vrouw door een rood verkeerslicht reed, dat zij harder reed dan de toegestane snelheid, haar vaart bij de oversteekplaats niet minderde en vervolgens geen voorrang verleende aan het overstekende slachtoffer.

De rechtbank realiseert zich dat het lastig is om een straf te bepalen voor aanrijdingen met fatale gevolgen. Dat komt in de eerste plaats omdat de vrouw niet wordt gestraft, omdat zij dit ongeval gewild heeft. Maar, omdat het ongeval aan haar schuld te wijten is. Volgens de rechtbank had de vrouw beter moeten opletten en, gezien het feit dat zij op een voor haar onbekende weg reed, extra goed moeten letten op de verkeerssituatie.

Bij het opleggen van de straf kijkt de rechtbank naar straffen in vergelijkbare zaken. Daarbij houdt de rechtbank er rekening mee dat de vrouw nooit eerder is veroordeeld voor een verkeersovertreding en dat zij ook gebukt gaat onder het overlijden van het slachtoffer.

Ze betuigde spijt en is normaal gesproken een voorzichtige bestuurder. De rechtbank legt daarom aan de vrouw een taakstraf van 120 uur op en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor een jaar. De straf valt daarmee anders uit dan de door de officier van justitie geëiste werkstraf van 240 uur. Dit komt omdat de rechtbank meer rekening houdt met de lage kans op herhaling en het schuldbesef van de vrouw.

Eerste methanolbunkering met diepzeeschip Ane Maersk in Port of Antwerp-Bruges

An Maersk
An Maersk | Foto: Skyvision

ANTWERPEN – Op maandag 1 april 2024 heeft ‘s werelds eerste grote door methanol aangedreven diepzeeschip ‘Ane Maersk’ de Antwerpse haven aangedaan op de MSC PSA European Terminal (MPET). ​ Het schip voltooide zijn eerste bunkeroperatie in Europese wateren en bunkerde 4.300 ton groene methanol ​ en 1.375 ton biodiesel (B100) tijdens het verblijf in de haven. Het succesvolle en efficiënte bunkeren is een nieuwe mijlpaal in de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om een multifuelhaven te worden.

Efficiënt bunkeren

De stop in de Antwerpse haven maakt deel uit van de eerste reis van de ‘Ane Maersk’ van Zuid-Korea naar China, die wordt aangedreven door groene methanol. Het containerschip, gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Zuid-Korea, heeft een nominale capaciteit van 16.000 containers (TEU) en is uitgerust met een dual-fuel motor die zowel op methanol als op biodiesel en conventionele bunkerbrandstof kan varen. ‘Ane Maersk’ is het eerste van Maersk’s 18 grote methanol-aangedreven schepen dat tussen 2024 en 2025 zal worden opgeleverd en ‘s werelds tweede methanol-aangedreven containerschip.

Het bunkeren vond plaats in de MPET-terminal en werd veilig uitgevoerd tijdens de terminalactiviteiten. TankMatch stuurde twee lichters om 4.300 ton groene methanol over te laden op de Ane Maersk. Vervolgens leverde een lichter van VT Group 1.375 ton biodiesel (B100). Het bunkeren werd naadloos geïntegreerd in het verblijf van het schip in de haven, waarbij het bunkeren tegelijkertijd werd gecombineerd met het aan- en afladen van de lading. De zogenaamde ‘simultane operaties’ (SIMOPS) verhoogden de efficiëntie van het verblijf in de haven door minder tijd toe te wijzen aan bijtanken. Deze indrukwekkende mijlpaal weerspiegelt de uitstekende samenwerking tussen de verschillende betrokken stakeholders.

Naar een multifuelhaven

Voor Port of Antwerp-Bruges is dit ook een mijlpaal in haar ambitie om een multifuelhaven te worden, waar een veelheid aan verschillende klimaatneutrale brandstoffen zoals waterstof, ammoniak, methaan en methanol beschikbaar zijn voor bunkering, naast de reeks bio- en conventionele bunkerbrandstoffen die al beschikbaar zijn. In juni 2023 vond de allereerste bunkeroperatie met methanol plaats in Port of Antwerp-Bruges, toen 475 mT (metrische ton) methanol werd gebunkerd op de tanker Stena Pro Marine.

Port of Antwerp-Bruges heeft de capaciteit om klimaatneutrale brandstoffen op te slaan voor gebruik binnen haar industriële cluster en distributie naar het achterland. In de context van de brede energietransitie, waarin waterstofdragers zoals methanol, ammoniak en methaan een centrale rol gaan spelen, hebben veel tankopslagterminals geïnvesteerd in extra capaciteit of zijn ze van plan dit te doen.

Om het bunkeren van klimaatneutrale brandstoffen op beide platformen mogelijk te maken, heeft Port of Antwerp-Bruges risicoanalyses uitgevoerd voor alle soorten brandstof, zet de haven veiligheidsprotocollen op en zal ze de hoogste kwalificaties binnen haar bunkerecosysteem garanderen door een vergunningssysteem voor bunkeroperators te implementeren.

OCI kan ammoniakopslag bouwen in de Rotterdamse haven

OCI Rotterdam
Foto: OCI

ROTTERDAM -Het bedrijf OCI Terminal Europoort kan een grote ammoniakopslagtank bouwen in de Rotterdamse haven. DCMR heeft de vergunning daarvoor verleend volgens nieuwe veiligheidsregels.

Veiligheidsregels ammoniak op- en overslag

De ammoniakopslagtank gaat voldoen aan de vernieuwde PGS12-richtlijn. Daarin staan de Beste Beschikbare Technieken (BBT) voor ammoniakop- en overslag omschreven. Deze richtlijn wordt op initiatief van DCMR geactualiseerd omdat deze is verouderd en minder geschikt is voor grootschalige ammoniakopslagen.

Binnenkort stelt de werkgroep met experts van overheid en bedrijfsleven een conceptversie hiervan vast. Vooruitlopend hierop heeft DCMR de eisen uit deze concept-PGS12 al gebruikt om de vergunningaanvraag van OCI te toetsen.

Een voorbeeld van een nieuwe eis is dat de opslagtank een dubbele stalen wand en een betonnen buitenwand heeft. De geactualiseerde PGS12 is dus ook verwerkt in de vergunning voor OCI.

Ammoniak

De te bouwen vergunde opslagtank van OCI heeft een opslagcapaciteit van 60.000 ton ammoniak en wordt daarmee de grootste van Nederland. Ammoniak wordt op steeds meer manieren toegepast. In de energietransitie kan het een belangrijke waterstofdrager zijn.

Met dat vooruitzicht en de wetenschap van initiatieven die al bekend zijn, verwacht DCMR meer vergunningaanvragen voor ammoniakopslag.

Omwonenden

De vergunningsprocedure heeft onder de lokale bevolking tot veel vragen geleid. Ammoniakopslag is vanwege de energietransitie een groeiende, voor de bevolking nog grotendeels onbekende economische activiteit. Omwonenden hebben hun zorgen over veiligheid geuit tijdens diverse informatieavonden over nieuwe energiedragers en ammoniak.

Omgevingsveiligheid

Een deel van de zorgen van omwonenden wordt op dit moment besproken in het NOVEX-programma. Hierin werken alle betrokken overheden samen aan een plan voor de inrichting van Nederland. Vanuit dit kader wordt onder andere gekeken naar ‘Omgevingsveiligheid in relatie tot de transitie van de haven’ en ‘Grondstoffen- en energietransitie in relatie tot omgevingsveiligheid’.

Formatiepartijen geven aan hoe ze hun plannen willen financieren

Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf

DEN HAAG – PVV, VVD, NSC en BBB, de vier partijen aan de formatietafel, hebben hun financiële huiswerk ingeleverd. Dat zeggen informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf, die dat huiswerk gaan nakijken. Van de informateurs moesten de partijen aangeven welke plannen zij willen invoeren en hoe ze die willen financieren.

“Om die overheidsfinanciën goed in beeld te brengen, geven de partijen aan wat hun prioriteiten zijn bij de uitgaven én de lasten”, aldus Van Zwol. De vier moeten vervolgens aangeven hoe zij die prioriteiten en eventuele “extra wensen” willen betalen: waarop willen ze eventueel besparen, of zijn ze bereid de lasten voor burgers of bedrijven omhoog te gooien.

De informateurs benadrukken dat zijzelf niet gaan over de vraag of een nieuw kabinet zich aan de financiële regels houdt en binnen de kaders blijft. Van Zwol benadrukt wel: “stabiele overheidsfinanciën zijn belangrijk voor een stabiele economie.”

Puzzel

Hoewel de partijen nu huiswerk hebben ingeleverd, is “de puzzel nog lang niet gelegd”, zegt de informateur. Deze bevat nog “vele stukjes”. Donderdag praten de partijen door over de financiën.

Het plan van de informateurs was om een aantal hoofdthema’s in de eerste twee weken kort te behandelen. Toch zijn er nog wel onderwerpen “waar we misschien ook na het weekend nog nader aandacht aan moeten besteden”, aldus Van Zwol. Maar de informateurs hebben volgens Dijkgraaf “niet het gevoel dat we in een vertraging zitten. Wij proberen wel flexibel te zijn in onze planning.” Op andere momenten kan het proces mogelijk juist sneller, denkt hij.

BNNVARA: terugkeer Khalid Kasem op tv door commotie nu niet aan de orde

Khalid Kasem

HILVERSUM – Khalid Kasem keert voorlopig niet terug op televisie. Dat heeft BNNVARA woensdag gemeld na een gesprek met Kasem. De partijen zijn het erover eens dat dit “vanwege alle discussie rond zijn persoon” niet aan de orde is.

De positieve uitspraak van de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten afgelopen week maakt in dit besluit geen verschil, aldus de omroep. De aankomende weken zal worden besproken wat dit op langere termijn voor de samenwerking betekent.

Oud-advocaat Kasem legde begin januari de presentatie van de talkshow Khalid & Sophie neer, omdat hij door het AD in artikelen in verband werd gebracht met omkoping. De deken constateerde na onderzoek dat Kasem niet schuldig werd bevonden aan omkoping. Wel krijgt hij een formele waarschuwing omdat hij in één geval ongepaste uitlatingen tegen een cliënt deed om een factuur betaald te krijgen.

Advocaat Geertjan van Oosten diende echter afgelopen week alsnog een klacht in bij de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten tegen Kasem. Van Oosten heeft de deken gevraagd om de kwestie rond zijn oud-collega voor de tuchtraad te brengen. Kasem was in het verleden werkzaam op het kantoor van Van Oosten.

Chr. Vermeer Transport neemt Wouters Transport over

TILBURG – Chr. Vermeer Transport heeft woensdag de succesvolle afronding aangekondigd van de overname van Wouters Transport gevestigd in Rijen, welke gespecialiseerd is in temperatuur gecontroleerd transport.

De overname van Wouters Transport vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal voor Chr. Vermeer Transport en markeert een strategische stap om de dienstverlening verder uit te breiden en te diversifiëren. Door de synergiën tussen beide bedrijven te benutten, zal Chr. Vermeer Transport in staat zijn om haar klanten een breder scala aan diensten aan te bieden, terwijl het tegelijkertijd haar operationele efficiëntie versterkt.

De directie van Wouters Transport, Geert en Els Wouters, waren op zoek naar een bedrijf dat nauw aansluit bij de bedrijfscultuur en waarden van Wouters Transport, met een sterke nadruk op het behoud van personeel en klantrelaties. Dit sluit perfect aan bij de kernwaarden van Chr. Vermeer Transport.

“Wij zijn verheugd over de voltooiing van deze overname en verwelkomen de medewerkers van Wouters Transport in de Chr. Vermeer-familie,” aldus Christiaan Vermeer, directeur van Chr. Vermeer Transport.

“De combinatie van onze middelen, expertise en ervaring stelt ons in staat om onze klanten nog beter van dienst te zijn en nieuwe groeimogelijkheden te verkennen in een steeds veranderende markt. Het temperatuur gecontroleerd transport is een mooie aanvulling op onze diensten van Distributie, Benelux- & Internationaal transport, Logistiek en de afdeling Movements (industriële machine verhuizingen/speciaal transport)”.

De werkzaamheden van Chr. Vermeer Transport en Wouters Transport vormen een mooie aanvulling op elkaar. Naast een vergelijkbare bedrijfscultuur hebben beide familiebedrijven gedeelde normen en waarden. Met de uitbreiding van Wouters Transport telt het bedrijf circa 130 medewerkers en beschikt het over een wagenpark van 90 trekkende eenheden.

Voorlopig blijft het bedrijf Wouters Transport bestaan. 2024 zal worden benut om Wouters Transport te integreren binnen Chr. Vermeer Transport.

LAATSTE NIEUWS