Clicky

dinsdag 19 november 2024 - 15:56 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 416

ABN AMRO: huizenprijzen stijgen richting recordniveau

AMSTERDAM – ABN AMRO verwacht dat de huizenprijzen dit jaar met 6 procent zullen stijgen en volgend jaar met 5 procent. Daarmee stijgen de prijzen richting het recordniveau van juli 2022. Eerder verwachtte de bank een stijging van 4 procent dit jaar en 3,5 procent volgend jaar, maar vooral door de hogere lonen en dalende hypotheekrentes zijn de verwachtingen omhoog bijgesteld.

Maar ook de verhoogde startersvrijstelling helpt mee, ziet ABN AMRO. Daarmee wordt het voor starters aantrekkelijker om een huis te kopen.

De bank maakte ook bekend dat het aantal woningverkopen in de eerste twee maanden van het jaar 13 procent hoger lag dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat komt mede doordat beleggers sneller woningen van de hand doen, omdat particuliere verhuur steeds minder aantrekkelijker wordt door maatregelen van het kabinet.

Overvol stroomnet

Toch zal het aantal transacties voorlopig niet terugkomen op het niveau van voor de energiecrisis. Dat komt volgens ABN AMRO door het geringe aantal bouwvergunningen dat wordt afgegeven en het overvolle stroomnet. Daardoor werden er vorig jaar maar 73.000 woningen gebouwd, terwijl dat er volgens ramingen jaarlijks 115.000 moeten zijn om de nationale doelen te halen.

Woningmarktdeskundigen waarschuwden eerder al dat de plannen van demissionair woonminister Hugo de Jonge om huurwoningen in de vrije sector te reguleren de woningbouw juist verder afremmen. Voor investeerders is het bouwen van woningen hierdoor niet meer rendabel genoeg, waardoor het tekort verder oploopt.

Transavia moest enkele vluchten omleiden door storing

SCHIPHOL – Door een storing aan het luchtverkeersleidingssysteem is er sinds maandagavond laat bijna geen vliegverkeer mogelijk van en naar Nederlandse vliegvelden. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De storing ontstond rond 23.00 uur en treft onder meer Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

“Veiligheid heeft bij ons de hoogste prioriteit, daarom is overgeschakeld op een back-up systeem. Na 23.00 uur zijn nog enkele toestellen veilig geland op Schiphol en andere toestellen zijn uitgeweken”, zegt de LVNL in een verklaring.

Het is nog niet bekend tot hoe laat de storing gaat duren en hoeveel vluchten zijn getroffen. Eerder op maandag werden op Schiphol ook al tientallen vluchten geannuleerd vanwege zware windstoten.

Een woordvoerster van Rotterdam The Hague meldt dat de gevolgen van de storing aan het luchtverkeersleidingssysteem vooralsnog mee lijken te vallen. Na 23.00 uur stonden bijna geen vluchten meer op de planning bij de luchthaven. Wat de gevolgen van de storing zijn voor de planning van dinsdagochtend is nog niet bekend, zegt ze. Volgens de woordvoerster kunnen hulpdiensten wel vliegen.

Schiphol is in de nacht van maandag op dinsdag nog niet bereikbaar voor een reactie.

Vierde lichaam gevonden na instorten brug Baltimore

Baltimore Bridge

BALTIMORE – Duikers hebben een vierde lichaam gevonden na het instorten van een verkeersbrug in de Amerikaanse stad Baltimore. Na het incident van 26 maart zijn nog twee mensen vermist. De autoriteiten denken dat ook zij om het leven zijn gekomen.

Bij het instorten van de brug vielen mannen in het water die bezig waren met werkzaamheden. De verkeersverbinding stortte in nadat een containerschip een van de pijlers had geraakt. De bemanning had de controle over het schip verloren.

Het vrachtschip ligt daar nog steeds, bedolven onder brokstukken van de 2,6 kilometer lange Francis Scott Key Bridge. De bergwerkzaamheden gaan door.

De FBI heeft maandag een onderzoek naar het ongeval geopend. Dit onderzoek richt zich op de vraag of de bemanning wist dat er ernstige problemen waren met de systemen, schreef The Washington Post eerder.

Onderzoekers hebben een datarecorder van het schip geborgen, een soort zwarte doos met informatie over de positie, snelheid, alarmeringen en communicatie van het schip.

Winstalarm Lufthansa door stakingen

FRANKFURT – Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa heeft zijn winstverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld, onder druk van een reeks stakingen van cabine- en grondpersoneel in een loonconflict. Ook heeft Lufthansa te maken gehad met stakingen van luchthavenbeveiligers waardoor veel vluchten geschrapt moesten worden.

Het concern, dat ook maatschappijen als Eurowings, Brussels Airlines, Swiss en Austrian Airlines bezit, denkt dat de aangepaste winst voor rente en belastingen dit jaar uitkomt op 2,2 miljard euro. Vorig jaar was dat nog bijna 2,7 miljard euro en Lufthansa had eerder voor dit jaar een vergelijkbaar resultaat voorspeld.

Volgens Lufthansa werd in het eerste kwartaal op operationele basis een verlies van 849 miljoen euro geleden. De stakingen hadden daarbij een impact van 350 miljoen euro. Voor het tweede kwartaal rekent het bedrijf op een impact op de winstgevendheid van nog eens 100 miljoen euro.

Inmiddels heeft Lufthansa loonakkoorden gesloten met vakbonden voor grond- en cabinepersoneel. Op de aandelenbeurs van Frankfurt is het aandeel Lufthansa dit jaar flink gedaald. Het concern komt naar verwachting op 30 april met volledige kwartaalcijfers.

KNMI: Harde wind in westelijk kustgebied kan lastig zijn voor onder meer vrachtwagens

DE BILT – In de eerste helft van de ochtend is er in de kustgebieden van Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland kans op zware windstoten. In deze provincies is dan ook code geel van kracht. Verder landinwaarts staat er minder wind.

De zware windstoten kunnen vanochtend lastig zijn voor het verkeer, vooral voor fietsers, (lege) vrachtwagens en auto’s met aanhanger of caravan, waarschuwt het KNMI.

De zware windstoten hebben volgens het KNMI een sterkte van 75-85 km/u en komen uit het westen.

In de loop van de ochtend neemt de wind af en verdwijnen de zware windstoten geleidelijk.

Logistic Force neemt VIA Logistics Professionals over

TILBURG – Logistic Force (LF), een full-service HR-dienstverlener binnen de transport en logistiek, heeft op 11 april 2024 de activiteiten van VIA Logistics Professionals (VIA) overgenomen.

VIA levert diensten rond werving & selectie, detachering, zzp-bemiddeling en het faciliteren van opleidingstrajecten en richt zich op hoog opgeleide professionals in de supply chain en logistiek. De activiteiten van VIA verbreden het dienstenaanbod van Logistic Force daar LF via deze overname een brug slaat naar functies in het hogere management.

Gezamenlijk verwachten beide ondernemingen de komende jaren verder hun marktaandeel te kunnen vergroten. Meerderheidsaandeelhouder FIELDS Group begeleidde Logistic Force bij deze overname.

De overname van VIA past naadloos in de groeiambitie van Logistic Force om in de Benelux toonaangevend marktleider in de transport en logistiek te worden. “De overname van VIA geeft ons toegang tot het bemiddelen van hogere kantoorfuncties en zzp’ers, daar waar Logistic Force zich voornamelijk concentreert op het leveren van chauffeurs & personeel voor op de logistieke werkvloer. Beide ondernemingen vullen elkaar perfect aan: VIA brengt ons toegang tot een nieuw segment en Logistic Force biedt VIA de faciliteiten om versneld te groeien binnen ons landelijke infrastructuur en klantenportfolio”, aldus Martin van Dijk,

CEO van Logistic Force. Het merk VIA Logistics Professionals blijft bestaan en gaat opereren onder de paraplu van Logistic Force. De activiteiten van Logistic Force Recruit (het huidige recruitment label van LF) worden daarbij geïntegreerd in het VIA-label.

VIA Logistics Professionals heeft een sterke naam in de logistieke sector en maakte de afgelopen jaren een gezonde groei door. De komende jaren verwacht men deze groei in samenwerking met Logistic Force door te trekken: “Samen met Logistic Force verwachten we de komende jaren het VIA-label versneld geografisch uit te kunnen breiden in de voor ons relevante regio’s. Via deze samenwerking zullen we onder andere toegang krijgen tot een netwerk van marktpartijen waar wij momenteel zelf nog niet aanwezig zijn. Dit biedt directe mogelijkheden voor verdere groei en ontwikkeling van de VIA-activiteiten. We hopen daarnaast via ons reeds opgebouwde eigen netwerk ook een steentje bij te kunnen dragen aan de groeiambities van Logistic Force”, aldus de directie van VIA.

 

Opnieuw tientallen vluchten geannuleerd vanwege onstuimig weer

SCHIPHOL – Vanwege onstuimig weer worden dinsdagochtend opnieuw tientallen vluchten geannuleerd. Dat meldt een woordvoerster van Schiphol. Naar verwachting heeft de luchthaven zeker tot het middaguur last van vertragingen en uitval. Om hoeveel vluchten het precies gaat weet de woordvoerster niet.

Maandag werden op de luchthaven ook al tientallen vluchten geannuleerd om zware windstoten. Bovendien had het vluchtverkeer in heel Nederland in de nacht van maandag op dinsdag te maken met een storing aan het luchtverkeersleidingssysteem.

De storing ontstond maandagavond rond 23.00 uur en was rond 01.30 uur verholpen. Volgens de woordvoerster van Schiphol is als gevolg van de storing een onbekend aantal passagiers op de luchthaven gestrand.

Pilotenbond American Airlines ziet piek veiligheidsissues

NEW YORK – Een pilotenvakbond van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines Group waarschuwt voor een “aanzienlijke piek” in veiligheids- en onderhoudsgerelateerde problemen bij het bedrijf.

De Allied Pilots Association (APA) noemde “problematische trends” in een memo, waaronder gereedschap zoals een hamer die in de wielkasten van vliegtuigen wordt achtergelaten. Ook ziet de bond een toenemend aantal botsingen tussen vliegtuigen terwijl ze naar de startbaan worden gesleept.

Monteurs laten daarnaast steeds vaker gereedschap en apparatuur rondslingeren op plaatsen waar vliegtuigen binnenkomen. Medewerkers maken ook slordige fouten bij het documenteren van problemen met vliegtuigen in het papierwerk. De bond vraagt piloten extra alert te zijn op taxibanen op drukke luchthavens, waar onervaren verkeersleiders en grondpersoneel werken.

Niet haasten

De vakbond met ongeveer 15.000 piloten roept leden op zich niet te haasten tijdens het uitvoeren van hun werk en zich niet onder druk te laten zetten om iets onveiligs te doen.

“Hoewel de autoriteiten momenteel United Airlines onder de loep nemen, zou dit net zo goed American Airlines kunnen zijn”, stelt de vakbond. United Airlines kwam onlangs in het nieuws, nadat kort na vertrek een wiel van een Boeing 777-200 was gevallen.

American Airlines heeft nog niet gereageerd op de kwestie.

Sponsor VodafoneZiggo uit zorgen bij Van Praag over Ajax-crisis

Michael van Praag

AMSTERDAM – Hoofdsponsor VodafoneZiggo heeft onlangs in een gesprek met Ajax-topbestuurder Michael van Praag zijn zorgen geuit over de onrust bij de voetbalclub. Verder wil het telecombedrijf nog niet ingaan op de vraag of het van plan is om het volgend seizoen aflopende miljoenencontract te verlengen.

“Als hoofdsponsor praten we regelmatig met de clubleiding, natuurlijk ook over de uitdagingen van dit moment. Vorige week nog hebben we onze zorgen gedeeld met Michael van Praag. De verdere inhoud van die gesprekken is vanzelfsprekend vertrouwelijk”, meldt een woordvoerder van VodafoneZiggo.

Ziggo staat sinds 2015 op het shirt van Ajax en is ook hoofdsponsor. “In de afgelopen negen jaar hebben we prachtige momenten met de club beleefd. Op dit moment gaat het wat minder, sportief en organisatorisch. Dat gaat ons natuurlijk ook aan het hart”, stelt het in 2017 ontstane fusiebedrijf.

Bonussen

VodafoneZiggo betaalt jaarlijks een vast bedrag van 9 miljoen euro voor de sponsoring. Daarbovenop komt maximaal 3 miljoen euro aan bonussen. Het is nog maar de vraag of Ajax dit door de onrust bij de club in het geval van een verlenging opnieuw kan krijgen.

Op dit moment ligt Van Praag, voorzitter van de raad van commissarissen van de club, onder vuur om zijn rol bij het voorgenomen ontslag van algemeen directeur Alex Kroes. Niet alle aandeelhouders van de club zijn het eens met die maatregel.

Van der Burg: snel 12.000 extra plekken nodig voor asielopvang

Eric van der Burg

DEN HAAG -In de asielopvang zijn met spoed 12.000 extra bedden nodig. Die extra opvangplekken moeten er uiterlijk 1 juli zijn, schrijft demissionair staatssecretaris Eric van der Burg aan de Tweede Kamer. Hij spreekt van “een acute situatie”. Alle opvanglocaties zitten voller dan eigenlijk zou mogen.

Omdat de nood zo hoog is, zal het kabinet samen met het ministerie van Defensie, het Rijksvastgoedbedrijf en Staatsbosbeheer grond van het rijk aanbieden “waarop grote paviljoens voor ongeveer vijfhonderd opvangplekken op zo kort mogelijke termijn (binnen twee maanden) gerealiseerd kunnen worden”. Dit wordt aangeboden aan de zogenoemde Provinciale Regietafels, waarin per provincie afspraken worden gemaakt over de opvang en de spreiding van asielzoekers.

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers heeft zelf ook al noodmaatregelen genomen. Zo zal het COA tot 1 juli “wekelijks vierhonderd statushouders tijdelijk uitplaatsen naar hotels om zo ruimte te creëren in de bestaande opvang”. Mensen met een verblijfsstatus moeten eigenlijk doorstromen naar een woning en eventueel hotels of andere doorstroomlocaties, maar dat gebeurt veel te weinig. “Statushouders houden daardoor opvangplekken bezet, wat de druk op de asielopvang vergroot”, aldus Van der Burg in zijn brief. Daarnaast heeft het COA de opvangcontracten op enkele plaatsen kunnen verlengen of nieuwe locaties kunnen regelen.

Ondanks deze ingrepen heeft het COA aangegeven “niet alle benodigde opvangplekken te kunnen realiseren in de komende periode”. Het gaat om een gat van ongeveer 4000 tot 5000 opvangplekken. Het kabinet neemt daarom maatregelen om gemeenten ertoe aan te zetten deze opvangplekken te realiseren, eventueel op rijksgrond of rijksgebouwen waar tijdelijk grootschalige opvang mogelijk is. Het kabinet maakt nu een overzicht van de plekken waar dit kan.

De gemeenten waarop deze paviljoens of andere opvang zouden kunnen komen, moeten wel eerst akkoord gaan. Als dit lukt zouden omliggende gemeenten eventueel minder asielopvang hoeven te regelen, meldt een woordvoerster van de bewindsman. De nieuwe extra opvangplekken zijn in ieder geval nodig ter overbrugging tot aan de zomer volgend jaar. Dan moeten gemeenten sowieso de opvangplekken hebben geregeld zoals die zijn toebedacht via de zogeheten spreidingswet. Het gaat naar schatting om 96.000 plekken voor de komende twee jaar.

OM eist 8 jaar cel voor verkeersongeluk met vier doden in Oud Gastel

BREDA – Het Openbaar Ministerie eist 8 jaar gevangenisstraf en een rijontzegging van vijf jaar tegen een 28-jarige man uit Roosendaal voor het veroorzaken van een dodelijk ongeluk in 2022. Bij de botsing in Oud Gastel kwamen twee moeders en twee jonge kinderen om het leven. “Ze waren volkomen kansloos tegen dit verkeersgeweld’’, zei de officier van justitie.

Het ongeluk vond plaats op 2 september op de Roosendaalsebaan in Oud Gastel. De verdachte zat achter het stuur van een Duits huurvoertuig, een Mercedes-Benz AMG GLC, waarmee hij richting de A17 reed. Op de kruising met het Appeltje, waar de verkeerslichten door een storing op dat moment niet werkten maar knipperden, ging het mis.

De Mercedes botste op een Toyota Yaris met vijf inzittenden, van wie er vier (8, 10, 39 en 42 jaar) op slag dood waren. ‘’Hun voertuig werd met de kracht van een tank weggevaagd. Dat hebben ze met hun leven moeten bekopen’’, beschreef de officier. De verdachte en twee andere inzittenden van de Mercedes bleven ongedeerd, net als een 9-jarige inzittende van de Toyota.

155 kilometer per uur

Uit de Event Data Recorder (EDR) van de Mercedes bleek dat de verdachte op hoge snelheid richting de kruising was gereden. Waar vijftig kilometer per uur is toegestaan, haalde de Duitse huurwagen twee seconden voor de crash een snelheid van 155 kilometer per uur. Onderzoek wees ook uit dat de auto – na remmen door de verdachte – met een snelheid van 95 kilometer tegen de Toyota was gebotst.

Volgens getuigen maakte de Roosendaler met zijn rijgedrag een gejaagde indruk. Zo reed de verdachte voor de klap dicht op een voorganger en haalde hij een ander voertuig rechts in.

Dat de verdachte op een voorrangsweg reed en de auto van de slachtoffers de haaientanden 1,7 meter was gepasseerd, doet volgens het Openbaar Ministerie niks af aan de schuldvraag. “De bestuurster van de Toyota trok rustig op’’, zei de officier op basis van data uit de auto. “De bestuurster kon niet anticiperen op de snelheid waarmee de Mercedes reed. Die was exceptioneel hoog. Als de verdachte de verkeersregels had nageleefd, was er geen ongeluk geweest.’’

Roekeloos rijden

Het Openbaar Ministerie verwijt de verdachte dat hij roekeloos heeft gereden. “Het gaat niet alleen om een forse snelheidsovertreding, maar ook om de overige gedragingen. Welbewust en niets ontziend trapte hij het gaspedaal in. Hij had lak aan andere verkeersdeelnemers en heeft de verkeersregels in ernstige mate geschonden’’, zei de officier in haar requisitoir. “Pushen, rechts inhalen en plank gas geven, terwijl de verkeerslichten knipperden en er nog volop verkeer aanwezig was. Het kan niet anders dan dat je dat opzettelijk doet.’’

Grote impact

De impact van het ongeluk in Oud-Gastel was groot in de woonomgeving van de slachtoffers, maar ook daarbuiten. De officier: “Bij de nabestaanden heeft dit onbeschrijfelijk veel leed en intens verdriet teweeg gebracht. Maar ook veel boosheid en onbegrip zoals u vandaag ter zitting heeft kunnen horen. Dat is ook de maatschappelijke reactie geweest op dit ongeval. Die boosheid ziet niet alleen op het feit dat een verdachte in een dure auto rondscheurt, maar ook op het feit dat hij het de bestuurster verwijt dat zij een fout heeft gemaakt.”

De officier noemt het rijgedrag van de verdachte ‘asociaal, levensgevaarlijk  en onverantwoordelijk’ en wees ook op zijn forse documentatie heeft op het gebied van de wegenverkeerswet. “Hij heeft geen enkel respect voor de overige verkeersdeelnemers noch voor de autoriteiten getoond. Dat hij nu spijt heeft, klinkt slechts als holle woorden.”

Duo Pacton-opleggers met schuifkap voor staaldistributie IJzerleeuw

IJzerleeuw Pacton

ZWOLLE – IJzerleeuw is een voorraadhoudende staalgroothandel in Zwolle, met een bedrijfshistorie die teruggaat tot 1810. Handelsafmetingen voor 15.00 uur besteld worden in een straal van ongeveer 90 km de volgende dag bij klanten geleverd. Om dit sterke staaltje dag in dag uit vol te houden, vertrouwt IJzerleeuw op een kwalitatief hoogwaardig ingerichte logistiek.

Voor de routedistributie schafte IJzerleeuw recent twee nieuwe tweeassige Pacton-opleggers met schuifhuif aan. Vestigingsmanager Johan van Essen: “We zijn vooral een logistieke onderneming. Klanten houden geen voorraad aan, maar vertrouwen hiervoor op ons.”

Het wagenpark van IJzerleeuw bestaat uit zes trailers. De trekkers en chauffeurs zijn van de transportbedrijven Smit Transport BV uit Kampen en J. Wessels & Zn uit Vriezenveen. Die zijn sinds enige tijd logistiek actief voor IJzerleeuw. Zo wordt er met vier combinaties – nu alle vier met een Pacton-trailer – een vaste, dagelijkse route gereden en zijn er twee combinaties voor grotere partijen.

“Het is een manier van distributie die niet voor iedereen zo gemakkelijk is. Expertise hierin is van belang. We werken al lang samen met dezelfde transportbedrijven. Sommige van hun chauffeurs rijden al 35 jaar voor ons”, zegt Van Essen.

Op industrieterrein Voorst in Zwolle beschikt IJzerleeuw over ruim een hectare aan magazijnruimte. Op hetzelfde industrieterrein zijn ook twee andere bedrijven uit de O. de Leeuw Groep gevestigd, namelijk Leeuwbouw en Leeuwtechniek. IJzerleeuw, sinds lange tijd ISO9001 gecertificeerd, heeft een breed en diep staalassortiment met onder meer balkstaal, stafstaal en strippen, profielbuizen, platen, ronde buizen, koudgewalste profielen, bouwstaalmatten, betonstaal, blank en speciaalstaal. “Desgewenst zagen, togen en conserveren wij de materialen ook”, aldus Van Essen.

Schuifhuif

De nieuwe Pacton-trailers, type TBD.232.T-S, hebben een chassislengte van 12,8 meter en een totaal toelaatbaar gewicht van 32 ton. Het BPW-luchtveerstel met schijfremmen omvat twee assen met elk een technisch draagvermogen van 11 ton. De achterste as gemonteerd op een draaikransen en gestuurd door middel van een stang vanaf de koppeling. Uitgevoerd in dubbellucht met 8 stalen velgen met Goodyear-banden 275/70 R 22.5.
Een schuifhuifsysteem is bij uitstek geschikt voor staalrijders.

Pacton bouwde de schuifhuif op, op het speciaal hiervoor aangepaste chassis. Dankzij de schuifkap kan men snel en gemakkelijk laden vanaf de zijkant of van bovenzijde. Een standaard aluminium Netcap-framewerk kan men aan de voor- én achterzijde openen. Daarom is het voor en achter uitgevoerd met een stabiele, brede trolley. Afhankelijk van de hoogte en lengte van het voertuig worden hiertussen één of meerdere extra – smallere – trolleys geplaatst. Voor IJzerleeuw ging het om 7 lichtgewicht aluminium loopwagens.

De zes maal scharende aluminium schuifconstructie is in zijn geheel naar voor of achter te plaatsen. In samen geschoven toestand is de schuifkap 1,80 meter lang.
De kapconstructie is voorzien van een duurzaam 900 gr/m2 Panama zeildoek met PVC coating. De voorzijde beschikt over Quicklocks geïntegreerd in de loopwagen, om het systeem tegen het kopschot aan te trekken. Aan de achterzijde is eveneens een sluiting, met Quick Release, aanwezig in de loopwagen. Aan de onderkant van het zeildoek is een speciaal gevormd rubberprofiel aangebracht, dat het binnendringen van opspattend water en vuil voorkomt. Daar waar het zeil in contact komt met de aluminium kapconstructie zijn verstevigingen aangebracht.

Deelladingen opsluiten

De nieuwe trailers hebben LED-verlichting rondom, een 28mm hardhouten vloer met stalen omegaprofielen en een TÜV-gecertificeerd, vast stalen kopschot van 1,78 meter hoog. Onder de opties en toebehoren vallen onder meer aluminium zijprofielen, 2×11 rongkokers in het randprofiel, 6 rijen rongkokers in dwarsrichting in de vloer, 2×13 Pacton 2,5 tons optrekbare bindogen in de V-groef en 2×6 achttons omklapbare bindogen in het randprofiel.
Voor het transport van staal, zeker in combinatie met een schuifhuif, is ladingzekering en het ´opsluiten´ van de (deel)lading van extra belang. Zo is de lading gezekerd en kan er niets verschuiven tegen de frameconstructie van de schuifkap.

Een rvs-gereedschapskist, Groeneveld centraal vetsmeersysteem, aan achterzijde en aan weerszijden in totaal vier uitschuifbare opstaptrappen en een maatwerk, wagenbrede platenkist voor staalplaatmateriaal zijn eveneens inclusief.

Ook typerend voor staaltransport is het oprolzeil aan de achterzijde, dat in combinatie met het naar achter klappende achterbord ruimte biedt voor het transport van lange lading. Het gehele chassis werd geschoopeerd en afgewerkt in stijlvol ‘IJzerleeuw-blauw’ met accenten in zwart en rvs.

Routedistributie

De twee nieuwe Pacton-opleggers zijn ter vervanging aangeschaft. Het materieel wordt behoorlijk belast, met een beladingsgraad van gemiddeld 20 ton en 15 tot 20 stops op een dag. Het laden van de trailers gebeurt met bovenloopkranen in de magazijnen van IJzerleeuw. “Daarbij, en met zo veel afleverlocaties, is de robuuste, maatwerk trailer met de schuifhuif van Netcap een groot voordeel”, aldus Van Essen.

“Het lossen van de vele verschillende orders gebeurt grotendeels met de eigen kraan op de trekker. Wij vertrouwen daarbij graag op het allerbeste en het meest efficiënte materieel.”

De dagelijkse routedistributie geschiedt nu met uitsluitend Pacton-trailers. Van Essen: “De eerdere trailers bevielen goed, de prijs-kwaliteit verhouding is prima. Pacton is daarbij een regionaal bedrijf dat degelijk maatwerk levert.”

Israël wil reageren op Iran zonder nieuwe oorlog te veroorzaken

Netanyahu

TEL AVIV – Het Israëlische oorlogskabinet onder leiding van premier Benjamin Netanyahu plant een vergeldingsactie op Iran, maar een die geen nieuwe regionale oorlog zal veroorzaken. Dat meldt het Israëlische nieuwskanaal Channel 12 na afloop van een bijeenkomst maandagmiddag, waar het kabinet zich beraadde over een gepaste reactie na de Iraanse aanval in de nacht van zaterdag op zondag.

Volgens de berichtgeving is er gesproken over meerdere opties, die elk een “pijnlijke vergeldingsactie” richting Iran inhouden. Er zou ook gezocht worden naar een reactie die wel de steun krijgt van de Verenigde Staten.

Volgens een functionaris die de Amerikaanse krant The Washington Post heeft gesproken, heeft Netanyahu aan het leger gevraagd een aantal scenario’s voor aanvallen te presenteren waarmee Israël een signaal zou sturen aan Iran, maar geen dodelijke slachtoffers zou veroorzaken.

Volgens dezelfde bron zou het kunnen gaan om een cyberaanval of een aanval op een industriecomplex. “Iedereen is het erover eens dat Israël moet reageren”, aldus de functionaris aan de Amerikaanse krant. “Hoe te reageren en wanneer te reageren, is de vraag.”

Vrachtwagen gekanteld op A37 [+foto]

Vrachtwagen gekanteld A37

HOOGEVEEN – Op de A37 ter hoogte van Hoogeveen is maandagmiddag een vrachtwagen van de weg geraakt en gekanteld in de berm.

De vrachtwagen is geladen met aardappelen.

De chauffeur is nagekeken in de ambulance maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

Nederland trekt miljoen euro extra uit voor humanitaire hulp aan Soedan

PARIJS – Nederland stelt € 10 miljoen extra beschikbaar voor noodhulp aan Soedan. Dat maakte minister Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking maandag in Parijs bekend tijdens een conferentie over de humanitaire situatie in Soedan. Het geld is bestemd voor voedselhulp aan de Soedanese bevolking en gaat naar het Wereldvoedselprogramma.

Minister Schreinemacher: “Terecht spreekt het Rode Kruis van een vergeten crisis. Soedan haalt nauwelijks de voorpagina’s, terwijl daar bijna 18 miljoen mensen lijden onder extreme hongersnood. Het is heel belangrijk dat we de internationale druk verder opvoeren, want er moet een staakt-het-vuren komen. De miljoenen Soedanezen die nu in de regio worden opgevangen moeten weer perspectief krijgen.”

In Soedan is er niet alleen tekort aan voedsel, water en medicijnen. Het is ook ontzettend moeilijk om Soedanezen te bereiken die de hulp hard nodig hebben. Volgens de VN krijgt op dit moment slechts 10 procent van de mensen die honger heeft voedselhulp. “In conflictgebieden is het sowieso vaak lastig om op een veilige manier hulp te leveren. Maar in Soedan werken de strijdende partijen actief noodhulp tegen. Hulpverleners en leveringen van hulp worden bijvoorbeeld aan de grens geblokkeerd, en ngo’s hebben te maken met allerlei opgelegde bureaucratische obstakels. De strijdende partijen moeten de toegang drastisch verbeteren.”

In gebieden die heel lastig te bereiken zijn, spelen lokale inwoners een belangrijke rol bij de hulpverlening. Vrouwen en jongeren pakken vaak op vrijwillige basis de handschoen op en bieden voedsel, bescherming en medische hulp. Met Nederlandse bijdrage kunnen de VN en andere hulporganisaties deze lokale initiatieven ondersteunen.

De extra bijdrage brengt de Nederlandse steun voor noodhulp aan Soedan in 2024 op een totaal van ruim 42 miljoen euro. Nederland helpt de Soedanezen ook via andere kanalen. Zo maakt het VN-noodhulpfonds (CERF) 35 miljoen Amerikaanse dollar vrij voor hulp aan het land. Nederland draagt elk jaar € 55 miljoen bij aan CERF. Daarnaast levert Nederland bijdragen aan de opvang van Soedanese vluchtelingen in de buurlanden. Zo’n 8 miljoen mensen zijn intern ontheemd, en 2 miljoen Soedanezen zijn gevlucht naar de omliggende landen.

LAATSTE NIEUWS

Waarom zijn transportbedrijven gewild om over te nemen?

In de wereld van bedrijfsovernames zijn transportbedrijven een bijzonder aantrekkelijke sector voor investeerders en grote ondernemingen. Ondernemers die overwegen hun bedrijf te verkopen, kunnen...