ARKEL – Afgelopen vrijdag vierden binnenvaartonderneming MerlinGroup en verschillende partners, klanten, leveranciers en andere genodigden de oplevering van de Salamanca. Tijdens de feestelijke Open Dag werd het schip gedoopt. Het nieuwe drogeladingschip vervangt de oude Salamanca van compagnon Danny van Deurzen en gaat varen voor Danser Group en Pro-Log.
De Salamanca is het eerste schip van Concordia Damen’s CDS 443 ontwerp, waarbij duurzaamheid en laadcapaciteit aantoonbaar hand in hand gaan. Mede dankzij de hybride voortstuwing heeft schip het Green Award Gold certificaat gekregen.
Het 135m x 14.20m schip is een doorontwikkeling van bestaande principes van de werf en leidt tot 20 procent brandstofbesparing. Binnenvaartondernemer Jan Kleine (MerlinGroup) en mede-eigenaar Danny van Deurzen zijn zeer tevreden na de laatste proefvaart en de open dag. Danny: “Bij het kiezen voor een nieuw schip stond vergroening hoog in het vaandel. Samen met MerlinGroup zetten wij waar mogelijk in op de energietransitie. Met dit ‘next generation’ schip slagen we daar ook grotendeels in. Omdat we tot 20 procent minder brandstof gebruiken, stoten we ook minder schadelijke stoffen uit.”
Jan Kleine vult aan: “Efficiëntie, duurzaamheid en laadcapaciteit; daar ging het ons om, maar het is nog niet zo makkelijk om die drie eisen met elkaar in balans te brengen. We hebben diverse opties onderzocht. Dit nieuwe scheepstype van Concordia Damen, waarmee we al langer samenwerken, benadert onze wensen het meest en dat gaf de doorslag.”
Het schip zal naast de Nederlandse en Belgische markt ook voor Duitse Rijnvaart worden ingezet.
Jan: “Naast brandstofbesparing heeft de Salamanca 10 procent meer 40-voets containercapaciteit ten opzichte van vergelijkbare schepen. Dat is serieuze winst. Tot slot is het schip uitgerust met diesel-elektrische aandrijving én het is ook nog eens voorbereid op een volledig elektrisch systeem, iets waarmee we voor de toekomst bezig zijn. Deze eigenschappen hebben ons geholpen om een lange termijn contract met onze klant Danser Group af te sluiten. Kortom, we zijn erg trots op de Salamanca en iedereen die er aan heeft meegewerkt!”
Participatiemaatschappij MerlinGroup heeft momenteel een vloot van 9 schepen en is vooral actief in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland.
Heleen Kornet, Marketing-Communications manager Concordia Damen, is blij met het project: “We zijn erg dankbaar dat Jan en Aad Kleine en hun compagnons Danny en Ilse van Deurzen niet alleen opnieuw voor onze werf hebben gekozen, maar ook nog eens vertrouwen hebben gesteld in ons nieuwe ontwerp. We zijn ook zeer tevreden dat de gunstige ‘speed-power curve’ die we verwachtten zicht heeft waargemaakt. En het mooie van dit ontwerp is dat het ruimte laat voor aanpassingen op basis van klantwensen, zowel qua accommodatie als wat betreft voortstuwingstypen. Zo kunnen we gemakkelijk meebewegen als klanten, regelgeving of marktwensen daarom vragen.”