Clicky

woensdag 6 november 2024 - 12:26 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 414

Aantal gevallen van mazelen gestegen tot boven de 50

vaccinatie

DEN HAAG – Het aantal besmettingen met mazelen is opgelopen tot boven de vijftig. De regio Brabant-Zuidoost is het zwaarst getroffen met 43 gevallen. In Limburg-Noord hebben zeker vier mensen de ziekte opgelopen, in de regio Hart voor Brabant zijn drie gevallen bekend en in Zuid-Limburg is er één patiënt. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

In heel 2023 waren er zeven gevallen in heel Nederland en in 2022 zes. In 2021 werd de ziekte helemaal niet vastgesteld, vermoedelijk door maatregelen tegen het coronavirus. De laatste grote epidemie was in 2013. Toen liepen bijna 2700 mensen in Nederland mazelen op.

Mazelen zijn heel besmettelijk. Voor de meeste mensen die mazelen oplopen, verloopt de ziekte relatief mild, maar soms kunnen patiënten ernstige complicaties krijgen, zoals longontsteking of hersenvliesontsteking. In zeldzame gevallen overlijden mensen aan mazelen. Voor de jongste kinderen is het risico groter dan voor volwassenen.

Kinderen in Nederland kunnen worden gevaccineerd tegen mazelen, maar de vaccinatiegraad is in de afgelopen jaren gedaald tot minder dan 90 procent. De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat een bevolking goed beschermd is wanneer 95 procent ingeënt is.

Dode bij ongeval op N315

RUURLO Bij een eenzijdig ongeval op de N315 (Ruurloseweg) is donderdagmorgen een automobilist om het leven gekomen.

Het ongeval gebeurde rond 10:15 uur tussen Ruurlo en Borculo. De automobilist raakte door nog onbekende reden van de weg en botste daar frontaal op een boom.

De enige inzittende van het voertuig is hierbij overleden. Het gaat om een 55-jarige man uit Haaksbergen, meldt de politie.

De politie doet verder onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Ruim 27 miljoen illegale sigaretten onderschept in Rotterdamse haven

ROTTERDAM – Op 29 maart heeft het Combiteam Smoke in de Rotterdamse haven een partij van ruim 27 miljoen illegale sigaretten aangetroffen. De sigaretten zaten in een zeecontainer, die het team na onderzoek en analyse had geselecteerd voor een controle.

Er is niemand aangehouden. Alle sigaretten worden vernietigd.

Als deze sigaretten op de Nederlandse markt zouden zijn afgezet, dan was de Nederlandse Staat ruim € 6.610.500 aan accijnzen en belastinggeld misgelopen

Combiteam Smoke

Het Combiteam Smoke is een samenwerkingsverband van de Douane, FIOD en het Openbaar Ministerie. Dit team bestrijdt de illegale handel in tabaksproducten.

Effecten prijsstijgingen verschillen sterk tussen huishoudens

DEN HAAG – De mate waarin huishoudens worden geraakt door prijsveranderingen van goederen en diensten varieert sterker binnen inkomensgroepen dan tussen inkomensgroepen. Dat maakt gericht koopkrachtbeleid bij prijsschokken lastig vorm te geven. Dat blijkt uit het CPB-onderzoek ‘Prijsontwikkeling van consumptie: verschillen tussen huishoudens’ dat op 4 april is gepubliceerd.

In hoeverre prijsveranderingen de portemonnee van een huishouden raken, is afhankelijk van het uitgavenpatroon (het consumptiemandje) en de prijsontwikkeling van de goederen en diensten in dat mandje. Prijsveranderingen kunnen anders uitpakken voor huishoudensgroepen met een hoog of een laag inkomen, of bijvoorbeeld pensioen- en bijstandsgerechtigden. Zo geven huishoudens met een laag inkomen over het algemeen meer van hun inkomen uit aan huur en energie. En omdat deze categorieën de afgelopen jaren sterker in prijs zijn gestegen dan de gemiddelde cpi-inflatie, wordt de koopkracht van deze groepen hierdoor harder geraakt dan bijvoorbeeld van hogere inkomensgroepen.

Daarentegen geven huishoudens met een hoog inkomen relatief meer uit aan diensten (bijvoorbeeld recreatie) en industriële goederen. Hun koopkracht is dus gevoeliger voor prijsontwikkelingen in deze categorieën.

Geen huishouden koopt hetzelfde

Opvallend is dat binnen die huishoudensgroepen met hetzelfde kenmerk (zoals inkomensgroep) er sterkere variaties in de effecten optreden dan tussen de verschillende huishoudensgroepen onderling. Dit komt omdat de consumptiemandjes van individuele huishoudens binnen de specifieke groepen nog veel meer verschillen dan tussen groepen. Mensen in dezelfde inkomensgroep die bijvoorbeeld vaker autorijden, merken meer van prijsstijgingen van brandstof.

Lastig voor beleid

Het gegeven dat prijsschokken ook binnen huishoudensgroepen sterk kan variëren, maakt ook dat het lastig is om gericht koopkracht- en armoedebeleid te ontwerpen. Beleid op basis van alleen huishoudkenmerken, zoals de inkomensbron of de hoogte van het inkomen, zal niet voor elk huishouden binnen die specifieke groep even goed uitpakken. Effectief koopkrachtbeleid is daarom lastig vorm te geven en draagt het risico van ondoelmatige inzet van middelen.

‘Een toekomstbestendige luchtvaart vraagt om samenwerking en samenhangend beleid’

AMSTELVEEN – Woensdag 3 april organiseerden 31 partijen actief binnen de Nederlandse luchtvaartsector een dialoog met Kamerleden en beleidsmedewerkers over een “Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland” om te praten over de toekomst van de luchtvaart in Nederland, en hoe we de luchtvaart samen schoner, stiller en sterker kunnen maken.

In januari dit jaar presenteerden de 31 partijen, waaronder kennisinstellingen, luchtvaartmaatschappijen, vrachtpartijen, maakindustrie, brandstofleveranciers, koepelorganisaties en vakbonden – hun gezamenlijke visie Toekomstbestendige luchtvaart voor Nederland, met daarin 10 concrete commitments aan Nederland.

“Wij hebben goede gesprekken gehad met Kamerleden en beleidsmedewerkers over onder andere het opschalen van de productie van duurzamere brandstoffen in Nederland, meer internationale treinen, minder afval, een mondiale kerosinebelasting, stiller vliegen, radicale innovatie en goede werkomstandigheden. Alleen door goed samen te werken kunnen we de grote stappen zetten die nodig zijn. Ook kwamen er kritische geluiden voorbij, over het tempo van verduurzaming en het bereiken van resultaten voor de omgeving”, aldus KLM.

“Ons doel is om samen op basis van onze 10 commitments visie met de politiek en overheid een gezamenlijke actieagenda te maken die de Nederlandse luchtvaart schoner, stiller en sterker maakt, voor ons allemaal, terwijl we de goede verbindingen van Nederland behouden. Samenhangend en stabiel beleid is essentieel om grote stappen voorwaarts te maken. Dat betekent niet alleen dat luchtvaart minder overlast moet veroorzaken voor omwonenden, maar ook dat luchtvaart toegankelijk blijft voor iedereen, ook voor mensen die minder te besteden hebben. Ook is het van belang dat belangrijke luchtvracht zoals medicijnen, versproducten of hightech apparatuur ons land blijven bereiken of via onze luchthavens verzonden kunnen worden.”

“Wij staan voor onze commitments aan Nederland en gaan graag verder in gesprek om te komen tot een gedragen en samenhangend luchtvaartbeleid die goed is voor alle Nederlanders. Op basis van de constructieve dialoog met alle deelnemers vandaag kijken wij er naar uit om samen de luchtvaart in Nederland van morgen schoner, stiller en sterker te maken. Wij roepen de politiek, overheid en belanghebbenden om met ons aan de slag te gaan.”

Nieuwe Scania voor Pijpers Bronbemalingen

Pijpers Bronbemalingen

NIJKERK – Pijpers Bronbemalingen B.V. uit Nijkerk nam recent voor het eerst in zijn bestaan een nieuwe Scania rondom luchtgeveerde 420P als 6×2*4 met gestuurde hefbare naloopas in gebruik. De bakwagen kreeg een in eigen beheer geconstrueerde opbouw om zo helemaal toegesneden te zijn op het specialistische werk dat met de auto gedaan wordt.

Het familiebedrijf Pijpers bestaat al ruim 100 jaar en is specialist in beheersen van het grondwaterniveau bij bouwprojecten en het boren van verschillende soorten putten voor brandweer, wateronttrekking of juist infiltratie. Het bedrijf plaatst ook H-balken ter behoeve van Berliner damwanden en voorziet voornamelijk de woningbouw van gesloten bodemenergiesystemen voor de grondgebonden warmtepomp.

“Wij zitten inderdaad in een bijzondere niche,” vertelt eigenaar/directeur David van de Bunt. “Eigenlijk gaat het bij ons om het pompen en boren. Het transport van ons materieel via onze vloot van tien trucks is niet onze kernactiviteit.”

Dat Pijpers dan juist voor een premium merk gaat en ook in een zeer complete uitvoering, heeft meerdere redenen. “Allereerst waren wij op zoek naar een merk met een uitstekende service. Wij leveren de uiterste inspanning om onze klanten een optimaal resultaat te kunnen bieden. Dat verwachten wij op onze beurt dan ook weer van onze toeleveranciers. Wij denken dat met de Scaniadealer in Nijkerk gevonden te hebben. En bovendien zit die hier min of meer om de hoek.”

pijpers Bronbemalingen

Wat Van de Bunt verder prettig aan Scania vindt, is de modulaire bouwwijze. “Wij zochten een compacte, rondom luchtgeveerde truck die toegesneden is op de bouwplaats. De robuuste XT uitvoering, met de stalen bumper, die Scania kan leveren, beantwoordt perfect aan onze wensen. Waar wij ook veel belang aan hechten is aan de wendbaarheid. Door te kiezen voor een 6×2*4 configuratie met een gestuurde hefbare naloopas, konden wij met een optimale wendbaarheid én de cabinekraan opbouwen én een 6,20 meter lange laadbak realiseren. Bij onze andere trucks lukte dat nooit. Die hebben allemaal de kraan juist achterop staan om in het veld diverse boorwerkzaamheden uit te voeren. Bij deze auto hoeft dat niet. We hebben vorig jaar geïnvesteerd in een nieuwe rups-spoelboormast waar we het boorwerk mee uitvoeren en die kan eenvoudig achter deze auto meegenomen worden. Met de langere laadbak kunnen we daar eenvoudig ons bemalingsmaterieel opladen. Dat is echt een groot voordeel.”

“Onze mensen zijn veel meer bronbemalingsspecialist dan chauffeur. “Ik denk dat ze je meer kunnen vertellen over een spanningsbemaling dan over een Scania. Maar dat wil niet zeggen dat de truck maar een bijzaak is. Daarom stemmen we zo’n aanschaf altijd zorgvuldig af met de medewerkers. In dit geval heeft chauffeur Barry Dasselaar gedurende het hele aankooptraject met ons meegedacht. Want hij zit er mee in het veld en op krappe bouwprojecten. Vandaar ook dat het voertuig rondom luchtgeveerd is. Vaak is het noodzakelijk om de auto op zulke plaatsen even iets omhoog te zetten. De laadbak hebben we zelf geconstrueerd in onze eigen werkplaats. Dan is hij precies zoals wij hem willen. De maatvoering voor de opbergkisten en de plaatsing aan het frame zijn weer ingegeven door de wensen van de chauffeurs. Een ander punt was de luchtvering voor de bijrijdersstoel. Bij ons zijn ze altijd met zijn tweeën op de auto. Toch is dit pas de eerste truck bij ons met een luchtgeveerde bijrijdersstoel. We hebben bij deze auto ook gekozen voor leren stoelbekleding want dat is goed schoon te houden en gaat lang mee.”

Je zou verwachten dat een bronbemalingsbedrijf zou kiezen voor een multi-aangedreven voertuig. “Dat is in ons geval niet nodig”, vertelt David. “Bouwprojecten zijn doorgaans goed bereikbaar. En dankzij de reikwijdte van 25m van de autolaadkraan kunnen wij eigenlijk altijd op het verharde blijven en onze pompen toch op de goede plek manoeuvreren.

Pijpers Bronbemalingen Nijkerk

“Wat wij daarbij direct gemerkt hebben, is hoe goed het zicht rondom de P-cabine is. Als het krap wordt, en dat is het vaak, verliest de chauffeur nooit het overzicht tot op de grond. Dat, aangevuld met nog een camera achterop, geeft heel veel zekerheid.”

Operator of niet, Barry en zijn collega zijn in hun rol van chauffeur zeer tevreden over de nieuwe Scania. “Ze vinden dat de aandrijflijn heel prettig schakelt en melden mij terug dat de auto heel zuinig rijdt. Dat is ook precies wat ik ervan verwacht. Want hoewel wij naar verhouding weinig kilometers maken, doen we dat wel jarenlang. Wij hebben hier trucks die net 550.000 km op de teller hebben staan, maar wel na 20 jaar. Dus van het rijden zal onze Scania niet moe worden. En omdat het een premium product is, verwacht ik dat hij lang ons visitekaartje zal blijven.”

Israël trekt verloven in voor gevechtstroepen

Israelische leger

JERUZALEM – Israël trekt verloven in voor alle gevechtstroepen. Er bestaan zorgen over mogelijke Iraanse vergeldingsacties na de dood van twee Iraanse generaals in Damascus.

De strijdkrachten noemen dat zelf niet expliciet als reden. Ze zeggen dat in oorlogstijd doorlopend wordt geëvalueerd welke stappen genomen moeten worden rond de inzetbaarheid van troepen.

Israël maakte eerder al bekend dat ook reservisten zijn opgeroepen om de luchtverdediging te versterken. Er zijn ook berichten dat er problemen zijn met gps-systemen in Tel Aviv, mogelijk een maatregel tegen raketaanvallen.

Verkeershinder

Het verstoren van gps-systemen kan een manier zijn om vijandige precisiemunitie in de war te brengen, zoals raketten en drones. Ook burgers die bijvoorbeeld Google Maps willen raadplegen stuiten daardoor op problemen.

De gps-problemen in de stad zorgen voor verkeershinder en problemen met maaltijdbezorging. Inwoners die apps bekijken krijgen soms foutief te zien dat ze in de hoofdstad van buurland Libanon zitten.

Wraak gezworen

De strijdkrachten hebben niet bevestigd dat gps-signalen actief worden verstoord bij de metropool. De problemen met navigatiesystemen zijn daar wel het gesprek van de dag.

Iran heeft wraak gezworen na een dodelijke luchtaanval op een Iraans diplomatiek complex in de Syrische hoofdstad. Israël heeft formeel niet bevestigd daar verantwoordelijk voor te zijn.

NAVO-topman Stoltenberg: VS en Europa hebben elkaar nodig

Jens Stoltenberg

BRUSSEL – Europa heeft de Verenigde Staten nodig, maar andersom geldt precies hetzelfde. Dat zei secretaris-generaal Jens Stoltenberg bij de viering van het 75-jarig bestaan van de NAVO in het hoofdkwartier in Brussel. “Samen zijn we sterker en veiliger”, verklaarde de topman van het bondgenootschap.

De mogelijke verkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten baart veel landen zorgen. Trump heeft zich steeds zeer kritisch uitgelaten over de NAVO, vooral omdat veel Europese landen te weinig uitgeven aan Defensie.

Sinds de Russische inval in Oekraïne geven veel landen in Europa veel meer geld uit aan de strijdkrachten, maar nog steeds spenderen niet alle lidstaten van de NAVO de afgesproken 2 procent van het bruto binnenlands product aan defensie.

Geen liefdadigheid

Stoltenberg benadrukte later dat steun voor Oekraïne geen liefdadigheid is. “Het is een investering in onze eigen veiligheid”, zei de secretaris-generaal op een gezamenlijk persmoment met de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Koeleba.

Koeleba feliciteerde de NAVO met het jubileum, maar had ook een sombere boodschap. Hij zei dat zijn land nog steeds gebukt gaat onder “ongekende” Russische aanvallen met drones en raketten en meer luchtafweer nodig heeft.

Boodschap

“Ik wil het verjaardagsfeest niet verpesten, maar mijn belangrijkste boodschap vandaag draait om Patriots”, zei Koeleba, verwijzend naar het geavanceerde luchtverdedigingssysteem. Patriot-systemen zijn volgens de minister nodig om ballistische raketten tegen te houden. “Het leveren van Patriots hangt af van de geallieerden. Die hebben er veel van. Dat zal vandaag mijn voornaamste inzet zijn.”

Het Atlantische bondgenootschap werd op 4 april 1949 opgericht door twaalf landen. Inmiddels telt de NAVO 32 lidstaten.

Megaroof in Los Angeles: mogelijk 30 miljoen aan cash buitgemaakt

US dollars

LOS ANGELES – Dieven hebben in Los Angeles ongemerkt een geldopslag geplunderd. De buit bedraagt mogelijk 30 miljoen dollar (27 miljoen euro), schrijft The Los Angeles Times. Het gaat om een van de grootste diefstallen van contant geld in de geschiedenis van de miljoenenstad, zeggen bronnen tegen de krant.

De daders kregen toegang tot een complex waar geld van bedrijven wordt opgeslagen. Het is nog onduidelijk hoe de criminelen dat precies voor elkaar kregen. Ze kwamen volgens ingewijden via het dak binnen, maar het is nog niet bekend hoe ze de alarmsystemen wisten te omzeilen.

De autoriteiten hebben nog niet bekendgemaakt welk bedrijf het doelwit was, alleen dat het gaat om een pand in de wijk Sylmar. Er wisten naar verluidt maar weinig mensen van de enorme geldbedragen die daar lagen opgeslagen.

Het vermoeden bestaat dat een ervaren team van inbrekers verantwoordelijk is voor de inbraak. Die is afgelopen zondag uitgevoerd, maar zou pas een dag later aan het licht zijn gekomen.

Mobiele telefoon verdringt pinpas aan de kassa

met-mobiel-pinnen

AMSTERDAM – De mobiele telefoon gaat dit jaar de pinpas verdringen aan de kassa. Dat verwachten De Nederlandsche Bank (DNB) en Betaalvereniging Nederland.

Het aandeel contactloze betalingen aan de kassa met een mobiele telefoon nam toe van 21 procent in 2022 naar 29 procent in 2023. Het aandeel betalingen aan de kassa waarbij een pinpas moet worden ingestoken, daalde van 10 procent naar 8 procent. In totaal waren ruim zeven van de tien betalingen aan de kassa, met mobiel of pinpas, in 2023 contactloos.

De opmars van de telefoon verloopt snel. In de eerste maand van 2023 werd 23 procent van alle kassabetalingen afgerekend met mobiel of smartwatch, in de laatste maand van het jaar bedroeg dit 33 procent. Als deze trend zich verder voortzet, zal contactloos betalen met de telefoon in de loop van dit jaar de meest gebruikte manier zijn om aan de kassa af te rekenen, voorspellen de onderzoekers.

Hoogte van bedrag

Het insteken van de pinpas hangt vooral af van de hoogte van het bedrag. Zo werd in 2023 de pinpas bij bedragen lager dan 5 euro in slechts 4 procent van de aankopen in de betaalterminal gestoken. Bij bedragen hoger dan 50 euro gebeurde dat vier keer zo vaak.

Contant geld wordt vooral nog bij kleine bedragen gebruikt. Een kwart van de bedragen onder 5 euro werd aan de kassa met contant geld betaald. Boven 100 euro gebeurde dat in 16 procent van de gevallen. Het gebruik van contant geld is al drie jaar stabiel, twee van de tien aankopen aan de winkelkassa worden cash betaald.

Tesla verhoogt beloningen medewerkers AI om concurrentie OpenAI

AUSTIN -Tesla gaat werknemers die werken aan toepassingen met kunstmatige intelligentie (AI) meer belonen voor goed werk, meldt topman Elon Musk op X. Op die manier wil hij voorkomen dat mensen die AI-toepassingen verbeteren gaan werken voor OpenAI, het bedrijf achter chatbot ChatGPT.

Musk plaatste de mededeling onder een bericht op X, waarin een artikel werd gedeeld over Musk die technische werknemers van Tesla zou strikken voor zijn AI-bedrijf xAI. Daarop reageerde Musk aanvankelijk door te stellen dat OpenAI op een “agressieve” manier technische werknemers van Tesla heeft geworven, met “enorme aanbiedingen”.

Op de vraag van een X-gebruiker of Tesla aanbiedingen aan het personeel om deze reden aanpast, antwoordde Musk: “Tesla verhoogt de compensatie (afhankelijk van mijlpalen) van ons ingenieursteam.”

Musk was een van de oprichters van OpenAI, maar verliet het bedrijf in 2018 na onenigheid met de bedrijfstop. Sindsdien is de ruzie verergerd. Zo richtte Musk vorig jaar xAI op om tegenwicht te bieden aan OpenAI. Ook klaagde de miljardair onlangs OpenAI en topman Sam Altman aan omdat het bedrijf en Altman afspraken zouden schenden die waren gemaakt in de periode dat Musk betrokken was bij de oprichting van OpenAI.

Verder beweerde Musk in zijn aanklacht dat OpenAI de oorspronkelijke missie van het bedrijf had geschonden, namelijk kunstmatige intelligentie ontwikkelen voor de mensheid in plaats van voor winst. OpenAI week van die missie af door samen te werken met Microsoft, vindt Musk. Daarop publiceerde de ChatGPT-maker mails van zijn oud-oprichter, waaruit naar voren kwam dat Musk een plan steunde om een bedrijf op te richten dat wel een winstoogmerk heeft.

J.C.S. van Orselen neemt vrachtwagens van Lintex Transport over

Lintex Van Orselen
De eerste vrachtwagens zijn al bestickerd met van Orselen logo. Foto: J.S.C. van Orselen/LinkedIn

NIEUWENHOORN – J.C.S. van Orselen Transport neemt een onbekend aantal vrachtwagens van Lintex Transport over. Dat meldt het bedrijf op LinkedIn.

In eerste instantie meldde het bedrijf woensdag op LinkedIn dat het Lintex Transport had overgenomen maar volgens van Orselen is dat niet correct, meldt hij donderdag aan de redactie. “Wij hebben enkel vrachtwagens overgenomen en geen personeel”, benadrukt van Orselen. Het bericht op LinkedIn is inmiddels aangepast.

Op foto’s op LinkedIn is te zien dat de eerste vrachtwagens van Lintex al opnieuw bestickerd zijn. De naam van J.C.S. van Orselen prijkt nu op de grijze vrachtwagens die voorheen van Lintex waren.

Waarom Lintex afstand heeft gedaan van de vrachtwagens is op dit moment niet bekend.

In 1995 begon Leen van der Linden Lintex Transport met één vrachtwagen. Inmiddels heeft het transportbedrijf, volgens de eigen website, 32 eigen vrachtwagens, 58 multifunctionele chassis en vier heftrucks in verschillende hefgradaties in het wagenpark. En werken er vijftig werknemers.

J.C.S. van Orselen Transport is in 1946 opgericht. Van Orselen is met name actief in het internationale containertransport door heel Europa. Maar ook actief in het vervoer van bulkgoederen.

De vrachtwagens van van Orselen zijn behalve aan de gele kleur met rode streep ook te herkennen aan de ‘special paint’ gespoten ‘schildjes’ met daarop per auto verschillende Disney-figuren.

 

Auto rijdt pand Roosendaal binnen, geen gewonden

Politie

ROOSENDAAL – Een automobilist is in de nacht van woensdag op donderdag een pand in Roosendaal binnengereden en er daarna vandoor gegaan. De auto kwam in het pand tot stilstand.

De melding kwam rond 02.00 uur binnen. “De klap is door meerdere mensen gehoord en zij hebben ook de bestuurder uit de auto gehaald”, zegt een woordvoerder van de politie. “Maar die heeft vervolgens de benen genomen en hebben wij niet meer aangetroffen.”

Er zijn geen gewonden gevallen. De brandweer heeft het pand, waarin een dagopvang voor mensen met een beperking is gevestigd, gecontroleerd en veilig verklaard.

Hoe het kan dat de auto het pand is binnengereden is niet duidelijk. Volgens een woordvoerder van de politie kan een hoge snelheid daarbij een rol hebben gespeeld. De politie weet wie de eigenaar van de auto is. Of die persoon de auto ook heeft bestuurd, wordt onderzocht.

Bijna kwart cannabisgebruikers stapt uur na blowen alweer achter het stuur

Foto: TeamAlert

DEN HAAG – Cannabisgebruik is na alcohol het meest gebruikte middel in Nederland. Toch is er relatief weinig onderzoek gedaan naar wie cannabisgebruikers zijn en wanneer ze met cannabis achter het stuur kruipen. Het recente onderzoek van TeamAlert, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, brengt hier verandering in. Het biedt inzichten in de doelgroep, situaties en motieven van cannabisgebruikers die rijden onder invloed.

Cannabisgebruikers in het verkeer

Volgens de Nationale Drug Monitor (2022) heeft bijna een kwart (23,6%) van de Nederlandse bevolking ooit cannabis gebruikt. Cannabis is na alcohol de meest gerapporteerde drug bij rijden onder invloed. TeamAlert deed onderzoek onder 2172 cannabisgebruikers vanaf 18 jaar tot en met 65+. Van de 2172 deelnemers gaf bijna de helft (46%) aan binnen 8 uur na cannabisgebruik auto te hebben gereden, hiervan gaf bijna (22%) aan zelfs binnen 1 uur na gebruik achter het stuur te zijn gekropen.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “We weten dat cannabis zorgt dat je minder snel kan reageren en dat je jezelf minder goed kan coördineren. Het is dan ook verboden om onder invloed van cannabis in de auto te stappen. Ik vind het schokkend dat uit dit onderzoek blijkt dat veel cannabis-rijders gewoon op pad gaan, terwijl ze heel goed weten dat het verboden is. Wanneer de politie je betrapt, ben je meer dan 1000 euro kwijt: je moet dan een verplichte training volgen bij het CBR, waarna het CBR bepaalt of je rijbewijs geldig blijft. Meedoen aan het verkeer is een enorme verantwoordelijkheid, die moeten we allemaal heel serieus nemen.”

Ondanks dat rijden onder invloed in alle bevolkingsgroepen voorkomt, zijn het vaker mannen en mensen zonder kinderen. Daarnaast zien we dat het voornamelijk frequente gebruikers zijn die vaker autorijden.

Sjoerd van Halem, onderzoeker bij TeamAlert vertelt: “Rijden onder invloed van cannabis gebeurt het vaakst bij mensen die van zichzelf al stevig blowen. We zien dat deze groep vaak al jonger begonnen is met cannabis, en ook een sociale omgeving heeft die vaker blowt. Cannabisgebruik onder deze groep lijkt dusdanig genormaliseerd, dat het voor hen waarschijnlijk ook normaal voelt om met cannabis op achter het stuur te kruipen”

Situaties waarin rijden onder invloed van cannabis voorkomt

Het onderzoek toont verder aan dat er veel verschillende situaties zijn waarin rijden onder invloed van cannabis voorkomt, maar dat rijden onder invloed van cannabis voornamelijk gebeurt wanneer mensen alleen in de auto zitten, vooral ‘s avonds, in het weekend en meestal voor kortere afstanden.

Cannabisgebruikers bewust achter het stuur

Het onderzoek onthult dat mensen die onder invloed rijden, dit vaak bewust doen. Ze ervaren een lage pakkans en herkennen zich doorgaans niet in de risico’s van rijden onder invloed van cannabis, zoals het minder goed in staat zijn om afstanden in te schatten en een verslechterde coördinatie en reactiesnelheid. Meer dan de helft van de deelnemers wist tijdens het gebruik dat ze later zouden rijden. Deze bevindingen suggereren dat rijden onder invloed van cannabis door de betreffende gebruikers als relatief geaccepteerd en veilig wordt beschouwd.

De resultaten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan effectievere preventie en handhaving op het gebied van rijden onder invloed van cannabis.

Cao-loonstijging in eerste kwartaal 6,8 procent

DEN HAAG – In het eerste kwartaal van 2024 waren de cao-lonen (per uur inclusief bijzondere beloningen) 6,8 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is iets minder dan de ontwikkeling van het laatste kwartaal in 2023, dat met 6,9 procent de grootste cao-loonstijging in ruim veertig jaar tijd kende.

In 2022 en 2023 was de toename van de lonen elk kwartaal hoger dan die van het voorafgaande kwartaal. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In de sector gesubsidieerde instellingen (met name in de zorg) zijn de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2024 het hardst gestegen; 7,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de sector overheid en bij particuliere bedrijven namen de lonen toe met respectievelijk 6,9 en 6,6 procent. In de eerste drie kwartalen van 2023 was de loonstijging in de sector gesubsidieerde instellingen nog het laagst.

Sterkste loonstijging in verhuur en handel van onroerend goed

In de bedrijfstak verhuur en handel van onroerend goed (woningcorporaties) stegen de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2024 met 12,4 procent het meest. In hetzelfde kwartaal van 2023 was de loonontwikkeling in deze bedrijfstak nog het laagst (2,5 procent). Ook het onderwijs (10,2 procent) en de horeca (10,1 procent) behoren tot de grootste stijgers in het eerste kwartaal. In de financiële dienstverlening stegen de lonen met 4,2 procent het minst.

Contractuele loonkosten iets meer toegenomen dan cao-lonen

De contractuele loonkosten – de cao-lonen plus werkgeverspremies (pensioen, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en zorgverzekering) – stegen in het eerste kwartaal van 2024 met 6,9 procent. Dit is net iets meer dan de ontwikkeling van de cao-lonen. Dit komt voornamelijk doordat in 2024 de werkgeverspremie voor arbeidsongeschiktheid (AOF) is gestegen, terwijl de premie voor ziektekosten lager geworden is.

Reële loonstijging 4,3 procent

De reële cao-loonontwikkeling, waarbij het cao-loon wordt gecorrigeerd voor inflatie, lag het afgelopen kwartaal op 4,3 procent. Bij het bepalen van de reële loonstijging is net zoals in het vorige nieuwsbericht gebruikgemaakt van de ontwikkeling van de consumentenprijzen die is berekend met de daadwerkelijk betaalde energieprijzen.

De voorlopige cijfers over het eerste kwartaal van 2024 zijn gebaseerd op 97 procent van de cao’s waaruit de statistiek is opgebouwd. Drie kwart van de werknemers valt onder een cao.

LAATSTE NIEUWS

Van der Wal viert 100-jarig jubileum en voegt een eActros 400...

UTRECHT - Op zaterdag 19 oktober vierde logistiek dienstverlener Van der Wal haar 100ste verjaardag. Een mooi moment om weer een stap voorwaarts te...