Clicky

woensdag 6 november 2024 - 10:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 414

NAVO-topman Stoltenberg: VS en Europa hebben elkaar nodig

Jens Stoltenberg

BRUSSEL – Europa heeft de Verenigde Staten nodig, maar andersom geldt precies hetzelfde. Dat zei secretaris-generaal Jens Stoltenberg bij de viering van het 75-jarig bestaan van de NAVO in het hoofdkwartier in Brussel. “Samen zijn we sterker en veiliger”, verklaarde de topman van het bondgenootschap.

De mogelijke verkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten baart veel landen zorgen. Trump heeft zich steeds zeer kritisch uitgelaten over de NAVO, vooral omdat veel Europese landen te weinig uitgeven aan Defensie.

Sinds de Russische inval in Oekraïne geven veel landen in Europa veel meer geld uit aan de strijdkrachten, maar nog steeds spenderen niet alle lidstaten van de NAVO de afgesproken 2 procent van het bruto binnenlands product aan defensie.

Geen liefdadigheid

Stoltenberg benadrukte later dat steun voor Oekraïne geen liefdadigheid is. “Het is een investering in onze eigen veiligheid”, zei de secretaris-generaal op een gezamenlijk persmoment met de Oekraïense minister van Buitenlandse Zaken Dmytro Koeleba.

Koeleba feliciteerde de NAVO met het jubileum, maar had ook een sombere boodschap. Hij zei dat zijn land nog steeds gebukt gaat onder “ongekende” Russische aanvallen met drones en raketten en meer luchtafweer nodig heeft.

Boodschap

“Ik wil het verjaardagsfeest niet verpesten, maar mijn belangrijkste boodschap vandaag draait om Patriots”, zei Koeleba, verwijzend naar het geavanceerde luchtverdedigingssysteem. Patriot-systemen zijn volgens de minister nodig om ballistische raketten tegen te houden. “Het leveren van Patriots hangt af van de geallieerden. Die hebben er veel van. Dat zal vandaag mijn voornaamste inzet zijn.”

Het Atlantische bondgenootschap werd op 4 april 1949 opgericht door twaalf landen. Inmiddels telt de NAVO 32 lidstaten.

Megaroof in Los Angeles: mogelijk 30 miljoen aan cash buitgemaakt

US dollars

LOS ANGELES – Dieven hebben in Los Angeles ongemerkt een geldopslag geplunderd. De buit bedraagt mogelijk 30 miljoen dollar (27 miljoen euro), schrijft The Los Angeles Times. Het gaat om een van de grootste diefstallen van contant geld in de geschiedenis van de miljoenenstad, zeggen bronnen tegen de krant.

De daders kregen toegang tot een complex waar geld van bedrijven wordt opgeslagen. Het is nog onduidelijk hoe de criminelen dat precies voor elkaar kregen. Ze kwamen volgens ingewijden via het dak binnen, maar het is nog niet bekend hoe ze de alarmsystemen wisten te omzeilen.

De autoriteiten hebben nog niet bekendgemaakt welk bedrijf het doelwit was, alleen dat het gaat om een pand in de wijk Sylmar. Er wisten naar verluidt maar weinig mensen van de enorme geldbedragen die daar lagen opgeslagen.

Het vermoeden bestaat dat een ervaren team van inbrekers verantwoordelijk is voor de inbraak. Die is afgelopen zondag uitgevoerd, maar zou pas een dag later aan het licht zijn gekomen.

Mobiele telefoon verdringt pinpas aan de kassa

met-mobiel-pinnen

AMSTERDAM – De mobiele telefoon gaat dit jaar de pinpas verdringen aan de kassa. Dat verwachten De Nederlandsche Bank (DNB) en Betaalvereniging Nederland.

Het aandeel contactloze betalingen aan de kassa met een mobiele telefoon nam toe van 21 procent in 2022 naar 29 procent in 2023. Het aandeel betalingen aan de kassa waarbij een pinpas moet worden ingestoken, daalde van 10 procent naar 8 procent. In totaal waren ruim zeven van de tien betalingen aan de kassa, met mobiel of pinpas, in 2023 contactloos.

De opmars van de telefoon verloopt snel. In de eerste maand van 2023 werd 23 procent van alle kassabetalingen afgerekend met mobiel of smartwatch, in de laatste maand van het jaar bedroeg dit 33 procent. Als deze trend zich verder voortzet, zal contactloos betalen met de telefoon in de loop van dit jaar de meest gebruikte manier zijn om aan de kassa af te rekenen, voorspellen de onderzoekers.

Hoogte van bedrag

Het insteken van de pinpas hangt vooral af van de hoogte van het bedrag. Zo werd in 2023 de pinpas bij bedragen lager dan 5 euro in slechts 4 procent van de aankopen in de betaalterminal gestoken. Bij bedragen hoger dan 50 euro gebeurde dat vier keer zo vaak.

Contant geld wordt vooral nog bij kleine bedragen gebruikt. Een kwart van de bedragen onder 5 euro werd aan de kassa met contant geld betaald. Boven 100 euro gebeurde dat in 16 procent van de gevallen. Het gebruik van contant geld is al drie jaar stabiel, twee van de tien aankopen aan de winkelkassa worden cash betaald.

Tesla verhoogt beloningen medewerkers AI om concurrentie OpenAI

AUSTIN -Tesla gaat werknemers die werken aan toepassingen met kunstmatige intelligentie (AI) meer belonen voor goed werk, meldt topman Elon Musk op X. Op die manier wil hij voorkomen dat mensen die AI-toepassingen verbeteren gaan werken voor OpenAI, het bedrijf achter chatbot ChatGPT.

Musk plaatste de mededeling onder een bericht op X, waarin een artikel werd gedeeld over Musk die technische werknemers van Tesla zou strikken voor zijn AI-bedrijf xAI. Daarop reageerde Musk aanvankelijk door te stellen dat OpenAI op een “agressieve” manier technische werknemers van Tesla heeft geworven, met “enorme aanbiedingen”.

Op de vraag van een X-gebruiker of Tesla aanbiedingen aan het personeel om deze reden aanpast, antwoordde Musk: “Tesla verhoogt de compensatie (afhankelijk van mijlpalen) van ons ingenieursteam.”

Musk was een van de oprichters van OpenAI, maar verliet het bedrijf in 2018 na onenigheid met de bedrijfstop. Sindsdien is de ruzie verergerd. Zo richtte Musk vorig jaar xAI op om tegenwicht te bieden aan OpenAI. Ook klaagde de miljardair onlangs OpenAI en topman Sam Altman aan omdat het bedrijf en Altman afspraken zouden schenden die waren gemaakt in de periode dat Musk betrokken was bij de oprichting van OpenAI.

Verder beweerde Musk in zijn aanklacht dat OpenAI de oorspronkelijke missie van het bedrijf had geschonden, namelijk kunstmatige intelligentie ontwikkelen voor de mensheid in plaats van voor winst. OpenAI week van die missie af door samen te werken met Microsoft, vindt Musk. Daarop publiceerde de ChatGPT-maker mails van zijn oud-oprichter, waaruit naar voren kwam dat Musk een plan steunde om een bedrijf op te richten dat wel een winstoogmerk heeft.

J.C.S. van Orselen neemt vrachtwagens van Lintex Transport over

Lintex Van Orselen
De eerste vrachtwagens zijn al bestickerd met van Orselen logo. Foto: J.S.C. van Orselen/LinkedIn

NIEUWENHOORN – J.C.S. van Orselen Transport neemt een onbekend aantal vrachtwagens van Lintex Transport over. Dat meldt het bedrijf op LinkedIn.

In eerste instantie meldde het bedrijf woensdag op LinkedIn dat het Lintex Transport had overgenomen maar volgens van Orselen is dat niet correct, meldt hij donderdag aan de redactie. “Wij hebben enkel vrachtwagens overgenomen en geen personeel”, benadrukt van Orselen. Het bericht op LinkedIn is inmiddels aangepast.

Op foto’s op LinkedIn is te zien dat de eerste vrachtwagens van Lintex al opnieuw bestickerd zijn. De naam van J.C.S. van Orselen prijkt nu op de grijze vrachtwagens die voorheen van Lintex waren.

Waarom Lintex afstand heeft gedaan van de vrachtwagens is op dit moment niet bekend.

In 1995 begon Leen van der Linden Lintex Transport met één vrachtwagen. Inmiddels heeft het transportbedrijf, volgens de eigen website, 32 eigen vrachtwagens, 58 multifunctionele chassis en vier heftrucks in verschillende hefgradaties in het wagenpark. En werken er vijftig werknemers.

J.C.S. van Orselen Transport is in 1946 opgericht. Van Orselen is met name actief in het internationale containertransport door heel Europa. Maar ook actief in het vervoer van bulkgoederen.

De vrachtwagens van van Orselen zijn behalve aan de gele kleur met rode streep ook te herkennen aan de ‘special paint’ gespoten ‘schildjes’ met daarop per auto verschillende Disney-figuren.

 

Auto rijdt pand Roosendaal binnen, geen gewonden

Politie

ROOSENDAAL – Een automobilist is in de nacht van woensdag op donderdag een pand in Roosendaal binnengereden en er daarna vandoor gegaan. De auto kwam in het pand tot stilstand.

De melding kwam rond 02.00 uur binnen. “De klap is door meerdere mensen gehoord en zij hebben ook de bestuurder uit de auto gehaald”, zegt een woordvoerder van de politie. “Maar die heeft vervolgens de benen genomen en hebben wij niet meer aangetroffen.”

Er zijn geen gewonden gevallen. De brandweer heeft het pand, waarin een dagopvang voor mensen met een beperking is gevestigd, gecontroleerd en veilig verklaard.

Hoe het kan dat de auto het pand is binnengereden is niet duidelijk. Volgens een woordvoerder van de politie kan een hoge snelheid daarbij een rol hebben gespeeld. De politie weet wie de eigenaar van de auto is. Of die persoon de auto ook heeft bestuurd, wordt onderzocht.

Bijna kwart cannabisgebruikers stapt uur na blowen alweer achter het stuur

Foto: TeamAlert

DEN HAAG – Cannabisgebruik is na alcohol het meest gebruikte middel in Nederland. Toch is er relatief weinig onderzoek gedaan naar wie cannabisgebruikers zijn en wanneer ze met cannabis achter het stuur kruipen. Het recente onderzoek van TeamAlert, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, brengt hier verandering in. Het biedt inzichten in de doelgroep, situaties en motieven van cannabisgebruikers die rijden onder invloed.

Cannabisgebruikers in het verkeer

Volgens de Nationale Drug Monitor (2022) heeft bijna een kwart (23,6%) van de Nederlandse bevolking ooit cannabis gebruikt. Cannabis is na alcohol de meest gerapporteerde drug bij rijden onder invloed. TeamAlert deed onderzoek onder 2172 cannabisgebruikers vanaf 18 jaar tot en met 65+. Van de 2172 deelnemers gaf bijna de helft (46%) aan binnen 8 uur na cannabisgebruik auto te hebben gereden, hiervan gaf bijna (22%) aan zelfs binnen 1 uur na gebruik achter het stuur te zijn gekropen.

Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat): “We weten dat cannabis zorgt dat je minder snel kan reageren en dat je jezelf minder goed kan coördineren. Het is dan ook verboden om onder invloed van cannabis in de auto te stappen. Ik vind het schokkend dat uit dit onderzoek blijkt dat veel cannabis-rijders gewoon op pad gaan, terwijl ze heel goed weten dat het verboden is. Wanneer de politie je betrapt, ben je meer dan 1000 euro kwijt: je moet dan een verplichte training volgen bij het CBR, waarna het CBR bepaalt of je rijbewijs geldig blijft. Meedoen aan het verkeer is een enorme verantwoordelijkheid, die moeten we allemaal heel serieus nemen.”

Ondanks dat rijden onder invloed in alle bevolkingsgroepen voorkomt, zijn het vaker mannen en mensen zonder kinderen. Daarnaast zien we dat het voornamelijk frequente gebruikers zijn die vaker autorijden.

Sjoerd van Halem, onderzoeker bij TeamAlert vertelt: “Rijden onder invloed van cannabis gebeurt het vaakst bij mensen die van zichzelf al stevig blowen. We zien dat deze groep vaak al jonger begonnen is met cannabis, en ook een sociale omgeving heeft die vaker blowt. Cannabisgebruik onder deze groep lijkt dusdanig genormaliseerd, dat het voor hen waarschijnlijk ook normaal voelt om met cannabis op achter het stuur te kruipen”

Situaties waarin rijden onder invloed van cannabis voorkomt

Het onderzoek toont verder aan dat er veel verschillende situaties zijn waarin rijden onder invloed van cannabis voorkomt, maar dat rijden onder invloed van cannabis voornamelijk gebeurt wanneer mensen alleen in de auto zitten, vooral ‘s avonds, in het weekend en meestal voor kortere afstanden.

Cannabisgebruikers bewust achter het stuur

Het onderzoek onthult dat mensen die onder invloed rijden, dit vaak bewust doen. Ze ervaren een lage pakkans en herkennen zich doorgaans niet in de risico’s van rijden onder invloed van cannabis, zoals het minder goed in staat zijn om afstanden in te schatten en een verslechterde coördinatie en reactiesnelheid. Meer dan de helft van de deelnemers wist tijdens het gebruik dat ze later zouden rijden. Deze bevindingen suggereren dat rijden onder invloed van cannabis door de betreffende gebruikers als relatief geaccepteerd en veilig wordt beschouwd.

De resultaten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan effectievere preventie en handhaving op het gebied van rijden onder invloed van cannabis.

Cao-loonstijging in eerste kwartaal 6,8 procent

DEN HAAG – In het eerste kwartaal van 2024 waren de cao-lonen (per uur inclusief bijzondere beloningen) 6,8 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit is iets minder dan de ontwikkeling van het laatste kwartaal in 2023, dat met 6,9 procent de grootste cao-loonstijging in ruim veertig jaar tijd kende.

In 2022 en 2023 was de toename van de lonen elk kwartaal hoger dan die van het voorafgaande kwartaal. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In de sector gesubsidieerde instellingen (met name in de zorg) zijn de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2024 het hardst gestegen; 7,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. In de sector overheid en bij particuliere bedrijven namen de lonen toe met respectievelijk 6,9 en 6,6 procent. In de eerste drie kwartalen van 2023 was de loonstijging in de sector gesubsidieerde instellingen nog het laagst.

Sterkste loonstijging in verhuur en handel van onroerend goed

In de bedrijfstak verhuur en handel van onroerend goed (woningcorporaties) stegen de cao-lonen in het eerste kwartaal van 2024 met 12,4 procent het meest. In hetzelfde kwartaal van 2023 was de loonontwikkeling in deze bedrijfstak nog het laagst (2,5 procent). Ook het onderwijs (10,2 procent) en de horeca (10,1 procent) behoren tot de grootste stijgers in het eerste kwartaal. In de financiële dienstverlening stegen de lonen met 4,2 procent het minst.

Contractuele loonkosten iets meer toegenomen dan cao-lonen

De contractuele loonkosten – de cao-lonen plus werkgeverspremies (pensioen, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en zorgverzekering) – stegen in het eerste kwartaal van 2024 met 6,9 procent. Dit is net iets meer dan de ontwikkeling van de cao-lonen. Dit komt voornamelijk doordat in 2024 de werkgeverspremie voor arbeidsongeschiktheid (AOF) is gestegen, terwijl de premie voor ziektekosten lager geworden is.

Reële loonstijging 4,3 procent

De reële cao-loonontwikkeling, waarbij het cao-loon wordt gecorrigeerd voor inflatie, lag het afgelopen kwartaal op 4,3 procent. Bij het bepalen van de reële loonstijging is net zoals in het vorige nieuwsbericht gebruikgemaakt van de ontwikkeling van de consumentenprijzen die is berekend met de daadwerkelijk betaalde energieprijzen.

De voorlopige cijfers over het eerste kwartaal van 2024 zijn gebaseerd op 97 procent van de cao’s waaruit de statistiek is opgebouwd. Drie kwart van de werknemers valt onder een cao.

Aardbeving schrikt regio Fukushima in noordoosten van Japan op

Aardbeving

FUKUSHIMA – Een aardbeving met een kracht van 6.0 heeft donderdag de regio Fukushima in het noordoosten van Japan getroffen, meldt het Japans Meteorologisch Instituut. Er is geen tsunamiwaarschuwing gegeven.

Er zijn nog geen meldingen van schade of gewonden. Het epicentrum van de aardbeving lag op een diepte van 40 kilometer en de beving werd ook in Tokio gevoeld.

De beving vond een dag na de krachtige aardbeving in Taiwan plaats, waarbij ten minste negen mensen zijn omgekomen en ruim duizend mensen gewond zijn geraakt.

Deze beving had een kracht van minimaal 7.2 volgens de Taiwanese autoriteiten en het epicentrum lag op een diepte van 15,5 kilometer. Tientallen gebouwen werden verwoest.

Personeel industriële wasserijen legt werk neer

Industriële Wasserijen

OOIJ – Werknemers van industriële wasserijen hebben sinds woensdag het werk neergelegd, meldt vakbond FNV. Nadat het personeel bij wasserijen van Elis in Hoogeveen, bij CWS in Den Bosch en bij Cleanlease in Goes in staking ging, legden donderdag werknemers bij Cleanlease in het Gelderse Ooij het werk neer. De stakingen begonnen nadat een ultimatum van FNV aan werkgeversorganisaties FTN en NETEX was verlopen.

In de industriële wasserijen in Nederland werken zo’n 7000 mensen. Zij wassen kleding, beddengoed, handdoeken en ander textiel voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, recreatieparken, de industrie, restaurants en hotels.

FNV eist onder meer een loonsverhoging van minstens 9 procent voor de nieuwe cao. Verder moeten de salarissen vanaf volgend jaar meestijgen als de prijzen in de winkels omhooggaan. Volgens FNV is het niet eerder voorgekomen dat de mensen in wasserijen het werk neerleggen. “Dat geeft wel aan dat het hen ernst is”, aldus de bond.

Volgens FNV zal het niet bij deze stakingen blijven. Werkgevers willen niet verder gaan dan een loonstijging van 5 procent. Dat bod is volgens de bond “inmiddels al bijna ingehaald door het minimumloon”.

Veel minder huizen doen zaterdag mee aan Open Huizen Dag

NVM Open Huizen Dag

DEN HAAG – Veel minder huizen doen zaterdag mee aan de Open Huizen Dag van de NVM. Het aantal huizen dat meedoet hangt samen met het aanbod op de krappe woningmarkt. En dat aanbod is volgens de makelaarsvereniging kleiner geworden, terwijl veel mensen nog altijd een koopwoning zoeken.

Op huizensite Funda staan ruim 5600 woningen die huizenzoekers tijdens de open dag zonder afspraak kunnen bezichtigen. Tijdens de vorige Open Huizen Dag op 30 september vorig jaar deden volgens de koepel meer dan 9000 huiseigenaren mee die hun woning in de verkoop deden via een NVM-makelaar. Zij ontvingen in totaal 55.000 huizenzoekers.

Aan de Open Huizen Dag in april vorig jaar deden ruim 13.500 huizen en 66.000 woningzoekers mee. NVM houdt het evenement twee keer per jaar.

De makelaarsvereniging maakt volgende week bekend hoe de huizenmarkt zich in het eerste kwartaal van dit jaar heeft ontwikkeld. NVM meldde in januari dat in de laatste drie maanden van 2023 ruim een kwart minder bestaande woningen te koop stond dan eind 2022.

Kamermeerderheid wil huurstijgingen langer beperken

Hugo de Jonge

DEN HAAG – Als het aan een brede Kamermeerderheid ligt, mogen de huren langere tijd maar beperkt stijgen. Woensdag tijdens een debat over de wet die de huurstijgingen tot mei 2027 ‘maximeert’ bleken veel fracties dat principe te steunen. Maar in welke vorm precies, is nog onduidelijk.

Het oorspronkelijke wetsvoorstel, ingediend door het toenmalige PvdA-Kamerlid Henk Nijboer, stelde de inflatie plus een procentpunt als plafond voor huurstijgingen. Nadat de inflatie omhoogschoot door de oorlog in Oekraïne, steunde de Kamer een voorstel van het kabinet om ook naar de cao-lonen te kijken.

De laagste van de twee plus een procentpunt geldt sindsdien als maximum. Het nieuwe voorstel, van demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) laat de inflatie helemaal los, en gebruikt alleen de loonontwikkeling plus een procentpunt als maximum.

GroenLinks-PvdA, NSC en ChristenUnie willen het houden bij het huidige systeem, “de laagste van de twee”. Peter de Groot (VVD) staat achter het voorstel van minister De Jonge. Barry Madlener (PVV) stelde juist voor om alleen naar de inflatie te kijken, net als in de wet van Nijboer, maar om de extra procentpunt te schrappen. Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) kon zich daar ook wel in vinden, maar uitte wel zorgen of de wet dan nog op tijd ingevoerd kan worden. “Op 23 april moet de Eerste Kamer stemmen. Laten we er in ieder geval voor zorgen dat de wet verlengd wordt.”

“Ik sluit niet uit dat De Hoop in zijn vrees gelijk zou krijgen”, reageerde De Jonge. De minister vreest dat de rechter een wet zonder extra procentpunt ruimte voor huurverhogingen van tafel veegt, of dat de Eerste Kamer de wet met dat vooruitzicht wegstemt. “Dan zijn we verder van huis.”

Of de huurverhogingen gekoppeld worden aan de lonen of aan de inflatie, maakt volgens De Jonge voor verhuurders weinig uit. Allebei tegelijkertijd levert hun te veel onzekerheid op, zei hij. “Dan weet je niet meer waar je als investeerder op moet plannen.”

WhatsApp getroffen door storing

DEN HAAG -De wereldwijde storing bij WhatsApp is grotendeels voorbij. Op de website Allestoringen.nl werden rond 23.30 uur nog een paar honderd problemen gemeld met de berichtendienst in Nederland, waar dat er een paar uur daarvoor op het hoogtepunt nog bijna 150.000 waren. Ook bij de internationale storingsmeldsite Downdetector is het aantal meldingen flink afgenomen.

Volgens beide storingssites waren er woensdagavond ook problemen bij Facebook en Instagram, die net als WhatsApp in handen zijn van het Amerikaanse techbedrijf Meta.

WhatsApp meldde rond 21.00 uur op X bekend te zijn met de problemen. “We werken eraan om alles zo snel mogelijk weer op 100 procent te krijgen voor iedereen”, aldus de berichtendienst, die daarna niet meer met een update is gekomen. Ook Meta is nog niet met een reactie gekomen.

Vorige maand kampten Facebook, Messenger en Instagram ook al met een wereldwijde storing. Die werd volgens moederbedrijf Meta veroorzaakt door een “technisch probleem”. Wat de oorzaak van de storing van woensdagavond was, is nog niet bekend.

Vrouw (75) uit Huissen veroordeeld voor veroorzaken fataal verkeersongeluk

ARNHHEM – De rechtbank veroordeelt een 75-jarige vrouw uit Huissen tot een taakstraf van 120 uur voor het veroorzaken van een verkeersongeval in Zevenaar waarbij een vrouw op een scootmobiel overleed. De rechtbank bepaalt verder dat de vrouw een rijontzegging krijgt van 12 maanden.

De vrouw reed in juni 2022 met haar auto door een rood verkeerslicht. Hierbij verleende zij geen voorrang aan een overstekende vrouw op een scootmobiel. Het slachtoffer overleed later aan haar verwondingen.

Volgens de rechtbank is sprake van zeer onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag. Ze stelt vast dat de vrouw door een rood verkeerslicht reed, dat zij harder reed dan de toegestane snelheid, haar vaart bij de oversteekplaats niet minderde en vervolgens geen voorrang verleende aan het overstekende slachtoffer.

De rechtbank realiseert zich dat het lastig is om een straf te bepalen voor aanrijdingen met fatale gevolgen. Dat komt in de eerste plaats omdat de vrouw niet wordt gestraft, omdat zij dit ongeval gewild heeft. Maar, omdat het ongeval aan haar schuld te wijten is. Volgens de rechtbank had de vrouw beter moeten opletten en, gezien het feit dat zij op een voor haar onbekende weg reed, extra goed moeten letten op de verkeerssituatie.

Bij het opleggen van de straf kijkt de rechtbank naar straffen in vergelijkbare zaken. Daarbij houdt de rechtbank er rekening mee dat de vrouw nooit eerder is veroordeeld voor een verkeersovertreding en dat zij ook gebukt gaat onder het overlijden van het slachtoffer.

Ze betuigde spijt en is normaal gesproken een voorzichtige bestuurder. De rechtbank legt daarom aan de vrouw een taakstraf van 120 uur op en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor een jaar. De straf valt daarmee anders uit dan de door de officier van justitie geëiste werkstraf van 240 uur. Dit komt omdat de rechtbank meer rekening houdt met de lage kans op herhaling en het schuldbesef van de vrouw.

Eerste methanolbunkering met diepzeeschip Ane Maersk in Port of Antwerp-Bruges

An Maersk
An Maersk | Foto: Skyvision

ANTWERPEN – Op maandag 1 april 2024 heeft ‘s werelds eerste grote door methanol aangedreven diepzeeschip ‘Ane Maersk’ de Antwerpse haven aangedaan op de MSC PSA European Terminal (MPET). ​ Het schip voltooide zijn eerste bunkeroperatie in Europese wateren en bunkerde 4.300 ton groene methanol ​ en 1.375 ton biodiesel (B100) tijdens het verblijf in de haven. Het succesvolle en efficiënte bunkeren is een nieuwe mijlpaal in de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om een multifuelhaven te worden.

Efficiënt bunkeren

De stop in de Antwerpse haven maakt deel uit van de eerste reis van de ‘Ane Maersk’ van Zuid-Korea naar China, die wordt aangedreven door groene methanol. Het containerschip, gebouwd door Hyundai Heavy Industries in Zuid-Korea, heeft een nominale capaciteit van 16.000 containers (TEU) en is uitgerust met een dual-fuel motor die zowel op methanol als op biodiesel en conventionele bunkerbrandstof kan varen. ‘Ane Maersk’ is het eerste van Maersk’s 18 grote methanol-aangedreven schepen dat tussen 2024 en 2025 zal worden opgeleverd en ‘s werelds tweede methanol-aangedreven containerschip.

Het bunkeren vond plaats in de MPET-terminal en werd veilig uitgevoerd tijdens de terminalactiviteiten. TankMatch stuurde twee lichters om 4.300 ton groene methanol over te laden op de Ane Maersk. Vervolgens leverde een lichter van VT Group 1.375 ton biodiesel (B100). Het bunkeren werd naadloos geïntegreerd in het verblijf van het schip in de haven, waarbij het bunkeren tegelijkertijd werd gecombineerd met het aan- en afladen van de lading. De zogenaamde ‘simultane operaties’ (SIMOPS) verhoogden de efficiëntie van het verblijf in de haven door minder tijd toe te wijzen aan bijtanken. Deze indrukwekkende mijlpaal weerspiegelt de uitstekende samenwerking tussen de verschillende betrokken stakeholders.

Naar een multifuelhaven

Voor Port of Antwerp-Bruges is dit ook een mijlpaal in haar ambitie om een multifuelhaven te worden, waar een veelheid aan verschillende klimaatneutrale brandstoffen zoals waterstof, ammoniak, methaan en methanol beschikbaar zijn voor bunkering, naast de reeks bio- en conventionele bunkerbrandstoffen die al beschikbaar zijn. In juni 2023 vond de allereerste bunkeroperatie met methanol plaats in Port of Antwerp-Bruges, toen 475 mT (metrische ton) methanol werd gebunkerd op de tanker Stena Pro Marine.

Port of Antwerp-Bruges heeft de capaciteit om klimaatneutrale brandstoffen op te slaan voor gebruik binnen haar industriële cluster en distributie naar het achterland. In de context van de brede energietransitie, waarin waterstofdragers zoals methanol, ammoniak en methaan een centrale rol gaan spelen, hebben veel tankopslagterminals geïnvesteerd in extra capaciteit of zijn ze van plan dit te doen.

Om het bunkeren van klimaatneutrale brandstoffen op beide platformen mogelijk te maken, heeft Port of Antwerp-Bruges risicoanalyses uitgevoerd voor alle soorten brandstof, zet de haven veiligheidsprotocollen op en zal ze de hoogste kwalificaties binnen haar bunkerecosysteem garanderen door een vergunningssysteem voor bunkeroperators te implementeren.

LAATSTE NIEUWS

Hijsspecialist Gabriëlse Transport tilt wagenpark naar hoger niveau met special edition...

De nieuwe Volvo FH 500 8x2-kraanauto van Gabriëlse Transport is méér dan een eyecatcher. De eerste Volvo-truck in de vloot is een eerbetoon van...