Clicky

donderdag 7 november 2024 - 04:02 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 412

In 2025 komen meer nieuwe asielzoekers dan eerder was geraamd

Eric van der Burg

DEN HAAG -Nog niet dit jaar maar wel in 2025 dienen naar verwachting veel meer mensen een asielverzoek in dan eerder gedacht. De raming is dat er op 1 januari 2026 mogelijk 133.500 opvangplekken voor hen nodig zijn, staat in de meerjarige prognose die demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Voor dit jaar is de schatting nog dat er 97.500 opvangplekken voor asielzoekers moeten zijn, 1500 meer dan eerder was verwacht.

De zogeheten spreidingswet, die ertoe moet leiden dat de opvang van asielzoekers beter is verdeeld over de gemeenten, gaat de komende twee jaar uit van een schatting van 96.000 plekken. Dat is dus veel minder dan waarvan de nieuwe prognose uitgaat. Van der Burg laat de capaciteit die is genoemd in de spreidingswet vooralsnog leidend zijn voor de gemeenten, die nu plannen maken om de opgave te gaan realiseren.

De spreidingswet is zeer gewenst door veel gemeenten en organisaties maar ook omstreden. De kritiek is dat gemeenten straks gedwongen kunnen worden om opvangplekken te regelen. Ongeveer de helft van de gemeenten weigert dat nog steeds.

Als blijkt dat volgend jaar de schatting van ruim 130.000 echt uitkomt, dan moeten volgens de bewindsman de gemeenten toch meer mensen opvangen. “Tenzij we erin slagen om twee dingen te doen: instroombeperking en statushouders uitplaatsen vanuit de asielcentra naar andere locaties”, zei Van der Burg na de ministerraad. Hij wijst op afspraken die in Europa zijn gemaakt en nieuwe die nog komen. “Maar het is ook voor een deel nu aan de onderhandelaars voor het nieuwe kabinet”. Dat ze niet blij zullen zijn met de stijging, kan hij inkomen. “Nou ja, het is wat het is. Als er geen nieuw kabinet komt, dan ligt het bij ons. Iemand moet het toch oplossen”.

De doorstroom van statushouders is belangrijk, omdat dan in de reguliere asielcentra plaats vrijkomt voor de nieuwkomers. Eind dit jaar zitten er naar verwachting 26.000 mensen met een status nog steeds in een asielzoekerscentrum. Gemeenten zijn verplicht huizen aan statushouders aan te bieden, maar ze lopen achter vanwege het woningtekort.

Gemeenten zouden in de eerste helft van 2024 voor 18.750 erkende vluchtelingen een woning moeten regelen. De achterstand van vorig jaar is 6400, dus voor 1 juli gaat het om 25.000 woningen, meldt Van der Burg. De tweede helft van dit jaar moeten nog eens 17.000 statushouders in een woning worden geplaatst, is de doelstelling.

Winst VDL keldert door einde autoproductie Nedcar en busproblemen

VDL

EINDHOVEN -De winst van industrieconcern VDL is vorig jaar fors gedaald door kosten rond het afbouwen van de autoproductie in de Limburgse autofabriek VDL Nedcar. Ook zag het bedrijf, met hoofdkantoor in Eindhoven, de verkopen van zijn bussentak flink afnemen door vertragingen van leveringen en door materiaaltekorten.

Onder de streep hield VDL 82 miljoen euro over, terwijl een jaar eerder nog 298 miljoen euro winst in de boeken stond. De autofabriek in Born maakte de laatste jaren Mini’s voor BMW, maar die autofabrikant heeft dit contract per maart dit jaar opgezegd. VDL heeft daardoor duizenden medewerkers ontslag aangezegd, wat voor de onderneming veel kosten met zich meebracht.

Bij de bussenproductie is VDL niet de enige fabrikant die moeilijkheden ondervindt. Onlangs meldde maker van elektrische bussen Ebusco uit Deurne ook al teleurstellende resultaten. De Belgische branchegenoot Van Hool staat zelfs op de rand van faillissement en heeft dringend geld nodig. Volgens Belgische media zou VDL samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull geïnteresseerd zijn om een deel van Van Hool over te nemen, maar VDL wilde dat eerder nog niet bevestigen.

Alles bij elkaar was er bij VDL vorig jaar wel sprake van een recordomzet. De opbrengsten groeiden met 10 procent naar bijna 6,4 miljard euro. VDL-toeleverbedrijven deden bijvoorbeeld goede zaken op het gebied van mechanica, elektronica en software. “Doordat in het jaar 2023 veel is goed gegaan, zijn we uitgekomen op een historisch hoge omzet”, verklaart president-directeur Willem van der Leegte.

De situatie bij VDL Nedcar en de bussentak trekt volgens hem evenwel “een zware wissel” op het resultaat. “Hierdoor zetten we alle zeilen bij om de investeringen op peil te kunnen houden die door onze klanten in andere activiteiten worden gevraagd.”

Het concern, dat in Nederland en andere landen in totaal zo’n 15.000 medewerkers telt, rekent voor 2024 op een omzetdaling. Dat komt vooral door het wegvallen van opbrengsten bij VDL Nedcar. De verwachting is wel dat het resultaat “iets” zal herstellen.

Momenteel werken er nog ongeveer 450 werknemers bij VDL Nedcar. Hoeveel van hen kunnen blijven is nog onduidelijk. Het bedrijf voert individuele gesprekken over hun toekomst.

MAN TGS 6×6 WS voor Gemeente Den Haag

DEN HAAG – De Gemeente Den Haag heeft een speciale MAN TGS in gebruik genomen voor het vervoer van afval vanaf het strand. Daarvoor moest de truck aan een aantal specifieke eisen voldoen. MAN Truck-dealer Leeuwen Trucks & Vans specificeerde deze bijzondere MAN.

De Gemeente Den Haag stelde een groot aantal specifieke eisen op in de aanbesteding voor de truck. Naast een grote terreinvaardigheid voor het rijden op het strand moest de truck geschikt zijn voor hoge laadvermogens, een kleine draaicirkel hebben en voorzien zijn van een cabine die plaats biedt aan drie inzittenden. Gunter van de Velde, wagenparkbeheerder van de Gemeente Den Haag: “Leeuwen Trucks & Vans kwam met de juiste specificatie naar voren met een truck die voldoet aan al onze eisen en wensen.”

Enkele montage rondom

De MAN TGS 33.470 6×6 is uitgevoerd met een hydraulisch geveerd en gestuurd Wide Spread tandemstel wat niet alleen een hoger laadvermogen geeft, maar ook een betere terreinvaardigheid. Bovendien zorgt het systeem voor een kleinere draaicirkel. Verder is de truck rondom uitgevoerd met Michelin 395/85R20 banden in enkele montage voor minder weerstand in het zand. Met het STIS semi-automatische banden aflaatsysteem kan de bandenspanning eenvoudig worden aangepast voor het rijden in het zand. De MAN TGS biedt plaats aan drie inzittenden.

Legen van afval containers

Het resultaat is een truck met een totaal toegestaan terreingewicht van 32.400 kilo met een hoog laadvermogen. De D26-motor levert 470 pk via de Tipmatic automatische versnellingsbak en de MAN G173 tussenbak met weg- en terreinversnellingen. De truck is voorzien van een Epsilon autolaadkraan met Easy Fold-systeem en een Palift haakarmsysteem. Daarmee is de truck ideaal voor het legen van afvalcontainers tot 3.000 liter op het strand van Scheveningen.

Twee 20-jarige mannen opgepakt om bangalijst Utrechtse studenten

UTRECHT – Twee twintigjarige Utrechters zijn opgepakt omdat zij verdacht worden van het maken van de eerste bangalijst over Utrechtse studenten die online circuleerde. Het Openbaar Ministerie (OM) bevestigt berichtgeving hierover van het AD.

De bangalijst waar de verdachten voor zijn aangehouden, is opgesteld door leden van het Utrechtsch Studenten Corps (USC). In de powerpointpresentatie worden leden van de vrouwelijke studentenvereniging UVSV “besproken op basis van hun uiterlijk”.

Later circuleerde er nog een bangalijst, maar het is niet bekend wie die heeft gemaakt. Het USC meldde aanwijzingen te hebben dat de tweede lijst niet door leden is gemaakt.

De verdachten zijn woensdag verhoord en konden daarna gaan. Een woordvoerder van het OM kan niet zeggen of de mannen lid zijn van het USC. In totaal liggen er vijftien aangiftes voor de zaak rondom de bangalijsten, meldt het OM. Het onderzoek loopt.

Het USC schorste eerder al een aantal leden naar aanleiding van de lijst. Ook besloten de Hogeschool Utrecht (HU) en de Universiteit Utrecht (UU) de studentenvereniging voor de rest van dit kalenderjaar niet meer financieel te steunen.

TLN: Afsluiting brug A7 kost transportsector circa 50 miljoen euro

PURMEREND – Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) verwacht dat transportondernemers circa 50 miljoen euro schade lijden door de gedeeltelijke afsluiting van de brug in de A7 bij Purmerend. Een woordvoerder benadrukt dat het om een zeer ruwe schatting gaat.

Rijkswaterstaat begon vrijdag met het versterken van de brug in de A7 bij Purmerend. Zwaar vrachtverkeer mag al sinds eind 2022 geen gebruik meer maken van de brug, maar deze wordt nu gedurende vijf maanden in één rijrichting afgesloten voor al het verkeer. De problemen met de A7 zijn volgens TLN kenmerkend voor een breder probleem met de Nederlandse infrastructuur.

“Er wordt te weinig uitgegeven aan beheer en onderhoud. Daardoor worden we steeds vaker overvallen door infrastructurele problemen die voorkomen hadden kunnen worden.”

Volgens werkgeversorganisatie VNO-NCW zal de schade voor ondernemers door de werkzaamheden aan de brug bij Purmerend zelfs in de honderden miljoenen euro’s lopen.

Reuters: Deutsche Bahn werkt aan ‘noodplan’ om kosten te besparen

Deutsche Bahn

BERLIJN – Deutsche Bahn werkt aan een soort noodplan om kosten te besparen en zo de miljardenverliezen bij het Duitse staatsspoorbedrijf tegen te gaan. Dat melden bronnen bij Deutsche Bahn aan persbureau Reuters. Vorig jaar leed de maatschappij een verlies van 2,4 miljard euro, ook is er een schuld van 34 miljard euro.

Volgens de ingewijden wordt gesproken over een “noodrem” bij de kosten binnen Deutsche Bahn. Er wordt nu gewerkt aan plannen waarbij het aannemen van nieuw personeel voortaan specifiek moet worden goedgekeurd door het hogere management. Ook moet in alle uitgaven gesneden worden, waaronder zakenreizen door personeel. Naar verluidt kan volgende week hier al een besluit over worden genomen door het bestuur van Deutsche Bahn.

De ingreep zou niet gelden voor het logistieke dochterbedrijf DB Schenker dat momenteel te koop staat.

Deutsche Bahn had vorig jaar en ook dit jaar te maken met een reeks stakingen. Ook zag het bedrijf de loonkosten voor personeel flink stijgen, net als de rentekosten. Daarnaast zijn de schulden toegenomen om zo de enorme investeringen in de vernieuwing van verouderde infrastructuur en spoor te financieren.

Opnieuw permanente bewoning geconstateerd op vakantiepark van Peter Gillis

Peter Gillis

TERNEUZEN – Bij een controle donderdag op vakantiepark Marina Beach in het Zeeuwse Hoek is op acht adressen permanente bewoning geconstateerd. Dat meldt de gemeente Terneuzen, waar Hoek onder valt, vrijdag.

Het vakantiepark behoort tot de Oostappen Groep, het bedrijf van televisiebekendheid Peter Gillis.

De afgelopen jaren vonden vaker controles plaats op het park. In december bleek nog dat er op tien adressen mogelijk sprake was van permanente bewoning. Met de controles wil de gemeente naar eigen zeggen ervoor zorgen dat mensen alleen op het vakantiepark verblijven om te recreëren.

In totaal zijn donderdag 21 adressen gecontroleerd. Voor de bewoners van de acht adressen waar permanente bewoning werd vastgesteld, dreigt een dwangsom of ze krijgen daadwerkelijk een dwangsom opgelegd.

Tegen Oostappen Groep loopt al een procedure vanwege de permanente bewoning, meldt de gemeente verder.

Dode door ongeval op A15, snelweg richting Nijmegen dicht [+foto]

VUREN – Een 50-jarige automobilist uit Tiel is vrijdag omgekomen door een ongeval met een vrachtwagen op de A15 ter hoogte van Vuren, meldt de Gelderse politie.

De snelweg richting Nijmegen is daardoor dicht tussen Arkel en Leerdam.

Rijkswaterstaat verwacht dat de weg rond 17.30 uur weer vrijgegeven wordt. Weggebruikers worden omgeleid vanaf knooppunt Gorinchem.

Twee jaar cel voor veroorzaken dodelijk ongeval op A325 door appen in auto

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 28-jarige man uit Lent tot een gevangenisstraf van 24 maanden, waarvan 8 voorwaardelijk. Daarbij krijgt de man een rijontzegging van vier jaar.

Hij veroorzaakte op de snelweg A325 in Elst een verkeersongeval waarbij drie personen zijn overleden en één slachtoffer zwaargewond raakte. De rechtbank verwijt de man roekeloos rijgedrag. De man reed aanzienlijk te hard, terwijl hij veelvuldig bezig was met zijn telefoon.

Het ongeval vond plaats in november 2021 op de snelweg A325 bij Elst. De man raakte in de 49 seconden voor het ongeluk in ieder geval 55 keer zijn telefoonscherm aan. Verder verstuurde hij in die tijd drie WhatsApp-berichten.

De man reed aanzienlijk te hard, 89 kilometer per uur, terwijl door matrixborden een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur werd aangegeven. Tijdens het ontstaan van een file botste de man achter op de auto van de slachtoffers.

Roekeloos rijgedrag

Volgens de rechtbank is het ongeval hiermee de schuld van de man. Hij gedroeg zich roekeloos in het verkeer. Roekeloosheid is de zwaarste vorm van schuld. Hij schond opzettelijk de verkeersregels in ernstige mate. Daarbij is de man over zijn telefoongebruik niet open geweest.
Door het ongeval overleden drie personen (76 jaar, 75 jaar en 9 jaar oud) en raakte één slachtoffer (8 jaar) zwaargewond. De nabestaanden en het slachtoffer ondervinden hiervan levenslang de gevolgen.

Strafoplegging

De rechtbank neemt het de man zeer kwalijk dat hij door zijn gevaarlijke verkeersgedrag anderen zoveel pijn, angst en schade toebracht. Met zijn handelen bracht hij, in meer algemene zin, de verkeersveiligheid ernstig in gevaar. Voor de man, andere verkeersdeelnemers en de samenleving als geheel moet duidelijk zijn dat dergelijk risicovol gedrag in het verkeer onaanvaardbaar is. De rechtbank legt de man een celstraf op van 24 maanden, waarvan 8 maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van 3 jaar. Daarnaast krijgt de man een rijontzegging van 4 jaar.

Schadevergoeding

Tot slot moet de man ook de gevraagde immateriële schadevergoeding (affectieschade) betalen. Het gaat hierbij om een bedrag van 7.500 euro aan de moeder van het 9-jarige slachtoffer, 2.500 euro aan de vader van het 9-jarige slachtoffer en 17.500 euro aan de broer van het 9-jarige slachtoffer.

Advocaat-generaal: krimp Schiphol niet zonder toestemming EU

Schiphol

DEN HAAG -De Nederlandse overheid mag het aantal vluchten op Schiphol niet zonder Europese toestemming beperken. Dat staat in een advies aan de Hoge Raad. In juli gaf het gerechtshof in Amsterdam nog “groen licht” voor plannen van de overheid om de geluidshinder op Schiphol tegen te gaan, maar die beslissing kan volgens de advocaat-generaal niet in stand blijven.

De Hoge Raad beraadt zich nog op een oordeel in de zaak. De advocaat-generaal is een belangrijke adviseur van de hoogste Nederlandse rechter. De adviezen worden vaak overgenomen, maar dat hoeft niet.

Het kabinet heeft het plan om het aantal vliegbewegingen op Schiphol deze zomer tot 460.000 te beperken, in november al voorlopig opgeschort. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) blijft erbij dat Schiphol op termijn moet krimpen om natuur, klimaat en leefomgeving te beschermen. Maar hij stelde vast dat het plan om daar al in 2024 mee te beginnen op te grote juridische bezwaren stuit.

Voor luchtvaartmaatschappijen is het advies van de advocaat-generaal nog steeds erg belangrijk. Zij waren in de zomer naar de Hoge Raad gestapt omdat de conclusies van het hof voor “onduidelijkheid en daarmee onzekerheid voor reizigers en de sector” zouden zorgen.

Het Amerikaanse transportministerie liet vorig jaar al weten dat het de opgelegde krimp, die ook Amerikaanse maatschappijen hard zou raken, beschouwde als een schending van internationale afspraken. Daardoor dreigden ook landingsrechten die KLM heeft op luchthavens in de Verenigde Staten in het gedrang te komen.

Later kwam daar een brief overheen waarin Europees transportcommissaris Adina Vălean haar zorgen uitte over de eerste stap uit het krimpplan. Die zou strijdig zijn met het Europees recht, omdat van tevoren niet goed is overlegd met de luchtvaartsector.

In zijn advies wijst de advocaat-generaal eveneens naar Brussel. Volgens hem had de Staat volgens Europese regels aan allerlei voorwaarden moeten voldoen. Het hof vond in juli dat het hier om een tijdelijke maatregel zou gaan die de Staat op deze manier wel kan invoeren zonder dat de Europese regels van belang zijn. Dit laatste wordt door de advocaat-generaal tegengesproken. Volgens hem zou er voor een tijdelijke maatregel helemaal geen uitzondering gelden.

KLM reageert met de opmerking zich te kunnen vinden in de woorden van de advocaat-generaal. De maatschappij zegt dat een schoner en stiller Schiphol ook kan zonder afname van het aantal vliegtuigbewegingen. “Wij wachten nu het arrest van de Hoge Raad hierover af.”

FNV: kabinet moet snel ontslagvergoeding failliete winkels regelen

faillissementsverkoop

UTRECHT – Het kabinet moet winkelmedewerkers die hun baan kwijtraken door een faillissement beter beschermen, vindt FNV. De vakbond wil dat het kabinet snel regelt dat deze werknemers wettelijk recht hebben op een ontslagvergoeding.

FNV heeft de afgelopen tijd veel meldingen gekregen van werknemers die geen vergoeding ontvingen bij het failliet gaan van hun winkelketen. Dit gebeurde onder meer bij personeel van BCC, Big Bazar en Scotch & Soda, aldus de vakbond.

Mogelijk krijgen meer winkelmedewerkers hier binnenkort mee te maken, denkt FNV-bestuurder Linda Vermeulen. “Voor de medewerkers van winkels waar nu gerommel is, zoals Blokker, is het belangrijk dat in de wet wordt vastgelegd dat zij ook bij eventueel faillissement recht krijgen op een ontslagvergoeding”, zegt ze.

Eigenaar schip Fremantle Highway vangt bot in kort geding

Fremantle Highway

DEN HAAG – De bestuursrechter is de aangewezen rechter om aan de hand van een volledig dossier te beoordelen of het schip de Fremantle Highway een afvalstof is. Bij de (gewone) kort gedingrechter is eigenaar KMS aan het verkeerde adres. Dat volgt uit een uitspraak in een kort geding bij de rechtbank Den Haag.

Vorig jaar brak er brand uit op het schip. KMS wil het schip vervoeren naar China voor reparatie, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet het schip als afvalstof waardoor het niet zomaar getransporteerd mag worden. KMS spande daarop dit kort geding aan. De rechter verklaart KMS niet-ontvankelijk in haar vorderingen.

Brand

Op 25 juli 2023 is brand uitgebroken aan boord van het schip Fremantle Highway. Hierdoor ontstond schade aan de lading, elektrische en hybride voertuigen, en aan het schip zelf. Nadat de brand was geblust is het schip eerst naar de Eemshaven en later naar de haven in Rotterdam gesleept. Daar bevindt het zich sinds 23 september 2023. Op 3 oktober 2023 hebben de eigenaren het schip verkocht aan het bedrijf KMS dat zetelt in Vijfhuizen.

KMS wil de Fremantle Highway laten vervoeren naar China om daar te worden gerepareerd. De Inspectie Leefomgeving en Transport wil niet zomaar meewerken aan de reis naar China. Zij vindt dat het schip door de brand een afvalstof is. ILT vindt dat dat er eerst een zogenoemde kennisgeving op grond van Europese regels moet worden gedaan. Als die er is, met een dossier met noodzakelijke informatie, kan er snel beslist worden of het schip wel of niet naar China kan worden gebracht. Mocht KMS het niet eens zijn met de beslissing die dan genomen wordt, dan kan het bedrijf naar de bestuursrechter om een voorlopige (spoed)voorziening te vragen, vindt de ILT.

KMS vindt een kennisgevingprocedure niet nodig omdat het schip geen afvalstof is. Het bedrijf wil via dit kort geding bereiken dat het schip alsnog naar China kan worden gevaren.

Oordeel rechtbank

De kortgedingrechter oordeelt dat de kennisgevingsprocedure de juiste weg is voor een goede beoordeling van de staat van het schip. Dan komen alle belangrijke gegevens op tafel. Dat KMS vindt dat er geen sprake is van afvalstof, maakt dit niet anders. Als de ILT erbij blijft dat het schip wel een afvalstof is, dan kan KMS bezwaar aantekenen en in beroep gaan bij de bestuursrechter. Die rechter is primair geëquipeerd om aan de hand van het volledige dossier duidelijkheid te geven of het schip als afvalstof moet worden aangemerkt.

KMS kan hangende de behandeling van het bezwaar, op korte termijn een voorlopige voorziening vragen om zo een voorlopig rechterlijk oordeel hierover te krijgen. Zo kan KMS toch op relatief korte termijn een toetsing krijgen van het standpunt van de ILT door de (voor kwesties als deze gespecialiseerde) bestuursrechter, oordeelt de kortgedingrechter. Daarom is de weg naar de civiele rechter afgesloten.

PVV wil geen Nexit meer, maar EU van binnenuit veranderen

Wilders

DEN HAAG – De PVV wil zich in het Europees Parlement hard maken om “Nederland weer op 1” te zetten, maar zwijgt in haar verkiezingsprogramma inmiddels over het verlaten van de EU. In het vorige EU-programma uit 2019 werd nog wel gepleit voor een zogeheten Nexit. “We zullen keihard werken om de Unie van binnenuit te veranderen”, schrijft de PVV nu. Ook is “intensieve economische samenwerking” volgens de PVV “in ons belang”.

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in november riep de PVV nog op tot een bindend referendum over een Nexit. Daarover staat nu niets in het programma voor de Europese verkiezingen die begin juni zijn. Wel wil de PVV de Nederlandse “soevereiniteit koesteren en beschermen”, bijvoorbeeld door vast te houden aan het vetorecht dat lidstaten hebben.

Lijsttrekker voor de EU-verkiezingen is Sebastiaan Stöteler uit Almelo. Hij is daar fractievoorzitter in de gemeenteraad en ook fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Overijssel. Op twee staat Marieke Ehlers en op drie Auke Zijlstra die al eerder in het parlement zat. De vierde plaats is voor Sebastian Kruis, gemeenteraadslid in Den Haag en ook voorlichter van de PVV-fractie in de Tweede Kamer.

Zeven pagina’s

In het programma, dat bestaat uit zeven pagina’s tekst, pleit de partij van Geert Wilders voor “samenwerking met gelijkgestemden” en een einde aan “eurofiele dromen”. Ook wil de PVV Europese regels aanpassen, zodat lidstaten zelf meer kunnen bepalen hoeveel migranten ze opnemen.

De partij steunt Oekraïne in haar strijd “tegen de Russische agressor”, maar zegt niet hoeveel geld ze daarvoor wil uittrekken. De PVV zegt verder voorstander te zijn van Europese defensiesamenwerking, iets waar de partij zich eerder niet zo duidelijk voor uitsprak. Nog steeds is de PVV tegen een Europees leger, of een eurocommissaris van Defensie.

Eén A4

Wilders’ partij spreekt zich nu niet meer uit tegen de islam in haar programma. In 2019 besteedde de partij er nog een alinea aan, terwijl het programma toen nog uit slechts één A4 bestond. De EU zou zich schuldig maken aan “islamisering” en “het voortbestaan van ons land, ons volk, onze nationale identiteit en eigen cultuur moet de eerste prioriteit worden”, schreef de partij toen. Ook in het landelijke verkiezingsprogramma van vorig jaar sprak de PVV zich expliciet uit tegen de islam.

Het Europese klimaatbeleid moet volgens de PVV gebaseerd zijn op “gezond verstand”. De partij wil dijken verhogen en meer ruimte geven aan rivieren.

Man aangehouden voor fraude met VCA-examens

Examen

DEN HAAG – De Opsporingsdienst van de Nederlandse Arbeidsinspectie heeft een 62-jarige man uit Friesland aangehouden voor vermoedelijke fraude met examens voor VCA-diploma’s. Met een VCA-diploma laten werknemers in bepaalde sectoren zien basiskennis te hebben over veiligheid, gezondheid en milieu.

De verdenking is dat de man als examinator juiste antwoorden aanwees aan kandidaten of deze zelf invulde tijdens examens. De Stichting Samenwerken Voor Veiligheid (SSVV), eigenaar van het examenstelsel, heeft in deze zaak 1300 VCA-diploma’s ongeldig verklaard. Daarnaast is de examinator op non-actief gezet en vervolgens ontslagen.

VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers. Om in Nederland bij een VCA-gecertificeerd bedrijf te kunnen werken is een VCA-diploma vereist.

Het onderzoek naar de fraude met examens richtte zich op een periode van begin 2019 tot begin 2021. De zaak kwam aan het licht via toezichthouder Stichting Examenkamer. Eind 2020 vond er bij een groep onvoldoende of niet Nederlands sprekende kandidaten een examen plaats. Op dat moment was er toezicht van de Examenkamer. De kandidaten zakten toen allemaal.

Vijf dagen later was er weer een examen voor dezelfde groep, maar dit keer zonder toezicht. Alle kandidaten slaagden toen voor het examen. Dat examen werd vervolgens ongeldig verklaard en de kandidaten moesten opnieuw examen onder toezicht doen. Alle kandidaten zakten vervolgens weer.

Uit het onderzoek van de Opsporingsdienst van de Nederlandse Arbeidsinspectie kwam naar voren dat de examinator de juiste antwoorden aanwees aan de kandidaten of zelf invulde tijdens de examens. De examinator werkte daarbij vermoedelijk nauw samen met de opleider. Deze opleider richtte zich specifiek op kandidaten die moeite hebben met leren of die de Nederlandse taal onvoldoende machtig waren en bood een alles-in-één pakket aan. Hij beloofde in zijn reclameslogan ook een slagingsgarantie. Dat is opvallend, want een opleider gaat niet over de uitslag van een examen. Een examinator hoort daarnaast onafhankelijk te zijn en niet samen te werken met een opleider.

De SSVV heeft in deze zaak 1300 VCA-diploma’s ongeldig verklaard. Werkgevers kunnen via de website van de SSVV het Centraal Diploma Register (CDR) raadplegen. Daar kan worden nagegaan of een VCA-diploma ongeldig is verklaard. Het register is openbaar.

Van der Poel ziet gevaar in chicane bij Parijs-Roubaix

Van der Poel

PARIJS – Mathieu van der Poel is dieper ingegaan op de omstreden U-bocht die de organisatoren van wielerklassieker Parijs-Roubaix hebben ingebouwd voor het Bos van Wallers. De Nederlander is er zeker van dat de parcoursaanpassing voor problemen gaat zorgen.

“Kijk, het is goed dat ze iets anders proberen. Maar naar mijn mening is die chicane niet de manier waarop het moet gebeuren”, zei Van der Poel in aanloop naar de wedstrijd zondag. “Volgens mij wordt het juist nog gevaarlijker.” Hij is met name bang dat het remmen en het maken van een scherpe bocht lastig zal zijn met zoveel renners.

Met de ingebouwde chicane hoopt de organisatie het peloton te vertragen bij de beruchte kasseistrook. De laatste tijd zijn er meerdere grote valpartijen geweest in het wielrennen en dat wil de organisatie voorkomen. Donderdag nog gingen er meerdere renners hard onderuit in de vierde etappe van de Ronde van het Baskenland.

Risico

Ondanks dat is Van der Poel, die Parijs-Roubaix vorig jaar won, niet blij met de nieuwe maatregel zondag. Op X liet hij donderdag al zijn ongenoegen uit: “Is dit een grap?”, zo schreef hij.

Vrijdag zei Van der Poel wel dat de renners zelf uiteindelijk het grootste risico vormen tijdens een wedstrijd. “Wij nemen de risico’s. Dat het is grootste probleem, Iedereen wil op hetzelfde moment voorin zitten en dat is gewoon onmogelijk. En ik doe er zelf ook aan mee.”

De 29-jarige Van der Poel wil zondag zijn titel verdedigen in de Noord-Franse klassieker. Hij is de grote favoriet. Afgelopen zondag won hij nog de Ronde van Vlaanderen voor de derde keer.

LAATSTE NIEUWS