Clicky

woensdag 6 november 2024 - 14:29 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 411

Tunnels A73 bij Roermond weer dicht voor groot onderhoud

A73

ROERMOND – De tunnels van de A73 bij Roermond gaan de komende maanden opnieuw op meerdere momenten dicht voor het verkeer vanwege groot onderhoud. Het verkeer wordt dan omgeleid, maakte Rijkswaterstaat vrijdag bekend. Met name in juli en augustus gaan de tunnels enkele dagen en weken dicht voor het verkeer. Rijkswaterstaat waarschuwt alvast voor verkeershinder. Mensen wordt geadviseerd waar mogelijk de fiets te pakken of het openbaar vervoer.

De tunnels waren vorig jaar ook al wekenlang afgesloten voor alle verkeer voor onderhoud en renovatie. Die werkzaamheden worden de komende maanden afgerond. De tunnels zijn in 2008 in gebruik genomen, een aantal veiligheidssystemen was volgens de dienst aan vervanging toe.

In de tunnels worden onder meer camera’s en ventilatoren vervangen, en er wordt gewerkt aan de verlichting, omroepinstallatie en verkeersystemen. Om dat te kunnen doen moeten de tunnels volgens Rijkswaterstaat deels of volledig dicht.

Het laatste weekend van april beginnen de afsluitingen, waarbij de tunnels van vrijdagavond 26 april tot maandagochtend 29 april gesloten zijn. Tussen 13 en 18 mei volgen nog enkele nachtafsluitingen. De tunnels gaan volledig dicht in beide richtingen van vrijdagavond 5 juli tot woensdagochtend 10 juli, van vrijdagavond 26 juli tot woensdagochtend 31 juli, en van woensdagavond 14 augustus tot maandagochtend 19 augustus.

Daarnaast zijn er twee lange afsluitingen, één in noordelijke richting van woensdagochtend 10 juli tot vrijdagavond 26 juli, en één in zuidelijke richting van woensdagochtend 31 juli tot woensdagavond 14 augustus.

Het verkeer wordt omgeleid door Swalmen en Roermond. Volgens Rijkswaterstaat maken dagelijks bijna 50.000 voertuigen gebruik van de tunnels.

Aardbeving treft New York en omgeving

New York Aardbeving

NEW YORK – De stad New York en omgeving zijn vrijdag getroffen door een aardbeving met een kracht van 4.8, meldt het Amerikaanse geologische instituut USGS. De gevolgen lijken beperkt. Er zijn geen meldingen bekend van gewonden of grote schade.

New Yorkers kunnen doorgaan met hun dagelijkse bezigheden, vertelde de New Yorkse burgemeester Eric Adams tijdens een persconferentie. De situatie wordt verder in de gaten gehouden en er vinden inspecties plaats. Scholen blijven open. De autoriteiten houden rekening met eventuele naschokken en adviseren mensen zich hierop voor te bereiden.

Het epicentrum van de beving lag in de staat New Jersey, maar was te voelen in het aangrenzende New York en andere nabijgelegen staten. De beving deed zich voor bij de plaats Lebanon, op een diepte van 4,7 kilometer. De beving had korte tijd gevolgen voor het vliegverkeer in meerdere staten, meldde de Amerikaanse luchtvaartautoriteit (FAA). Maar er kan weer worden gevlogen van en naar alle vliegvelden in New York.

Biden

New Yorkers werden vlak na de beving via een melding op hun telefoons geadviseerd binnen te blijven en bij verwondingen de nooddiensten te bellen, aldus The New York Times. In die melding stond een linkje naar een pagina van de USGS met informatie over wat mensen kunnen doen om zichzelf tijdens een aardbeving te beschermen.

President Joe Biden is op de hoogste gesteld van de aardbeving. Het Witte Huis staat in contact met landelijke, staats- en lokale functionarissen, meldt een woordvoerder.

Van Praag registreert aandelen Ajax ruim drie maanden te laat

AMSTERDAM – Voorzitter Michael van Praag van de raad van commissarissen van Ajax heeft verzuimd om zijn eigen honderd aandelen van de club uit Amsterdam bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) te laten registreren. Hij heeft dat volgens de club uit de hoofdstad alsnog gedaan nadat de NOS hem daarop geattendeerd had.

Volgens Van Praag was er sprake van een “administratieve omissie van een feit dat bij de markt wel volledig bekend was”. Hij is zo’n vier maanden voorzitter van de rvc van Ajax en had zijn aandelen binnen twee weken bij de AFM moeten melden.

De fout van Van Praag komt op een ongelukkig moment. De rvc van Ajax, onder leiding van Van Praag, schorste afgelopen dinsdag algemeen directeur Alex Kroes omdat hij zich schuldig zou hebben gemaakt aan handelen met voorkennis van het aandeel Ajax. Kroes schafte een week voor zijn benoeming nog eens 17.000 aandelen Ajax aan. Hij deed dat naar eigen zeggen niet om winst te maken. “Het leek mij een positief signaal om vertrouwen in de club en naar aandeelhouders uit te stralen”, reageerde hij.

De zaken van Kroes en Van Praag staan op zich en laten zich niet vergelijken. Kroes heeft 42.500 aandelen Ajax. Handelen met voorkennis in aandelen is strafbaar en kan zelfs tot een celstraf leiden. Van Praag kan voor zijn fout een boete krijgen.

Van Praag was dinsdag nog zeer verbaasd dat Kroes de regels van beursgenoteerde bedrijven niet kende. “Hij zei dat het allemaal niet zo erg was en dat hij niet alle regels kende”, zei hij over Kroes. “Maar je moet natuurlijk wel de regels kennen als je zo actief bent op de beurs en je wordt CEO van een beursgenoteerd bedrijf. Hij mocht pas op 15 maart beginnen en heeft ruim een half jaar de tijd gehad om zich in te lezen. Handelen met voorkennis is een misdrijf, dat kunnen we niet tolereren. Dat kunnen we ook niet aan onze stakeholders verkopen.”

In 2025 komen meer nieuwe asielzoekers dan eerder was geraamd

Eric van der Burg

DEN HAAG -Nog niet dit jaar maar wel in 2025 dienen naar verwachting veel meer mensen een asielverzoek in dan eerder gedacht. De raming is dat er op 1 januari 2026 mogelijk 133.500 opvangplekken voor hen nodig zijn, staat in de meerjarige prognose die demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Voor dit jaar is de schatting nog dat er 97.500 opvangplekken voor asielzoekers moeten zijn, 1500 meer dan eerder was verwacht.

De zogeheten spreidingswet, die ertoe moet leiden dat de opvang van asielzoekers beter is verdeeld over de gemeenten, gaat de komende twee jaar uit van een schatting van 96.000 plekken. Dat is dus veel minder dan waarvan de nieuwe prognose uitgaat. Van der Burg laat de capaciteit die is genoemd in de spreidingswet vooralsnog leidend zijn voor de gemeenten, die nu plannen maken om de opgave te gaan realiseren.

De spreidingswet is zeer gewenst door veel gemeenten en organisaties maar ook omstreden. De kritiek is dat gemeenten straks gedwongen kunnen worden om opvangplekken te regelen. Ongeveer de helft van de gemeenten weigert dat nog steeds.

Als blijkt dat volgend jaar de schatting van ruim 130.000 echt uitkomt, dan moeten volgens de bewindsman de gemeenten toch meer mensen opvangen. “Tenzij we erin slagen om twee dingen te doen: instroombeperking en statushouders uitplaatsen vanuit de asielcentra naar andere locaties”, zei Van der Burg na de ministerraad. Hij wijst op afspraken die in Europa zijn gemaakt en nieuwe die nog komen. “Maar het is ook voor een deel nu aan de onderhandelaars voor het nieuwe kabinet”. Dat ze niet blij zullen zijn met de stijging, kan hij inkomen. “Nou ja, het is wat het is. Als er geen nieuw kabinet komt, dan ligt het bij ons. Iemand moet het toch oplossen”.

De doorstroom van statushouders is belangrijk, omdat dan in de reguliere asielcentra plaats vrijkomt voor de nieuwkomers. Eind dit jaar zitten er naar verwachting 26.000 mensen met een status nog steeds in een asielzoekerscentrum. Gemeenten zijn verplicht huizen aan statushouders aan te bieden, maar ze lopen achter vanwege het woningtekort.

Gemeenten zouden in de eerste helft van 2024 voor 18.750 erkende vluchtelingen een woning moeten regelen. De achterstand van vorig jaar is 6400, dus voor 1 juli gaat het om 25.000 woningen, meldt Van der Burg. De tweede helft van dit jaar moeten nog eens 17.000 statushouders in een woning worden geplaatst, is de doelstelling.

Winst VDL keldert door einde autoproductie Nedcar en busproblemen

VDL

EINDHOVEN -De winst van industrieconcern VDL is vorig jaar fors gedaald door kosten rond het afbouwen van de autoproductie in de Limburgse autofabriek VDL Nedcar. Ook zag het bedrijf, met hoofdkantoor in Eindhoven, de verkopen van zijn bussentak flink afnemen door vertragingen van leveringen en door materiaaltekorten.

Onder de streep hield VDL 82 miljoen euro over, terwijl een jaar eerder nog 298 miljoen euro winst in de boeken stond. De autofabriek in Born maakte de laatste jaren Mini’s voor BMW, maar die autofabrikant heeft dit contract per maart dit jaar opgezegd. VDL heeft daardoor duizenden medewerkers ontslag aangezegd, wat voor de onderneming veel kosten met zich meebracht.

Bij de bussenproductie is VDL niet de enige fabrikant die moeilijkheden ondervindt. Onlangs meldde maker van elektrische bussen Ebusco uit Deurne ook al teleurstellende resultaten. De Belgische branchegenoot Van Hool staat zelfs op de rand van faillissement en heeft dringend geld nodig. Volgens Belgische media zou VDL samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull geïnteresseerd zijn om een deel van Van Hool over te nemen, maar VDL wilde dat eerder nog niet bevestigen.

Alles bij elkaar was er bij VDL vorig jaar wel sprake van een recordomzet. De opbrengsten groeiden met 10 procent naar bijna 6,4 miljard euro. VDL-toeleverbedrijven deden bijvoorbeeld goede zaken op het gebied van mechanica, elektronica en software. “Doordat in het jaar 2023 veel is goed gegaan, zijn we uitgekomen op een historisch hoge omzet”, verklaart president-directeur Willem van der Leegte.

De situatie bij VDL Nedcar en de bussentak trekt volgens hem evenwel “een zware wissel” op het resultaat. “Hierdoor zetten we alle zeilen bij om de investeringen op peil te kunnen houden die door onze klanten in andere activiteiten worden gevraagd.”

Het concern, dat in Nederland en andere landen in totaal zo’n 15.000 medewerkers telt, rekent voor 2024 op een omzetdaling. Dat komt vooral door het wegvallen van opbrengsten bij VDL Nedcar. De verwachting is wel dat het resultaat “iets” zal herstellen.

Momenteel werken er nog ongeveer 450 werknemers bij VDL Nedcar. Hoeveel van hen kunnen blijven is nog onduidelijk. Het bedrijf voert individuele gesprekken over hun toekomst.

MAN TGS 6×6 WS voor Gemeente Den Haag

DEN HAAG – De Gemeente Den Haag heeft een speciale MAN TGS in gebruik genomen voor het vervoer van afval vanaf het strand. Daarvoor moest de truck aan een aantal specifieke eisen voldoen. MAN Truck-dealer Leeuwen Trucks & Vans specificeerde deze bijzondere MAN.

De Gemeente Den Haag stelde een groot aantal specifieke eisen op in de aanbesteding voor de truck. Naast een grote terreinvaardigheid voor het rijden op het strand moest de truck geschikt zijn voor hoge laadvermogens, een kleine draaicirkel hebben en voorzien zijn van een cabine die plaats biedt aan drie inzittenden. Gunter van de Velde, wagenparkbeheerder van de Gemeente Den Haag: “Leeuwen Trucks & Vans kwam met de juiste specificatie naar voren met een truck die voldoet aan al onze eisen en wensen.”

Enkele montage rondom

De MAN TGS 33.470 6×6 is uitgevoerd met een hydraulisch geveerd en gestuurd Wide Spread tandemstel wat niet alleen een hoger laadvermogen geeft, maar ook een betere terreinvaardigheid. Bovendien zorgt het systeem voor een kleinere draaicirkel. Verder is de truck rondom uitgevoerd met Michelin 395/85R20 banden in enkele montage voor minder weerstand in het zand. Met het STIS semi-automatische banden aflaatsysteem kan de bandenspanning eenvoudig worden aangepast voor het rijden in het zand. De MAN TGS biedt plaats aan drie inzittenden.

Legen van afval containers

Het resultaat is een truck met een totaal toegestaan terreingewicht van 32.400 kilo met een hoog laadvermogen. De D26-motor levert 470 pk via de Tipmatic automatische versnellingsbak en de MAN G173 tussenbak met weg- en terreinversnellingen. De truck is voorzien van een Epsilon autolaadkraan met Easy Fold-systeem en een Palift haakarmsysteem. Daarmee is de truck ideaal voor het legen van afvalcontainers tot 3.000 liter op het strand van Scheveningen.

Twee 20-jarige mannen opgepakt om bangalijst Utrechtse studenten

UTRECHT – Twee twintigjarige Utrechters zijn opgepakt omdat zij verdacht worden van het maken van de eerste bangalijst over Utrechtse studenten die online circuleerde. Het Openbaar Ministerie (OM) bevestigt berichtgeving hierover van het AD.

De bangalijst waar de verdachten voor zijn aangehouden, is opgesteld door leden van het Utrechtsch Studenten Corps (USC). In de powerpointpresentatie worden leden van de vrouwelijke studentenvereniging UVSV “besproken op basis van hun uiterlijk”.

Later circuleerde er nog een bangalijst, maar het is niet bekend wie die heeft gemaakt. Het USC meldde aanwijzingen te hebben dat de tweede lijst niet door leden is gemaakt.

De verdachten zijn woensdag verhoord en konden daarna gaan. Een woordvoerder van het OM kan niet zeggen of de mannen lid zijn van het USC. In totaal liggen er vijftien aangiftes voor de zaak rondom de bangalijsten, meldt het OM. Het onderzoek loopt.

Het USC schorste eerder al een aantal leden naar aanleiding van de lijst. Ook besloten de Hogeschool Utrecht (HU) en de Universiteit Utrecht (UU) de studentenvereniging voor de rest van dit kalenderjaar niet meer financieel te steunen.

TLN: Afsluiting brug A7 kost transportsector circa 50 miljoen euro

PURMEREND – Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) verwacht dat transportondernemers circa 50 miljoen euro schade lijden door de gedeeltelijke afsluiting van de brug in de A7 bij Purmerend. Een woordvoerder benadrukt dat het om een zeer ruwe schatting gaat.

Rijkswaterstaat begon vrijdag met het versterken van de brug in de A7 bij Purmerend. Zwaar vrachtverkeer mag al sinds eind 2022 geen gebruik meer maken van de brug, maar deze wordt nu gedurende vijf maanden in één rijrichting afgesloten voor al het verkeer. De problemen met de A7 zijn volgens TLN kenmerkend voor een breder probleem met de Nederlandse infrastructuur.

“Er wordt te weinig uitgegeven aan beheer en onderhoud. Daardoor worden we steeds vaker overvallen door infrastructurele problemen die voorkomen hadden kunnen worden.”

Volgens werkgeversorganisatie VNO-NCW zal de schade voor ondernemers door de werkzaamheden aan de brug bij Purmerend zelfs in de honderden miljoenen euro’s lopen.

Reuters: Deutsche Bahn werkt aan ‘noodplan’ om kosten te besparen

Deutsche Bahn

BERLIJN – Deutsche Bahn werkt aan een soort noodplan om kosten te besparen en zo de miljardenverliezen bij het Duitse staatsspoorbedrijf tegen te gaan. Dat melden bronnen bij Deutsche Bahn aan persbureau Reuters. Vorig jaar leed de maatschappij een verlies van 2,4 miljard euro, ook is er een schuld van 34 miljard euro.

Volgens de ingewijden wordt gesproken over een “noodrem” bij de kosten binnen Deutsche Bahn. Er wordt nu gewerkt aan plannen waarbij het aannemen van nieuw personeel voortaan specifiek moet worden goedgekeurd door het hogere management. Ook moet in alle uitgaven gesneden worden, waaronder zakenreizen door personeel. Naar verluidt kan volgende week hier al een besluit over worden genomen door het bestuur van Deutsche Bahn.

De ingreep zou niet gelden voor het logistieke dochterbedrijf DB Schenker dat momenteel te koop staat.

Deutsche Bahn had vorig jaar en ook dit jaar te maken met een reeks stakingen. Ook zag het bedrijf de loonkosten voor personeel flink stijgen, net als de rentekosten. Daarnaast zijn de schulden toegenomen om zo de enorme investeringen in de vernieuwing van verouderde infrastructuur en spoor te financieren.

Opnieuw permanente bewoning geconstateerd op vakantiepark van Peter Gillis

Peter Gillis

TERNEUZEN – Bij een controle donderdag op vakantiepark Marina Beach in het Zeeuwse Hoek is op acht adressen permanente bewoning geconstateerd. Dat meldt de gemeente Terneuzen, waar Hoek onder valt, vrijdag.

Het vakantiepark behoort tot de Oostappen Groep, het bedrijf van televisiebekendheid Peter Gillis.

De afgelopen jaren vonden vaker controles plaats op het park. In december bleek nog dat er op tien adressen mogelijk sprake was van permanente bewoning. Met de controles wil de gemeente naar eigen zeggen ervoor zorgen dat mensen alleen op het vakantiepark verblijven om te recreëren.

In totaal zijn donderdag 21 adressen gecontroleerd. Voor de bewoners van de acht adressen waar permanente bewoning werd vastgesteld, dreigt een dwangsom of ze krijgen daadwerkelijk een dwangsom opgelegd.

Tegen Oostappen Groep loopt al een procedure vanwege de permanente bewoning, meldt de gemeente verder.

Dode door ongeval op A15, snelweg richting Nijmegen dicht [+foto]

VUREN – Een 50-jarige automobilist uit Tiel is vrijdag omgekomen door een ongeval met een vrachtwagen op de A15 ter hoogte van Vuren, meldt de Gelderse politie.

De snelweg richting Nijmegen is daardoor dicht tussen Arkel en Leerdam.

Rijkswaterstaat verwacht dat de weg rond 17.30 uur weer vrijgegeven wordt. Weggebruikers worden omgeleid vanaf knooppunt Gorinchem.

Twee jaar cel voor veroorzaken dodelijk ongeval op A325 door appen in auto

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 28-jarige man uit Lent tot een gevangenisstraf van 24 maanden, waarvan 8 voorwaardelijk. Daarbij krijgt de man een rijontzegging van vier jaar.

Hij veroorzaakte op de snelweg A325 in Elst een verkeersongeval waarbij drie personen zijn overleden en één slachtoffer zwaargewond raakte. De rechtbank verwijt de man roekeloos rijgedrag. De man reed aanzienlijk te hard, terwijl hij veelvuldig bezig was met zijn telefoon.

Het ongeval vond plaats in november 2021 op de snelweg A325 bij Elst. De man raakte in de 49 seconden voor het ongeluk in ieder geval 55 keer zijn telefoonscherm aan. Verder verstuurde hij in die tijd drie WhatsApp-berichten.

De man reed aanzienlijk te hard, 89 kilometer per uur, terwijl door matrixborden een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur werd aangegeven. Tijdens het ontstaan van een file botste de man achter op de auto van de slachtoffers.

Roekeloos rijgedrag

Volgens de rechtbank is het ongeval hiermee de schuld van de man. Hij gedroeg zich roekeloos in het verkeer. Roekeloosheid is de zwaarste vorm van schuld. Hij schond opzettelijk de verkeersregels in ernstige mate. Daarbij is de man over zijn telefoongebruik niet open geweest.
Door het ongeval overleden drie personen (76 jaar, 75 jaar en 9 jaar oud) en raakte één slachtoffer (8 jaar) zwaargewond. De nabestaanden en het slachtoffer ondervinden hiervan levenslang de gevolgen.

Strafoplegging

De rechtbank neemt het de man zeer kwalijk dat hij door zijn gevaarlijke verkeersgedrag anderen zoveel pijn, angst en schade toebracht. Met zijn handelen bracht hij, in meer algemene zin, de verkeersveiligheid ernstig in gevaar. Voor de man, andere verkeersdeelnemers en de samenleving als geheel moet duidelijk zijn dat dergelijk risicovol gedrag in het verkeer onaanvaardbaar is. De rechtbank legt de man een celstraf op van 24 maanden, waarvan 8 maanden voorwaardelijk, met een proeftijd van 3 jaar. Daarnaast krijgt de man een rijontzegging van 4 jaar.

Schadevergoeding

Tot slot moet de man ook de gevraagde immateriële schadevergoeding (affectieschade) betalen. Het gaat hierbij om een bedrag van 7.500 euro aan de moeder van het 9-jarige slachtoffer, 2.500 euro aan de vader van het 9-jarige slachtoffer en 17.500 euro aan de broer van het 9-jarige slachtoffer.

Advocaat-generaal: krimp Schiphol niet zonder toestemming EU

Schiphol

DEN HAAG -De Nederlandse overheid mag het aantal vluchten op Schiphol niet zonder Europese toestemming beperken. Dat staat in een advies aan de Hoge Raad. In juli gaf het gerechtshof in Amsterdam nog “groen licht” voor plannen van de overheid om de geluidshinder op Schiphol tegen te gaan, maar die beslissing kan volgens de advocaat-generaal niet in stand blijven.

De Hoge Raad beraadt zich nog op een oordeel in de zaak. De advocaat-generaal is een belangrijke adviseur van de hoogste Nederlandse rechter. De adviezen worden vaak overgenomen, maar dat hoeft niet.

Het kabinet heeft het plan om het aantal vliegbewegingen op Schiphol deze zomer tot 460.000 te beperken, in november al voorlopig opgeschort. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) blijft erbij dat Schiphol op termijn moet krimpen om natuur, klimaat en leefomgeving te beschermen. Maar hij stelde vast dat het plan om daar al in 2024 mee te beginnen op te grote juridische bezwaren stuit.

Voor luchtvaartmaatschappijen is het advies van de advocaat-generaal nog steeds erg belangrijk. Zij waren in de zomer naar de Hoge Raad gestapt omdat de conclusies van het hof voor “onduidelijkheid en daarmee onzekerheid voor reizigers en de sector” zouden zorgen.

Het Amerikaanse transportministerie liet vorig jaar al weten dat het de opgelegde krimp, die ook Amerikaanse maatschappijen hard zou raken, beschouwde als een schending van internationale afspraken. Daardoor dreigden ook landingsrechten die KLM heeft op luchthavens in de Verenigde Staten in het gedrang te komen.

Later kwam daar een brief overheen waarin Europees transportcommissaris Adina Vălean haar zorgen uitte over de eerste stap uit het krimpplan. Die zou strijdig zijn met het Europees recht, omdat van tevoren niet goed is overlegd met de luchtvaartsector.

In zijn advies wijst de advocaat-generaal eveneens naar Brussel. Volgens hem had de Staat volgens Europese regels aan allerlei voorwaarden moeten voldoen. Het hof vond in juli dat het hier om een tijdelijke maatregel zou gaan die de Staat op deze manier wel kan invoeren zonder dat de Europese regels van belang zijn. Dit laatste wordt door de advocaat-generaal tegengesproken. Volgens hem zou er voor een tijdelijke maatregel helemaal geen uitzondering gelden.

KLM reageert met de opmerking zich te kunnen vinden in de woorden van de advocaat-generaal. De maatschappij zegt dat een schoner en stiller Schiphol ook kan zonder afname van het aantal vliegtuigbewegingen. “Wij wachten nu het arrest van de Hoge Raad hierover af.”

FNV: kabinet moet snel ontslagvergoeding failliete winkels regelen

faillissementsverkoop

UTRECHT – Het kabinet moet winkelmedewerkers die hun baan kwijtraken door een faillissement beter beschermen, vindt FNV. De vakbond wil dat het kabinet snel regelt dat deze werknemers wettelijk recht hebben op een ontslagvergoeding.

FNV heeft de afgelopen tijd veel meldingen gekregen van werknemers die geen vergoeding ontvingen bij het failliet gaan van hun winkelketen. Dit gebeurde onder meer bij personeel van BCC, Big Bazar en Scotch & Soda, aldus de vakbond.

Mogelijk krijgen meer winkelmedewerkers hier binnenkort mee te maken, denkt FNV-bestuurder Linda Vermeulen. “Voor de medewerkers van winkels waar nu gerommel is, zoals Blokker, is het belangrijk dat in de wet wordt vastgelegd dat zij ook bij eventueel faillissement recht krijgen op een ontslagvergoeding”, zegt ze.

Eigenaar schip Fremantle Highway vangt bot in kort geding

Fremantle Highway

DEN HAAG – De bestuursrechter is de aangewezen rechter om aan de hand van een volledig dossier te beoordelen of het schip de Fremantle Highway een afvalstof is. Bij de (gewone) kort gedingrechter is eigenaar KMS aan het verkeerde adres. Dat volgt uit een uitspraak in een kort geding bij de rechtbank Den Haag.

Vorig jaar brak er brand uit op het schip. KMS wil het schip vervoeren naar China voor reparatie, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet het schip als afvalstof waardoor het niet zomaar getransporteerd mag worden. KMS spande daarop dit kort geding aan. De rechter verklaart KMS niet-ontvankelijk in haar vorderingen.

Brand

Op 25 juli 2023 is brand uitgebroken aan boord van het schip Fremantle Highway. Hierdoor ontstond schade aan de lading, elektrische en hybride voertuigen, en aan het schip zelf. Nadat de brand was geblust is het schip eerst naar de Eemshaven en later naar de haven in Rotterdam gesleept. Daar bevindt het zich sinds 23 september 2023. Op 3 oktober 2023 hebben de eigenaren het schip verkocht aan het bedrijf KMS dat zetelt in Vijfhuizen.

KMS wil de Fremantle Highway laten vervoeren naar China om daar te worden gerepareerd. De Inspectie Leefomgeving en Transport wil niet zomaar meewerken aan de reis naar China. Zij vindt dat het schip door de brand een afvalstof is. ILT vindt dat dat er eerst een zogenoemde kennisgeving op grond van Europese regels moet worden gedaan. Als die er is, met een dossier met noodzakelijke informatie, kan er snel beslist worden of het schip wel of niet naar China kan worden gebracht. Mocht KMS het niet eens zijn met de beslissing die dan genomen wordt, dan kan het bedrijf naar de bestuursrechter om een voorlopige (spoed)voorziening te vragen, vindt de ILT.

KMS vindt een kennisgevingprocedure niet nodig omdat het schip geen afvalstof is. Het bedrijf wil via dit kort geding bereiken dat het schip alsnog naar China kan worden gevaren.

Oordeel rechtbank

De kortgedingrechter oordeelt dat de kennisgevingsprocedure de juiste weg is voor een goede beoordeling van de staat van het schip. Dan komen alle belangrijke gegevens op tafel. Dat KMS vindt dat er geen sprake is van afvalstof, maakt dit niet anders. Als de ILT erbij blijft dat het schip wel een afvalstof is, dan kan KMS bezwaar aantekenen en in beroep gaan bij de bestuursrechter. Die rechter is primair geëquipeerd om aan de hand van het volledige dossier duidelijkheid te geven of het schip als afvalstof moet worden aangemerkt.

KMS kan hangende de behandeling van het bezwaar, op korte termijn een voorlopige voorziening vragen om zo een voorlopig rechterlijk oordeel hierover te krijgen. Zo kan KMS toch op relatief korte termijn een toetsing krijgen van het standpunt van de ILT door de (voor kwesties als deze gespecialiseerde) bestuursrechter, oordeelt de kortgedingrechter. Daarom is de weg naar de civiele rechter afgesloten.

LAATSTE NIEUWS

Vrachtwagen glijdt van dijk in Rilland [+foto]

RILLAND - Aan het einde van de ochtend is een vrachtwagen voorover een dijk af gereden nadat de chauffeur de t-splitsing niet op tijd...