Clicky

dinsdag 24 december 2024 - 18:57 uur
BAS World
Home Blog Pagina 41

1300 kilo professioneel vuurwerk aangetroffen in Emmen, man aangehouden

EMMEN – De politie heeft afgelopen dinsdag in een loods aan de Huygensstraat in Emmen ongeveer 1300 kilo professioneel vuurwerk aangetroffen. Er is een 29-jarige man uit Emmen aangehouden voor het bezit van en het handelen in het verboden vuurwerk.

Onlangs stuitte de politie op een ander adres in Emmen ook al op verboden vuurwerk.

De politie deed op basis van informatie een zoeking in de loods aan de Huygensstraat in Emmen. Daar werd ongeveer 1300 kilo aan professioneel vuurwerk gevonden. Het is voor consumenten verboden om dit vuurwerk op te slaan, te verhandelen of te gebruiken.

Het vuurwerk is in beslag genomen en het zal worden vernietigd. De 29-jarige verdachte is aangehouden en hij zit vast. De verdachte zit in beperkingen en daarom kunnen we inhoudelijk niet verder op zijn zaak ingaan, meldt de politie.

De politie heeft dankzij een anonieme tip op 27 november ook verboden vuurwerk aangetroffen in een woning aan de Laan van de Bork in Emmen. Het gaat hier ook om kilo’s aan verboden vuurwerk, waaronder zwaar knalvuurwerk en siervuurwerk.

De politie heeft een 25-jarige man uit Emmen verhoord over het bezit ervan. De man is niet aangehouden, maar moet zich mogelijk op een later moment verantwoorden. Het vuurwerk is in beslag genomen en het wordt vernietigd.

Boeren blokkeren Franse snelweg naar Brussel over Mercosur-deal

LILLE – Boeren voeren op de autosnelweg A2 van Parijs richting België actie tegen de voorgenomen Europese deal met de Zuid-Amerikaanse economische gemeenschap Mercosur. Circa honderd Belgische en Franse boeren blokkeren de snelweg richting Brussel aan de grens bij Crespin onder meer met meer dan twintig tractoren.

Er wordt al decennia gewerkt aan een vrijhandelsverdrag van de EU met Mercosur waar Argentinië, Bolivia, Brazilië, Paraguay en Uruguay lid van zijn. Officieel hoort Venezuela er ook bij, maar het lidmaatschap is om politieke redenen geschorst. Als de deal wordt gesloten zou het het grootste vrijhandelsakkoord voor de EU worden, zowel wat het aantal betrokken mensen betreft als de omvang van de wederzijdse handel. In de betrokken landen wonen ongeveer 780 miljoen mensen.

Frankrijk behoort tot de Europese landen die tegen de deal zijn. In heel het land betogen boeren al tijden tegen de voorgenomen vrijhandel met Zuid-Amerika uit angst overspoeld te worden door goedkopere vleesproducten en ander voedsel zoals rijst, suiker en honing. Zuid-Amerikaanse ondernemingen zouden voor hun Europese sectorgenoten oneerlijke concurrentie betekenen, omdat in Zuid-Amerika minder beperkende milieuregelgeving is dan in de EU en landbouwbedrijven vaak erg groot zijn en de lonen er lager liggen.

Mercosur houdt donderdag en vrijdag een topconferentie in de hoofdstad van Uruguay, Montevideo.

Natuurrampen veroorzaakten in 2024 ruim 300 miljard aan schade

ZÜRICH – Natuurrampen hebben dit jaar wereldwijd meer economische schade veroorzaakt dan in 2023. Ook de verzekerde schade voor rampen zoals orkanen en overstromingen is dit jaar gestegen ten opzichte van vorig jaar, meldde herverzekeraar Swiss Re donderdag. De verzekeraar van verzekeringsmaatschappijen wees daarbij ook op de impact van klimaatverandering.

Natuurrampen hebben dit jaar naar schatting wereldwijd 310 miljard dollar (omgerekend ruim 294 miljard euro) aan schade veroorzaakt, een stijging van 6 procent ten opzichte van vorig jaar. Mensen en bedrijven waren voor minder dan de helft van die ravage verzekerd. De verzekerde schade steeg met 17 procent tot 135 miljard dollar, waarbij de kosten vooral opliepen door orkanen Helene en Milton. Het is het vijfde opeenvolgende jaar dat de verzekerde schade boven de 100 miljard dollar uitkomt, aldus het Zwitserse concern.

Swiss Re, dat optreedt als verzekeraar van verzekeringsmaatschappijen, benadrukte de impact van klimaatverandering, waarbij dit jaar naar verwachting het warmste jaar ooit wordt. “Door de omstandigheden te bevorderen die tot veel van de rampen van dit jaar hebben geleid, speelt klimaatverandering ook een steeds grotere rol,” zei Balz Grollimund, hoofd catastrofes en risico’s bij Swiss Re.

Het bedrijf wees in het bijzonder op de stijgende verzekeringskosten van overstromingen. Alleen de hevige overstromingen in Europa en de Verenigde Arabische Emiraten kostten verzekeraars 13 miljard dollar. Dit jaar was daarmee het op twee na duurste jaar wat betreft overstromingen wereldwijd.

De Verenigde Staten kenden de hoogste verzekerde schade. Orkanen Helene en Milton zorgden alleen al voor een geschatte verzekerde schade van bijna 50 miljard dollar.

OM: gekraakte chats extra bewijs, eisen Eris blijven onveranderd

SCHIPHOL – Nieuwe informatie in het omvangrijke liquidatieproces Eris heeft extra bewijs tegen een aantal verdachten opgeleverd, maar geeft het Openbaar Ministerie geen aanleiding de al eerder in hoger beroep uitgesproken strafeisen aan te passen.

Dat zei het OM donderdag tijdens een ingelaste zitting in het proces, in de extra beveiligde rechtszaal op Schiphol. De nieuwe informatie bestaat uit een aantal versleutelde chats in twee Blackberry’s van een van de verdachten. De berichten zijn onlangs leesbaar gemaakt door specialisten van het Nederlands Forensisch Instituut. De communicatie is ook van belang voor andere, nog lopende onderzoeken. Het OM weidt daar niet over uit.

Eris gaat onder meer over vijf liquidaties. De inmiddels verboden motorclub Caloh Wagoh speelde hierin een centrale rol. Hoofdverdachte in de zaak is Delano R. (54), alias Keylow, gewezen voorman van de club. De rechtbank legde aan vier van de in totaal negentien verdachten een levenslange celstraf op. In hoger beroep heeft justitie in maart zes keer levenslang geëist.

Liquidatieorganisatie

De inhoud van de chats toont volgens het OM opnieuw aan “dat er sprake was van een nietsontziende liquidatieorganisatie. Dat er lichtzinnig werd omgegaan met het leven van anderen. Dat ook ander geweld niet werd geschuwd, zoals invalide maken door een rugschot of schieten in de knieschijven.”

Het onderzoek naar de nieuwe informatie heeft tot vertraging geleid van het proces in hoger beroep. Het gerechtshof had volgens de oorspronkelijke planning donderdag uitspraak willen doen. Volgens de laatste planning gaat dat nu op 12 februari gebeuren.

Op 14, 15, 16 en 23 januari zijn zittingsdagen gepland waarop een aantal advocaten en verdachten nog het woord kunnen voeren. Het staat niet vast dat al die dagen ook zullen worden gebruikt.

Vermoedelijke dieseldieven botsen op vrachtwagen, bestuurder op de vlucht [+foto]

Foto: Duitse Politie

BIELEFELD/PORTA WESTFALICA – Na een ongeval op de A2 ter hoogte van de afrit Veltheim zijn de drie rijstroken richting Dortmund weer vrijgegeven. Het ongeval waarbij donderdagochtend ontstond na een achtervolging door de politie.

Een Renault Scenic met Pools kenteken ontvluchtte de politie van Nedersaksen via de A2. Voordat politievoertuigen uit Bielefeld de achtervolging konden overnemen, kwam de Renault in botsing met een vrachtwagen. Beide voertuigen raakten zwaar beschadigd en konden niet meer verder rijden. De snelweg richting Dortmund moest volledig worden afgesloten voor bergingswerkzaamheden en onderzoek.

De bijrijder van de Renault, een 40-jarige man uit Moldavië, raakte lichtgewond en is behandeld in het ziekenhuis. De bestuurder wist te voet te ontsnappen.

In de auto werden gevulde en lege jerrycans, evenals een slang, aangetroffen. De zoektocht naar de gevluchte bestuurder bleef zonder resultaat.

Na het onderzoek ter plaatse werd de beschadigde vrachtwagen afgesleept en de Renault in beslag genomen. De afsluiting van de snelweg werd rond 09:55 uur opgeheven.

De politie zet het onderzoek naar de bestuurder van de Renault voort.

Branche: Nederlandse productie groene waterstof in gevaar

DEN HAAG – De productie van groene waterstof in Nederland komt in gevaar door een ingreep van het kabinet, waarschuwt de brandstofindustrie. Het wordt namelijk minder lonend dan gedacht om groene waterstof in te zetten voor de raffinage van fossiele brandstoffen. Bedrijven met plannen voor groene-waterstoffabrieken vrezen dat ze daardoor hun investeringen niet zullen terugverdienen, staat in een brandbrief van brancheorganisatie Vemobin en energiebedrijven als Shell, BP en RWE.

“Het aanstaande besluit dreigt een veelbelovende industrie op zijn kop te zetten en een al fragiel investeringsklimaat ernstig aan te tasten. Zo dreigt Nederland achterloper in plaats van koploper te worden”, staat in de brandbrief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).

Om aan Europese klimaatdoelen te voldoen, zijn brandstofleveranciers in Nederland verplicht jaarlijks steeds meer hernieuwbare brandstoffen te leveren. Daarvoor krijgen ze credits, die ze bij een overschot kunnen verkopen aan branchegenoten die te weinig hernieuwbare brandstof hebben verkocht. Ook de verkoop van groene waterstof, dus waterstof die is gemaakt met hernieuwbare elektriciteit, levert dit soort punten op.

Maar er is nog amper een markt om vrachtwagens of schepen direct waterstof te laten tanken. Om investeringen in groene waterstof aan te jagen, stond Brussel ook de ‘raffinageroute’ toe. Leveranciers kunnen ook credits verdienen als ze fossiele brandstoffen verkopen waarvoor in het raffinageproces groene waterstof is gebruikt, in plaats van ‘grijze’ waterstof op basis van aardgas.

Dit soort brandstoffen zullen in Nederland echter veel minder meetellen in de score van brandstofverkopers dan groene waterstof die direct wordt verkocht, maakte het ministerie van I&W onlangs bekend. Om evenveel credits te krijgen als voor de directe levering van groene waterstof, moeten ze 2,5 keer zoveel benzine of diesel verkopen die is gemaakt met behulp van groene waterstof.

Investeringsplannen voor groene waterstof worden door die ‘correctiefactor’ in de war geschopt, stellen de briefschrijvers. Daarnaast geldt de beperking in Duitsland niet, waardoor het Nederlandse investeringsklimaat voor groene waterstof dreigt te verslechteren.

In een Kamerbrief legde staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) onlangs uit dat de ingreep nodig is om de directe verkoop van groene waterstof voor vervoer aan te moedigen. Dat levert immers de grootste CO2-besparing op.

Na aanrijding met vrachtwagen spoorloos verdwenen automobilist dood gevonden

STEVENSWEERT – Woensdagmiddag werd bij de Verlengde Oude Maasweg in Stevensweert een stoffelijk overschot in het water aangetroffen.

Inmiddels is de persoon die daar is aangetroffen geïdentificeerd. Het gaat om een 36-jarige man uit Posterholt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de persoon niet door een misdrijf om het leven is gekomen.

Op 20 oktober 2024 heeft een aanrijding plaatsgevonden tussen een personenauto en een vrachtwagen op de A2 bij Roosteren. De bestuurder van de personenauto raakte hierbij gewond en zou na de aanrijding spoorloos verdwenen zijn.

Inmiddels is duidelijk dat dat de persoon die gisteren in Stevensweert is aangetroffen, de bestuurder van deze personenauto is.

Wat er tussen 20 oktober 2024 en 4 december 2024 heeft afgespeeld is onduidelijk. Mogelijk is het slachtoffer na het ongeval in het water terecht gekomen en later aangetroffen in Stevensweert.

Komende dagen kans op stormen

HOUTEN – Het gaat de komende dagen mogelijk stormen, meldt Weeronline. In de nacht naar vrijdag en op vrijdagochtend is er kans op storm en ook zaterdag kan het tot storm komen.

Komende nacht is er in het noordwestelijk kustgebied kans op storm. Aan het eind van de nacht waait het aan zee hard met kans op tijdelijke storm, windkracht 8 tot 9. Ook vrijdagochtend is het nog onstuimig met kans op storm in het noordwestelijk kustgebied.

Daarbij komen zware windstoten voor tot ruim 100 kilometer per uur. Het KNMI heeft voor vrijdagochtend code geel afgegeven voor zware windstoten in het noorden en rondom het IJsselmeer. In de eerste helft van vrijdagmiddag neemt de wind af en verdwijnen de zware windstoten.

Zaterdagochtend is er opnieuw kans op storm. Het wordt een natte en onstuimige dag. Het waait overal flink, maar aan de Zeeuwse kust komt waarschijnlijk de sterkste wind te staan. In het zuidwesten staat een stormachtige zuidwestenwind met kans op windkracht 8 tot 9. In de middag neemt de wind geleidelijk in kracht af.

Er wordt gesproken van een officiële storm als de gemiddelde windsnelheid op ten minste één KNMI-station over een heel uur uitkomt op windkracht 9. Dat was eind november het geval toen storm Conall over het land trok.

Oppositie wil met tegenbod 800 miljoen euro redden voor onderwijs

DEN HAAG – De vier oppositiepartijen die nog met de coalitie in gesprek zijn over de onderwijsbegroting, hebben een tegenvoorstel op tafel gelegd om een nog groter deel van de voorgenomen bezuinigingen van tafel te krijgen. Dat zei CDA-leider Henri Bontenbal vlak voordat de partijen weer aanschoven in de werkkamer van PVV-leider Geert Wilders.

Bontenbal wilde geen inhoudelijke details geven over het tegenbod. Ingewijden zeggen dat CDA, SGP, ChristenUnie en JA21 daarmee rond de 800 miljoen euro aan bezuinigingen hopen tegen te houden. De coalitiepartijen kwamen woensdag met een “eindbod” waarmee 650 miljoen van de in totaal bijna 2 miljard euro aan bezuinigingen niet door zou gaan.

D66 vond het tegenvoorstel waarmee het zelfverklaarde ‘monsterverbond’ tegen de onderwijsbezuinigingen donderdag het gesprek inging, niet goed genoeg. Partijleider Rob Jetten verscheen nog wel aan tafel maar deelde daar direct mee dat zijn partij niet meer meedoet. Voor de coalitie maakt dat weinig verschil; ook zonder D66 kunnen zij hun plannen goedgekeurd krijgen in de Eerste Kamer, waar zij geen meerderheid hebben.

De vraag is wel of de stemmingen in de Tweede Kamer over alle begrotingen, die aan het begin van de middag zijn voorzien, door kunnen gaan. De partijen moeten het niet alleen eens worden over het deels schrappen van de onderwijsbezuinigingen, maar ook over de vraag waar het geld dan vandaan moet worden gehaald. Daarbij moet vrijwel zeker ook naar andere begrotingen worden gekeken

“Zonder dekking is er geen deal”, waarschuwde Bontenbal. Joost Eerdmans van JA21 sprak de vrees uit dat het daarom “krap” zal worden om donderdag al te stemmen.

Acties Heineken opgeschort, cao-onderhandelingen worden hervat

AMSTERDAM – Na drie weken van stakingen gaan vakbond FNV en Heineken weer om tafel om de afgebroken cao-gesprekken te hervatten.

Nurettin Altundal, bestuurder FNV Voedingsindustrie: “Het zag er begin van de week nog niet naar uit dat de gesprekken weer hervat zouden worden. We zijn blij dat Heineken onder druk van de stakers, die echt hun nek hebben uitgestoken, nu inziet dat het met een beter loonbod moet komen.”

De bierbrouwer is ook bereid om betere afspraken te maken over een vergoeding voor de onregelmatige diensten.

Conflict van ruim een maand

Het conflict tussen de FNV en Heineken heeft ruim een maand geduurd. Eind oktober trok de vakbond de stekker uit het overleg over de nieuwe cao. Daarna is er eerst 24 uur gestaakt, vorige week nog eens twee dagen en deze week legden de leden van de FNV ook meerdere dagen het werk neer.

Drie cao’s bij Heineken

Heineken bestaat uit drie bedrijfsonderdelen met elk een eigen cao. Heineken Netherlands Supply B.V. (de brouwerijen met 1.200 werknemers), Heineken Nederland B.V. (de commercie met 527 werknemers) en Heineken Group met zo’n 1.850 werknemers. Bij alle drie de onderdelen hebben de werknemers gestaakt.

Ahlex: Nieuw opleidingscentrum op Brussels Airport opent deuren

ZAVENTEM – Na twee jaar intensief werken is Ahlex officieel geopend. Dit nieuwe opleidingscentrum op Brussels Airport richt zich op talentontwikkeling en innovatie in de luchtvaartsector.

Met 4.200 m² aan moderne faciliteiten, waaronder 14 klaslokalen, een praktijkhal, een belevingscentrum en vergaderruimtes, biedt Ahlex alles om luchtvaartprofessionals klaar te stomen voor de toekomst. Het centrum combineert praktijkgerichte trainingen met immersieve technologieën, waardoor deelnemers hun nieuwe vaardigheden direct in een VR-omgeving kunnen toepassen.

Ahlex is mede mogelijk gemaakt door steun van Brussels Airport Company en cofinanciering van de Europese Unie. Het gebouw is duurzaam gerenoveerd met onder andere zonnepanelen, isolatie, en regenwatertanks, passend bij de ambitie van Brussels Airport voor duurzame ontwikkeling.

“Met Ahlex vergroten we de aantrekkingskracht van luchthavenjobs en bieden we opleidingen die tastbaar en praktisch toepasbaar zijn,” aldus Isabelle Borli, General Manager van Ahlex.

Met bijna 36.000 studenten in klassikale opleidingen en 83.000 e-learnings in de afgelopen vijf jaar, is Ahlex klaar om verder te groeien en een essentiële rol te spelen in de luchtvaartsector.

Ondernemers hebben dringend behoefte aan nieuwe financieringsbronnen

Foto: Adobe Stock

UYTRECHT – Ruim één op de tien ondernemers heeft nu of het komend halfjaar financiering of een lening nodig. De ondernemers willen het geld vooral besteden aan de aanschaf van machines, bedrijfsmiddelen en inventaris of aan verbetering of verandering van huisvesting. Dit blijkt uit het KVK-onderzoek ‘Ondernemen in 2024’, een representatief onderzoek onder bijna 2.000 zzp- en mkb-ondernemers.

Naast investeringen heeft een ondernemer vaak ook gewoon extra financiële ruimte nodig. Bijna één op de vijf ondernemers die aangeven een lening of financiering nodig te hebben, willen die inzetten voor de herfinanciering van schulden. In de horeca is dat zelfs bijna de helft. Ook werkkapitaal, de start van een nieuw bedrijf en de opvang van slechte bedrijfsresultaten zijn redenen voor het aantrekken van extra kapitaal.

Mkb-ondernemers zoeken tweemaal zo vaak financiering als zzp’ers (17% versus 9%). Over het algemeen geldt dat hoe groter het bedrijf is, hoe groter ook de financieringsbehoefte: van de mkb’ers met 2 tot 9 werkzame personen zoekt één op de zes extra geld, bij 10 of meer werkzame personen gaat het zelfs om een kwart van de ondernemingen.

Moeilijk

Drie op de vijf ondernemers met een financieringsbehoefte verwachten dat het moeilijk wordt een lening of financiering te krijgen. Ook hier is het verschil tussen mkb en zzp groot, mkb’ers die een lening nodig hebben zijn een stuk positiever dan zzp’ers. Ruim een derde van hen verwacht dat een passende lening moeilijk te krijgen is, bij de zzp’ers is dat bijna dubbel zoveel.

Ze geven er verschillende redenen voor. “Geld lenen bij een bank is haast onmogelijk, dus kom je uit bij investeerders”, zegt één van de respondenten, een ondernemer in de detailhandel. Zijn zaak bestaat vijf jaar, hij heeft vijf medewerkers en zit in de groeifase. Een ander, al sinds 1996 ondernemer in de zakelijke dienstverlening, 10 medewerkers en ook in de groeifase, vult aan: “Bijna niemand wil een mkb-bedrijf financieren, tenzij je 10% rente of meer betaalt.” Een kleine ondernemer geeft aan dat hij ook een kleiner netwerk van investeerders heeft en dat banken geen risico nemen.

Bijna de helft van de ondernemers die financiering zoeken, verwacht desondanks naar de bank te gaan. Voor zzp’ers is het probleem groter dan voor mkb-bedrijven, banken durven de risico’s daar nog minder aan. Zij worden daardoor onbedoeld ‘klein gehouden’. Banken geven aan dat ze ondernemers moeten beschermen tegen schulden die ze niet kunnen dragen én dat ze verantwoordelijk moeten omgaan met het hen toevertrouwde spaargeld. Soms ligt daarom een andere vorm van financiering meer voor de hand, geven zij aan.

Rodrique Engering, lid van de Raad van Bestuur van KVK: “Als KVK begrijpen we de frustratie van ondernemers enorm goed. Anderzijds zien we ook de spagaat van de banken, zij hebben hun eigen risicoafweging te maken.”

Familie en vrienden

Als uitwijkmogelijkheid voor financiering worden investeerders, een donatiesysteem via familie en vrienden of crowdfunding, of factoring genoemd. Dat laatste houdt in dat een zogenoemde factoringmaatschappij je factuur overneemt, direct aan jou uitbetaalt en soms ook het debiteurenbeheer tegen betaling overneemt. Een op de vijf ondernemers verwacht aan te kloppen bij familie, vrienden en kennissen, en ook één op de vijf bij een lease- of factoringmaatschappij. Zzp’ers verwachten vaker dan mkb’ers bij familie, vrienden of kennissen aan te kloppen (25% versus 13%) of gebruik te maken van crowdfunding (9% versus 2%).

Slechts één op de acht ondernemers denkt dat het relatief gemakkelijk zal zijn een lening te krijgen. Een ondernemer zegt daarover: “Ons bedrijf is gezond en voldoet aan alle aflossingsverplichtingen. Een herfinanciering zal geen enkel probleem zijn. Er is momenteel alleen een lening voor vastgoed.” Een ander: “Makkelijk, maar wel relatief duur.”

FinancieringsGids

Over de behoefte aan nieuwe financieringsbronnen voor ondernemers zegt Engering: “We zien de marktdynamiek en proberen daar samen met banken en andere organisaties wat aan te doen. Het Nederlandse mkb is goed voor twee derde van de toegevoegde waarde en driekwart van de werkgelegenheid in de Nederlandse economie. Voor hen én voor ambitieuze zzp’ers is het vinden van de juiste financiering cruciaal. Sinds kort bestaat er voor ondernemers die tot een miljoen euro financiering zoeken de FinancieringsGids, een online tool die de ondernemer met gerichte vragen helpt om de beste optie te vinden. De tool geeft eenvoudiger en sneller toegang tot financiering en daardoor kunnen ondernemers eerder en beter investeren in groei, maar ook in innovaties en verduurzaming. Dus, van harte aanbevolen!”

De gids wordt uitgevoerd door KVK, in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, de Nederlandse Vereniging van Banken, Stichting MKB Financiering en het ministerie van Economische Zaken.

PAX: constatering Amnesty dat Israël genocide pleegt ‘belangrijk’

UTRECHT – Vredesorganisatie PAX noemt het “enorm belangrijk dat een gerenommeerde organisatie” als Amnesty International na grondig onderzoek heeft vastgesteld dat Israël zich schuldig maakt aan genocide op de Palestijnse bevolking in Gaza.

De constatering laat volgens PAX “eens te meer zien dat de internationale gemeenschap veel meer moet doen” om het geweld te stoppen.

De vredesorganisatie wijst naast de vastgestelde genocide door Amnesty ook op eerdere uitspraken en oproepen van het Internationaal Gerechtshof om iets aan de situatie in Gaza te doen en de arrestatiebevelen voor onder meer de Israëlische premier Benjamin Netanyahu van het Internationaal Strafhof. “Er moet een onmiddellijk en permanent staakt-het-vuren komen en daarvoor zijn concrete maatregelen nodig”, aldus PAX.

Zo moet Nederland volgens de vredesorganisatie onder meer stoppen met het leveren van schokdempers aan Israël en materiaal voor het luchtafweersysteem Iron Dome. Ook meldt PAX dat Nederland steeds meer wapens importeert uit Israël en daarmee de “Israëlische oorlogskas spekt”.

A2 bij grens Maastricht dicht door boerenprotest in België

MAASTRICHT – Door een boerenprotest in België is de grensovergang op de A2 vanuit Maastricht donderdagochtend gesloten vanaf Oost-Maarland, meldt de ANWB.

Ook de andere kant op is de weg vanuit Luik dicht.

Verkeer wordt omgeleid via het westelijker gelegen Lummen in België.

KLM hekelt rekenmodel kabinet voor krimp Schiphol

KLM

AMSTELVEEN – Luchtvaartmaatschappij KLM heeft grote bezwaren tegen een rekenmodel dat het kabinet gebruikt voor een besluit over het verminderen van overlast op Schiphol. De regering lijkt door dat model aan te sturen op krimp, terwijl dat volgens KLM onnodig is, schrijft topvrouw Marjan Rintel aan minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

“Het kabinet staat naar verluidt op het punt om een belangrijk besluit te nemen met mogelijk onnodig grote negatieve gevolgen voor de toekomst van Schiphol, voor KLM en voor de verbondenheid van Nederland met de rest van de wereld”, schrijft Rintel.

Het vliegverkeer van en naar Schiphol moet in de toekomst 20 procent minder geluidshinder veroorzaken dan nu. Daarvoor moet ook het aantal vluchten omlaag. Maar KLM stelt dat het kabinet geen goede rekenmethode gebruikt om te bepalen hoeveel krimp nodig is. Zo wil de luchtvaartmaatschappij meer aandacht voor het effect van de inzet van nieuwere vliegtuigen en een verschil in tarieven voor lawaaiigere en stillere toestellen op Schiphol. Ook zou een “overduidelijke rekenfout” niet zijn hersteld.

Onafhankelijke experts

KLM vindt dat het kabinet de zogeheten ‘balanced approach’ niet volgt. Die procedure schrijft voor dat de overheid pas mag grijpen naar een verlaging van het aantal vluchten als andere, minder ingrijpende maatregelen onvoldoende effect hebben gehad voor het verminderen van de overlast.

De luchtvaartmaatschappij verwacht daardoor vergeldingsmaatregelen van andere landen, met name de Verenigde Staten. De Amerikaanse overheid dreigde vorig jaar KLM aan te pakken na klachten van luchtvaartmaatschappijen uit de VS over de voorgenomen krimp op Schiphol. Toenmalig minister van Infrastructuur Mark Harbers schortte vervolgens in het najaar van 2023 zijn plannen voor een aanzienlijke verlaging van het aantal vluchten op.

Het ministerie van IenW zegt afgelopen zomer afspraken te hebben gemaakt met de sector over de uitgangspunten van de berekeningen, ook met KLM. Een woordvoerder benadrukt dat onafhankelijke experts hebben meegekeken met de berekeningen. Over de uitkomsten van de berekeningen, die mogelijk vrijdag bekend worden, wil het ministerie nog niets zeggen.

×