Clicky

woensdag 20 november 2024 - 12:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 409

Meerlanden gaat emissieloos afval inzamelen met elektrische Scania

HAARLEMMERMEER – Meerlanden is binnen Haarlemmermeer en wijde omgeving verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, het inzamelen van afval- en grondstoffen en het schoonhouden van de leefomgeving. Met de ingebruikname van een nieuwe elektrische Scania 25P vrachtauto werd een volgende stap gezet in emissieloze afvalinzameling. Later dit jaar volgen er nog zeven elektrische Scania’s, waarmee Meerlanden serieuze stappen zet richting zero emissie afvalinzameling.

Scania en Meerlanden vormen al sinds jaar en dag een hecht partnership als het gaat om de duurzame inzetbaarheid van het wagenpark van het bedrijf. Met een vloot van onder meer 65 zware voertuigen wordt de dienstverlening naar de bedrijven en inwoners van het verzorgingsgebied uitgevoerd. Met de ingebruikname van de elektrische Scania en de order voor nog eens zeven BEV’s later in het jaar, zet men een nieuwe stap in het verduurzamen van de activiteiten.

De Scania 25P BEV is een tweeassige bakwagen die met name wordt ingezet bij de afvalinzameling bij bedrijven. Wagenparkbeheerder Ben Hogerwerf: “De chauffeur die met dit voertuig gaat rijden is zeer ervaren en staat open voor veranderingen. Veel andere chauffeurs kijken toch eerst even de kat uit de boom, maar Arie is iemand die je met zo’n elektrisch voertuig op pad kan sturen. Vanmiddag krijgt hij extra instructie door een Scania chauffeurstrainer die exact kan uitleggen hoe hij het meest efficiënt met de elektrische Scania moet rijden.”

Het opladen van de BEV doet Meerlanden op het eigen terrein in Rijsenhout. Men beschikt hiervoor over een mobiele oplader die aan het netwerk gekoppeld kan worden.

“We rijden al jaren op zelf opgewekt groengas met meer dan de helft van onze vloot. Veel van de kleinere (personen)wagens zijn al vervangen door elektrisch. Wij gaan nu voorbereidingen treffen om onze netwerkcapaciteit uit te breiden om straks de zeven extra elektrische trucks te kunnen laden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ons gehele wagenpark emissieloos wordt om zo invulling te geven aan onze doelstelling van circulariteit”, besluit Ben Hogerwerf.

Meerlanden is in 1997 ontstaan uit het samenvoegen van een aantal gemeentelijke diensten. Van traditionele afvalinzamelaar heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een innovatieve veelzijdige onderneming. Als partner van acht gemeenten en 3.500 bedrijven in de regio Haarlemmermeer-Amstelland, Kennemerland en Duin- en Bollenstreek biedt het bedrijf werk aan ca. 500 medewerkers; waarvan circa 150 met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De kernactiviteiten zijn afvalinzameling en -verwerking, beheer en onderhoud van openbare ruimte, straatreiniging, gladheidsbestrijding, groenonderhoud, marktbeheer en rioleringswerkzaamheden. Als publieke dienstverlener staat Meerlanden letterlijk midden in de maatschappij en neemt men de verantwoordelijkheid voor de ecologische voetafdruk zeer serieus.

Harbers: Schiphol doet niets onoorbaars met opkopen stikstofruimte

Schiphol Group

DEN HAAG – Luchthavenexploitant Schiphol Group doet niets “onoorbaars” door stikstofrechten van boeren op te kopen, aldus demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). “Men handelt gewoon binnen de regels.”

Vrijdag werd bekend dat het bedrijf opnieuw stikstofrechten heeft opgekocht. Dit keer van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland. De stikstofrechten zijn gekocht voor het vliegveld Rotterdam The Hague Airport dat voldoende stikstofrechten moet hebben om een natuurvergunning te krijgen.

“Je weet dat als je in Nederland stikstofruimte nodig hebt, dat dat in de meeste gevallen betekent dat je andere bedrijven, vaak boerderijen, moet opkopen”, zegt de bewindsman. “Schiphol is een zelfstandige NV die dit soort beslissingen kan nemen.”

Scherpe kritiek

Toen Schiphol eerder de stikstofrechten van boeren kocht was er scherpe kritiek in de Tweede Kamer. Die wilde dat het kabinet zou voorkomen dat de luchthavenexploitant nog meer stikstofrechten zou opkopen. Het kabinet wil het eerste recht op aankoop van stikstofrechten krijgen.

Schiphol gaat volgens de minister niet in tegen dit voornemen. “Daar maken we onderscheid tussen de overheid zelf en bedrijven.” Schiphol is een zelfstandig bedrijf, benadrukt hij. Dat de Staat grootaandeelhouder is in Schiphol maakt in dit geval volgens Harbers niets uit.

Müller Fresh Food Logistics neemt 17 meter hoog warehouse in Holten in gebruik

HOLTEN/WADDINXVEEN – Müller Fresh Food Logistics – onderdeel van logistieke dienstverlener Dachser – heeft onlangs een 17 meter hoog warehouse in Holten in gebruik genomen. Dit warehouse biedt klanten naast distributie, ook de mogelijkheid om geconditioneerd op te slaan. Het nieuwe pand is de meest recente toevoeging aan de verschillende warehouselocaties van Müller Fresh Food Logistics en is direct aangesloten op het distributienetwerk van de logistieke dienstverlener.

De logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in voedingsmiddelendistributie, heeft vanaf het begin van de bouw van het nieuwe warehouse de behoeften van zijn klanten vooropgesteld. Dankzij de temperatuur-gecontroleerde omgeving kan het warehouse in korte tijd worden teruggekoeld naar een bevroren omgeving om te worden ingezet als koel- of vrieshal.

Volledig aanbod

Jan Peter Müller, CEO van Müller Fresh Food Logistics, benadrukt het belang van het nieuwe warehouse voor de groei en flexibiliteit van het bedrijf: “De logistieke markt is continu in beweging. Onze uitbreiding stelt ons in staat om onze klanten een volledig aanbod aan logistieke oplossingen te bieden, inclusief geconditioneerde opslag naast transport. Met onze voortdurende focus op klantgerichtheid en operationele efficiëntie, blijven we een betrouwbare partner in de voedingsmiddelenindustrie, die klaar staat om aan de uiteenlopende behoeften van onze klanten te voldoen en aan de veranderde eisen van de voedingsmiddelenindustrie.”

Momenteel is de opslagruimte in gebruik voor een aantal klanten waarvoor Value Added Services worden verricht. Dit omvat activiteiten zoals het herverpakken, labelen en samenvoegen van producten.

Müller Fresh Food Logistics biedt opslagfaciliteiten voor eindproducten, halffabricaten en grondstoffen. Opdrachtgevers komen uit diverse sectoren, zoals de voedingsmiddelenindustrie, retail en foodservice. Klanten maken gebruik van de faciliteiten voor het opslaan van hun eigen productievoorraden en als distributiecentra voor eindproducten. Naast de locatie in Holten, beschikt Müller Fresh Food Logistics over warehouses in Nijkerk, Lekkerkerk, Roelofarendsveen en Waalhaven Rotterdam. Het nieuwe warehouse in Holten, dat onlangs in gebruik is genomen, is direct aangesloten op het distributienetwerk van Müller Fresh Food Logistics.

Distributie door heel Europa

Klanten van Müller Fresh Food Logistics profiteren van een breder scala aan middelen, expertise en een groter internationaler netwerk dankzij de overname door Dachser. Zo trad Müller Food Logistics toe tot het European Food Network en kan daardoor in heel Europa distribueren. Hierdoor kunnen de klanten van de logistieke dienstverlener erop vertrouwen dat hun producten veilig, efficiënt en op tijd hun eindbestemming bereiken, waar in Europa dan ook.

Zr.Ms. Karel Doorman vertrekt voor missie naar de Rode Zee

Foto: Defensie

DEN HELDER – Marineschip Zr.Ms. Karel Doorman vertrekt zondag 21 april richting de Rode Zee om zich daar begin mei aan te sluiten bij de EU-operatie Aspides. Met een bemanning van ruim 250 personen biedt het schip tanker- en medische capaciteit in de Rode Zee. Het schip gaat andere schepen voorzien van brandstof, zodat zij het missiegebied niet hoeven te verlaten.

Daarnaast zijn voor de medische rol een chirurgisch team en een Cougar-helikopter van het Defensie Helikopter Commando aan boord. Op 5 april besloot het Kabinet dat Zr.Ms. Karel Doorman vanaf mei tot uiterlijk eind augustus deel zal nemen aan deze EU-operatie. Dinsdag spreekt de Tweede Kamer met de ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken over de inzet van Zr.Ms. Karel Doorman.

De Rode Zee is een cruciale route voor de scheepvaart tussen het Suezkanaal en de Indische Oceaan. Met de deelname aan Operatie Aspides draagt Nederland bij aan het handhaven van vrije doorvaart. In het gebied is behoefte aan bevoorradingsschepen en medische capaciteit, waar het schip nu aan bijdraagt. Naast inzet voor Operatie Aspides gaat het schip ondersteuning leveren aan de internationale Operatie Prosperity Guardian.

Momenteel neemt Zr.Ms. Tromp deel aan operatie Prosperity Guardian. Ook levert het steun aan Aspides. Het luchtverdedigings- en commandofregat is ingezet voor het bestrijden van raketten en drones van Houthi’s. Nederland levert verder stafofficieren aan verschillende missies die gericht zijn op de bevordering van maritieme veiligheid in de Rode Zee.

Zr.Ms. Karel Doorman is het Joint Support Ship (JSS) van de Koninklijke Marine. Het schip is gebouwd voor bevoorrading op zee. Het schip beschikt over uitgebreide medische faciliteiten die levensreddende, chirurgische, behandelingen mogelijk maken.

Lijst kabinet met grond en panden voor asielopvang naar provincies

asielzoekers

DEN HAAG – Het kabinet heeft een lijst opgesteld met grond en gebouwen van het Rijk, die kunnen worden gebruikt voor de tijdelijke opvang van asielzoekers. Daarover hebben demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) en de ministers Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) en Kajsa Ollongren (Defensie) vrijdagochtend overleg gehad, zei Van der Burg voor de ministerraad. Die lijst gaat vrijdag naar de commissarissen van de Koning.

Zij kunnen die dan delen met de burgemeesters in hun provincie. “Als die burgemeesters zeggen dat ze dat wel wat vinden, kunnen ze dingen in gang gaan zetten”, zei Van der Burg. Het is daarna aan de burgemeester om de omgeving in te lichten. “Pas dan ga ik er met u over praten”, zei hij tegen journalisten.

Als burgemeesters aangeven dat zij op de grond of in de gebouwen van het Rijk geen asielzoekers willen opvangen, houdt het niet direct op. “De lijst is zodanig dat ook als een aantal mensen geen ja zegt er toch nog mogelijkheden zijn”, zei Van der Burg.

Maandag maakte de staatssecretaris bekend dat er voor 1 juli 12.000 extra opvangplekken voor asielzoekers nodig zijn.

Nederland en Singapore tekenen overeenkomst voor uitwisselen van data over zeecontainers

Foto: Douane

DEN HAAG – Douane Nederland heeft woensdag 17 april een Memorandum of Understanding (MoU) getekend met de Singaporese douane. Door de overeenkomst wordt het makkelijker om onderling data over zeecontainers uit te wisselen.

De MoU werd ondertekend door Frank Dijkstra, Chief Information Officer van Douane Nederland, en Lim Teck Leong, adjunct-directeur-generaal van de Singapore Customs.

Containers volgen in de haventerminals en op zee

Foto: Douane

De douanediensten gaan een Track en Trace-service opzetten waarmee zeecontainers in de haventerminals en op zee gevolgd worden. Het geeft importeurs en exporteurs beter inzicht in hun containervracht.

Zo kunnen bedrijven hun logistieke processen verbeteren. Dit leidt mogelijk tot een betere concurrentiepositie op de wereldmarkt.

“De ondertekening van dit MoU markeert een nieuwe, belangrijke stap in de samenwerking tussen onze beide overheden”, zegt Frank Dijkstra.

“Het biedt een juridisch kader voor de Douane om gegevens te delen in een unieke internationale samenwerking. Zo kunnen we de handel tussen onze landen en havens vergemakkelijken.”

Voor het verzamelen van de data werken beiden overheden samen met belangrijke bedrijven zoals de Maritime & Port Authority of Singapore, PSA Corporation Ltd, Port of Rotterdam en Portbase.

 

Twee doden nadat vrachtwagen personenbusje tegen gebouw drukt [+foto’s]

KLEVE-KELLEN –  In de nacht naar vrijdag 19 april 2024 vond er een ernstig verkeersongeval plaats op het kruispunt B220/B9 (Emmericher Straße/Klever Ring) in het Duitse Kleve-Kellen.

Door nog onbekende redenen kwam een ​​vrachtwagen in botsing met een personenbusje en duwde deze tegen de hoek van een gebouw. Twee van de vier inzittenden van het zwaar vervormde personenbusje kwamen om het leven, de andere twee raakten ernstig gewond.

Aanvankelijk zaten alle vier de mensen vast in de minibus. Met behulp van hydraulische redding apparatuur heeft de brandweer twee mensen kunnen bevrijden. Zij raakten ernstig gewond en werden overgedragen aan de hulpdiensten.

De overige twee mensen konden alleen dood worden geborgen. Een andere persoon raakte lichtgewond en is door de hulpdiensten behandeld. Een brandweerman raakte tijdens de reddingsoperatie gewond en brak zijn hand.

Het aanvankelijke vermoeden dat er gevaarlijke stoffen in de vrachtwagen zaten, bleek niet te kloppen.

Verstappen vierde in natte kwalificatie voor sprintrace in China

Max Verstappen

SHANGHAI – Max Verstappen start zaterdag in de eerste sprintrace van het seizoen in de Formule 1 vanaf de tweede startrij. Op het circuit in Shanghai kwam de regerend wereldkampioen van Red Bull in de kwalificatie in de regen tot de vierde tijd.

Verstappen moest op de natte baan met zijn ronde veel tijd toegeven op Lando Norris, die in de McLaren poleposition pakte. Hij was sneller dan Lewis Hamilton, die in zijn Mercedes de tweede tijd reed. Fernando Alonso was in de Aston Martin goed voor de derde tijd en staat zaterdag naast Verstappen in de startopstelling.

In de derde kwalificatiesessie kregen de coureurs te maken met een volledig natte baan en hadden ze grote moeite om de wagens recht te houden. Verstappen miste een bocht in zijn eerste snelle ronde en raakte zijn tijd kwijt door het overschrijden van de baan. Ook in de tweede ronde schoot de Red Bull-coureur in een van de laatste bochten van de baan, waardoor zijn tijd opnieuw ongeldig was. In zijn derde ronde kwam hij alsnog tot de vierde tijd op ruim twee seconden van Norris, die veel sneller dan de rest was met 1.57,940.

Tracklimits

Norris leek zijn beste ronde aanvankelijk ook kwijt te raken na het overschrijden van de ‘tracklimits’ in de laatste bocht van de ronde ervoor, maar de raceleiding gaf hem de tijd alsnog terug. Daardoor zakte Hamilton terug naar de tweede plaats. Verstappens ploeggenoot Sergio Pérez zette de zesde tijd neer. Sauber-coureur Zhou Guanyu uit China liet het Chinese publiek juichen met een tiende plaats in de kwalificatie.

De sprintrace is zaterdag om 05.00 uur Nederlandse tijd. Daarna volgt zaterdag nog de kwalificatie voor de Grote Prijs van China op zondag. De koningsklasse van de autosport is voor het eerst sinds 2019 weer op het circuit van Shanghai. De coronapandemie en de strenge eisen van de Chinese overheid verhinderden de starts van 2020 tot en met 2023.

Vijftien Ebusco 3.0 18 meter bussen voor Rouen

DEURNE – Ebusco, een pionier en koploper in de ontwikkeling van elektrische bussen, laadsystemen en energieopslag heeft een nieuwe bestelling ontvangen van het bestuur van Métropole Rouen Normandie, via het Franse openbare inkoopcentrum UGAP. Deze bestelling bestaat uit vijftien Ebusco 3.0 bussen van 18 meter die vanaf 2025 zullen worden ingezet in en rond Rouen.

Deze vijftien nieuwe Ebusco 3.0 bussen van 18 meter zullen voorzien worden van 4 dubbele deuren en een batterijpakket van meer dan 500 kWh, waarmee ze zonder problemen op de steile wegen ingezet kunnen worden en het verwachte grote aantal passagiers op hun toegewezen routes in Rouen kunnen bedienen.

Meer dan 100 Ebusco 3.0 bussen voor Rouen

De vijftien Ebusco 3.0 bussen van 18 meter zullen de vier reeds operationele Ebusco 2.2 bussen vergezellen, evenals de andere 85 Ebusco 3.0 bussen die nog geleverd moeten worden. Met deze nieuwe bestelling worden in totaal 100 Ebusco 3.0 bussen in en rond Rouen ingezet, inclusief varianten van zowel 12 meter als 18 meter. Deze vijftien bussen zullen worden geleverd vanaf de locatie in Cléon, een van de productiefaciliteiten van Ebusco 3.0.

Duurzame bussen en geavanceerde veiligheidssystemen

Métropole Rouen Normandie heeft het Ebusco 3.0-model gekozen om de TEOR-snelle buslijnen te bedienen. Door het lichte ontwerp en het lage energieverbruik kunnen deze bussen de gehele route afleggen op één enkele lading en ‘s nachts terugkeren naar het depot voor opladen met behulp van de door Ebusco geleverde oplaadsystemen.

Een geïntegreerd optisch geleidingssysteem zal de chauffeur helpen bij het naderen van de haltes. Daarnaast worden de bussen uitgerust met een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) dat de voertuigprestaties en de veiligheid van zowel de bestuurder als de passagiers verbetert.

Jean-Francois Chiron, Managing Director Ebusco France Sales, licht toe: “We zijn verheugd onze samenwerking met Métropole Rouen Normandie voort te zetten in hun strategie voor de vergroening van het stedelijk vervoer, en het is fantastisch om te zien dat de tweede bestelling via de inkoopgroep UGAP wordt geplaatst. Dankzij onze productiefaciliteit in Cléon kunnen we innovatieve, emissievrije bussen met lokale content leveren.”

Inez Weski: OM deed mij voorstel kroongetuige te worden

Inez Weski

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft Inez Weski voorgesteld kroongetuige dan wel “bijzondere informant met gunsten” te worden, na haar arrestatie vorig jaar april. Dat zegt de voormalig advocate vrijdag in een interview met NRC.

Weski zat vorig jaar enkele weken in voorarrest. Zij noemt het gesprek met twee officieren van justitie over mogelijke afspraken “het eigenaardigste” wat ze tijdens haar detentie heeft meegemaakt. Ze heeft het gesprek “na een kwartiertje” beëindigd. Vrijdag verschijnt het boek dat Weski schreef over haar uitzonderlijke lotgevallen sinds haar arrestatie, getiteld Het geluid van de stilte.

Het Openbaar Ministerie verdenkt Weski (69) van deelname aan een criminele organisatie die zich toelegt op internationale drugshandel en witwassen, en het schenden van geheimen. De ex-advocaat zou informatie van haar cliënt Ridouan Taghi vanuit de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught met zijn contacten in de buitenwereld hebben gedeeld.

Weski is sinds juli vorig jaar geen advocaat meer. Taghi, hoofdverdachte in het omvangrijke liquidatieproces Marengo, is in februari door de rechtbank veroordeeld tot een levenslange celstraf. Zijn zaak loopt momenteel in hoger beroep.

Quasibewijsmiddel

In het NRC-interview toont Weski zich verontwaardigd over het voorstel van het OM. “Ik hoorde het aan. Ik dacht: hoe durft men.” Weski is een verklaard tegenstander van de inzet van kroongetuigen. “Een terminaal giftig quasibewijsmiddel”, noemt zij het.

Het OM wil niet inhoudelijk reageren op de ontboezemingen van Weski, omdat ze verdachte is in een lopend strafrechtelijk onderzoek. “Het OM zal haar zaak en persoonlijke omstandigheden niet in de media bespreken”, zegt een woordvoerder. “Deze komen aan de orde wanneer de strafzaak kan worden behandeld door de rechtbank. Op dit moment is nog niet bekend wanneer dat kan zijn. Het OM wilde het strafdossier vorig jaar aan de rechtbank voorleggen. Door de verdediging worden bij de rechtbank Rotterdam meerdere formele procedures gevoerd.”

Melkweg|Fritom kiest voor elektrisch met pilot voor duurzame melkcollectie

BOLSWARD – Melkweg|Fritom, een innovatief transportbedrijf en onderdeel van de Fritom Group, kondigt met trots de aanschaf van een elektrische truck aan om de praktijk van melkverzameling te transformeren. Door middel van een innovatieve pilot met een elektrische truck, waarbij 24/7 en 365 dagen per jaar de melk voor Friesland Campina zal worden gecollecteerd, zal een indrukwekkende besparing van ongeveer 500.000 kg CO2 realiseren.

De elektrische truck, een DAF XD Electric, zal worden geleverd door BSF Leeuwarden, leverancier van DAF trucks en duurzame transportoplossingen. BSF Leeuwarden zal ook de ondersteuning bieden om deze pilot tot een succes te maken.

Deze vooruitstrevende pilot markeert een belangrijke mijlpaal in de inzet van Melkweg|Fritom voor een duurzame toekomst. Als pioniers op het gebied van duurzaam transport heeft de Fritom Group zich al lange tijd ingezet om bij te dragen aan een groenere wereld.

Deze pilot benadrukt het streven van Melkweg|Fritom naar duurzaamheid en milieubehoud. Door gebruik te maken van schone energiebronnen en efficiënte transportmethoden, gaat het bedrijf een positieve impact te hebben op het milieu en tegelijkertijd de operationele efficiëntie te verbeteren.

“Wij zijn verheugd om te starten met deze pilot”, aldus Ab Doorenbos, Algemeen directeur van Melkweg|Fritom. “Door het gebruik van elektrische voertuigen voor melkcollectie zullen we niet alleen de CO2-uitstoot drastisch verminderen, maar ook een nieuwe standaard zetten voor duurzaamheid in de transportsector. Het doel van de pilot is de randen van de mogelijkheden van elektrisch transport binnen het RMO vervoer op te zoeken. Hierdoor kunnen Melkweg|Fritom, alswel onze opdrachtgever Friesland Campina kennis op doen om de visie voor de toekomst te bepalen.”

Deze pilot is een voorbeeld van de voortdurende inzet van Melkweg|Fritom om innovatieve oplossingen te vinden die de impact op het milieu minimaliseren. Friesland Campina zal ons ondersteunen op dit pad naar een duurzamere toekomst.

Melkweg|Fritom, onderdeel van de Fritom Group, is eind jaren 60 begonnen als kleinschalige, lokaal rijdende melkontvangst. Anno nu is zij uitgegroeid tot een volledige RMO dienstverlener en met 550 tankcontainers actief in intermodaal en internationaal tanktransport.

Als familiebedrijf is Melkweg|Fritom betrokken bij haar collega’s en klanten. De meest innovatieve materialen en automatisering maken onze kernwaarden compleet.

EU-commissievoorzitter roept op tot stoppen vergeldingsacties

Von der Leyen

BRUSSEL – De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, heeft Israël en Iran opgeroepen verder “geen acties” meer te ondernemen en zich in te houden. “Het is volstrekt noodzakelijk dat de regio stabiel blijft en dat alle betrokken partijen van verdere acties afzien”, aldus Von der Leyen.

De oproep volgt op een mogelijke raketaanval van Israël op een doelwit in Iran. Dit zou een vergelding zijn geweest voor de Iraanse drone- en raketaanvallen op Israël van 13 april. Die waren een vergelding voor de vermoedelijk Israëlische aanval op de Iraanse ambassade in Damascus op 1 april.

Polen arresteert tweetal voor aanval op bondgenoot Navalny

Leonid Volkov

WARSCHAU – De Poolse autoriteiten hebben twee mannen opgepakt voor een aanval op een bondgenoot van de overleden Russische oppositieleider Aleksej Navalny.

Leonid Volkov werd op 12 maart in Litouwen met een hamer mishandeld. De arrestaties zijn bekendgemaakt door de Litouwse president Gitanas Nausėda.

De Litouwse politie meldt dat de verdachten de Poolse nationaliteit hebben en op 3 april in Warschau zijn aangehouden. Het tweetal wordt op termijn overgeleverd aan Litouwen. Nausėda heeft president Andrzej Duda van Polen bedankt voor de Poolse hulp.

De 43-jarige Volkov heeft de arrestaties verwelkomd en de Litouwse autoriteiten bedankt voor hun inspanningen in zijn zaak. De Russische dissident lag korte tijd in het ziekenhuis na de aanval voor zijn woning in Vilnius. Hij was jarenlang lid van Navalny’s team. Die Kremlincriticus overleed in februari plotseling na jarenlange gevangenschap. Volkov hield de Russische president Vladimir Poetin verantwoordelijk voor de dood van Navalny.

De Litouwse inlichtingendiensten denken dat de Russische geheime dienst achter de aanval op Volkov zit. Het geweld zou bedoeld zijn geweest om oppositieleden te intimideren, in de aanloop naar de presidentsverkiezingen die vorige maand in Rusland werden gehouden. De verkiezingen werden zoals verwacht gewonnen door Poetin.

Juridische Column wordt ‘Advocaat Geeft Raad!’

Erwin Mazaira

Ben je een logistiek dienstverlener en stuit je op juridische kwesties waar je niet uitkomt? Vanaf nu kun je deze voorleggen aan mr. Mazaira van Yur Advocaten.

Of het nu gaat om naleving van wetgeving, contract geschillen of andere zaken; onze vaste columnist, en ervaren advocaat in transport- en handelsrecht, mr. Mazaira staat voor je klaar.

Stuur nu je vragen, uiteraard transport gerelateerd, in en Mr. Mazaira beantwoordt de vragen in zijn nieuwe rubriek ‘Advocaat Geeft Raad!’

Je vragen insturen mag je, indien gewenst, anoniem doen. Stuur je vraag en/of probleem naar: mazaira@yur.nl

Media: Israël stelde VS op de hoogte van plannen voor aanval Iran

drone

WASHINGTON – Israël had de Verenigde Staten vooraf ingelicht over plannen voor een aanval op Iran, maar de VS steunden de operatie niet en waren er ook geen deel van. Dat melden bronnen, onder wie een Amerikaanse functionaris, aan de zenders NBC en CNN.

Een hoge functionaris zegt tegen CNN dat Israël donderdag aan de VS had gemeld dat het Iran in de komende dagen zou aanvallen. Israël had al dagen gedreigd met een vergeldingsaanval.

Iran viel Israël zaterdag aan met drones en raketten, waarvan de meeste werden neergehaald. Iran nam daarmee wraak voor een bombardement op een Iraanse diplomatieke post in Syrië. Iran houdt Israël verantwoordelijk voor die dodelijke aanval.

Amerikaanse functionarissen zeiden eerder tegen Amerikaanse media dat Israël Iran met raketten had aangevallen. Uit Iran komen berichten dat drie drones zijn neergehaald. Israël heeft de aanval op Iran niet bevestigd, maar twee Israëlische functionarissen erkennen tegenover The New York Times dat Israël het land heeft aangevallen.

LAATSTE NIEUWS

Franse boerenacties gaan derde dag in, vrachtwagens tegengehouden en tankwagen leeg...

PARIJS - Boeren in Frankrijk zijn begonnen aan hun derde dag van felle protesten tegen een vrijhandelsverdrag tussen de Europese Unie en de groep...