Clicky

woensdag 6 november 2024 - 22:41 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 408

24-jarige man aangehouden na dood 2-jarig jongetje in Veendam

VEENDAM – De politie heeft maandagochtend een 24-jarige man uit Veendam aangehouden in het onderzoek naar de dood van een 2-jarig jongetje in Veendam. Hij wordt verdacht van betrokkenheid bij het overlijden van het kind, meldt de politie.

De politie kreeg donderdag 11 januari rond 17.00 uur de melding binnen van een medische noodsituatie aan het Veenlustplein in Veendam.  Een 2-jarig jongetje werd daar door ambulancepersoneel gereanimeerd en korte tijd later met spoed overgebracht naar het ziekenhuis waar hij een paar dagen later overleed.

Onderzoek

De feiten en omstandigheden van deze melding gaven de politie aanleiding een strafrechtelijk onderzoek te starten naar de oorzaak van zijn overlijden. Alle scenario’s worden daarbij onderzocht. Het onderzoek heeft  geleid tot de aanhouding van de 24-jarige man. Hij zit vast en wordt verhoord.

Het onderzoek is gebaat bij relatieve rust. We begrijpen uiteraard dat het feit dat de politie onderzoek doet, emoties en vragen oproept bij de betrokkenen en hun (naaste) omgeving. Maar vanwege de privacy van de betrokkenen en omdat het onderzoek nog loopt, kunnen we nu geen nadere toelichting geven. Mocht de verdere voortgang van het onderzoek daar aanleiding voor geven, zullen we een update communiceren.

VDL en Schmitz Cargobull nemen failliete Belgische Van Hool over

Van Hool

BRUSSEL -De Nederlandse bussenbouwer VDL neemt samen met de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull de failliete Belgische bussen- en trailerbouwer Van Hool over. Het faillissement van Van Hool werd maandag uitgesproken na wekenlang getouwtrek in de familie Van Hool en pogingen tot een doorstart.

Industrieconcern VDL, dat ook stadsbussen bouwt, neemt de touringcarafdeling van Van Hool over. Schmitz Cargobull, marktleider voor opleggers, gaat verder met het onderdeel van Van Hools fabriek dat zich hierin specialiseert. Volgens een persbericht van Van Hool zal VDL tussen de driehonderd en zeshonderd van de huidige werknemers aan het werk willen houden, en Schmitz Cargobull ongeveer 350 mensen. Precieze aantallen worden later bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat deze overname ten koste gaat van een groot aantal van de huidige circa 2500 banen.

Financiële details van de overname zijn nog niet bekend. Volgens de Vlaamse vakbonden is het een “donkere en trieste dag voor duizenden gezinnen”. Alle werknemers zullen eerst worden ontslagen. Daarna zal via sollicitaties een deel opnieuw aangenomen worden.

Van Hool werd in 1947 opgericht door Bernard Van Hool en werd toonaangevend, ook internationaal. In het boekjaar 2019 behaalde het bedrijf volgens de eigen website een omzet van 714 miljoen euro en was er een verlies van 5 miljoen euro. Daarna ging het bergafwaarts, onder meer door corona. In 2021 was de omzet meer dan gehalveerd ten opzichte van 2019. De genadeklap kwam begin januari toen bekend werd dat de Vlaamse overheid 92 nieuwe elektrische bussen voor vervoersmaatschappij De Lijn niet, als gebruikelijk, bij Van Hool bestelde, maar bij een Chinese concurrent BYD.

Dat laatste bedrijf zal de bussen in Hongarije produceren. BYD kon via deze Hongaarse route meedoen aan de Europese aanbesteding en bleek een goedkopere keuze voor de Vlaamse overheid.

Taiwanees chipconcern TSMC krijgt miljardensteun van overheid VS

TSMC

WASHINGTON – De Amerikaanse overheid is van plan bijna 12 miljard dollar aan subsidies en leningen te geven aan het Taiwanese chipconcern TSMC. Daarmee kan het bedrijf de productie uitbreiden in de staat Arizona. Volgens het Amerikaanse ministerie van Handel heeft TSMC toegezegd zijn investeringen uit te breiden en een derde fabriek in de staat te bouwen. Die moet tegen 2030 af zijn.

TSMC is een belangrijke leverancier van Apple en Nvidia en een belangrijke klant van chipmachinefabrikant ASML. Het totale bedrag aan subsidies voor TSMC bedraagt 6,6 miljard dollar, omgerekend bijna 6,1 miljard euro. Daarnaast biedt de overheid het bedrijf tot 5 miljard dollar aan relatief goedkope leningen aan.

TSMC kondigde eerder al aan 40 miljard dollar te investeren in Arizona. Die investering wordt nu met 25 miljard dollar verhoogd, waarmee het totaal op 65 miljard dollar uitkomt.

AI

Het chipconcern wil in de VS onder meer geavanceerde chips gaan produceren die ondersteuning bieden aan toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). De productie van deze chips zal naar verwachting in 2028 beginnen. De eerste fabriek in Arizona moet in de eerste helft van 2025 operationeel zijn, meldde het ministerie van Handel verder.

Chipproducent Intel kreeg vorige maand bijna 20 miljard dollar aan subsidies en leningen in de VS. Met de steun wil de Amerikaanse regering de chipproductie in eigen land stimuleren en minder afhankelijk worden van chips uit China en Taiwan. Door de productie naar de VS te verplaatsen wil Washington voorkomen dat de VS weer te maken krijgen met een groot chiptekort, zoals in 2021 het geval was. Dat tekort kostte Amerikaanse bedrijven honderden miljarden aan inkomsten.

MAN breidt zijn emissievrije portfolio uit met MAN hTGX

MAN hTGX

Bedrijfswagenfabrikant MAN Truck & Bus wordt de eerste Europese vrachtwagenproducent die een kleine serie met een waterstofverbrandingsmotor op de markt brengt. De aanvankelijk geplande kleine serie van ongeveer 200 exemplaren moet al in 2025 aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en geselecteerde niet-Europese landen worden geleverd. De ‘MAN hTGX’, zoals het voertuig zal gaan heten, biedt een alternatieve emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld voor het transport van zware goederen – zoals bouwwerkzaamheden, tanktransport of houttransport.

Ook kan de hTGX een milieuvriendelijk alternatief zijn voor batterij-elektrische vrachtwagens voor gebruik in gebieden zonder voldoende laadinfrastructuur of voor markten waar al voldoende waterstof beschikbaar is. MAN zal de hTGX in 2024 voor het eerst aan klanten overdragen en vanaf 2025 opschalen. MAN is sinds 2023 marktleider voor elektrische stadsbussen in Europa.

“We blijven ons richten op batterij-elektrische voertuigen om het goederenvervoer over de weg koolstofvrij te maken. Deze hebben momenteel duidelijke voordelen ten opzichte van andere aandrijfconcepten op het gebied van energie-efficiëntie en bedrijfs- en energiekosten. Vrachtwagens aangedreven door waterstofverbrandingsmotoren zijn echter een nuttige aanvulling voor speciale toepassingen en markten. Wij verwachten dat wij het overgrote deel van de transporttoepassingen van onze klanten het beste kunnen bedienen met vrachtwagens op batterijen. Voor speciale toepassingen is waterstofverbranding of in de toekomst brandstofceltechnologie een geschikte aanvulling. De waterstofverbrandingsmotor H45 is gebaseerd op de beproefde D38-dieselmotor en wordt geproduceerd in de motoren- en accufabriek in Neurenberg. Door het gebruik van bekende technologie zijn we in staat om in een vroeg stadium de markt te betreden en daarmee een beslissende impuls te geven aan de verdere ontwikkeling van de waterstofinfrastructuur. Met de hTGX hebben we nu een aantrekkelijk product aan ons emissievrije portfolio toegevoegd”, zegt Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Sales & Customer Solution.

MAN hTGX

De waterstofaandrijving is met name geschikt voor speciale transporttaken die een speciale asconfiguratie vereisen of waarbij er vanwege de noodzaak voor carrosseriewerkzaamheden geen ruimte is voor de accu op het frame. De MAN hTGX biedt een hoog laadvermogen en een maximale actieradius tot 600 kilometer in de aanvankelijk aangeboden 6×2- en 6×4-asvarianten. De gebruikte waterstofverbrandingsmotor H45 heeft een vermogen van 383 kW of 520 pk en een koppel van 2500 Nm bij 900-1300 tpm. De directe injectie van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. Met waterstof gecomprimeerd tot 700 bar (CG H2) en een tankinhoud van 56 kg kan het voertuig in minder dan 15 minuten worden getankt. Met minder dan 1 g CO2/tkm zal de MAN hTGX voldoen aan de criteria als een ‘zero-emission vehicle’ onder de nieuwe geplande EU-CO2-wetgeving.

Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek & Ontwikkeling, voegt hieraan toe: “De nieuwe CO2-regelgeving op EU-niveau zal vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren classificeren als emissievrije voertuigen. Dit betekent dat dergelijke voertuigen volledig bijdragen aan onze CO2-vlootdoelstellingen, die ook opent de deur voor deze kleine serie die een aanvulling vormt op batterij-elektrische voertuigen. Tegelijkertijd profiteren onze klanten, afhankelijk van het land, bijvoorbeeld van overeenkomstige tolverlagingen. Op de MAN-locatie in Neurenberg beschikken we over de meest innovatieve motortechnologie en tientallen jaren ervaring in het gebruik van waterstof als brandstof. Wij maken hiervan gebruik en presenteren met de MAN hTGX een echte MAN. De nieuwe waterstofverbrandingstruck is gebaseerd op de beproefde TG-voertuigserie en overtuigt door de hoogste kwaliteit en ongecompliceerd onderhoud. We zullen brandstofceltechnologie op basis van batterijtechnologie en waterstof blijven onderzoeken. Ook de H2-brandstoftechnologie is bij MAN in voorbereiding. Het zal echter nog enkele jaren duren voordat de technologie echt marktrijp en concurrerend is.”

Net als bij e-mobiliteit legt MAN niet alleen de nadruk op de ontwikkeling en productie van innovatieve en betrouwbare voertuigen in overeenstemming met zijn ‘Simplifying Business’-claim, maar ondersteunt het klanten ook met uitgebreide service- en adviesaanbiedingen bij de overstap van diesel- naar emissievrije voertuigen.

MAN en waterstof – een lange geschiedenis

MAN heeft een lange geschiedenis met waterstofaandrijvingen, het bedrijf doet hier al tientallen jaren onderzoek naar. MAN Truck & Bus presenteerde in 1996 op de Hannover Messe de eerste bus op waterstof: de stadsbus SL 202 werd aangedreven door een aardgasmotor die was aangepast voor waterstofgebruik. Na de Hannover Messe voltooide het voertuig een driekwart jaar durende testfase in Erlangen, waarin het 13.000 kilometer aflegde en 60.000 passagiers vervoerde. De bus arriveerde uiteindelijk in 1997 in München en werd daar met succes ingezet in de lijndienst. Dit werd in 1998 gevolgd door drie gelede bussen voor de luchthaven van München, die tot 2008 werden gebruikt, en nog eens 14 waterstofbussen tussen 2006 en 2009.

Naast de eerdere en recentere ervaring met bedrijfsvoertuigen, ontwikkelt en test MAN nu ook de waterstofmotor voor de MAN Engines-divisie in een breed scala aan toepassingen op en naast de weg en op het water. Het is bijvoorbeeld zeer geschikt voor speciale voertuigen – zoals sneeuwkatten – voor treinen op niet-elektrificeerbare routes en voor graafmachines en kranen. Toepassing in warmtekrachtcentrales is ook zinvol, vooral als de opgewekte warmte naast de elektriciteit kan worden benut.

Rennersvakbond CPA ondersteunt aangifte tegen ‘petjesgooier’

Mathieu van der Poel

ROUBAIX – De Franse vakbond voor professionele wielrenners (UNCP) gaat aangifte doen tegen een vrouw die een petje naar Mathieu van der Poel gooide terwijl hij op weg was naar de winst in Parijs-Roubaix. De bond krijgt daarvoor de ondersteuning van de internationale wielrennersvakbond CPA.

“We gaan die persoon opsporen, dat is zeker”, zei Adam Hansen, voorzitter van de CPA, tegen Global Cycling Network. “Maar we zijn voor een gang naar de rechter afhankelijk van nationale federaties, omdat wij in Zwitserland gevestigd zijn.”

Op tv-beelden was te zien hoe een vrouw ongeveer 40 kilometer voor de finish een petje richting het achterwiel van de Nederlandse wielrenner gooide. Dit had tot een technisch mankement of een val kunnen leiden. Eerder deed de Belgische rennersvakbond BPCA al aangifte tegen fans die tijdens de Ronde van Vlaanderen bier naar Van der Poel gooiden.

De CPA en de UNCP zorgden er eerder voor dat een vrouw die een massale valpartij in de Tour de France veroorzaakte een boete van 1200 euro moest betalen.

Extra politiesurveillance op Mediapark vanwege ‘verdachte situatie’ [+foto]

Verdachte situatie Mediapark

HILVERSUM -Op het Mediapark in Hilversum wordt extra gesurveilleerd om een “verdachte situatie” maandagochtend. Zo vloog enige tijd een politiehelikopter boven het gebied en werd gesurveilleerd bij de toegangswegen.

Rond 13.00 uur werd de politie-inzet afgeschaald, zegt de politiewoordvoerster. Wel wordt het Mediapark nog “extra meegenomen” in de surveillance, in de vorm van “rijdend toezicht”. Het onderzoek naar de situatie loopt nog.

Wat er precies aan de hand is, wil de politie niet zeggen. Wel laat de politie weten dat berichten die circuleren over een gewapende man in een pand op het Mediapark onjuist zijn.

Personeel op het Mediapark is op de hoogte van de situatie. Onder andere de NPO adviseerde medewerkers om voorlopig binnen te blijven, maar dat advies is inmiddels opgeheven.

Nieuwe MAN TGX voor Barneveldse Dozenhandel

Barneveldse Dozenhandel

BARNEVELD – Barneveldse Dozenhandel heeft vorige week een wel heel bijzondere MAN TGX 18.480 met GX-cabine in gebruik genomen. Dit echte familiebedrijf, dat al meer dan 40 jaar bestaat, is groot en sterk in dozen en verpakkingen in de breedste zin des woords.

Dozenhandel

Jacolina van de Steeg en haar zoon Jeffrey voeren nu met volle passie de directie van dit prachtige mooie bedrijf. Enkele jaren geleden is er een nieuw bedrijfspand in gebruik genomen waar men de opslag en distributie regelt van de diverse soorten en maten dozen. Niets is bij hen te gek, zij hebben altijd wel een juiste doos op voorraad en anders regelen zij het wel.

Barneveldse Dozenhandel

In het verlengstuk van hun transportoplossing werd er uitgekeken naar een nieuwe trekker met een daarbij behorende oplegger, maar het moest iets speciaals worden. Eerdere ervaringen met MAN en de wens van de chauffeur Arjan werden zeker mee genomen in het besluit tot de aankoop van deze MAN.

Barneveldse Dozenhandel

Dit is zeker gelukt, in goed overleg met Roordink Bedrijfswagens uit Barneveld werd er een MAN TGX gekocht die af fabriek al was voorzien van de gewenste opties en veiligheidssystemen en met deze basis is gebouwd aan een prachtige auto. Het spuitwerk en de opbouw van diverse opties op hoog niveau is extern uitbesteed en ook het aanpassen van het interieur werd door specialisten verricht. Alles werd werkelijk tot in detail besproken en uitgevoerd door echte vakmensen met veel passie en kennis.

Fietser overleden na ongeval in Spijkenisse

SPIJKENISSE – De fietser die zaterdag zwaargewond raakte bij een ongeval in Spijkenisse is aan zijn verwondingen overleden, meldt de politie maandagmorgen.

Zaterdagmorgen rond 11.20 uur raakte de 77-jarige fietser uit Schiedam zwaargewond na een aanrijding met een auto. De man werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht waar hij later aan zijn verwondingen is overleden.

De verkeersongevallenanalisten van Team Verkeer van de politie kwamen naar de plek van het ongeluk om onderzoek te doen naar de toedracht.

De bestuurder van de auto, een 53-jarige man uit Spijkenisse, is aangehouden. Dit is naar procedure na een ongeval met zwaar letsel. Hij is verhoord op het politiebureau.

Fastned-concurrent Electra betreedt Nederlandse laadstationmarkt

elektrische auto

AMSTERDAM – De Franse laadpalenleverancier Electra wil in Nederland honderd snellaadstations en zeshonderd laadpunten plaatsen voor elektrische auto’s. De concurrent van Fastned denkt de stations en laadpunten voor 2030 te hebben geplaatst.

Voor de financiering van de uitbreiding haalde het bedrijf onlangs iets meer dan 300 miljoen euro op. Daarbij is de Nederlandse pensioenbelegger PGGM de grootste aandeelhouder in Electra geworden.

Electra is op dit moment al actief in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België, Luxemburg, Italië en Spanje. De laadstations van het bedrijf bevinden zich voornamelijk in stedelijke gebieden, bij supermarkten, restaurants, hotels of openbare parkeerplaatsen. Fastned bouwt zijn laadstations veelal langs snelwegen.

Ook Shell richt zich meer op elektrische laadstations. Het olie- en gasconcern kondigde vorige maand aan wereldwijd duizend tankstations van de hand te doen. Tegen eind 2030 wil Shell wereldwijd 200.000 elektrische laadstations hebben. Electra wil in 2030 in Europa zo’n 15.000 laadpunten hebben.

Vakbond dreigt kort geding aan te spannen tegen Arriva Twente

Arriva

UTRECHT – Vakbond FNV dreigt een kort geding aan te spannen tegen streekvervoerder Arriva. Reden is dat Arriva de afspraken over de aanpak van de hoge werkdruk niet naleeft. Deze afspraken zijn gemaakt onder druk van stakingen in het streekvervoer in Twente. Arriva zou onder meer de rit- en rusttijden aanpassen, maar dat doet het bedrijf tot op heden nog niet.

“Het wordt duidelijk dat Arriva het conflict over de rij- en rusttijden op de spits drijft”, verzucht Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer. “We hebben een overeenkomst, maar die wordt niet nageleefd. Arriva is als werkgever niet betrouwbaar en neemt de problemen met de hoge werkdruk niet serieus.”

Werkdruk al langer een probleem

Chauffeurs van Arriva gaan al lange tijd gebukt onder hoge werkdruk. In december vorig jaar nam Arriva het streekvervoer in Twente over van Keolis. Sinds de start zijn er verschillende problemen, waaronder de torenhoge werkdruk. In maart sloot de FNV een overeenkomst met Arriva waarbij de vervoerder beloofde om de roosters van de chauffeurs aan te passen. Maar dat is dus nog niet gebeurd.

Werknemers dupe van kostenbesparing

“Arriva valt sinds kort onder een Amerikaans investeringsfonds, I Squared Capital”, legt Van der Gaag uit. “Het wordt pijnlijk duidelijk dat de werknemers daar de dupe van worden. Arriva zet alles op alles om zoveel mogelijk kosten te besparen. Een eerder gemaakte afspraak over het verlagen van de werkdruk maakt Arriva en de investeerder kennelijk niet uit. Als er maar kosten bespaard worden.”

Kort geding dreigt

De vakbond heeft in een brief Arriva om een verklaring gevraagd. Ook heeft de FNV nogmaals aangedrongen op het per direct aanpassen van de roosters voor de chauffeurs. “Gebeurt dat niet, dan zullen wij naar de rechter stappen”, vervolgt Van der Gaag. “We hebben samen afspraken gemaakt en Arriva moet zich daar gewoon aan houden.”

Bij Arriva Twente werken ruim 400 mensen.

Kapotte trein: geen of minder intercity’s in deel Randstad

UTRECHT – Door een kapotte trein rijden er geen intercity’s tussen Utrecht Centraal en Den Haag Centraal.

Bovendien rijden er minder intercity’s tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal, ook door een defecte trein.

NS verwacht dat de hinder tot het middaguur duurt.

Tussen Bodegraven en Alphen aan den Rijn rijden er door een aanrijding tot ongeveer 13.45 uur geen treinen. Om diezelfde reden is er ook geen treinverkeer tussen Haarlem en Zandvoort aan Zee. Dat duurt tot ongeveer 11.30 uur.

Klimaatactivisten bekladden ministerie met verf, twee aanhoudingen

klimaatactivisten bekladden ministerie EZK

DEN HAAG – Activisten van Extinction Rebellion (XR) hebben het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) maandagochtend besmeurd met roze verf. Daarmee willen ze het departement naar eigen zeggen “een extra roze bril” geven, “omdat ze geen prioriteit leggen bij het afschaffen van de fossiele subsidies”. De politie laat weten dat er twee mensen zijn aangehouden voor de bekladding.

Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat er aangifte zal worden gedaan tegen de actievoerders. Ook zal geprobeerd worden de kosten van het schoonmaken op deze mensen te verhalen. Het gebouw wordt maandag nog schoongemaakt.

Met de fossiele subsidies worden fiscale voordelen bedoeld die het gebruik van fossiele brandstof bevoordelen. “Terwijl de klimaatcrisis inmiddels alles bedreigt wat ons lief is, gaat de overheid rustig door met het financieren en faciliteren van industrie die doet alsof er wordt vergroend, maar ondertussen gaat voor maximale winst over de rug van onze toekomst”, zegt een van de activisten daarover. “Dit moet stoppen.”

Volgens XR duurt de afbouw van de fossiele subsidies te lang. Er gaan tientallen miljarden euro’s naar fossiele subsidies (vaak belastingvrijstellingen) en het demissionaire kabinet is al begonnen met het verminderen hiervan. Maar uit een rapport van enkele ministeries in februari bleek ook dat afbouwen van alle subsidies niet eenvoudig is en deels internationaal moet gebeuren.

BAM Infra gaat groot onderhoud A1 en A10 uitvoeren

UTRECHT – Rijkswaterstaat heeft het groot onderhoud aan de A1 en A10 in Noord-Holland gegund aan BAM Infra Nederland. Het contract betreft het ontwerpen en uitvoeren van (Groot) Variabel Onderhoud aan het Hoofdwegennet (HWN) van West-Nederland Noord (WNN).

Het contract heeft een looptijd tot 31 december 2025, met een optie tot verlenging van 2 maal 1 jaar (uiterlijk tot eind 2027).

Het contract bestaat uit een vaste en een variabele scope. Tot de vaste scope behoort het onderhoud aan:

  • A1 richting Amersfoort, tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen
  • Ring A10 van Amsterdam tussen de knooppunten Amstel en Watergraafsmeer en tussen het knooppunt Watergraafsmeer en afrit Durgerdam.

Vanaf de zomer van 2024 wordt het asfalt op genoemde trajecten vervangen door asfalt met een geluidreducerende deklaag. Daarnaast vinden er herstelwerkzaamheden plaats aan verschillende viaducten en aan de Zeeburgerbruggen (Ring A10 Noord). De werkzaamheden aan de Zeeburgerbruggen moeten volgens planning midden september 2024 zijn afgerond.

In het contract zitten nog diverse andere trajecten. Deze behoren tot de variabele scope en worden op een later moment uitgevoerd.

Aanbesteding groot onderhoud A1 en A10

Zowel de A1 als de A10 vormen belangrijke verkeersaders in het netwerk van Noord-Holland. De onderwerpen duurzaamheid en kwaliteit van het asfalt zijn belangrijke onderdelen geweest in de aanbesteding bij het bepalen van de beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV).

Middels het BPKV-criterium MKI (Milieukosten Indicator) wordt gestuurd op duurzame asfaltmengsels en met het criterium ‘Borging kwaliteit van het asfalt’ op de optimale beheersing van de processen van validatie van het asfaltmengsel, de productie, het transport en de verwerking. Verder wordt met pelotoneisen aan voertuigen en materieel gestuurd op een emissieloze bouwplaats.

Andreas Koks, projectmanager Rijkswaterstaat: “Met vertrouwen gaan we met BAM een nieuw groot onderhoudsproject uitvoeren waarin we met de Koploperaanpak de uitdagingen aangaan voor duurzame wegverharding met een hoge kwaliteitsstandaard.”

IMF vreest problemen huishoudens als rente te lang hoog blijft

IMF

WASHINGTON – Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) waarschuwt dat centrale banken niet te lang moeten wachten met het verlagen van de rente. Wanneer de rentevaste periodes van hypotheken aflopen, kunnen de maandlasten van huishoudens namelijk flink omhoog gaan. “Hoe langer de rentes hoog worden gehouden, hoe groter de kans dat huishoudens in de knel zullen komen”, schrijft de VN-organisatie voor financiële stabiliteit in een blog.

Onder meer de Europese Centrale Bank (ECB) voerde zijn rente de voorbije jaren in rap tempo op om de hoge inflatie te bestrijden. Maar de laatste tijd lijkt de inflatie weer gestaag af te nemen richting de 2 procent die de centrale bank nastreeft. “De meeste centrale banken hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt in de richting van hun inflatiedoelstelling”, constateert het IMF. “Het langer hoog laten van de rente zou nu echter een groter risico kunnen vormen.”

De situatie verschilt wel erg van land tot land, zegt het fonds er ook bij. In veel landen, waaronder ook Nederland, zetten mensen hun hypotheekrente doorgaans voor meerdere jaren vast. In dat geval gaan hun maandlasten niet meteen omhoog als de rentes op de financiële markten stijgen door toedoen van de centrale banken.

Besluit

Maar de rentevaste perioden zijn vaak kort, waarschuwt het IMF. Na verloop van tijd beginnen de effecten van de hogere rentes toch door te sijpelen. Als de rente te lang hoog blijft zouden huishoudens met flinke hypotheekschulden in moeilijkheden kunnen komen. Deze dreiging kan volgens het IMF ook een rem zetten op de algehele consumptie van huishoudens.

Donderdag neemt de ECB weer een besluit over de rente. Maar de beleidsmakers zullen de rentetarieven vrijwel zeker nog ongewijzigd laten op het huidige recordniveau. Bij de vergadering in maart verklaarde ECB-president Christine Lagarde nog dat er meer bewijs nodig is dat de inflatie in de eurozone voldoende is afgekoeld voordat de rente kan worden verlaagd.

De beleidsmakers bij de ECB durven de stap nog niet te zetten om de loongroei. Ze zijn bang dat de flinke loonstijgingen die de laatste tijd in cao’s afgesproken worden, de inflatie wel eens opnieuw kunnen opjagen. Maar de laatste cijfers zien er wel gunstig uit. Nieuw onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) wees vorige week ook nog uit dat de kans op zo’n loon-prijsspiraal in Nederland klein is. De verwachting is alom dat de ECB in juni wel zal beginnen met het omlaag brengen van de leenkosten.

Doorbraak in Duits cao-conflict: akkoord voor vliegveldbeveiligers

FRANKFURT – In Duitsland hebben vakbond Verdi en werkgevers na tussenkomst van een bemiddelaar een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor zo’n 25.000 beveiligers van luchthavens. De afgelopen tijd hebben beveiligers meerdere keren het werk neergelegd op Duitse luchthavens, net als werknemers in andere delen van de luchtvaart.

Met dit nieuwste akkoord lijkt het vliegverkeer in Duitsland een zomer zonder stakingen tegemoet te gaan. Zo werden Verdi en Lufthansa het eind maart in hoofdlijnen eens over een nieuwe cao voor grondpersoneel van het luchtvaartconcern. Daardoor werd een dreigende staking rond Pasen voorkomen. Deze cao, waarvoor eerder ook werd gestaakt, geldt eveneens voor ongeveer 25.000 medewerkers.

De onderhandelingen over de cao voor het cabinepersoneel van Lufthansa, waarbij vakbond Ufo betrokken is, zijn nog gaande. Ook hier is een bemiddelaar ingeschakeld.

Volgens werkgeversvereniging BDLS krijgen luchthavenbeveiligers verspreid over een periode van vijftien maanden 13,1 tot 15,1 procent meer loon. De onderhandelingen over overwerktoeslagen worden aan het eind van het jaar hervat. De vakbond en werkgevers hebben tot dinsdagmiddag de tijd om in te stemmen met het akkoord. Tot die tijd zal Verdi in ieder geval niet oproepen tot nieuwe stakingen.

LAATSTE NIEUWS