Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 14:52 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 407

Bijna drie jaar cel voor smokkel van cocaïne tussen de bananen

‘S-HERTOGENBOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft een 55-jarige man uit Etten-Leur en een 59-jarige man uit Hoogerheide veroordeeld tot een gevangenisstraf van 35 maanden. Ze waren betrokken bij de smokkel van 72 kilo cocaïne, die verstopt zat tussen ladingen bananen uit Ecuador. Een medeverdachte is vrijgesproken bij gebrek aan concreet bewijs.

De mannen uit Etten-Leur en Hoogerheide werden in augustus 2019 in een loods in Hoogerheide aangehouden. Ze waren daar bezig om pakketten met cocaïne tussen bananen uit te halen en over te laden voor verder vervoer binnen Nederland. Het ging om 72 pakketten van ieder ongeveer 1 kilo.

Het heeft er alle schijn van dat de verdachten ook betrokken waren bij andere drugsdelicten. Zo hadden zij te maken met een aantal zendingen die vanuit Portugal naar ons land kwamen. Hierin zaten volgens het Openbaar Ministerie grondstoffen voor de productie van amfetamine of metamfetamine. De rechtbank moet echter concluderen dat door een gebrekkige weergave van de onderzoeksresultaten in Portugal, niet met voldoende zekerheid valt te zeggen om welke stoffen het daadwerkelijk ging. De mannen worden daarom vrijgesproken van dit verwijt.

Een medeverdachte wordt bij gebrek aan sluitend bewijs vrijgesproken van betrokkenheid bij beide drugsdelicten.

Uithalers

Over de exacte rol bij van de verdachten is weinig duidelijk geworden. Wel staat voor de rechtbank vast dat zij in ieder geval als een soort uithaler fungeerden voor de partij cocaïne die in de loods werd aangetroffen. Hiervoor kregen zij naar eigen zeggen 2.500 euro.

Bij het bepalen van de straf houdt de rechtbank er rekening mee dat de verdachten eerder voor drugsdelicten zijn veroordeeld. Ook weegt mee dat het delict van ruim 4,5 jaar geleden dateert en dat sprake is van overschrijding van de redelijke termijn waarbinnen deze zaak inhoudelijk voor de rechter had moeten worden gebracht. De rechtbank legt daarom geen 40 maanden, maar 35 maanden cel op.

400 van de 450 overgebleven medewerkers Nedcar ook weg

ontslagen VDL Nedcar

BORN – Zo’n 400 van de overgebleven 450 medewerkers van de Limburgse autofabriek VDL Nedcar hebben ontslag aangezegd gekregen. Er is voor hen geen werk meer.

De vakbonden waren woensdag in de voormalige autofabriek om met de mensen te praten en hun vragen te beantwoorden. Dat zei bestuurder Ed Leunissen van CNV na berichtgeving in Dagblad de Limburger over de ontslagen.

Bij VDL was niet direct iemand bereikbaar voor een reactie. Voor de mensen die weg moeten geldt het sociaal plan dat eerder werd overeengekomen met de vakbonden. Zo’n zestig mensen kunnen blijven, onder meer voor bewaking, het energiecentrum, en voor Development & Innovation. Volgens Leunissen zitten nog eens zo’n 150 mensen langdurig ziek thuis, die kunnen vooralsnog niet ontslagen worden.

Zowel Leunissen als FNV-bestuurder Hans Wijers ziet geen toekomst meer voor een autofabriek bij Nedcar. “We zien niet dat er uit die sector nog opdrachtgevers gaan komen”, aldus Wijers.

Hij zei het “triest” te vinden dat in zeven maanden tijd voor 3500 mensen aan werkgelegenheid is verdwenen.

MAN TGX 24.480 voor Frank Hellinga

Frank Hellinga

EESVEEN – Frank Hellinga Infrawerken & Transport uit Eesveen heeft het wagenpark uitgebreid met een MAN TGX 24.480 6×2 trekker.

Frank Hellinga houdt zich bezig met grondverzet, de handel in zand- en grind en transport. Daarvoor zet het bedrijf een vloot in van tien trucks. De nieuwe MAN betreft een uitbreiding van het wagenpark en is de derde MAN in de vloot.

Frank Hellinga: “We hebben een MAN 8×4 en een 10×8, en dit is de eerste trekker. De ervaringen met de MAN-trucks en Wierda Bedrijfswagens zijn erg goed en toen de chauffeur aangaf dat hij graag een MAN wilde, was het voor mij snel beslist. De trucks doen het goed in het verbruik en zijn betrouwbaar, en dat zijn toch de belangrijkste dingen.”

Frank Hellinga

Bijzonder compleet

De MAN TGX is voorzien van de ruime GM-cabine, met daarin een koelkast, een magnetron en een luxe lederpakket. “Deze auto rijdt met split en grind vooral op de langere afstanden binnen Nederland, bijvoorbeeld tussen Limburg en Groningen. De chauffeur overnacht regelmatig in de cabine”, aldus Frank.

Een belangrijk argument voor de MAN was ook het lage eigen gewicht. “Mede dankzij de Alcoa-wielen en de lichtgewicht Stas-trailer mag er netto 37 ton lading mee. Om dat goed uit te nutten, zit er een weeginstallatie op de trailer.”

Frank Hellinga

Ook is het voertuig voorzien van MAN OptiView. Daarmee behoren de blinde hoeken tot het verleden en is het voertuig altijd volledig in beeld.

Voorkeur van de chauffeur

De nieuwe MAN TGX 24.480 met zijn ruime GM-cabine had de voorkeur van chauffeur Alwin Veurman: “Ik had al ervaring met MAN en dit nieuwe model vind ik gewoon een hele stoere en comfortabele auto.”

Frank Hellinga

De truck is voorzien van de MAN D26-krachtbron met 480 pk en een compacte voorloopas met een wettelijke aslast van 5,2 ton. Daarmee is een hoog laadvermogen mogelijk, terwijl er toch voldoende chassisruimte is voor tanks en de hydrauliekset voor de Stas kippertrailer.

Inwerken Kroatische buschauffeurs in Limburg lastiger dan gedacht

Bus Arriva Limburg

MAASTRICHT – Het inwerken van de buschauffeurs uit Kroatië die voor Arriva willen gaan werken, blijkt lastiger dan gedacht, zo laat een woordvoerder van de vervoerder weten. Het is nog onduidelijk wanneer de chauffeurs precies beginnen met rijden.

Arriva kreeg eerder dit jaar van de provincie Limburg toestemming om vier Kroatische buschauffeurs die geen Nederlands spreken in te zetten. Volgens eisen van de provincie moet personeel dat in contact komt met reizigers normaal gezien het Nederlands kunnen begrijpen en spreken.

Reden dat Arriva mensen wil laten rijden die daar niet aan voldoen is het personeelstekort, waardoor ritten uitvallen. De chauffeurs spreken wel Engels.

Het was de bedoeling dat de chauffeurs snel aan de slag konden, maar inmiddels wil Arriva niet meer zeggen wanneer dat zal zijn. Dat komt volgens de woordvoerder onder meer doordat het lastiger blijkt dan gedacht om in technisch Engels de bussen van Arriva te leren besturen. Engels waarmee je een praatje kunt maken is niet altijd voldoende om de uitleg goed te begrijpen, vertelt hij.

Daarnaast rijden de chauffeurs van Arriva veel verschillende routes, waardoor ze het gebied goed moeten kennen. Een en ander maakt dat Arriva nu “wat rustiger aan” wil doen met de chauffeurs.

Een van hen gaat niet verder met de opleiding.

Iran toont militaire macht, Israël zint op wraak

militaire parade Iran

TEHERAN – Iran heeft tijdens een militaire parade langeafstandsraketten getoond en wil zo laten zien dat het klaar is voor elke reactie van aartsvijand Israël, na de Iraanse aanval op dat land.

Die operatie “bracht de glorie van het zionistische regime (Israël) ten val”, beweerde president Ebrahim Raisi in de Iraanse hoofdstad Teheran.

De aanval met drones en raketten afgelopen weekend op Israël volgde op een luchtaanval op het Iraanse consulaat in de Syrische hoofdstad Damascus, waarbij onder anderen twee generaals om het leven kwamen.

De actie tegen Israël “heeft laten zien dat onze strijdkrachten er klaar voor zijn”, zei Raisi in een toespraak voor het leger en de Islamitische Revolutionaire Garde. Hij herhaalde zijn waarschuwing dat “de geringste daad van agressie” door Israël zou leiden tot “een verwoestend antwoord”.

Israël heeft gezworen te zullen reageren op de aanval. Viceadmiraal Daniel Hagari zei dat Iran er niet “ongestraft” van af zal komen.

Bemanning van door Iran gekaapt containerschip MSC Aries is veilig

GENEVE – De bemanning van een door Iran in beslag genomen containerschip is veilig, zegt eigenaar MSC. De rederij is met de Iraanse autoriteiten in gesprek over de vrijlating van de 25 personen en het lossen van de vracht.

De Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC) betrad de MSC Aries op 13 april in de Straat van Hormuz, de zeestraat tussen Iran en de Verenigde Arabische Emiraten.

Dit gebeurde nadat Iran wraak had gezworen voor een waarschijnlijk Israëlische luchtaanval op het Iraanse consulaat in Syrië. De regering in Teheran heeft gedreigd de belangrijke scheepvaartroute te sluiten.

Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft verklaard dat de MSC Aries “maritieme wetten” overtreedt en banden met Israël heeft. Het schip vaart onder Portugese vlag, maar is gelinkt aan het bedrijf Zodiac Maritime. Dat bedrijf is deels van de Israëlische zakenman Eyal Ofer. Israël beschuldigt Iran van piraterij en wil dat de IRGC internationaal als terroristische organisatie wordt bestempeld.

Gokbedrijven moeten verloren bedragen aan spelers terugbetalen

Gokken

ALMELO/ZWOLLE -De rechtbank Overijssel oordeelt dat twee aanbieders van online kansspelen het geld dat twee spelers met online gokken hebben verloren, moeten terugbetalen. De spelers zijn een procedure begonnen omdat de gokaanbieders destijds geen vergunning hadden om in Nederland online kansspelen aan te bieden.

Op grond van de Wet op de kansspelen is het verboden om zonder vergunning (online) kansspelen aan te bieden. De spelers vinden daarom dat zij hun verloren geld terug moeten krijgen. De rechtbank oordeelt dat de tussen het gokbedrijf en de speler gesloten kansspelovereenkomst vanwege het overtreden van de Wet op de kansspelen nietig is.

De gokbedrijven moeten de spelers hun geld daarom terugbetalen. Beide spelers verloren ongeveer 200.000 euro.

Geen vergunning

De gokbedrijven erkennen dat zij geen vergunning hadden om in Nederland online kansspelen aan te bieden, maar menen dat het overtreden van het verbod van de Wet op de kansspelen niet leidt tot een nietige overeenkomst, omdat dat niet de strekking is van het verbod.

Als het verbod al de strekking heeft, dan heeft het die strekking volgens de gokbedrijven inmiddels verloren. De rechtbank volgt deze verweren niet en oordeelt dat de tussen partijen gesloten kansspelovereenkomst nietig is. Dat betekent dat de gokbedrijven de verloren bedragen aan de spelers moeten terugbetalen.

Transavia geeft 124 zomerslots terug aan luchthaven Rotterdam

DEN HAAG – Transavia geeft 124 start- en landingsrechten, zogeheten slots, voor het zomerseizoen terug aan luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt slotcoördinator Hugo Thomassen van Airport Coordination Netherlands (ACNL) na berichtgeving van De Telegraaf.

Volgens een woordvoerder van luchtvaartmaatschappij Transavia betekent dat echter niet dat er automatisch ook 124 vluchten komen te vervallen. De zegsman geeft aan dat er namelijk nog geen vluchten waren ingepland op de teruggegeven slots.

“Transavia heeft de vluchtschema’s bekeken voor de rest van het seizoen en op basis daarvan slots teruggegeven”, legt Thomassen uit. “Dat zie je bij meer airlines. Soms worden slots ingeleverd vanwege acute annuleringen, maar er zijn ook airlines die wat verder vooruitkijken.”

Verschillende redenen

Volgens de coördinator kunnen er verschillende redenen zijn om slots in te leveren. Zo waren er ook luchtvaartmaatschappijen die dat deze week deden door het slechte weer, maar vliegmaatschappijen kunnen daartoe ook besluiten als gevolg van onvoldoende boekingen, onderhoud aan vliegtuigen of commerciële afwegingen. Ook kan het zo zijn dat vluchten worden gecombineerd.

De 124 slots komen neer op 3 procent van de totale slotportefeuille die Transavia heeft op Rotterdam The Hague Airport. Op Schiphol en Eindhoven Airport heeft de luchtvaartmaatschappij nog niet geschoven met slots, meldt Thomassen verder.

Moeilijke zomer

Transavia maakte vorig jaar nog een moeilijke zomer door. De problemen bij Transavia begonnen in april, toen eerder geleasete vliegtuigen toch niet konden worden ingezet. Ook stonden enkele vliegtuigen door tekorten aan onderdelen langer aan de kant dan gepland. Dat zorgde ervoor dat Transavia herhaaldelijk vluchten moest schrappen waardoor duizenden passagiers getroffen werden.

Ook voor dit jaar kondigde de luchtvaartmaatschappij onlangs aan opnieuw vluchten te moeten schrappen, onder meer door uitloop van groot onderhoud. Dat gaat om een onbekend aantal vluchten in de periode tot eind juni.

Passen en meten

Mochten er gedurende de zomer inderdaad 124 vluchten worden geschrapt, dan komt dat neer op gemiddeld een vlucht per dag, vertelt luchtvaartanalist Joris Melkert van de TU Delft aan BNR. Volgens hem is dat heel vervelend, maar geen groot drama. Al leidt de grote vraag naar vliegreizen wel tot tekorten aan onderdelen, vliegtuigen en capabele technici. “Het blijft gewoon passen en meten”, stelt Melkert. “De luchtvaart blijft groeien, de orderboeken zitten tjokvol, de verwachting is dat het krap zal blijven.”

Biden wil hogere importtarieven op Chinees staal en aluminium

Biden

PITTSBURGH – President Joe Biden wil de importtarieven op Chinees staal en aluminium gaan verhogen. De extra heffingen zijn onderdeel van een reeks stappen van de Amerikaanse regering om de staalsector in het land te ondersteunen en te beschermen tegen oneerlijke concurrentie uit China.

Biden, die campagne voert in Pennsylvania, een belangrijke Amerikaanse staat voor de presidentsverkiezingen later dit jaar, zal de nieuwe tarieven van 25 procent aankondigen tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van de vakbond United Steelworkers in Pittsburgh.

De hogere heffing zou gelden voor een breed scala aan Chinese staal- en aluminiumproducten, waarvoor momenteel nog importtarieven van nul tot 7,5 procent gelden. De heffingen voor producten die al onderworpen zijn aan een importtarief van 25 procent blijven ongewijzigd.

Biden zal tijdens zijn bezoek ook herhalen dat United States Steel, gevestigd in Pittsburgh, Amerikaans eigendom moet blijven. De president verzette zich vorige maand al fel tegen de overname van het Amerikaanse staalconcern door de Japanse branchegenoot Nippon Steel. Ook vakbond United Steelworkers is tegen.

Wilders ziet ‘nog geen begin van overeenstemming’ over asiel

Wilders

DEN HAAG – De partijen aan de formatietafel hebben “nog geen begin van overeenstemming” bereikt over asiel. Dat zegt PVV-leider Geert Wilders.

Het onderwerp is woensdagochtend niet besproken, maar het ligt Wilders “nog net zo zwaar op de maag” als eerder deze week, toen hij om die reden wegliep van de onderhandelingstafel.

Wilders heeft nog altijd de hoop dat zijn partij er met VVD, NSC en BBB uitkomt, ook over de forse beperking van de asielinstroom die hij zijn kiezers heeft beloofd. Maar echte voortgang ziet hij dus nog niet. De partijen spreken woensdag over andere onderwerpen, zoals goed bestuur en volkshuisvesting.

De informateurs Richard van Zwol en Elbert Dijkgraaf lieten dinsdagmiddag nog weten wel degelijk toenadering te zien tussen de vier onderhandelende partijen op onder meer asiel. Ook over twee andere onderwerpen waarover hun standpunten ver uiteen liggen, de landbouw en de overheidsfinanciën, zouden de partijen “op grote delen elkaar echt naderen”.

AP waarschuwt voor verkeerslicht dat veel info weggebruiker verzamelt

DEN HAAG – Slimme verkeerslichten die contact maken met de telefoons van weggebruikers brengen privacyrisico’s met zich mee waar de overheden waarschijnlijk niet goed over hebben nagedacht.

Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Persoonsgegevens, die minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief met klem oproept uit te zoeken of de verkeerslichten voldoen aan de privacywetgeving (AVG).

De slimme verkeerslichten maken – veelal zonder mensen dat weten – contact met (verkeers)apps op smartphones van weggebruikers. De verkeerslichten meten niet alleen hoeveel verkeer er langsrijdt, maar kunnen “volledige ritten in kaart brengen, inclusief datum, tijd en snelheid”. Daardoor is het zelfs mogelijk personen te identificeren, waarschuwt de AP. “Dit kan waardevolle informatie zijn voor kwaadwillenden. De kans op zogenaamde hacks valt dan ook niet te onderschatten.”

Volgens de autoriteit is niet altijd duidelijk wie verantwoordelijk is voor het verzamelen en gebruiken van de gegevens en met wie ze precies gedeeld worden. De toezichthouder heeft het ministerie in 2021 al eens gewezen op de gevaren en ziet nog altijd onzorgvuldigheden, terwijl de slimme verkeerslichten steeds vaker geplaatst worden.

Het ministerie zegt graag het gesprek aan te gaan met de autoriteit over haar zorgen en over maatregelen die al genomen zijn. Ook blijft het in gesprek met lagere overheden “om bewustzijn, kennis en handelen te versterken”.

Kwartaalcijfers Port of Antwerp-Bruges weerspiegelen weerbaarheid

Antwerp-Bruges

ANTWERPEN – De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedraagt in het eerste kwartaal van dit jaar 70,4 miljoen ton, een stijging van 2,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In een nog steeds complexe geopolitieke en macro-economische context, bevestigt deze groei, die wordt gedreven door de opnieuw stijgende containeroverslag, de weerbaarheid van de haven.

Nadat in 2023 economische onzekerheid en inflatie zorgden voor een wereldwijde vertraging in de vraag naar containervervoer, trok vanaf februari de containeroverslag opnieuw aan, met in maart zelfs de beste maandoverslag sinds maart 2021. Dit resulteert in een stijging van de totale containeroverslag met 8,6 procent in ton en 6 procent in TEU (3.287.000 TEU), in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023. In 2023 nam het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de containerbehandeling in de Hamburg – Le Havre Range met 0,3 procent-punt toe tot 29,9 procent.

Ook de overslagvolumes van conventioneel stukgoed vertonen opnieuw een opwaartse trend. Hoewel de overslag in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar daalt met 7,8 procent, is er ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023 sprake van een stijging met 6,9 procent. De overslag van ijzer en staal blijft status quo waarbij de aanvoer groeit (+1,4 procent) terwijl de afvoer daalt (-3,8 procent). Bij de meeste andere goederen is er een daling in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023.

De roll-on/roll-off (RoRo) trafieken dalen in het eerste kwartaal van 2024 met 6,9 procent. De aanhoudende congestie op de RoRo-terminals vertaalt zich in een daling van de overslag van alle vervoermateriaal (-9 procent). Hierin speelt vooral de lagere overslag van tweedehandsauto’s (-52,5 procent) een rol, net als die van high & heavy (-25 procent), vrachtwagens (-23,9 procent) en nieuwe auto’s (-5,5 procent). De overslag van niet-begeleide vracht (exclusief containers) vervoerd op RoRo-schepen stijgt met 1,7 procent. De daling in de overslag van en naar het Verenigd Koninkrijk (-4,4 procent) wordt gecompenseerd door een stijging in de overslag van en naar Spanje en Portugal (+31,5 procent), Ierland (+6,4 procent) en Scandinavië (+13,5 procent).

Terwijl de afvoer van droge bulk toeneemt met 9,7 procent, valt de aanvoer terug met 24,4 procent, wat zich vertaalt in een daling van het droge bulksegment met 12,1 procent. Nu de energiecrisis minder acuut is, is de vraag naar steenkool opnieuw sterk gedaald (-68,6 procent). De overslag van meststoffen, de grootste productcategorie binnen droge bulk, trekt sinds het laatste kwartaal van 2023 opnieuw aan (+33,9 procent), vooral bij de aanvoer. Ook de overslag van non-ferro ertsen (+47,3 procent), en schroot (+5,7 procent) groeit. Een lagere vraag vanuit de bouwsector weegt op de overslag van zand en grind (-12,5 procent) en granen worden opnieuw meer in containers vervoerd (-43,7 procent).

De overslag van vloeibare bulk houdt relatief goed stand met een lichte daling van 0,9 procent, waarbij de afvoer toeneemt met 4,2 procent, maar de aanvoer daalt met 4,1 procent. Groei is er voor de overslag van stookolie (+25,2 procent), benzine (+12,1 procent) en LNG (+10 procent). En hoewel de competitiviteit van de Europese chemische industrie onder druk blijft staan omwille van de hoge kosten voor energie, grondstoffen en arbeid, neemt de overslag van chemicaliën en nafta door een herstellende vraag toe met respectievelijk 5,2 procent en 12 procent. De overslag van diesel vertoont een daling (-40 procent), evenals die van LPG (-11,5 procent) en vloeibare brandstoffen (-11,4 procent).

In het eerste kwartaal van 2024 liepen 4.855 zeeschepen de haven aan, een daling van 1,8 procent. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 2,4 procent. In de eerste drie maanden van 2024 verwelkomde Zeebrugge 99.211 cruisepassagiers op 19 cruiseschepen, 10,7 procent minder dan in het record eerste kwartaal van 2023.
Weerbaar en toekomstbestendig

Dat de kwartaalcijfers een stijging tonen ondanks het zwakke economische klimaat, is een bevestiging van de weerbaarheid van Port of Antwerp-Bruges, die ook in uitdagende tijden blijft pionieren en investeren om de haven toekomstbestendig te maken.

Voor duurzame groei moet de haven de allergrootste containerschepen kunnen ontvangen. De diepgang van 16 meter die daarvoor nodig is werd onlangs door het eerste containerschip gerealiseerd. Bovendien werd in maart een nieuw record gevestigd van het grootste containervolume behandeld op één schip, op de MSC China met 26.201 TEU.
De eerste methanolbunkering met een diepzeeschip was een nieuwe mijlpaal in de ambitie van Port of Antwerp-Bruges om een multifuelhaven te worden en de energietransitie in de maritieme sector te versnellen. Ook walstroom speelt daarin een essentiële rol en met de walstroominstallatie voor cruiseschepen in Zeebrugge vanaf 2026 loopt de haven vooruit op de Europese regelgeving.

De eerste demoprojecten die bevestigd zijn voor NextGen Demo, de innovatiehub die deel uitmaakt van NextGen District, zullen een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie en circulariteit in de haven. Net zoals het Warmtenet Antwerpen Noord, het eerste ‘open access’ warmtenet in België dat koolstofvrije warmte levert.
Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp-Bruges: “Dat we als wereldhaven in het middelpunt staan van aanhoudende uitdagingen, werd afgelopen kwartaal opnieuw duidelijk. De perikelen in de Rode Zee dwongen containerrederijen om veiligheidsredenen om op de Oost-Westroutes om te varen via Kaap de Goede Hoop met verstoringen in de logistieke ketens en pieken en dalen in aankomsten van containerschepen tot gevolg. Dat vergde aanpassing van alle betrokken partijen, maar omvaren werd al snel het ‘nieuwe normaal’. Dat we desondanks opnieuw groei kunnen neerzetten, bewijst onze weerbaarheid in onvoorspelbare tijden.”

Annick De Ridder, voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges: “De stijging in de kwartaalcijfers – met in maart zelfs de beste containeroverslag in drie jaar – bewijst dat onze haven een weerbare wereldhaven is. Een die ondanks uitdagende tijden blijft innoveren en investeren. Port of Antwerp-Bruges is dan ook een ambitieuze pioniershaven. Als economische motor van Vlaanderen zetten we samen met onze bedrijven vol in op duurzame groei. Afgelopen kwartaal uitte zich dat onder andere in de eerste methanolbunkering van een diepzeeschip, in een nieuw record met het grootste containervolume behandeld op één schip en de aankondiging van nieuwe initiatieven op onze innovatiehub NextGen Demo.”

Dirk De Fauw, burgemeester van de stad Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges: “Deze cijfers en het nog steeds groeiende marktaandeel van het containersegment ten opzichte van de andere havens in de Hamburg-Le Havre Range zijn het beste bewijs van de toegevoegde waarde van de fusie en de twee complementaire havenplatformen. Als fusiehaven blijven we samen met de industrie ook essentiële stappen in de energietransitie zetten, op weg naar een klimaatneutrale haven in 2050. De walstroominstallatie die tegen 2026 operationeel zal zijn op onze cruiseterminal in Zeebrugge is daar een mooi voorbeeld van.”

Jenniskens Kraanverhuur schaft twee imposante Scania trucks aan

Jenniskens Kraanverhuur

NIJMEGEN – Jenniskens Kraanverhuur draait haar hand niet om voor de meest uitdagende hijsklussen en speciaal transport vraagstukken. Om deze bedrijfsbelofte kracht bij te zetten, schafte het Gelderse bedrijf twee imposante Scania trucks aan: een R540 8×2*6 widespread, voorzien van de grootste elektrische autolaadkraan van Nederland, én een extra lage R500 voorloopas trekker met de nieuwe efficiënte Scania Super aandrijflijn.

De Scania R540 kraanauto is uniek in zijn soort. De volledig elektrische Effer autolaadkraan met een vlucht van 36,8 meter en een hijshoogte van ruim 40 meter heeft een hefcapaciteit van maar liefst 125 Tm. Na aflevering door de fabriek werden de vier assen dusdanig gemodificeerd, dat een widespread configuratie met een totaal toegestaan gewicht van 41,5 ton ontstond.

Het voertuig beschikt over een verstevigd innerliner chassis waarmee de vierasser de zwaarste uitdagingen aan kan. Om ook over de voorkant van het voertuig te kunnen hijsen, koos Jenniskens Kraanverhuur voor de R-slaapcabine met een lager dak en werden er steunpoten gemonteerd.

Jenniskens Kraanverhuur

“We zijn er trots op dat ons wagenpark wordt uitgebreid met de grootste autolaadkraan in Nederland die elektrisch kan hijsen”, zegt Jeroen Jenniskens, Transport Manager.

“De kraan kan gebruikt worden zonder dat de truck stationair draait en dat heeft veel voordelen. We kunnen emissie- en geluidloos laden en lossen, wat in bedrijfshallen of op bouwplaatsen voor alle betrokkenen fijn is, en het resulteert in zowel minder brandstofverbruik als minder slijtage van de motor.”

Verstelbare schotel

De tweede Scania die het bedrijf aanschafte is evenmin alledaags. De voorloopas trekker uit de R-serie, die wordt ingezet voor het vervoeren van extreem lange, hoge of brede ladingen met een op maat gemaakte uitschuifbare semi dieplader van Nooteboom, kan met een zwaar transport verklaring tot 72 ton gaan. Dankzij de in hoogte verstelbare schotel kunnen ook standaard trailers gekoppeld worden.

“Hier zijn we lang op aan het puzzelen geweest”, legt Jenniskens uit. “Vanwege onze werkzaamheden is het van belang dat de schotelhoogte zo laag mogelijk is. Maar wel in combinatie met voldoende bodemvrijheid, omdat we vaak op onverhard terrein komen. In samenwerking met Scania is het gelukt om een zo multifunctioneel mogelijke trekker samen te stellen met een schotel die verlaagd kan worden tot één meter.”

Hoogwaardige comfort

Net als de rest van het machinepark van Jenniskens Kraanverhuur zijn beide voertuigen uit de R-serie zeer compleet uitgerust. “Dat is één van de redenen waarom wij wederom voor Scania hebben gekozen. Het hoogwaardige comfort en het rijgedrag maken het kwalitatief een heel goed merk”, verklaart Jenniskens. De jarenlange en prettige relatie met Scania Nijmegen was zijn andere motivatie om uit te breiden met het Zweedse merk. “Ze staan altijd voor ons klaar en wanneer er iets is, wordt het netjes afgehandeld.”

Meest uitdagende klussen

Voor hijsklussen, speciaal transport, interne verhuizingen of een combinatie ben je bij Jenniskens kraanverhuur aan het juiste adres. In 1968 gestart met een zelfgebouwde kraan op een vrachtwagenonderstel is het Gelderse bedrijf inmiddels uitgegroeid tot toonaangevende dienstverlener met 40 medewerkers en een divers wagenpark bestaande uit zes transportcombinaties en 22 hijskranen van verschillende formaten. Het werkgebied bevindt zich overwegend in een straal van 200 km rondom Nijmegen. “We maken af en toe een uitstapje naar München, maar werken voornamelijk voor klanten in Nederland en net over de grens in België en Duitsland”, besluit Jeroen Jenniskens.

ANWB ziet interesse in elektrisch rijden dalen

elektrische auto

DEN HAAG – De interesse in elektrisch rijden neemt af. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28 procent) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27 procent) van plan is, meldt de ANWB na onderzoek.

De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en het niet privé kunnen laden zijn de voornaamste drempels. “Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer”, stelt de ANWB vast. Dit heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto’s, doordat er minder vraag naar is op de tweedehandsmarkt. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto’s nog te prijzig.

Volgens de ANWB vindt 71 procent van de Nederlanders elektrische auto’s te duur. “Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto (45.850 euro) en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (31.699 euro) is groot.”

De ANWB zegt verder veel vragen te krijgen over de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s. Nu zijn deze auto’s nog vrijgesteld van wegenbelasting, maar met de huidige regeling vanaf 2026 niet meer. En omdat elektrische auto’s zwaar zijn door hun accupakket, kan de motorrijtuigenbelasting een flinke kostenpost worden voor eigenaren van elektrische auto’s. Het demissionair kabinet heeft nu wel een nieuw plan voor korting op de motorrijtuigenbelasting tot 2031.

Ook onvoldoende rijbereik, de angst om stil te komen staan met een lege accu, is een reden waarom mensen niet elektrisch willen rijden. Een gebrek aan publieke laadpalen wordt eveneens genoemd als drempel, staat in het onderzoek.

Goederenoverslag North Sea Port in eerste kwartaal gedaald

De goederenoverslag via zeevaart in North Sea Port nam in het eerste kwartaal van dit jaar met 3,2 procent af in vergelijking met dezelfde periode in 2023. De daling laat zich vooral bij de overslag van de droge bulk zien. Bij de overslag via binnenvaart is er wel groei.

Gedurende de eerste drie maanden van dit jaar boekten de bedrijven in North Sea Port een goederenoverslag via zeevaart van 16,4 miljoen ton. Dat is 500.000 ton minder dan in dezelfde periode in 2023 (-3,2 procent).

Droge bulk daalt, vloeibare bulk stijgt

De overslag van droge bulk nam met 6,4 procent af (-0,6 miljoen ton), onder meer bij de oliehoudende zaden, ijzererts en schroot. Mineralen en meststoffen namen wel toe. De jaren 2022 en 2023 stonden echter voor sterke droge bulkcijfers omwille van onder andere het opbouwen van buffers als gevolg van de Oekraïne-oorlog. Deze ‘bufferdrang’ is gaan liggen, de volumes zitten opnieuw op het niveau van voor corona.

Bij de vloeibare bulk is wel een kentering te noteren: een bescheiden groei van 2,8 procent (+ 0,1 miljoen ton) bij onder meer chemische producten en kunstmest.

De containeroverslag neemt met 26,3 procent af. In percenten veel maar in absolute cijfers gaat het slechts over een verschil van 0,1 miljoen ton (-18.000 TEU).

De overslag van stukgoed blijft op hetzelfde niveau (+1,6 procent of + 40.000 ton).

Nam in 2023 de handel met Rusland met -42 procent verder af, omwille van de EU-sancties, dan daalt die in het eerste kwartaal met nog eens 18 procent.

Groei in binnenvaart

Bij de goederenoverslag via de binnenvaart is er gedurende het eerste kwartaal van 2024 wél een groei vast te stellen: +3,9 procent (+0,6 miljoen ton), wat een totaal van 15,9 miljoen ton geeft. De stijging is bij de vloeibare bulk te zien (+8,3 procent, +0,6 miljoen ton). De droge bulk blijft zowat op een status-quo (-1,1 procent, -0,1 miljoen ton).

Verwachtingen

Het eerste kwartaal van dit jaar ligt in lijn met de voorgaande drie kwartalen waarin de goederenoverslag telkens weer toenam. De verwachting is dat dit nog twee kwartalen zou kunnen aanhouden, met een licht herstel naar het einde van het jaar toe.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...