Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 15:30 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 406

Vliegvelden moeten mogelijk krimpen na stikstofvonnissen

ARNHEM – De Nederlandse overheid moet van de rechter “passende maatregelen” nemen tegen overmatige stikstofuitstoot van Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. “Dat betekent krimpen”, maakt voorzitter Alfred Blokhuizen van actiegroep SchipholWatch op uit nieuwe vonnissen van de rechtbank Gelderland die mogelijk grote gevolgen kunnen hebben.

Het gaat om een slepende zaak die in 2019 werd gestart door Mobilisation for the Environment (MOB), een organisatie die samen optrekt met SchipholWatch. Ze voeren al jaren een juridische strijd tegen de milieuschade die het vliegverkeer veroorzaakt.

In het verleden heerste het idee dat een afzonderlijke natuurvergunning niet nodig was voor de vliegvelden. Maar het kabinet erkende in 2020 dat dit wel degelijk vereist is. Een belangrijke reden is de uitstoot van stikstofoxiden door vliegtuigen. Die vervuilen de lucht en kunnen schadelijke invloed hebben op de natuur.

Ontbrekende vergunning

Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport beschikken evenwel nog altijd niet over zo’n vergunning. “De rechter is het met ons eens dat dit niet kan”, zegt Blokhuizen.

In de zaak verwees de overheid wel naar een landelijk maatregelenpakket, maar dat was volgens de rechter onvoldoende. De activist redeneert dat er niets anders op zit dan het aantal vluchten op de vliegvelden te beperken, al is het wel mogelijk dat de overheid de kwestie nog op een andere manier zal proberen op te lossen.

Schiphol

Voor Schiphol was MOB een vergelijkbare rechtszaak gestart. Maar die luchthaven beschikt sinds vorig jaar wel over een natuurvergunning. Daarom laat de rechter die zaak voor wat het is. Blokhuizen zegt dat de milieuclubs het daar niet bij laten zitten. De vergunning van Schiphol wordt volgens hem aangevochten bij een andere rechter.

Het is nog niet bekend of de overheid in beroep wil gaan tegen de uitspraken. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit laat weten de uitspraken te bestuderen.

Bestuderen vonnissen

Schiphol, tevens eigenaar van Rotterdam The Hague Airport en meerderheidsaandeelhouder van Eindhoven Airport, kijkt eveneens nog naar de vonnissen. Een woordvoerder van de luchthaven wil niet ingaan op de mogelijke gevolgen. Wel zegt hij dat er eerder al aanvragen zijn gedaan voor natuurvergunningen voor de vliegvelden in Rotterdam en Eindhoven. Die procedures lopen volgens hem nog.

Derk Bolt moet na dertig jaar stoppen met Spoorloos

Derk Bolt Spoorloos

HILVERSUM – Het programma Spoorloos krijgt na dertig jaar een nieuwe presentator. KRO-NCRV gaat de opzet van het programma veranderen en daarin is geen ruimte meer voor Derk Bolt, heeft de omroep bekendgemaakt. Of presentatrice Jetske van den Elsen, die sinds 2017 medepresentator is, wel mag blijven is nog niet bekend.

“Na dertig jaar als presentator stopt het hier voor mij, spijtig genoeg”, zegt Bolt. “Ik ga mij richten op andere programma’s die op mijn pad komen. Veel dank aan de deelnemers aan Spoorloos die bereid waren hun vragen en persoonlijke verhalen te delen en ook dank aan al die miljoenen kijkers voor alle support door de jaren heen. Ik zal ze missen.”

De laatste aflevering met Bolt is op 1 mei te zien. In het nieuwe seizoen blijft Spoorloos mensen samenbrengen die elkaar uit het oog zijn verloren, maar het accent zal volgens KRO-NCRV minder liggen op adoptie en buitenlandse zoektochten.

Bolt kwam verschillende keren in het nieuws tijdens zijn werk voor Spoorloos. In 2017 werd hij met zijn vaste cameraman Eugenio Follender in de jungle ontvoerd door zwaarbewapende Colombiaanse rebellen en in 2022 kwam het programma in opspraak toen duidelijk werd dat adoptiekinderen aan de verkeerde biologische ouders waren gekoppeld.

Verdachten aangehouden na enorme goudroof op luchthaven Toronto, vrachtwagenchauffeur nog voortvluchtig [+video]

Goudroof Toronto

TORONTO – Vijf verdachten zijn opgepakt in Canada na een enorme goudroof een jaar geleden op de luchthaven van Toronto. De politie heeft in totaal negen verdachten in het vizier.

Onder de verdachten zijn twee mensen die voor Air Canada werken of dat eerder deden. Drie zijn er nog voortvluchtig zo is volgens Canadese media woensdag bekendgemaakt.

Het was woensdag precies een jaar geleden dat er uit een vrachthal van Air Canada 6600 goudstaven en een grote hoeveelheid cash geld werden gestolen.

De kostbare lading was net uit Zwitserland gearriveerd op de luchthaven Pearson aan de westrand van Toronto. Het goud en het geld in verscheidene valuta zouden bij elkaar meer dan 16 miljoen euro waard zijn.

De diefstal in de avond werd gepleegd door een man met een vrachtwagen en vervalste papieren. De lading werd door de man in zijn eigen vrachtwagen geplaatst en verdween van de luchthaven als een container met visproducten. Deze 25-jarige man is nog voortvluchtig.

Van de totale buit vond de Canadese politie uiteindelijk slechts goud terug ter waarde van 90.000 Canadese dollar, ruim 61.000 euro. Terwijl de totale goudbuit maar liefst 20 miljoen Canadese dollar, ruim 13,5 miljoen euro waard was, schrijft de Canadese krant Toronto Star. Van het geld ter waarde van 2,5 miljoen Canadese dollar, zo’n 1,7 miljoen euro, werd 430.000 Canadese dollar teruggevonden, ruim 290.000 euro.

Het was volgens de politie een uitermate geraffineerde georganiseerde goudroof, gepleegd door een zeer goed georganiseerde groep criminelen. “Het is een sensationele zaak die mogelijk in een Netflix-serie past”, aldus politiechef Nishan Duraiappah.

A73 bij Roermond helemaal dicht nadat vrachtwagen op file botst [+foto’s&video]

ROERMOND – De A73 bij Roermond is dicht tussen knooppunt Het Vonderen en Linne omdat daar eerder een ongeluk gebeurde, meldt de ANWB. Volgens een woordvoerder blijft de weg naar verwachting nog tot 21.00 uur afgesloten.

De woordvoerder vertelt dat er waarschijnlijk een file is ontstaan door een pechgeval met een een auto en dat daar vervolgens rond 18.30 uur een vrachtwagen op is gebotst.

De politie laat weten dat de vrouw die in de auto zat waar de vrachtwagen op botste naar het ziekenhuis is gebracht, maar het is niet bekend hoe ernstig de verwondingen zijn.

Rijkswaterstaat meldt dat er ook een traumahelikopter is geland op de A73.

Mensen die richting Venlo moeten kunnen omrijden via de A2 en A67.

Van der Burg is blij dat er geen kabinet-Wilders I komt

Eric van der Burg

DEN HAAG – Demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) vindt het een “uitstekende keuze” dat de onderhandelaars voor een nieuw kabinet hebben besloten dat er geen kabinet-Wilders I komt. Dat zei hij in een debat met de Tweede Kamer over het asielbeleid. Hij wordt geen minister voor migratie als er kabinet komt van PVV, VVD, NSC en BBB, zei hij verder.

De fractievoorzitters van PVV, VVD, NSC en BBB hebben met elkaar afgesproken dat zij in de Kamer blijven, en niet in een kabinet van deze vier partijen gaan zitten. Dat werd duidelijk duidelijk bij de presentatie van het eindverslag van oud-informateur Kim Putters op 13 maart.

PVV-leider Geert Wilders reageerde aanvankelijk redelijk mild op het feit dat hij geen premier wordt, als het de vier partijen lukt om samen een kabinet te vormen. Het landsbelang gaat voor zijn eigen belang, benadrukte hij onder meer op sociale media. Een dag later zei hij het staatsrechtelijk onjuist en ondemocratisch te vinden dat hij geen premier wordt.

De afgelopen dagen heeft hij meerdere keren gezegd daar toch vreselijk van te balen en het oneerlijk te vinden. De PVV van Wilders was de grote winnaar van de verkiezingen en is met 37 zetels de grootste fractie in de Tweede Kamer.

‘Zeevaart in gevaar door groot tekort aan Nederlandse kapiteins’

Kapitein

AMSTERDAM -De toekomst van de oranje zeevloot komt in gevaar, waarschuwen reders volgens De Telegraaf.

Regelgeving vereist dat er in principe een Nederlandse of Europese kapitein op alle schepen zit. Maar er zijn onvoldoende Nederlandse kapiteins. Een nieuwe eis betekent dat reders voor schepen onder Nederlandse vlag steeds vaker ontheffing moeten aanvragen voor niet-Europese kapiteins. “Dit is voor reders niet te doen.”

“Daarmee komt de groei van de vloot onder de Nederlandse vlag in gevaar. Je loopt het risico dat bestaande Nederlandse schepen uitvlaggen”, zegt topman Jan Valkier van rederij Anthony Veder in de krant over de praktijk om dan de vlag van een ander land te voeren.

De Tweede Kamer bespreekt donderdag de Wet bemanning zeeschepen, de opvolger van de Wet zeevarenden.

Als dit voorstel erdoor komt, heeft dit grote gevolgen voor onze maritieme sector én de Nederlandse zeevarenden, waarschuwt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.

Alaska Airlines houdt alle vliegtuigen aan grond na melding FAA

Alaska Airlines

WASHINGTON – Alaska Airlines houdt al zijn vliegtuigen in de Verenigde Staten tijdelijk aan de grond na een oproep van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Het is niet duidelijk wat er precies aan de hand is.

Begin dit jaar veroorzaakte een opmerkelijk incident met een 737 MAX 9 van Alaska Airlines nog grote zorgen over de veiligheid van die Boeing-toestellen. Een deurpaneel liet tijdens een vlucht los, maar er vielen geen gewonden. Na onderzoek bleek dat meerdere bouten in het paneel loszaten.

Volgens een journalist van de Amerikaanse zender CNBC heeft de nieuwe FAA-ingreep te maken met het systeem van de maatschappij om het gewicht en het zwaartepunt voor vluchten te berekenen. Dat zou niet correct hebben gefunctioneerd. In reactie op klachten van passagiers op socialemediaplatform X zei de luchtvaartmaatschappij dat ze eraan werkt om iedereen zo snel mogelijk weer op weg te helpen.

De kwestie uit januari luidde bij Boeing een crisis in. Boeing heeft Alaska Airlines in het eerste kwartaal al 160 miljoen dollar compensatie betaald. Door het incident moesten tientallen vliegtuigen een tijd aan de grond blijven en werden veel vluchten geannuleerd. Openbaar aanklagers zijn tevens een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar de kwestie. Ook is bekend geworden dat meerdere topbestuurders bij Boeing opstappen.

Vrachtwagen raakt van de weg en botst tegen bomen langs N369 [+foto]

ROTTEVALLE – Op de Langewyk (N369) tussen Rottevalle en Boelenslaan is woensdagmiddag een vrachtwagen van de weg geraakt.

De chauffeur raakte bij het ongeval niet gewond.

Enkele bomen werden door de vrachtwagen geraakt voordat hij stil kwam te staan.

De vrachtwagen is geladen en zal worden leeggehaald voordat de bergingswerkzaamheden kunnen beginnen.

De politie en de provincie zijn ter plaatse.

Gewonden door aanval Hezbollah op Israël

UN in Libanon

JERUZALEM – Hezbollah heeft vanuit Libanon een drone- en raketaanval uitgevoerd op het noorden van Israël.

Daarbij zijn zeker veertien militairen gewond geraakt, meldde het Israëlische leger. Zes zijn er ernstig aan toe.

De door Iran gesteunde Hezbollah zei een Israëlische militair centrum te hebben aangevallen als vergelding. Israël doodde dinsdag drie strijders van Hezbollah.

De twee partijen bestoken elkaar bijna dagelijks sinds de oorlog tussen Hamas en Israël op 7 oktober uitbrak.

Bloemen- en plantenexport groeit weer na zeven kwartalen krimp

ZOETERMEER – De Nederlandse bloemen- en plantenexport is in het eerste kwartaal van dit jaar toegenomen. “Na zeven aaneengesloten kwartalen van krimp kunnen we nu eindelijk spreken van groei”, zegt Matthijs Mesken, directeur van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB).

Alles bij elkaar was met de handel bijna 2,1 miljard euro gemoeid, 4 procent meer dan een jaar terug. Die groei was vooral te danken aan prijsverhogingen. Volgens de brancheclub bleef het aantal verkochte bloemen min of meer gelijk, terwijl dit voor planten 2 procent steeg. De verschillen tussen markten waren wel groot. Zo kromp de export naar Frankrijk fors met 8 procent. De Britse markt liet juist bijna 12 procent groei zien.

Handelaren in de branche hebben het al langer moeilijk, onder meer omdat mensen door de gestegen inflatie minder geld aan bloemen en planten spenderen. Of afgelopen kwartaal het begin is van een periode met herstel, is nog lastig te zeggen.

Export naar VK

Mesken wijst erop dat Pasen dit jaar vroeg viel. “Daarmee ontstaat een langere periode om te overbruggen voor de handel tot de Moederdagen in mei.” Zowel Pasen als Moederdag is een belangrijk feest voor de bloemenbranche. Die laatste dag valt niet in alle landen op dezelfde dag.

De VGB houdt sowieso nog rekening met moeilijkheden voor de export naar het Verenigd Koninkrijk. Vanaf 30 april zullen alle planten die daarheen geëxporteerd worden bij aankomst in de havens worden geïnspecteerd. Ook voor vijf bloemensoorten komen er inspecties, weet Mesken. Volgens hem is nog altijd niet duidelijk hoe dit alles straks precies wordt georganiseerd.

Brexit

“De export naar het VK kent al een hoop problemen sinds Brexit, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we ook deze logistieke problemen uiteindelijk tot een goed einde kunnen brengen”, zegt Mesken.

Honderden te zware vrachtwagens rijden dagelijks over brug A7

Brug A7 te zware vrachtwagens

PURMEREND – Dagelijks rijden honderden te zware vrachtwagens over de brug in de A7 bij Purmerend, concluderen Rijkswaterstaat (RWS) en Transport en Logistiek Nederland (TLN) na metingen.

Sinds begin april aan de brug wordt gewerkt, mogen voertuigen niet zwaarder dan 25 ton zijn. RWS en TLN waarschuwen dat de brug mogelijk voor al het vrachtverkeer sluit bij uitblijven van verbetering.

Het maximumgewicht van 25 ton “haal je al snel als een vrachtwagen beladen is”, aldus een RWS- woordvoerder. Sinds de start van de werkzaamheden zijn via de brug gewichtsmetingen uitgevoerd en ook de politie voerde controles uit. Dat leverde boetes op, maar nog steeds wordt het maximumgewicht vaak overschreden.

“Dat kan de brug echt niet hebben”, aldus de RWS-woordvoerder, en dus dreigt een algeheel vrachtwagenverbod op de brug. “Of ze nou beladen zijn of niet.” Dat is een ongewenst scenario en dus herhalen RWS en TLN de oproep aan chauffeurs om zich aan het maximumgewicht te houden.

De brug over het Noordhollandsch Kanaal wordt versterkt. De werkzaamheden zullen tot en met augustus duren.

IVECO X-WAY bergingstruck voor Roy van Rijswijk

Roy van Rijswijk

BODEGRAVEN – Roy van Rijswijk uit Bodegraven zet een nieuwe IVECO X-WAY 8×4 bergingstruck in voor de berging van zware trucks en bussen. De nieuwe IVECO werd afgeleverd door IVECO dealer Kwakernaak in Waddinxveen.

Roy van Rijswijk begon in 2012 met zijn bergingsbedrijf, nadat hij ervaring had opgedaan bij het bergingsbedrijf van zijn oom. Aanvankelijk deed Roy alleen lichte bergingen van personenauto’s, maar een jaar later deed de eerste zware berger zijn intrede. Sindsdien groeide het bedrijf snel. Op dit moment staan er zeven bergingstrucks paraat, waarvan vier voor het zware werk.

Roy: “Wij werken voor Rijkswaterstaat en voor alle truckdealers in de regio voor het afslepen en bergen van trucks. Dat is ook de reden dat we geen vast merk hebben, want ik wil met alle truckdealers zaken kunnen doen. IVECO dealer Kwakernaak is één van de bedrijven waar we intensief mee samenwerken, en zodoende viel de keuze op de IVECO X-WAY. Ik wilde een 8×4 voor het echte zware werk, en met de X-WAY had IVECO een ideale basis.”

Roy van Rijswijk

Dutch Towing Equipment B.V.

De 570 pk sterke bergingstruck is uitgerust met de ZF TraXon 16 versnellingsbak en naafreductie op de beide achterassen en twee 9 tons voorassen. De truck werd uitgerust met een Century 60-35 installatie met een 26 tons lepel en twee 16 tons lieren. ,,De boom met de lieren kan 3,5 meter worden uitgeschoven, de lepel kan 3 meter uitgeschoven worden. Dat is met name van belang bij bussen, waarbij de voor- en achteroverbouw groot is’’ aldus Roy. De carrosserie, de zogenaamde kasten, werden uit staal gebouwd door Van Winkoop. Vervolgens is alles in eigen beheer opgebouwd en ingedeeld bij Dutch Towing Equipment, het opbouw bedrijf van Roy van Rijswijk.

“In dit werk wil je alles op de juiste plek hebben en dan kun je het beste zelf bouwen en indelen. Naast het VDZ bergingssysteem, is de truck voorzien van allerlei hulpstukken en kettingen voor zware bergingen. Zelfs snijbranders ontbreken niet in de standaard uitrusting.”

Om voldoende gewicht op de voorassen te houden met zware voertuigen op de lepel is er achter de cabine 4,7 ton ballast toegevoegd. Het totale gewicht van de truck komt daarmee op 25 ton.

Roy van Rijswijk

Unieke bergingstruck

De IVECO X-WAY AS360X570PHRON zoals de truck officieel heet, is voorzien van een ruime slaapcabine waarmee de truck ook internationaal inzetbaar is. Het interieur is voorzien van alle luxe, met onder meer het IVECO multimedia systeem en lederen bekleding. Aan de buitenkant werd de truck verfraaid met een extra onderspoiler, een diepere zonneklep en een stoere lichtbak.

Voor Roy van Rijswijk is het de eerste IVECO in de vloot. Roy: “Ik vind het gewoon een mooie truck en dit chassis is precies wat wij zochten. Bovendien is het nu een uniek exemplaar, want ik heb in heel Europa nog geen tweede X-WAY 8×4 gezien als bergingstruck.”

12 jaar cel en tbs na doodschieten man in Katwijk

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 20-jarige man veroordeeld voor het doodschieten van een 22-jarig slachtoffer in Katwijk. Dat gebeurde op 21 mei 2023. De rechtbank heeft hem een celstraf opgelegd van 12 jaar en tbs met dwangverpleging. Ook moet hij drie nabestaanden schadevergoedingen betalen van in totaal bijna 50.000 euro.

In de nacht van 21 mei 2023 ontmoetten de verdachte en het slachtoffer elkaar in Katwijk. Tijdens die ontmoeting is met een vuurwapen een schot gelost waardoor het slachtoffer in zijn lever is geraakt. Vervolgens is het slachtoffer weggerend en is de verdachte hem achterna gegaan met het vuurwapen.

Na een achtervolging van tien minuten schoot de verdachte twee maal in het hoofd van het slachtoffer. Dat gebeurde midden op straat voor diens eigen woning. Het slachtoffer heeft een week in comateuze toestand in het ziekenhuis gelegen en is uiteindelijk aan zijn verwondingen overleden.

Bij de politie verklaarde de verdachte later dat hij een conflict had met het slachtoffer vanwege een openstaande drugsschuld. Het slachtoffer verhoogde deze schuld steeds omdat de verdachte niet op tijd betaalde. In februari 2023 werd een raam van het huis van de verdachte ingegooid. De verdachte dacht dat het slachtoffer daarvoor verantwoordelijk was, of iemand die bij zijn groep hoorde.

Volgens de verdachte werd hij in de nacht van 21 mei gebeld door het slachtoffer om af te spreken in een straat in Katwijk. Tijdens die ontmoeting zou het slachtoffer een vuurwapen op hem hebben gericht. Toen het slachtoffer werd afgeleid door het trillen van zijn telefoon, zou de verdachte het wapen hebben geprobeerd af te pakken. Bij de worsteling die ontstond, ging het vuurwapen af. Het slachtoffer zou zijn weggerend en de verdachte had het vuurwapen in zijn hand. Daarna kan de verdachte zich niets meer herinneren.

Wat er precies tijdens de ontmoeting op 21 mei is gebeurd, kan de rechtbank niet vaststellen. Dat het zo is gegaan zoals de verdachte heeft verklaard, is echter niet onaannemelijk. De verklaring van de verdachte vindt op meerdere punten steun in de onderzoeksbevindingen van de politie.

Zo blijkt uit telefoongegevens dat het slachtoffer precies op het tijdstip van het eerste schot drie sms-berichten kreeg, wat overeen zou komen met het trillen van de telefoon waardoor het slachtoffer zou zijn afgeleid.

Uit de verklaring van de verdachte komt niet naar voren dat hij naar hij naar de ontmoeting is toegegaan met het plan om het slachtoffer te doden. Dat hij daar mogelijk wel een motief voor had, is onvoldoende. Op welk moment de verdachte heeft besloten dat hij het slachtoffer zou gaan doden, kan de rechtbank niet vaststellen. Dat de verdachte ervoor heeft gekozen om het slachtoffer achterna te gaan met een vuurwapen, betekent niet dat hij toen al had besloten dat hij het slachtoffer zou gaan doden.

Het is goed mogelijk dat de verdachte dat pas heeft besloten toen hij na de achtervolging oog in oog kwam te staan met het slachtoffer en vervolgens handelde in een opwelling. Dat betekent dat de rechtbank ook niet kan vaststellen dat de verdachte heeft kunnen nadenken over de gevolgen van zijn voornemen, wat vereist is voor voorbedachte raad. Daarom is van moord geen sprake.

Wel veroordeelt de rechtbank de verdachte voor doodslag. De verdachte heeft het slachtoffer twee keer in zijn hoofd geschoten en hem in levensbedreigende toestand achtergelaten. Hij heeft vervolgens geprobeerd zijn sporen te wissen. Hij heeft het wapen, de telefoons van het slachtoffer en zijn eigen telefoons weggegooid of verstopt.

Daarna dook de verdachte gedurende anderhalve week onder op verschillende locaties terwijl hij wist dat de politie naar hem op zoek was. De verdachte heeft de nabestaanden onherstelbaar leed aangedaan. Het handelen van de verdachte heeft in Katwijk veel teweeggebracht en tot gevoelens van boosheid, angst en onveiligheid geleid. De rechtbank vindt een gevangenisstraf van 12 jaar passend.

Een psychiater en een psycholoog hebben vastgesteld dat de verdachte te maken heeft met persoonlijkheidsproblematiek en stoornissen die speelden tijdens het delict. De kans op herhaling wordt zonder behandeling matig tot hoog ingeschat. Omdat een langdurige en intensieve behandeling nodig is, legt de rechtbank naast de celstraf ook tbs met dwangverpleging op. Daarnaast moet de verdachte de moeder, vader en neef van het slachtoffer schadevergoedingen betalen van respectievelijk 11.000, 20.000 en 17.500 euro.

NAVO-chef roept om eigen wapenvoorraad aan Oekraïne te leveren

Jens Stoltenberg

BRUSSEL – NAVO-landen moeten nu al uit eigen voorraad wapens aan Oekraïne leveren, zelfs als hiermee de eigen voorraad niet meer voldoet aan de NAVO-afspraken. Dat heeft NAVO-chef Jens Stoltenberg gezegd tijdens een persconferentie in Brussel.

De 32 NAVO-lidstaten hebben niet alleen afgesproken dat ten minste 2 procent van hun begroting aan defensie wordt uitgegeven, maar hebben daarnaast ook afspraken gemaakt welk land bepaald gevechtsmateriaal aankoopt en op voorraad houdt.

Wat Stoltenberg betreft nemen de NAVO-landen nu dus enig risico met die afgesproken NAVO-voorraad en luistert de NAVO-afspraak daarover even iets minder. Zoveel mogelijk weggeven aan Oekraïne “is nu de juiste beslissing”, aldus Stoltenberg.

De NAVO-baas zei wel dat dit een nationale afweging is. “Er moet een balans zijn” tussen Oekraïne beveiligen en “de toegenomen risico’s die we dan lopen voor onze eigen nationale gebeurtenissen”. Maar volgens Stoltenberg is “de realiteit dat Oekraïne ondersteunen en helpen om het Russische gevechtsmateriaal onklaar te maken ook onze eigen veiligheid versterkt.”

Staat mag beslagen handhaven onder bestuurder mondkapjesbedrijf

ALKMAAR – De rechtbank Noord-Holland geeft de Staat gelijk in een kort geding van een bestuurder van O2 Health. Dit bedrijf had tijdens de coronapandemie ondeugdelijke mondkapjes geleverd aan de Staat. De bestuurder wilde het beslag dat de Staat op zijn vermogen en zijn huis had gelegd laten opheffen, maar de voorzieningenrechter wijst dit af.

In maart 2020 heeft de Staat miljoenen mondmaskers gekocht van het bedrijf O2 Health. Het bedrijf leverde echter te weinig mondkapjes en ook de kwaliteit was niet volgens afspraak. De rechtbank Noord-Holland heeft in een eerdere zaak O2 Health dan ook veroordeeld tot het terugbetalen van ruim 43 miljoen euro aan de Staat. Maar O2 Health betaalt niets terug. Daarom heeft de Staat de bestuurder van O2 Health persoonlijk aansprakelijk gesteld en beslag gelegd op zijn vermogen en zijn huis.

In een vonnis van 28 februari 2024 heeft de rechtbank Noord-Holland de vordering van de Staat op de bestuurder tot betaling van ruim 44 miljoen euro afgewezen, omdat niet goed was toegelicht waarom de bestuurder persoonlijk aansprakelijk is voor de schuld van O2 Health. Daar wil de Staat hoger beroep tegen instellen.

Ondanks de afwijzing van de bestuurdersaansprakelijkheid wil de Staat het beslag op het privévermogen en huis van de bestuurder handhaven. In het kort geding vraagt de bestuurder om opheffing van die beslagen. Het gaat volgens hem veel te ver om ter verzekering van een nog niet definitieve vordering beslag te leggen op zijn volledige (privé)vermogen. De impact van de beslagen op zijn persoonlijke leven en dat van zijn gezin is namelijk enorm.

De Staat zegt over nieuwe informatie te beschikken waaruit blijkt dat de bestuurder niet wil betalen. Uit die informatie blijkt dat hij bewust in de bestuurdersaansprakelijkheidsprocedure een incompleet beeld heeft gegeven over de besteding van het door de Staat betaalde voorschot. Zo heeft de bestuurder voor miljoenen leningen gegeven aan dochterondernemingen, nieuwe rechtspersonen opgericht en aandelenbelangen overgedragen aan die nieuwe rechtspersonen. Als de beslagen worden opgeheven, vreest de Staat dat er vermogen buiten het bereik van de Staat wordt gebracht.

Volgens O2 Health is het ontvangen voorschot van 45 miljoen euro volledig besteed aan de inkoop van mondmaskers en clips, aan kosten voor transport, opslag, testen en juridische bijstand en aan de Belastingdienst. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter plaatst de Staat hier terecht vraagtekens bij. Het bestedingsoverzicht en de onderliggende bankafschriften van O2 Health vragen om een nadere uitleg.

Ook de door O2 Health in 2021 verstrekte geldlening roept vragen op, omdat daarmee geld van O2 Health op afstand is gezet en er in die tijd al sprake was van een langlopend geschil tussen partijen over de geleverde mondmaskers. De bestuurder heeft over deze vragen geen duidelijkheid verschaft, terwijl die informatie wel van belang kan zijn bij de beantwoording van de vraag of het onverhaalbaar blijven van de vordering van de Staat op O2 Health (ten dele) is veroorzaakt door betalingsonwil van de bestuurder.

De Staat heeft belang bij het voortduren van de beslagen, gelet ook op de omvang van zijn vordering en het aangekondigde hoger beroep. De Staat heeft gemotiveerd aangevoerd dat de vrees bestaat dat vermogensbestanddelen bij opheffing van de beslagen zullen verdwijnen, in het bijzonder de banksaldi.

Afweging van de wederzijdse belangen van partijen, waarbij het vonnis van 28 februari 2024 en de nieuw beschikbare informatie zijn betrokken, brengt de voorzieningenrechter tot het oordeel dat het belang van de Staat bij handhaving van de beslagen zwaarder moet wegen dan het belang van de bestuurder bij de opheffing daarvan.

LAATSTE NIEUWS

Passagiersvliegtuig VS bij vertrek geraakt door kogel

DALLAS - Een passagiersvliegtuig is bij vertrek uit het Amerikaanse Dallas geraakt door een kogel. Het toestel moest vervolgens terugkeren naar de gate, meldt...