SALALAH – Zoetwaterschaarste is een groeiend probleem waar landen over de hele wereld mee te maken hebben. Vier miljard mensen – bijna tweederde van de wereldbevolking – kampen elk jaar minstens één maand met ernstige waterschaarste, en de helft van de wereldbevolking zou al in 2025 in gebieden kunnen leven die met waterschaarste kampen.
Met deze achtergrond besloot een team van drie medewerkers van AP Moller – Maersk (Maersk), voormalige zeevarenden, een innovatief project uit te voeren dat zoet water van schepen naar havens kon opslaan en leveren.
Vrachtschepen die wereldhandel ondernemen, zijn uitgerust met zoetwatergeneratorsystemen die schoon drinkwater produceren door zeewater te destilleren met behulp van warmte-energie uit hun motoren. Traditioneel wordt dit systeem gebruikt om water te genereren dat alleen aan boord van de schepen kan worden geconsumeerd. Het overtollige geproduceerde water wordt echter over het hoofd gezien. Via dit innovatieve project is deze onaangeboorde hulpbron benut door het proces te optimaliseren en het overtollige water op te slaan in tankcontainers voordat het aan de havens wordt afgeleverd.
Elk schip kan tijdens een gemiddelde zeereis tussen twee havens twee tankcontainers vullen. Door het proces te optimaliseren en tankcontainers op de juiste plek aan boord te bewaren, kunnen twee tankcontainers met een gezamenlijke inhoud van 50.000 liter gevuld worden met vers water. Tot de eerste pilots behoorden de leveringen in de haven van Colombo en de haven van Salalah van twee tankcontainers, elk gevuld met 25.000 liter vers water.
“Bij Port of Salalah is duurzaamheid een van onze topprioriteiten en wij streven ernaar om onze activiteiten tegen 2040 koolstofarm te maken. We erkennen ook dat duurzaamheid niet alleen gaat over het koolstofvrij maken van toeleveringsketens, maar ook over de bescherming van ons milieu en de eindige hulpbronnen. De eerste tankcontainer met zoet water die Maersk vanaf zijn schip levert, is een belangrijke mijlpaal die het potentieel heeft om de weg vrij te maken voor een groter geheel. Dit project opent deuren voor nog veel meer schepen die over de hele wereld varen, die dit systeem kunnen repliceren en een ongelooflijk grote voorraad zoet water kunnen creëren die over de hele wereld wordt geleverd om het steeds groter wordende probleem van waterschaarste aan te pakken”, zegt Keld M Christensen Chief Executive Officer, haven van Salalah.
Een cruciaal aspect van het succes van het project is de strikte naleving van kwaliteits- en milieunormen. De waterkwaliteit, getest door het Ceylon Institute of Scientific & Industrial Research, een officieel laboratorium van de Sri Lankaanse overheid, voldeed aan alle normen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), wat de toewijding van het project aan veiligheid en duurzaamheid onderstreept. Bovendien heeft een levenscyclusanalyse (LCA), uitgevoerd door de Deense Technische Universiteit, waardevolle inzichten opgeleverd in de milieu-impact van het project, waarbij deze gunstig wordt vergeleken met traditionele waterleveringsmethoden met tankwagens.
Het zoete water dat via dit innovatieve project wordt gegenereerd en geleverd, kan op verschillende manieren worden gebruikt:
- Verbruik in havenfaciliteiten voor basis sanitaire voorzieningen, schoonmaak en onderhoud van kantoren, magazijnen en toiletten.
- Scheepsreparatie op werven voor taken zoals het schoonmaken van schepen, gereedschappen en werkruimtes.
- Container wassen vóór opslag of hergebruik.
- Brandbestrijding bij havenfaciliteiten voor noodgevallen.
- Energieopwekking in energiecentrales in havens voor koelsystemen of andere processen.
Bovendien kan dit zoete water ook worden gedistribueerd voor humanitaire activiteiten door het naar het achterland te transporteren voor gebruik door samenlevingen die met waterschaarste worden geconfronteerd.
“De mogelijkheid om zoet water te genereren, op te slaan en te leveren vanuit onze schepen biedt een unieke kans om waterschaarste aan te pakken. De succesvolle afronding van de pilotopleveringen is een bewijs van het innovatieve vermogen en het doorzettingsvermogen van ons team. De volgende stap voor ons zou zijn om de mogelijkheden te verkennen om onze inspanningen uit te breiden naar meer havens en samen te werken met begunstigde belanghebbenden over de hele wereld. Samen kunnen we een aanzienlijke impact maken door ook de toegang tot schoon drinkwater voor gemeenschappen in nood te verbeteren”, zei Leonardo Sonzio Hoofd wagenparkbeheer en technologie Maersk.