“Omdat we nog niet weten of we in de toekomst gaan rijden op waterstof, gas of elektrisch, hebben we gekeken of we onze huidige transportsystemen, nu uitgerust in bakwagens met aanhanger, in een nieuwe compacte oplegger kunnen krijgen,” vertelt Edwin de Graaf, productmanager Power Generation & Distribution bij Bredenoord. “We kunnen dan het trekkende voertuig eenvoudig wisselen, en daarmee de oplegger een langer leven geven.”
Vanuit die gedachte zijn HSE, Rondaan en Bredenoord om tafel gaan zitten om een oplegger te ontwikkelen met een elektrische laadkraan, een elektrische bandlier, het eigen vastzetsysteem van Bredenoord, een uitschuif mogelijkheid en 2-assen gestuurd. Kortom, een unieke, nieuwe trailer.
Ontwikkeling door Rondaan
De trailer zelf is ontwikkeld door Rondaan. “Zoals gebruikelijk bij dit soort projecten hebben we eerst alle randvoorwaarden van het project zo duidelijk mogelijk gemaakt. Dus wat moet de nieuwe trailer allemaal kunnen vervoeren? Wat moet ‘ie kunnen tillen ook? Er is sprake van een flinke kraan die erop moet. Welke krachten komen daarbij kijken?” vertelt Pieter Dirk Rondaan, algemeen directeur bij Rondaan. “Dit hebben onze engineers helemaal uitgetekend, tot uiteindelijk een 3D-model. Waarna we de trailer van nul af aan hebben opgebouwd.”
Elektrische kraan en bandlier door HSE
HSE heeft vervolgens de elektrische kraan en bandlier gemonteerd. “We bouwen al 25 jaar bakwagens, 3-assers en 4-assers, voor Bredenoord. Daar hebben we best wel een evolutie in gezien, omdat de aggregaten de afgelopen jaren zwaarder geworden zijn, zijn ook de kranen wat zwaarder geworden,” aldus Jaap Zitman, directeur bij HSE in Vaassen. “Wat anders is aan deze nieuwe trailer, is de elektrische aandrijving van de kraan en de bandlier. De elektrische aandrijving vindt plaats door middel van een accupakket en een elektromotor, welke onder de trailer zitten. Specifiek eraan is dat het vrij laag is, want onder een oplegger heb je niet zo heel erg veel ruimte.”
Stil en emissieloos laden en lossen
Het accupakket kan bijgeladen worden met een normale krachtstroom aansluiting. En voor Bredenoord is er ook een oplossing opgebouwd dat de accu tijdens het rijden geladen wordt. “Zo kunnen we stil en emissieloos laden en lossen bij onze klanten,” aldus Edwin. “Daarnaast is de trailer voorzien van een uitschuif mogelijkheid. Hierdoor zijn we wendbaarder in de binnensteden, maar kunnen toch naar de maximale 13,60 toe, om de maximale laadvloerruimte te benutten.”
Samen innoveren
“Het mooie is dat we hier laten zien dan samen innoveren echt werkt. Het resultaat is een tailor made oplegger die voor onze chauffeurs dagelijks voordelen en gemak geeft, waardoor zij hun werk eenvoudiger en veiliger kunnen doen.” besluit Denny Testerink, manager Transport bij Bredenoord. “Met ons bestaande wagenpark, en natuurlijk deze innovatieve trailer als uitbreiding, kunnen wij onze klanten 24/7 door heel Europa bedienen met onze mobiele energievoorzieningen.”