Clicky

zaterdag 16 november 2024 - 22:45 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 402

Duitse politie haalt slingerend transport met diverse overtredingen van de weg [+foto’s]

KEULEN – De Duitse politie haalde donderdagmiddag 18 april een verkeerd beladen vrachtwagen van de Duitse A3 nabij Königsfort van de weg.

Rond 13.15 uur merkten meerdere weggebruikers de in Roemenië geregistreerde vrachtwagencombinatie op de A3 richting Frankfurt op toen de vrachtwagen beladen met twee stacaravans van links naar rechts tussen de rijstroken slingerde. Bovendien stak de getransporteerde lading aanzienlijk buiten de aanhanger.

Bij een daaropvolgende controle van de truck en aanhanger ontdekten de experts dat de twee stacaravans waren vastgezet met zeer poreuze en versleten spanbanden.

.

Bovendien had de chauffeur, die vanuit Nederland richting Roemenië reed, slechts toestemming om één woonunit te vervoeren in plaats van twee. De agenten hebben daarom de chauffeur verboden zijn rit voort te zetten.

Naast verschillende administratieve overtredingen, onder meer vanwege een ontoereikende ladingzekering, hebben de agenten een procedure tot inbeslagname van vermogensbestanddelen tegen de eigenaar van het transport gestart.

Bij deze procedure wordt onder meer berekend hoeveel het bedrijf heeft bespaard nu er geen tweede vrachtwagen hoefde te worden ingezet om de lading te vervoeren. Precies deze zogenaamde ‘winst’ zou dan worden ingenomen.

Kabinet laat onafhankelijk onderzoek doen naar demonstratierecht

DEN HAAG – Het kabinet laat onafhankelijk onderzoeken of het huidige kader van het demonstratierecht nog voldoende aansluit bij de actuele ontwikkelingen. Aanleiding hiervoor is het toenemende aantal protestacties waarbij demonstranten vaak bewust de grenzen van het recht opzoeken of overschrijden of waarbij andere grondrechten of de nationale veiligheid in het gedrang kunnen komen.

Minister De Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en minister Yeşilgöz van Justitie en Veiligheid laten dit vandaag weten aan de Tweede Kamer. De ministers zijn voornemens dit onderzoek via het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) uit te laten voeren.

Minister De Jonge: “Iedereen moet kunnen demonstreren. Ik sta voor het demonstratierecht, zonder kan een democratie niet bestaan. Het demonstratierecht geeft iedereen de ruimte om de eigen boodschap met kracht over het voetlicht te brengen, maar biedt geen vrijbrief om doelbewust de regels te overtreden en de belangen van anderen aan te tasten. Als we hiervoor wegkijken, lopen we het risico dat het draagvlak voor het demonstratierecht onder druk komt te staan. Er is nu weinig ruimte om een belangenafweging te maken tussen het demonstratierecht en andere grondrechten, waardoor de indruk ontstaat dat grondrechten van de één belangrijker zijn dan die van de ander.’’

Minister Yeşilgöz: “Vrijheid van meningsuiting en het recht op demonstreren zijn belangrijke grondrechten. Daar staat het kabinet pal voor. We zien dat het overgrote deel van de demonstraties goed verloopt, dankzij de inzet van het lokale gezag en de demonstranten zelf. In de afgelopen periode zien we echter in toenemende mate protesten waarbij de grenzen van de wet worden opgezocht en worden overschreden. Dat is niet alleen schadelijk, het vraagt ook een grote inzet van politieagenten die niet in de wijken hun belangrijke werk kunnen doen”

Bij het onderzoek worden de instanties betrokken die zich dagelijks inzetten om demonstraties mogelijk te maken en veilig te laten verlopen: de burgemeesters, het OM en de politie. Het onderzoek richt zich op twee soorten situaties: acties waarbij demonstranten de grenzen van de wet bewust opzoeken of zelfs overschrijden en demonstraties waarbij andere grondrechten of de nationale veiligheid in het geding kunnen komen.

Demonstraties en het overtreden van de wet

Bepaalde groepen demonstranten overtreden steeds vaker bewust de wet. Vaak met als doel om zoveel mogelijk aandacht te krijgen en beleid hiermee te beïnvloeden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het blokkeren van een snelweg, het bezetten van delen van vliegvelden of het veroorzaken van gevaarlijke verkeerssituaties door brandstichting op of langs snelwegen. Dit leidt tot problemen, zo kunnen automobilisten het ziekenhuis niet bereiken of zorgen obstakels op de weg voor gevaarlijke situaties.

Bovendien vraagt het zoveel politie-inzet dat agenten uit het hele land moeten komen en niet voor andere overtredingen of misdrijven kunnen worden ingezet. De toename van dit soort demonstraties zien we ook in andere landen. Daarom willen we onderzoeken hoe andere landen deze demonstraties aanpakken, bijvoorbeeld door te kijken naar welke bevoegdheden (lokale en nationale) bestuurders en instanties daar hebben om demonstraties beheersbaar te houden, welke mogelijkheden andere landen hebben om op te treden tegen wetsovertredingen en welke waarborgen voor de bescherming van het demonstratierecht zij hebben.

Demonstraties versus andere grondrechten en de nationale veiligheid

Ook zijn er acties waarbij demonstranten niet direct regels overtreden, maar die wel op gespannen voet kunnen staan met de grondrechten van anderen. Bijvoorbeeld als het gaat om protesten bij woningen van politici of bij abortusklinieken. Zulke handelingen leiden mogelijk tot spanning met het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Het lokale gezag kan een demonstratie nu beperken als dat noodzakelijk is in het belang van de verkeersveiligheid, de volksgezondheid of om wanordelijkheden te bestrijden of te voorkomen. Andere grondrechten kunnen daarbij maar beperkt worden meegewogen. Het onderzoek brengt in kaart hoe andere landen omgaan met demonstraties waarbij mogelijk grondrechten van anderen in het gedrang komen en welke mogelijkheden er zijn voor het lokale gezag om te handelen en een belangenafweging te maken.

Demonstraties kunnen in het uiterste geval ook gevolgen hebben voor de nationale veiligheid. Bij de door de burgemeester van Arnhem verboden koranschending, vanwege de vrees voor wanordelijkheden, werd ook gewezen op de mogelijke impact van een dergelijke schending op de nationale veiligheid. In het onderzoek wordt daarom ook bekeken hoe andere landen omgaan met nationale veiligheid als grond voor eventuele beperkingen van demonstraties. Bij dit onderzoek vormt de Grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) het uitgangspunt.

Een van de verworvenheden van het Nederlandse constitutionele recht is dat het de overheid niet is toegestaan zich preventief te bemoeien met de inhoud van uitingen. Aan dit uitgangspunt wil het kabinet op geen enkele wijze tornen. Als uitgangspunt blijft tevens gelden dat handelingen van mensen of instellingen in het buitenland tegen (voorgenomen) demonstraties in Nederland nooit direct mogen leiden tot beperkingen aan rechten en vrijheden in Nederland, zoals het recht op demonstratie en het recht op vrije meningsuiting.

Kabinet gaat geen verbod op verbranding koran instellen

koran

DEN HAAG – Het kabinet gaat geen verbod instellen op het verbranden van de koran bij demonstraties of acties. Het ziet daar geen aanleiding toe, schrijven demissionair ministers Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) en Dilan Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) aan de Tweede Kamer.

Dit zal het kabinet schriftelijk laten weten aan de Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch, die vorige maand om een landelijk verbod op koranverbrandingen vroeg.

Het schenden van een koran is in Nederland niet strafbaar gesteld, schrijven de bewindslieden aan de Kamer. Dat geldt ook voor andere geschriften en boeken die als heilig worden gezien. De bewindslieden wijzen er daarnaast op dat blasfemie (smadelijke godslastering) tien jaar geleden is geschrapt uit het Wetboek van Strafrecht.

Schending van de koran of een ander heilig geschrift kan de rechter wel meewegen als er strafbare feiten zijn begaan. Het in het openbaar schenden van een koran vinden de bewindslieden een “verwerpelijke, provocerende en aanstootgevende actie”.

Internetconsultatie aanpassingen bedrijfsopvolgingsregeling gestart

DEN HAAG – Het kabinet wil in het pakket Belastingplan 2025 met 3 maatregelen komen die de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) en doorschuifregeling (DSR) eenvoudiger en robuuster maken. Dit doet het demissionaire kabinet naar aanleiding van een evaluatie uit 2022. De maatregelen worden nu voorgelegd voor internetconsultatie. Van 19 april tot en met 19 mei 2024 kan men reageren op de voorstellen.

De BOR en DSR zijn belastingregelingen voor ondernemers die hun bedrijf willen overdragen aan de volgende generatie. Het kabinet vindt het belangrijk om deze regelingen te behouden, maar wil ze ook toekomstbestendiger maken. Het gaat om de volgende drie maatregelen:

Ten eerste wordt de toegang tot de BOR en DSR beperkt tot gewone aandelen met een minimaal belang van vijf procent.

Ten tweede, wordt onbedoeld gebruik van de BOR via rollatorinvesteringen en dubbel-BOR tegengegaan en ten derde wordt de bezits- en voortzettingseis in de BOR versoepeld.

Eenvoudiger, robuuster en tegengaan oneigenlijk gebruik

Op dit moment kan iedereen met een aanmerkelijk belang gebruik maken van de BOR, ongeacht hoe klein dit pakket is. Maar bij een klein aanmerkelijk belang is eerder sprake van beleggen dan van ondernemen. Daarom stelt het kabinet voor om per 2026 de toegang tot de BOR en de DSR te beperken tot gewone aandelen met een minimaal belang van vijf procent van het geplaatste kapitaal.

Daarnaast is gebleken dat de BOR in de huidige vorm wordt gebruikt op een manier waarvoor de BOR niet is bedoeld. Dit gebeurt door zogeheten rollatorinvesteringen en dubbel-BOR. Bij rollatorinvesteringen koopt een ouder familielid voor een groot bedrag een bedrijf met als voornaamste doel besparing van de erfbelasting door de beoogde erfgenaam. Er is dan geen sprake van daadwerkelijke bedrijfsopvolging. Het kabinet stelt daarom voor om de minimumbezitstermijn van momenteel 1 jaar bij overlijden en 5 jaar bij schenking te verlengen. Dit geldt voor erflaters en schenkers (ruim) boven de AOW-gerechtigde leeftijd.

Bij de dubbel-BOR schenken ouders bijvoorbeeld hun bedrijf aan hun kind, kopen dit vervolgens terug waarna ze dit wederom via de BOR schenken aan het kind. Omdat er ook andere varianten van dubbel-BOR mogelijk zijn, stelt het kabinet een antimisbruikbepaling voor. Deze is van toepassing voor alle situaties dat iemand een onderneming verkoopt en later weer met toepassing van de BOR erft of geschonken krijgt.

Versoepelingen

De derde maatregel neemt knelpunten voor ondernemers weg door versoepeling van de bezits- en voortzettingseis. Zo wordt het makkelijker gemaakt om te herstructureren in de bezitsperiode en in de voortzettingsperiode. Als de juridische vorm van de onderneming verandert (verandering van de structuur of verandering van de rechtsvorm) hoeft dit geen belemmering te zijn voor de BOR. Daarnaast wordt ook de minimum voortzettingstermijn verkort per 1 januari 2025, van 5 naar 3 jaar.

Internetconsultatie

Voordat het wetsvoorstel verder gaat in de politieke besluitvorming hecht het kabinet veel waarde aan de inbreng van belanghebbenden en andere betrokkenen op dit voorstel. Om deze reden start er op 19 april een internetconsultatie die loopt tot en met 19 mei 2024. Belanghebbenden en andere betrokkenen kunnen hier hun mening, advies of opmerkingen kwijt.

Sluiten Groningenveld is volledig verantwoord, herhaalt Vijlbrief

Hans Vijlbrief

KOLHAM – Het is ook met het oog op de Nederlandse gasvoorziening volledig verantwoord om het Groningenveld definitief te sluiten. Dat herhaalde demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw) vrijdag in het Groningse Kolham, waar hij in een schuur op het Groningse platteland symbolisch de wet ondertekende die formeel een einde maakt aan de gaswinning in de provincie.

De wet die het dichtdraaien van de gaskraan regelt, werd dinsdag aangenomen in de Eerste Kamer. De aanloop naar de stemming was onrustig. De VVD vroeg, gesteund door enkele andere fracties, om meer tijd voor vragen over de gevolgen van sluiting van het Groningenveld. Uiteindelijk was er dinsdag alsnog een meerderheid voor de wet, die woensdag werd ondertekend door de koning en vrijdag al in werking is getreden.

“Over het algemeen kunnen we een of twee hele koude winters aan”, zei Vijlbrief over de Nederlandse gasvoorraden en de leveringszekerheid. “En die koude winters komen bijna nooit meer voor. Ik heb daar totaal vertrouwen in dat dat kan.” De kans op twee zeer koude winters op rij is volgens het KNMI “1 op 80.000”, zei Vijlbrief eerder.

De bewindsman omschreef het Groningengasveld vrijdag als “een geschenk, maar wel een giftig geschenk. Je kan het niet meer gebruiken, het is te gevaarlijk. Het is verstandig dit nu op te geven, anders had ik het ook niet gedaan.”

CNV: Geef boa’s in het openbaar vervoer snel meer mogelijkheden om effectief op te treden

UTRECHT – De buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) in het openbaar vervoer moeten snel meer mogelijkheden krijgen om effectief op te treden. “We pleiten al heel lang voor meer bevoegdheden voor de boa’s, het wordt nu tijd dat de politiek dit ook mogelijk maakt”, zegt CNV-bestuurder Evert Jan van de Mheen.

“Zorg er bijvoorbeeld voor dat boa’s direct inzage krijgen in systemen om snel iemands identiteit vast te stellen. En geef ze ruimere bevoegdheden om reizigers te fouilleren of handboeien te gebruiken tot de politie arriveert. En rust alle boa’s in het openbaar vervoer standaard uit met een bodycam. De politiek is nu aan zet om die ruimere bevoegdheden ook eindelijk echt te gaan regelen. Die 3 minuten dat het hele openbaar vervoer morgenavond stilstaat, zijn een heel stevig signaal. Er moet nú iets gebeuren.”

Van de Mheen juicht het toe dat alle streekvervoerders zich aansluiten bij de actie van NS. Niet alleen de treinen, maar ook de trams en bussen van regionale vervoerders staan zaterdagavond om 22.30 uur gedurende 3 minuten stil.

“Dit is een ongekend en eensgezind signaal vanuit het openbaar vervoer. Ik kan me niet herinneren dat dit eerder is gebeurd. Maar dit statement is helaas echt een keer nodig om duidelijk te maken dat we in een gevaarlijke spiraal naar beneden zitten. Als de maatschappij verhardt, dan moeten we daar ook harder tegen optreden om duidelijk te maken waar de grenzen liggen. Het openbaar vervoer moet voor iedereen een veilige plek zijn, voor reizigers en voor alle werknemers.”

Boa moet snel identiteit van reiziger kunnen vaststellen

Eerder deze week stuurden de gezamenlijke vakbonden een brandbrief aan de Tweede Kamer. Een van de belangrijkste maatregelen waarvoor de bonden pleiten, is dat boa’s meer mogelijkheden en bevoegdheden krijgen. Concreet betekent dit dat boa’s – via een eigen boa-app – toegang moeten krijgen tot systemen om snel de identiteit van een reiziger vast te kunnen stellen. Dat is nodig voor een effectief lik-op-stukbeleid.

“Ondanks alle toezeggingen duurt het nu al meer dan 2 jaar om dit geregeld te krijgen”, zegt Van de Mheen. “De ministeries blijven naar elkaar verwijzen en intussen zijn we nog geen stap verder. We roepen de politiek op om die impasse te doorbreken en het snel te gaan regelen.”

Boa moet voor veilige situatie kunnen zorgen, tot politie arriveert

Daarnaast moeten boa’s meer bevoegdheden krijgen om bij ernstige situaties snel en effectief op te kunnen treden. Bijvoorbeeld bij mishandeling van OV-personeel of reizigers of bij diefstal van bagage. ‘Op dit moment mogen boa’s wel beperkt optreden, maar als het echt spannend wordt moeten ze zich terugtrekken en wachten tot de politie arriveert’, zegt Van de Mheen. ‘Begrijp me goed, we zijn er als vakbond niet voor dat boa’s zelf als politie gaan optreden. Maar op zo’n kritiek moment, terwijl de politie nog onderweg is, moeten ze wel de-escalerend optreden en voor een veilige situatie zorgen. Op zo’n moment moeten ze reizigers kunnen fouilleren of handboeien gebruiken tot de politie het van hen overneemt.’

Bodycam voor boa’s werkt de-escalerend en helpt bij aangifte

Het CNV zou ook graag zien dat alle boa’s standaard worden uitgerust met een bodycam, die ze bij gevaarlijke situaties kunnen inzetten. “Daar gaat een afschrikkende werking vanuit. Bovendien versterken we hiermee de bewijslast bij een eventuele aangifte. We horen nu te vaak dat overlastgevers er te makkelijk mee wegkomen, omdat het ene woord tegen het andere is. Wat dat betreft kijken we met verwachting uit naar de proef die NS momenteel uitvoert met de inzet van bodycams bij een groep hoofdconducteurs en servicemedewerkers.”

Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen

Cybertruck Tesla

AUSTIN – Tesla roept bijna 3900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. Wanneer er veel kracht wordt uitgeoefend op de pedalen, kunnen ze bekneld raken door de bekleding van het interieur. Ook kunnen de pedalen losraken, waardoor de elektrische auto onbedoeld versnelt.

De autofabrikant kreeg twee schadeclaims van klanten in verband met het probleem, blijkt uit een melding bij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration. Tesla zal de pedalen gratis repareren.

De terugroepactie geeft een eerste indicatie van het aantal verkochte Cybertrucks sinds topman Elon Musk in november de eerste voertuigen aan klanten leverde. Musk verwacht dat het bedrijf waarschijnlijk pas volgend jaar een jaarlijkse productie van 250.000 Cybertrucks zal bereiken.

Bewogen ontstaangeschiedenis

De futuristisch ogende, roestvrijstalen Cybertruck, voorzien van kogelvrij glas, heeft een bewogen ontstaansgeschiedenis. Een prototype werd vier jaar geleden voor het eerst gepresenteerd. De truck zou aanvankelijk al eind 2021 verkrijgbaar zijn, maar door de coronapandemie, tekorten in de toeleveringsketen, inflatie en technische problemen ontstond forse vertraging. Eind vorig jaar leverde Tesla-topman Elon Musk de eerste Cybertrucks af bij klanten op het hoofdkwartier van het autobedrijf in Austin.

De belangstelling voor het voertuig valt tot nu toe tegen. Meerdere Amerikaanse eigenaren hebben al roestplekken op hun voertuig aangetroffen. Tesla kondigde eerder deze week aan dat het wereldwijd meer dan 10 procent van de banen gaat schrappen, onder meer vanwege de tegenvallende verkoopcijfers van de Cybertruck.

Media: man dreigt met explosie in consulaat Iran in Parijs

Franse politie

PARIJS -Een man is vrijdag het Iraanse consulaat in Parijs binnengedrongen en heeft volgens media gedreigd zichzelf op te blazen. Hij leek een bomvest aan te hebben en zei wraak te zoeken voor de dood van iemand.

De politie heeft het gebied onmiddellijk afgezet en speciale eenheden zijn naar binnen gegaan en hebben de man overmeesterd, meldde nieuwszender BFMTV. Hij bleek geen explosieven bij zich te hebben.

In hetzelfde pand werd volgens Franse media in september brand gesticht. Daar werd een Franse man van Iraanse komaf voor aangehouden. De politie dacht toen aan een politiek motief, omdat de brandstichting precies een jaar na de dood van Mahsa Amini was. Die 22-jarige Koerdisch-Iraanse studente overleed in een Iraanse politiecel.

Ook Lufthansa annuleert vluchten naar Israël

FRANKFURT – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft ook besloten om vrijdag alle vluchten naar Israël te annuleren.

In de nacht van donderdag op vrijdag zou Israël een aanval op Iran hebben uitgevoerd, wat veiligheidsrisico’s voor de luchtvaart met zich meebrengt. Om die reden maakte KLM eerder op de dag al bekend de vluchten naar Tel Aviv tot en met maandag op te schorten.

Ook Swiss Air en Austrian Airlines, beide dochterondernemingen van Lufthansa, hebben vluchten naar Tel Aviv vrijdag geannuleerd.

Volgens Amerikaanse media raakte minstens een Israëlische raket een doel in Iran. Iraanse staatsmedia maakten melding van explosies, maar autoriteiten spraken tegen dat het om een raketaanval ging. De berichten volgen op een aanval met tientallen drones en enkele raketten van Iran op Israël afgelopen weekend.

Budgetvlieger easyJet maakte deze week bekend tot zeker 27 oktober geen vluchten naar Israël uit te voeren.

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting Schiphol niet uit

HILVERSUM – Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. “Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten”, aldus De Nooijer.

“We zullen altijd in elke situatie moeten nakijken: wat zijn de oplossingen?” reageert hij op een vraag van presentator Sven Kockelmann over de mogelijke gevolgen van een nachtsluiting.

De topman benadrukt daarbij de Nederlandse basis van de luchtvaartmaatschappij en de groei die Transavia in Nederland heeft doorgemaakt. “Het is niet een abc’tje om dat in een keer op te pakken en ergens anders neer te zetten. Dat kan grote consequenties hebben.”

Transavia verzet zich hevig tegen de plannen voor een nachtsluiting van Schiphol, bedoeld om de geluidsoverlast en CO2-uitstoot te verminderen. Volgens De Nooijer is een nachtsluiting onnodig, onder meer omdat de nieuwe vliegtuigen van de maatschappij stiller zijn dan de huidige toestellen. Ook waarschuwt de topman voor de gevolgen voor de betaalbaarheid van vliegtickets als Schiphol ‘s nachts zou sluiten.

Meerlanden gaat emissieloos afval inzamelen met elektrische Scania

HAARLEMMERMEER – Meerlanden is binnen Haarlemmermeer en wijde omgeving verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, het inzamelen van afval- en grondstoffen en het schoonhouden van de leefomgeving. Met de ingebruikname van een nieuwe elektrische Scania 25P vrachtauto werd een volgende stap gezet in emissieloze afvalinzameling. Later dit jaar volgen er nog zeven elektrische Scania’s, waarmee Meerlanden serieuze stappen zet richting zero emissie afvalinzameling.

Scania en Meerlanden vormen al sinds jaar en dag een hecht partnership als het gaat om de duurzame inzetbaarheid van het wagenpark van het bedrijf. Met een vloot van onder meer 65 zware voertuigen wordt de dienstverlening naar de bedrijven en inwoners van het verzorgingsgebied uitgevoerd. Met de ingebruikname van de elektrische Scania en de order voor nog eens zeven BEV’s later in het jaar, zet men een nieuwe stap in het verduurzamen van de activiteiten.

De Scania 25P BEV is een tweeassige bakwagen die met name wordt ingezet bij de afvalinzameling bij bedrijven. Wagenparkbeheerder Ben Hogerwerf: “De chauffeur die met dit voertuig gaat rijden is zeer ervaren en staat open voor veranderingen. Veel andere chauffeurs kijken toch eerst even de kat uit de boom, maar Arie is iemand die je met zo’n elektrisch voertuig op pad kan sturen. Vanmiddag krijgt hij extra instructie door een Scania chauffeurstrainer die exact kan uitleggen hoe hij het meest efficiënt met de elektrische Scania moet rijden.”

Het opladen van de BEV doet Meerlanden op het eigen terrein in Rijsenhout. Men beschikt hiervoor over een mobiele oplader die aan het netwerk gekoppeld kan worden.

“We rijden al jaren op zelf opgewekt groengas met meer dan de helft van onze vloot. Veel van de kleinere (personen)wagens zijn al vervangen door elektrisch. Wij gaan nu voorbereidingen treffen om onze netwerkcapaciteit uit te breiden om straks de zeven extra elektrische trucks te kunnen laden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ons gehele wagenpark emissieloos wordt om zo invulling te geven aan onze doelstelling van circulariteit”, besluit Ben Hogerwerf.

Meerlanden is in 1997 ontstaan uit het samenvoegen van een aantal gemeentelijke diensten. Van traditionele afvalinzamelaar heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een innovatieve veelzijdige onderneming. Als partner van acht gemeenten en 3.500 bedrijven in de regio Haarlemmermeer-Amstelland, Kennemerland en Duin- en Bollenstreek biedt het bedrijf werk aan ca. 500 medewerkers; waarvan circa 150 met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De kernactiviteiten zijn afvalinzameling en -verwerking, beheer en onderhoud van openbare ruimte, straatreiniging, gladheidsbestrijding, groenonderhoud, marktbeheer en rioleringswerkzaamheden. Als publieke dienstverlener staat Meerlanden letterlijk midden in de maatschappij en neemt men de verantwoordelijkheid voor de ecologische voetafdruk zeer serieus.

Harbers: Schiphol doet niets onoorbaars met opkopen stikstofruimte

Schiphol Group

DEN HAAG – Luchthavenexploitant Schiphol Group doet niets “onoorbaars” door stikstofrechten van boeren op te kopen, aldus demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat). “Men handelt gewoon binnen de regels.”

Vrijdag werd bekend dat het bedrijf opnieuw stikstofrechten heeft opgekocht. Dit keer van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland. De stikstofrechten zijn gekocht voor het vliegveld Rotterdam The Hague Airport dat voldoende stikstofrechten moet hebben om een natuurvergunning te krijgen.

“Je weet dat als je in Nederland stikstofruimte nodig hebt, dat dat in de meeste gevallen betekent dat je andere bedrijven, vaak boerderijen, moet opkopen”, zegt de bewindsman. “Schiphol is een zelfstandige NV die dit soort beslissingen kan nemen.”

Scherpe kritiek

Toen Schiphol eerder de stikstofrechten van boeren kocht was er scherpe kritiek in de Tweede Kamer. Die wilde dat het kabinet zou voorkomen dat de luchthavenexploitant nog meer stikstofrechten zou opkopen. Het kabinet wil het eerste recht op aankoop van stikstofrechten krijgen.

Schiphol gaat volgens de minister niet in tegen dit voornemen. “Daar maken we onderscheid tussen de overheid zelf en bedrijven.” Schiphol is een zelfstandig bedrijf, benadrukt hij. Dat de Staat grootaandeelhouder is in Schiphol maakt in dit geval volgens Harbers niets uit.

Müller Fresh Food Logistics neemt 17 meter hoog warehouse in Holten in gebruik

HOLTEN/WADDINXVEEN – Müller Fresh Food Logistics – onderdeel van logistieke dienstverlener Dachser – heeft onlangs een 17 meter hoog warehouse in Holten in gebruik genomen. Dit warehouse biedt klanten naast distributie, ook de mogelijkheid om geconditioneerd op te slaan. Het nieuwe pand is de meest recente toevoeging aan de verschillende warehouselocaties van Müller Fresh Food Logistics en is direct aangesloten op het distributienetwerk van de logistieke dienstverlener.

De logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in voedingsmiddelendistributie, heeft vanaf het begin van de bouw van het nieuwe warehouse de behoeften van zijn klanten vooropgesteld. Dankzij de temperatuur-gecontroleerde omgeving kan het warehouse in korte tijd worden teruggekoeld naar een bevroren omgeving om te worden ingezet als koel- of vrieshal.

Volledig aanbod

Jan Peter Müller, CEO van Müller Fresh Food Logistics, benadrukt het belang van het nieuwe warehouse voor de groei en flexibiliteit van het bedrijf: “De logistieke markt is continu in beweging. Onze uitbreiding stelt ons in staat om onze klanten een volledig aanbod aan logistieke oplossingen te bieden, inclusief geconditioneerde opslag naast transport. Met onze voortdurende focus op klantgerichtheid en operationele efficiëntie, blijven we een betrouwbare partner in de voedingsmiddelenindustrie, die klaar staat om aan de uiteenlopende behoeften van onze klanten te voldoen en aan de veranderde eisen van de voedingsmiddelenindustrie.”

Momenteel is de opslagruimte in gebruik voor een aantal klanten waarvoor Value Added Services worden verricht. Dit omvat activiteiten zoals het herverpakken, labelen en samenvoegen van producten.

Müller Fresh Food Logistics biedt opslagfaciliteiten voor eindproducten, halffabricaten en grondstoffen. Opdrachtgevers komen uit diverse sectoren, zoals de voedingsmiddelenindustrie, retail en foodservice. Klanten maken gebruik van de faciliteiten voor het opslaan van hun eigen productievoorraden en als distributiecentra voor eindproducten. Naast de locatie in Holten, beschikt Müller Fresh Food Logistics over warehouses in Nijkerk, Lekkerkerk, Roelofarendsveen en Waalhaven Rotterdam. Het nieuwe warehouse in Holten, dat onlangs in gebruik is genomen, is direct aangesloten op het distributienetwerk van Müller Fresh Food Logistics.

Distributie door heel Europa

Klanten van Müller Fresh Food Logistics profiteren van een breder scala aan middelen, expertise en een groter internationaler netwerk dankzij de overname door Dachser. Zo trad Müller Food Logistics toe tot het European Food Network en kan daardoor in heel Europa distribueren. Hierdoor kunnen de klanten van de logistieke dienstverlener erop vertrouwen dat hun producten veilig, efficiënt en op tijd hun eindbestemming bereiken, waar in Europa dan ook.

Zr.Ms. Karel Doorman vertrekt voor missie naar de Rode Zee

Foto: Defensie

DEN HELDER – Marineschip Zr.Ms. Karel Doorman vertrekt zondag 21 april richting de Rode Zee om zich daar begin mei aan te sluiten bij de EU-operatie Aspides. Met een bemanning van ruim 250 personen biedt het schip tanker- en medische capaciteit in de Rode Zee. Het schip gaat andere schepen voorzien van brandstof, zodat zij het missiegebied niet hoeven te verlaten.

Daarnaast zijn voor de medische rol een chirurgisch team en een Cougar-helikopter van het Defensie Helikopter Commando aan boord. Op 5 april besloot het Kabinet dat Zr.Ms. Karel Doorman vanaf mei tot uiterlijk eind augustus deel zal nemen aan deze EU-operatie. Dinsdag spreekt de Tweede Kamer met de ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken over de inzet van Zr.Ms. Karel Doorman.

De Rode Zee is een cruciale route voor de scheepvaart tussen het Suezkanaal en de Indische Oceaan. Met de deelname aan Operatie Aspides draagt Nederland bij aan het handhaven van vrije doorvaart. In het gebied is behoefte aan bevoorradingsschepen en medische capaciteit, waar het schip nu aan bijdraagt. Naast inzet voor Operatie Aspides gaat het schip ondersteuning leveren aan de internationale Operatie Prosperity Guardian.

Momenteel neemt Zr.Ms. Tromp deel aan operatie Prosperity Guardian. Ook levert het steun aan Aspides. Het luchtverdedigings- en commandofregat is ingezet voor het bestrijden van raketten en drones van Houthi’s. Nederland levert verder stafofficieren aan verschillende missies die gericht zijn op de bevordering van maritieme veiligheid in de Rode Zee.

Zr.Ms. Karel Doorman is het Joint Support Ship (JSS) van de Koninklijke Marine. Het schip is gebouwd voor bevoorrading op zee. Het schip beschikt over uitgebreide medische faciliteiten die levensreddende, chirurgische, behandelingen mogelijk maken.

Lijst kabinet met grond en panden voor asielopvang naar provincies

asielzoekers

DEN HAAG – Het kabinet heeft een lijst opgesteld met grond en gebouwen van het Rijk, die kunnen worden gebruikt voor de tijdelijke opvang van asielzoekers. Daarover hebben demissionair staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) en de ministers Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) en Kajsa Ollongren (Defensie) vrijdagochtend overleg gehad, zei Van der Burg voor de ministerraad. Die lijst gaat vrijdag naar de commissarissen van de Koning.

Zij kunnen die dan delen met de burgemeesters in hun provincie. “Als die burgemeesters zeggen dat ze dat wel wat vinden, kunnen ze dingen in gang gaan zetten”, zei Van der Burg. Het is daarna aan de burgemeester om de omgeving in te lichten. “Pas dan ga ik er met u over praten”, zei hij tegen journalisten.

Als burgemeesters aangeven dat zij op de grond of in de gebouwen van het Rijk geen asielzoekers willen opvangen, houdt het niet direct op. “De lijst is zodanig dat ook als een aantal mensen geen ja zegt er toch nog mogelijkheden zijn”, zei Van der Burg.

Maandag maakte de staatssecretaris bekend dat er voor 1 juli 12.000 extra opvangplekken voor asielzoekers nodig zijn.

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...