Clicky

donderdag 7 november 2024 - 14:21 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 402

Rechter wijst zaak tegen Qatar Airways om gedwongen inwendig onderzoek bij vrouwelijke reizigers af

CANBERRA – Een rechter in Australië heeft een zaak die werd aangespannen door een groep Australische vrouwen tegen Qatar Airways afgewezen.

De vrouwen stapten naar de rechter omdat ze in 2020 op het vliegveld van Doha door de Qatarese autoriteiten werden gedwongen een invasief gynaecologisch onderzoek te ondergaan voorafgaand aan hun vlucht.

De autoriteiten waren op zoek naar de moeder van een pasgeborene die was achtergelaten in een wc-hokje op het vliegveld. Ze wilden de vrouwen niet aan boord van het vliegtuig laten voordat ze het onderzoek hadden ondergaan.

Vijf vrouwen stapten naar de rechter in Australië om een rechtszaak tegen Qatar Airways. Een Australische rechter heeft de zaak verworpen, omdat de vrouwen niet werden gefouilleerd aan boord van het vliegtuig. Hierdoor kan de vliegmaatschappij niet verantwoordelijk worden gehouden. De rechter gaf aan dat ze de aanklacht zouden kunnen richten tegen de exploitant van het vliegveld van Doha.

Het incident leidde in 2020 tot internationale verontwaardiging. Voor Australië was het reden om extra vluchten van Qatar Airways te weren.

Aardbeving bij het Groningse Zeerijp met een kracht van 2.1

ZEERIJP – Bij het Groningse Zeerijp heeft zich donderdagochtend rond 11.10 uur een aardbeving voorgedaan. Die had een kracht van 2.1.

De beving, op een diepte van 3 kilometer, is “geïnduceerd” volgens het KNMI. Dat betekent dat de beving samenhangt met de gaswinning in de regio.

Bij Zeerijp (in het noorden van de provincie) was ook op maandag 8 april al een aardbeving. Die had een kracht van 0.3.

Unieke samenwerking tussen Rondaan, HSE en Bredenoord resulteert in innovatieve nieuwe trailer

Nieuwe Innovatieve Trailer

“Omdat we nog niet weten of we in de toekomst gaan rijden op waterstof, gas of elektrisch, hebben we gekeken of we onze huidige transportsystemen, nu uitgerust in bakwagens met aanhanger, in een nieuwe compacte oplegger kunnen krijgen,” vertelt Edwin de Graaf, productmanager Power Generation & Distribution bij Bredenoord. “We kunnen dan het trekkende voertuig eenvoudig wisselen, en daarmee de oplegger een langer leven geven.”

Vanuit die gedachte zijn HSE, Rondaan en Bredenoord om tafel gaan zitten om een oplegger te ontwikkelen met een elektrische laadkraan, een elektrische bandlier, het eigen vastzetsysteem van Bredenoord, een uitschuif mogelijkheid en 2-assen gestuurd. Kortom, een unieke, nieuwe trailer.

Ontwikkeling door Rondaan

De trailer zelf is ontwikkeld door Rondaan. “Zoals gebruikelijk bij dit soort projecten hebben we eerst alle randvoorwaarden van het project zo duidelijk mogelijk gemaakt. Dus wat moet de nieuwe trailer allemaal kunnen vervoeren? Wat moet ‘ie kunnen tillen ook? Er is sprake van een flinke kraan die erop moet. Welke krachten komen daarbij kijken?” vertelt Pieter Dirk Rondaan, algemeen directeur bij Rondaan. “Dit hebben onze engineers helemaal uitgetekend, tot uiteindelijk een 3D-model. Waarna we de trailer van nul af aan hebben opgebouwd.”

Elektrische kraan en bandlier door HSE

HSE heeft vervolgens de elektrische kraan en bandlier gemonteerd. “We bouwen al 25 jaar bakwagens, 3-assers en 4-assers, voor Bredenoord. Daar hebben we best wel een evolutie in gezien, omdat de aggregaten de afgelopen jaren zwaarder geworden zijn, zijn ook de kranen wat zwaarder geworden,” aldus Jaap Zitman, directeur bij HSE in Vaassen. “Wat anders is aan deze nieuwe trailer, is de elektrische aandrijving van de kraan en de bandlier. De elektrische aandrijving vindt plaats door middel van een accupakket en een elektromotor, welke onder de trailer zitten. Specifiek eraan is dat het vrij laag is, want onder een oplegger heb je niet zo heel erg veel ruimte.”

Stil en emissieloos laden en lossen

Het accupakket kan bijgeladen worden met een normale krachtstroom aansluiting. En voor Bredenoord is er ook een oplossing opgebouwd dat de accu tijdens het rijden geladen wordt. “Zo kunnen we stil en emissieloos laden en lossen bij onze klanten,” aldus Edwin. “Daarnaast is de trailer voorzien van een uitschuif mogelijkheid. Hierdoor zijn we wendbaarder in de binnensteden, maar kunnen toch naar de maximale 13,60 toe, om de maximale laadvloerruimte te benutten.”

Samen innoveren

“Het mooie is dat we hier laten zien dan samen innoveren echt werkt. Het resultaat is een tailor made oplegger die voor onze chauffeurs dagelijks voordelen en gemak geeft, waardoor zij hun werk eenvoudiger en veiliger kunnen doen.” besluit Denny Testerink, manager Transport bij Bredenoord. “Met ons bestaande wagenpark, en natuurlijk deze innovatieve trailer als uitbreiding, kunnen wij onze klanten 24/7 door heel Europa bedienen met onze mobiele energievoorzieningen.”

Peter Gillis stopt als baas Nederlandse Oostappen-vakantieparken

Peter Gillis

ASTEN -Peter Gillis stopt als baas van Nederlandse Oostappen vakantieparken, zo heeft hij donderdag bekendgemaakt. De organisatie komt in handen van een nieuwe uitbater. De ondernemer gaat wel door met het beheer van de Belgische parken, die onder een nieuw label doorgaan.

Gillis raakte de horecavergunning op een aantal parken kwijt en hij kreeg geen exploitatievergunning voor het park Prinsenmeer in het Noord-Brabantse Ommel. Daarom is hij tot de “pijnlijke” oplossing gekomen om afstand te doen van de Nederlandse vakantieparken. Wel blijft hij eigenaar van het onroerend goed op de locaties, meldt hij. Ook gaan de Nederlandse Oostappen vakantieparken onder dezelfde naam door en blijven de huidige medewerkers er werken, maar dus met een nieuwe baas.

“Voor mij is het belangrijkste dat medewerkers op mijn parken en het hoofdkantoor kunnen blijven werken en de loyale gasten terug kunnen blijven komen voor een betaalbare vakantie. Met pijn in het hart draag ik de exploitatie over”, aldus de televisiebekendheid.

Arbeidsmigranten

In de parken van Gillis werden meermaals arbeidsmigranten gehuisvest, terwijl dat illegaal is. Ook doorstond de BN’er een zogenoemde Bibob-toets, een onderzoek naar mogelijke criminele activiteiten, niet. Als gevolg daarvan moest Prinsenmeer sluiten.

De ondernemer meldt niet wanneer hij de parken overdraagt, maar wel dat aankomend vakantieseizoen gedraaid wordt door het nieuwe team. Onbekend is wie de nieuwe uitbater wordt. Gillis was donderdagmiddag niet bereikbaar voor een reactie.

Langlopend conflict

Een van de vakantieparken van Gillis ligt in Ommel in de gemeente Asten. Die gemeente heeft een langlopend conflict met de eigenaar omdat op het park Prinsenmeer volgens Asten regelmatig regels worden overtreden, waaronder verboden permanente bewoning. Zo dient er eind van de maand een kort geding over het afsluiten van de gastoevoer naar het park. De gemeente zegt kennis genomen te hebben van het besluit van Gillis om te stoppen en stelt dat als er een nieuwe exploitant komt, vergunningen opnieuw beoordeeld moeten worden.

Oekraïens parlement keurt wet goed om meer soldaten op te roepen

militairen Ukraine

KYIV – Het Oekraïense parlement heeft nieuwe regels goedgekeurd die het mogelijk maken om meer mensen op te roepen in de strijd tegen Rusland.

Van de 450 parlementsleden stemden er 283 voor de nieuwe mobilisatiewet. Een eerdere versie van de wet werd in februari nog afgekeurd door het parlement.

Met de nieuwe regels wordt het aantal uitzonderingen waarbij personen niet naar het front hoeven fors teruggeschroefd.

Ook komen er straffen te staan op het ontlopen van mobilisatie. Een clausule die bepaalt dat soldaten die 36 maanden hebben gediend gedemobiliseerd worden, werd niet in de wet opgenomen.

Oekraïne kampt met een groot tekort aan mankracht en materiaal aan het front. De legertop had eind vorig jaar opgeroepen tot een mobilisatie van bijna een half miljoen mensen. Het is niet duidelijk tot hoeveel extra rekruten de nieuwe regelgeving zal leiden.

Vrachtwagenchauffeur wil lagere straf voor doodrijden motoragent

DEN HAAG – De vrachtwagenchauffeur die in 2021 een motoragent doodreed op de Waalhaven in Rotterdam wil zo snel mogelijk uit de gevangenis en naar een psychiatrische kliniek. Dat bleek donderdag tijdens een zitting bij het gerechtshof in Den Haag, ter voorbereiding op het hoger beroep in juni.

De 48-jarige Willem M. uit Melissant is in 2022 veroordeeld tot twaalf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging voor doodslag. Hij reed motoragent Arno de Korte aan nadat deze hem een volgteken had gegeven, sleurde hem honderden meters mee en reed vervolgens door naar de plek waar hij zijn vrachtwagen moest lossen.

Volgens de advocaat van Willem M. was er sprake van een ongeluk. Hij wil in hoger beroep deskundigen horen om meer duidelijkheid te krijgen over de psyche van zijn cliënt. Dat maakt uit voor de hoogte van de straf. Als M. sterk verminderd toerekeningsvatbaar was tijdens de aanrijding en de kans op herhaling klein is, kan de straf volgens zijn advocaat worden verminderd tot 5 jaar cel en tbs met voorwaarden.

De vrachtwagenchauffeur zit nu bijna drie jaar vast. Zijn advocaat wil dat alvast een plek voor hem wordt geregeld bij een forensisch psychiatrische kliniek. Het Openbaar Ministerie noemt dit “op de muziek vooruitlopen” en stelt dat er in de straf al rekening is gehouden met zijn verminderde toerekeningsvatbaarheid.

Willem M. is autistisch en heeft een posttraumatische stressstoornis. “Wat heb ik verkeerd gedaan, waarom moest dit allemaal gebeuren?”, snikte hij tijdens de zitting. Bij de aanrijding zou hij flashbacks hebben gehad naar eerdere ernstige aanrijdingen.

In 2020 reed de vrachtwagenchauffeur een 79-jarige vrouw uit Hellevoetsluis dood en in 2015 verloor een andere motoragent zijn arm bij een ongeluk op de A15. Voor het doodrijden van de Hellevoetse werd hij niet vervolgd. Voor het verwonden van de eerste motoragent kreeg hij onder meer een taakstraf.

Collega’s en familie van Arno de Korte waren aanwezig bij de regiezitting. De moeder van de motoragent zette een ingelijste foto van hem voor zich neer in de rechtszaal. “We willen dat er aandacht blijft voor deze zaak”, vertelde zijn schoonzus. “Er is zoveel geweld tegen hulpverleners, daar moet tegen worden opgetreden. Deze man mag er niet opnieuw mee wegkomen.”

VDL Bus & Coach opent hypermoderne busfabriek in het Vlaamse Roeselare

VDL Bus Roeselare
V.l.n.r. Rolf-Jan Zweep, Kris Declerq, Lydia Peeters, Jan Janbom, Willem van der Leegte, Alain Doucet, Paul van Vuuren, Filip Malefason.

ROESELARE – VDL Bus Roeselare, de nieuwe Vlaamse productievestiging van VDL Bus & Coach, is vandaag op woensdag 10 april officieel geopend. Naast de 27.000m2 tellende productiefaciliteit worden hiermee ook de werkplaats, het magazijn en de kantoren van VDL Bus Roeselare en VDL Bus & Coach Belgium nv geopend.

Het ruim 77.000m2 terrein aan het Krommebeekpark 2 in Roeselare is al enige tijd in operatie. Bij VDL Bus Roeselare wordt op seriematige wijze de nieuwe generatie Citea geproduceerd, de 100% elektrische bus voor openbaar vervoer.

Bij de opening waren naast klanten, leveranciers en media ook de Vlaamse minister-president Jan Jambon en de Vlaamse minister Lydia Peeters (Mobiliteit) van de partij.

De eerste steenlegging van de nieuwe busfabriek van VDL Groep vond plaats op 8 februari 2022. Na ruim 2 jaar zijn deze plannen tot uiting gekomen en is er de meest moderne bussenfabriek van Europa gerealiseerd.

Duurzaamheid en innovatie

De nieuwe vestiging kenmerkt zich door de duurzaamheids- en innovatiefilosofie van VDL Groep, dat op verscheidene vlakken tot uiting komt. Het gebouw is ontworpen met een sterke focus op milieuvriendelijkheid, waarbij vloerverwarming en uitgebreide ventilatiesystemen zorgen voor een efficiënt gebruik van energie. Zonnepanelen zijn geïntegreerd in het ontwerp, waardoor de fabriek grotendeels zelfvoorzienend is in haar energiebehoeften. Het groendak draagt niet alleen bij aan de esthetiek van het gebouw, maar fungeert ook als een natuurlijke isolator en draagt bij aan de biodiversiteit in de omgeving. Met deze voorzieningen streeft VDL Bus & Coach naar een duurzame en ecologisch verantwoorde productieomgeving en werkt het met trots verder aan het verkleinen van haar ecologische footprint.

Lokale werkgelegenheid en Europese productie

VDL Bus & Coach kiest er bewust voor om haar bussen in Europa te bouwen. “In ons betrouwbare netwerk van productiefaciliteiten, dichtbij klanten, met onze eigen vakmensen die ons jaren trouw zijn én met duurzame productiemethoden. Onze medewerkers zijn hooggekwalificeerd en maken gebruik van de meest moderne technieken om de elektrische bussen van vandaag én van de toekomst te produceren”, aldus Rolf-Jan Zweep, CEO van VDL Bus & Coach.

Ook Alain Doucet, directeur VDL Bus Roeselare, benadrukt het belang van investeren in werkgelegenheid: “We weten dat technisch geschoolde mensen van het grootste belang zijn voor de hoogwaardige maakindustrie. Het is cruciaal dat wij ook als bussenbouwers blijven investeren in levenslang leren, om de vaardigheden van onze medewerkers aan te passen aan de veranderende noden van de economie. We mogen dit echter niet zien als vanzelfsprekend, dit vergt een grote inspanning van zowel werkgever als medewerker .”

VDL Bus & Coach, onderdeel van familiebedrijf VDL Groep, is een warm pleitbezorger van behoud van werkgelegenheid, kennis en kunde in de eigen regio. Om dat te kunnen blijven nastreven en de maakindustrie voor bussen in Europa te behouden, benadrukt VDL Bus & Coach het belang van een gelijk speelveld bij initiatieven vanuit andere werelddelen. “Er moet sprake zijn van een eerlijke wedstrijd, een wedstrijd met dezelfde spelregels“, aldus Rolf-Jan Zweep.

De productiecapaciteit van VDL Bus Roeselare bedraagt ongeveer 800 bussen op jaarbasis. Ondanks dat de fabriek in Roeselare dit totaal aantal nieuwe generatie Citea’s op jaarbasis zou kunnen fabriceren, kiest VDL Bus & Coach er bewust voor om deze elektrische stadsbus ook bij haar andere productiefaciliteit in Valkenswaard te produceren. De beschikbare productiecapaciteit wordt daarmee zo optimaal mogelijk ingezet. Tevens wordt hiermee de flexibiliteit verhoogd.

ING ziet krimp in bouw dit jaar, volgend jaar weer kleine groei

AMSTERDAM – De productie in de Nederlandse bouw zal dit jaar met 2,5 procent krimpen. Dat stelt ING in een nieuw rapport. Daarmee zou volgens economen van de bank sprake zijn van de grootste productiekrimp sinds 2013. Volgend jaar wordt dan wel weer kleine groei met 1 procent voorspeld.

ING wijst er daarbij op dat er fors minder bouwvergunningen zijn afgegeven en er minder nieuwbouw is verkocht. Dat komt door de hogere bouwkosten en gestegen rente waardoor ook overbruggingskosten toenamen en nieuwbouwwoningen minder aantrekkelijk werden.

Maar volgens de bank nemen de nieuwbouwverkopen inmiddels wel weer toe en is aan het begin van de keten, bij de projectontwikkelaars, een stijging van de omzet te zien. Door lange doorlooptijden duurt het echter enige tijd voordat dit in de totale productie terug te zien is. Dat zou dan ook moeten helpen bij de groei volgend jaar, mits de woningnieuwbouw verder aantrekt.

Jnfrastructuursector

Voor de infrastructuursector wordt dit jaar een minieme groei verwacht. Veel grote infraprojecten zijn momenteel op pauze gezet in verband met de stikstofproblematiek maar de renovatie van infrastructuur en investeringen in het elektriciteitsnet nemen wel toe, stelt ING.

De bank zegt dat de meeste andere sectoren van de economie wel groeien dit jaar. Vooral voor de IT-sector wordt een flinke plus voorzien, geholpen door de verdere digitalisering en de toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI).

Horeca

In de horeca wordt door ING Research een bescheiden groei verwacht. De bank wijst hier op iets meer terughoudendheid bij de consumenten door een combinatie van prijsverhogingen in de horeca, een zwakkere economie en licht oplopende werkloosheid.

Milence breidt zijn netwerk uit naar Zweden met de ontwikkeling van een elektrische laadhub in Varberg

AMSTERDAM – Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de TRATON GROUP en Volvo Group, kondigt zijn eerste laadhub in Scandinavië aan, gelegen in Varberg, Zweden. Milence zet zich in voor een fossielvrije toekomst voor wegtransport. Om dit te bereiken, ontwikkelt het bedrijf het eerste grootschalige openbare elektrische laadnetwerk in Europa voor zware bedrijfsvoertuigen en bussen.

Toegankelijke laadhub op een belangrijk logistiek punt

Eind 2023 opende Milence de eerste laadhub in Venlo, Nederland. Daarnaast kondigde het bedrijf een overeenkomst aan met Port of Antwerp-Bruges, de tweede grootste Europese haven, voor de ontwikkeling van twee laadhubs met dertig laadstations voor zware voertuigen. Met de aankondiging van vandaag breidt Milence zijn toekomstig netwerk uit naar Scandinavië en zet zich in om het eerste Milence laadstation in Zweden te ontwikkelen.

De laadhub is strategisch gelegen in de gemeente Varberg, tussen Göteborg en Malmö in het zuidwesten van Zweden. De stad is een populaire stopplaats voor transporteurs en chauffeurs van zware voertuigen. Daarnaast heeft de laadhub een strategische positie vlakbij afrit 55 langs de E6-snelweg. De hub in Varberg – net als alle andere Milence laadhubs – zal toegankelijk zijn voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk.

Ontwikkeling in twee fasen in Varberg

Bij het ontwikkelen van het netwerk richt Milence richt zich op het creëren van groene corridors voor wegtransport die belangrijke logistieke punten met elkaar verbinden. De ontwikkeling van de laadhub in Varberg markeert de eerste stap in het elektrificeren van transportroutes in Scandinavië. Daarnaast wil Milence met de laadhubs een holistische oplaadervaring creëren door een ruimte te bieden waar chauffeurs kunnen uitrusten en opladen. De locatie in Varberg zal verschillende faciliteiten bevatten, waaronder een lounge, douches en toiletten. Deze faciliteiten zijn ook toegankelijk voor mensen met een handicap, voor een optimale klantervaring.

De ontwikkeling van de laadhub in Varberg wordt in twee fasen uitgevoerd:

  • In de eerste fase wordt de hub in Varberg voorzien van acht laadstations en uitgerust met vier krachtige CCS-laders (Combined Charging Systems), die elk tot 400 kW laadvermogen leveren. De hub krijgt ook de kenmerkende Milence-boog en extra faciliteiten voor chauffeurs.
  • De tweede fase omvat het installeren van extra laadstations. Naast de CCS-laders worden Megawatt Charging Systems (MSC)-laders geïnstalleerd in de hub in Varberg zodra de technologie beschikbaar is voor sneller en nog betrouwbaarder laden.

Anja van Niersen, CEO van Milence, is enthousiast over de eerste hub in Zweden: “Onlangs kondigden we meerdere locaties in West-Europa aan en ik ben verheugd dat we nu de ontwikkeling van onze eerste locatie in Scandinavië aankondigen. De nieuwe laadhub in Varberg is strategisch gelegen in een belangrijk logistiek gebied in het zuidwesten van Zweden, tussen Göteborg en Malmö. Met onze toekomstige roadmap krijgt ons initiatief om krachtige groene corridors door heel Europa te creëren steeds meer vorm. We hebben meer plannen om ons netwerk komend jaar uit te breiden met verschillende belangrijke locaties – waarvan sommige al in ontwikkeling zijn – allemaal op belangrijke strategische punten en toegankelijk voor alle vrachtwagens.”

Media: Netanyahu niet geraadpleegd over aanval zonen Hamasleider

JERUZALEM – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zou vooraf niet zijn geraadpleegd over de aanval die het leven heeft gekost aan drie zonen van Hamasleider Ismail Haniyeh.

Israëlische functionarissen zeggen volgens plaatselijke media dat ook minister van Defensie Yoav Gallant niet betrokken was bij het besluit. De autoriteiten hebben dat niet bevestigd.

De dood van de drie zonen van Haniyeh kan onderhandelingen over een bestand in de Gazastrook verder compliceren. De mannen zouden zijn gedood terwijl ze in een voertuig zaten.

Volgens sommige berichten zijn ook vier kleinkinderen van de Hamasleider omgekomen. Haniyeh zei dat de dood van zijn kinderen de onderhandelingspositie van Hamas niet zal veranderen.

Volgens bronnen van het Israëlische medium Walla coördineerden de strijdkrachten en de binnenlandse veiligheidsdienst de aanval, zonder overleg met politieke leiders. De mannen zouden onder vuur zijn genomen omdat ze Hamasstrijders zijn. Dat ze ook de zonen waren van Haniyeh zou daar los van staan.

Nederlandse student vermist in Noorwegen

helikopter

OSLO – De autoriteiten in Noorwegen zijn op zoek naar een vermiste Nederlander. Het gaat volgens omroep NRK om een student die verdween tijdens een wandeling.

De Nederlander raakte zoek in het bergachtige Åselidalen bij Bodø in het noorden van het land. De student was met medestudenten op pad en zou vooruit zijn gelopen.

De rest van de groep sloeg alarm toen ze geen contact meer konden krijgen met de Nederlander. De hulpdiensten begonnen een zoekactie, maar moesten die woensdagavond tijdelijk stilleggen.

De zoektocht wordt donderdag hervat. De andere studenten zijn inmiddels met een helikopter opgehaald.

Vakbond en Lufthansa sluiten loonakkoord voor cabinepersoneel

BERLIJN -Na maanden van onderhandelingen heeft de Duitse vakbond UFO een cao-akkoord gesloten voor het cabinepersoneel van Lufthansa. De loonovereenkomst, waarvoor bemiddelaars werden ingezet, geldt voor ongeveer 19.000 cabinemedewerkers van de Duitse luchtvaartmaatschappij.

Vorige maand legden cabinemedewerkers het werk neer, waardoor honderden vluchten werden geschrapt en duizenden passagiers gestrand raakten.

Afgesproken is dat de medewerkers een loonsverhoging van 16,5 procent krijgen, verdeeld over drie fasen in 36 maanden. Ook ontvangen ze een inflatiecompensatie van 3000 euro. “We kunnen nu heel tevreden zijn met het resultaat”, zegt een onderhandelaar van Flight Attendants Organization (UFO).

Eind maart bereikten vakbond Verdi en Lufthansa al een principeakkoord over een nieuwe cao voor het grondpersoneel van het luchtvaartconcern. Daardoor werd een dreigende staking rond Pasen voorkomen.

Ook werd er een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor zo’n 25.000 beveiligers van luchthavens in Duitsland. De afgelopen tijd hebben beveiligers meerdere keren het werk neergelegd op luchthavens, net als werknemers in andere delen van de luchtvaart.

Met de deal voor de stewardessen en stewards van Lufthansa is een einde gekomen aan een aantal grote arbeidsconflicten in de Duitse luchtvaartsector. Voor de piloten van de maatschappij werd eerder al een meerjarige loonovereenkomst gesloten.

NVM: koophuizen zijn flink duurder geworden, aanbod ‘droogt op’

Koopwoning

UTRECHT – Koophuizen zijn vorig kwartaal flink duurder geworden vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. Kopers moesten in de eerste drie maanden van dit jaar gemiddeld 9,1 procent meer geld neerleggen voor een bestaande woning. Dit meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), die het aanbod van huizen ziet opdrogen.

De gemiddelde verkoopprijs van een koophuis kwam in januari, februari en maart uit op 432.000 euro. Dat is 0,1 procent minder dan in het kwartaal daarvoor. Het eerste kwartaal is volgens de NVM altijd een rustigere periode.

Vorig kwartaal zijn 15 procent minder huizen te koop gezet dan in de voorgaande drie maanden, aldus de makelaarsvereniging. Daarmee loopt de druk op de krappe woningmarkt verder op volgens Lana Gerssen, voorzitter van de NVM-vakgroep wonen. Er komen meer mensen af op het lagere aantal te koop staande woningen. Dankzij de licht gedaalde rente en de gestegen lonen kunnen kopers meer geld lenen voor een hypotheek, zegt ze. “We zien nu dat kopers weer vaker en meer overbieden en dat daarmee de prijzen gaan stijgen.”

Nieuwbouw

Het aanbod van bestaande huizen lag vorig kwartaal volgens de NVM bijna een kwart lager dan een jaar eerder. Dat zagen makelaars ook in aanloop naar de Open Huizen Dag afgelopen zaterdag. Toen deden veel minder huizen mee omdat er veel minder huizen te koop stonden.

Om de krapte op de markt te verminderen moeten meer huizen worden gebouwd, vindt de NVM. De makelaarsvereniging ziet dat de markt voor nieuwbouw zich vorig kwartaal herstelde. NVM-makelaars verkochten bijna 7000 nieuwbouwhuizen. Dat is een ruime verdubbeling van jaar op jaar en 16 procent meer dan in de laatste drie maanden van 2023. Een nieuwbouwhuis kostte de afgelopen drie maanden gemiddeld 479.000 euro, dat is 1,4 procent duurder vergeleken met de drie maanden daarvoor. Op jaarbasis gaat het om een stijging van 1,2 procent.

Ook in de nieuwbouw is het aanbod flink gekrompen, meldt de NVM verder. In januari, februari en maart bestond het aanbod uit 13.900 huizen, dat is 15 procent minder dan een kwartaal eerder en 16 procent minder dan in de eerste drie maanden van vorig jaar.

23 EU-ambassadeurs op werkbezoek bij North Sea Port in Zeeland

North Sea Port
Foto: Foto-Atelier Jo De Rammelaere

VLISSINGEN – Op uitnodiging van de Belgische ambassade in Nederland kwamen 23 ambassadeurs van EU-landen op bezoek in het Zeeuwse deel van North Sea Port. Dit werkbezoek op woensdag 10 april stond in het teken van het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie.

De uitgebreide diplomatieke delegatie werd ontvangen door de CEO van North Sea Port Daan Schalck en de Commissaris van de Koning van Zeeland, Han Polman.

Koploper in de Europese energietransitie

In het grensoverschrijdende havengebied van North Sea Port zijn er heel wat investeringen waarmee de haven zich in Europa op het voorplan van de energietransitie zet. CEO Daan Schalck en CSO Maarten den Dekker lichtten tijdens een rondvaart in het havengebied in Vlissingen en Borsele de ambitieuze ontwikkelingen en initiatieven toe: de import van waterstof voor de industrie, de bouw in Vlissingen van het Prinses Elisabeth energie-eiland voor de Belgische kust, de bouw van waterstoffabrieken, de indrukwekkende offshore locaties voor de windmolenparken op zee – het zijn enkele voorbeelden van cruciale ontwikkelingen voor de energietransitie in Nederland, België en Europa. Deze duurzaamheidsambitie van North Sea Port en de noodzaak tot verdere samenwerking tussen Europese havens, industrie en overheden binnen Europa stonden centraal in de dialoog tussen de ambassadeurs en de directie van North Sea Port.

Anick Van Calster, ambassadeur van België in Nederland: “In het kader van de activiteiten van het lokale Belgische EU-voorzitterschap in Nederland sluit een bezoek aan de Europese haven North Sea Port naadloos aan bij prioritaire thema’s als energietransitie, duurzaamheid, mobiliteit en circulariteit. Bovendien is het een prachtig voorbeeld van grensoverstijgende samenwerking, die ongetwijfeld ook inspirerend kan zijn voor andere EU-lidstaten.”

North Sea Port als grensoverschrijdende haven en als voorbeeld voor grensoverschrijdende samenwerking in Europa, het zit als het ware in het DNA. Dit unieke belang en karakter van North Sea Port vormde de rode draad in het verhaal van Han Polman, de Commissaris van de Koning van de provincie Zeeland.

Han Polman, Commissaris van de Koning: “De Nieuwe Sluis vormt een belangrijke schakel in de ontwikkeling van de Europese TenT-verbinding Schelde-Seine, waarmee Zeeland de poort naar de rest van Europa vormt. Grensbelemmeringen pakken we met het Schakelpunt Vlaanderen-Nederland aan, dat een methodiek zal ontwikkelen om obstakels in grensoverschrijdende samenwerking weg te nemen.”

Investeringen in internationale chemie

In North Sea Port zijn heel wat bedrijven actief in de chemie. Bij een daarvan, Dow Benelux, ging de delegatie op bezoek. In het Terneuzen Diamond Center kantoor gaf directeur Dow Benelux Tabita Verburg een toelichting over de strategie en investeringen van dit internationale chemiebedrijf. Dow Benelux is met meer dan 3.500 werknemers en 50 nationaliteiten de grootste werkgever in Zeeuws-Vlaanderen. Dow maakte inzichtelijk hoe het door chemie te verbinden met wetenschap en duurzame keuzes, bijdraagt tot het oplossen van de energie- en klimaatcrisis. Ook hier werd de noodzaak van Europese samenwerking uitgesproken.

Nieuwe Sluis verbindt Nederland, België en Frankrijk

Het bezichtigen van een van de grootste sluizen ter wereld, de Nieuwe Sluis, vormde de afronding van het bezoek. Na vijf jaar bouwen zal deze investering van de Vlaamse en Nederlandse overheid, North Sea Port en de Europese Unie in oktober van dit jaar officieel in gebruik genomen worden. Langs deze Nieuwe Sluis zullen dan grotere zeeschepen van de Westerschelde naar Terneuzen en Gent kunnen varen. Omgevingsmanager Harm Verbeek ging in op de bouw van de sluis, die samen met de twee aanpalende sluizen de Noordzeesluizen vormen.

Peter van Parys, COO van North Sea Port, lichtte toe dat de Nieuwe Sluis de centrale ligging van de haven op de Europese transportcorridors verder verstevigt. Het complex maakt immers deel uit van een belangrijke vaarroute in West-Europa tussen Rotterdam, North Sea Port en Parijs. De Noordzeesluizen en het Kanaal Terneuzen-Gent vormen zo een van de levensaders voor de economie van Nederland, Vlaanderen en België.

Daan Schalck, CEO van North Sea Port: “Het bezoek van 23 EU-ambassadeurs biedt ons de kans om de Europese ambities van onze haven en regio – Zeeland en Gent – verder te versterken in Europa. Wij stellen vast dat onze wens tot verdergaande samenwerking met havens en bedrijven in Europa goed wordt erkend. Dat is een belangrijk signaal gezien de grote uitdagingen én kansen waar havens en industrie in Europa voor staan.”

Kant-en-klaarmaaltijden vaak ongezonder dan beweerd

dark kitchen

DEN HAAG – Veel kant-en-klaarmaaltijden van onlineaanbieders blijken ongezonder dan beweerd. Dat meldt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.

De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Een probleem zit hem volgens de onderzoekers in de hoeveelheid zout. Gemiddeld bevatten de maaltijden 3 gram zout, terwijl dit volgens de richtlijnen maximaal 2 gram zou moeten zijn. Maaltijdservice.nl is met gemiddeld 4 gram zout per maaltijd de zoutste aanbieder. Factor Meals en Goodchef voldoen als enige twee op het nippertje aan de richtlijn.

Ook schort het volgens de Consumentenbond bij veel diensten aan de hoeveelheid groente per maaltijd en de koolhydraatbron. Zo komen de maaltijden van de helft van de aanbieders gemiddeld niet aan de benodigde 150 gram groente, terwijl door de meeste diensten geclaimd wordt dat ze voldoende of zelfs veel groente gebruiken.

Verder dient de aardappel in veel maaltijden als gezonde koolhydraatbron. Maar in de gevallen waar wordt gekozen voor granen, bevat het vaak witte rijst of pasta in plaats van een volkorenvariant.

Ondanks de bevindingen claimen onder meer Vers aan Tafel, Apetito, Spar Eet Smakelijk, Oh My Guts, Maaltijdservice.nl en Factor Meals op hun website rekening te houden met de richtlijnen van het Voedingscentrum. Meerdere diensten hebben nu beloofd eerlijker naar de consument te gaan communiceren over de richtlijnen.

LAATSTE NIEUWS

Jansen: nog geen besluit over Lelylijn en Nedersaksenlijn

DEN HAAG - Staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft nog geen definitief besluit genomen over de vraag of de plannen voor de Lelylijn...