Clicky

donderdag 7 november 2024 - 16:54 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 400

Verbeterde cao met vijf procent loonsverhoging voor werknemers distributiecentra Albert Heijn

UTRECHT – De salarissen van werknemers in de distributiecentra (DC’s) van Albert Heijn gaan omhoog met gemiddeld 5 procent. Dat heeft de FNV afgesproken met het supermarktbedrijf. De leden van de vakbond hebben het laatste woord en stemmen de komende dagen over dit resultaat.

De nieuwe cao voor zo’n 6.000 distributiemedewerkers loopt een jaar. Daarin stijgen de lonen met 4 procent en nog eens € 0,16 per uur . Ook zijn er afspraken gemaakt over de toeslagen. Wie alleen op zaterdagen werkt (eendaagse parttimers), krijgt 35 procent bovenop zijn salaris. Voor uitzendkrachten gaat de toeslag omhoog, tot maximaal 75 procent.

Vorig jaar nog gestaakt voor goede cao

De FNV heeft sinds half februari onderhandeld met Albert Heijn. Vorig jaar zagen de werknemers van de distributiecentra zich nog genoodzaakt om maar liefst elf dagen te staken voor een goede cao. Zij kregen er toen uiteindelijk 10 procent salaris bij.
Bereikt door vakbondsleden bij Albert Heijn

Shefania Sewbaks, bestuurder FNV Handel: “We hebben nu niet hoeven staken gelukkig. Dit resultaat hebben wij bereikt door de kracht van onze leden bij Albert Heijn, die duidelijk hebben laten weten wat zij wilden en hun collega’s hebben betrokken bij het overleg. Veel vaste medewerkers en uitzendkrachten, parttimers en fulltimers, zijn lid van de FNV. Zij maken goed werk bereikbaar. Voor iedereen bij Albert Heijn.”

Ze maakt daarmee een knipoog naar de missie van het bedrijf (Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen).

Maatregelen tegen hoge werkdruk

Naast de afspraken over lonen en toeslagen komen er in de cao maatregelen tegen hoge werkdruk. Zo mag Albert Heijn uitzendkrachten, net als de vaste werknemers, niet beoordelen op alleen de snelheid waarmee ze orders verzamelen. Ook blijft de zogeheten zwaarwerkregeling (RVU) lopen tot 31 december 2025. Door deze Regeling Vervroegd Uittreden kunnen mensen met zwaar werk in de DC’s eerder stoppen met werken.

Nog veel meer mensen moeten in vaste dienst

De FNV wil dat veel meer mensen in vaste dienst komen bij Albert Heijn. In de cao is nu geregeld dat voor alle vertrekkende medewerkers met een dienstverband nieuwe mensen in dienst komen. Zo wordt voorkomen dat het aantal medewerkers met een onzekere (uitzend)baan toeneemt. Op dit moment is meer dan 50 procent uitzendkracht.

Afspraken over aanpakken ongelijkheid

Deze uitzendkrachten krijgen vaak het zwaarste werk en zijn uitgesloten van bepaalde regelingen in de cao. Dat laatste geldt ook voor parttimers. Albert Heijn is het eens met de FNV dat respect en gelijkwaardigheid de basis zijn van een goede werkplek. Daarom is afgesproken dat alle regelingen in de cao worden onderzocht op eventuele ongelijke effecten voor verschillende groepen werknemers.

OM België start onderzoek Russische beïnvloeding EU-parlement

Alexander De Croo

BRUSSEL -België is een strafrechtelijk onderzoek begonnen naar beïnvloeding van Europarlementariërs door Rusland. De inlichtingendiensten hebben deze beïnvloeding aan het licht gebracht, zegt premier Alexander De Croo.

België, gastland van het Europees Parlement en andere Europese instellingen, werd gewaarschuwd door Tsjechië. Dat maakte twee weken geleden bekend een netwerk te hebben opgerold dat Europese politici betaalde voor het verspreiden van Russische propaganda. Die betalingen zijn in België niet vastgesteld, zegt De Croo. “Maar de beïnvloeding wel.”

De Belgische premier wil niet zeggen om hoeveel Europarlementariërs het gaat, wie het zijn en waar ze vandaan komen. Tsjechische media meldden eerder dat ook Nederlandse politici betrokken waren bij de Russische operatie.

EU-top

Rusland was er volgens De Croo op uit om bij de Europese verkiezingen in juni meer Russischgezinde Europarlementariërs verkozen te krijgen en in het Europees Parlement de Russische kijk op de wereld krachtiger te laten klinken. Het “inmengingsnetwerk” dat ze daarvoor gebruikten zou actief zijn geweest in meerdere Europese landen, België inbegrepen.

Het Belgische strafrechtelijk onderzoek is woensdag begonnen. Daarnaast heeft België met spoed overleg gevraagd van Eurojust, dat de samenwerking tussen Europese justitiediensten coördineert. Het Europees Openbaar Ministerie en de fraudebestrijdingsdienst OLAF moeten ook in stelling kunnen worden gebracht tegen “deze Russische dreiging”, vindt De Croo. Als ze daarvoor de instrumenten missen, moeten ze die krijgen.

De Croo snijdt de kwestie volgende week aan op de EU-top in Brussel. “Vrije en veilige verkiezingen moeten worden gewaarborgd.”

Aangifte tegen Johan Derksen om uitspraken gepland op 23 april

Derksen

DEN HAAG – De aangifte tegen Johan Derksen die de Friese tak van discriminatie.nl gaat doen om zijn uitspraak over Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop, staat gepland op dinsdag 23 april. Dat heeft de directeur van het meldpunt en kenniscentrum Tûmba, Mirka Antolovic, vrijdag gezegd. Een dag eerder werd al bekend dat de organisatie aangifte gaat doen.

Antolovic zegt de datum doorgekregen te hebben van de politie. Wel gaat ze proberen de aangifte eerder te laten plaatsvinden.

Bij het meldpunt discriminatie.nl zijn nu duizend klachten binnengekomen over de uitspraak die Derksen dinsdag deed in het programma Vandaag Inside (VI). De Hoop is geboren in Ethiopië en opgegroeid in Friesland. Derksen zei dat De Hoop geen Fries is, net zoals de presentator zelf geen Surinamer is.

Serieus

Van de binnengekomen klachten kwamen er ongeveer driehonderd binnen bij de Friese afdeling van het meldpunt.

Johan Derksen verwacht dat het Openbaar Ministerie (OM) de geplande aangifte tegen hem serieus zal nemen, zei hij donderdag.

OM: onvoldoende bewijs voor strafbare gedragingen verpleger in Asser ziekenhuis

Openbaar Ministerie

GRONINGEN – Het Openbaar Ministerie in Noord-Nederland heeft onvoldoende bewijs om vast te kunnen stellen dat een voormalige verpleger in het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen strafbare handelingen heeft gepleegd, waardoor patiënten in dat ziekenhuis ten tijde van de coronapandemie zijn overleden. Dat is de uitkomst van een uitgebreid strafrechtelijk onderzoek.

De zaak wordt geseponeerd. Dit betekent dat het OM de zaak niet aan de rechtbank zal voorleggen en dat de verpleegkundige geen verdachte meer is.

Het onderzoek is in het voorjaar van 2023 gestart op basis van een aangifte van het ziekenhuis. Deze aangifte deed de Raad van Bestuur nadat zij een brief had gekregen van GGZ Drenthe. In die brief werd melding gemaakt van een aantal gesprekken dat de verpleegkundige had gevoerd met diverse hulpverleners, waarin hij aangaf het leven van een twintigtal in zijn ogen terminaal en ernstige lijdende patiënten voortijdig te hebben beëindigd. Dit zou hij hebben gedaan door middel van het uitzetten van beademingsapparaten dan wel het zonder instructie van een arts toedienen van hogere doseringen morfine.

De informatie was dusdanig ernstig en concreet dat een omvangrijk opsporingsonderzoek is gestart. Dit onderzoek was er op gericht te achterhalen of hetgeen waarover de verpleegkundige had gesproken, ook daadwerkelijk had plaatsgevonden.

Het onderzoek is complex gebleken. Hoewel hij vrij specifiek uitlatingen heeft gedaan over zijn handelen, en deze uitlatingen meerdere malen heeft herhaald, heeft de verpleegkundige geen concrete patiënten beschreven. Het betrof dus een onderzoek naar onbekende, mogelijke slachtoffers die bovendien al geruime tijd overleden waren.

Daarbij kwam dat het reguleren van zuurstof en het toedienen van morfine op zichzelf genomen normale medische handelingen zijn.

Tijdens het onderzoek zijn door de politie veel getuigen gehoord, zowel binnen als buiten het ziekenhuis. Ook zijn onder andere gegevensdragers onderzocht en is de verpleegkundige meermalen verhoord. In deze verhoren heeft hij de verdenkingen ontkend. Daarnaast is tot twee keer toe aan de rechtbank gevraagd om stukken in te zien die vallen onder het medisch beroepsgeheim. Dit verzoek is in beide gevallen afgewezen, omdat de rechtbank oordeelde dat het beroepsgeheim zwaarder moest wegen dan het concrete belang voor het onderzoek.

Parallel aan het politieonderzoek hebben twee deskundigen onderzoek gedaan in medische dossiers van patiënten die zijn overleden tijdens een dienst waarin verdachte werkzaam was, of kort daarna. Zij hebben gekeken naar opvallende zaken in de dossiers met betrekking tot de verzorging, het ingezette beleid en het klinische beloop.

Tijdens het onderzoek zijn geen concrete feiten en omstandigheden naar voren gekomen die de uitlatingen van de verpleegkundige over zijn eigen handelen tijdens de coronapandemie bevestigen. Een veroordeling kan volgens de wet nooit enkel worden gebaseerd op iemands eigen uitlatingen.

Politie en OM beseffen dat het onderzoek een grote impact heeft gehad op de nabestaanden. Hoewel voor een deel van hen niet alle onzekerheid weg kan worden weggenomen, benadrukken de officieren van justitie dat in geen van de onderzochte overlijdens concrete aanwijzingen zijn verkregen voor strafbaar handelen van de verpleegkundige.

Daarnaast kunnen politie en OM zich voorstellen dat het onderzoek effect heeft gehad op de medewerkers van het WZA. Zij werden geconfronteerd met een strafrechtelijk onderzoek in een periode na de coronapandemie, waarin van het medisch personeel het uiterste werd gevraagd.

Met het afronden van het onderzoek is de verpleegkundige dus geen verdachte meer. Ook hij heeft langere tijd in onzekerheid verkeerd over deze beslissing.

Tot slot merken politie en OM op dat zij in het strafrechtelijk onderzoek alle medewerking hebben verkregen van het Asser ziekenhuis.

Vrachtwagenchauffeur filmt dodelijk ongeval op Duitse A60

MAINZ – Bij een ernstig verkeersongeval in de buurt van het Duitse Mainz is donderdagavond een 73-jarige man om het leven gekomen. Een passerende vrachtwagenchauffeur filmde alles, meldt de Duitse politie.

Volgens de politie reed de man op de A60 toen hij van de weg raakte en tegen de vangrail botste. Van daaruit werd de auto over de weg terug geslingerd naar de midden geleiderail. Hulpverleners hebben de bewusteloze bestuurder uit zijn auto gehaald en hem gereanimeerd, maar konden na een tijdje alleen maar vaststellen dat de 73-jarige man was overleden.

Vrachtwagenchauffeur filmt dodelijk ongeval

Tijdens de hulpverlening van het ongeval troffen de hulpdiensten een vrachtwagenchauffeur aan die, ondanks dat er zwarte schermen waren geplaatst, het ongeval aan het filmen was terwijl hij langsreed. Volgens de politie kan hij een strafrechtelijke vervolging en een zware straf verwachten. Dat betekent dat hij volgens een politiewoordvoerder een boete of een gevangenisstraf van maximaal twee jaar kan krijgen.

Volgens de woordvoerder heeft de politie altijd last van dit soort sensatiezoekers. Het aantal mensen dat verkeersongevallen filmt, is de laatste tijd echter wel afgenomen.

In mei 2019 werd een filmende vrachtwagenchauffeur met zijn neus op de feiten gedrukt en moest hij met een agent mee om een dode vrachtwagenchauffeur te zien die zojuist om het leven was gekomen.

Het ongeval zorgde voor een lange file op de A60.

Duitse tieners opgepakt om voorbereiden terreuraanslag

DÜSSELDORF -In Duitsland zijn drie tieners opgepakt voor het voorbereiden van een terroristische aanslag. Twee meisjes en een jongen van 15 en 16 jaar oud wilden volgens de Duitse autoriteiten in naam van Islamitische Staat politieagenten en kerken aanvallen.

Ze waren volgens de aanklagers bereid om mensen te doden en zouden messen en molotovcocktails willen gebruiken. De geplande aanslag had moeten plaatsvinden in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, grenzend aan Nederland. De verdachten zijn zelf ook afkomstig uit die deelstaat, schrijft de Rheinische Post. De drie tieners zitten vast sinds het paasweekend.

Veiligheidsbronnen zeggen tegen Duitse media dat er nog geen concrete datum was en dat het doelwit ook nog niet vaststond. De verdachten zouden met elkaar in een chatgroep hebben gezeten waarin ze plannen bespraken.

In november werden in Duitsland ook al een 15- en een 16-jarige aangehouden voor het beramen van een aanslag. Zij sympathiseerden ook met Islamitische Staat en zouden het hebben gemunt op een kerstmarkt.

Nieuwe IVECO S-Way TurboStar voor Toll Transport

Toll Transport

SINT-HUBERT – Toll Transport, een vooraanstaand transportbedrijf gevestigd in Sint-Hubert, maakt een opvallende verschijning op de wegen met een kleurrijk assortiment aan voertuigen met één gemene deler: het vertrouwde IVECO logo.

Het verhaal van Toll Transport begon in 2017 met één enkele vrachtwagen en kreeg daarna steeds verder vorm. Hoewel het bedrijf eerder een grotere vloot bezat, hebben vader Jan en zonen Joris en Sjors Toll er heel bewust voor gekozen kleinschaliger te opereren. Op dit moment telt hun vloot tien voertuigen, waarvan zes IVECO trucks.

De meest recente toevoeging aan de vloot is de IVECO S-Way TurboStar. Deze speciale S-Way editie, gebaseerd op het TurboStar icoon uit de jaren tachtig, omhult IVECO’s hedendaagse technologieën en vertrouwde prestaties.

Met een krachtige Cursor 13-motor van 570 pk en functies zoals full LED-koplampen, rijstijlevaluatie en driver attention support, is deze TurboStar helemaal van deze tijd én de vaste truck van mede-eigenaar Joris Toll. “De IVECO trucks zijn stuk voor stuk prima auto’s en op termijn willen we zeker naar een 100% IVECO vloot toewerken”, aldus Joris.

Vanwege de goede prestaties van de voertuigen en de betrouwbaarheid van IVECO als serviceverlener is dit een kleurrijk vooruitzicht. Kleurrijk is ook de line-up van de nieuwste IVECO voertuigen: twee IVECO S-Way’s zijn voorzien van de vertrouwde blauw, groene striping van Toll Transport, één is in een speciale meidenkleur gewrapt en voor de IVECO S-Way TurboStar zijn de klassieke IVECO-kleuren uit de jaren tachtig in ere gehouden. Later dit jaar zal Toll Transport de nieuwste IVECO S-Way – het Model Year 2024 – aan de vloot toevoegen, waarmee het totaal aantal IVECO’s op zeven komt.

Naast het versterken van het wagenpark, blijft Toll Transport zich ook inzetten voor de betrokkenheid bij het bredere transportlandschap en de bijdrage van vrouwelijke chauffeurs. Melisa, partner van Sjors Toll en vaste chauffeur binnen het bedrijf, neemt deel aan het nieuwe seizoen van het populaire televisieprogramma “Meiden die Rijden”.

In aflevering 6, die op 1 mei op de buis te zien zal zijn, komt in beeld hoe Melisa haar nieuwe IVECO S-Way feestelijk in ontvangst neemt. Een feestje waarbij ook het IVECO team van harte uitgenodigd was. Samen ondernemen staat centraal. Klant, leverancier en dealer organisatie werken als één geheel en dit werd op deze heuglijke dag prachtig geïllustreerd.

Toll Transport verheugt zich erop de nauwe samenwerking met IVECO en haar dealer, IVECO Schouten, te continueren. Samen met IVECO NLS – Sales Area Manager Bert Mingels en de toegewijde monteurs van de IVECO Schouten vestiging in Veghel, blijft Toll Transport zich inzetten voor de hoogste normen van kwaliteit en service.

 

Koopkracht gepensioneerden al decennia amper gestegen

DEN HAAG – Gepensioneerden gaan er al tientallen jaren amper op vooruit in de portemonnee. Het voorbije decennium zijn gepensioneerden met diepe zakken er zelfs behoorlijk in koopkracht op achteruit gegaan, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op een rij gezet.

Vooral mensen met een relatief hoog aanvullend pensioen moesten in de periode 2011-2022 inleveren. Wie tussen de 1000 en 2000 euro aanvullend pensioen per maand ontving, zag de koopkracht met dik 5 procent teruglopen. Mensen met meer dan 3000 euro extra gingen er gemiddeld bijna 11 procent op achteruit in de portemonnee.

Gepensioneerden met een kleine beurs ging het relatief beter af, stelt het CBS. Bij degenen met maandelijks tot 200 euro bovenop hun AOW steeg de koopkracht bijvoorbeeld een kleine 15 procent. Maar het statistiekbureau zegt er ook bij dat de meeste gepensioneerden weinig grip hebben op hun inkomenssituatie. Zij kunnen hun inkomenssituatie niet meer veranderen.

De belangrijkste oorzaak van de soms flinke koopkrachtdalingen is het feit dat veel pensioenfondsen hun pensioenen jarenlang niet hebben verhoogd. Vorig jaar pasten meerdere fondsen wel flinke indexering toe op de pensioenuitkeringen. Maar deze verhogingen kunnen pas in de koopkrachtcijfers van 2023 zichtbaar worden en die cijfers heeft het CBS nog niet kunnen meenemen in dit onderzoek.

Volgens het CBS verandert de samenstelling van de bevolking wel gaandeweg. Het aantal AOW’ers met geen of heel weinig aanvullend pensioen bovenop de AOW wordt kleiner en het aantal met een substantieel aanvullend pensioen groter. Hierdoor stijgt het gemiddelde inkomen van AOW’ers als groep.

Bezien over een langere periode, vanaf 1989, zijn gepensioneerden er nauwelijks op vooruit gegaan. De koopkracht van werknemers is in diezelfde tijd juist meer dan verdubbeld. Datzelfde geldt voor de koopkracht van paren met kinderen en eenoudergezinnen. Dit komt vooral omdat in die groepen moeders meer uren zijn gaan werken.

In vergelijking met huishoudens met kinderen pakt de koopkrachtverbetering van eenpersoonshuishoudens en paren zonder kinderen bescheidener uit. Zij gingen er in ruim dertig jaar weliswaar op vooruit, maar de stijging was aanzienlijk minder. De gehele bevolking van Nederland ging er tussen 1989 en 2022 in doorsnee bijna 53 procent in koopkracht op vooruit.

Nieuwe Scania P25 voor Bandsma Bultje

Bandsma Bultje Scania

LEEUWARDEN – Verhuisbedrijf Bandsma Bultje in Leeuwarden heeft de eerste, volledig elektrische Scania P26 verhuiswagen van Noord Nederland in gebruik genomen. Met de elektrische Scania loopt Bandsma Bultje voorop in de transitie naar duurzaam transport.

De volledig elektrische Scania P25 is uitgerust met een slaapcabine met normaal dak, maar dat wil niet zeggen dat de truck internationaal wordt ingezet. De truck is vooral bedoeld voor in de Leeuwarder binnenstad en voor verhuizingen in de regio. Dankzij het afzetsysteem kan de truck emissieloos de stad in en uit, waarna de laadbak eenvoudig overgezet kan worden als de bestemming verder van huis is.

Bandsma Bultje Scania

Vooral in de regio

Voor eigenaar Erik Wolthuizen vormt de ingebruikname van de elektrische Scania een belangrijke stap. “Wij zien dit niet als een business model maar we hebben die truck aangeschaft vanuit een soort idealisme. Wij zien echt mogelijkheden voor verduurzaming met deze truck en de klanten reageren enthousiast.”

De 4×2 motorwagen is goed voor een actieradius van maximaal 250 kilometer. Erik: “Voor ons is dat geen enkel probleem, want dat halen we soms in een hele week niet eens. De truck kan hier op de zaak gedurende de nacht aan de lader, waarna de accu’s iedere ochtend vol zijn. Met die actieradius behoren ritten door vrijwel heel Noord Nederland tot de mogelijkheden, maar we zetten de truck vooral in de binnenstad en in de regio in.”

Bandsma Bultje Scania

Oude Bandsma kleuren

De truck is uitgevoerd in een nieuwe huisstijl, waarmee Bandsma Bultje terug grijpt naar het verleden. “Dit waren de kleuren van Bandsma uit Kollum, waarmee we terug gaan naar waar het allemaal begon. Dit jaar bestaan we 100 jaar als bedrijf, en ik zie de oude huisstijl dan ook als een mooie verwijzing naar die historie.”

Een ander leuk aspect is dat de vaste chauffeur van de elektrische Scania P25 29 jaar geleden zijn carrière begon bij Bandsma in Kollum. “Hij is enorm enthousiast over de elektrische truck. Het rijdt ook gewoon fantastisch. Het blijft lekker stil en rustig in de cabine en het rijdt gewoon erg prettig”, aldus eigenaar Erik Wolthuizen.

Bandsma Bultje Scania

De aanschaf van de elektrische Scania werd mogelijk door de AanZet subsidie die werd toegewezen aan Bandsma Bultje. Erik: “Wij zijn voor de offerte met Remko van Keulen van Scania dealer Rinsma om de tafel gaan zitten. Samen met hem hebben we de mogelijkheden verkend, ook met betrekking tot het laden hier aan de zaak. Dat bleek geen probleem, waarna we de subsidie hebben aangevraagd. Ook hebben we een proefrit kunnen maken met de elektrische Scania, en die overtuigde meteen. Het is mooi om te zien dat ze bij Scania dealer Rinsma meedenken aan oplossingen voor de uitdagingen die de toekomst met zich mee brengt op het gebied van verduurzaming. Met deze elektrische Scania zijn wij er klaar voor.”

 

Drie gewonden door steekpartij in Wijchen (Gelderland)

Ambulance

WIJCHEN – Drie mensen zijn vrijdagochtend in het Gelderse Wijchen gewond geraakt door een steekpartij. Dat meldt de politie. De mannen zijn naar een ziekenhuis gebracht. Ze zijn aangehouden voor verder onderzoek.

Het incident vond plaats in of bij een woning aan de Wezelsedijk.

Aanrijding met twee touringcars en auto op A10 [+foto’s]

aanrijding touringcars A10

AMSTERDAM – Bij een aanrijding tussen twee touringcars en een auto vrijdagochtend op de A10 in de richting van Utrecht bij Overamstel is een persoon gewond geraakt. In de touringcars zat, behalve de chauffeurs, niemand. In totaal waren drie mensen betrokken bij het ongeval, meldt een politiewoordvoerder.

Vanwege het ongeval kwam een traumahelikopter ter plaatse, maar de gewonde kon per ambulance naar het ziekenhuis worden vervoerd. Het slachtoffer was wel aanspreekbaar. De oorzaak van het ongeluk is nog onduidelijk.

aanrijding touringcars Amsterdam A10

Vanwege het ongeval werd de hoofdrijbaan afgesloten. Verkeer kan er nog wel langs via de parallelbaan, meldde de ANWB eerder al. Omstreeks 10.00 uur meldde Rijkswaterstaat dat een rijstrook is vrijgegeven.

Op de andere rijstroken was de politie bezig met onderzoek, waarna de berger aan de slag moet en het wegdek moet worden schoongemaakt. Rijkswaterstaat verwacht de weg rond 13.00 uur vrij te kunnen geven.

Lufthansa vliegt langer niet op Teheran vanwege spanningen Iran-Israël

BERLIJN – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa vliegt langer niet op Teheran. Onlangs werden de vluchten naar de Iraanse hoofdstad al tijdelijk opgeschort “door de huidige situatie in het Midden-Oosten”. Toen was nog de hoop dat de vluchten na donderdag hervat konden worden, maar nu zegt Lufthansa zeker tot en met zaterdag niet naar Iran te vliegen.

De spanningen tussen Iran en Israël zijn de laatste tijd toegenomen. Na een vermoedelijke Israëlische aanval op de Iraanse ambassade in Syrië begin april, heeft de Iraanse regering verschillende bedreigingen geuit aan Israël. In reactie daarop verklaarde Israël dat het een mogelijke Iraanse aanval op zijn grondgebied niet onbeantwoord zou laten.

De veiligheid van passagiers en bemanningsleden heeft altijd de hoogste prioriteit, schrijft Lufthansa in een verklaring.

De maatschappij vertrouwt niet alleen op beoordelingen van de Duitse overheid, maar evalueert ook zelf de huidige veiligheidssituatie en neemt vervolgens eigen beslissingen, onderstreept de maatschappij verder. Het Nederlandse KLM vliegt niet op de Iraanse hoofdstad.

DHL opent duurzame CityHub in Helmond

DHL CityHub Helmond

UTRECHT – DHL eCommerce opende gistermiddag officieel de nieuwe CityHub in Helmond. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Arno Bonte.

Vanuit het duurzame gebouw aan Branchweg 8 op bedrijventerrein Hoogeind worden door 110 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Helmond waaronder ook in Mierlo, Nuenen, Stiphout, Deurne en het oostelijke deel van Eindhoven. Dat gebeurt fossielvrij met elektrische auto’s. De CityHub vervangt een bestaande vestiging aan de Mierloseweg. Alle medewerkers zijn meeverhuisd naar de nieuwbouw.

Arno Bonte, wethouder duurzaamheid: “We feliciteren DHL met deze nieuwe vestiging en zijn verheugd om deze manier van stadsdistributie in onze gemeente te hebben. Deze CityHub is een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemerschap dat we graag verder uitbouwen in Helmond.”

Helmondse ondernemer Ali Tomak ontvangt de duurzaamheidstrofee uit handen van wethouder Arno Bonte

Roelof Hofman, COO van DHL eCommerce Benelux: “Met deze CityHub hebben we een uitstekende uitvalsbasis in deze bedrijvige regio die we hiermee namens onze klanten nog duurzamer kunnen beleveren. Voor onze medewerkers is het een werkplek die hun veiligheid voorop heeft staan.”

De CityHub is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. De vestiging is gasloos en wordt voorzien van zonnepanelen. De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bussen optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten zoals bij Helmond Sport afgehaald en beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze servicepunten, worden gezien als nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt.

CityHub Helmond is de dertiende CityHub die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 130 lokale vestigingen. De komende tijd opent DHL nog drie CityHubs namelijk in Almelo, Arnhem en in Hendrik-Ido-Ambacht en op andere plekken wordt gebouwd en grond gezocht.

Opening DHL Helmond

Recent werd in Zwolle ook de eerste paal geslagen van het vijfde nationale sorteercentrum van DHL. Deze centra beleveren de 130 CityHubs verspreid over Nederland, waaronder die in Helmond.

Ongezond hard geluid rondom vliegbasis Leeuwarden door F-35 neemt toe

F-35

HILVERSUM – De ongezond harde geluidspieken rondom vliegbasis Leeuwarden, veroorzaakt door oefenvluchten van de F-35 straaljager, nemen toe. Dit blijkt uit cijfers die journalistiek onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV) in handen heeft.

Van 2020 tot en met 2023 werd er 3.182 keer een geluidspiek gemeten van 110 tot 115 decibel en 579 keer meer dan 115 decibel, waarbij er kans is op blijvende gehoorschade.
Er ligt een permanent geluidsnetwerk om de vliegbasis heen met 16 meetpunten vlak naast de basis en in de omliggende dorpen. Het aantal pieken van tussen de 110 decibel en 115 decibel verdubbelde van 2020 tot 2021.

Van 2021 tot 2022 nam het nog eens met 88 procent toe. In 2023 daalde het aantal pieken tot 532, maar dat kwam omdat de vliegbasis 7 maanden was gesloten. Ook in het eerste kwartaal van 2024 is er gemiddeld meerdere keren per dag 110dB of hoger gemeten, in totaal 175 keer.

Bewoners klagen al jaren over geluidsoverlast van vliegbasis Leeuwarden, maar krijgen weinig gehoor bij Defensie. Vorig jaar vroeg de auditcommissie geluidsmeetnetwerk Leeuwarden, ondersteund door omwonenden, een huisarts en een audioloog, in een brief aan staatssecretaris Van der Maat om een begrenzing van het geluid. Ze noemden daarbij een streefgetal van 110dB, omdat dat als een ongezonde waarde gezien wordt door onder meer het RIVM. Maar de absolute grenswaarde zou 115dB moeten zijn, is te lezen in de brief, “omdat daarboven kans is op permanente gehoorschade.”

Geen maximale geluidswaarde

Defensie heeft nu in een reactie laten weten dat er geen maximale geluidswaarde komt. “Vanwege de veiligheid op de grond en in de lucht is normering van het maximale vliegtuiggeluid niet mogelijk. Vliegers moeten op ieder moment de ruimte hebben om het benodigde vermogen te selecteren om deze veiligheid te waarborgen,” laat een woordvoerder weten. Wel werken ze aan optimalisatie van starts en landingen om de geluidsbelasting van de F35 voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.

Omwonenden maken zich grote zorgen, omdat Defensie in december aankondigde meer te willen vliegen met de F-35 boven Nederland. Ook Leeuwarden wordt daarbij genoemd als locatie voor de extra vluchten, waar de geluidsoverlast en de geluidspieken dan zullen toenemen. Het kabinet moet hier in het najaar over beslissen.

De F-35 vliegt sinds eind 2019 vanaf vliegbasis Leeuwarden en produceert beduidend meer geluid dan voorganger F-16. Een startende F-35 maakt evenveel geluid als vijf F-16’s bij elkaar en een landende F-35 maakt evenveel geluid als 20 F-16’s bij elkaar.

Pointer, donderdag 18 april om 20.25 uur bij KRO-NCRV op NPO 2.

Bedrijven minder positief over investeringen

investeringen

DEN HAAG – De verwachtingen van ondernemers in de industrie en de dienstverlening voor de omvang van hun investeringen zijn in maart 2024 minder positief dan vorig jaar. Ondernemers in de industrie zijn het minst positief gestemd, in de bedrijfstak vervoer en opslag daalden de verwachtingen het meest. Financiële beperkingen worden het meest genoemd als belangrijkste belemmering bij het doen van investeringen. Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland van maart 2024.

Ondanks de verslechtering van de verwachtingen is de groep ondernemers die een stijging van hun investeringen verwacht nog wel groter dan de groep die een daling verwacht. Per saldo zijn de verwachtingen daarmee positief, maar lager dan een jaar geleden.

Ondernemers in de industrie zijn met een saldo van een half procent nagenoeg neutraal en het minst positief gestemd. In de cultuur, sport en recreatie en de verhuur en handel van onroerend goed zijn ondernemers het meest positief gestemd.

Uit eerder onderzoek met cijfers over 2021 is bekend dat de helft van de totale investeringen door de getoonde bedrijfstakken afkomstig is van de verhuur en handel van onroerend goed. Daarna volgen de industrie (16 procent) en de zakelijke dienstverlening (15 procent). De horeca, de cultuur, sport en recreatie, en de overige dienstverlening hebben met ieder 1 procent een relatief klein aandeel in de totale volume van investeringen.

Merendeel ondernemers ervaart belemmeringen bij het investeren

Bij het doen van investeringen geeft de meerderheid van de ondernemers aan belemmeringen te ervaren. Binnen de verhuur en handel van onroerend goed geven ondernemers met bijna 73 procent het vaakst aan belemmeringen te ervaren. Ondernemers in de informatie en communicatie geven dit met 41 procent het minst vaak aan. In de horeca wil bijna een kwart geen extra investeringen doen. Bij de industrie ligt dit aandeel met bijna 13 procent het laagst.

Financiële beperkingen, zoals gebrek aan middelen of te hoge kosten van financiering, worden het meest genoemd als belemmering bij het investeren. In de bedrijfstak cultuur, sport en recreatie noemen ondernemers dit het vaakst met ruim 34 procent, in de informatie en communicatie met iets meer dan 13 procent het minst vaak. Onvoldoende beschikbaarheid van personeel wordt met ruim 26 procent het vaakst bij de zakelijke dienstverlening genoemd. Bij de verhuur en handel van onroerend goed en de vervoer en opslag vinden bedrijven beleid, wet en regelgeving relatief vaak belemmerend.

Technologie meest genoemd als belangrijkste investeringsgebied

Bedrijven kunnen om verschillende redenen investeren. Een van de belangrijkste is om toekomstbestendig te blijven. Ruim 88 procent van de bedrijven geeft aan om deze reden te investeren. Voor die bedrijven is technologie (bijvoorbeeld digitalisering of automatisering) het voornaamste investeringsgebied.

In de bedrijfstak informatie en communicatie noemt iets meer dan 45 procent van de ondernemers dit. Productinnovatie of R&D wordt met bijna 31 procent het vaakst in de industrie genoemd. De zakelijke dienstverlening en de horeca investeren het vaakst in personeel, bijvoorbeeld in de vorm van opleidingen of cursussen. Duurzaamheid wordt met bijna 50 procent het vaakst genoemd in de verhuur en handel van onroerend goed.

LAATSTE NIEUWS

Drugs op bestelling: actieweek Politie, DPD NL en Douane

OIRSCHOT – Met een paar muisklikken binnen een paar dagen drugs in verschillende soorten en maten op je deurmat? Meer is er vaak niet...