Clicky

donderdag 7 november 2024 - 14:20 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 400

Nieuwe Scania P25 voor Bandsma Bultje

Bandsma Bultje Scania

LEEUWARDEN – Verhuisbedrijf Bandsma Bultje in Leeuwarden heeft de eerste, volledig elektrische Scania P26 verhuiswagen van Noord Nederland in gebruik genomen. Met de elektrische Scania loopt Bandsma Bultje voorop in de transitie naar duurzaam transport.

De volledig elektrische Scania P25 is uitgerust met een slaapcabine met normaal dak, maar dat wil niet zeggen dat de truck internationaal wordt ingezet. De truck is vooral bedoeld voor in de Leeuwarder binnenstad en voor verhuizingen in de regio. Dankzij het afzetsysteem kan de truck emissieloos de stad in en uit, waarna de laadbak eenvoudig overgezet kan worden als de bestemming verder van huis is.

Bandsma Bultje Scania

Vooral in de regio

Voor eigenaar Erik Wolthuizen vormt de ingebruikname van de elektrische Scania een belangrijke stap. “Wij zien dit niet als een business model maar we hebben die truck aangeschaft vanuit een soort idealisme. Wij zien echt mogelijkheden voor verduurzaming met deze truck en de klanten reageren enthousiast.”

De 4×2 motorwagen is goed voor een actieradius van maximaal 250 kilometer. Erik: “Voor ons is dat geen enkel probleem, want dat halen we soms in een hele week niet eens. De truck kan hier op de zaak gedurende de nacht aan de lader, waarna de accu’s iedere ochtend vol zijn. Met die actieradius behoren ritten door vrijwel heel Noord Nederland tot de mogelijkheden, maar we zetten de truck vooral in de binnenstad en in de regio in.”

Bandsma Bultje Scania

Oude Bandsma kleuren

De truck is uitgevoerd in een nieuwe huisstijl, waarmee Bandsma Bultje terug grijpt naar het verleden. “Dit waren de kleuren van Bandsma uit Kollum, waarmee we terug gaan naar waar het allemaal begon. Dit jaar bestaan we 100 jaar als bedrijf, en ik zie de oude huisstijl dan ook als een mooie verwijzing naar die historie.”

Een ander leuk aspect is dat de vaste chauffeur van de elektrische Scania P25 29 jaar geleden zijn carrière begon bij Bandsma in Kollum. “Hij is enorm enthousiast over de elektrische truck. Het rijdt ook gewoon fantastisch. Het blijft lekker stil en rustig in de cabine en het rijdt gewoon erg prettig”, aldus eigenaar Erik Wolthuizen.

Bandsma Bultje Scania

De aanschaf van de elektrische Scania werd mogelijk door de AanZet subsidie die werd toegewezen aan Bandsma Bultje. Erik: “Wij zijn voor de offerte met Remko van Keulen van Scania dealer Rinsma om de tafel gaan zitten. Samen met hem hebben we de mogelijkheden verkend, ook met betrekking tot het laden hier aan de zaak. Dat bleek geen probleem, waarna we de subsidie hebben aangevraagd. Ook hebben we een proefrit kunnen maken met de elektrische Scania, en die overtuigde meteen. Het is mooi om te zien dat ze bij Scania dealer Rinsma meedenken aan oplossingen voor de uitdagingen die de toekomst met zich mee brengt op het gebied van verduurzaming. Met deze elektrische Scania zijn wij er klaar voor.”

 

Drie gewonden door steekpartij in Wijchen (Gelderland)

Ambulance

WIJCHEN – Drie mensen zijn vrijdagochtend in het Gelderse Wijchen gewond geraakt door een steekpartij. Dat meldt de politie. De mannen zijn naar een ziekenhuis gebracht. Ze zijn aangehouden voor verder onderzoek.

Het incident vond plaats in of bij een woning aan de Wezelsedijk.

Aanrijding met twee touringcars en auto op A10 [+foto’s]

aanrijding touringcars A10

AMSTERDAM – Bij een aanrijding tussen twee touringcars en een auto vrijdagochtend op de A10 in de richting van Utrecht bij Overamstel is een persoon gewond geraakt. In de touringcars zat, behalve de chauffeurs, niemand. In totaal waren drie mensen betrokken bij het ongeval, meldt een politiewoordvoerder.

Vanwege het ongeval kwam een traumahelikopter ter plaatse, maar de gewonde kon per ambulance naar het ziekenhuis worden vervoerd. Het slachtoffer was wel aanspreekbaar. De oorzaak van het ongeluk is nog onduidelijk.

aanrijding touringcars Amsterdam A10

Vanwege het ongeval werd de hoofdrijbaan afgesloten. Verkeer kan er nog wel langs via de parallelbaan, meldde de ANWB eerder al. Omstreeks 10.00 uur meldde Rijkswaterstaat dat een rijstrook is vrijgegeven.

Op de andere rijstroken was de politie bezig met onderzoek, waarna de berger aan de slag moet en het wegdek moet worden schoongemaakt. Rijkswaterstaat verwacht de weg rond 13.00 uur vrij te kunnen geven.

Lufthansa vliegt langer niet op Teheran vanwege spanningen Iran-Israël

BERLIJN – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa vliegt langer niet op Teheran. Onlangs werden de vluchten naar de Iraanse hoofdstad al tijdelijk opgeschort “door de huidige situatie in het Midden-Oosten”. Toen was nog de hoop dat de vluchten na donderdag hervat konden worden, maar nu zegt Lufthansa zeker tot en met zaterdag niet naar Iran te vliegen.

De spanningen tussen Iran en Israël zijn de laatste tijd toegenomen. Na een vermoedelijke Israëlische aanval op de Iraanse ambassade in Syrië begin april, heeft de Iraanse regering verschillende bedreigingen geuit aan Israël. In reactie daarop verklaarde Israël dat het een mogelijke Iraanse aanval op zijn grondgebied niet onbeantwoord zou laten.

De veiligheid van passagiers en bemanningsleden heeft altijd de hoogste prioriteit, schrijft Lufthansa in een verklaring.

De maatschappij vertrouwt niet alleen op beoordelingen van de Duitse overheid, maar evalueert ook zelf de huidige veiligheidssituatie en neemt vervolgens eigen beslissingen, onderstreept de maatschappij verder. Het Nederlandse KLM vliegt niet op de Iraanse hoofdstad.

DHL opent duurzame CityHub in Helmond

DHL CityHub Helmond

UTRECHT – DHL eCommerce opende gistermiddag officieel de nieuwe CityHub in Helmond. De ceremonie gebeurde in het bijzijn van klanten en vertegenwoordigers van de gemeente, waaronder wethouder Arno Bonte.

Vanuit het duurzame gebouw aan Branchweg 8 op bedrijventerrein Hoogeind worden door 110 medewerkers ruim 10.000 pakketten per dag gesorteerd en bezorgd in een grote cirkel rond Helmond waaronder ook in Mierlo, Nuenen, Stiphout, Deurne en het oostelijke deel van Eindhoven. Dat gebeurt fossielvrij met elektrische auto’s. De CityHub vervangt een bestaande vestiging aan de Mierloseweg. Alle medewerkers zijn meeverhuisd naar de nieuwbouw.

Arno Bonte, wethouder duurzaamheid: “We feliciteren DHL met deze nieuwe vestiging en zijn verheugd om deze manier van stadsdistributie in onze gemeente te hebben. Deze CityHub is een mooi voorbeeld van duurzaam ondernemerschap dat we graag verder uitbouwen in Helmond.”

Helmondse ondernemer Ali Tomak ontvangt de duurzaamheidstrofee uit handen van wethouder Arno Bonte

Roelof Hofman, COO van DHL eCommerce Benelux: “Met deze CityHub hebben we een uitstekende uitvalsbasis in deze bedrijvige regio die we hiermee namens onze klanten nog duurzamer kunnen beleveren. Voor onze medewerkers is het een werkplek die hun veiligheid voorop heeft staan.”

De CityHub is gebouwd volgens de duurzaamheidsnorm BREEAM Outstanding. De vestiging is gasloos en wordt voorzien van zonnepanelen. De korte afstanden tot huishoudens in de regio, de slimme routes, hoge beladingsgraad en de elektrische bussen optimaliseren duurzaamheid en beperken verkeersbewegingen. In deze routes worden ook DHL ServicePoints en pakketautomaten zoals bij Helmond Sport afgehaald en beleverd. Pakketten zelf afhalen of brengen naar deze servicepunten, worden gezien als nog duurzamer, zeker als dat lopend of met de fiets gebeurt.

CityHub Helmond is de dertiende CityHub die in korte tijd gebouwd is in het Nederlandse netwerk van 130 lokale vestigingen. De komende tijd opent DHL nog drie CityHubs namelijk in Almelo, Arnhem en in Hendrik-Ido-Ambacht en op andere plekken wordt gebouwd en grond gezocht.

Opening DHL Helmond

Recent werd in Zwolle ook de eerste paal geslagen van het vijfde nationale sorteercentrum van DHL. Deze centra beleveren de 130 CityHubs verspreid over Nederland, waaronder die in Helmond.

Ongezond hard geluid rondom vliegbasis Leeuwarden door F-35 neemt toe

F-35

HILVERSUM – De ongezond harde geluidspieken rondom vliegbasis Leeuwarden, veroorzaakt door oefenvluchten van de F-35 straaljager, nemen toe. Dit blijkt uit cijfers die journalistiek onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV) in handen heeft.

Van 2020 tot en met 2023 werd er 3.182 keer een geluidspiek gemeten van 110 tot 115 decibel en 579 keer meer dan 115 decibel, waarbij er kans is op blijvende gehoorschade.
Er ligt een permanent geluidsnetwerk om de vliegbasis heen met 16 meetpunten vlak naast de basis en in de omliggende dorpen. Het aantal pieken van tussen de 110 decibel en 115 decibel verdubbelde van 2020 tot 2021.

Van 2021 tot 2022 nam het nog eens met 88 procent toe. In 2023 daalde het aantal pieken tot 532, maar dat kwam omdat de vliegbasis 7 maanden was gesloten. Ook in het eerste kwartaal van 2024 is er gemiddeld meerdere keren per dag 110dB of hoger gemeten, in totaal 175 keer.

Bewoners klagen al jaren over geluidsoverlast van vliegbasis Leeuwarden, maar krijgen weinig gehoor bij Defensie. Vorig jaar vroeg de auditcommissie geluidsmeetnetwerk Leeuwarden, ondersteund door omwonenden, een huisarts en een audioloog, in een brief aan staatssecretaris Van der Maat om een begrenzing van het geluid. Ze noemden daarbij een streefgetal van 110dB, omdat dat als een ongezonde waarde gezien wordt door onder meer het RIVM. Maar de absolute grenswaarde zou 115dB moeten zijn, is te lezen in de brief, “omdat daarboven kans is op permanente gehoorschade.”

Geen maximale geluidswaarde

Defensie heeft nu in een reactie laten weten dat er geen maximale geluidswaarde komt. “Vanwege de veiligheid op de grond en in de lucht is normering van het maximale vliegtuiggeluid niet mogelijk. Vliegers moeten op ieder moment de ruimte hebben om het benodigde vermogen te selecteren om deze veiligheid te waarborgen,” laat een woordvoerder weten. Wel werken ze aan optimalisatie van starts en landingen om de geluidsbelasting van de F35 voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.

Omwonenden maken zich grote zorgen, omdat Defensie in december aankondigde meer te willen vliegen met de F-35 boven Nederland. Ook Leeuwarden wordt daarbij genoemd als locatie voor de extra vluchten, waar de geluidsoverlast en de geluidspieken dan zullen toenemen. Het kabinet moet hier in het najaar over beslissen.

De F-35 vliegt sinds eind 2019 vanaf vliegbasis Leeuwarden en produceert beduidend meer geluid dan voorganger F-16. Een startende F-35 maakt evenveel geluid als vijf F-16’s bij elkaar en een landende F-35 maakt evenveel geluid als 20 F-16’s bij elkaar.

Pointer, donderdag 18 april om 20.25 uur bij KRO-NCRV op NPO 2.

Bedrijven minder positief over investeringen

investeringen

DEN HAAG – De verwachtingen van ondernemers in de industrie en de dienstverlening voor de omvang van hun investeringen zijn in maart 2024 minder positief dan vorig jaar. Ondernemers in de industrie zijn het minst positief gestemd, in de bedrijfstak vervoer en opslag daalden de verwachtingen het meest. Financiële beperkingen worden het meest genoemd als belangrijkste belemmering bij het doen van investeringen. Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland van maart 2024.

Ondanks de verslechtering van de verwachtingen is de groep ondernemers die een stijging van hun investeringen verwacht nog wel groter dan de groep die een daling verwacht. Per saldo zijn de verwachtingen daarmee positief, maar lager dan een jaar geleden.

Ondernemers in de industrie zijn met een saldo van een half procent nagenoeg neutraal en het minst positief gestemd. In de cultuur, sport en recreatie en de verhuur en handel van onroerend goed zijn ondernemers het meest positief gestemd.

Uit eerder onderzoek met cijfers over 2021 is bekend dat de helft van de totale investeringen door de getoonde bedrijfstakken afkomstig is van de verhuur en handel van onroerend goed. Daarna volgen de industrie (16 procent) en de zakelijke dienstverlening (15 procent). De horeca, de cultuur, sport en recreatie, en de overige dienstverlening hebben met ieder 1 procent een relatief klein aandeel in de totale volume van investeringen.

Merendeel ondernemers ervaart belemmeringen bij het investeren

Bij het doen van investeringen geeft de meerderheid van de ondernemers aan belemmeringen te ervaren. Binnen de verhuur en handel van onroerend goed geven ondernemers met bijna 73 procent het vaakst aan belemmeringen te ervaren. Ondernemers in de informatie en communicatie geven dit met 41 procent het minst vaak aan. In de horeca wil bijna een kwart geen extra investeringen doen. Bij de industrie ligt dit aandeel met bijna 13 procent het laagst.

Financiële beperkingen, zoals gebrek aan middelen of te hoge kosten van financiering, worden het meest genoemd als belemmering bij het investeren. In de bedrijfstak cultuur, sport en recreatie noemen ondernemers dit het vaakst met ruim 34 procent, in de informatie en communicatie met iets meer dan 13 procent het minst vaak. Onvoldoende beschikbaarheid van personeel wordt met ruim 26 procent het vaakst bij de zakelijke dienstverlening genoemd. Bij de verhuur en handel van onroerend goed en de vervoer en opslag vinden bedrijven beleid, wet en regelgeving relatief vaak belemmerend.

Technologie meest genoemd als belangrijkste investeringsgebied

Bedrijven kunnen om verschillende redenen investeren. Een van de belangrijkste is om toekomstbestendig te blijven. Ruim 88 procent van de bedrijven geeft aan om deze reden te investeren. Voor die bedrijven is technologie (bijvoorbeeld digitalisering of automatisering) het voornaamste investeringsgebied.

In de bedrijfstak informatie en communicatie noemt iets meer dan 45 procent van de ondernemers dit. Productinnovatie of R&D wordt met bijna 31 procent het vaakst in de industrie genoemd. De zakelijke dienstverlening en de horeca investeren het vaakst in personeel, bijvoorbeeld in de vorm van opleidingen of cursussen. Duurzaamheid wordt met bijna 50 procent het vaakst genoemd in de verhuur en handel van onroerend goed.

Iets minder faillissementen in maart, relatief de meeste in sector vervoer en opslag

faillissement

DEN HAAG – In maart zijn, voor zittingsdagen gecorrigeerd, acht bedrijven minder failliet verklaard dan in februari, meldt het CBS. Dat is een daling van 2 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. In de eerste drie maanden van 2024 zijn ruim 46 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Aantal faillissementen loopt op

Het aantal voor zittingsdagen gecorrigeerde faillissementen fluctueert aanzienlijk. Dalingen en stijgingen volgen elkaar snel op. Het aantal uitgesproken faillissementen piekte met 911 in mei 2013. Daarna nam het aantal faillissementen tot en met augustus 2017 af. Vervolgens bleef de trend tot medio 2020 redelijk vlak. Daarna is het aantal faillissementen verder afgenomen en bereikte in augustus 2021 met 109 een laagterecord. Vanaf mei 2022 lag het aantal faillissementen onafgebroken hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Meeste faillissementen in de handel

Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in maart 312 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 57. Dat is 12 procent minder dan in februari.

De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in maart de meeste faillissementen uitgesproken in de sector vervoer en opslag.

Export kromp met bijna vier procent in februari

Export

DEN HAAG – Het volume van de goederenexport was in februari 3,6 procent kleiner dan in februari 2023, meldt het CBS.

Vooral de uitvoer van aardolieproducten, machines, transportmiddelen en voedings- en genotmiddelen was lager dan een jaar eerder. Het volume van de goederenimport was in februari 4,2 procent kleiner dan in februari 2023. Dat is vooral toe te schrijven aan machines en aardolieproducten.

Volgens de CBS Exportradar van april waren de omstandigheden voor de export ongunstiger dan in de radar van februari. Dat komt vooral doordat de Nederlandse producenten negatiever waren over de buitenlandse orderpositie en de jaar-op-jaarkrimp van de Duitse industriële productie groter was.

Door lawine omgekomen Nederlanders waren 33, 35 en 60 jaar oud

VENT – De drie Nederlanders die donderdag zijn omgekomen door een lawine in Oostenrijk, waren 33, 35 en 60 jaar oud. Dat heeft de Oostenrijkse politie bekendgemaakt.

Een vierde Nederlander raakte door de lawine gewond. Deze 32-jarige persoon is met een helikopter naar een ziekenhuis in Zams gebracht, aldus de politie in de Oostenrijkse deelstaat Tirol.

De politie meldt ook dat deze persoon geen levensbedreigende verwondingen heeft opgelopen.

Het viertal behoorde tot een groep van zeventien Nederlanders die met vier Oostenrijkse gidsen aan het skiën waren in de gemeente Sölden. Ze waren op weg naar de Martin-Busch-Hütte, een hut in de Ötztaler Alpen op 2500 meter hoogte.

Omstreeks 11.00 uur vond een lawine plaats, waardoor de vier door sneeuw bedekt werden.

Europarlement bemoeilijkt afsluiting huishoudens van het gas

BRUSSEL – Huishoudens met geldgebrek in heel Europa mogen binnenkort in de winter niet meer van het gas worden afgesloten. Ook niet als de rekeningen zo oplopen dat deze huishoudens ze niet meer kunnen betalen. Het Europees Parlement heeft wetgeving goedgekeurd die de energievoorziening in Europa moet veiligstellen en deze maatregel daaraan toegevoegd.

Het is aan de individuele EU-lidstaten om te bepalen welke huishoudens zij als ‘kwetsbaar’ typeren. Het staat lidstaten ook vrij om deze voorzorgsmaatregel uit te breiden naar alle huishoudens. De Europarlementariërs hebben bovendien gestemd voor soepeler regels voor het produceren of verhandelen van elektriciteit afkomstig van zonnepanelen op particuliere daken of balkons. Ook huurders moeten van deze energieopwekking kunnen profiteren.

De maatregelen zijn onderdeel van een breed scala aan energiebesluiten. Doel is onder meer om minder afhankelijk te worden van Russisch gas en om Europa duurzamer te maken. Grote stappen worden binnenkort gezet met een gezamenlijk aankoopsysteem van gas om concurrentie tussen de lidstaten te vermijden. Er komt ook een proefproject van vijf jaar om via subsidies geleidelijk de gasmarkt te vervangen door een duurzamere waterstofmarkt, vooral in regio’s waar gas uit de verhitting van steenkolen wordt gewonnen.

De wetgeving moet nu nog voor goedkeuring naar de lidstaten en wordt dan geleidelijk in alle EU-landen van kracht.

Zeven nieuwe meldingen van mazelen in regio Eindhoven

EINDHOVEN – In de regio rond Eindhoven zijn afgelopen week zeven nieuwe mazelenbesmettingen gemeld. GGD Brabant-Zuidoost laat dat weten. Dat is een lagere toename dan een week eerder, toen de gezondheidsdienst zestien besmettingen noteerde. In totaal hebben de afgelopen weken 51 mensen in de regio mazelen opgelopen.

Volgens de GGD is het nog te vroeg om duidelijk te kunnen zeggen of de lokale uitbraak onder controle is. “De gemiddelde incubatietijd van mazelen is tien tot vijftien dagen”, laat een woordvoerster weten. Pas daarna zijn de eventuele effecten van de nieuwe besmettingen te zien.

“Bij een nieuwe besmetting kijken we in het bron- en contactonderzoek steeds of er een link is met de vorige besmettingen. Dat is tot nu toe bij de meeste besmettingen in onze regio het geval”, voegt de dienst eraan toe.

Het virus dat mazelen veroorzaakt gaat sinds vorige maand rond in Eindhoven en omstreken, maar van een grote uitbraak is tot nog toe dus geen sprake. Half maart meldde de GGD voor het eerst dat de ziekte was geconstateerd bij een groep jonge kinderen die niet waren gevaccineerd, van gemiddeld 5 jaar oud.

Ouders van baby’s die naar één kinderdagverblijf in de regio gaan hebben de optie gekregen hun kind vervroegd te laten vaccineren. Normaal krijgen kinderen met veertien maanden de prik die beschermt tegen bof, mazelen en rodehond (BMR) aangeboden. Dat mocht in dit geval al met zes maanden. De GGD zegt dat de opkomst hoog was, maar wil om privacy redenen geen verdere details geven.

Aangifte tegen Johan Derksen vanwege uitspraak over Kamerlid Habtamu de Hoop

Derksen

DEN HAAG -De Friese tak van discriminatie.nl gaat aangifte doen tegen Johan Derksen om zijn uitspraak over Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop. Dat heeft de directeur van het meldpunt en kenniscentrum Tûmba, Mirka Antolovic, donderdagmiddag gezegd. Vrijdag neemt ze contact op met de politie om een afspraak te maken.

Bij het meldpunt discriminatie.nl zijn nu 680 klachten binnengekomen over de uitspraak die Derksen dinsdag deed in het programma Vandaag Inside (VI). De Hoop is geboren in Ethiopië en opgegroeid in Friesland.

Derksen zei dat De Hoop geen Fries is, net zoals de presentator zelf geen Surinamer is. Eerder zei Antolovic al dat die tekst “wel degelijk naar de huidskleur” verwijst, maar nog niet wist of de uitspraak volgens de wet racistisch is.

Voorzitter van het landelijke discriminatie.nl Sjaak van der Linde heeft een gesprek met Talpa aangevraagd. Op die uitnodiging is nog geen reactie gekomen, aldus Antolovic. Eerder gaf Talpa aan niet in gesprek te gaan met de presentatoren van VI. Derksen gaf op zijn beurt in de VI-aflevering van woensdagavond aan geen excuses te maken. “Want het was niet racistisch bedoeld. Het was gewoon een opmerking”, aldus de analist.

De Hoop gaat zelf geen aangifte doen. “Om heel eerlijk te zijn heb ik niet zoveel tijd en zin in deze flauwekul”, aldus het GroenLinks-PvdA-Kamerlid eerder.

O.J. Simpson op 76-jarige leeftijd overleden

O.J. Simpson

NEW YORK – Op 10 april is American-Footballspeler en acteur O.J. Simpson op 76-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn familie op X.

Orenthal James Simpson, zoals O.J. voluit heet, is gestorven aan kanker in de aanwezigheid van zijn kinderen en kleinkinderen.

Hij kreeg wereldwijde bekendheid naar aanleiding van de beschuldiging zijn ex-vrouw en haar vriend te hebben vermoord. Voor deze dubbele moord werd hij in 1995 na een lange strafzaak vrijgesproken, maar in een civielrechtelijke zaak aansprakelijk bevonden.

In 2007 werd hij voor een reeks andere ernstige misdaden veroordeeld tot 33 jaar gevangenisstraf. Op 1 oktober 2017 werd hij vervroegd en onder voorwaarden vrijgelaten.

Driekwart aangevoerde goederen verlaat Zuid-Holland weer

DEN HAAG – Veruit de grootste Nederlandse goederenstromen gaan door Zuid-Holland. In 2022 kwam 425 miljard kilogram aan goederen de provincie in. Uit de provincie werd 418 miljard kilogram vervoerd. Andere provincies hebben beduidend kleinere goederenstromen. Naar schatting had 65 procent van de gebruikte goederen in Zuid-Holland een herkomst in het buitenland. Dit meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek naar de goederenstromen per provincie.

Ook de goederenstroom binnen de provincie Zuid-Holland was groter dan in andere provincies. De veel grotere goederenstromen in Zuid-Holland hangen samen met de aanwezigheid van de grootste zeehaven van Europa in deze provincie. Zuid-Holland is dan ook de provincie met relatief gezien het grootste aandeel internationale goederen in de totale goederenstroom. De internationale oriëntatie van het goederengebruik was het grootst voor de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland en het kleinst voor Fryslân en Utrecht.

Driekwart aangevoerde goederen verlaat Zuid-Holland weer

In 2022 kwam er 425 miljard kilogram aan goederen de provincie Zuid-Holland binnen. Hiervan was ruim een kwart bedoeld voor gebruik in de provincie, zoals grondstoffen voor de industrie in Zuid-Holland. De rest van de inkomende stroom was bestemd voor wederuitvoer of doorvoer naar andere provincies in Nederland of het buitenland. Tegelijk verliet 418 miljard kilogram aan goederen de provincie, waarvan een kwart aanbod van regionaal product. Binnen de provincie zelf werd er 75 miljard kilogram vervoerd. Hiervan betrof 44 procent goederen die zowel werden geproduceerd als werden gebruikt in de provincie. De rest van de intraprovinciale stroom was distributie.

Van de gebruikte goederen in Zuid-Holland kwam 65 procent uit het buitenland, 12 procent uit andere provincies in Nederland en 22 procent uit Zuid-Holland zelf. De regionaal geproduceerde goederen gingen voor 48 procent naar het buitenland, voor 29 procent naar de rest van Nederland en 23 procent bleef in de eigen provincie.

Relatief veel aanbod en gebruik van fossiele brandstoffen in Zuid-Holland
Zuid-Holland was in 2022 de provincie met het grootste gebruik en het grootste aanbod van goederen, gevolgd door Noord-Holland en Noord-Brabant. In vergelijking met de andere provincies maken fossiele brandstoffen een relatief groot deel uit het aanbod en gebruik van goederen in Zuid-Holland. Voedings- en genotmiddelen maken een kleiner dan gemiddeld deel uit.

Aanbod en gebruik goederen in Zuid-Holland afgenomen

In de periode 2015-2022 kromp het goederengebruik in Zuid-Holland met 12 procent en het aanbod van goederen 9 procent. In de meeste andere provincies nam het gebruik en het aanbod van goederen juist toe. De krimp in Zuid-Holland komt vooral door een afname van het gebruik van fossiele brandstoffen en in mindere mate door dalingen bij de voedingsproducten en de land- en tuinbouwproducten. Exclusief fossiele brandstoffen namen ook in Zuid-Holland de goederenstromen toe.

LAATSTE NIEUWS

Jansen: nog geen besluit over Lelylijn en Nedersaksenlijn

DEN HAAG - Staatssecretaris Chris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft nog geen definitief besluit genomen over de vraag of de plannen voor de Lelylijn...