DAMWÂLD – De herfst is aangebroken en de Quote 500 met de allerrijksten van Nederland ligt volgens traditie ook weer in de winkels. Zoals u van ons gewend bent zetten wij de rijkste (voormalig) transportondernemers voor u op een rij.
081 – Jan Peter en Dolf Peterson – HES International
De eerste transportondernemers komen we tegen op plek 81 in de Quote 500. De broers Peterson, 81 en 79 jaar oud, inmiddels al lang niet meer aan het roer van HES International, oogsten nog wel van het bedrijf. Volgens de Quote-redactie zijn de beide broers goed voor 655 miljoen euro. Ze stegen ten opzichte van 2023 acht plekken.
095 – Ton, Piet en Jaap Koole – Koole Tanktransport
Volgens de Kamer van Koophandel bekleden heren Koole vele functies. Of de opbrengst van de verkoop van Koole Tanktransport nog wat oplevert is moeilijk te controleren. Daardoor blijven de broers een beetje in dezelfde regionen staan als voorgaande jaren. Het vermogen van de drie broers wordt geschat op 560 miljoen euro.
106 – Marco en Ewald Raben – Raben Group
Op plek 106 vinden we de broers Raben terug. In 2021 kocht Ewald zijn broer Marco uit het bedrijf. Inmiddels is het transportbedrijf actief in vijftien Europese landen. Ewald heeft een bucketlist en daarop hefet hij een zakelijk doel: “De nummer drie van onze sector worden.”
Het vermogen van de Raben’s wordt door Quote geschat op 495 miljoen euro.
116 – Dick Burger – BUKO Transport
Op plek 116 vinden we Dick Burger terug. Een geschat vermogen van 460 miljoen euro, een stijging van vijftien procent ten opzicht van vorig jaar. Onder meer verkregen door de verkoop van onderdelen van zijn bedrijf BUKO.
117 – Kees en Ad Kuijken – KLG Europe
Eén plekje lager vinden we de broers Kuijken. Vanwege gebrek aan opvolging verkochten zij in 2019 KLG Europe aan Sinotrans. De heren zijn van plek 108 gezakt naar 117 en worden geschat op 460 miljoen euro.
144 – Caspar en Bas van Heertum – BAS
Caspar en Bas van Heertum verdien middels de verkoop van vrachtwagens hun ruim belegde boterham. “Daar werken we ook hard voor”, aldus Bas in Quote. De broers worden geschat op 390 miljoen euro en komen van plek 177. Een mooie groei van 27,9 procent voor de Brabantse broers.
232 – Jan Anker – Koninklijke A-Ware
Het vermogen van Jan Anker, CEO van Koninklijke A-Ware, wordt door Quote geschat op 265 miljoen euro. Anker zakte een paar plaatsjes van 223 naar plek 232.
248 – Erik en Ingrid Faber – Faber Groep
Ook in 2024 is er nog altijd veel vraag naar pallets. Goede zaken voor Erik en Ingrid Faber dus. Hun palletbedrijf floreert en broer en zus noteerden een stijging van 31,6 procent ten opzichte van 2023. Ze worden door Quote geschat op 250 miljoen euro en stegen van plek 327 naar plek 248.
306 – Harry en Arjan Schenk – Schenk Tanktransport
In 2021 verkochten Harry en Arjen een gedeelte van Schenk Tanktransport aan een Franse investeerder. Het bedrijf lijkt ook in 2024 weer lekker door te draaien. De broers bezitten nog een kwart van de aandelen van het tanktransportbedrijf in Papendrecht. Zus Renske is nog steeds druk met rechtszaken over de aandelenoverdracht in de jaren ’80 die volgens haar niet correct is verlopen.
326 – Pieter den Hartogh – Den Hartogh
Op plek 326, vier plekjes lager dan vorig jaar, vinden we Pieter den Hartogh. De 58-jarige den Hartogh leidt het Rotterdamse transportbedrijf. Het vermogen wordt geschat op 205 miljoen euro, een stijging van 5,1 procent.
328 – Freddy en Jogé Nijhof – Nijhof-Wassink Group
Een dikke plus voor Freddy en Jogé Nijhof dankzij de verkoop van een dochteronderneming. Wel zit een tekort aan technisch geschoold personeel verdere groei in de weg.
Het familiebedrijf Nijhof-Wassink Group is een internationale speler in de logistiek en automotive branche en heeft de afgelopen tien jaar een forse groei doorgemaakt in haar transportactiviteiten. Na onder meer de overname van het mengvoedertransport van Agrifirm in 2014 en de overname van Wemmers Tanktransport in 2021 bestaat de vloot van de logistiek specialist inmiddels uit 750 eenheden.
341 – Wolter Koops – Wolter Koops
Ook Wolter Koops, inmiddels 82 jaar oud, zakt in 2024 een paar plekken naar plek 341, vorig jaar was dit nog 330. Het vermogen is wel een kleine 5 procent gestegen ten opzichte van 2023. Koops is nog altijd goed voor een vermogen van rond de 200 miljoen euro.
353 – Rob van Weelde – Van Weelde Shipping Group
Eveneens een daler is Rob van Weelde. De grap is snel gemaakt, maar wij maken hem niet. De 70-jarige Van Weelde geniet van de inkomsten die hij genereerde met de scheepsladingen die hij vervoert met Van Weelde Shipping.
394 – Thierry en Patrick van ‘t Hoff – Van Uden Holding
De broers van ‘t Hoff verkochten een distributiecentrum en een grondpositie. Hierdoor steeg het vermogen van de broers. Volgens de Quote 500 ziet de toekomst er zonnig uit voor het Rotterdamse bedrijf. De broers klommen zes plekken omhoog naar 394.
399 – Martin Verbrugge – Verbrugge International
Twee plekken zakte Martin Verbrugge. Verbrugge vertelt aan de redactie van Quote dat ze een nieuwe terminal aan het bouwen zijn en dat hij daar erg trots op is. De bulk divisie groeit goed. Daarnaast draagt het bedrijf veel bij aan de energietransitie middels het transport van onder meer onderdelen voor windmolens. Een geschat vermogen van 170 miljoen euro voor Martin Verbrugge.
439 – Wil Versteijnen – BTT
Ook Wil Versteijnen zakt een paar plekken ondanks een vermogensstijging van ruim drie procent. Zijn BTT doet het goed, hoewel de nettowinst zakte naar 6.5 miljoen euro. Wil Versteijnen kijkt vooruit en is flexibel en weet tegenvallers aan de ene kant weer op te vangen door meevallers aan de andere kant. Zijn vermogen wordt door Quote ingeschat op 155 miljoen euro.
449 – Toon Meeus – Meeus/Hartog & Bikker
Toon Meeus is niet gecharmeerd van zijn vermelding in de Quote 500.De 59-jarige Meeus zegt dat hij al jaren in België woont en liever daar wordt ingedeeld. Quote zocht uit dat hij als eigenaar van Hartog en Bikker Transport in de Belgische lijst op plek 174 zou komen te staan.
471 – Simon Frederiks – HSF Transport
Simon Frederiks vinden we sinds 2021 in de lijst der rijken. In dat jaar verkocht hij HSF aan DFDS. Frederiks wordt geschat op 140 miljoen euro en zakte 25 plekken. Frederiks is de hekkensluiter voor wat betreft de transportondernemers in de Quote 500-lijst.