AALSMEER – De afgelopen maanden heeft Royal FloraHolland samen met Floriway en externe experts een strategisch onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van Floriway. Hierin zijn diverse scenario’s doorgerekend en afgewogen vanuit financieel, commercieel en operationeel perspectief. Harde randvoorwaarde is het realiseren van winstgevendheid op de kortst mogelijke termijn.
Conclusie vanuit het onderzoek is dat het gekozen scenario voor herstructurering en herpositionering het meest optimale scenario is. Besloten is dat naast een verdere herstructurering ook een hernieuwde positionering van Floriway plaatsvindt met focus op nauwere samenwerking en synergiemogelijkheden met Royal FloraHolland.
De afgelopen maanden heeft nieuw management tal van concrete ingrepen en verbeteringen doorgevoerd die nu al de eerste vruchten afwerpen. Resultaat van het onafhankelijke onderzoek is dat de strategische relevantie van Floriway voor Royal FloraHolland en de sierteeltsector bevestigd is. Bovendien is er nu een helder plan naar een financieel gezonde toekomst.
Betere resultaten
Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland, benadrukt dat Floriway weer op de juiste route is. “In het derde kwartaal van 2024 zijn onder leiding van nieuw management al forse stappen gezet in verbetering van de dienstverlening aan klanten en verbetering van de kostenstructuur. Dat was één van de grootste pijnpunten. Klanten staan centraal en er is echt focus op de operationele uitvoering. Dat zorgt voor merkbaar betere dienstverlening en verbeterde financiële resultaten. We hebben de overtuiging dat Floriway met het toekomstplan een structureel gezonde toekomst voor zich heeft. In die plannen is ook ruimte voor de nodige investeringen in IT en wagenpark om ook op dat vlak klaar te zijn voor de toekomst. Hoewel Floriway nog niet direct winstgevend is, is nu de basis gelegd voor een stabiele en gezonde toekomst. Dat vertrouwen is mede gebaseerd op de resultaten van het afgelopen kwartaal. Vanuit de directie zullen wij de prestaties en implementatie van het plan continu bewaken en periodiek bespreken met de directie van Floriway.”
Waarnemend directeur Marc Goudzwaard van Floriway voegt daaraan toe: “Onze focus ligt volledig op onze klanten en onze medewerkers, naast het verbeteren van onze resultaten, zoals dat hoort. Onze chauffeurs en andere medewerkers zetten elke dag stappen voor onze klanten. Onze klanten en medewerkers zijn weer onze topprioriteit. Daarnaast zetten we de laatste stappen in de integratie van de drie bedrijven.”
Herstructurering en herpositionering
De herstructurering bestaat uit het voortzetten van een significante productiviteitsverhoging met gerichte maatregelen vanuit een helder toekomstplan. Hiermee is gekozen voor een aangescherpte focus op klanten en procesverbetering met als doel verbetering van de dienstverlenende en financiële performance. Het eerste resultaat is al zichtbaar; de productiviteit stijgt en het aantal klantklachten neemt af.
Belangrijk onderdeel van dit besluit is ook de herpositionering waarbij het doel is om maximale samenwerking en synergie tussen Royal FloraHolland en Floriway te realiseren. Dit zal onder andere worden gerealiseerd door de interne logistiek van Floriway te integreren met die van Royal FloraHolland voor efficiëntere, betrouwbare en duurzame distributie binnen de RFH-hubs.
Verbeteringen en maatregelen
In de afgelopen periode is gestart met het terugbrengen van het aantal indirecte medewerkers en het terugbrengen van de overige vaste kosten. Zo is afscheid genomen van gehuurde ruimtes en docks in Aalsmeer en Naaldwijk en worden de boxen van Floriway daar samengevoegd voor meer efficiënt ruimtegebruik.
Daarnaast zijn de productiviteit en beladingsgraad van vrachtwagens en de productiviteit in de box aanzienlijk verhoogd door het aanscherpen van de dagelijkse sturing. Gezamenlijk zorgen deze maatregelen voor een financieel stabiele basis, waarmee de klantbeloftes gerealiseerd kunnen worden. Meerdere individuele klantgesprekken bevestigen het toenemende vertrouwen in de nieuwe koers van Floriway.