Clicky

woensdag 25 december 2024 - 07:46 uur
BAS World
Home Blog Pagina 40

Trump benoemt durfinvesteerder tot ‘AI- en crypto-tsaar’

WASHINGTON – De aanstaande Amerikaanse president Donald Trump heeft de voormalige operationeel directeur van PayPal David Sacks benoemd tot “kunstmatige intelligentie- en crypto-tsaar” van het Witte Huis.

De vermogende techondernemer en durfinvesteerder gaat in een nieuwe functie de Trump-regering adviseren over cryptomunten en AI.

“David zal het beleid van de regering sturen op het gebied van kunstmatige intelligentie en cryptocurrency, twee gebieden die cruciaal zijn voor de toekomstige concurrentiepositie van Amerika”, meldde Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social.

Met Sacks kiest Trump een van zijn prominentste aanhangers uit Silicon Valley voor een topfunctie in zijn regering. Sacks was belangrijk voor Trump bij het ophalen van geld bij donateurs uit de techindustrie. Hij steunde ook de aankomend vicepresident J.D. Vance als running mate en ontving hem in zijn podcast.

Omzet groothandel daalt voor zesde kwartaal op rij

Groothandel

DEN HAAG – De omzet in de groothandel en handelsbemiddeling daalde in het derde kwartaal van 2024 met 0,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is het zesde kwartaal op rij met een negatieve omzetontwikkeling, meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Landbouwproducten en voedingsmiddelen enige stijgers

De groothandel in landbouwproducten (+8,8 procent) en voedingsmiddelen (+6,7 procent) waren de enige branches met een omzetgroei. In alle andere branches daalde de omzet. De sterkste daling was te zien in de overige gespecialiseerde groothandel (-7,5 procent). Ook de groothandel in ICT-apparatuur, industriemachines en non-food noteerde een daling.

100 faillissementen in derde kwartaal

In het derde kwartaal van 2024 werden 100 bedrijven in de groothandel en handelsbemiddeling failliet verklaard. Dat zijn twee minder dan in het vorige kwartaal. In het totale bedrijfsleven nam het aantal faillissementen echter toe.

Ondernemersvertrouwen blijft dalen

Het ondernemersvertrouwen in de groothandel en handelsbemiddeling daalde aan het begin van het vierde kwartaal naar -5,8 punten, 2,6 punten lager dan een kwartaal eerder. Ook in het totale bedrijfsleven was het ondernemersvertrouwen negatief (-3,1 punten), al verbeterde het iets ten opzichte van het vorige kwartaal.

Personeelstekort grootste uitdaging

Een tekort aan arbeidskrachten blijft de grootste belemmering voor ondernemers in de groothandel (32,0 procent). Dit percentage is gestegen vergeleken met het vorige kwartaal. Onvoldoende vraag werd door 25,3 procent van de ondernemers als grootste uitdaging genoemd, terwijl een tekort aan productiemiddelen daalde naar 13,4 procent. Ruim een kwart (27,7 procent) van de ondernemers gaf aan geen belemmeringen te ervaren.

De cijfers laten zien dat de groothandel en handelsbemiddeling voor grote uitdagingen staan, variërend van dalende omzetten in veel branches tot aanhoudende personeelstekorten

CNV: meerderheid werkgevers voert geen vrouwvriendelijk beleid

DEN HAAG – De overgrote meerderheid van de Nederlandse werkgevers voert geen beleid om de werkplek vrouwvriendelijker te maken, meldt vakbond CNV op basis van onderzoek onder tweeduizend leden. Slechts 9 procent van de werkgevers heeft een menopauzebeleid, 5 procent een menstruatiebeleid en 17 procent beleid voor vrouwen die met zwangerschapsklachten kampen. Het CNV pleit ervoor dat elke werkgever beleid ontwikkelt rond zwangerschap, menstruatie en menopauze en legt hier het komende jaar de focus op aan de cao-tafel.

Volgens bestuurder Justine Feitsma van CNV is het zeer onverstandig dat werkgevers nauwelijks vrouwvriendelijk beleid voeren. “Vrouwen verzuimen gemiddeld tot 40 procent meer dan mannen, blijkt uit CBS-cijfers. Dit kost werkgevers jaarlijks miljarden”, waarschuwt Feitsma. Ook is de instroom in de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) bij vrouwen veel hoger dan bij mannen. “Het feit dat de meeste werkgevers geen vrouwvriendelijk beleid voeren is niet alleen ten nadele van alle vrouwen, maar ook een peperdure keuze.”

Tienduizenden vrouwen werken volgens Feitsma dagelijks met pijn en fysieke klachten als gevolg van menstruatie, zwangerschap of overgang. “Werkgeversorganisaties en overheid vinden dat vrouwen meer uren moeten draaien. Maar niemand hoor je over een vrouwvriendelijke werkplek.”

Fysiek zwaar of gevaarlijk werk

Het CNV maakt zich vooral zorgen over sectoren waar sprake is van fysiek zwaar of gevaarlijk werk. Bij slechts 6 procent krijgen vrouwen andere hulpmiddelen dan mannen. Twee op de drie stellen dat zwangere vrouwen niet vrijgesteld zijn van fysiek zwaar werk en bij 60 procent wordt er überhaupt geen rekening gehouden met zwangere vrouwen.

De helft van de vrouwen ervaart de combinatie werk en zwangerschap als zwaar. 56 procent stuit op onbegrip van de werkgever als zij met zwangerschapsklachten kampt en 80 procent krijgt geen aangepast werk tijdens de zwangerschap. Wie terugkomt van zwangerschapsverlof, kan bovendien niet altijd rekenen op een warm welkom. Bij 89 procent van de vrouwen neemt de werkgever geen maatregelen waardoor ze hun werk weer goed op konden pakken. Een op de drie geeft aan dat een dergelijk beleid haar wel zou hebben geholpen om het werk sneller en beter weer op te pakken.

Schiphol pakt ontwerp van de terminal aan: meer consistentie en betere passagiersbeleving

Foto: Amsterdam Airport

SCHIPHOL – Schiphol start aanbesteding voor langdurige en efficiënte samenwerking met architecten om tijdens vernieuwingsprojecten het ontwerp van de luchthaven te harmoniseren.

Schiphol is gestart met de zoektocht naar vaste architecten om de uitstraling van de luchthaven te harmoniseren en de passagiersbeleving te verbeteren. De huidige terminal, met diverse en inconsistente stijlen, wordt aangepakt om weer een samenhangende en herkenbare identiteit te creëren. Met het bredere investeringsprogramma van 6 miljard euro verbetert Schiphol de luchthaven. Schiphol streeft in de uitwerking daarvan naar een nieuwe ontwerpvisie waarin eenvoud, consistentie, herkenbaarheid en beleving centraal staan. Door samenwerking met een vast team architecten zet Schiphol in op efficiëntie en kostenoptimalisatie.

“Onze terminal is als een puzzel waarvan de stukken jarenlang los van elkaar zijn gemaakt, elk in een iets andere vorm. Dit heeft geleid tot een versnipperde uitstraling die de passagiersbeleving niet ten goede komt. Nu is het tijd om die losse stukken weer in elkaar te laten vallen en een harmonieus, samenhangend geheel te creëren. Met al het werk dat we de komende jaren gaan doen, is het belangrijk een overkoepelende visie en een langdurige samenwerking met een team van architecten te hebben die zorgen voor een consistente en uniforme stijl. Overal op Schiphol moet je je als wereldreiziger thuis voelen”, zegt Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure.

Nieuwe ontwerpvisie: terug naar eenvoud

De eenvoud en de authenticiteit die het ontwerp van Schiphol kenmerkten in de jaren 60 zijn op de achtergrond geraakt, door diverse stijlen in verschillende delen van de luchthaven. Bij de toekomstige bouw- en vernieuwingsprojecten wil Schiphol dit rechtzetten, door vanuit een overkoepelende ontwerpvisie te werken.

Schiphol zoekt een lead-architect die verantwoordelijk wordt voor deze Design Visie Schiphol, die als richtlijn dient voor toekomstige ontwerpen en zal helpen bij het creëren van een uniforme stijl. Daarnaast zoekt Schiphol een team van architecten om een doorvertaling te ontwerpen voor de indeling en het ontwerp van specifieke luchthavengebieden. Bij grote bouwprojecten blijven ook andere architecten betrokken, die vanuit dezelfde ontwerpvisie gaan werken.

Efficiëntie en kostenoptimalisatie bij vernieuwingsprojecten

Schiphol investeert de komende vijf jaar 6 miljard euro in de kwaliteit van de luchthaven. Er staan honderden grote en kleine projecten in het hele luchthavengebied op de planning. Schiphol streeft naar kostenoptimalisatie bij de vernieuwingsprojecten door langdurige samenwerkingen aan te gaan met architecten.

Door een gerichte aanpak met duidelijke ontwerpvisie en een vast team van architecten, beheert Schiphol de ontwerpkosten per project efficiënter. Deze werkwijze zorgt voor consistentie in de uitvoering, wat bijdraagt aan een effectieve realisatie van de vernieuwingsprojecten op de luchthaven.

Omzet transportsector stijgt met 6,4 procent in derde kwartaal 2024

DEN HAAG – In het derde kwartaal van 2024 steeg de omzet in de transportsector met 6,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het is het derde kwartaal op rij met een omzetstijging en de sterkste groei sinds het eerste kwartaal van 2023. Deze cijfers zijn afkomstig van het CBS.

Groei in bijna alle branches, luchtvervoer uitgezonderd

Vrijwel alle deelbranches zagen een omzetgroei. De grootste stijging was te zien in de opslag- en vervoersdienstverlening (+11,6 procent), gevolgd door vervoer over land (+5,3 procent) en post- en koeriersdiensten (+5,2 procent). Uitzondering was de luchtvaart, waar de omzet met 2,0 procent daalde. Dit is de eerste omzetdaling in deze branche sinds begin 2021.

Sterke groei bij personenvervoer over de weg

Binnen het vervoer over land presteerde het personenvervoer over de weg uitzonderlijk goed, met een omzetstijging van 9,5 procent vergeleken met een jaar eerder. Ook het goederenvervoer over de weg groeide, met een omzettoename van 5,0 procent. Vervoer per spoor noteerde een bescheiden groei van 2,4 procent.

Minder faillissementen

Het aantal faillissementen in de transportsector nam af tot 77 in het derde kwartaal, een daling van 9,4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal. Toch ligt het aantal faillissementen nog steeds aanzienlijk hoger dan in eerdere jaren.

Ondernemers positiever dan gemiddeld

Aan het begin van het vierde kwartaal verwachtte per saldo 1,7 procent van de ondernemers in de transportsector een verbetering van het economisch klimaat in de komende drie maanden. Dit is iets minder optimistisch dan de verwachtingen aan het begin van het derde kwartaal, maar ondernemers in de transportsector zijn nog steeds positiever gestemd dan het gemiddelde in Nederland, waar per saldo 3,1 procent een negatieve verwachting heeft.

De transportsector blijft ondanks enkele uitdagingen, zoals de omzetdaling in de luchtvaart en een relatief hoog aantal faillissementen, over het algemeen in een groeimodus.

Vrachtwagen geschaard op A15 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat | X

Op de A15 richting Nijmegen is ter hoogte van knooppunt Ressen de weg dicht vanwege een geschaarde trekker met oplegger.

Rijkswaterstaat heeft een omleiding ingesteld vanaf knooppunt Valburg. Verkeer richting Bemmel volgt de A50, A12 en A325

Rijkswaterstaat verwacht om 10:00 uur klaar te zijn met de afhandeling van het ongeval.

Op dit moment wordt de geleiderail gerepareerd en tevens de schade aan midden- en buitenberm gerepareerd.

Max Verstappen wordt vader

MONACO – Max Verstappen wordt vader. De Formule 1-coureur kondigt vrijdagochtend in een bericht op Instagram aan dat zijn vriendin Kelly Piquet in verwachting is van hun eerste kind.

“Mini Verstappen-Piquet onderweg”, schrijft Verstappen. “We kunnen niet gelukkiger zijn met ons kleine wondertje.” Bij het nieuws plaatst de coureur een zwart-witfoto waarop hij zijn hand tegen de buik van Piquet houdt.

De 27-jarige Verstappen en het Braziliaanse model Piquet (35) zijn sinds oktober 2020 samen. Piquet heeft al een dochter uit een eerdere relatie met de Russische voormalig Formule 1-coureur Daniil Kvyat. Het meisje werd in juli 2019 geboren.

Verstappen veroverde onlangs bij de Grote Prijs van Las Vegas zijn vierde wereldtitel op rij in de Formule 1. Hij kwam daarmee op gelijke hoogte met Alain Prost en Sebastian Vettel. De Red Bull-coureur is naar de gedeelde vierde plaats op de eeuwige ranglijst van de Formule 1 geklommen. Michael Schumacher en Lewis Hamilton zijn recordhouders, zij hebben beiden zeven wereldtitels.

Verstappen werd in 2021 voor het eerst wereldkampioen.

Rijkswaterstaat: wees alert op de weg vanwege zware windstoten

UTRECHT – Weggebruikers moeten alert zijn deze ochtendspits. Dat adviseert Rijkswaterstaat vrijdagochtend op X, met het oog op de zware windstoten waarmee een groot deel van Nederland kampt.

Het KNMI heeft voor een groot deel van het land code geel afgegeven vanwege de zware windstoten.” Lege vrachtwagens, voertuigen met aanhanger kunnen met name op bruggen, viaducten en fly-overs zomaar een klap wind vangen” , aldus Rijkswaterstaat.

De Markerwaarddijk N307 tussen Lelystad en Enkhuizen is om de harde wind tot 10.00 uur dicht voor vrachtwagens en auto’s met aanhangers. Omrijden kan via Amsterdam, meldt de provincie. De hele ochtend geldt er op de dijk daarnaast een inhaalverbod en de maximumsnelheid is er 70 kilometer per uur.

Vanwege de zware windstoten heeft het KNMI code geel afgegeven die iets na 08.30 uur voor heel Nederland geldt, behalve voor Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.

Ook hinder op het spoor door harde wind

UTRECHT – Het treinverkeer kampt vrijdagochtend met de gevolgen van de harde wind die een groot deel van Nederland teistert. “Op meerdere plekken in het land hebben we last van de harde wind. Omgewaaide bomen en takken zorgen ervoor dat we niet of minder kunnen rijden”, meldt spoorbeheerder ProRail op X.

Een woordvoerder van de NS laat weten dat er door de wind minder treinen rijden rondom Almere. Dat betekent dat buiten Almere ook Duivendrecht, Hilversum, Weesp en Lelystad zijn getroffen. Er rijden veel minder treinen. Volgens de zegsman ligt er een boom op het spoor, waardoor de Flevolijn behoorlijk gestremd is. Een spoor kan niet worden gebruikt, en andere treinen moeten op elkaar wachten om gebruik te maken van het andere spoor. “Dan zit je meteen met een heleboel oponthoud”, aldus de woordvoerder. Hij spreekt van een waterbedeffect.

De prognose is dat de problemen rond 08.30 uur verholpen zijn. Reizigers krijgen het advies de reisplanner te gebruiken.

Ruim honderd vluchten op Schiphol geannuleerd vanwege zware windstoten

SCHIPHOL – Op Schiphol zijn meer dan honderd vluchten geannuleerd vanwege de harde wind, meldt een woordvoerder. De luchthaven verwacht vrijdagochtend en een deel van de middag impact voor het vliegverkeer door de zware windstoten, waarvoor het KNMI voor een groot deel van Nederland code geel heeft afgegeven.

Reizigers die vrijdag vliegen, moeten volgens Schiphol rekening houden met vertragingen en annuleringen, zowel bij vertrekkende als aankomende vluchten. De woordvoerder geeft aan dat het afhankelijk is van het weer of en hoeveel vluchten verder worden geannuleerd of vertraging oplopen.

De luchthaven adviseert reizigers de actuele vluchtinformatie te checken of contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij.

Boomtakken

Vrijdagochtend worden in het hele land, behalve in Noord-Brabant en Limburg, zware windstoten verwacht, meldt het KNMI. De windstoten bereiken snelheden van 75 tot 90 kilometer per uur, langs de kust kunnen ze mogelijk snelheden van 90 tot 100 kilometer per uur bereiken en op de Wadden 100 tot 120 kilometer per uur.

Het verkeer, en dan vooral fietsers en bestuurders van vrachtwagens en auto’ s met een aanhanger, kan er met name last van hebben, aldus het weerinstituut. “Ook kunnen boomtakken afbreken en voor gevaar zorgen”, meldt het KNMI. De wind neemt naar verwachting in de eerste helft van vrijdagmiddag af en de zware windstoten verdwijnen dan.

Rechter wijst schikking Boeing rond dodelijke 737 MAX-crashes af

FORT WORTH – Een federale rechter in de Verenigde Staten heeft een schikking tussen Boeing en Amerikaanse aanklagers rond twee crashes afgewezen. Bij deze crashes in 2018 en 2019 met 737 MAX-vliegtuigen van Boeing kwamen 346 mensen om het leven. Nabestaanden hadden al aangedrongen op een afwijzing van de schikking. Volgens hen zou Boeing namelijk onvoldoende verantwoordelijk worden gehouden voor de crashes.

Boeing had eerder dit jaar met justitie afgesproken schuld te bekennen aan fraude rond een schikking die al in 2021 werd getroffen rondom de fatale ongelukken. Ook zou de vliegtuigfabrikant een boete betalen en minstens 455 miljoen dollar besteden aan het verbeteren van de interne bedrijfs- en veiligheidsprocessen. Daarnaast zou een onafhankelijke toezichthouder worden aangesteld die drie jaar lang de naleving bij Boeing moet controleren.

De rechter was het echter niet eens met de manier waarop de selectie van de toezichthouder moest plaatsvinden. Zo wilde justitie dat Boeing daarin diversiteit en inclusie zou meewegen. “In een zaak van deze omvang is het van het grootste belang voor de rechtvaardigheid dat het publiek er vertrouwen in heeft dat deze controleselectie uitsluitend op basis van bekwaamheid wordt gedaan”, stelt de rechter.

Defect aan sensoren

De dodelijke crashes vonden plaats in Ethiopië en Indonesië, waarbij een defect aan sensoren van een veiligheidssysteem een rol speelde. In plaats van de toestellen te behoeden voor een te steile stijgingsgraad, drukte dit zogeheten MCAS-systeem de neus van de vliegtuigen telkens naar beneden.

Een van de advocaten die familieleden van slachtoffers vertegenwoordigt, noemt de beslissing van de rechter een belangrijke overwinning. “Deze uitspraak zou moeten leiden tot een aanzienlijke heronderhandeling van de schikking om recht te doen aan de doden die Boeing heeft veroorzaakt en om passende maatregelen voor de toekomst vast te stellen”, stelt hij. Justitie en Boeing krijgen nu dertig dagen de tijd om de rechter te informeren hoe zij verder willen.

Vakbond kondigt nieuwe stakingen in fabrieken Volkswagen aan

WOLFSBURG – De Duitse vakbond IG Metall heeft voor maandag opgeroepen tot een nieuwe waarschuwingsstaking bij de fabrieken van Volkswagen. Deze week legden werknemers van het autoconcern ook al het werk neer, voor ongeveer twee uur per dienst. Komende week worden de acties uitgebreid naar vier uur. Het conflict tussen de bond en het bedrijf gaat om de beloning van ongeveer 120.000 werknemers.

De acties vinden plaats bij negen van de tien Duitse Volkswagen-fabrieken. Alleen de fabriek in Osnabrück doet niet mee. Deze locatie valt als enige niet onder de bedrijfscao waarover wordt onderhandeld.

“Begin december hebben ongeveer 100.000 stakers een luid signaal afgegeven aan het VW-management: toekomst in plaats van kaalslag”, zegt vakbondsonderhandelaar Thorsten Gröger. “We zullen op 9 december een tandje bijzetten en zo de druk op het bedrijf aan de onderhandelingstafel verhogen.”

Op de actiedag gaan ook de onderhandelingen over de cao verder, die al in september zijn gestart. Vlak voor het begin van de nieuwe onderhandelingsronde in Wolfsburg staat een protestbijeenkomst gepland. VW wijst tot nu toe elke verhoging af en eist vanwege de moeilijke situatie van het concern in plaats daarvan 10 procent loonsverlaging.

VS noemen beschuldiging Amnesty over genocide Israël ongegrond

WASHINGTON – De Verenigde Staten verwerpen het nieuwe rapport van Amnesty International waarin de mensenrechtenorganisatie Israël voor het eerst beschuldigt van genocide in de Gazastrook.

Woordvoerder Vedant Patel zei donderdag dat Washington het niet eens is met de conclusie en zegt dat de beweringen van Amnesty “ongegrond” zijn.

De VS zijn de belangrijkste bondgenoot van Israël en steunen dat land in de strijd tegen Hamas.

Wel heeft president Joe Biden veel kritiek geleverd op Israël vanwege het hoge aantal burgerdoden in Gaza en de weigering van Israël om voldoende humanitaire hulp toe te laten tot het Palestijnse gebied.

Faber belooft grensgemeenten nu te betrekken bij controles

BAARLE-NASSAU – Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) heeft toegegeven dat ze grensgemeenten eerder had moeten betrekken bij haar plannen voor grenscontroles, na beklag van 46 burgemeesters.

In een gesprek dat volgde op een brief met daarin de zorgen over de uitvoering en de gang van zaken, beloofde Faber beterschap. “Ze heeft de belofte gedaan om bij de evaluaties na drie en na zes maanden de grensgemeenten te betrekken”, laat een woordvoerder van de gemeente Baarle-Nassau weten.

Een woordvoerder laat namens Faber weten dat er een constructief gesprek is gevoerd en de minister ook in de toekomst met de burgemeesters van de grensgemeentes in gesprek zal blijven over het verloop van de controles.

Burgemeester Marjon de Hoon-Veelenturf van de Brabantse gemeente Baarle-Nassau had als voorzitter van de samenwerkende grensgemeenten de brief naar Faber gestuurd. Anderhalve week later zat ze samen met de burgemeesters van het Noord-Groningse Oldambt en het Achterhoekse Winterswijk aan tafel bij de minister. Zij deelden onder andere hun zorgen over oponthoud voor inwoners die dagelijks de grens met Duitsland of België overgaan en over de onduidelijkheid over de werkwijze van de controles.

Met de grenscontroles wil het kabinet migratie en mensensmokkel tegengaan. De Koninklijke Marechaussee (KMar) zal daarom vanaf 9 december extra controles uitvoeren “op basis van informatie en risicoanalyse”, zo vat de woordvoerder van De Hoon-Veelenturf samen. Er worden geen fuiken gezet, waarmee de zorgen over lange wachttijden bij de grens lijken weggenomen.

Jaarverslag Spoorwegveiligheid: meer slachtoffers op spoor, ondanks afname aantal ongevallen

DEN HAAG – Ondanks dat het Nederlandse spoor één van de veiligste in Europa is, vonden er in 2023 20 ernstige ongevallen plaats met treinen. Er is sinds 15 jaar sprake van een dalende trend van het aantal ernstige ongevallen. Wel waren in 2023 10 dodelijke slachtoffers en 56 gewonden op het spoor te betreuren. Het aantal slachtoffers was daarmee aanzienlijk hoger dan in 2022.

Grote veroorzaker is het ernstige treinongeval bij Voorschoten waar een goederentrein tegen een kraan op het spoor reed. Hierna botste een reizigerstrein op de brokstukken en ontspoorde. De kraanmachinist kwam om het leven en er vielen 31 gewonden. De ILT monitort vanaf volgend jaar de aanbevelingen aan ProRail uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) over het ongeval bij Voorschoten. Dat staat in het Jaarverslag Spoorwegveiligheid 2023 van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Stop-tonend sein

In 2023 reden machinisten 98 keer over een wissel, een overweg of een bezette rijweg in, zonder dat zij hiervoor toestemming hadden en waarbij een sein aangaf dat de trein had moet stoppen. Als een spoorvoertuig zo’n sein zonder toestemming passeert, wordt dit aangeduid als een stop-tonend sein-passage (STS-passage). Gelukkig kwam het bij het passeren van een STS in geen van de gevallen tot een botsing. Wel bereikte de trein 29 keer het gevaarpunt. De ILT maakt zich hierover zorgen, en monitort daarom de onderzoeken van infrabeheerder ProRail en de spoorwegondernemingen. In 2023 kwam een STS-passage overigens minder vaak voor, maar werd verhoudingsgewijs wel vaker het gevaarpunt bereikt dan in 2022.

Detectiesysteem raakt verouderd

De ILT constateert dat het risico op detectieverlies (‘loss of shunt’) toeneemt sinds de instroom van een nieuwe generatie spoorvoertuigen. Detectieverlies van treinen wil zeggen dat de trein niet meer “zichtbaar” is voor beveiligingssystemen op het spoor. Dit zou kunnen leiden tot botsingen of gevaarlijke situaties op overwegen. Betrokken partijen onderkennen het probleem en er is geld beschikbaar gesteld om een begin te maken met het oplossen van de problematiek.

Veiligheidsbeheersysteem ProRail

Net als voorgaande jaren besteedde de ILT in 2023 veel aandacht aan toezicht op de taken van ProRail als beheerder van de spoorweginfrastructuur. De ILT stelt dat een goed zicht op de risico’s en de beheersing van deze risico’s noodzakelijk is om de veiligheid op het spoor nu en in de toekomst te waarborgen. Een goed geoperationaliseerd veiligheidsbeheersysteem (VBS) is hiervoor een voorwaarde. De ILT constateert in haar rapportage van mei 2024 over de fysieke kwaliteit van het spoor dat ProRail de verdere operationalisering en de landelijke borging van haar VBS nu snel moet gaan realiseren.
ProRail startte in 2023 het programma ‘Aantoonbare Veilige Berijdbaarheid’ waarin aandacht is voor het verlengen van onderhoudscontracten met aannemers, de procedures voor risicobeheersing op rangeerterrein Kijfhoek en de verbetermaatregelen op de Havenspoorlijn. De ILT ziet positieve ontwikkelingen bij ProRail in het doorvoeren van veranderingen in haar organisatie. De ILT blijft over deze onderwerpen met ProRail in gesprek, in aanvulling op het object- en systeemtoezicht.

Spoorvervoer gevaarlijke stoffen

De ILT zette in 2023 opnieuw drones in bij haar toezicht op het vervoer van gevaarlijke stoffen. Met deze drone-inzet is het mogelijk om meer ketelwagens in korte(re) tijd te inspecteren op het lekken van gevaarlijke stoffen. De ILT constateerde gebreken bij het correct afsluiten en etiketteren van de wagons, de documentatie op reservoirwagens en tankcontainers, de informatievoorziening en de operationele processen van treinen. In enkele gevallen leidde dit tot het opleggen van een last onder dwangsom aan vervoerders of beladers.

Taken en verantwoordelijkheden ILT

De ILT houdt de spoorveiligheid op een hoog niveau door nauw samen te werken met bedrijven in de spoorsector. Dit zijn alle spoorbedrijven en infrabeheerder ProRail. Vooral de beheersing van veiligheidsprocessen houdt de inspectie scherp in de gaten. De ILT houdt toezicht op het railverkeer in Nederland. Hieronder vallen het hoofdspoorwegnet, de tram en metro en overige spoorwegen (zoals op bedrijventerreinen). De ILT handhaaft regelgeving voor de veiligheid op het spoor en verleent vergunningen aan spoorwegondernemingen en personen die op het spoor werken, zoals machinisten.

×