Clicky

woensdag 6 november 2024 - 10:35 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 40

Zuid-Hollandse politiek ‘zeer ontstemd’ over lange treinuitval

DEN HAAG – De Zuid-Hollandse politiek is “zeer ontstemd” dat treinreizigers tussen Leiden en Utrecht een maandenlange stremming te wachten staat. ProRail kondigde onlangs aan de spoorbrug bij Alphen aan den Rijn eind 2026 te gaan vervangen, een project dat negen maanden duurt.

“Onbegrijpelijk dat een belangrijke treinverbinding in dit dichtbevolkte gebied voor bijna een jaar wegvalt, met alle gevolgen van dien voor reizigers tussen Leiden en Utrecht”, aldus GroenLinks-PvdA, BBB, CDA, VVD, SP, D66, ChristenUnie en PVV. De acht partijen, gezamenlijk goed voor 41 van de 55 zetels in Zuid-Holland, hebben hierover schriftelijke vragen gesteld.

“Is het provinciebestuur bereid om met de vuist op tafel te slaan in Den Haag en er alles aan te doen om de duur van de werkzaamheden en de overlast zo kort mogelijk te laten duren?”

Volgens ProRail is de enkelsporige brug over de rivier de Gouwe toe aan vervanging. De constructie van de draaibrug, die gemiddeld achttien keer per dag opengaat om schepen door te laten, voldoet niet meer aan de normen. “We streven ernaar de impact van deze stremming zoveel mogelijk te minimaliseren”, aldus een woordvoerder van ProRail. De spoorwegbeheerder kijkt met de NS naar “alternatief vervoer” voor dit traject.

Bergingsactie van gestrand binnenvaartschip bij Maastricht gaat vrijdag verder

Foto: Rijkswaterstaat

MAASTRICHT – De bergingsactie om het bij Maastricht gestrande vrachtschip los te trekken gaat vrijdagochtend verder, meldt Rijkswaterstaat. Donderdagavond laat werd het werk gestaakt.

Het schip botste afgelopen zaterdag tegen de stuw in Borgharen bij Maastricht, maakte water en zonk. De tweekoppige bemanning bleef ongedeerd. Sindsdien is Rijkswaterstaat bezig om het vrachtschip los te trekken. Zo is het resterende zand eruit gehaald, zijn de luiken van de laadruimte verwijderd, zijn er pompen geplaatst en is er rondom het schip gebaggerd.

Vrijdag wordt een bergingsauto met een lier verplaatst, zodat er vanuit een andere hoek aan het schip getrokken kan worden. Ook is een tweede bergingsauto met lier opgeroepen om meer trekkracht te creëren.

Het scheepvaartverkeer op de Maas is sinds maandagavond tussen Born en Ternaaien gestremd vanwege de pogingen om het schip los te trekken.

EU-leiders vragen nieuwe terugkeerwet en ‘nieuwe’ migratie-ideeën

BRUSSEL – De EU-leiders willen een nieuwe wet om de uitzetting van afgewezen asielzoekers te vergemakkelijken. Ook dringen ze aan op “nieuwe manieren” om mensensmokkel en de komst van kansloze migranten tegen te gaan. Ook vallen ze Polen bij dat maatregelen wil tegen migranten uit Belarus, verklaarden ze na afloop van de EU-top in Brussel.

Premier Dick Schoof en zijn collega’s dringen ook aan op de in- en uitvoering van de Europese migratieregels. Eerder dit jaar werd de EU het na jaren eens over een nieuw migratiebeleid. Dat gaat pas in 2026 in, maar Nederland en medestanders hopen onderdelen daarvan eerder in gang te krijgen.

“We zullen spoedig een wetsvoorstel presenteren” om meer uitgeprocedeerde asielzoekers teruggestuurd te krijgen dan de schamele 20 procent van nu, zei voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie na de eendaagse top. Ze wil nagaan of de EU meer landen veilig kan verklaren, zodat asielzoekers naar die landen kunnen worden teruggestuurd.

‘Terugkeerhubs’

De leiders hebben volgens Von der Leyen ook gesproken over ‘terugkeerhubs’, opvangcentra buiten de EU waar afgewezen asielzoekers hun terugkeer naar hun land van herkomst zouden moeten afwachten. Nederland overlegt met Oeganda over zo’n centrum, maar het is de vraag of EU-regels dat nu al toelaten. “Het is niet eenvoudig”, waarschuwt Von der Leyen. Zo is nog volstrekt onduidelijk hoe lang uitgeprocedeerden daar zouden mogen blijven en wat er met hen moet gebeuren als terugkeer onmogelijk blijkt.

De commissie wil zich volgens Von der Leyen “zo nodig” inspannen om de uitvoering van het migratiepact te versnellen. Maar ze waarschuwt dat het dan wel zaak is dat op een evenwichtige manier te doen. Wie alleen zijn favoriete onderdelen naar voren wil halen, riskeert de instorting van het uitgebalanceerde bouwwerk. “Als we versnellen, moeten we absoluut duidelijk maken dat de balans behouden blijft.”

Explosie in woning Eindhoven, drie gewonden en twee aanhoudingen

EINDHOVEN – In een woning in Eindhoven is donderdagavond een explosie geweest. Door de knal, die volgens de politie werd veroorzaakt door een explosief, is het huis onbewoonbaar geraakt. Drie mensen raakten door de explosie gewond. Ook werden twee mensen aangehouden.

De politie kreeg rond 20.45 uur een melding van de explosie, die plaatsvond in het huis aan het Hefveld in het oosten van de stad. Eerst ging de politie uit van een gaslek, maar later werd duidelijk dat een explosief was afgegaan. Dit bevond zich in de woning en ging om onduidelijke redenen af.

Van de drie gewonden zou een persoon naar het ziekenhuis zijn overgebracht voor observatie. Voor de andere twee zou dat niet nodig zijn geweest. Als de medische behandeling is afgerond, zullen de twee aangehouden personen verhoord worden door de politie. Die onderzoekt donderdagavond ook of er zich in het pand mogelijk nog meer explosieven bevinden. De twee verdachten zijn een persoon die verwondingen opliep en nog een vierde persoon die wel bij de woning was, maar niet gewond raakte.

De explosie was zo hevig dat de buren hun woning ook hebben moeten verlaten.

Dwars door de Lage Landen wint Gouden Televizier-Ring 2024

AMSTERDAM – Het tv-programma Dwars door de Lage Landen heeft donderdagavond de Gouden Televizier-Ring 2024 gewonnen. De prijs werd uitgereikt in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Het programma kreeg meer stemmen dan de andere twee genomineerden, B&B Vol Liefde (RTL4) en Denkend aan Holland (Omroep MAX).

In Dwars Door de Lage Landen van de VPRO ontdekt Belgische presentator Arnout Hauben wandelend samen met zijn vrienden Nederland. Hauben was zichtbaar blij met de prijs. Hij sprak “heel Nederland” toe tijdens zijn toespraak. “Van elke Belg, uit de grond van ons hart, we zijn superfier vanavond”, aldus Hauben. “Vanavond zijn wij Amsterdammers.”

De Gouden Televizier-Ring wordt beschouwd als een van de belangrijkste Nederlandse televisieprijzen. Tijdens de uitzending konden kijkers nog stemmen.

Zeer grote brand in loodsen met machines, uien en aardappelen in Friese Ternaard [+foto’s]

Donderdagavond is brand uitgebroken in drie loodsen in het Friese Ternaard. Volgens de brandweer zijn er in de loodsen machines, uien en aardappelen oopgeslagen.

De drie loodsen staan volledig in brand.

De brandweer zet in op behoud van het woonhuis. Bij het bestrijden van de brand heeft de brandweer assistentie van twee hoogwerkers en een grootwater transport.

De brandweer adviseert uit de rook te blijven en ramen te sluiten en ventilatie uit te zetten wanneer men last van de rook heeft.

Premier Netanyahu waarschuwt dat de oorlog nog niet voorbij is

JERUZALEM – De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft bevestigd dat de politieke leider van de Palestijnse beweging Hamas in de Gazastrook, Yahya Sinwar, is gedood. Hij waarschuwt daarbij dat de oorlog nog niet voorbij is zo lang de Israëlische gijzelaars niet zijn teruggekeerd.

De premier ziet wel een kans in de dood van de Hamasleider, omdat dit volgens hem betekent dat Hamas de Gazastrook straks niet langer regeert. Volgens Netanyahu kunnen de Palestijnen zich nu bevrijden van “de tirannie” en kan er “licht komen in de duisternis van het Midden-Oosten”.

Die regio heeft nu een kans om “de as van het kwaad” te stoppen en vrede en welvaart te creëren volgens de Israëlische premier. In Israël wordt ook gehoopt en gespeculeerd dat het uitschakelen van de top van Hamas mogelijk tot de vrijlating van de resterende Israëlische gijzelaars in de Gazastrook kan leiden.

In de ogen van Netanyahu is Iran de spil in de ‘as van het kwaad’ en is Hamas er onderdeel van, net als de Libanese Hezbollah en de Jemenitische beweging van de Houthi’s.

Israël claimt dood Hamasleider Yahya Sinwar

RAFAH – Israël stelt dat de Hamasleider in de Gazastrook, Yahya Sinwar, is gedood bij een militaire operatie in de strook. De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken, Israel Katz, heeft gezegd dat Sinwar “geëlimineerd is” en bevestigt daarmee dat de hoogste leider van Hamas is gedood. Bronnen bij Hamas hebben laten weten dat ze denken dat Sinwar niet meer leeft.

Volgens nieuwssite The Times of Israel stuitten Israëlische troepen toevallig op hem op woensdag bij een operatie in de zuidelijke stad Rafah. Verscheidene Israëlische media melden dat er geen sprake was van een gerichte actie hem op te sporen. Er ontstond een vuurgevecht waarbij drie Hamasstrijders werden gedood. Pas na afloop van het gevecht zouden de Israëliërs de leider herkend hebben. De Israëlische autoriteiten gingen het lichaam toen identificeren.

De 61-jarige Sinwar was de politieke leider van Hamas sinds de dood van Ismail Haniyeh, die in juli omkwam bij een explosie in de Iraanse hoofdstad Teheran. Eerder doodde Israël al de militaire leider Mohammed Deif, waardoor Sinwar de enige hoge leider was die nog over was. Hij was al sinds 2017 de leider van de militante beweging in Gaza, terwijl Haniyeh in het buitenland verbleef.

7 oktober

Sinwar werd geboren in een vluchtelingenkamp in Khan Younis en heeft lang vastgezeten in de Israëlische gevangenis voor het kidnappen en vermoorden van Israëlische militairen. In 2011 kwam hij na 22 jaar vrij bij een gevangenenruil.

Sinwar wordt gezien als het brein achter de aanval op Israël van 7 oktober, wat de dodelijkste dag werd in de geschiedenis van het land. Zo’n 1200 mensen werden gedood en 250 mensen gegijzeld.

Onduidelijkheid rond uitstootvrije zones na Kamerdebat

DEN HAAG – Voor wie gelden de uitstootvrije zones die volgend jaar ingaan, en hoelang? Daarover is donderdag in een Kamerdebat onduidelijkheid ontstaan. Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) had het over uitstel, maar erkende ook dat hij te laat is om nog iets aan de ingangsdatum van 1 januari 2025 te veranderen.

Vanaf de jaarwisseling gelden in de binnensteden van de eerste veertien gemeenten de zogeheten zero-emissiezones waar de meest vervuilende bedrijfswagens niet meer welkom zijn. Stapsgewijs worden steeds meer bedrijfsauto’s en vrachtwagens uit de gebieden geweerd, tot er in 2030 alleen nog bedrijfswagens zonder uitstoot de zones in mogen. Ondernemers kunnen om allerlei reden een uitzondering aanvragen, waaronder geldgebrek.

De coalitiepartijen hebben in het hoofdlijnenakkoord afgesproken om te kijken naar de mogelijkheden voor uitstel. In het debat van deze donderdag uitten de vier partijen zorgen over de gevolgen van de zones voor ondernemers, en vroeg met name de PVV om uitstel. Jansen zal zijn eigen partij waarschijnlijk moeten teleurstellen, maar dat wil hij nog niet toegeven.

“De zero-emissiezones kunnen er hoe dan ook komen, omdat de gemeente daar zelf over gaat”, zei Jansen na het debat tegen ANP. “Het kabinet gaat zich ook nog buigen over de passage in het hoofdlijnenakkoord, en daar nemen we ook de uitkomsten van het debat van vandaag in mee.”

Enerzijds lijkt de ingang op 1 januari dus vast te staan, anderzijds wordt nog steeds van uitstel gesproken. Jansen: “Het kan ook zijn dat een aantal sectoren worden uitgesloten die mogelijk nadeel ervan zouden kunnen ondervinden. Denk aan marktkooplui, denk aan kleine zelfstandigen, denk aan de onderhoudsmonteur die bij een kerk reparaties uitvoert.” Zulke uitzonderingen zouden hoe dan ook pas na 1 januari ingaan. “Ik sluit op dit moment helemaal niets uit”, zei de staatssecretaris

Gemeenten en bedrijven zijn al enkele jaren bezig met voorbereidingen voor de zones en willen juist duidelijkheid. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten noemde uitstel eerder “zeer nadelig”. Onderzoeksbureau Berenschot schreef dat de politieke discussies worden gezien als “ruis in het proces”.

“Ik denk dat wij altijd heel helder zijn geweest”, zei Jansen. “Ik heb een kleine maand geleden contact gehad met de gemeentes die tot invoering willen overgaan. Daar heb ik heel duidelijk aangegeven: we hebben nog geen besluit genomen.”

Nederland maakt 271 miljoen vrij voor granaten voor Oekraïne

BRUSSEL – Nederland trekt nog eens 271 miljoen euro uit om artilleriegranaten voor Oekraïne te kopen. Dat gebeurt samen met Denemarken en Tsjechië. “Een jaar geleden begonnen we een initiatief voor de levering van munitie en vandaag zetten we een goede volgende stap”, meldt premier Dick Schoof. Hij is in Brussel voor de EU-top.

De 155 mm granaten worden bij de Tsjechische industrie besteld en volgend jaar geleverd, aldus het ministerie van Defensie. Een bijkomend voordeel is dat de bestelling de Tsjechische industrie helpt om op te schalen.

Verder gaat Nederland bij een Tsjechisch bedrijf nog zes DITA-houwitsers kopen voor Oekraïne. Eerder kocht Nederland hier al negen exemplaren van. Die zijn deze zomer overgedragen aan de strijdkrachten van Oekraïne. “Oekraïne heeft een enorme behoefte aan wapens en munitie. Rusland brengt gigantische aantallen personeel op het slagveld”, zegt minister Ruben Brekelmans (Defensie).

Groot gebrek

Tsjechië kondigde vorig jaar een internationaal plan aan om een half miljoen 155 mm artilleriegranaten aan Oekraïne te leveren. Daar hebben de Oekraïense strijdkrachten een groot gebrek aan. Nederland en Denemarken sloten zich direct bij dat initiatief aan. Nederland trok een kwart miljard uit voor dat plan. Inmiddels hebben vijftien lidstaten van de NAVO en de EU in totaal zo’n 1,7 miljard euro opgehaald voor het initiatief. “Deze granaten zijn de afgelopen maanden al voor het grootste gedeelte geleverd aan Oekraïne en worden ingezet aan het front”, aldus Brekelmans die eveneens in Brussel is voor een NAVO-bijeenkomst.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky was donderdag ook aanwezig bij de EU-top. Zijn regering in Kyiv kan de hulp goed gebruiken. Oekraïne zit in de verdrukking op het slagveld. De Russen trekken op in het oosten van het land. En ook in het door Oekraïne veroverde deel van Rusland bij Koersk moeten de Oekraïners zich steeds verder terugtrekken.

Verfproducent PPG schrapt 1800 banen en sluit meerdere fabrieken

PITTSBURGH – De grote Amerikaanse verfproducent PPG, dat onder andere de verven en lakken van Histor en Sigma maakt, schrapt zo’n 1800 banen.

De verfproducent laat weten dat vooral in de Verenigde Staten en Europa banen verdwijnen en sluit meerdere fabrieken. PPG, dat ook in Nederland actief is, wil daarmee de kosten verminderen.

De banenreductie en fabriekssluitingen zijn onderdeel van een kostenbesparingsprogramma dat PPG donderdag heeft aangekondigd. De verfproducent wil jaarlijks ongeveer 175 miljoen dollar besparen, waarvan 60 miljoen in 2025.

Ook meldt PPG een overeenkomst te hebben gesloten voor de verkoop van zijn divisie voor architecturale verven in de Verenigde Staten en Canada. De producent verkoopt die tak voor 550 miljoen dollar aan investeerder American Industrial Partners (AIP).

North Sea Port zoekt nieuwe CEO, Daan Schalck verlaat eind dit jaar het havenbedrijf

Foto: North Sea Port

North Sea Port, de fusiehaven van Vlissingen, Terneuzen en Gent, gaat op zoek naar een nieuwe CEO. Daan Schalck, de huidige CEO, geeft zijn mandaat omwille van persoonlijke redenen eind dit jaar door aan een opvolger.

Na een carrière van 15 jaar – sinds 2009 als directeur-generaal van het Havenbedrijf Gent en sinds 2018 als CEO van North Sea Port – geeft Daan Schalck zijn loopbaan een andere wending. Omwille van persoonlijke redenen heeft hij, in overleg met het Toezichthoudend orgaan, beslist om het havenbedrijf te verlaten. North Sea Port bedankt hem voor de jarenlange samenwerking.

“Wij bedanken Daan Schalck voor zijn gedrevenheid en daadkracht. Dankzij zijn kennis en ervaring heeft hij het havenbedrijf Gent verder uitgebouwd en mee de fusie van de haven van Gent en Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) tot een goed einde gebracht. Met North Sea Port heeft hij bakens kunnen verzetten, waaronder de realisatie van het Strategisch plan en de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Hij heeft het havenbedrijf op de kaart gezet en door moeilijke periodes geloodst, zoals de Brexit, de energiecrisis en de gevolgen van de oorlog in Oekraïne. We zijn hem daar zeer erkentelijk voor en wensen hem veel geluk toe”, aldus Pieter van Geel, voorzitter van het Toezichthoudend orgaan van North Sea Port.

“Omwille van persoonlijke redenen heb ik de laatste weken de pauzeknop ingeduwd. Tijdens die rustperiode heb ik een aantal zaken op een rijtje gezet. Voor mezelf heb ik uitgemaakt dat mijn prioriteiten elders liggen. Ik neem afscheid met een goed gevoel, omdat een aantal grote projecten, zoals de fusie en de Nieuwe Sluis in Terneuzen, met succes zijn afgerond. Het is een sluitstuk van een waardevol traject waar we de laatste jaren allemaal onze schouders hebben onder gezet”, aldus Daan Schalck, afscheidnemend CEO North Sea Port.

Daan Schalck blijft nog tot eind dit jaar actief en zal in nauw overleg met de bestuurders staan. Voor deze transitieperiode is een deel van zijn takenpakket overgedragen aan de andere bestuurders. De continuïteit blijft gegarandeerd. De zoektocht naar een nieuwe CEO wordt op korte termijn opgestart.

Ambities voor de verdere ontwikkeling als Europese tophaven

Intussen blijven de ambities van North Sea Port, zoals omschreven in het strategische plan ‘Connect 2025,’ overeind. Doel is om het grensoverschrijdende havengebied de komende jaren te blijven ontwikkelen. Het havenbedrijf zal blijven inzetten op economische ontwikkeling en werkgelegenheid, duurzaamheid en klimaat en werken aan een financieel gezonde basis.

“De ligging, multimodaliteit en diversificatie in goederen maken van North Sea Port een belangrijke Europese haven. Die positie moeten we absoluut zien te bestendigen. Dat betekent dat wij blijven inzetten op onder meer duurzaam transport en circulaire economie. We zijn een connector die heel wat partijen – zoals bedrijven, rederijen, transporteurs, overheden en omwonenden – met elkaar in verbinding brengt om tot gedragen oplossingen te komen die bijdragen aan de welvaart van Vlaanderen en Nederland. De nieuwe CEO zal die ambities mee vorm mogen geven”, aldus de bestuurders van North Sea Port.

Israël onderzoekt of Hamasleider Yahya Sinwar is gedood

JERUZALEM – Israël onderzoekt of Hamasleider Yahya Sinwar is gedood in de Gazastrook. Israëlische media berichten dat onlangs gevechten plaatsvonden tussen de strijdkrachten en strijders van Hamas. Naderhand zou zijn vastgesteld dat een van de doden erg leek op Sinwar, maar er moet nog worden vastgesteld of het daadwerkelijk gaat om de Hamasleider.

Sinwar wordt gezien als de hoogste leider van Hamas in de Gazastrook en een van de drijvende krachten achter de aanval op Israël van 7 oktober. Eerder zijn ook al tal van andere prominenten van de groep gedood. Zo kwam politiek leider Ismail Haniyeh om het leven door een moordaanslag. Die vond plaats toen hij bondgenoot Iran bezocht.

Volgens de Israëlische strijdkrachten waren er geen gijzelaars in de buurt tijdens de operatie die mogelijk aan Sinwar het leven heeft gekost. Er waren berichten dat hij voor zijn eigen veiligheid bij gijzelaars in de buurt bleef. Media berichten dat met DNA-onderzoek wordt gekeken of hij zich onder de doden bevindt. Het kan mogelijk enkele uren duren voordat daar duidelijkheid over ontstaat.

Nieuwssite Times of Israel bericht dat de krijgsmacht met een verklaring kwam nadat online geruchten begonnen te circuleren.

Afname inflatie maakt het leven volgens IMF niet betaalbaarder

WASHINGTON – De grote wereldwijde inflatiegolf is op zijn retour, maar dat betekent niet dat het leven voor mensen betaalbaarder is geworden. Die sombere conclusie trekt topvrouw Kristalina Georgieva van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). “De inflatiecijfers dalen misschien, maar het hogere prijspeil dat we in onze portemonnee voelen, blijft”, heeft ze gezegd in een toespraak in Washington voorafgaand aan de najaarsvergadering van het IMF volgende week.

Vrijwel overal, ook in Nederland, is de inflatie bij lange na niet meer zo hoog als enkele jaren terug. Donderdag kwam uit cijfers van statistiekbureau Eurostat naar voren dat de inflatie in de eurozone in september nog sterker is afgekoeld dan eerder voorzien.

Maar “gezinnen hebben het moeilijk, mensen zijn boos”, weet Georgieva die daarbij verwacht dat de economische groei in de wereld komende jaren “matig” zal zijn. Dat is volgens haar “niet genoeg om de wereldwijde armoede uit te roeien. Noch om het aantal banen te creëren dat we nodig hebben.” De Bulgaarse stipte in haar toespraak ook aan dat de staatschulden flink zijn opgelopen en dat overheden met grote investeringsopgaven te maken hebben, bijvoorbeeld voor de energietransitie.

Hoe beter?

“Om het nog erger te maken, leven we in zeer onrustige tijden”, somde ze verder op. “In een wereld met meer oorlogen en meer onzekerheid zullen de defensie-uitgaven waarschijnlijk blijven stijgen, terwijl de hulpbudgetten verder achterblijven bij de groeiende behoeften van ontwikkelingslanden.” Grote landen grijpen volgens haar ook steeds vaker naar protectionistische maatregelen, waardoor de ene handelsbeperking na de andere ontstaat.

Georgieva wil volgende week met het IMF graag de boodschap uitdragen dat het beter kan. “Overal waar ik kom, hoor ik hetzelfde: een verlangen naar meer groei en betere kansen. De vraag is: hoe?” Het antwoord zit hem volgens haar in hervormingen, bijvoorbeeld van de arbeidsmarkt, en samenwerking. Overheden moeten werken aan het verminderen van schulden en het opbouwen van buffers, maar tegelijk moet de productiviteit omhoog. Dat kan door te investeren in onderwijs, maar ook in kunstmatige intelligentie.

AI is in Georgieva’s ogen “onze beste kans op hogere productiviteit”. IMF-onderzoek toont volgens haar aan dat AI de mogelijkheid biedt om de wereldwijde groei met wel 0,8 procentpunt te verhogen. Er zou wel behoefte zijn aan meer regelgeving rond AI. “Waarom? Omdat AI grenzeloos is, het zit al op smartphones overal ter wereld.”

Nieuwe Actros F met sterke motor en luxe uitrusting voor De Koster

GOES – De Koster Transport uit Goes heeft een nieuwe Actros F-trekker toegevoegd aan het toch al indrukwekkende wagenpark met diverse Mercedes-Benz trucks. De trekker is voorzien van de 530 pk sterke motorvariant met voorloopas en Bigspace-cabine.

Bovendien is hij tot in detail afgestemd op de wensen van de vaste – en trotse – chauffeur Emiel Mieras. Anoeska de Koster vertelt: “We willen dat het onze rijders onderweg aan niets tekortkomt. Daarnaast kreeg Emiel inspraak in de uitrusting van de Actros waar hij vast op gaat rijden. Dit als blijk van waardering voor zijn 12,5 jaar trouwe inzet voor ons bedrijf.”

De Koster heeft gekozen voor de Actros F met de zwaarst leverbare motor en voorloopas: de maar liefst 530 pk sterke 2553 LS VLA. Louwman Mercedes-Benz, verkocht de truck aan het in Goes gevestigde transportbedrijf. Het is echt een mooie, uitzonderlijke truck geworden. Zo is de truck voorzien door een custom made lichtbak, metallic zwarte lak met de voor De Koster zo kenmerkende gouden striping én zwart gespoten wielen. Aan de zijkant vallen de tanks op, evenals het met traanplaat dichtgewerkte chassis. De lange luchthoorns en toplichten op de lichtbak maken de truck helemaal af. Daarnaast is er veel aandacht voor veiligheid met het Safety Package en Sight Package inclusief LED koplampen. Alles bij elkaar is dit een trekker met een zeer chique voorkomen en daarom past hij in de indrukwekkende familietraditie van De Koster.

Eigen werkplaats én diagnosetechnicus

Anoeska de Koster kocht de truck namens het bedrijf dat zij samen met haar broer Patrick runt. “Deze Actros F vervangt de vorige Actros van onze vaste chauffeur Emiel Mieras. Daar heeft hij 10 jaar mee gereden en dat beviel uitstekend. Met zijn nieuwe is hij ook erg blij. Sterker nog: de dag na de aflevering is Emiel getrouwd met zijn nieuwe Actros als bruidsauto! Dat was mooi om te zien, zo met het boeket erop. Als bedrijf zijn we erg te spreken over Mercedes-Benz. Vooral de betrouwbaarheid is voor ons een reden om steeds weer voor dit merk te kiezen. Mijn partner en onze collega Martin Ewijk is bovendien 27 jaar in dienst geweest bij een Mercedes-Benz Trucks-dealer en hij is diagnosetechnicus. In samenwerking met Louwman bouwt hij dan ook de trucks op – ook deze – en onderhoudt ons wagenpark. Een onmisbare kracht in ons bedrijf kortom”, vertelt Anoeska de Koster.

Handig: lagere instap

De Koster heeft bewust gekozen voor de Actros F. Anoeska de Koster: “Emiel zetten we in op allerlei verschillende soorten werk. Hij rijdt voornamelijk in Nederland, maar ook in België. Meestal vervoeren we uien, maar Emiel heeft achter zijn trekker ook regelmatig een walking floor. Hij doet eveneens veel containerwerk. En dat betekent: regelmatig in- en uitstappen. Daarom is het zo handig dat de F een lagere instap heeft met een trede minder. De truck is verder erg riant uitgerust met BigSpace cabine, lederpakket met luxe stoelen, met leder bekleed stuur en luxe sound system. Er zit ook een fijn bed in, want Emiel slaapt elke week wel een keer in de Actros. De truck is overigens ook bijna geheel naar zijn smaak samengesteld, want we zijn buitengewoon tevreden met deze 33-jarige collega, die onlangs zijn 12,5-jarig jubileum vierde.”

Over samenwerking met Louwman

Zoals gezegd past de nieuwe Actros F in een indrukwekkende familietraditie. Het bedrijf bestaat sinds 1952 en is sindsdien vaste klant van Mercedes-Benz. Na het overlijden van directeur Ko de Koster, in november 10 jaar geleden, staan dochter Anoeska en zoon Patrick nu aan het roer en zetten zij de familietraditie voort. Na al die jaren hebben De Koster en Mercedes-Benz een bijzondere band opgebouwd. Vanwege het imposante wagenpark, waarvan de nieuwste Actros F weer een mooi voorbeeld is, de prettige samenwerking en ook vanwege Martin Ewijk. Als oud-collega van de Mercedes-Benz Trucks-dealer kent hij de kwaliteit en betrouwbaarheid van de Actros als geen ander.

De Koster Transport, voorheen gevestigd te ‘s Gravenpolder en nu op de Hudsonweg in Goes. Tegenwoordig vormen het transport van verse aardappelen en verse uien de hoofdmoot van de activiteiten. Door geheel Nederland en België rijden chauffeurs rond met deze los gestorte goederen. Het bedrijf rijdt inmiddels met 9 chauffeurs en ook het transport van schuttingen door heel Nederland behoort tot de werkzaamheden. De Koster Transport bestaat sinds 1952 en sindsdien bestaat het wagenpark, o

 

LAATSTE NIEUWS

Hijsspecialist Gabriëlse Transport tilt wagenpark naar hoger niveau met special edition...

De nieuwe Volvo FH 500 8x2-kraanauto van Gabriëlse Transport is méér dan een eyecatcher. De eerste Volvo-truck in de vloot is een eerbetoon van...