Clicky

maandag 28 oktober 2024 - 06:20 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 4

Mercedes-Benz gaat bezuinigen na tegenvallende resultaten

STUTTGART – Mercedes-Benz gaat meer doen om de kosten in het bedrijf te beteugelen. De Duitse autofabrikant heeft onder meer last van hevige concurrentie in China en van een aanhoudend zwakke vraag naar luxewagens en elektrische auto’s.

“De resultaten van het derde kwartaal voldoen niet aan onze verwachtingen”, zegt financieel topman Harald Wilhelm. De omzet van het autoconcern ging in het derde kwartaal met ongeveer 7 procent omlaag ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst zakte met bijna 54 procent tot 1,7 miljard euro. Eerder verlaagde Mercedes-Benz al de winstverwachtingen voor het hele jaar.

“We zijn voorzichtig in onze vooruitzichten voor de marktontwikkeling en zullen alle inspanningen verhogen om de efficiëntie te vergroten en kosten te besparen in alle bedrijfsonderdelen”, aldus Wilhelm in een toelichting op de cijfers.

BMW

Hoewel Mercedes belooft zijn kostenpositie te verbeteren, gaf het bedrijf geen details over waar precies wordt bezuinigd. De fabrikant heeft meerdere fabrieken in Duitsland, waar de arbeids- en energiekosten relatief hoog zijn. Ook investeert het bedrijf fors in onderzoek en ontwikkeling voor de overstap naar elektrisch rijden, terwijl het bedrijf zowel elektrische modellen als voertuigen met een verbrandingsmotor blijft produceren.

Ook andere Duitse autobouwers hebben last van de malaise in de autosector van het land. Zo kampt BMW ook met een forse verkoopdaling in China en verlaagde dat bedrijf onlangs ook de winstverwachtingen. Volkswagen kampt met overcapaciteit en moeilijke marktomstandigheden en kondigde aan dat het voor het eerst in zijn geschiedenis fabrieken in eigen land zou kunnen sluiten.

EU en China nog oneens over importheffing elektrische auto’s

BRUSSEL – Na acht technische onderhandelingrondes hebben de Europese Commissie en de Chinese overheid nog geen akkoord over de importheffingen op elektrische auto’s.

Er is vooruitgang geboekt, maar er zijn ook nog “belangrijke resterende leemten”, meldde de Europese Commissie vrijdagochtend in een verklaring. De politieke wil is er om er samen uit te komen, zei de Commissie in haar verklaring.

Die volgde na een videogesprek vrijdag tussen de Europese Commissaris voor Handel, Valdis Dombrovskis, en de Chinese minister van Handel Wang Wentao. Het gesprek ging over de onderhandelingen over de extra importheffingen tot 35 procent op elektrische auto’s uit China die de EU heeft opgelegd. Dombrovskis en Wentao hebben afgesproken dat de technische onderhandelingen binnenkort worden hervat.

Dombrovskis heeft in het gesprek met de Chinese handelsminister zijn zorgen geuit over mogelijke importrestricties op varkensvlees en zuivel. China heeft gedreigd deze maatregel in te voeren, nadat de EU-lidstaten akkoord waren gegaan met de extra importheffingen op elektrische auto’s. Ook over de importheffingen die China heeft ingevoerd op brandy heeft hij de EU-Commissaris zijn zorgen kenbaar gemaakt.

Sectoren slaan handen ineen voor verduurzaming zeevaart

DEN HAAG – Donderdag 24 oktober heeft de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) officieel de Roadmap Brandstoftransitie in de zeevaart gepresenteerd. Afgelopen jaar werd – samen met 150 partijen – in kaart gebracht hoe er kan worden toegewerkt naar een klimaatneutrale zeevaart aan de hand van een aantal scenario’s.

Een klimaatneutrale zeevaart in 2050, dat is het doel. Nederland wil internationaal een koploperspositie spelen. Om de ambitie waar te maken, moet de hele keten samenwerken. Donderdag werden de plannen gepresenteerd waar verschillende sectoren aan gewerkt hebben. In het Roadmap-traject is samengewerkt over de gehele breedte van de keten – inclusief havens, verladers en financiers -, en met kennisinstellingen en de Rijksoverheid.

“Met deze roadmap bepalen 150 bedrijven en overheden gezamenlijk de koers richting een schone en duurzame scheepvaart op zee”, zegt Maurice Luijten van de RVO. “Deze roadmap laat zien wat er mogelijk is en welke acties nodig zijn.”

“De presentatie van deze roadmap is een belangrijke stap in de verduurzaming van de maritieme sector”, zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). “De roadmap moet namelijk helpen bij een succesvolle uitrol van duurzame maritieme brandstoffen.”

Koster: “Opschaling van de beschikbaarheid van die nieuwe, groene brandstoffen gaat op dit moment simpelweg niet snel genoeg. Het wordt nog eens extra bemoeilijkt door het feit dat er meerdere gouden eieren zijn. Met andere woorden: niet één overduidelijke keuze. Deze roadmap moet bovendien helpen in het slechten van dat kip-eiprobleem tussen vraag en aanbod per type brandstof.”

Productie

Luijten: “Om de productie tijdig op gang te brengen, moet er in rap tempo een markt worden gecreëerd van vraag en aanbod. En de tijd is beperkt. Want de eisen uit regelgeving worden vanaf 2030 snel strenger.”

Sectoragenda

Gezant namens het kabinet maritieme maakindustrie Kees van der Staaij: “Deze roadmap is belangrijk voor onze veiligheid, onafhankelijkheid en onze welvaart als waterrijk land aan de Noordzee. Samen met de uitvoering van de maatregelen uit de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie ‘No guts, no Hollands Glorie!’ dragen wij er zo aan bij dat onze maritieme sector niet alleen een roemrijk verleden, maar ook een gouden toekomst heeft in het belang van ons land.”

Luijten: “Het is belangrijk dat er vanuit de roadmap, de sectoragenda en vergelijkbare initiatieven in de brandstofketen gezamenlijk wordt gewerkt om zo efficiënt en effectief de zeevaart te verduurzamen.”

In 2022 begon Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) met de roadmap in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tijdens meer dan 20 fysieke bijeenkomsten in werkgroepen kwamen meer dan 150 partijen bij elkaar om van gedachten te wisselen over de zeevaartopgave. Daarnaast vonden er meerdere 1-op-1 gesprekken plaats. Uiteindelijk zijn de resultaten van deze bijeenkomsten gebundeld in de Roadmap.

Kabinet verbiedt komst omstreden Palestijnse activist Mohammed Khatib

DEN HAAG – De omstreden Palestijnse activist Mohammed Khatib, die volgende week een spreekbeurt zou houden op een bijeenkomst van de Radboud Universiteit in Nijmegen, komt Nederland niet in. Dat hebben de ministers David van Weel (Justitie en Veiligheid) en Marjolein Faber (Asiel en Migratie) in een verklaring laten weten. Zij vinden zijn komst “zeer onwenselijk”.

Khatib “legitimeert, vergoelijkt en verheerlijkt geweld tegen de staat Israël, waaronder geweld door organisaties die op de terrorismelijst van de Europese Unie staan”, aldus Van Weel en Faber. “Hij spreekt ook actief zijn steun uit voor terroristische organisaties. Deze uitspraken kunnen een radicaliserend effect hebben.” Dat alles is voor de ministers voldoende aanleiding hem de toegang tot Nederland te ontzeggen.

“Vrijheid van meningsuiting is een groot goed”, benadrukken de bewindslieden. “Hierin mag het ook best schuren, maar wel binnen de democratische waarden die we met elkaar hebben afgesproken.”

De komst van Khatib wekte verontwaardiging omdat hij de bloedige terroristische aanval van Hamas op Israël op 7 oktober vorig jaar goedpraatte. “Voor het zaaien van haat en verheerlijken van geweld is absoluut geen plek in Nederland”, aldus de twee ministers.

Het kabinet spreekt verder steun uit voor een Duits voorstel om Samidoun, de organisatie waar Khatib toe behoort, op de Europese sanctielijst te zetten. “Hierdoor kunnen we op Europees niveau sancties opleggen, zoals het bevriezen van tegoeden.”

De Radboud Universiteit wil nog niet reageren. “We wachten de formele bevestiging af en komen dan met een reactie”, aldus een woordvoerder van de instelling.

Coalitie eens over loslaten asielnoodrecht en extra maatregelen

DEN HAAG – PVV, VVD, NSC en BBB hebben overeenstemming bereikt over de aanscherpingen in de asielplannen en de manier waarop die worden ingevoerd.

De vier regeringsfracties kwamen tot een akkoord tijdens een urenlang overleg op het Catshuis onder leiding van premier Dick Schoof, meldt PVV-voorman Geert Wilders op X.

De wijzigingen waren woensdag voorgesteld door PVV en NSC, die enkele keren met Schoof spraken over een compromis.

Aanleiding was onenigheid tussen PVV en NSC over de manier waarop de nieuwe asielmaatregelen zouden worden ingevoerd.

Miljoenen euro’s schadevergoeding voor aanvaring brug Baltimore

BALTIMORE – De eigenaar van het containerschip dat tegen de Francis Scott Key Bridge in Baltimore in de Verenigde Staten voer gaat ruim 100 miljoen dollar (ruim 92 miljoen euro) schadevergoeding aan de Amerikaanse federale overheid betalen. Dat schrijft The Washington Post. De staat Maryland, waaronder de brug valt, claimt zelf ook een schadevergoeding.

De eigenaar, Grace Ocean Private Limited, en de exploitant, Synergy Marine Pte Ltd, kwamen via het ministerie van Justitie tot een akkoord met de Amerikaanse autoriteiten. Die reageerden opgelucht op het akkoord. Het voorkomt jarenlange strijd en kosten tussen de partijen.

Het onder Singaporese vlag varende schip blokkeerde een van de drukste havens van Amerika sinds het op 26 maart problemen kreeg en tegen een steunkolom van de brug botste. Daardoor stortte de brug in en kwamen zes arbeiders om het leven.

Justitie stelde vast dat het containerschip voor de botsing technische problemen had en dat ook de bemanning fouten had gemaakt. Deze problemen hadden volgens het ministerie kunnen worden voorkomen als de eigenaar en de exploitant zich aan de veiligheidsvoorschriften hadden gehouden en een goed opgeleide bemanning hadden aangesteld.

De eigenaar kan ook claims tegemoet zien van de families van de zes mensen die omkwamen bij de botsing en werknemers die werden gedupeerd omdat de toegang tot de haven van Baltimore na de botsing was geblokkeerd.

AFM staat handel in aandeel bussenfabrikant Ebusco weer toe

Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – Beleggers kunnen vrijdag bij de beursopening in Amsterdam weer handelen in het aandeel van de noodlijdende bussenfabrikant Ebusco.

Dat heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bekendgemaakt, nadat de toezichthouder donderdagmiddag de handel had stilgelegd om een belangrijke aandeelhoudersvergadering die bezig was bij het bedrijf. Die verliep goed voor Ebusco, want de firma kreeg goedkeuring voor het ophalen van extra geld en het benoemen van Christian Schreyer als topman.

Het ophalen van 36 miljoen euro verloopt door extra aandelen uit te geven. Ook stemden aandeelhouders in met het plan om aandelen samen te voegen.

Vijf aandelen van Ebusco worden samengevoegd tot één om de marktwaarde per aandeel te verhogen.

Het aandeel noteerde donderdagmiddag voor de handelsonderbreking ongeveer 20 procent lager op een dieptepunt van 41 cent, uit zorgen over de toekomst van het bedrijf. Bij de beursgang drie jaar geleden was een aandeel nog 23 euro waard.

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

FREIBURG – Duitsland heeft ongeveer 400 miljard euro aan investeringen in zijn verouderde infrastructuur nodig, zoals voor wegen, spoor en ook het energienetwerk. Dat zegt een invloedrijke econoom van de Universiteit van Freiburg in een studie. Die professor Lars Feld is een adviseur van de Duitse minister van Financiën Christian Lindner. Volgens Feld heeft de overheid te lang niks gedaan aan investeringen in modernisering van infrastructuur.

Volgens het onderzoek is de komende jaren meer dan 57 miljard euro nodig voor investeringen in het Duitse wegennet en 63 miljard euro voor de verouderde Duitse spoorwegen. Voor investeringen in energie-infrastructuur moet op een wat langere termijn 270 miljard euro worden uitgetrokken, aldus de studie. Dat geld is namelijk ook nodig om de energietransitie in goede banen te leiden.

Feld stelt dat bij die investeringen moet worden samengewerkt tussen de Duitse overheid en het bedrijfsleven door bijvoorbeeld speciale fondsen op te zetten. De Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck kwam woensdag nog met een voorstel om een nationaal investeringsfonds op te zetten om zo de zwakke economie te helpen. Daarbij zouden bedrijven dan belastingvoordelen krijgen bij hun investeringen.

Stimulatie

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) roept Duitsland ook op om meer te investeren om zo de groei te stimuleren. Het IMF stelt dat de Duitse overheidsinvesteringen naar verhouding zwakker zijn dan in veel andere grote industrielanden. Naast meer investeringen vindt het fonds ook dat Duitsland meer moet doen om bureaucratische regeldruk tegen te gaan.

Het IMF verlaagde eerder deze week nog de groeiverwachting voor Duitsland. Volgens het instituut zal er dit jaar stilstand zijn voor de grootste economie van Europa. Eerder voorzag het IMF nog een kleine groei van 0,2 procent voor de Duitse economie.

Staking voor hoger loon legt Griekse veerboten langer stil

PIRAEUS – Werknemers op veerboten in Griekenland staken ook op donderdag voor een hoger loon en de vakbond voor veerbootpersoneel dreigt zelfs met een staking voor onbepaalde tijd als werkgevers niet instemmen met de looneisen. De staking begon dinsdag en zou eigenlijk 48 uur duren.

Naar alle waarschijnlijkheid wordt vrijdag verder gestaakt. Door de actie varen er geen veerboten van het Griekse vasteland naar de eilanden.

Griekse eilanden zonder vliegvelden zijn hierdoor grotendeels afgesneden van de buitenwereld, wat ook het toerisme raakt. In het geval van medische noodgevallen worden helikopters ingezet.

De vakbond voor personeel op Griekse veerboten eist een loonsverhoging van 12 procent, maar de werkgevers willen tot dusver niet meer bieden dan 3 procent. De bond wil dat de Griekse overheid helpt om een oplossing te vinden voor het conflict.

IRU vraagt ​​EC om verduidelijking uitspraak Europese Hof over Mobiliteitspakket

GENEVE – De IRU heeft de Europese Commissie opgeroepen om formeel duidelijkheid te verschaffen over de praktische implicaties van het recente arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie over diverse betwiste bepalingen van Mobiliteitspakket 1.

Op 4 oktober 2024 publiceerde het Hof van de Europese Unie zijn beslissing over verschillende bepalingen van Mobility Package 1 – met betrekking tot de detachering van chauffeurs, rij- en rusttijdenregels en markttoegang – die door lidstaten werden aangevochten. Het Hof vernietigde de regel over de terugkeerplicht van het voertuig, maar bevestigde de geldigheid van alle andere aangevochten bepalingen.

Nu heeft de EU-wegtransportsector behoefte aan verduidelijking over de praktische implicaties van het arrest. Er is met name nog steeds onzekerheid onder relevante belanghebbenden over de directe effecten van de beslissing van het Hof. Daarnaast willen transportondernemers een officieel standpunt over hoe de uitspraak van invloed is op de boetes die voorafgingen aan het arrest.

De IRU heeft vandaag een brief aan de Europese Commissie gestuurd met het verzoek om formele antwoorden op de praktische gevolgen van de uitspraak van het Hof.

Raluca Marian, directeur belangenbehartiging bij de IRU , zei: “Hoewel het Hof van de Europese Unie duidelijk heeft gesteld dat de bepaling die vereist dat transportondernemers hun voertuigen elke acht weken terugbrengen, nietig is, krijgen we vaak de simpele vraag: ‘Kan ik nog steeds een boete krijgen als ik mijn voertuig niet terug laat keren?’

“Het mag voor ons duidelijk zijn dat de uitspraak van het Hof onmiddellijk effect heeft, maar de honderden en duizenden micro-ondernemingen die transport in de EU uitvoeren, zijn niet allemaal bekend met het ingewikkelde rechtspraaksysteem van het Hof van Justitie van de EU.

“Aangezien de Commissie de sector tot nu toe op een capabele manier heeft begeleid, kijkt iedereen nu naar de Commissie en wacht op een officiële erkenning. Op dit moment vermeldt de webpagina van de Commissie over markttoegangsregels niet eens de beslissing van het Hof en wordt er nog steeds uitgelegd dat het voertuig een terugkeerplicht heeft.”

Naast de terugkeerplicht van het voertuig heeft de IRU ook om verduidelijking gevraagd over de wijze waarop de uitspraak van het Hof van invloed is op het begrip en de praktische handhaving van ten minste twee andere specifieke gebieden waarover de Europese Commissie al verduidelijking heeft verschaft: de terugkeerplicht van de chauffeur en de algemene opvatting over de detachering en niet-detachering van de chauffeur.

“IRU voorziet een aanpak in twee stappen, met een zeer dringende verduidelijking van de bepalingen over de teruggave van de voertuigen en een uitgebreidere analyse van de redenering van het Hof over de andere gronden”, aldus Raluca Marian.

Wegverkeer mag weer over viaduct Den Haag, loopbrug afgesloten

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Het Prins Bernhardviaduct in Den Haag is weer toegankelijk voor wegverkeer, meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio. Het viaduct was eerder donderdagmiddag in beide richtingen afgesloten omdat een van de steunpilaren beschadigd was geraakt.

Uit onderzoek is gebleken dat de kapotte pijler zich onder de loopbrug bevindt.

De loopbrug is niet te gebruiken tot de pilaar gestut is. Het gebied eronder is gevaarlijk verklaard door een inspecteur van bouw- en woningtoezicht, meldt de gemeente. De loopbrug en de onderliggende omgeving zijn daarom afgezet.

De betonpaal raakte eerder donderdagmiddag beschadigd doordat er een voertuig tegenaan was gereden.

Dode en gewonden door treinontsporing in Noorwegen [+foto’s]

OSLO – Door een treinontsporing in Noorwegen is een persoon om het leven gekomen en zijn meerdere mensen gewond geraakt. De trein raakte in het noorden van het land van de rails, melden Noorse media.

De locomotief en zeker een wagon zijn enkele meters van een berghelling gezakt, zo is op foto’s te zien. De locomotief kwam ook op zijn kant terecht.

In de trein zaten ruim vijftig passagiers. De ontsporing kwam vermoedelijk door een rotsblok dat op het spoor terecht was gekomen.

De trein was onderweg van Trondheim naar Bodø en ontspoorde in de middag tussen de plaatsen Bjerka en Mo i Rana in de provincie Nordland.

Duurzame asfaltproductie van Van Gelder Groep in Nijkerk koninklijk geopend [+foto’s]

Foto: Nico Alsemgeest | Eventbureau.nl

NIJKERK – Vanmiddag is de nieuwe duurzame asfaltproductielocatie in Nijkerk geopend door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander en Evert van de Poll, eigenaar van Van Gelder Groep. Met een druk op de knop gaven zij het sein waarmee de energiezuinige productielocatie in werking is gesteld. In de productielocatie kan Van Gelder jaarlijks tot 450.000 ton duurzaam asfalt produceren.

Asfaltproductie Midden-Nederland (APMN) is gebouwd op de plek waar de oude, in 1986 geopende productielocatie stond. De in de oude asfaltinstallatie gebruikte techniek is inmiddels verouderd. De eisen die de samenleving en opdrachtgevers stellen aan de manier waarop asfalt wordt geproduceerd, zijn bovendien in de loop der jaren flink aangescherpt.

De nieuwe Van Gelder asfaltinstallatie voldoet aan de laatste wet- en regelgeving en is bovendien zeer energiezuinig. APMN kan tot 100% biobased gerecycled asfalt produceren. Van Gelder ontving de vergunning voor de nieuwbouw in september 2023.

Foto: Nico Alsemgeest | Eventbureau.nl

Nu, iets meer dan een jaar later, is de faciliteit klaar en in productie. APMN is ontworpen en gebouwd door het Zwitserse bedrijf Ammann.

Henri van der Kamp, algemeen directeur Van Gelder Groep over deze investering: “De Nederlandse infrastructuur wordt intensief gebruikt. Als infrapartner voor Nederland zorgen wij er samen met opdrachtgevers voor dat de infrastructuur veilig en up-to-date blijft. Uiteraard doen we dat zo duurzaam mogelijk en met oog voor onze omgeving.”

Foto: Nico Alsemgeest | Eventbureau.nl

Duurzaam, energiezuinig en toekomstbestendig

In Nijkerk produceert Van Gelder gerecycled asfalt op een temperatuur van 130 tot 140 graden Celsius. Dat is fors lager dan in conventionele productielocaties waar gerecycled asfalt geproduceerd wordt op een temperatuur van gemiddeld 180 graden. Dat maakt APMN niet alleen energiezuiniger, het levert ook een ander belangrijk voordeel op. Doordat grondstoffen in de installatie indirect verwarmd worden en op een lagere temperatuur, komen er tijdens het productieproces minder schadelijke stoffen vrij.

De speciale state-of-the-art filterinstallatie en het naverbrandingssysteem zorgen er voor dat stoffen en geur die vrijkomen bij het proces, tot een absoluut minimum beperkt worden. Daardoor is er minder hinder voor de omgeving en is Van Gelder in staat om op duurzame wijze recycle asfalt te produceren. Uiteraard is de productielocatie hoogwaardig geïsoleerd waardoor er minder warmte verloren gaat en de geluidsoverlast beperkt wordt.

Foto: Nico Alsemgeest | Eventbureau.nl

Henri van der Kamp: “Met de bouw van deze nieuwe duurzame asfaltinstallatie toont Van Gelder dat zij serieus werk maakt van de verdere verduurzaming van de Nederlandse infrastructuur. Dat kan Van Gelder echter niet alleen. Daarvoor is ook een overheid nodig die emissienormen stelt én toeziet op de naleving daarvan. Dat is belangrijk voor een gezonde, competitieve sector.”

APMN heeft een opslagcapaciteit van 1.000 ton warmasfalt. Daardoor kan Van Gelder grote hoeveelheden verschillende soorten asfalt opslaan en daardoor optimaal voldoen aan de verschillende klantvragen.

Foto: Nico Alsemgeest | Eventbureau.nl

Het gebruikte freesmateriaal dat dient als grondstof voor de productie, wordt opgeslagen onder een overkapping van 3.500 m2. De overkapping is straks voorzien van meer dan 2.000 zonnepanelen waarmee een deel van de voor de productielocatie benodigde energie opgewekt kan worden.

Foto: Nico Alsemgeest | Eventbureau.nl

De installatie is modulair opgebouwd. Dat betekent dat Van Gelder de installatie in de toekomst snel kan ombouwen als er andere productietechnieken of duurzamere brandstoffen (bijvoorbeeld waterstof) in voldoende mate beschikbaar komen. In het nieuwe asfaltlaboratorium worden niet alleen kwaliteitscontroles uitgevoerd, maar ook innovatieve asfaltmengsels ontwikkeld.

Coalitieleiders praten weer over asielmaatregelen

DEN HAAG – In het Catshuis zijn de leiders van PVV, VVD, NSC en BBB weer bijeen om te praten over het compromis dat PVV en NSC hebben bereikt over asielmaatregelen. Vooral de VVD zit nog met aanvullende vragen en wil mogelijk nog wat aanpassingen van het pakket.

Het liberale smaldeel van de coalitie zit onder meer nog met vragen over de uitvoering van de maatregelen. Die lijken echter niet onoverkomelijk te zijn. Desondanks zou het nog wel eens een lang overleg kunnen worden in de residentie van de minister-president, valt achter de schermen te horen.

Nicolien van Vroonhoven (NSC) was donderdagmiddag opgewekt voor aanvang van de gesprekken. In haar fractie is iedereen “volmondig positief” over het pakket volgens de partijleider. “Ik hoop echt dat we er snel uit zullen komen. Want dan hebben we een fors asielpakket, en dat binnen de rechtstatelijke lijnen.”

Aantal punten

“Ik heb een aantal vragen bij een aantal punten. Of het ook echt uitgevoerd kan worden, af en toe mag het ook wat strenger”, aldus VVD-leider Dilan Yeşilgöz. Het lijkt haar desondanks “niet nodig” om het laat te maken.

Ook BBB-leider Caroline van der Plas heeft “wel een lijstje met vragen en kanttekeningen”, al zei ook zij niet waarover. “Ik heb mijn eerste afspraak om elf uur morgenochtend, dus wat mij betreft kunnen we wel even door”, luidde haar antwoord op de vraag of het laat kan worden. Maar haar “grondhouding is positief”.

Na dagenlang overleg bij premier Dick Schoof kwamen Geert Wilders (PVV) en Van Vroonhoven deze week tot een vergelijk. Er komt geen asielnoodwet waarmee het parlement omzeild wordt. Wilders wilde daaraan vasthouden, terwijl NSC van die afspraak uit het hoofdlijnenakkoord af wilde.

Stroomversnelling

De zaak kwam in een stroomversnelling toen de Eerste Kamer twee weken geleden te kennen gaf niet te kunnen leven met een asielnoodwet.

PVV en NSC willen nu dat er extra maatregelen komen om het aantal asielzoekers terug te dringen. Zo moet er onder meer een einde komen aan permanente verblijfsvergunningen en wordt een verblijfsvergunning drie in plaats van vijf jaar geldig. Verder wordt gekeken of mensen terug kunnen worden gestuurd naar Syrië.

Woensdag overlegden de vier partijleiders voor het eerst over het pakket. Wilders verklaarde “erg blij” te zijn met het compromis.

FirstClass Couriers & Transport en A7 Logistics bundelen krachten

VEENDAM/WINSCHOTEN – FirstClass Couriers & Transport in Winschoten en A7 Logistics in Veendam bundelen per 1 november de krachten.

De operationele activiteiten van FirstClass Couriers & Transport worden vanaf die datum stapsgewijs geïntegreerd in de dagelijkse bedrijfsvoering van A7 Logistics. Beide bedrijven blijven onder hun huidige naam opereren. René de Vries van FirstClass en René Nijenbrinks van A7 Logistics zetten onlangs hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst en lichtten de medewerkers van beide bedrijven in.

René de Vries en zijn partner Marry runnen al een kwart eeuw FirstClass Couriers & Transport. De relatief kleine specialist in koerierswerk en transport zag zich in toenemende mate geconfronteerd worden met uitdagingen die voor een kleinschalige speler lastig zijn. “Nationale en internationale wet- en regelgeving resulteerde voor ons in serieuze investeringen. Zo moesten we bijvoorbeeld onlangs alle tachografen vervangen vanwege nieuwe regels voor grensoverschrijdend vervoer”, vertelt De Vries.

Voor de middellange termijn voorziet hij ‘een uitdagende markt en marktomstandigheden’: “Onder meer de rapportageplicht inzake CO2-uitstoot, emissievrije zones in steden, kilometerbeprijzing, uitstootvrije voertuigen en personeelsschaarste met de bijbehorende effecten stellen ons voor grote uitdagingen. Snel veranderende regelgeving vanuit de overheid maakt lange-termijn-investeringen soms lastig.”

Samen sta je sterk

In de zoektocht naar een oplossing voor een gezonde toekomst voor FirstClass Couriers & Transport raakte De Vries in gesprek met Nijenbrinks. De bedrijven van beiden werkten al langer samen. De Vries: “Gaandeweg deze gesprekken kregen we een steeds beter en comfortabeler gevoel over de toekomst van ons personeel en onze klanten in een constructie met A7 Logistics. Onder het motto ‘Samen sta je sterk!’ voelt deze transactie dan ook als een logische uitkomst.

Vertrouwen

“Samenwerken is een kwestie van vertrouwen en dat voelde direct goed”, zegt Nijenbrinks. “Het type werk van FirstClass sluit prima aan op de bedrijfsvoering van A7 Logistics. Integratie van de activiteiten van beide bedrijven resulteert in een efficiëntere operatie. Dit zien wij als noodzakelijk om te kunnen blijven investeren en zo de uitdagingen van het komende decennium aan te kunnen.

Vanaf 1 november 2024 gaat de exploitatie van FirstClass over naar de locatie van A7 Logistics Veendam. In het daaropvolgende kwartaal wordt er op de locatie in Veendam voldoende parkeerruimte aangelegd voor de extra voertuigen. Ook breidt A7 Logistics het aantal docks uit. De bedrijfsactiviteiten en websites van beide partijen blijven nagenoeg onveranderd.

Na de krachtenbundeling gaan De Vries en zijn partner eerst genieten van een welverdiende sabbatical. Daarna blijft hij uitgerust en vol energie zijn specialistische kennis inbrengen om A7 Logistics & FirstClass verder te ontwikkelen. Nijenbrinks: “En ook tijdens zijn sabbatical is hij voor collega’s van beide bedrijven bereikbaar om ze met raad en daad bij te staan.”

LAATSTE NIEUWS