Clicky

dinsdag 3 december 2024 - 18:17 uur
BAS World
Home Blog Pagina 4

Ernstig ongeval in Noordwijk: persoon overreden door vrachtwagen

Foto: ASMedia

NOORDWIJK – Maandagmiddag 2 december heeft zich rond 12.50 uur een ernstig ongeval voorgedaan aan de Pianolaan in Noordwijk. Een persoon is daarbij door een vrachtwagen overreden.

De hulpdiensten kwamen massaal in actie, inclusief een traumateam om het ambulancepersoneel te ondersteunen. Ter plaatse verleende het ambulancepersoneel medische zorg aan de betrokkenen.

Het slachtoffer is zwaargewond afgevoerd naar een ziekenhuis.

Verdere details over de oorzaak van het ongeval zijn op dit moment nog niet bekend. De politie doet onderzoek naar het incident. De omgeving van de Pianolaan is tijdelijk afgezet om hulpverlening en onderzoek mogelijk te maken.

Foto: ASMedia

Meer informatie volgt zodra deze beschikbaar is.

Duitse industrie blijft sterk krimpen, ‘situatie grimmig’

BERLIJN – De Duitse industrie had ook in november te maken met een forse krimp van de bedrijvigheid door de economische malaise in het land en een zwakkere export. Volgens marktonderzoeker S&P Global ziet de situatie voor de industrie in de grootste economie van Europa er “behoorlijk grimmig” uit. Die krimp raakt ook belangrijke handelspartners van Duitsland, waaronder Nederland.

De inkoopmanagersindex van S&P Global voor de omvangrijke Duitse industrie stond in november op een niveau van 43, terwijl een stand van 50 of meer op groei wijst. Dit wijst op een diepe krimp van de industriële activiteit.

De problemen spelen vooral in de Duitse auto-industrie die kampt met een zwakke verkoop, hoge kosten en felle concurrentie van elektrische automerken uit China. Grote Duitse toeleveranciers aan de autosector hebben massaontslagen aangekondigd om de kosten te verlagen en bij Volkswagen dreigen ook vele duizenden banen verloren te gaan door de mogelijke sluiting van fabrieken in Duitsland. Ook de Duitse staalindustrie verkeert in moeilijkheden, mede door concurrentie op de Europese markt van goedkoop staal uit Azië.

Zwakke vraag uit China en VS

De problemen voor de Duitse industrie werden maandag nog eens onderstreept door de brancheorganisatie voor Duitse machinebouwers VDMA. Die meldde dat de orderontvangst in de eerste tien maanden van dit jaar met 8 procent is gedaald in vergelijking met vorig jaar. Volgens de lobbygroep is met name de vraag naar Duitse machines in de grote markten China en de Verenigde Staten zwak.

De zwakte in Duitsland is ook een belangrijke reden voor de krimp van de industriële bedrijvigheid in de hele eurozone. De graadmeter voor het eurogebied kwam vorige maand uit op 45,2, flink onder de scheidslijn van 50. In Nederland was eveneens krimp voor de industrie te zien, met een stand van 46,6 in november.

Sluis 13 op Zuid-Willemsvaart gestremd door defecte deuren

Binnenvaartschip
Foto: Transport Online | E. van der Wal

Rijkswaterstaat heeft bekendgemaakt dat Sluis 13 op de Zuid-Willemsvaart niet bediend kan worden vanwege een defect aan de sluisdeuren. Hierdoor is de vaarweg gestremd voor al het scheepvaartverkeer. Schepen moeten omvaren via het Wilhelminakanaal en de Maas. Voor de omvaarroute van het Julianakanaal zijn de gevolgen beperkt.

Onderzoek naar schade

In de week van 25 tot 29 november 2024 hebben duikers de schade aan de sluisdeuren van onder water geïnspecteerd. Vermoedelijk zijn de taatsen (de scharnieren) van de deuren beschadigd. De sluisdeuren zullen worden verwijderd om de schade verder te beoordelen, maar het is nog onduidelijk wanneer dit zal gebeuren.

Verwachte stremmingsduur

Rijkswaterstaat verwacht dat de sluis tot 1 maart 2025 niet gebruikt kan worden. In december 2024 volgt een update over de voortgang en de impact op de scheepvaart.

Alternatieve routes

Om de hinder te beperken, worden scheepvaartbewegingen omgeleid. De beschikbare routes zijn:

  • Via Sluis Panheel tot Sluis 13 (Zuid-Willemsvaart)
  • Via Sluis Empel tot Sluis 13 (Zuid-Willemsvaart)
  • Via Oosterhout tot Sluis 13 (Wilhelminakanaal)
  • Kanaal van Briegden (België) tot Sluis 13

Rijkswaterstaat adviseert scheepvaart om deze omvaarroutes te gebruiken totdat er meer duidelijkheid is over de reparatie en heropening van Sluis 13.

Salaris ProRail-personeel met nieuwe cao ruim 10 procent omhoog

ProRail

UTRECHT – Personeel van spoorbeheerder ProRail gaat er met de nieuwe cao gemiddeld ruim 10 procent op vooruit. Dat meldt vakbond FNV, die samen met ProRail en de vakbonden CNV en VHS voor het weekend een voorlopig cao-akkoord bereikte.

De details van dit onderhandelingsresultaat zijn maandagochtend bekendgemaakt. “Ik vind dit een goed resultaat”, zegt FNV-bestuurder Carl Kraijenoord. “Gezien de huidige situatie is dit het maximale dat we eruit konden halen.”

Vakbondsleden moeten de gemaakte afspraken nog goedkeuren. De bonden hopen de definitieve cao op 10 december vast te stellen. Volgens FNV geldt de overeenkomst voor ongeveer 5500 medewerkers.

De cao-onderhandelingen bij ProRail zaten lange tijd vast. FNV eiste een loonsverhoging van 13 procent, terwijl ProRail een stijging van gemiddeld 5,2 procent bood. Om de eis van de bond kracht bij te zetten, legde personeel van ProRail meerdere keren het werk neer tijdens de ochtendspits.

De nieuwe cao heeft een looptijd van achttien maanden, met ingang van 1 juli dit jaar. Het salaris van ProRail-personeel stijgt vanaf die datum stapsgewijs. Ook zijn er afspraken gemaakt over secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een verhoging van de onregelmatigheidstoeslag en de reiskostenvergoeding.

“Met dit verbeterde onderhandelingsresultaat hebben ProRail en de bonden afgesproken dat de discussie over de ontwikkeling van de koopkracht over de afgelopen jaren is afgerond en dat we deze achter ons laten”, laat de spoorbeheerder weten. “ProRail en de vakbonden zijn blij dat er met dit resultaat een einde is gekomen aan de hinder voor reizigers en verladers in de afgelopen weken. Dit cao-resultaat brengt voor langere tijd duidelijkheid en rust voor de organisatie.”

49-jarige transportondernemer overlijdt door tragisch ongeval tijdens onderhoud aan vrachtwagen

Foto: Adobe Stock

NOVALEDO – In het industriegebied van het Italiaanse Novaledo heeft zich zaterdag een tragisch arbeidsongeval voorgedaan waarbij de 49-jarige transportondernemer Fabio Trentinaglia om het leven is gekomen. Trentinaglia was samen met zijn ouders eigenaar van het transportbedrijf Flavio Trentinaglia & Co. Snc, een lokaal gerenommeerd familiebedrijf met een halve eeuw geschiedenis.

Ongeval met vrachtwagencabine

Het ongeval vond plaats in het magazijn van het bedrijf, waar Fabio bezig was met onderhoudswerkzaamheden aan zijn vrachtwagen. Tijdens de werkzaamheden moest de cabine naar voren worden gekanteld met behulp van een hydraulisch systeem. Het systeem begaf het echter, waardoor de cabine instortte en Fabio met fatale kracht verpletterde.

Fabio was alleen in het magazijn toen het incident gebeurde. Een medewerker die kort na 14.00 uur arriveerde, ontdekte het ongeluk en schakelde direct de hulpdiensten in. Ondanks snelle inzet van de brandweer, ambulance en een traumahelikopter, overleed Fabio ter plaatse aan zijn verwondingen.

Onderzoek naar oorzaak

De exacte oorzaak van het incident wordt nog onderzocht. Technici van Uopsal, een afdeling van de provinciale gezondheidsdienst, bekijken of er sprake was van een technisch mankement aan het hydraulisch systeem of een menselijke fout bij de vergrendeling van de cabine. Fabio stond echter bekend als iemand die grote waarde hechtte aan veiligheid, zowel voor zichzelf als voor zijn medewerkers.

Familie in rouw

Fabio Trentinaglia woonde in Telve en laat een vrouw, Sonia, en een jonge dochter, Martina, achter. Hij was een trotse vader en een geliefd lid van de lokale gemeenschap, waar hij actief betrokken was bij de vrijwillige brandweer en andere lokale organisaties.

De gemeenschap reageert geschokt op het tragische verlies. Fabio’s lichaam is inmiddels vrijgegeven aan de familie. De begrafenisdatum wordt op korte termijn vastgesteld.

Dit tragische ongeval benadrukt wederom het belang van strikte veiligheidsprocedures, zelfs voor ervaren vakmensen zoals Fabio.

E-bikemerk Stella Fietsen maakt doorstart in ‘afgeslankte vorm’

NUNSPEET – E-bikemerk Stella Fietsen maakt een doorstart in “afgeslankte vorm”. Dat heeft curator Frans van Oss maandag bekendgemaakt. Welk bedrijf Stella Fietsen overneemt en hoe deze vorm er precies uitziet, is nog niet bekend. “De overnemende partij zal nadere informatie verstrekken op de website van Stella zelf”, aldus de curator.

Het bedrijf werd begin vorige maand door de rechter failliet verklaard. Volgens de curator was dat “gelet op de hoogte van de schulden” niet te voorkomen, zei hij toen. De schulden liepen in de tientallen miljoenen euro’s. Van Oss meldde wel direct dat er interesse was voor een doorstart.

Stella had eerder al uitstel van betaling aangevraagd, voordat het faillissement werd uitgesproken. Het bedrijf verwees naar moeilijke omstandigheden op de markt voor elektrische fietsen als oorzaak en zei ook geen zicht te hebben op herstel op korte termijn. Stella heeft ongeveer 450 werknemers.

De nasleep van de coronacrisis leidde eerder al tot het faillissement van branchegenoten VanMoof en Qwic. Ook die e-bikebedrijven hebben een doorstart gemaakt. Zo werd VanMoof overgenomen door een fabrikant van elektrische steppen, het Britse Lavoie. Een consortium van investeerders nam Qwic over.

Simon Loos neemt 175 nieuwe Scania’s in gebruik

WOGNUM – Onlangs werd gestart met de uitlevering van 175 nieuwe Scania’s aan logistiek dienstverlener Simon Loos. De order bestaat uit een brede mix van specificaties en motorvermogens om het veelzijdige pakket aan transporttoepassingen van het bedrijf te ondersteunen. Het merendeel van de order betreft trekkers en bakwagens met de zuinige 13-liter Super motor in 420, 460 of 500 pk uitvoering. Een kleine reeks bakwagens wordt uitgerust met de 9-liter 280 pk motor. Alle voertuigen worden met een full service contract ondersteund.

Simon Loos staat bekend om zijn innovaties in materieel. De logistiek dienstverlener heeft onder andere een grote vloot LNG-trekkers en inmiddels ook een omvangrijk wagenpark volledig elektrische trucks voor winkelbelevering.

De nieuwe Scania’s met de Super aandrijflijn passen naadloos in deze filosofie voor díe toepassingen die (nog) niet geëlektrificeerd kunnen worden. Het lage brandstofverbruik resulteert niet alleen in lagere operationele kosten, maar reduceert ook de uitstoot van CO2. De Scania Super werd dit jaar voor de negende keer uitgeroep tot Green Truck van het jaar in een prestigieuze internationale test.

Simon Loos en Scania hebben een rijke historie als het gaat om een nauwe samenwerking. De allereerste Scania’s werden rond 1990 in het wagenpark opgenomen. In de loop der jaren breidde de samenwerking met Scania zich steeds verder uit, zodat ondertussen een aanzienlijk deel van het wagenpark uit Scania’s bestaat.

De ondersteuning van het uitgebreide Scania dealernetwerk is altijd een belangrijke pijler geweest in het partnership. Scania Alkmaar verzorgt van oudsher de aflevering en het full-service reparatie- en onderhoudscontract dat voor alle Scania’s is afgesloten. Daarentegen kan Simon Loos voor het daadwerkelijke onderhoud aan de voertuigen terecht bij alle vestigingen van het landelijke Scania Nederland dealernetwerk.

Jan de Vries, Director Sales bij Scania Nederland, geeft aan bijzonder trots te zijn op de nieuwe order. “Wij zien deze order als een bevestiging van het jarenlange partnership dat wij met Simon Loos hebben. Dat heeft zich over de loop der jaren steeds verder ontwikkeld tot de verstandhouding die wij vandaag hebben. Deze samenwerking gaat verder dan alleen de levering van het voertuig en strekt zich ook uit tot ons uitgebreide dienstenpakket en de ondersteuning van onze landelijke serviceorganisatie.”

“We zitten midden in de energietransitie waarin elektrische trucks de komende jaren verder ontwikkeld en verbeterd worden. Tegelijkertijd hebben we ook te maken met een beperkte laad-infrastructuur voor elektrische voertuigen. Om de komende jaren toch flexibel te blijven, hebben we dit jaar nog een fors aantal dieseltrucks aangeschaft. Zo kunnen we tot 2030 een vlotte overgang naar elektrische trucks maken,” aldus een woordvoerder van Simon Loos.

FNV roept werknemers op voor input nieuwe cao Beroepsgoederenvervoer

Foto: Adobe Stock

UTRECHT – De huidige cao Beroepsgoederenvervoer loopt af op 31 december 2025. Ter voorbereiding op de onderhandelingen voor een nieuwe cao, die begin 2025 starten, nodigt de FNV alle werknemers in de sector uit om hun mening te geven over onderwerpen zoals loon, toeslagen en verlof. Dit kan door het invullen van een enquête, beschikbaar tot 15 januari.

De cao bepaalt de arbeidsvoorwaarden, waaronder salaris, verlofdagen en reiskostenregelingen. De FNV benadrukt het belang van input van werknemers om sterke voorstellen te kunnen doen tijdens de onderhandelingen met werkgevers.

De enquête staat open voor alle werknemers in de sector, ongeacht lidmaatschap bij de FNV. Uiteindelijk bepalen wel de leden welke cao-voorstellen worden ingediend.

Het invullen van de enquête duurt slechts enkele minuten en is beschikbaar tot en met 15 januari. De FNV moedigt werknemers aan om ook collega’s te vragen de enquête in te vullen, om zo een cao te realiseren die voor iedereen werkt.

Europese gasprijs omhoog door voorspellingen kouder weer

AMSTERDAM – De Europese gasprijs is maandag verder gestegen door voorspellingen van kouder weer in delen van Europa, waardoor meer gas nodig is voor verwarming. Op de toonaangevende Amsterdamse gasbeurs steeg de prijs met circa 2,6 procent tot iets meer dan 48 euro per megawattuur. Vrijdag was ook al een stijging te zien. De gasprijs ligt daarmee nu op het hoogste niveau van dit jaar.

Volgens het Amerikaanse bedrijf Maxar Technologies, dat onder meer satellietmetingen uitvoert, wordt het volgende week kouder in West-Europa en zal dat koudere weer verder trekken naar andere delen van het continent, na de recente periode van mildere temperaturen.

Het grotere gasverbruik kan ervoor zorgen dat de Europese gasvoorraden sneller leegraken. Die voorraden zijn nu nog voor 85 procent gevuld, wat nog ongeveer 95 procent was rond deze tijd vorig jaar. Als die voorraden aan het einde van de winter erg laag zijn, kan dat problemen opleveren met het voldoende aanvullen voor de volgende winter, mede omdat vanaf begin volgend jaar er geen Russisch gas meer naar Europa komt door pijpleidingen in Oekraïne. Dan moet Europa meer gas elders uit de wereld importeren.

Onrust Midden-Oosten

In een rapport schrijft ABN AMRO dat de gasprijs ook wordt gestuwd door de onrust in het Midden-Oosten en zorgen over verstoringen van gasleveringen uit de regio. Ook een zwakkere productie van energie uit wind en zon speelt een rol. Daardoor is de onttrekking van gas uit opslagvoorraden groter dan gemiddeld, wat weer leidt tot meer onzekerheid op de markt, aldus de bank.

De Europese gasmarkt is volgens een analist van ABN AMRO op zijn hoede voor verstoringen van gasleveringen door belangrijke toeleveranciers als Noorwegen en de Verenigde Staten, bijvoorbeeld door onderhoudswerkzaamheden aan gasinstallaties. De bank verwacht dat de gasprijs de rest van dit jaar op een verhoogd niveau zal blijven, maar dat in de loop van de eerste helft van volgend jaar de prijs wat zal afzwakken.

Piekperiode

Overigens is de gasprijs nog altijd veel lager dan in augustus 2022 toen pieken van meer dan 340 euro per megawattuur werden bereikt door zorgen over de sterk gedaalde gasleveringen uit Rusland en gastekorten in de winter.

GeVi introduceert eerste volledig elektrische vrachtwagen voor Zwitserse snelwegen

GeVi, verantwoordelijk voor het onderhoud van de nationale wegen in Oost-Zwitserland, heeft zijn eerste batterij-elektrische vrachtwagen in gebruik genomen. Dit voertuig, een pionier in zijn soort op Zwitserse snelwegen, wordt ingezet voor reguliere onderhoudswerkzaamheden.

De elektrische vrachtwagen, geleverd door Designwerk, heeft een actieradius van 300 kilometer en een laadvermogen van 18 ton. Hij wordt opgeladen via een 44 kW laadstation op het GeVi-hoofdkantoor in St. Gallen.

De ingebruikname van dit voertuig markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van het wagenpark van GeVi.

GeVi streeft ernaar om tegen 2030 zijn CO₂-uitstoot met 50 procent te verminderen. De introductie van de elektrische vrachtwagen is een cruciale stap in het bereiken van dit doel.

Het bedrijf plant verdere investeringen in elektrische voertuigen en laadinfrastructuur om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

Met deze vooruitgang draagt GeVi bij aan de verduurzaming van het Zwitserse wegennet en zet het een voorbeeld voor andere organisaties in de sector.

Brussels Airport test zelfrijdende elektrische shuttle op het tarmac

ZAVENTEM – Brussels Airport heeft een proefproject gelanceerd waarbij een volledig elektrische, zelfrijdende shuttle wordt getest, een primeur in België. Gedurende drie maanden zal de shuttle luchthavenpersoneel vervoeren over een vast traject op het tarmac. Het project is onderdeel van het Europese Stargate-programma, dat gericht is op innovatieve en duurzame mobiliteitsoplossingen voor de luchtvaart.

De shuttle, ontwikkeld door het Nieuw-Zeelandse bedrijf Ohmio, beschikt over zes camera’s en sensoren om het omliggende verkeer en eventuele obstakels te monitoren. Met een maximale snelheid van 25 km/u wordt de veiligheid op het traject gegarandeerd. Hoewel het voertuig autonoom rijdt, is er een steward aanwezig om indien nodig in te grijpen. Dankzij het 5G-netwerk op de luchthaven kan de shuttle in de toekomst zelfs op afstand worden bediend.

“Dit proefproject is een belangrijke stap in onze strategie om duurzame en innovatieve mobiliteit verder te ontwikkelen,” zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. “Daarnaast draagt de elektrische shuttle bij aan onze ambitie om als luchthavenuitbater tegen 2030 CO₂-neutraal te zijn.”

Na de proefperiode wordt geëvalueerd of zelfrijdend vervoer een structurele plaats kan krijgen op de luchthaven. Het project onderzoekt ook hoe medewerkers deze vorm van mobiliteit ervaren op het gebied van veiligheid en comfort.

Man betrapt met zaag nog in hand tijdens vernielen van kabels

LEEUWARDEN – Een 72-jarige man uit Leeuwarden is op heterdaad betrapt toen hij de bekabeling van meerdere beveiligingscamera’s aan het doorzagen was, op de Voorstreek in de Friese stad. Hij had de zaag nog in zijn handen.

De melding van de vernieling kwam in de nacht van zondag op maandag net na middernacht binnen. De verdachte is meegenomen door de politie.

RvS: Voorgestelde box 3-stelsel heeft ingrijpende gevolgen voor burgers en Belastingdienst

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Er kleven zwaarwegende bezwaren aan het box 3-stelsel dat de regering voorstelt, onder andere op het gebied van de uitvoering. Uit de uitvoeringstoets van de Belastingdienst blijkt dat het voorstel ingrijpende gevolgen heeft voor burgers en de Belastingdienst. Het zal leiden tot slechtere dienstverlening, beperkte mogelijkheden tot vooroverleg met een belastinginspecteur en onvoldoende toezicht. Het stelsel wordt veel complexer.

Er wordt verder een groot beroep gedaan op het zogenoemde ‘doenvermogen’ van belastingplichtigen, vanwege de verplichting om een ingewikkelde vermogensvergelijking te maken en de administratieplicht voor 1,6 miljoen belastingplichtigen. De regering gaat voor de opbrengst van het voorgestelde box 3-stelsel uit van budgettaire neutraliteit. Dit belemmert de ruimte om te kiezen voor een andere vormgeving dan nu wordt voorgesteld.

Het advies aan de regering is om het wetsvoorstel niet in deze vorm in te dienen en de vormgeving van het box 3-stelsel opnieuw te bezien.

Dit staat in het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State over het Wetsvoorstel werkelijk rendement box 3. Het advies is op 27 november 2024 vastgesteld en vandaag (2 december 2024) gepubliceerd op de website van de Raad van State.

Inhoud en achtergrond wetsvoorstel

Met het Wetsvoorstel werkelijk rendement box 3 wil de regering binnen de inkomstenbelasting een nieuw stelsel introduceren voor de belastingheffing over inkomen uit sparen en beleggen in box 3. In het huidige stelsel wordt belasting in box 3 geheven op basis van forfaitair berekende rendementen.

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat dit forfaitaire stelsel niet in overeenstemming is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Daarom komt de regering met het voorstel om belasting te heffen op basis van het werkelijke rendement. Als hoofdregel wordt een vermogensaanwasbelasting voorgesteld. Als uitzondering daarop wordt voor onroerende zaken en aandelen in startende ondernemingen een vermogenswinstbelasting voorgesteld.

Daarnaast wordt voor de reguliere voordelen uit onroerend goed dat het hele jaar niet wordt verhuurd, een forfaitaire benadering gehanteerd, de zogenoemde netto vastgoedbijtelling.

Wisselwerking wetgever, rechter en uitvoering

De Afdeling advisering gaat in haar advies in op het samenspel tussen wetgever, rechter en uitvoering. Zij moeten in onderlinge wisselwerking telkens een goede balans vinden. Zij hebben alle hun rol vervuld, maar er lijkt een patstelling te zijn ontstaan. Tegen die achtergrond maakt de Afdeling advisering haar opmerkingen.

Integrale visie op belasten van vermogen ontbreekt

De Afdeling advisering constateert dat een integrale visie op het belasten van vermogen ontbreekt. Deze is nodig om een afgewogen keuze te kunnen maken voor een nieuw box 3-stelsel. Zij adviseert daarbij aandacht te schenken aan de bijdrage die de opbrengst van box 3 moet leveren aan de belastingmix. Verder gaat zij in op het ontbreken van samenhang tussen de boxen in de wijze waarop vermogensbestanddelen in de heffing worden betrokken.

Budgettaire neutraliteit

De regering hanteert bij het voorstel het uitgangspunt van budgettaire neutraliteit. Dat wil zeggen dat het nieuwe box 3-stelsel binnen de periode 2027-2032 tot eenzelfde opbrengst moet leiden als het huidige stelsel zonder dat daarbij nog rekening is gehouden met de kosten van het rechtsherstel.

Het strikt vasthouden aan dit uitgangspunt belemmert het maken van een zorgvuldige en integrale afweging tussen de verschillende belangen die aan de orde zijn bij de vormgeving van een nieuw box 3-stelsel. Daarbij moet volgens de Afdeling advisering rechtmatigheid voorop staan. Daarnaast spelen de uitvoerbaarheid, het ‘doenvermogen’ van belastingplichtigen, de eenvoud van het nieuwe stelsel en het behalen van een budgettaire opbrengst een belangrijke rol.

Alternatieve denkrichtingen

Vanwege de zwaarwegende bezwaren is het advies aan de regering om de vormgeving van het box 3-stelsel opnieuw te bezien. De Afdeling advisering wijst op enkele mogelijke alternatieve denkrichtingen voor de vormgeving. Zij gaat in op de overgebleven ruimte voor een forfaitair box 3-stelsel en de mogelijkheid van een vermogenswinstbelasting. Zij schetst ook mogelijke denkrichtingen voor het behalen van extra budgettaire opbrengst.

De Afdeling adviseert de regering deze denkrichtingen bij een nieuwe vormgeving van het box 3-stelsel te betrekken en de voor- en nadelen van de verschillende varianten tegen elkaar af te wegen.

Biden verleent toch gratie aan zijn zoon Hunter

WASHINGTON – Joe Biden verleent zijn zoon Hunter gratie, meldt de Amerikaanse president in een verklaring. “Ieder weldenkend mens die naar de zaken van Hunter kijkt, ziet dat hij enkel en alleen werd uitgekozen omdat hij mijn zoon is – en dat is verkeerd”, schrijft Biden.

President Biden beweerde de afgelopen maanden dat hij zijn zoon geen gratie zou verlenen. “Ik verleen hem geen presidentieel pardon”, zei hij in juni, nadat een jury oordeelde dat zijn zoon Hunter schuldig was aan het overtreden van de wapenwet. Een woordvoerder van het Witte Huis benadrukte recent nog dat het standpunt van de president niet veranderd was.

Dat Biden nu toch besluit om Hunter wel gratie te verlenen, is omdat er wat hem betreft sprake is van een “gerechtelijke dwaling”.

Sportregelingen gemeenten overal anders en vaak ingewikkeld

UTRECHT – Gemeenten kennen onderling grote verschillen als het gaat om financiële ondersteuning voor sport. Dat concludeert het Mulier Instituut, dat onderzoek deed naar sport- en zwemlesregelingen van 114 Nederlandse gemeenten. Informatie over die regelingen is volgens het instituut vaak complex en niet makkelijk te vinden.

Vrijwel alle gemeenten kennen een regeling voor sportdeelname, maar er zijn grote verschillen in inkomenscriteria en vooral de hoogte van de vergoedingen. De ene gemeente geeft bijvoorbeeld een bepaald bedrag om mee te kunnen doen in de samenleving en waarvan ook sportactiviteiten gedaan kunnen worden, de andere gemeente vergoedt de volledige sportcontributie of zwemlessen. Het beleid wordt lokaal gemaakt, en de gemeenteraad gaat er dus zelf over hoe inkomensondersteuning eruitziet.

Per gemeente verschilt ook het bedrag dat gemiddeld beschikbaar is voor sportdeelname. Voor de jeugd gaat het gemiddeld om 284 euro, maar er zijn ook gemeenten die minder of juist veel meer betalen. Bij volwassenen is het bedrag met gemiddeld 227 euro iets lager. Volgens het Mulier Instituut is het maar de vraag of inwoners “de weg vinden in het doolhof van regelingen, voorwaarden en betrokken organisaties”.

Veel voor verbetering vatbaar

“We kwamen echt in heel veel gemeenten dingen tegen die beter kunnen”, zegt onderzoekster Mirjam Stuij. “Er zijn bijvoorbeeld overzichtspagina’s voor mensen met geldzorgen, waarop heel veel regelingen en organisaties staan. Daar moet je als inwoner wel je weg in kunnen vinden.” Bovendien is de informatie geregeld ingewikkeld, heel streng of zelfs tegenstrijdig, zegt Stuij. “Het gaat bijvoorbeeld om heel juridische teksten, of teksten die heel streng waren van toon. Of om heel lange aanvraagformulieren, waarbij om heel veel gegevens werd gevraagd. Dat maakt het allemaal niet makkelijk te vinden.”

Volgens Stuij valt er “enorm veel te winnen” als mensen die deze ondersteuning nodig hebben, actief betrokken worden bij de informatievoorziening. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat financiële steun voor sport van groot belang is. Een kwart van de kinderen uit gezinnen met de laagste inkomens heeft geen zwemdiploma. Bij gezinnen met de hoogste inkomens is dat 2 procent, bleek vorig jaar uit onderzoek.

×