LEUSDEN – MAN Truck & Bus breidt het eTruck-portfolio voor zijn klanten aanzienlijk verder uit. Het aantal configureerbare eTruck-varianten is gestegen naar meer dan een miljoen op basis van de drie eerder gedefinieerde uitvoeringen.
De nieuwe chassisversies van de eTGX en eTGS kunnen in hoge mate worden aangepast, met een verscheidenheid aan wielbases, cabineversies, motorvermogens, batterijcombinaties, laadaansluitingen en tal van andere specifieke kenmerken.
MAN lanceert de nieuwe 4×2 en 6×2 chassis’ voorafgaand aan IFAT, de grote vakbeurs voor water-, riool-, afval- en grondstoffenbeheer die van 13 tot en met 17 mei 2024 plaatsvindt in München. Ze vormen de ideale voertuigbasis voor de grote verscheidenheid aan toepassingsvereisten in gemeentelijk en nutsbeheer. Dankzij een verwachte voorspelde levensduur van maximaal 1,6 miljoen kilometer of maximaal 15 jaar – afhankelijk van het type toepassing – zijn de batterijen ook uiterst duurzaam en uitermate geschikt voor gebruik in gemeenten.
“MAN heeft van oudsher een zeer sterke positie op het gebied van milieu-gerelateerde voertuigen. Deze expertise komt natuurlijk ook onze nieuwe elektrische trucks ten goede. Met het nieuwe eTruck-chassis richten we ons nu steeds meer op industriële toepassingen. Dit betekent dat onze baanbrekende elektrische truckserie in geen enkel opzicht onderdoet voor ons vorige dieselportfolio, zelfs niet in gespecialiseerde voertuigcarrosserieën”, aldus Stefan Schall, hoofd verkoop Truck, Van & Used bij MAN Truck & Bus Deutschland GmbH.
Met hun drie, vier, vijf of zes modulair combineerbare en variabel plaatsbare batterijen bieden de 18- tot 28-tons MAN eTGX- en MAN eTGS-chassis’ met hun keuze uit 333, 449 of 544 elektrische pk’s precies waar de uitgebreide reeks opbouwoplossingen om vraagt: een flexibele vrije ruimte voor opbouwcomponenten op het chassis, een verscheidenheid aan mechanische en elektrische aandrijfvarianten voor opbouwfuncties in verschillende vermogensklassen, maximaal negen verschillende wielbases, zes cabinevarianten, gestuurde en niet-gestuurde naloopassen, bladluchtvering en volledige luchtvering, speciaal op de betreffende toepassing afgestemde rijprogramma’s en tal van andere branchespecifieke kenmerken.
Afvalinzamelvoertuigen als achter- of zijladers, afrol- en tipladers, bijvoorbeeld voor het storten van bouwpuin, platformwagens, drieweg-kippers en kraankippers voor het transport van bouwmaterialen, evenals sneeuwruimers of hoogwerkers kunnen eenvoudig worden gerealiseerd op het nieuwe MAN eTruck-chassis, samen met vele andere opbouwoplossingen. En altijd bieden ze een grote actieradius, want zelfs voor varianten met de kortste wielbasis van 3,75 meter zijn vijf batterijen met een bruikbare capaciteit van maximaal 400 kWh beschikbaar. Dit komt overeen met een actieradius van maximaal 500 kilometer zonder tussentijds opladen. De gemiddelde dagelijkse ritten in gemeentelijke en afvalverwerkingstoepassingen zijn dus ook mogelijk met een kleiner aantal batterijen. Daar staat tegenover dat het beschikbare laadvermogen toeneemt met 2.400 kilogram.
Branchespecifiek: uitgebreid eMobility-advies van MAN
In lijn met het nieuwe eTruck-assortiment presenteert MAN tijdens IFAT zijn 360 graden eMobility Consulting. Het advies met betrekking tot de overstap naar elektromobiliteit omvat klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de eisen die worden gesteld aan de laadinfrastructuur. De laadstations zelf maken ook deel uit van het aanbod door middel van een samenwerking met laadinfrastructuurleveranciers. Daarnaast zijn er servicecontracten en financieringsoplossingen die specifiek zijn afgestemd op elektromobiliteit en de behoeften van de milieutechnologiesector, evenals tal van digitale diensten die beschikbaar zijn voor het gebruik van de nieuwe elektrische trucks van MAN.