Clicky

zondag 17 november 2024 - 14:36 uur
Transport Duitsland Oprichten
Home Blog Pagina 399

Oud Ajax-directeur Mislintat aan de slag bij Borussia Dortmund

Sven Mislintat

DORTMUND – Sven Mislintat, de voormalige directeur voetbalzaken bij Ajax, gaat weer aan de slag bij Borussia Dortmund.

De 51-jarige Duitser gaat zich in een technische functie bezighouden met de planning van de ploeg, meldt de club. Verder maakte Borussia bekend dat oud-speler Lars Ricken de nieuwe directeur sport wordt.

Mislintat werd in september vorig jaar na vier maanden ontslagen als directeur voetbalzaken bij Ajax. De Duitser raakte ook in opspraak over mogelijke belangenverstrengeling bij transfers, maar in een onafhankelijk onderzoek vond KPMG Forensic daarvoor geen aanwijzingen. Mislintat was in het verleden al meerdere jaren werkzaam voor Dortmund.

De 47-jarige Ricken, maker van een doelpunt in de door Dortmund gewonnen finale van de Champions League van 1997, neemt als directeur een deel van de taken van algemeen directeur Hans-Joachim Watzke over. Hij gaat samenwerken met technisch directeur Sebastian Kehl. Hij was tot voor kort directeur van het opleidingscentrum van Borussia.

Aantal gevallen van mazelen in Europa loopt snel op

mazelen

SOLNA – Het aantal besmettingen met mazelen in Europese landen neemt snel toe. Tussen maart vorig jaar en eind februari dit jaar zijn zeker 5770 gevallen vastgesteld. Minstens vijf mensen zijn aan de mazelen overleden. De Europese gezondheidsdienst ECDC noemt het ontmoedigend dat er uitbraken zijn van ziektes die met vaccins voorkomen kunnen worden.

De cijfers van de Europese gezondheidsdienst ECDC gaan over de 27 EU-lidstaten, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. De meeste recente cijfers van de dienst waren van februari. Die hadden betrekking op heel 2023. Toen meldde het ECDC 2361 bevestigde besmettingen.

In Nederland zijn 64 gevallen van mazelen vastgesteld, met name onder arbeidsmigranten in en rond Eindhoven. Inenting tegen mazelen zit in Nederland in het Rijksvaccinatieprogramma, maar de vaccinatiegraad daalt, net als in veel andere landen. Mazelen zijn bovendien heel besmettelijk. Eén zieke kan ongeveer vijftien ongevaccineerde mensen besmetten, die ook elk weer vijftien anderen kunnen aansteken. Het virus verspreidt zich veel sneller dan bijvoorbeeld het coronavirus.

Ook het aantal gevallen van kinkhoest stijgt snel. Volgens het ECDC zijn er in 2023 en 2024 meer dan tien keer zo veel besmettingen als in 2021 en 2022.

Rechter doet geen inhoudelijke uitspraak over delen informatie ILT over transport kunststof materialen BessTrade

afval

DEN HAAG – Vrijdag was bij de civiele rechter in Den Haag het kort geding tussen PVC Recycling Lelystad B.V. (voorheen BessTrade) en de Nederlandse Staat (Inspectie Leefomgeving en Transport, ILT). De civiele rechter gaf aan dat hij in deze zaak geen inhoudelijke uitspraak kan doen. BessTrade moet de uitspraak afwachten van de twee lopende beroepsprocedures bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (de Raad van State). De Raad van State moet nog een zitting plannen voor deze beroepsprocedures.

BessTrade wilde met dit kort geding bereiken dat de ILT bepaalde informatie bij toekomstige transporten van kunststof materialen naar het buitenland niet meer opvraagt tot er in de twee lopende beroepsprocedures uitspraken liggen van de Raad van State. De ILT heeft deze informatie nodig om te kunnen beoordelen of het wel of geen afval betreft.

De civiele rechter gaf vrijdag aan dat er dus gewacht moet worden tot er een uitspraak is in de lopende procedures. BessTrade is van mening dat de ILT te veel informatie bij haar opvraagt in het kader van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA).

ILT wacht uitspraken Raad van State af

De ILT is van mening dat de uiteindelijke vaststelling of sprake is van afval of niet, bij transporten van materiaal naar het buitenland de verantwoordelijkheid bij de ILT ligt. De ILT kan en mag op grond van haar toezichthoudende bevoegdheden in het kader van de EVOA bewijsstukken opvragen. De ILT wacht de uitspraken van de lopende beroepsprocedures af.

Achtergrond beroepsprocedures

BessTrade is in 2023 en 2024 bij de Raad van State in beroep gegaan tegen twee besluiten van de ILT. De ILT had lasten onder dwangsom opgelegd aan BessTrade, omdat het bedrijf kunststofafval wilde vervoeren naar landen waar dit afval niet naartoe mag. BessTrade kon niet aantonen dat het materiaal geen afval was. De twee beroepsprocedures lopen nog. Het wachten is op zittingsdata, waarop deze procedures worden behandeld en de hierop volgende uitspraken van de Raad van State.

Eerdere uitspraken van de voorzieningenrechter van de Raad van State

BessTrade heeft in 2023 drie keer de voorzieningenrechter van de Raad van State gevraagd om een tijdelijke maatregel, tot de uitspraken van de Raad van State er zijn. De voorzieningenrechter heeft deze verzoeken afgewezen omdat voor de vraag of sprake is van afval of niet meer onderzoek nodig is. Dit zal de Raad van State doen in de twee beroepsprocedures.

PostNL voegt 4 miljoen liter biobrandstof (HVO100) toe aan Europees dieselnetwerk

DEN HAAG – Vanaf vandaag voegt PostNL samen met dochterbedrijf Spring jaarlijks ongeveer 4 miljoen liter HVO100 toe aan het Europese dieselnetwerk voor wegtransport. Een mooie volgende stap in het duurzamer en schoner bezorgen, want hiermee komt er jaarlijks tot 12 kiloton minder CO2 in het milieu terecht. Dit is vergelijkbaar met bijna 5000 benzine-auto’s die een jaar lang rijden. Hiermee levert PostNL een significante bijdrage om de uitstoot van de transportsector te verminderen.

Brieven en pakketten bezorgen doen de bezorgers van PostNL al zoveel mogelijk lopend, op de fiets of met elektrische voertuigen. Ook maakt PostNL veel gebruik van de hernieuwbare brandstof HVO100 in de bezorging en groot transport, bijvoorbeeld daar waar elektrisch rijden nog niet mogelijk is. HVO100 produceert minder uitstoot van schadelijke stoffen, zoals stikstofoxiden (NOx) en fijnstof en vermindert de CO2 uitstoot met 90% in vergelijking met reguliere diesel.

Unieke en flinke stap voorwaarts

Voor de internationale lange afstanden over de weg is verduurzamen nog uitdagender: de actieradius en infrastructuur voor elektrische vrachtwagens is nog onvoldoende ontwikkeld en de beschikbaarheid van HVO100 buiten Nederland is zeer beperkt. Wel kan HVO100 worden toegevoegd aan het huidige Europese dieselnetwerk.

Dat is wat PostNL nu gaat doen: samen met partners is er een manier gevonden om voor het internationale wegtransport binnen Europa toch HVO100 in te zetten. Hiermee zet PostNL een unieke en flinke stap voorwaarts in de logistieke sector.

HVO100 in het Europese netwerk

Tijs Reumerman, Managing Director Cross Border Solutions bij PostNL: “We zochten een vernieuwende oplossing om HVO100 te kunnen gebruiken. Dit hebben we gerealiseerd door een nieuwe standaard neer te zetten en we hopen dat dit initiatief anderen inspireert. We kopen net zoveel biobrandstof in als jaarlijks nodig is voor al ons internationale transport op de weg in Europa. Dit wordt vanaf vandaag aan het Europese dieselnetwerk toegevoegd. Deze oplossing vermindert net zoveel uitstoot als wanneer onze vrachtauto’s direct op HVO100 hadden kunnen rijden. Een grote stap waar ik heel erg trots op ben. Samen met onze klanten, last-mile partners en de hele logistieke sector willen we het totale Europese wegtransport verduurzamen en daar nemen wij met dit initiatief het voortouw in. Daarbij profiteren al onze klanten ook direct van deze verminderde CO2 uitstoot, zonder extra kosten.”

10 jaar eerder net zero

PostNL voelt als toonaangevende e-commerce speler in Europa een enorme verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een duurzame samenleving. Hiernaar wordt ook gehandeld: dagelijks werkt het bedrijf aan het verbeteren van de impact in de hele bezorgketen. Bijvoorbeeld door over te schakelen op uitstootvrije logistiek en door samen met de markt te werken aan oplossingen voor een circulaire economie.

PostNL heeft zijn klimaatstrategie verder verfijnd en een ambitieuzere CO2-uitstoot-reductiedoelstelling neergelegd bij het Science Based Targets-initiatief (SBTi). In 2040 streeft PostNL ernaar nagenoeg geen impact meer te hebben op het klimaat en milieu, 10 jaar eerder dan het klimaatakkoord vraagt. De opschaling van duurzame brandstof is weer een belangrijke stap in het bereiken van deze doelstellingen.

Veel belangstelling voor zaak mondkapjesdeal Sywert van Lienden

Sywert van Lienden

AMSTERDAM – De zaak over de omstreden mondkapjesdeal van het bedrijf van Sywert van Lienden is maandagochtend onder grote belangstelling begonnen in de rechtbank in Amsterdam. Naast de advocaten van de verschillende partijen, zijn er ook oud-medewerkers van de Stichting Hulptroepen Alliantie (SHA), veel media en andere belangstellenden in de rechtszaal.

Van Lienden en zijn zakenpartners Camille van Gestel en Bernd Damme zijn ook aanwezig. Van Lienden schudde bij de voordracht van de rechter meerdere keren zijn hoofd en gaf aan dat zij het naar zijn mening niet goed vertelde.

Zij sloten aan het begin van de coronapandemie in het voorjaar van 2020 een overeenkomst met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor de levering van 40 miljoen mondkapjes uit China.

Van Lienden had vooraf publiekelijk aangegeven zonder winstoogmerk te werken. Achteraf bleek dat ze de bestelling uitvoerden namens hun commerciële bedrijf Relief Goods Alliance (RGA) in plaats van hun stichting. De overheid wil de miljoenen terug die met de handel in mondkapjes zijn verdiend.

De Stichting Hulptroepen Alliantie (SHA) en de Nederlandse staat staan in de zaak recht tegenover elkaar, want ook de stichting wil de miljoenen terug. De stichting dagvaardde Van Lienden en zijn zakenpartners als eerste. “Het wonderlijke is dat de Staat zich nu presenteert als de vijand van SHA”, betoogde de advocaat van de stichting. Hij noemde de Staat “een agressor”. De stichting SHA wil de opbrengst van de mondkapjesdeal van 29,3 miljoen euro terug om deels te kunnen schenken aan een goed doel, bijvoorbeeld de stichting Long COVID. Omdat het belastinggeld betreft, is volgens de landsadvocaat “de juiste uitkomst dat het geld toekomt aan de Staat”.

Het ministerie dacht tijdens de onderhandelingen over de mondkapjes dat de opbrengst bij de stichting terecht zou komen. Maar volgens de raadsman van Damme was het tijdens de deal “volstrekt duidelijk dat RGA de contractpartner zou zijn”. De advocaat zei dat Damme graag zijn leven weer terug wil “om normaal over straat te kunnen zonder bespuugd of bespot te worden”.

Van Lienden had afgelopen week in interviews aangegeven dat hij geen advocaat kan betalen, omdat er beslag is gelegd op al zijn bezittingen. Daarop meldde zich toch een advocaat die Van Lienden naar eigen zeggen kosteloos zal bijstaan. Over die beslaglegging dient deze week nog een kort geding.

Niek Dijkstra Transport overgenomen door KOOY Transport

HEERENVEEN – KOOY Transport heeft Niek Dijkstra Transport overgenomen.

“We staan met z’n allen aan de vooravond van de energietransitie, toenemende regelgeving en veiligheidsmaatregelen waarbij schaalvergroting de sleutel is om succesvol te blijven. Bij deze overname ontstaat er een sterk collectief met meer dan honderd trekkende eenheden waarbij dit mogelijk is”, aldus KOOY Transport over de reden van de overname.

“Niek Dijkstra Transport is een mooi bedrijf dat de activiteiten van KOOY Transport goed aanvult. Na de samenvoeging heeft KOOY Transport met standplaats Rotterdam en Heerenveen een perfecte dekking als het gaat om containertransport in Nederland.”

De basis voor het huidige Niek Dijkstra werd gelegd in 1894 door Liekele Dijkstra. Hij vervoerde modder met een praam en toen daarna een motorschip in de vaart kwam werden daar producten als meel, vee en bouwmaterialen aan toegevoegd. Onder de naam L.W. Dijkstra werden, naast een handel in aardappelen en brandstoffen, ook geregelde diensten onderhouden van Buitenpost op Dokkum, Leeuwarden en Groningen. Zoon Wiebe zette het bedrijf voort onder de naam W.L. Dijkstra Transportbedrijf.

In 1952 kwam zoon Niek in het bedrijf. Bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd werden de bedrijven van vader en zoon samengevoegd onder de naam Niek Dijkstra Transport B.V. Daarmee ontstond in 1975 een transportbedrijf met negen wagens, drie van Niek en zes van Wiebe.

Naast bouwmaterialen, werden geconditioneerde goederen en kunststofprofielen vervoerd en werd in het ferryvervoer op Groot Brittannië en Scandinavië gereden.

1985 werd een begin gemaakt met een containerdienst tussen Buitenpost en Rotterdam. Vervoer dat na een moeizame en bescheiden start uit zou groeien tot de belangrijkste activiteit van het transportbedrijf. Als vestigingsplaats vormde Buitenpost in toenemende mate een probleem vanwege de ligging daar in een woonwijk en de beperkte op- en overslagfaciliteiten voor containers. Reden waarom in 2010 werd gekozen voor het centraler gelegen Heerenveen.

Vanaf 1 januari 2008 leidt Jan Dijkstra, achterkleinzoon van stichter Liekele Dijkstra en Nieks jongste zoon, de onderneming, die als Niek Dijkstra Transport B.V. zetelt in Heerenveen en in Rotterdam TCS (Trans Container Services) exploiteert.

Kooy Transport is eveneens specialist in het vervoer van containers over de weg. Kooy Transport is opgericht in 1938. Sinds begin jaren ’70 zijn ze actief in de transport van containers.

MAN breidt eTruck-portfolio aanzienlijk uit

LEUSDEN – MAN Truck & Bus breidt het eTruck-portfolio voor zijn klanten aanzienlijk verder uit. Het aantal configureerbare eTruck-varianten is gestegen naar meer dan een miljoen op basis van de drie eerder gedefinieerde uitvoeringen.

De nieuwe chassisversies van de eTGX en eTGS kunnen in hoge mate worden aangepast, met een verscheidenheid aan wielbases, cabineversies, motorvermogens, batterijcombinaties, laadaansluitingen en tal van andere specifieke kenmerken.

MAN lanceert de nieuwe 4×2 en 6×2 chassis’ voorafgaand aan IFAT, de grote vakbeurs voor water-, riool-, afval- en grondstoffenbeheer die van 13 tot en met 17 mei 2024 plaatsvindt in München. Ze vormen de ideale voertuigbasis voor de grote verscheidenheid aan toepassingsvereisten in gemeentelijk en nutsbeheer. Dankzij een verwachte voorspelde levensduur van maximaal 1,6 miljoen kilometer of maximaal 15 jaar – afhankelijk van het type toepassing – zijn de batterijen ook uiterst duurzaam en uitermate geschikt voor gebruik in gemeenten.

“MAN heeft van oudsher een zeer sterke positie op het gebied van milieu-gerelateerde voertuigen. Deze expertise komt natuurlijk ook onze nieuwe elektrische trucks ten goede. Met het nieuwe eTruck-chassis richten we ons nu steeds meer op industriële toepassingen. Dit betekent dat onze baanbrekende elektrische truckserie in geen enkel opzicht onderdoet voor ons vorige dieselportfolio, zelfs niet in gespecialiseerde voertuigcarrosserieën”, aldus Stefan Schall, hoofd verkoop Truck, Van & Used bij MAN Truck & Bus Deutschland GmbH.

Met hun drie, vier, vijf of zes modulair combineerbare en variabel plaatsbare batterijen bieden de 18- tot 28-tons MAN eTGX- en MAN eTGS-chassis’ met hun keuze uit 333, 449 of 544 elektrische pk’s precies waar de uitgebreide reeks opbouwoplossingen om vraagt: een flexibele vrije ruimte voor opbouwcomponenten op het chassis, een verscheidenheid aan mechanische en elektrische aandrijfvarianten voor opbouwfuncties in verschillende vermogensklassen, maximaal negen verschillende wielbases, zes cabinevarianten, gestuurde en niet-gestuurde naloopassen, bladluchtvering en volledige luchtvering, speciaal op de betreffende toepassing afgestemde rijprogramma’s en tal van andere branchespecifieke kenmerken.

Afvalinzamelvoertuigen als achter- of zijladers, afrol- en tipladers, bijvoorbeeld voor het storten van bouwpuin, platformwagens, drieweg-kippers en kraankippers voor het transport van bouwmaterialen, evenals sneeuwruimers of hoogwerkers kunnen eenvoudig worden gerealiseerd op het nieuwe MAN eTruck-chassis, samen met vele andere opbouwoplossingen. En altijd bieden ze een grote actieradius, want zelfs voor varianten met de kortste wielbasis van 3,75 meter zijn vijf batterijen met een bruikbare capaciteit van maximaal 400 kWh beschikbaar. Dit komt overeen met een actieradius van maximaal 500 kilometer zonder tussentijds opladen. De gemiddelde dagelijkse ritten in gemeentelijke en afvalverwerkingstoepassingen zijn dus ook mogelijk met een kleiner aantal batterijen. Daar staat tegenover dat het beschikbare laadvermogen toeneemt met 2.400 kilogram.

Branchespecifiek: uitgebreid eMobility-advies van MAN

In lijn met het nieuwe eTruck-assortiment presenteert MAN tijdens IFAT zijn 360 graden eMobility Consulting. Het advies met betrekking tot de overstap naar elektromobiliteit omvat klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de eisen die worden gesteld aan de laadinfrastructuur. De laadstations zelf maken ook deel uit van het aanbod door middel van een samenwerking met laadinfrastructuurleveranciers. Daarnaast zijn er servicecontracten en financieringsoplossingen die specifiek zijn afgestemd op elektromobiliteit en de behoeften van de milieutechnologiesector, evenals tal van digitale diensten die beschikbaar zijn voor het gebruik van de nieuwe elektrische trucks van MAN.

Polen bereid tot opslag kernwapens, Moskou waarschuwt voor oorlog

Andrzej Duda

WARSCHAU/MOSKOU – De Poolse president Andrzej Duda heeft gezegd dat zijn land bereid is tot de stationering van nucleaire bewapening.

Indien de NAVO kernwapens wil plaatsen op Pools grondgebied, bijvoorbeeld naar aanleiding van de mogelijke plaatsing van nucleaire wapens door Rusland in Belarus en de Russische regio Kaliningrad, dan kan dat volgens Duda.

Er zijn op dit moment voor zover bekend Amerikaanse nucleaire wapens in België, Duitsland, Italië, Nederland en Turkije. Verder hebben Groot-Brittannië en Frankrijk kernwapens. Tussen Duitsland en Rusland in zouden geen nucleaire wapens liggen opgeslagen.

Volgens de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov is het Westen, met name de VS en de NAVO, met alle steun aan Oekraïne “geobsedeerd met de gedachte dat Rusland een strategische nederlaag moet lijden”. Dit leidt volgens Lavrov tot steeds grotere risico’s op een directe botsing tussen de nucleaire mogendheden in Europa.

Twee gewonden bij ongeval met drie vrachtwagens op A59 [+foto’s&video]

Ongeluk A59

DEN HOUT – Op de A59 bij Den Hout heeft maandagochtend een ernstig ongeval plaatsgevonden waarbij, volgens de politie, drie vrachtwagens waren betrokken.

Er zouden twee chauffeurs gewond zijn geraakt. Beiden waren aanspreekbaar, meldt de politie.

De A59 Den Bosch richting Zierikzee, werd bij Oosterhout afgesloten, meldt de ANWB.

Twee vrachtwagens moesten geborgen worden, de derde vrachtwagen kon op eigen krachten verder, meldt Rijkswaterstaat.

A59 ongeval Den Hout
Foto: Rijkswaterstaat

Na het bergen moest de middenberm gesaneerd worden. Aan het begin van de avond werd de rijstrook richting Den Bosch vrijgegeven en sinds 20.30 uur kan het verkeer ook weer van de andere kant gebruikmaken.

KLM vliegt vrijdag weer van en naar Israël na aanval Iran

KLM

SCHIPHOL – KLM vliegt vanaf vrijdag weer van en naar Tel Aviv in Israël, meldt de luchtvaartmaatschappij. Na de aanval van Iran op Israël met raketten en drones ruim een week geleden had KLM alle vluchten van en naar Tel Aviv geannuleerd.

KLM had eerder op maandag laten weten op woensdag de vluchten te hervatten. KLM zou eigenlijk vanaf afgelopen vrijdag weer vliegen naar Tel Aviv, maar dat is dus opnieuw uitgesteld.

Volgens een woordvoerster gaan per dag twee vluchten niet door, een vanaf Schiphol naar Israël en een van Tel Aviv naar Schiphol. De vliegmaatschappij wil niet zeggen hoeveel passagiers zijn geraakt door het schrappen van de vluchten.

Israël wilde vorige week een grote tegenaanval op Iran uitvoeren, maar schaalde die plannen af onder druk van de Verenigde Staten, meldden Israëlische functionarissen maandag aan The New York Times.

Van der Plas vindt uitspraak Timmermans over Wilders niet kunnen

Caroline van der Plas

DEN HAAG – BBB-leider Caroline van der Plas vindt de door Geert Wilders (PVV) gehekelde uitspraak van Frans Timmermans (GL-PvdA) afgelopen zaterdag ook “niet kunnen”.

Bij het gezamenlijke partijcongres van GroenLinks en PvdA zei Timmermans “niets” te zullen nalaten om te voorkomen dat Wilders aan de macht komt. De leider van de PVV vat dit op als een bedreiging en overweegt om aangifte te doen.

“Je speelt heel erg op de persoon. Je speelt op een persoon die al twintig jaar zwaar beveiligd wordt. En het kan voor iemand – een gek – een vrijbrief zijn. Die denkt, nou dan knap ik het wel eventjes op”, reflecteert Van der Plas op de uitspraken van Timmermans.

De voorman van GroenLinks-PvdA zei in zijn toespraak “wij zullen niets nalaten om te voorkomen dat Wilders in dit land aan de macht komt.” In de vooraf met journalisten gedeelde tekst staat “niet nalaten”. De linkse leider ontkende zondag met klem dat hij opriep tot geweld. “Mijn middelen zijn altijd parlementair en niets anders”, zei hij.

Staad neemt unieke Volvo FH 540 in gebruik

Met de recente aanschaf van een zwaardere truck zet Staad een gedurfde stap voorwaarts. Als importeur van Develon grondverzetmachines (voorheen Doosan) heeft het bedrijf sinds de oprichting in 2013 een prominente positie verworven in de import en verkoop van deze machines. Onder het merk Electric, levert Staad ook innovatieve elektrische machines die bij Staad zelf worden omgebouwd naar volledig emissieloos. Reden voor de investering in de prachtige ‘nieuwe’ truck is de energietransitie en het zwaarder worden van de elektrische machines.

Wat maakt deze truck uniek?

Nadat de Volvo FH 540 was aangekocht, onderging deze direct een complete metamorfose. Het voertuig werd volledig opnieuw gespoten, inclusief het chassis, in de herkenbare Staad kleurstelling. De opbouw van de wagen werd uitgevoerd volgens de wensen van chauffeur en demonstrateur Frank Verbij, en werd verzorgd door de eigen monteur Jelle. Daarnaast werd het interieur volledig getransformeerd door Truck it Yourself.

Opvallende LED verlichting

Wat meteen opvalt is de aanwezige verlichting rondom de wagen. Er was behoefte aan voldoende werkverlichting voor de vroege ochtenden op locatie en het manoeuvreren in het donker. De nauwe samenwerking met verlichtingsexpert Jurgen van TRALERT® resulteerde in een perfecte afstemming van het verlichtingsontwerp op de behoeften van Staad, met een totaalplan voor optimale verlichting in alle omstandigheden.

Meteen in het oog springen de witte OZZ XR2 P9″ LED verstralers, welke mooi aansluiten bij de witte delen van de carrosserie. Om extra op te vallen bij bijzonder transport, zijn daarnaast LED flitsers en zwaailampen gemonteerd aan de voorzijde. Onder andere de Zweedse stijl LED breedtelampen, Dark look markeringslichten en meerdere LED werklampen rondom maken het verlichtingspakket compleet.

Efficiënte aflevering met eigen transport

De motivatie voor de nieuwe vrachtwagen komt voort uit de toenemende omvang van de elektrische machines. Voorheen kon Staad 95% van de machines zelf transporteren, maar door de groeiende vraag naar elektrische machines was een zwaardere vrachtwagen en dieplader noodzakelijk. Hierdoor kan Staad voortaan alle elektrische machines zelf bij de klant op locatie afleveren en direct in bedrijf stellen. De meest verkochte elektrische machines, zoals de DX165W Electric en de DX355LC Electric, wegen aanzienlijk en vereisen een zwaardere transportcapaciteit.

Staad

Met de nieuwe Volvo truck kan nu tot 50 ton worden geladen, wat hen in staat stelt om zelfs de grootste elektrische machines efficiënt te vervoeren.

OVV start verkennend onderzoek naar veiligheid kind in asielketen

asielkinderen

DEN HAAG – De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) begint een verkennend onderzoek naar de veiligheid van kinderen in de Nederlandse asielketen. De raad maakt zich zorgen over de leefomstandigheden van kinderen in de asielketen, in het bijzonder over hun veiligheidssituatie op opvanglocaties.

Voorzitter Chris van Dam van de Onderzoeksraad: “De Onderzoeksraad volgt dit onderwerp al geruime tijd. Steeds klinken zorgelijke geluiden over de veiligheidssituatie in en rond opvanglocaties. Wij snappen dat dit een zeer complex probleem is, maar dat mag niet in de weg staan aan het bieden van minimale veiligheid aan de kwetsbaarste groep: de kinderen.”

Eerder hebben instanties zoals de Kinderombudsman, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie Justitie en Veiligheid al gewezen op de “ondermaatse en onveilige leefomstandigheden in de asielopvang, met name voor kinderen”, laat de OVV weten.

Het verkennende onderzoek richt zich op het verzamelen van informatie en start met oriënterende gesprekken met diverse betrokken partijen.

Prijsverlagingen Tesla leiden tot nieuwe prijzenoorlog in China

Tesla

AUSTIN – De actie van Tesla om de prijzen van zijn elektrische auto’s in China te verlagen dreigt een nieuwe ronde in de hevige prijzenoorlog in het land te ontketenen. Zo reageerde de Chinese concurrent Li Auto onmiddellijk met kortingen op zijn nieuwe modellen.

Tesla verlaagde afgelopen weekeinde de prijzen in de Verenigde Staten, China en Europa. Daarmee probeert de Amerikaanse fabrikant de tegenvallende verkopen aan te jagen en de stijgende voorraden te verminderen. In China werd de prijs van de vernieuwde Model 3 teruggeschroefd naar de speciale introductieprijs. De prijs van de Model Y werd verlaagd tot het laagste niveau in minstens vijf jaar.

Li Auto kondigde maandag aan de prijzen voor het gehele assortiment met ongeveer 6 tot 7 procent te verlagen. Mensen die hun auto al hebben besteld, maar nog niet ontvangen hebben, hebben recht op de nieuwe prijs. Ook biedt Li Auto contante kortingen aan voor bestaande eigenaren van de modellen van dit jaar.

Verkoopdoelstellingen

De Chinese prijzenoorlog voor elektrische auto’s woedt al sinds eind 2022, toen Tesla voor het eerst de prijzen verlaagde. Het afgelopen jaar is de prijzenslag geïntensiveerd omdat autofabrikanten moeite hadden om de verkoopdoelstellingen te halen en dit jaar blijven de fabrikanten kampen met tegenvallende verkopen. De Chinese marktleider BYD heeft daardoor dit jaar al een aantal van zijn populairste auto’s flink afgeprijsd.

Dinsdag komt Tesla met financiële cijfers over het eerste kwartaal naar buiten. Begin deze maand meldde het bedrijf al in de eerste drie maanden van dit jaar nog geen 387.000 auto’s te hebben afgeleverd. Het is daarmee het slechtste kwartaal voor Tesla in jaren. Kenners verwachten dat de omzet van Tesla in het afgelopen kwartaal voor het eerst in vier jaar is gedaald en de winst flink is afgenomen. Topman Elon Musk heeft onlangs al opdracht gegeven tot de grootste ontslagen ooit bij het bedrijf om kosten te besparen.

Elektrische Mercedes-Benz eActros 400L voor Lekkerland Nederland

Lekkerland
Wilbert van der Zalm, Manager Regionale Expeditie overhandigt de sleutel van de splinternieuwe Mercedes-Benz eActros aan Lekkerland Chauffeur Henk Visser | Foto: Fotografie Lavinia

SON – Lekkerland Nederland neemt een splinternieuwe 100% elektrische Mercedes-Benz eActros 400L in ontvangst. Hiermee realiseren zij de eerste 100% elektrische levering. Lekkerland kent al een lange geschiedenis in het optimaliseren van haar voertuigen en de inzet daarvan. De noodzakelijke transitie naar zero emissie is daarmee een logische volgende stap.

Lekkerland Nederland gaat de komende periode experimenteren met verschillende elektrische vrachtwagens die ze aan hun wagenpark hebben toegevoegd. De Mercedes-Benz eActros is nu als eerste in gebruik genomen. Halverwege dit jaar word hier de e-Scania aan toegevoegd en later dit jaar volgt een elektrische Iveco Daily.

“Waar we met de Mercedes-Benz met name de actieradius willen testen, zetten we met de e-Scania in op het testen van de technische inzetbaarheid qua laadvermogen”, aldus John van den Berg, directeur Operations Lekkerland Nederland.

De eActros 400L beschikt over vier accu’s met een totale accucapaciteit van zo’n 448 kWh. Hiermee kunnen afstanden tot 400 km worden afgelegd bij een GCW (Gross Combination Weight) van 27 ton.

Duurzaamheid gaat verder dan logistiek alleen

“Bij ons nieuwe distributiecentrum in Waddinxveen, dat in september wordt opgeleverd, bouwen we een hypermoderne schaalbare laadfaciliteit die in de toekomst modulair kan worden uitgebreid. Want elke kilometer telt op weg naar zero-emissie,” aldus John. De 10.800 zonnepanelen op het dak dienen als de belangrijkste energiebron voor de laadfaciliteit en ook voor de warmtepomp die in het gebouw is geïnstalleerd.

Foto: Fotografie Lavinia

“Maar we doen meer dan alleen ons wagenpark optimaliseren” vervolgd John zijn verhaal. “We gebruiken hubs aan de rand van de stad, bedenken innovatieve concepten en oplossingen en nemen deel aan innovatieprojecten. Waaronder Cilolab, een project waarin bedrijven, overheden en kennisinstellingen hun krachten bundelen om te komen tot haalbare en schaalbare zero emissie logistieke oplossingen. Voorbeelden van manieren waarop we de logistiek van de toekomst steeds beter vorm kunnen geven. En initiatieven die naadloos aansluiten bij onze visie; “Samen op weg naar duurzaamheid”.”

LAATSTE NIEUWS

Duizenden mensen bij protest tegen verbreding A27 Amelisweerd

UTRECHT - Op het Domplein in Utrecht hebben duizenden mensen zaterdagmiddag gedemonstreerd tegen de voorgenomen verbreding van de A27 bij landgoed Amelisweerd. Volgens de...